هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
"وفاتحضرتامالبنین سلاماللهعلیها تسلیت"
در منزلتت کرده همین نکته کِفایت
ناموس علی هستی و همراه ولایت
جان ها بفدای ادبت، مادر عباس
دل های همه، منتظر لطف و عطایت
#نگین_نقیبی
#اشعار_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
✨مادر ماه، برگزیده علی
✍️طیبه فرید
مدتی پس از شهادت حضرت زهرا(س) امام علی (ع) بر آن شدند که جهت سر و سامان دادن به زندگی فرزندانِ خردسال خود که غم جانکاهِ شهادت مادر، بر روی دلهایشان سنگینی میکرد، همسری برگزینند. همسری که بتواند در ادامهی مسیر زندگی پر فراز و نشیب امام ، آرمان های بلند فاطمهی زهرا(س) را در تربیت کودکان بیت رسالت و رهبران آینده ی تمدن اسلام در پیش بگیرد. از همین روی برادربزرگوارشان عقیل بن ابی طالب را مأمور انتخاب بانویی نمودند که از قبایل مشهور عرب در شجاعت و دلاوری باشد. عقیل که در نَسَب شناسی شهره ی عرب بود دختری از بنی کلاب را به ایشان معرفی نمود. خاندانی که مردمانش در شجاعت و فضائل سرآمد بودند.
زمانی که عقیل به نمایندگی از امام برای خواستگاری به منزل حِزام پدر فاطمه رفت و نیت خود را با او در میان گذاشت،او فرصتی خواست تا با دخترش گفت و گو کند و این خود بیانگر سبک زندگی مومنانه و مطابق تراز جناب حِزام بود که نتیجه ی خواستگاری را به دخترش واگذار کرد. در این دیدار مطالبی میان حزام و عقیل رد و بدل شد که به نظر میرسد توجه به آن خالی از لطف نباشد.
حزام هرچند از این رویداد بسیار خوشحال است، اما بهخاطر نگاه واقع بینانهی خود به حوادث زندگی، که برخواسته از منطق بلند اوست به عقیل میگوید ما مردمی بادیه نشینیم و این در شأن امام نیست که دختر بادیهنشینان را به همسری برگزیند!
عقیل که به معیار امام در انتخاب همسر اشراف دارد با اطمینان به پدر فاطمه می گوید که امام از این انتخاب آگاه است و تمایل دارد با شما وصلت کند.
نکتهای که در این رویداد جالب توجه است این است که امام ملاک متفاوتی را در انتخاب همسر اتخاذ میکند که در راس آن شجاعت قومیاست که گزینهی منتخب خود را در آن جست و جو میکند. ملاکی که گویا اگر در انسان مومنی ظهور و بروز کند بسیاری از فضایل اخلاقی را در پی خواهد داشت. در روایات اسلامی خصوصیت شجاعت یکی از چهار فضیلت اخلاقی و از ویژگی های انبیا و امامان است. در متون دینی پیرامون آثار خصیصهی شجاعت چنین آمده که انسان مسلمان متخلق به شجاعت درادامهی تلبس به این فضیلت از ویژگیهایی چون صداقت، صبر و بردباری، استحکام در دین، عزت، غیرت، مدارا با دوستان، حقگویی، تقواو ظلمستیزی برخوردار میشود. بنابر این ممکن است یک خصیصهی اخلاقی بسیار ساده بنماید در حالی که آن فضیلت می تواند صفات و فضایل متعددی را در دل خود جای دهد ودر حقیقت امام با بیان یک ویژگی اخلاقیِ ، بانویی را بر می گزیند که جامع فضایل بسیاری است، انتخابی که یکی از ثمرات آن وجود قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس علیه السلام است!
آری شجاعت فضیلتی است که می تواند دختر بادیهنشین مسلمان را تاجایگاه همسری سید الاوصیا بالا ببرد.
زندگی این بانوی با فضیلت مملو از شور و حماسه ومحبت به خاندان وحی است و این ادب و محبت هماره در ادبیات و رفتار او جلوهگر بود. او خود را خادمه خانه ی امیرالمومنین(ع) میدانست و فرزندان حضرت زهرا (س) را بر کودکان خود مقدم میداشت .در نهایت اوج مجاهدتهای این بانوی بصیر در کربلا به ثمر نشست و چهار فرزند او در رکاب امام خود به شهادت رسیدند.
آری زندگی انسانهای با ایمانِ تاریخ ساز همواره مملو از نکات و حکمت هاییست که کشف و بهکار بستن آن میتواند مسیر نیل به سعادت را برای عموم انسان ها هموار کند.
منبع:
امّ البنين عليها السلام النّجم الساطع في مدينة النبيّ/شیخ علی ربانی خلخالی /ج۱/ص30
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🍃زن، روح و لطافت جامعه
✍️عاطفه هزاره از افغانستان
خانمِ...موفقیتشان را در یکی از صفحههای مجازی به اشتراک گذاشته بودند: «تا امروز افتخار این رو داشتم که بیشتر از ۱۵۰۰۰ هنرجو در عرصه...داشته باشم و این برای من، همان رسیدنِ به یک رویایی هست که برایم یک خواب بود.»
بعد از خواندن این جملهها تنها چیزی که به ذهنم آمد، صدای گریه و ناله بود، نالههای دختران هموطنم که از تحصیل منع شده بودند! پارادوکس عجیبی شده بود.
تمام آن امیدهایی که تازه جوانه زده بودند، تمام آن حس شجاعت دخترانهای که نو قدم بود، تمام هدفهایی که تک به تک، با قلم خوشحالی و انگیزه و اراده روی کاغذ پیاده شده بود تا به خوشیُمنی قدمهای محکم دخترانهشان روزی نه چندان دور، روبرویش بنویسند " من توانستم و شد " تمام آن تلاشهایی که گذشته بود و در حال و آینده شیرین!
آن اراده و قدرتی که اگر یک زن بخواهد و انجامش دهد، نسلی قوی تربیت میکند اما اکنون از ترس قلم بهدست گرفتن و کتاب خواندن او، برای نابودیاش نقشه کشیدهاند.
