eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
225 دنبال‌کننده
679 عکس
33 ویدیو
72 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌نقدی بر یادداشت «سیاست‌زدگی در مسئله حجاب» 🔖ضرورت تفکیک مسئله «حجاب اجباری» از «حجاب قانونی» 🖌 علی‌
🌷 « » 🌷 🏷 عنوان: « یا ؟» ✅موضوع: استفاده از واژه‌سازی‌های بیگانه 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 750 🗓تاریخ نگارش: 16 اردیبهشت98 🗒تاریخ انتشار: 19اردیبهشت98 📤 انتشار در خبرگزاری (3): 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/605821 🔗 http://rasanews.ir/002XbJ 📌 توضیح: پیشتر این متن را در نقدی بر یادداشت یکی از دوستان در عقل سرخ منتشر کرده بودم. همان متن را در قالب یک یادداشت، بازطراحی کردم و با اندکی اضافات در رسا منتشر شد. https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/542 [دانلود متن] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌نقدی بر یادداشت «سیاست‌زدگی در مسئله حجاب» 🔖ضرورت تفکیک مسئله «حجاب اجباری» از «حجاب قانونی» 🖌 علی‌
📌 ، از منظر فرآیند سیاست‌گذاری فرهنگی 🌺 در عمومی همیشه می‌توان یک را با نوع صورت‌بندی و اسم‌گذاری تحت تاثیر قرار داد. در واقع از آنجاکه تعیین دستورکار، مرحله اول فرآیند سیاست‌گذاری است، اینکه مسئله چطور وارد این مرحله شود، آینده‌ی آن را پیشاپیش معین می‌کند. به‌عبارتی، نوع صورت‌بندی دستورکار، هویت پایگاه حل مسئله را نیز معین می‌کند و ازاین‌رو، مرحله مطالعه و سپس تدوین سیاست، متاثر از آن خواهد بود. 🌺 گروه‌های فشار، همواره سعی می‌کنند مسئله را به‌گونه‌ای مسئله کنند و در افکار عمومی مطرح نمایند تا نوع تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری حاکمیت، در راستای اغنای افکار عمومی، تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین روشن‌بینان جامعه و صاحبان اندیشه و قلم، بایستی نسبت به نوع ادبیات و مسئله‌سازی رسانه‌ای دشمنان ظاهر و آشکار، دقت نظر وافر داشته باشند. 🌺 «حجاب اجباری» از جمله مصادیق این مسئله‌سازی در حوزه حجاب در سال‌های اخیر است که لازم است درباره خطر تاثیر شیوع ادبیات عنوان‌گذاری آن در افکار عمومی و سیاست‌گذاری فرهنگی، تامل کرد؛ اسم رمزی که توسط افرادی تبلیغ می‌شود که هیچ ابایی از هم‌آغوشی با دشمنان رسمی ملت ایران ندارند و در مغرض بودنشان هیچ شکی نیست. طبیعی است که با طرح این واژه در حوزه عمومی، به دنبال مطالبه فکری افراد جامعه، نویسندگان و اندیشمندان نیز وارد گود مباحثه شده و درباره این مسئله اظهار نظر می‌کنند. 🌺 به نظر می‌رسد، خطای اساسی هر گفت‌وگویی که با این مفهوم آغاز شود، خود این عنوان است. مفهوم حجاب اجباری، اساسا انگاره‌ای نادرست و استفاده از آن، بازی در زمین است. مفهوم درست مسئله «حجاب قانونی» است نه «حجاب اجباری». این دو مفهوم را بایستی به کمک اصل هم‌نشینی -یکی از اصول اولیه زبان‌شناسی- معنا کرد. 🌺 حجاب اجباری در مقابل «حجاب اختیاری» است. اما حجاب قانونی در مقابل «حجاب غیرقانونی». به حکم فطرت، آدمی میل به اختیار دارد و از هرگونه اجبار بی‌زار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفته‌ایم! 🌺 در حالی که اصلاح «حجاب قانونی» چنین بار معنایی نادرستی ندارد. پوشش، یکی از عناصر فرهنگی هر جامعه است و هر جامعه دارای فرهنگ، به حکم آنکه فرهنگ دارد، چارچوب‌هایی برای پوشش افراد معین می‌کند که به‌صورت نانوشته در جامعه جریان پیدا می‌یابد. همچنین هرجامعه‌ای برای پاسداری و حراست از فرهنگ خویش، اصول مهم فرهنگی خود را به صورت قانون در می‌آورد تا بتواند از بی‌نظمی‌های احتمالی و اختلال در نظام اجتماعی جلوگیری کند. 🌺 بنابراین اصل «پوشش و » اصلی وجدانی است؛ هرچند هر فرهنگ پویا، درباره‌ی حدود آن بستر گفت‌وگو را فراهم می‌کند و معیارهای متفاوتی را مشخص می‌کند؛ اما اصل معیارداشتن پوشش و سپس جعل قانون بر اساس آن، امری وجدانی است. چنان‌که بسیاری از کشورها حد و مرزهای مشخصی برای پوشش شهروندان معین کرده و می‌کنند؛ مثلا قانون می‌کنند که کسی نباید حجاب داشته باشد و گشت‌های ارشادشان (!) با حضور زنان با پوشش اسلامی مقابله می‌کنند! 🌺 به نظر می‌رسد اهالی اندیشه بایستی با دقت نسبت واژگان مطروحه در مسئله و بار معنایی آن‌ها، وارد گود هر مباحثه‌ای بشوند. ورود بدون تامل در اصطلاح، در نهایت به نوعی وادادگی فرهنگی می‌انجامد. بدین‌صورت که دشمن برای تحمیل فرهنگ خود، با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای دست روی هر مسئله فرهنگی گذاشت و از الفاظ خاص استفاده کرد، تحت قالب زیبا و فریبنده‌ی گفت‌وگو، از ابتدا را بپذیریم و در نهایت از موضع خود عقب نشینی کنیم و در فرآیند سیاست‌گذاری فرهنگی، بر اساس همان ادبیات ازپیش‌تعیین‌شده سیاست را تدوین کنیم. 