بانوان موثرند مثلا بانویی که خداوند داستان سعی او را در تاریخ ثبت کرد و عمل او را از مناسک حج قرار داد، بانو هاجر بود.
بانو آسیه کسی بود که علیه دیکتاتور فرعون به پا خواست و این شجاعت زن است و زن، افتخار یک ملت است.
حذف زن از جامعه، نابودی آن جامعه را در پی دارد زیرا او، روح و لطافت و محبت جامعه است.
هیچ جامعهای نبودِ زن را نمیتواند قبول کند بالاخره در زمانی نه چندان دور و چه بسا نزدیک، آن جامعه نفسهایش به شماره میافتد.
حال اگر قدرِ خورشید را ندانیم، به هوای ابری عادت میکنیم؛ وقتی رهبر کشور جمهوری اسلامی ایران به زن، اینگونه زیبا مینگرد، روزنههای امید در دلم پرنورتر میشود.
🍃به امید روزهای روشن فردا🍃
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖤ام البنین
✍ مریم زارعی
حضرت آقا دیروز فرمودند:
«افشاننده بذر ایمان در دل ها مادران هستند که فرزند را مومن بار می آورد. ایمان یک رویش است. یک رشد معنوی است این بذر افشانی است و مادر این کار را انجام می دهد.»
مفسران و عالمان میگویند هر جا کلمه مومن در آیات و روایات میآید منظور کسانی است که ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان ایشان را قبول دارند.
این حجم از ایمان ولایت پذیری و ادب حضرت عباس علیه السلام و دیگر برادرانشان قطعا بر میگردد به دامنی که عباس پرور است. دامن مادری که حتی اجازه نمی دهد فرزندانش خودشان را مقدم بر فرزندان حضرت زهرا بدانند. و به آنها گوشزد میکند که شما غلام فرزندان زهرایید.
بانوی ادبی که خالصانه مادری کرد برای فرزندان حضرت زهرا و به مولایمان علی گفت مرا فاطمه صدا نزن که بچه های زهرا دلتنگ مادرشان می شوند.
مادر مهربانی که بعد از عاشورا هر روز به بقیع میرفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود میخواند و گریه میکرد.
هر چقدر تاریخ از ادب و معرفت این زن بنویسد.باز هم کم است.
زنی که ولی شناس بود و فرزندانی پرورش داد که ولی شناس بودند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌱در حاشیهی دیدار حضرت آقا با بانوان
✍مریم منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
اگرچه تا کنون فرصتهایی برای دیدار حضوری حضرت آقا فراهم میشد که به دلایلی، عمدتا توفیق دست نمیداد، اما به دلیل بداعت این جلسه، عمیقا مشتاق حضور در این جلسه بودم که به نظرم رسید نفس حضور، دارای لطایفی است که فهم متفاوتی با بازنمایی رسانهای حاصل میکند و ذکر چند نکته در این باب را لازم میدانم.
اول اینکه امیدوارم این جلسه، به جنسیتزده شدن دیگر دیدارها و حذف بانوان از سخنرانی در دیگر دیدارها منجر نگردد.
دوم اینکه برایم جالب بود که حضرت آقا فرصت مبسوطی را برای شنیدن دغدغههای بانوان قرار دادند و به دوستان پشتیبان جلسه هم عرض کردم که خواهشا به طیفی فرصت داده شود که هیچگاه امکان یا فرصت حضور ندارد. به خصوص زنان خانهدار. چرا که امکان حضور افراد نخبه در دیگر جلسات فراهم است و امکان شنیده شدن بخش بزرگ زنانی که درگیر متن زندگی و شرایط عادی هستند، فراهم نیست و شاید یکی از بزرگترین مشکلات ما، نداشتن رویکرد همین طیف و ندیدن آنها در سیاستگزاریهاست. این مهم، دغدغهی برخی از پشتیبانان جلسه هم بود، اما شاید لازم است بیش از این، این طیف از زنان، خود شروع به صورتبندی مسائل و رساندن آن به گوش مسئولین نمایند و سیاستگزاران نیز نباید از این مهم دریغ کنند.
سوم مسالهی نحوهی ورود حضرت آقا به مقولهی جنسیت و زنان بود. علیرغم مباحث کاملا انضمامی و سیاستگزارانهی بانوان سخنران، و حتی علیرغم بازنمایی رسانهای از سخنان ایشان، بخش اعظم موضع حضرت آقا به تبیین کاملا علمی و نظری دربارهی مقولهی جنسیت، خانواده، زن و زوجیت اختصاص یافت. تا جایی که در برخی مواقع، حس میکردم بر سر کلاسی حاضر هستم که مبانی نظری این مقولات تدریس میشود. و بحث، تا جایی پیش رفت که ایشان، مباحث کاملا فلسفی همچون دیالکتیک هگل و موضع تقابلی ما با آن را مطرح کردند. این مساله، نشان از خلائی است که ایشان در این زمینه احساس کردهاند و آن، پرداخت جدی علمی و نظری به مبانی نظری در حوزهی زن و جنسیت است.
متاسفانه، فضای انقلابی مرتبط با این حوزه، مملو از کنشگریهای متکثری است که مبانی دقیق فلسفی و نظری ندارد و حتی در مقام سیاستگزاریهای رسمی نیز این مساله کاملا مشهود است. این خلا، در سخنرانیهای بانوان نیز کاملا مشهود بود. اما این که رهبر یک انقلاب به جای پرداختن به راهبردها، ملزم به بحثهای نظری میشوند و به ما مبانی نظری تدریس کنند، جای بسی تاسف برای نهادهای علمی، دانشگاهی و حوزوی است.
شاید یکی از دلایلی که حضرت آقا، اجازهی صحبت برخی دیگر از بانوان حاضر برای سخنرانی را ندادند نیز به همین دلیل بود. گفتارها عمدتا، صورتبندی دقیقی نداشتند و حاکی از آشفتگی جدی نظری در این حوزه بودند. علیرغم اینکه ما در مسائل زنان، نیازمند کنشگری جدی و فارغ از جنسیتزدگیهای منفی در عرصههای اجتماعی هستیم، اما به نظر میرسد، خلا نظری، ممکن است ما را دچار شیب تندی کند که ایشان دربارهی خانواده در غرب بیان کردند.
پ.ن: برسد به دوستانی که مکررا در جلسات متعدد، خود را نظریهورز این حوزه میدانند و نه تنها این چنددهه هنوز موضع نظریشان مشخص نیست، بلکه بارها در نظریهپردازی حضرت آقا در این زمینه در جلسات متعدد تشکیک کردهاند.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📌"پویش مردوارگی زنان غربی در سایهی تمدن مردسالار غربی"
✍زینب نجیب، عضو تحریریه مجتهده امین
زن، یک انسان است.
انسان فطرتاً به دنبال پیشرفت، عدالت و هویت اصلی خویش است.
پیشرفت، عدالت و تحقق هویت در گرو تحققِ تمدنی، اصیل است.
بنابراین زن نیز به عنوان یک انسان به دنبال تمدنسازی است.
اگر تمدن را انسانی، تعریف و عملیاتی کنیم؛ هم زن و هم مرد سهم دارند و این دو با حقوق و تکالیفی متقابل میتوانند در نقشهای تکاملی یکدیگر، تمدنساز باشند. جالبتر اینجاست که در نگاه اسلام علاوه بر سهم مساوی زن و مرد در این عرصه، زن نیز چه در مقام الگوی کافران اعم از زن و مرد و چه در جایگاه الگوی مومنان اعم از زن و مرد، معرفی شده است و این یعنی وجود ویژگیهای برجسته یک زن برای الگو شدن حال این الگو شدن میتواند همچون زن نوح و لوط برخلاف تمدنسازی باشد یا همچون مریم و آسیه در جهت.
به هر دو سو شاخصها یک زن هستند.
اما اگر تمدن را به سبک مردسالارانه تعریف کرد و به همان شیوه تحقق بخشید؛ زنان جامعه احساس خلا میکنند، چراکه آنها نیز فطرتاً به دنبال تمدنسازی و ایفای نقش در این زمینه هستند.
از این رو، پویش مردوارگی زنان به جریان میافتد و زنان سعی میکنند برای شبیه شدن به مردها بهطور مستمر از حقوق و تکالیف خود فاصله گرفته و برای خود حقوق و تکالیفی مردانه تعریف کنند و بدینگونه خود را به اسارت مرد در میآورند زیرا آنها زنانی هستند با ظرفیتها و ظرافتهای زنانه اما در لباس مردانه که قطعاً قادر نخواهند بود همچون مردان زندگی کنند و محکوم به شکست خواهند شد.
بدینترتیب جامعه پر میشود از مردانی که هر روز طمعشان به سوءاستفاده از جنس زن افزون شده و زنانی که از زنانگی خود تهی شده، به اسارت رفتهاند، بدانها اهانت شده و در یک کلام از انسانیت خود فاصله گرفتهاند.
این است تمدن پوشالی غرب
حال چند سوال مطرح است:
۱. آیا نباید از نگاه غربی به مسئلهی جنسیتی بهشدت پرهیز کرد؟
۲. آیا راه نجات زن غربی و جلوگیری از گسترش چنین نگاهی به جوامع اسلامی پافشاری بر ترویج شایستهی حقوق و تکالیف زن با زبانی نو و شیوهی نو نیست؟
۳. آیا جریان فمینیسم که خود زاییدهی جریان تمدنساز مردسالار است و به امید باطلِ احیای ماهیت زن، اصالت زن را لگدکوب کردهاست لبهی دوم تیغ دشمنی با زنان نیست؟
۴. آیا تکرار اندیشهی غرب دربارهی زن، آن هم با گسترش فیلمها و نمایشها و انیمیشنهایی با این مضامین در کشورهای اسلامی نشان از تزریق این تفکر باطل و در نتیجه استحالهی ماهیت زن اسلامی و شرقی ندارد؟
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
▪️امِ بنین
تمام پسرانِتان را با حسین روانه کرده بودید.
پسرانی که از کوچکیشان آموخته بودند فدایی حسین باشند.
از همان سالهای کودکی در گوشِ آنها زمزمه کرده بودید که هرگز نباید از حسین جلو بیافتند.
این همه معرفت و ادب را از کجا آورده بودید، که این چنین خالصانه و ناب تمام آن را تقدیم آنها کرده بودید بانو؟!
و عباس در میان برادرانش از همه بیشتر این معرفت را به ارث برده بود.
با آن زمزمههایی که در گوش او خوانده بودید، مگر میتوانست در روزِ عاشورا عَلَم به دست نگیرد؟!
چه انتظاری داشتند دیگران که وقتی بچّههای حسین تشنه بودند، او سیرابشان نکند؟!
نوای العطش، در حرم بپیچد و او تاب بیاورد و مشک به دست روانه فرات نشود؟!
دشمن هم صدای جگر سوختهی عباس را شنیده بود که مشک او را هدف گرفت.
همه فهمیده بودند وقتی آبِ مشک قطره قطره بر زمین بریزد، عباس ذره ذره آب میشود.
این را فهمیده بودند که اگر کارِ مشک تمام شود، کارِ عباس هم تمام میشود.
کارِ حسین هم.
و همه دیدند حسین هنگامی که از علقمه برگشت، دست به کمر بود.
عباس را در علقمه جا گذاشته بود و تنهای تنها تنها بازگشته بود.
✍️ زهراکبیریپور
****
سلام مادرِ ماهِ بنیهاشم؛
سلام مادر عباس؛
سلام مادر پسران؛
سلام بر آن دامنی که همچو عباسی را پرورش داد.
منبع: عاملی، سید جعفر مرتضی، تحریف شناسی عاشورا «نقد حماسه حسینی شهید مطهری»، ترجمه: جواد محمد زمانی، چاپ اول، ۱۳۸۵، انتشارات آرام دل، ص۱٠۴ _ ۱٠۵.