🌺 متاسفانه در چندسال اخیر، جریان‌های ضد انقلاب، برخی از اصلاح‌طلبان، برخی باصطلاح روشنفکران و دگراندیشان بر مسئله و مسائل مرتبط با آن همچون غیرت، خانواده، ازدواج و زنا تمرکز کرده اند و سعی دارند با تقدس‌زدایی از مفاهیم مثبت شرعی و قبح‌زدایی از مفاهیم منفی همچون زنا و لواط، بی‌حیایی، بی‌عفتی و بی‌حجابی را حق جلوه دهند؛ و برای این هدف، اولین قدم خود را وضع الفاظ جدید می‌دانند؛ «حجاب اجباری» یکی از آن عناوین در کنار عناوینی همچون « » و «» است و قطعا آخرین آن نخواهد بود. آنچه مهم است، عدم رسمیت‌دادن به این ادبیات منکرزا است. //پایان// 📅 تاریخ نگارش: 98.2.25 - انتشار: 98.2.29 📇 انتشار در روزنامه ، (شماره707، ص6) (6): http://sobhe-no.ir/assets/press/1521/153-494-212-850/sobhe-no_707_6_28224.jpg [عکس] http://sobhe-no.ir/newspaper/707/6/28224 [متن] http://sobhe-no.ir/newspaper/707/6 [صفحه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌نقدی بر یادداشت «سیاست‌زدگی در مسئله حجاب» 🔖ضرورت تفکیک مسئله «حجاب اجباری» از «حجاب قانونی» 🖌 علی‌
یکی از دوستان، مطلبی درباره بحث حجاب اجباری نوشت، متنی در نقد ایشان نوشتم. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/477) چندی بعد، برای اینکه قابل استفاده برای عموم باشد، قدری ویرایشش کردم و در قالب یک یادداشت، در خبرگزاری رسا منتشر شد. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/541) دیدم موضوع جالبی است که می‌شود به عنوان تحقیق کلاسی داد. با افزودن چند پاراگراف به اول و آخر، یادداشت کوتاهی استخراج کردم و برای صبح‌نو فرستادم تا مجموع این دو یادداشت را به عنوان تحقیق کلاسی تنظیم کنم. (https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/543) چند روز گذشته به فراخور تحقیقی درباره‌ی یک اصطلاح، در سایت ، دیدم مقاله‌ای کار شده که دقیقا همین موضوع را بحث کرده و به صورت علمی، دلایل را بسط داده و نمونه آورده. ارائه عناوین جایگزین و تحلیل آنها، قسمت بسیار مفید این مقاله است. مقاله‌ی مفیدی است. دوستان علاقه‌مند می‌توانند از طریق این لینک بخوانند: (متاسفانه لینک‌دهی سایت پژوهه افتضاح است! آقای قمی یک فکری بکنند! 😃) http://pajoohe.ir/%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD-%C2%AB%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C%C2%BB-%D9%88-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D8%9B-%C2%AB%D9%85%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D9%86%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B1%C2%BB-%DB%8C%D8%A7-%C2%AB%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4%C2%BB-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86__a-46448-65659.aspx 🌐 @aliebrahimpour_ir
محتوای / 🌟 ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و ولی تمرکز دارد. 🔖 مطالعه متن کامل «دعای «دولت کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی» : ♻️ http://rasanews.ir/fa/news/608591 📥دانلود متن دعای افتتاح به صورت بخش‌بندی‌شده: https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/547 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 دعای « » یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی 🔖 [از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گیری جامعه ایمانی] 🌟 اگر بخواهیم به حضرات معصومین، متوسل شویم، اولین دعایی که به ذهنمان می‌آید، دعای « » است؛ درحالی که ادعیه زیادی برای توسل به اهل‌بیت وجود دارد، چرا در میان این همه، دعای «توسل» گزینه‌ی اول ماست؟ اولین دلیل را در همین می‌یابیم. این نام خاص و ویژه، سبب ایجاد شده و باعث شده این دعا از بقیه ادعیه در ذهن سبقت بگیرد. بنابراین نوع نام‌گذاری در ایجاد تصویرذهنی اولیه نقش مهمی دارد و این تصویر ذهنی، ایجاد اراده و طلب درونی را می‌تواند تقویت با تضعیف کند. 🌟 حال اگر بخواهیم دعایی معنوی-سیاسی بیابیم که در آن از بستر حضرت حجت و برپایی حکومتش، مومنان را طلب کنیم، چه دعایی به ذهنمان می‌آید؟ احتمالا دعای که آن هم بر اساس عنوان است؛ اما دعای فرج به تناسب اختصار خود تنها اصل فرج را طلب می‌کند و دعایی نیست که دال مرکزی آن جامعه و سیاست باشد و فرج را از دیدگاه اجتماعی و به صورت تفصیلی بیان کند. به نظر می‌رسد ، دعای مطلوب این پرسش است. برای تقریر این مطلب، این دعا را از نظر محتوا به‌صورت گذرا مرور می‌کنیم: 🌟 ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است که حجمی نسبتا مساوی دارند؛ در بخش اول، محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. محور بخش دوم، در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است و بر روابط جامعه و ولی تمرکز دارد. 