****
#امالبنین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🌹خانه داری به معنای خانه نشینی نیست…🌹
✍🏻 فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
در چهل و دومین عمر با برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، در مجلسی متفاوت از جلسات پیشین، زنانی اندیشمند و فرهیخته، گرد پدر امت آمدند تا به واگویی ناگفته های زنانه بنشینند؛ برجستگی کلام رهبر معظم انقلاب در این جمع، بر محوریت مسئله حجاب، ایستادگی زنان در برابر نسخه پیچی غرب، ارزش و جایگاه خانواده، هویت زنانه بر مدار مادری و نقش ارزشمند زن در خانواده مطرح شد.
به راستی که این مجلس، گذشته از ساختار محتوای مسئله مندی که داشت، نشانگر جایگاه اجتماعی زن مومن در منظر اسلام می باشد.
تاکید بر اصول و گزاره هایی همچون «عدم وابستگی معنایی خانه داری به خانه نشینی»، دلالت بر خلاهای تبیینی جامعه علمی و فرهنگی ما در نهادینه سازی فرهنگ اسلامی را دارد؛ جا دارد که زنان و مردان اندیشمند مومن، در صددِ حل چالش ترسیمی موجود در جامعه، با برگزاری محافل علمی و هماندیشی، قدمی استوار بر دارند.
مسئله ای که به رغم اهمیت فوق العاده سالها ست که در ورای نقش مادری و همسری مستور مانده؛ اینکه چگونه یک بانوی متعهد و دین دار، در عین ایفای نقش زنانگی خویش، از حضور مثمر در عرصه های گوناگون اجتماعی عقب نماند و جای خود را به حضور روی گردانان از این نقش نسپارد، در صدرِ سوالاتی است که نیاز به واکاوی و ارائه راهکارهای نوین و متناسب با جامعه فعلی را دارد.
از سوی دیگر این سوال به نظر می آید که آیا بانوانی که گزینه منزل نشینی را می پذیرند، خویشتن را مبرا از نیاز ارتباطات اجتماعی می پندارند؟ و یا برخلاف آنچه در سطح عموم بانوان دیده می شود بازار گردی، حضور غیر ضرور در سالن های آرایش و یا فضاهای مجازی، جای خالی فراغت هوشمندانه ی آنان را پر می سازد؟!
بدون تردید جدا از آسیب هایی که متوجه حضور غیر هدفمند زنان در فضاهای نامبرده است، استمرار چنین فرهنگی، هویت و شخصیت زن آتی و جامعه پیش رو را دچار تزلزل خواهد نمود. از این رو، ترغیب و تشویق زنان در شاکله ی حضوری پاکیزه و علمی در اجتماع می تواند یکی از راهکارهای ارتقای فرهنگی جامعه باشد.
اما آنچه مسلم است عدم سازگاری یا تناقص بسیاری از عرصه های اجتماعی و عدم تعبیه تدابیر لازم، چه از لحاظ قانونی و اجرایی برای حضور اجتماعی بانوان خانه دار است، در این مسئله عدم تبیین کافی در فرهنگ سازی برای وقوع فعالیت های زنانه، گفتمان مغفولی ست که در دیگر ساختارهای اجتماع، از جمله خانواده سایه افکنده!
از این رو ایجاب می کند که با شناسایی دقیق چالش های موجود و موانع حضور اجتماعی بانوی خانه دار، همچون ازدواج، فرزند آوری متناسب با نیاز کشور، تربیت و رسیدگی به فرزندان و امور منزل، همسر داری و غیره که هر کدام در جایگاه خویش به مثابه شغلی پر زحمت بوده، راهکارهایی در جهت برطرف شدن این مسئله ارائه شود و متصدیان امر به اجرای آن همت گمارند.
#جهاد_تبیین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از 🍃 شاعران حوزوی 🍃
تقدیم به مادر علمدار کربلا حضرت ام البنین سلاماللهعلیها🌹
در خیال مادر عباس گشتم بیقرار
در غم آلاله هایش کربلا اوج فگار
گاهی از عباس وگاه ازعون وجعفر غرق غم
گشته خونین قلب وجانش درغم آن شهسوار
در گلویش غم نشسته از غم سلطان دین
ندرکرده تاشود در مکتبش او جان نثار
پشت غمهای پياپي شد خروشی بیکران
در کنار زینب درد آشنا شد غمگسار
خواب دیده دستهای ماه خود گشته قلم
زخم ساقی وفا گشته زاعدا بی شمار
مشتعل گشته تمام حس وحال این جهان
شسته مادر در خیالش دیده خون وغبار
گر توخواهی مادری با اشک وآه وحسرتی
حک نما بر قلب وجان ،ام البنینی پر مرار
دامن خیس خیالم می زند پر دربقیع
تا که اشک وآه خود ریزد کنار آن مزار
منتظر برگو کلام آخرت بی دغدغه
تا خزان گردد همه غمها زیمن هربهار
#مهدی_منتظری
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
مجله افکار بانوان حوزوی
✨مادر ماه، برگزیده علی ✍️طیبه فرید مدتی پس از شهادت حضرت زهرا(س) امام علی (ع) بر آن شدند که جهت سر
🔰روزنامه سراسری سراج
1⃣انتشار یادداشت مادر ماه؛برگزیده علی علیهالسلام/طیبه فرید عضو تحریریه مجتهده امین
2⃣انتشار یادداشت دیپلماسی شهری پازل تمدن نوین اسلامی/فاطمه میری عضو تحریریه مجتهده امین
3⃣ انتشار یادداشت به بهانه نفس های آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی مدیر تحریریه مجتهده امین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖤مثل عود
✍️طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین
پیرزن، عبا را روی سرش انداخت و بند پوشیه را بست! کفشهایش را پوشید و آرام آرام عرض حیاط خاکی را طی کرد تا رسید به در چوبی، دلشوره داشت. عُبید دم در منتظرش بود.
خبر زود در شهر پیچیده بود! انگار کسی آمده، مثل اینکه خبرهایی آورده !
دلش مثل سیر و سرکه میجوشید. در را باز کرد و پا به پای پسرک بااضطراب و تشویش کوچهی تنگ را پشت سر گذاشت، حواسش به قیافهی عابرها نبود، دستش را به دیوار میگرفت که نیفتد، سرانگشتهایش روی دیوارهای خشن ساییده میشد .توی دلش میگفت: «کاش خبرهای خوب آورده باشد. مُردم از دلتنگی! دلم برای قد و بالایشان تنگ شده . هیچ کسی مثل من این همه آقازاده، توی خانهاش نداشته! پسرهای نازنینم. قربان شکل و شمایلتان بروم.
از وقتی رفتند غبار غم پاشیدند توی این شهر و خانه! »
رسید به کانون همهمه! چشمش افتاد به گنبد. پایش را که گذاشت توی مسجد. جمعیت با دیدن هیبت رشید پیرزن و شمایل عبید با احترام راه را باز کردند. چشمهای پیرزن به صورت آفتاب سوختهی بشیر افتاد. چشمهای خسته ی بشیر در نگاه پیرزن قفل شد، کسی از بین جمعیت گفت :او مادر عباس است!
بیچاره بشیر!
آرزو میکرد کاش پیش از اینها مرده بود و کارش به اینجا نمیرسید! چشم از پیرزن گرفت و رو به جمعیت کرد و با لحنی مضطرب گفت :
مردم! یوسف را برادران ناخلفش سربریدند، حتی لباسی هم از او باقی نگذاشتند! به یعقوب بگویید دیگر چشم انتظار نماند.
اشک در چشمهای بشیر حلقه زد، با آستین رد اشک را روی صورتش پاک کرد و دوباره چشمش به چشمهای پیرزن گره خورد!
پیرزن با اضطراب پرسید: «از حسین خبری داری؟»
بشیر گفت:«همه ی فرزندانت شهید شدند!»
پیرزن این بار انگار اصلا چیزی نشنیده باشد دوباره پرسید:«از حسین ،از حسین خبری داری؟»
بشیر گفت:«یوسف را سر بریدند...»
نهر آب، پهنای کویر صورت پیرزن را پر کرده بود! عباس رسیده بود کنار نهر!
تصویرش افتاده بود توی آب!
پیرزن برگشت!
الف قامت او دال و همه هستی او در کف گودال
ناله میکرد و مویهکنان میگفت:
من دیگر حسین را نمیبینم!
من دیگر چشمهایش را نمیبینم!
خندههایش را، صدایش را نمیشنوم!
من دیگر حسین را نمیبینم!
همهی زندگیام، پسرانم،عباسم فدای او!
بوی دود اسپند و عود حسینیه را پر کرده بود، پرچمهای یا حسین یا عباس به اهتزاز درآمده بود، با اشارهی بشیر سینهزنها کوچه باز کردند!
بشیر با صورت آفتاب سوخته شروع کرد به خواندن:
ای اهل حرم میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد، علمدار نیامد... .
مادر عباس آمده بود! با دل سوخته، عین عود سیب که خاکستر شده باشد!
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖 خاکریزِ دوم، زنانِ جانفدا1⃣
✍ کبری خالقی، نویسنده حوزوی
[۱]. اساس اجتماعات بشری و تشکیل هر جامعهای منوط به تشکیل خانوادههاست. قوام خانواده نیز منوط به وجود و حضور زن، میباشد؛ به این معنا که نسل بشر با زن ادامه پیدا میکند و در واقع بدون حضور زن خانواده مفهوم پیدا نمیکند در نتیجه، اجتماع بشری از بین خواهد رفت، و چنین است که نقش مهم و اثرگذار زن و خانواده در هر جامعه مشخص میشود.
[۲]. پس از انقلاب اسلامی، زنان جامعه همراه با مردان در صحنه حضور پیدا کرده و نقش بیبدیل خود را در جامعه به ظهور رسانده و جایگاه رفیع زن در نظام اسلامی را به جهان عرضه کردند. زن مسلمان ایرانی، با پدیدهی معجزهگون انقلاب از زیر خروارها مفاهیم ضد بشریِ اسلام اموی سربلند کرد و بیدار شد، تا الگوی جدیدی را به زنان عالم ارائه نموده و از رنج و محنت و ظلم و ستم استکبار و ایادی استکبار خود را برهانند و به شأنی که خدای متعال بر اساس فطرت زنانه به آنان عطا کرده است؛ برسند.
[۳]. بنابراین زنان ما به تإسی از زنان صدر اسلام که در آن جامعه جاهلی مانند آفتاب درخشیدند و همچنان درخشندهترین هستند، به برکت انقلاب، با معرفی الگویی جدید و با هویتی ملی، اسلامی و انقلابی تاریخ ساز شده و با روحیهی ایثار و فداکاری صحنههای زیبایی در انقلاب و دفاع مقدس... آفریدند و همچنان ادامه میدهند؛ تا آنجا که نه تنها در تجهیز و تشجیع مردان نقش اَبَر زن را به عهده گرفته بلکه هفتنه هزار زن در این راه به شهادت رسیدند.
[۴]. مردان و زنان، این ندای آسمانی از عمق جانِ با ایمان و والای امامخمینی(رحمةاللهعلیه) را به گوشِ جان شنیدند و بهپاخاستند؛ تا نقشی شایسته در برپایی تمدن نوین اسلامی داشته و اثرگذار در سرنوشت تاریخ باشند. از طرفی مقام معظم رهبری درباره زنان عفیف و پاکدامن که در خانواده در نقش همسری عشق و آرامش را تقدیم کرده و همیشه در مقام مادر مایهی حیات هستند؛ میفرمایند:«زن مسلمان ایرانی... ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. میتوان سنگر خانواده را پاکیزه نگاهداشت و در عرصهی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد... »( پیام به مناسبت کنگره هفت هزار زن شهید ۱۵ اسفند ۱۳۹۱).