🌟 بخش اول، خود دو فراز دارد. هر فراز از لحاظ ساختاری، از دو اللهم و چند حمد تشکیل شده. در فراز اول از خداوند تشکر می‌کنیم که به ما اجازه و توفیق دعا داده است و در ادامه با بیان پنج حمد، ضمن بیان صفات عزت، بخشندگی، قدرت و کبریایی الهی، خداشناسی‌مان مرور می‌شود: «اللَّهُمَّ اذِنْتَ لِي فِي دُعائِكَ وَ مَسْأَلَتِكَ، فَاسْمَعْ يا سَمِيعُ مِدْحَتِي، وَ اجِبْ يا رَحِيمُ دَعْوَتِي، وَ اقِلْ يا غَفُورُ عَثْرَتِي...؛ خدايا در خواندن و درخواستِ از خودت به من اجازه دادهاى، پس اى شنوا ستايشم را بشنو و اى مهربان دعايم را اجابت كن و اى آمرزنده از لغزشم در گذر...» 🌟 در فراز دوم بر حمد ربوبیت الهی متمرکز است و به رابطه مهربانانه خدا با ما تاکید می‌شود. در این بند، برای درخواست‌های مهم‌مان زمینه‌چینی می‌کنیم و در عین‌حال به کم‌کاری‌ها و غفلت‌هایمان اعتراف می‌کنیم؛ اعترافی که بیانی شفاف از حال درونی ماست: خدایا، بخشش و گذشت و پرده‌پوشی و صبوری تو، من را به طمع انداخت که از تو چیزی را بخواهم که خودم می‌دانم لایقش نیستم! «انَّ عَفْوَكَ عَنْ ذَنْبِي وَ تَجاوُزَكَ عَنْ خَطِيئَتِي وَ صَفْحَكَ عَنْ ظُلْمِي وَ سِتْرَكَ عَلى قَبِيحِ عَمَلِيوَ حِلْمَكَ عَنْ كَثِيرِجُرْمِي عِنْدَ ما كانَ مِنْ خَطايِ وَ عَمْدِي، اطْمَعَنِي فِي انْ أَسْأَلَكَ ما لا اسْتَوْجِبُهُ مِنْكَ...» و در ادامه اعتراف می‌کنیم که مهربان‌تر و صبورتر و دلسوزتر از خدا، کسی را سراغ نداریم؛ چرا که او ما را صدا می‌زند ولی ما کلاس می‌گذاریم و روی بر می‌گردانیم! انگار که ما بر او منّتی داریم و با این حال، این بی‌معرفتی ما باعث نشده و نمی‌شود که او دست از بخشش و بزرگواری بردارد! «فَلَمْ أَرَ مَوْلىًكَرِيماً اصْبَرَ عَلى عَبْدٍ لَئِيمٍ مِنْكَ عَلَيَّ يا رَبِّ، انَّكَ تَدْعُونِي فَأُوَلِّى عَنْكَ وَ تَتَحَبَّبُ الَيَّ فَأَتَبَغَّضُ الَيْكَ وَ تَتَوَدَّدُ الَيَّ فَلا أَقْبَلُ مِنْكَ، كَأَنَّ لِيَ التَّطَوُّلَ عَلَيْكَ، فَلَمْ يَمْنَعْكَ ذلِكَ مِنَ الرَّحْمَةِ لِي وَ الإِحْسانِ الَيَّ وَ التَّفَضُّلِ عَلَيَّ بِجُودِكَ وَ كَرَمِكَ» سپس در یازده حمد بر صفات الهی تاکید شده و این اعترافات با خداشناسی متناظر، تقویت می‌شود. با این مجموعه حمد و ثنا و توبه، زمینه برای بیان درخواست‌های مهم و اساسی (حاجَةٍ بِي إِلَيْهِ عَظِيمَةٌ) فراهم می‌شود. 🌟 بخش دعا، با صلوات مبسوطی به پیامبر و سپس اهل‌بیت آغاز می‌شود تا صلوات را به حضرت حجت می‌رساند. از اینجا به بعد، با 3تمرکز بر حضرت حجت، با دعا برای ایشان، مسائل مهم و اساسی جامعه ایمانی در پرتو ظهور ایشان درخواست و بیان می‌شوند: (ادامه در پست بعدی👇) 📊 https://t.me/aliebrahimpour_ir/827 ♻️ http://rasanews.ir/fa/news/608591 [لینک مطلب در ] https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/547 [دانلود دعای افتتاح به صورت نموداری و بخش‌بندی شده] 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 دعای « #دولت_کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی 🔖 [از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گی
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 دعای « » یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی 🔖 [از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گیری جامعه ایمانی] 1.نصرت با عزت جامعه ایمانی در پرتو ظهور ایشان 2.ظهور کامل دین و حق به وسیله ایشان، به‌گونه‌ای که هیچ حقی از ترس مردم، مخفی نماند. 3. تشکیل «دولت کریمه»ای که به واسطه‌ی آن، اسلام عزت پیدا کند و نفاق و اهلش ذلیل شوند و ما در آن دولت نماد طاعت و رهبران مسیر الهی باشیم و کرامت دنیا و آخرت را از طریق آن دولت کسب کنیم: «انَّا نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ، تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ، وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ، وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ، وَ تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» 4.استقامت و پایداری جامعه ایمانی در مسیر حق و دولت کریمه 5.حل آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی جامعه ایمانی به دست حضرت (پریشانی، تفرقه، تعداد کم، ذلت، تنگدستی، بدهی، فقر، دودستگی، دشواری کارها، رسیدن به آرزوها، شفای سینه‌ها، کینه‌، اختلافات، دشمنان و...) 