[۵]. اینجاست که حدیث امام صادق(علیهالسلام):«اکثر الخیر فی النساء»(من لایحضره الفقیه، جلد۳ صفحه ۳۵۸) معنا میشود، که اگر زن، بر محور فطرت و طبق منطق و معرفت الهی زندگی کند؛ میتواند نیکیهای زیادی را که خداوند در او به ودیعه نهاده، در خود پرورش دهد و پشتیبان و حامی همسر و فرزندانش باشد و در اجتماع نیز حضور پیدا کرده و نقشآفرین باشد. از این منظر است که مقام معظم رهبری در مقولهی زن میفرمایند:«در مسئلهی زن، موضع ما در قبال مدعیان ریاکار غربی موضع مطالبه است، موضع دفاع نیست... بیان نظر و عقیده اسلامی است»(در دیدار با زنان فرهیخته ۱۴دی ۱۴۰۱).
[۶]. اگر در صدر اسلام پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، حضرت علی، امام حسین، حضرت سجاد...(علیهم السلام) تاریخ و جبههی حق را به حرکت در آورده و پیش میرانند مدیون حضور باشکوه و پر از مهر و محبت و روحیهی شجاعانهی حضرت زهرا و حضرت زینب ( سلاماللهعلیهما) هستند، یا اگر حضرت عباس و برادرانش در آستان امام خون میدهند و آوازهی وفاداری و ایثارشان در طول تاریخ به قلب و جان انسانها مینشیند، به دلیل حضور مقتدرانه و سرشار از عاطفه حضرت امالبنین(سلاماللهعلیها) به عنوان مادر است.
[۷]. مقام معظم رهبری در این درباره میفرمایند:«بارها من گفتهام، خاکریزِ شهدا در مقابل دشمنان دین و حقیقت، خاکریز اوّل است؛ خاکریز دوم، خانوادههای شهدایند. پشت سرِ آنها شما(مادران و همسران شهدا) هستید. این رنج های شما و این فراق ها و غصّهها و محرومیت از دیدن و احساس کردن حضور عزیزانتان، پیش خدای متعال اجر دارد.»(در دیدار با ۲۰ آبان ۱۳۸۰)
#ادامه_دارد
#زن_و_خانواده
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖 خاکریزِ دوم، زنانِ جانفدا2⃣
✍ کبری خالقی، نویسنده حوزوی
#ادامه
[۸]. بنابراین اگر شهدای انقلاب اسلامی توانستند مجاهدت کرده و نهال انقلاب را همچون درخت تناوری به ثمر برسانند به همت زنان و مادران آنان است، اگر حاج قاسم عزیز ما، در خاکریز دشمنان حق و حقیقت جانفدا شد، علاوه بر ارادهی پولادینش، بهخاطر پدر و مادری پاک و متدین و همراهی همسری جانفدا در سنگر خانواده توام با صبوری و روحیهی مقاوم و لبریز از عشق و عاطفه است.
[۹]. به قول ظریفی که میگفت:«حاج قاسم یک نفر نبود..دو نفر بود. او را باید به عنوان یک اَبَرمرد ستود و همسرش را به عنوان یک اَبَر_زن، عطر آن گلاب اگر جهانی شد، بخاطر این گل پرده نشین مخلص و صبور بود. تحمل رنجها و تنهاییهای این بانو، آن چنانْ جهادی را رقم زد. او هم مانند سردار شهیدمان، به گردن همهی ما حق دارد.» درود به تمام زنان سرافراز جانفدا در خاکریز دوم که در سنگر خانواده، نه در کنج عزلت، که با شورانگیزیِ باورنکردنی مردان و فرزندانشان را برای رویارویی با شیطان بزرگ و استکبار جهانی و یاری جبههی حق آماده و خود نیز همراه آنان مجاهدت میکنند.
پایان
#زن_و_خانواده
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖برای ریحانهی وجودت
آمنه عسکری منفرد، عضو تحریریه مجتهده امین
🌹برای تو مینویسم! برای ریحانهی وجودت!
با استعانت از الفاظ ظریف و لطیف حکیم انقلاب در توصیف «المرأة ریحانه...»
🌹امروز یکبار دیگر به زن بودنت افتخار کن. از اینکه هوای خانه را انباشتی از حضورت، از اینکه اهالی خانه، تنفس میکنند در هوایت که تو چون گل و عطر خوشبویی و آن زمان که به لباسِ همسری مزین میشوی، مظهر عشق و آرامشی و چون تاج مادری بر سر مینهی، صاحب حق حیات میگردی، چون اشرف مخلوقات را در وجودت میپروری، پس با عشقی بیبدیل او را پرورش میدهی.
🌹وقتی مادر شوی ، بیشاز همه میتوانی هویت ملی را در وجود دلبندت نهادینه کنی و بذرهای ایمان و اخلاق را در وجودش بیفشانی و با مهر و رحمت مادرانه که ودیعهی الهی است به جانش نیوش کنی. آنگاه در بزنگاه انتخاب حق و باطل، چون مادران معزز شهدا، فرزندت را به سمتِ قلهی رحمت رهنمون شوی تا اوج بگیرد و از دامان تو به معراج برسد.
🌹تو همانی که خانواده بدون حضور و احساس تکلیفِ تو، قابل اداره شدن نیست و من مطمئنم که برخی گرهها جز با سرانگشتِ ظریفِ زنانگیات باز نمیشود، پس زنانه جهاد کن و نقش همسری و مادری –خانهداری– را مانع پیشرفت خود قرار نده و به این جمله، خوب بندیش:
«اکثر الخیر فی النساء: بیشتر خوبیها در زنان است.» (من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۳۸۵) بیندیش و برای رسیدن به آن رتبه تلاشکن. تلاشی مؤثر و کارآمد، از جنس «جهادِ یک زن».
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚪️در حسرت دیدار
✍️مرضیه رمضانقاسم، عضو تحریریه مجتهده امین
آقا جان زبانم الکن است شما سلام مرا به امامم ابلاغ کنید.
ای کاش پیغام یکی از اهالی دیار سلمان را که یاسین ندیده عاشق شدهاست را به امامش میرساندید شاید شامل بدائی میشدم و مخاطبِ خطابِ مِنّا.
اگر زنان مصری با دیدن یوسف عصرشان، دست بریدند من دست از دل و جان میبُرم اگر یوسف زمان پرده از رخبرتابد. شاید عمرم به دنیا بوده است وگرنه در عصر غیبت نیز میتواند به سائل آوارهاش که صاحب قلبی ضعیف و ظرفیتی قلیل است رخنماید.
امید که آرزوی دیدار یار جزء آمال نباشد.
آقای من بر این طالبِ قلبِ سلیم، بچشان طعم دیدارت را هر چند میدانم دیدار خوبان ملائم طبع و سازگار با ذائقهی حقیر نیست و موجب تعجیلِ اجل میگردد.
#حامی_رهبرم
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔰«ترویج فرهنگ وحدت» ادامه راه حاج قاسم
✍️سیده ناهید موسوی، عضو تحریریه مجتهده امین
▪️هدف اصلی جامعه اسلامی ترویج وحدت به اندازهای است که در ذهن، فکر، عمل و رفتار تمام افراد جامعه دیده شود و همگی در برابر دشمنان بزرگ اسلام و مسلمین یکصدا باشند.
▪️بیشک انقلاب اسلامی از بدو پیروزی تاکنون برای ایجاد برای ایجاد امنیت و توسعه کشور اقدامات زیادی را انجام داده است؛ چه در مناطقی که بزرگان اهل سنت و چه در مناطقی که اهل تشیع حضور دارند و تاکنون هر توطئهای که از سوی دشمن بوده را خنثی کردند.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🖤روضهخوان "وَیلي على شِبلي"
✍️زهرا سعادت
فاطمه ثانی خانه مولا(ع) که بعداز حضورش به احترام قلب محزون فرزندان مادر،به مادرپسران ملقب شده و خود را کنیز حضرت زینب سلام الله علیها در محضرشان میدانست.
حالا چشم انتظار و گوش به زنگ خبری از قافله کربلا بود تا با خبر سلامتی روشنی چشم زهرا سلام الله علیها،جانش آرام بگیرد!
بالاخره سفیر حزین حماسه عاشورا به مدینه بازگشت و با دیدن چشمان نگران "امّ بنین"،از رشادتهای پسران و علمدار قافله سالار غمنامه خواند تا آرام آرام،مادر شیرپرور را آماده شنیدن خبر شهادت سرافرازانه شان کند!
اما...
همه حواس مادر دلیر پیش احوالات آقازادهای بود که قنداقه قمر العشیره اش را دور سر او چرخانده و فدایی برادر و مدافع حریم مخدّره علیای کاروان بلادیده و پاسدار بنات خیمه نشین تربیت کرده بود!
هیچ چیزی به اندازه از حسین شنیدن، تسلّای قلب زخم خوردهاش نمیشد و مقتل خوانی روز واقعه،تنها تیغی بود که هر لحظه، شریان حیات افتخار قبیله بنی کلاب را از دنیای بی حسین(ع) قطع کرده و موعد دیدار ابدی را نزدیک و دست یافتنی تر مینمود!
آه....
از روضهخوان"وَیلي على ِشبلي"
حتی اگر چهار بار پای ارادتش به مولا علیه السلام جان بدهد!
#ام_البنین
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
#پرونده_ویژه_نویسندگان_حوزوی
#نخستین_اردوی_تولیدمحور_مدادالفضلاء
•┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈•
✍️ با آثاری از
1️⃣ خبر منار؛ نمایشگاه مسجد جامعه پرداز
2️⃣ علی اصغر کاویانی، استاد نویسندگی خلاق
3️⃣ گزارش تصویری منار؛ بازدید از نمایشگاه جامعه پرداز
4️⃣کلیپ؛ کاری از گروه سواد رسانه طلاب
5⃣مسجد؛ هستهی مقاومت انقلاب فرهنگی؛آمنه عسکری منفرد
6⃣اردوی مسجد نگاشت؛ سمیه رستمی
7⃣ تن، مسجد و روح حول جنین؛ اشرف پهلوانی قمی
8⃣ مدتهاست که فراموششدهای؛ ریحانه حاجی زاده
9⃣ روایت دومین حضور، زهرا سبحانی
0⃣1⃣ معلم مسجد، مهتا صانعی
1⃣1⃣ مسجد؛ قلب شهر؛فاطمه میری طایفهفرد
2⃣1⃣ مسجدِ جامعهساز یا جریانساز،زهرا کبیری پور
3⃣1⃣ مسجد و رنگ دوستی، نجمه صالحی
4⃣1⃣ مسجدِ انسانساز؛بابک شکورزاده
5⃣1⃣ نقش حکمرانی محلی در بازسازی فرهنگ،مهدی قیاسی کارگر
6⃣1⃣ کلیپ بازدید مجمع نویسندگان حوزوی از نمایشگاه مسجد جامعهپرداز
7⃣1⃣ سخن پایانی مرحله اول و طرح آغازین مرحله دوم
🔸مجله نویسندگان حوزوی
🔹مجله افکار بانوان حوزوی
#کانون_مدادالفضلاء
#تحریه_مجتهده_امین
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🍃ذهن جوال و نماز چهار رکعتی
نیت میکنم. فاطمه زهرا در حال بازی است و سر و صدایی به راه انداخته. مهرم دست زینب است و دارد با آن بازی میکند.
این چه نمازی است که هیچ کدام از ارکانش سر جایش نیست؟
دلت خوش است نماز میخوانی؟
این نماز به آسمان که هیچ از سقف خانه هم بالا نمی رود!
اصلا رکعت سومم یا چهارم؟
بنا را به چهار بگذارم و سلام دهم. بعد
سریع یک رکعت نماز احتیاط بخوانم.
چه جالب؟ پس خدا هم توقع داشته زمانی به وجود بیاید که انسان شک کند بین رکعت سوم و چهارم؟!
اصلا شاید خدا همین نماز چهار رکعتیِ شک دارِ بدون حواس ولی با بچه را، بهتر از نماز آهسته با تحریرهای کشیده ولی بدون بچه قبول کند!
من چه میدانم اوست که حواسش به همه چیز هست.
حتی به شک ۳و۴در نماز ۴رکعتی!