🌟 در پایان نیز، در قالب درد و دل، از عدم حضور پیامبر و امام به‌عنوان رهبران جامعه ایمانی و کثرت دشمن و خستی فتنه‌های زمانه، شکایت می‌شود و حل این مشکلات را با ظهور و فتح سریع حضرت حجت طلب کرده و با تکرار خلاصه‌ای از درخواست‌های این بخش، دعا جمع‌بندی می‌شود. *** 🌟 به نظر آیت‌الله مکارم –در پاورقی مفاتیح نوین ذیل عنوان دعای افتتاح- نام‌گذاری این دعا به «افتتاح»، از كلمات آغازين اين دعا گرفته شده كه آمده است: اللّهم انّى افتتح الثّناء بحمدك (خدايا من با حمد تو ستايشم را آغاز مىكنم). اما اگر بخواهیم متناسب با مفهوم و محتوای دعا، از الفاظ درون دعا، تعبیری را برگزینیم، به نظر می‌رسد با توجه به اتمسفر اجتماعی و سیاسی دعا، بهترین عنوان «دولت کریمه» باشد. «دولت کریمه» عنوان مختصر جامعه ایمانی پس از ظهور است که مختصات و مزایای آن در این دعا آمده و نیاز بی‌بدیل جامعه ایمانی و درمان دردهای بی‌درمان اوست. این تغییر عنوان، می‌تواند نقش مهمی در رغبت مومنین به خواندن و توجه به مضامین آن، ایفا کند. 🌟 دعای دولت کریمه، باید به یکی از دعاهای رایج و روزمره جامعه ایمانی تبدیل شود و از انحصار ماه رمضان درآید. هرچند در طول ماه مبارک رمضان، قرائت دعای افتتاح، جزئی از برنامه مراسمات شب‌های مساجد است، اما در ایام دیگر سال، توجهی به آن نمی‌شود. به‌نظر می‌رسد در کنار دعای توسل و ندبه و عهد و زیارت عاشورا، دعای دولت کریمه نیز با توجه به حجم متناسب آن که نه آنقدر کوتاه است که مناسب تلاوت جمعی نباشد و نه آنقدر بلند است که آیین و زمان خاصی را بطلبد، ظرفیت آن را دارد که به دعای هفتگی و رایج میان جامعه مومنان تبدیل گردد. بنابراین در کنار این تغییر عنوان، نیازمند تغییر در تبویب کتب ادعیه نیز هستیم. زیارت عاشورا، مخصوص روز عاشوراست اما به جهت محتوای جذاب آن، به دعای رایج امام حسین در ایام هفته تبدیل شده. این اتفاق برای دعای دولت کریمه یا همان افتتاح نیز بایستی رقم بخورد و در کتب ادعیه هفتگی قرار بگیرد. 🌟 دعای افتتاح، در واقع بسط یافته و بیان تفصیلی دعای سلامتی امام زمان است. در دعای اللهم کن لولیک به صورت خلاصه از خدا حفاظت و نصرت و حمایت را برای حضرت طلب می‌کنیم و در این دعا، به صورت جزئی‌تر و مصداقی‌تر. 🌟 بسیاری از نیازهای سیاسی اجتماعی جامعه مهدوی، در این دعا به صورت تفصیلی و دقیق بیان شده است. اینکه این دعا از خود حضرت حجت روایت و توصیه شده است، لزوم توجه به آن در جامعه ایمانی عصر ظهور را تقویت می‌کند. تلاوت این دعا به صورت مکرر، مرور شاخصه‌هاست تا مومنان بیش از پیش به آن‌ها متوجه باشند. هرچند این دعا در ماه رمضان توصیه شده، اما اختصاصی به این زمان ندارد. از این رو یکی از توشه‌های ما در این ماه، می‌تواند توجه به جایگاه و معارف این دعا در طول سال باشد. دعای دولت کریمه، با توجه به محتوای پرظرفیتش، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی، خصوصا در عصر حاضر است. 🌟 به‌نظر می‌رسد یکی از راه‌های عملیاتی برای ترویج این مهم، آن است که هیئات شاخص و مساجد و کانون‌ها، خواندن جمعی این دعا را به‌عنوان یکی از برنامه‌های مراسمات هفتگی خود تبدیل کنند تا از این طریق آرام‌آرام عنوان دقیق و جایگاه و مفاهیم آن در میان جامعه فراگیر شود تا از این طریق، گفتمان دولت کریمه حضرت حجت در جامعه رواج یابد؛ ان‌شاءالله. //پایان// 📊 https://t.me/aliebrahimpour_ir/827 ♻️ http://rasanews.ir/fa/news/608591 [لینک مطلب در ] https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/547 [دانلود دعای افتتاح به صورت نموداری و بخش‌بندی شده] 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸|از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گیری جامعه ایمانی 🔹دعای افتتاح در واقع بیان تفصیلی دعای سلامتی امام زمان است. 🔹ساختار دعای افتتاح، از دو بخش عمده تشکیل شده است. 🔻در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است. 🔻محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت است. ✍🏻 علی ابراهیم‌پور ♨️ ادامه را در لینک زیر بخوانید: 🌐 rasanews.ir/002YJz 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 | لطفا سند 2030 را اجرا کنید! 🔹اما این‌بار تخته را ترو تمیز کرده بود و با پهنای گچ با خط نستعلیق، به صورت درشت روی تخته نوشته بود «درس قرآن». زیرش هم با خط تحریری، شماره درس و صفحه کتاب را نوشت. این حداقل تاثیری بود که «هویت بازرس» بر حتی کلاس ساده‌ی قرآن مدرسه ابتدایی می‌گذاشت. 🔹بدتر آنکه این اتفاق توسط خودِ مسئولین مدرسه و حداقل با نظارت و تایید عملی آن‌ها -حتی در برخی کلیپ‌ها دیده می‌شود که در مراسم روز معلم- رخ داده است. 🔹فرهنگ در کشور به صورت وخیم با بحران نظارت مواجه و جولان‌گاه هر کس‌و ناکس و هر رفتار خلافی شده و کارآمدی هویتش به‌معنای واقعی از بین رفته. آیا قوه‌قضائیه نقشی در بازیابی سیستم بازرسی و نظارت در دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ندارد؟! ✍️علی ابراهیم‌پور 🌐 rasanews.ir/002Xom 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 | حجاب اجباری یا حجاب قانونی؟ 🔹حجاب اجباری در مقابل «حجاب اختیاری» است. اما حجاب قانونی در مقابل «حجاب غیرقانونی». به حکم فطرت، آدمی میل به اختیار دارد و از هرگونه اجبار بیزار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفته‌ایم! 🔹نقش عرف‌سازی را نباید دست کم گرفت. کم نیستند افرادی که حجاب اسلامی را قلبا قبول دارند، ولی برای آنکه در حلقه دوستان و آشنایان طرد نشوند، زیر بار پذیرش پوششی می‌روند که با جریان رسانه‌ای دشمن، تبدیل به عرف عادی شده است. در واقع عمل این افراد، ریشه در اعتقاد راسخ به بی‌حجابی ندارد. ازاین‌رو عمل صرف را نباید به‌معنای خاصی تأویل برد. ✍️علی ابراهیم‌پور 🌐 rasanews.ir/002XbJ 🆔 @rasanews_agency
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 دعای « #دولت_کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی 🔖 [از دعای "دولت کریمه" تا شکل‌گی
🏷 عنوان: «دعای « » یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی» ✅موضوع: بررسی محتوای دعای افتتاح و ضرورت مرور هفتگی آن 🔸 بسیاری از نیازهای سیاسی اجتماعی جامعه مهدوی، در این دعا به صورت تفصیلی و دقیق بیان شده است. اینکه این دعا از خود حضرت حجت روایت و توصیه شده است، لزوم توجه به آن در جامعه ایمانی عصر ظهور را تقویت می‌کند. تلاوت این دعا به صورت مکرر، مرور شاخصه‌هاست تا مومنان بیش از پیش به آن‌ها متوجه باشند... 🔸 دعای دولت کریمه، با توجه به محتوای پرظرفیتش، دعایی برای تمام فصول ، خصوصا در عصر حاضر است. ، باید به یکی از دعاهای رایج و روزمره جامعه ایمانی تبدیل شود و از انحصار ماه رمضان درآید... (متن کامل را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1367 🗓تاریخ نگارش: 10خرداد98 🗒تاریخ انتشار: 11خرداد98 📤 انتشار در خبرگزاری (7): 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/608591 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «لطفا سند 2030 را اجرا کنید!» ✅موضوع: نقدی بر ولنگاری آموزش و پرورش 🔸...این حجم از ولنگاری مدرسه و معلم و وادادگی، انسان را به این نقطه می‌رساند که اصلا پیش‌کش! بیایید حداقل در حد سند2030، انسانی تربیت کنید که حداقل‌های انسانی-فرهنگی را رعایت کند و بتواند برای یک تمدن سرباز و پشتیبان کارآمد باشد! (متن کامل را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 661 🗓تاریخ نگارش: 18اردیبهشت98 🗒تاریخ انتشار: 25اردیبهشت98 📤 انتشار در خبرگزاری (4): 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/606656 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🏷 عنوان: «لطفا سند 2030 را اجرا کنید!» ✅موضوع: نقدی بر ولنگاری آموزش و پرورش 🔸...این حجم از ولنگار
📌 لطفا را اجرا کنید! ☘️ خاطرم هست در دوران ابتدایی، یکی از اخباری که به اتمسفر مدرسه، کنش دراماتیک می‌داد، خبر آمدن «بازرس» بود. حتی شایعه آن هم کافی بود تا روح و جسم دوباره‌ای به مدرسه تزریق شود! تصویر واضحی از یکی از آن خاطرات در ذهنم اینطور ثبت شده که کلاس چهارم بودیم و زنگ دوم یا سوم، قرآن داشتیم. زنگ قرآنی که معمولا راحت‌ترین زنگ معلم بود؛ می‌نشست و می‌گفت بخوانید و احیانا تمرین‌هایش را حل کنید. اما این‌بار تخته را تروتمیز کرده بود و با پهنای گچ با خط نستعلیق، به صورت درشت روی تخته نوشته بود «درس قرآن». زیرش هم با خط تحریری، شماره درس و صفحه کتاب را نوشت. این حداقل تاثیری بود که «هویت بازرس» بر حتی کلاس ساده‌ی قرآن مدرسه ابتدایی می‌گذاشت. ☘️ کلیپ‌های هم‌شکلی به صورت گسترده در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن، شعری از یک خواننده غیرمجاز زیرزمینی در مدارس همراه با حرکات موزون، هم‌خوانی می‌شود. یکسانی موسیقی و نحوه‌ی اجرای آن، قبل از هر چیز، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده‌بودن این اتفاق را به ذهن می‌رساند؛ باز هم پروژه‌ای در ادبیات ارتباطات سیاسی که شبیه آن را به‌صورت مکرر -از کنسرت گرفته تا استادیوم- در سال‌های اخیر دیده‌ایم و به‌عنوان دکترین دولت فعلی در فراموشی ذهن جامعه از مسائل اساسی کشور قرار گرفته است. روی سخن با این بُعد از مسئله نیست؛ که قوه‌ی قضائیه بایستی با جدیت نسبت به آن واکنش نشان دهد و ریشه‌های آن را شناسایی نماید. ☘️ در برابر واقعه‌ای که رخ داده، منظرگاه دیگری نیز وجود دارد که هویت نرم آن نباید پشت پرده ابعاد سخت سیاسی گم شود: به‌صورت رسمی در مدارسی که برای آموزش و پرورش نیروی انسانی کشور بنا شده‌اند،اشعاری توسط دانش‌آموزان هم‌خوانی می‌شود که هیچ وتقریباهیچ وجاهت فرهنگی در بافت هیچ وتقریباهیچ فرهنگ کشوری ندارد! دقت کنیم: اشعار به حدی سخیف و مبتذل‌اند که هیچ خانواده‌ای در هیچ نقطه‌ای از جهان امکان ندارد آن را پخش و با هم زمزمه کنند. بدتر آنکه این اتفاق توسط خودِ مسئولین مدرسه و حداقل با نظارت و تایید عملی آن‌ها -حتی در برخی کلیپ‌ها دیده می‌شود که در مراسم روز معلم- رخ داده است. ☘️ لب سند2030 در آموزش و پرورش، «این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفه‌ی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد». «دستورات و توصیه‌ها و نکات اصلی موجود در این سند برای آموزش و پرورش این است که آموزش و پرورش باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کند که فلسفه‌ی زندگی‌شان، اساس زندگی‌شان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد». ازاین‌رو، سند2030 سرباز و پشتیبان برای غرب تربیت می‌کند. سندی که بتواند سربازهای عملیاتی و کارآمد برای تمدن تربیت کند، بی‌شک سندی منسجم و قابل اعتناست و بدیهی است که انسان شهوت‌ران و فاسد نمی‌تواند سرباز کارآمدی برای تمدن غرب باشد. ☘️ دانش‌آموزی که بازیگر ویدئوکلیپ‌های آن‌ورآبی می‌شود و «هی وقتشه بدی لب‌ات رو»، «وای بدنو ببین جووون بابا!» و امثالهم را زمزمه و همخوانی می‌کند و از نوجوانی خود را در مسیر ابتذال فرهنگی و جنسی قرار می‌دهد (یا بخوانید: قرارش می‌دهند)، سرباز و پشتیبان که هیچ؛ می‌تواند فرد مفیدی برای خود باشد؟ این حجم از ولنگاری مدرسه و معلم و وادادگی، انسان را به این نقطه می‌رساند که اصلا پیش‌کش! بیایید حداقل در حد سند2030، انسانی تربیت کنید که حداقل‌های انسانی-فرهنگی را رعایت کند و بتواند برای یک تمدن سرباز و پشتیبان کارآمد باشد! ☘️ هنوز چند هفته‌ای از خبر خواب‌آلودگی بازرسان شورای پروانه نمایش سینما نگذشته بود که این کلیپ‌ها از مدارس آموزش و پرورش بیرون آمده است. ای‌کاش چند روز بعد اعلام کنند «در سیل‌های اخیر، کل آموزش و پرورش را آب برده است» تا حداقل از درون نسوزیم که بودند افرادی که باید نظارت می‌کردند و نکردند و نمی‌کنند. فرهنگ در کشور به صورت وخیم با بحران نظارت مواجه و جولان‌گاه هر کس‌وناکس و هر رفتار خلافی شده و کارآمدی هویتش به‌معنای واقعی از بین رفته. آیا قوه‌قضائیه نقشی در بازیابی سیستم بازرسی و نظارت در دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ندارد؟! //پایان// 🖌علی ابراهیم پور 🗓 (نگارش: 18اردیبهشت98 - انتشار: 25اردیبهشت98) 📇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/554 🔗http://rasanews.ir/fa/news/606656 [انتشار در ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
مدل‌های فرهنگی دعای افتتاح 🌺 برنامه #ضیافت ، که با موضوع اندیشه‌های قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه چهار پخش می‌شد، دو شب را مهمان استاد بزرگوارم، دکتر #قائمی_نیا بود. 🌺 موضوع این دو جلسه، قرآن و #مطالعات_فرهنگی بود. استاد مقدماتی از طرح کلان #الاهیات_فرهنگی شان را ارائه دادند و درباره‌ی ضرورت آن صحبت کردند. در جلسه دوم هم چند مثال ارائه شد. دو جلسه را دنبال کردم و نت بر داشتم. 🌺 بعد از جلسه دوم، بلافاصله نشستم و مباحث را مرور کردم و سعی کردم با فهم ناقصم، دست‌وپاشکسته، روشی که استاد برای فهم #مدل_های_فرهنگی از متن دارند را در دعای افتتاح پیاده کنم. 🌺 نمی‌دانم چقدر کارم موفقیت‌آمیز بوده و اینکه آیا مسیر را درست رفته‌ام؟! نتیجه در قالب یادداشتی در خبرگزاری #فارس منتشر شد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه» (بخش اول) 🌸 مقام معظم رهبری در دیدار رمضانه‌ی خود با دانشجویان بر زمینه‌سازی برای روی‌کارآمدن «حزب‌اللهی» تاکید کردند. اما شاخصه‌های دولت و حاکمیت اسلامی و حزب‌اللهی چیست که با ترویج آن، بتوان دورنمای تراز اسلام ناب را به نمایش گذاشت؟ برای پاسخ این پرسش، باید مدل‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی متناسب با دولت حزب‌اللهی را کشف کرد. 🌸 اساسا انسانِ در دنیا (انسان انضمامی)، بدون داشتن امکان زندگی ندارد. نسبت انسان به فرهنگ، مثل نسبت ماهی به آب است؛ انسان‌ها در فرهنگ غوطه‌وراند و در آن زندگی می‌کنند. ، چارچوب‌ها و طرح‌واره‌های ذهنی‌اند که به نحوه اندیشیدن و رفتار افراد جهت می‌دهند. درون‌مایه و باطن دین، مدل‌های فرهنگی دینی است؛ ازاین‌رو قوام جامعه ایمانی،‌ در گرو طرح‌واره‌های فرهنگی است. جامعه نه فقط با اعتقاد دینی، بلکه با سریان مدل‌های فرهنگ دینی در آن، دینی می‌شود. بنابراین، قلب تپنده دولت اسلامی، فرهنگ حاکم بر آن دولت است. 🌸 از ادعیه مورد توصیه‌ی شخص حضرت حجت در ایام ماه مبارک رمضان، است. دعای افتتاح از دو بخش عمده تشکیل شده؛ در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است؛ اما محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است. بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم متناسب با مفهوم و محتوای دعا، از الفاظ درون دعا، تعبیری را برگزینیم، با توجه به اتمسفر اجتماعی و سیاسی دعا، بهترین عنوان « » باشد. اینکه این دعا از خود طرف خود حضرت توصیه شده، نشان‌گر آن است که محتوای آن درباره‌ی دولت کریمه، دورنمایی است که ایشان از دولت مطلوب اسلامی تصویر می‌کنند. بنابراین دعای «دولت کریمه» یا افتتاح، منبع مناسبی است که از آن می‌توان شاخصه‌ها و مدل‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی در دولت کریمه را استخراج کرد: 🌸🔆 1.جامعه ایمانی، خواهان و پیروزیِ عزت‌مندانه است. اساسا و در فرهنگ جامعه ایمانی نقش پر رنگی دارد. البته محور این نصرت باعزت، ولی و امام است؛ به واسطه‌ی امام جامعه است که جامعه به نصرت باعزت می‌رسد و خدا نیز از طریق ولی جامعه، جامعه را به این مطلوب می‌رساند. جامعه ایمانی به خوبی می‌داند که جز از این طریق، نمی‌تواند به عزت و پیروزی دست یابد. (اللَّهُمَّ اعِزَّهُ وَ اعْزِزْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً) 🌸🔆 2. ، درخواست شدید جامعه ایمانی است. جامعه ایمانی در نیازهای فردی متوقف نیست. با تمام وجود طالب تشکیل دولت است. (نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ) دولت کریمه، چهار ویژگی اساسی دارد: 🌸🔅1.« »: جامعه اسلامی در میان جوامع عزت‌مند است و از آن‌ها به بزرگی یاد می‌شود و آن‌ها با افتخار سر خود را بالا می‌گیرند. اسلام نیز به عنوان یک مکتب جامع که در عمل خود را اثبات کرده، در میان مکاتب فکری و فرهنگی، با عزت است و جوامع به اسلام به عنوان یک مکتب دارای گفتمان و نگاه می‌کنند. عزت اسلام و مسلمین، ناموس دولت کریمه است و روح تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های آن محسوب می‌شود. (تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ) (ادامه در پست بعدی) 🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در ] 🔗http://fna.ir/da5vci 🌐 @aliebrahimpour_ir 🌐 @aliebrahimpour_ir
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه» (بخش دوم) 🌸🔅 2.« »:جامعه ایمانی، همانقدر که عزت خودش برایش مهم است، ذلت نفاق هم برایش اهمیت دارد. دولت کریمه، نفاق‌زدایی و نفاق‌ستیزی را در اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار می‌دهد و در تمامی سیاست‌گذاری‌های خود به آن توجه دارد. نفاق در چنین حکومتی ذلیل و عمیقا بی‌ارزش است و به‌قول معروف، تره هم برایش خرد نمی‌شود. اهل نفاق در چنین دولتی ذلیل می‌شوند و در نتیجه بساطش برچیده می‌شود. در واقع مسئله دولت کریمه، دوگانه‌ی اسلام و کفر نیست؛ مسئله و است! کفر و کافر، روشن و بی‌پرده‌اند و خط‌مشی و برنامه‌ی اسلام در مقابل آن نیز روشن است. اما چالش دولت کریمه و جامعه‌ی ایمانی است که کیانش را تهدید می‌کند. (تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ) 🌸🔅 3.«زمینه‌سازی برای و »: افراد در دولت کریمه، زمینه این را پیدا می‌کنند که به بهترین شکل به مسئولیت‌های ایمانی و اسلامی خود برسند. جامعه ایمانی، دولت را به‌عنوان کارگزار نمی‌خواهد و دنبال این نیست که ساختاری ایجاد کند که نیازهای او را بر طرف کنند؛ بلکه او دولت را می‌خواهد تا بتواند به بهترین شکل مسئولیت‌پذیری کند. اساسا نگاه به دولت به مثابه کارگزار و عامل، در فرهنگ ایمانی جایی ندارد. او از آن جهت به دولت کریمه رغبت دارد که عاشق مسئولیت‌پذیری و فرماندهی سبیل‌الله است. افراد جامعه ایمانی، در تلاشند که با مسئولیت‌پذیری، و دعوت‌کننده‌ی عملی به احکام‌اللّه و اطاعت الهی باشند. به‌عبارتی، فرهنگ کار و مسئولیت به‌قدری بر افراد حاکم است که صرفا دنبال انجام وظیفه نیستند؛ بلکه عمیقا می‌کوشند تمام وجود و افعالشان، کار و تلاش و تولید و خدمت در مسیر حق باشد تا هرکس او را می‌بیند، کار و مسئولیت و اطاعت الهی بیفتد. بنابراین از یک طرف دولت کریمه، کار اصلی خود را زمینه‌سازی برای کار و مسئولیت جامعه قرار می‌دهد و از طرف دیگر، فرهنگ مسئولیت‌پذیری نیز به بهترین شکل خود در جامعه ایمانی موج می‌زند. (وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ) 🌸🔅 4. « حقیقی»: دولت کریمه،‌ فقط در عنوان «کریمه» نیست. کرامت این دولت، صرفا ذهنی یا رسانه‌ای فرهنگ درونی جامعه ایمانی نیست؛ بلکه به‌گونه‌ای است که هم زندگی این دنیا و هم آخرت افراد، سرشار از کرامت می‌شود. دولت کریمه، کرامت را همچون نیازهای لایه اول زندگی افراد در نظر گرفته، در تمامی برنامه‌ها می‌کوشد کرامت را حفظ نماید. (تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ) 🌸🔆 3.فرهنگ جامعه ایمانی، حق را یک مسئولیت می‌بیند؛ حق را می‌فهمد، ولی در فهم باقی نمی‌ماند؛ آن را کرده و حرکت می‌کند و مطابق شان آن حق، رفتار و بروز خارجی و عملی دارد. به‌عبارتی در مقابل حق، هماره دغدغه‌ی «حمل» و دارد. (ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ) البته در این مسیر احتمال دارد به دلایل مختلف کوتاهی صورت بگیرد؛ بنابراین اگر در این حملِ حق کم بیاورد، می‌کوشد آن را جبران کند. او واقعا می‌خواهد حقِ حق را ادا کند و آنچه باید انجام دهد را به انجام برساند؛ او با شعار «ما مامور به وظیفه‌ایم»، خود را فریب نمی‌دهد و رسیدن به نتیجه مطلوب اوست؛ ازاین‌رو و ، جزئی از فرهنگ جامعه ایمانی است. (وَ ما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ) 🌸مطابق آنچه گفته شد، جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. دولت کریمه، 1.عزت‌بخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاق‌زدا، 3.زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامت‌بخش است. 🌸 جامعه ایمانی، 1.در برطرف‌شدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزت‌جوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه می‌داند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینه‌ساز برای مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش خود می‌خواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد. 🌸 بیان این شاخصه‌ها از طرف حضرت حجت (عج) نشان‌گر آن است که بنابر تناسب حکم و موضوع، لازم است جامعه اسلامی به سمت چنین خصوصیاتی حرکت کند تا زمینه برای برپایی دولت کریمه فراهم شود. امروز برای تشکیل دولت حزب‌اللهی، هم معرفی شاخصه‌های آن به مردم ضرورت دارد و هم لازم است فرهنگ متناسب با چنین دولتی، در آحاد ملت تقویت شود.//پایان// 🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در ] 🔗http://fna.ir/da5vci 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه»» ✅موضوع: استخراج مدل‌های فرهنگی جامعه ایمانی و دولت اسلامی از دعای افتتاح 🔺...جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. دولت کریمه، 1.عزت‌بخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاق‌زدا، 3.زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامت‌بخش است. 🔺... جامعه ایمانی، 1.در برطرف‌شدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزت‌جوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه می‌داند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینه‌ساز برای مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش خود می‌خواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد. (متن کامل را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 661 🗓تاریخ نگارش: 12خرداد98 🗒تاریخ انتشار: 13خرداد98 📤 انتشار در خبرگزاری (9): 🔗 http://fna.ir/da5vci ♻️ چگونه ایده‌ی نوشتن این یادداشت، شکل گرفت!؟ ♻️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/558 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «تفسیر جامعه‌شناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی» 🔺جامعه‌شناسانه‌ترین مفهوم قرآن و ابتکاری‌ترین مسئله معارف اسلامی در اندیشه اجتماعی است که نمونه‌ی غربی ندارد، مسئله «نفاق» است. 🔺به عقیده‌ی شهید مطهری، اگر بنا باشد دوران معاصر جهان را،باید عصر جدید را، «عصر نفاق» بنامند. 🔺اساسا نفاق با ساختار اجتماعی، پیوندی عمیق دارد. تا #ساختار_اجتماعی_دینی شکل نگیرد، نفاق ایمانی به وجود نمی‌آید. 🔺در گام اول انقلاب، دمل چرکین نفاق با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی اندیشمندان انقلاب اسلامی نظیر امام خمینی و شهیدمطهری کنترل شد تا اینکه در دهه60 به‌طور کلی برچیده شد. با توجه به قوی‌تر شدن ساختارهای دینی انقلاب اسلامی و پیچیدگی روزافزون جامعه و همراهی همیشگی خطر نفاق با هر جریان انقلابی، گام دوم انقلاب نیز بیش از پیش در خطر نفاق است؛ نفاقی که پیچیده‌تر از گذشته است و راه مبارزه با آن سخت‌تر از قبل. ✅ متن کامل یادداشت را در خبرگزاری #رسا بخوانید: 🔗 http://rasanews.ir/002YQy 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1694 🗓نگارش: 14خرداد98 🗒انتشار: 18خرداد 98 (9) 🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص1 🌐 @aliebrahimpour_ir