✍🏼مریم زارعی
#مادری_را_با_همه_سختی_هایش_دوست_دارم
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
☂️ چتر مادری
✍️نرگس ایرانپور
خیالت راحت در پناه مادری هستی که پدری مهربان اصلی ترین وظیفهاش را پرورش نهال وجود تو میداند.
مادر بودن چتری است که بر سایر فعالیتهای زنانه یک مادر پهن میشود. مادر است که سرچشمه حیات است و زندگی میبخشد. تنها زن میتواند سرانگشتان تخصص و هنرش را در جایی بیرون از خانه به کار بگیرد اما دلش همچنان در اندیشه کودکان و زندگیاش بتپد و این است راز مادر بودن.
«خانه داری به معنای خانه نشینی نیست.» این عبارت از زبان رهبر انقلاب است که خدا حفظش کند برایمان، گفتند که زن حق دارد به هر علاقه ای که دارد برسد اما خانه و خانواده در اولویت است.
به روزهایی فکر میکنم که باید به درسهای دختر کوچکم برسم اما خودم هم درس دارم و هم باید مطلبی بنویسم، اولویت کدام است شاید اگر من مادر از هر جایی از چرخه دنیا کوتاه بیایم کار زمین نماند و هم چنان چرخ روزگار بچرخد اما تنها جایی که فقط و فقط من برای آن خلق شدهام مادری است.
زنانگی در پیش بردن سالم خانواده است چه همسر باشی و مایه آرامش و چه مادر باشی تکیه گاه گاه و بیگاه فرزندان.
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📱گوشی نمیگذارد
✍️فاطمه رجبی
چند سال پیش به بهانه نوشتن پایاننامه، آیین ذن مطالعه میکردم. تأکید ذن بر تمرکز در تمامی کارهاست، حتی وقت غذاخوردن! ولی من تمام حواسم سمت نوشتن پایاننامه بود و نمیفهمیدم تمرکز حین غذا یعنی چه؟! مثل همین حالا که در همه حال، حواسم پیش نوشتن است و دنبال پیداکردن سوژه و طراحی متن.
بیشتر بچهها تا قبل از رفتن به دبستان، اگر مدیریت پدر و مادر نباشد، وقتشان را با گوشی، تلویزیون و لپتاپ میگذرانند.
حتی وقت غذاخوردن گوشی را رها نمیکنند و گوشی به دست، غذا میخورند. اگر هم وقتی برا خواندن کتاب و بازیهای جمعی بماند، پر از تنش و بیعلاقگی است. یا دل به خواندن و نوشتن نمیدهد، یا تندتند و بیدقت مینویسد که باز وقتش را با گوشی بگذراند. نوشتنی که پر از فشار و عصبانیت است، هم برای مادر و هم برای فرزند.
خیلی وقت است وقت غذاخوردن، من و محمدحسن، گوشی و تلویزیون و لپتاپ را خاموش میکنیم.
حالا داریم بیشتر فکر میکنیم که حین انجام کدام کارها گوشی نمیگذارد حواسمان جمع باشد؟!
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«همین روزها، هشتادسال پیش»
✍️زهرا نجاتی، عضو تحریریه مجتهده امین
هفده دی سالها پیش محجبترین زنان مشهد که بهخاطر تسلیم ارادهی رضاشاهی، چادرهایشان را کنار نگذاشته بودند، توسط رضاشاهی به گلوله بسته شدند که بعدها تطهیر شد. آنقدر که وقتی نمایندهی سویس پیشش آمد، گفت: سلام بر سایهی خدا .
و تصور کنید کسی که بزرگترین هنر زورگوییش بود، در جوابش چه گفت!؟
گفت: گاهی با خودم فکر میکنم، شاید خود خدا باشم.
همان رضاشاه، که به دروغ برای تطهیرش روایتهایی ساختند نظیر اینکه وقتی نانوایی را دید که در نان، برادهی چوب میریخته، او را در تنور انداخته.
روایتی که به دروغ ساختند اما به همهی ما رسیده و بعضاً باورش هم کردهایم.
همان رضاشاه، زنانی را در مسجد و درحرم امام رئوف علیه السلام، به گلوله بست به جرم چادر به سر کردن و چه زنانی که بچههایشان سقط شد و چه زنانی که از غم واندوه آب شدند و چه زنانی که خانهنشین شدند و چه سختیها که کشیدند تا حالا به دروغ باز طرفداران همان رضاشاه و فرزند ملعون بیعقلش، به طمع بالاکشیدن ثروت این ملت، شعار زن_زندگی_ آزادی ، سر دهند و عدهای ساده، پشت سرشان مو پریشان کنند و گمان کنند این جماعت دلسوزشان هستند.
یاد و خاطرهی مرحوم بهلول، سخنران حادثهی گوهرشاد و تمام شهدای گلولهباران، گرامی و الهی که دعایشان شامل حال جامعهی امروز ما!
پ.ن: مجموعهی سعدا دو کتاب خاطره از شاه و محمدرضا به نامهای «خودخدا» و «فرستادهخدا»، در دههی فجر، منتشرخواهند کرد، لطفا بخوانید.
#سبک_زندگی
#روزحجاب
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
❓چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟
✍️مریممنصوری، عضو تحریریه مجتهده امین
اساسا مسالهی پوشش، مسالهی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قویترین عرصهی ارائهی نوع تفکر دربارهی هویت خویش است.
✅مقولهی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد:
مسالهی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلاننماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت.
نحوهی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابهی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده میشود چرا که تلاش میشود تا با پوشانندگی در حوزهی عمومی، دعوا با غلبهی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقولهی پوشش زن، اساسا زنانه نیست.
نظریهی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانهها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایهی سرکوب نیز شکل نمیگیرد و آنها را به حوزهی خصوصی و خانواده میراند. لذا زیست جنسی انسان حوزهمند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریهی حجاب، با نوعی از نظمدهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مسالهی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام مییابد.
نظریهی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش میکشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطهی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکهی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد.
#حجاب
#انقلاباسلامی
#مقاومت
#پویش_نوشتن
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI