eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل 🔸بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود @almorsalaat 👇👇
♨️نباید عجله کند و الا از مقصد باز می ماند. 🔰علامه طباطبایی 💠کسانی که به جذبه به مقام و یا حالی می رسند، در همان جا و حالی که دیده اند، می مانند و دیگر برای آنان ترقی نمی باشد؛ بلکه گاهی در آن حال به نابودی کشیده می شوند و از بین می روند؛ زیرا مقدمات این کار را خود تهیه نموده و شتاب زدگی در سیر را اختیار نموده اند و نتیجه اش همان نابودی می شود؛ ولی ناقص می مانند. اما کسانی که با این راه را طی می کنند و عجله نمی نمایند، رفته رفته آمادگی برای منازل سیر را یکی بعد از دیگری پیدا می کنند. 💠معنای بیت خواجه که فرموده: (طریق عشق پر آشوب و فتنه است ای دل/ بیفتد آنکه در این راه با شتاب رود) با بیانات فوق معلوم می شود که چرا ره عشق پر آشوب و پر ابتلاست؛ زیرا اگر کسی با شتاب زردگی سیر طریق کند، از راه باز می ماند و به مقصد نمی رسد؛ 💠چنان که شاگرد عرب مرحوم آخوند مولا حسین قلی که دستور ذکر یونسیه گرفته بود، در مرحله اول، ذکر را بیش از اندازه ای که استاد فرموده بود، انجام می دهد و حال جذبه ای وی را فرا می گیرد تا اینکه از خوراک می افتد و آخوند وی را نزد خود نگاه داشته و لقمه در دهنش میگذاشت و می فرمود: دوستان گمان می کنند، وی مرید من است ولی من مرید وی هستم. 💠در فتوحات ابن عربی نقل شده: یکی از مشایخ هر روز یکی از شاگردان خویش را با رنگی زرد نزد خود می بیند. روزی از علت آن سؤال می کند. شاگرد می گوید: من قرآن را از حفظ دارم و هر شب در دو رکعت نماز تمام قرآن را می خوانم. بدین جهت، خواب از من گرفته شده و به چنین زردرویی مبتلا شده ام. استاد برای آنکه خوب نتیجه بگیرد و زود به مقصد برسد، به وی می گوید: امشب چون خواستی قرآن بخوانی، مرا در نظر بگیر و بخوان؛ (گویا برای من قرآن می خوانی). وی چنان می کند؛ اما دو قسمت قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. چون نزد استاد می آید، جریان شب گذشته خود را می گوید. استاد شب دوم دستور می دهد که قرآن را با توجه به آنکه بر او نازل شده بخوان. چنان می کند و آن شب نصف قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. جریان خویش را به استاد می گوید و استاد دستور میدهد شب سوم جبرئیل را در نظر بگیرد و بر او قرائت نماید. شاگرد دو جزء قرآن را بیشتر نمی تواند بخواند. روز بعد چون خدمت استاد میرسد و جریان خویش را می گوید، استاد دستور میدهد شب چهارم خداوند متعال را در نظر بگیرد که نازل کننده قرآن است. پس از آن، دیگر آن شاگرد را سر درس نمی بیند. وقتی از دوستانش حال او را می پرسد، می گویند مريض شده است. استاد به عیادتش می رود و شاگرد می گوید: دستور شب چهارم شما را عمل نمودم؛ ولی از "إياك نعبد و إياک نستعین" نتوانستم بگذرم و تا صبح میگفتم: "إياك نعبد و ایاک نستعین". زهره ام پاره شده و می دانم خواهم مرد، مرا به خاک بسپر. چون از دنیا می رود استاد وی را در قبر گذاشته، صورتش را باز می کند. در این هنگام، شاگرد بیتی را می خواند و می گوید: "أنا حي عند حي/ لم يحاسبنی بشيء" پس از سه روز استاد نیز به رحمت الهی واصل می شود. 💠ابن عربی می گوید: اشتباه استاد سبب نابودی آن شاگرد شد؛ زیرا می خواست در عرض چهار شب، شاگرد را به اعلی درجه کمال برساند. 📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۱ ص۱۰۵ @almorsalaat
♻️ معیت الهی با اولیایش 🔰رهبر معظم انقلاب 96/12/24 🔺یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز میخواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. 🔷 مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است. 🔶 حالا مثلاً ملاحظه کنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش کشانده؛ 🔅 فرض بفرماید آنجایی که حضرت موسیٰ میگوید: وَ لَهُمْ عَلَیَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ، در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قَالَ کَلَّا فَاذْهَبَا بِآیَاتِنَا إِنَّا مَعَکُمْ مُسْتَمِعُونَ؛ من با شما هستم، از چه‌کسی میترسید؟ این در سوره‌ی شعرا بود؛ 🔅 یا در آیه‌ی دیگر که موسیٰ و هارون میگویند: إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَنْ یَطْغَى، فرعون این کار را بکند، خداوند می فرماید: قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى؛ ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، می بینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. 🔅 یا در سوره‌ی مبارکه‌ی محمّد (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم) میفرماید: فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَکُمْ وَلَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمَالَکُمْ؛ یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یک چیزی است که خدای متعال مکرّر در قرآن آن را به رخ کشیده. 🌀 آن‌وقت نتیجه این شده که پیغمبران به این وعده‌ی صادق الهی اعتماد کردند در این آیه‌ی شریفه که «فَلَمَّا تَرَاءَى الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَابُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَکُونَ * قَالَ کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ»؛ به‌مجرّدی که دیدند که سیاهیِ لشکرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است که برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشکر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَکون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسیٰ به اعتماد همان وعده‌ی الهی میگوید: کـَلّا؛ چنین نیست؛ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا؛ به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اکرم می گوید «اِنَّ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. 🔻 پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛ بلاشک این همیشه هست.  @almorsalaat
♨️برنامه دروس 🌐مناهج (۲شنبه تا ۴شنبه):ساعت ۱۶ 🌐قاعده لاضرر امام خمینی (شنبه تا ۴شنبه): ساعت ۱۷ 🌐الفائق (شنبه و یکشنبه): ساعت۱۶ ✅پخش از adobe_connect 🔺قاعده لاضرر live5.madras-online.com/doros_azad_qavaed_alfaghih_farhani/ 🔺الفائق و مناهج live5.madras-online.com/alfaig_paye_9_farhani/ 🅾جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور برای ورود به کلاس در سایت مدرس آنلاین madras-online.com ثبت نام کنید و سپس درس الفائق و قواعد فقهیه را انتخاب کنید. ✅پخش زنده از کانال المرسلات (@almorsalaat ) در @ostadfarhani_ir @almorsalaat
🔰 آشنایی با تدریس کتاب الموجز فی اصول فقه استاد علی فرحانی ✍️حجه الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔆 🔹 کتاب الموجز اولین کتاب اصولی طلاب است که توسط آیت الله سبحانی که یکی از برجسته ترین شاگردان حضرت امام خمینی (ره) به رشته تحریر درآمده است. چاپ اول این کتاب مطالبی بیشتر از آنچه در چاپ فعلی است دارا می باشد. این کتاب با بیانی موجز اما دقیق به شرح و القا مفاهیم اولیه علم اصول فقه می پردازد. 🔹 خصوصیت ویژه این کتاب نسبت به سایر کتب سیر آموزشی طلاب این است که این کتاب از لحاظ زمانی آخرین کتاب در علم اصول است. کتاب اصول فقه مرحوم مظفر متعلق به سال 1343 شمسی است، کتاب رسائل شیخ انصاری متعلق به حدود سال 1230 است و کتاب کفایه الاصول نیز حوالی سال 1282 نگاشته شده است. لذا این کتاب نزدیک ترین کتاب به آخرین نظریات علم اصول فقه است. 🔆 1️⃣ «» اولین قدم در هر علم؛ استاد فرحانی این کتاب را با روش خاصی درس داده اند . مطابق نظر ایشان اولین قدم در هر مسیر علمی، فهم چیستی مسائل آن علم است. در این تدریس ایشان با بهره گیری از متد منطقی (اس المطالب ثلاثه علم---مطل ما مطلب هل مطلب لم) اولین و مهمترین قدم برای دستیابی به ملکه اجتهاد (که فهم مطلب ما است) را ارائه کرده اند. البته این دقت را هم اضافه کرده اند که «مطلب ما» در علوم اعتباری با علوم حقیقی متفاوت است لذا کار ویژه را اقتضا دارد که در این دروس مشهود است. 2️⃣ ؛ یکی از اصول تدریس ایشان ارائه مطلب به نحو صحیح است، لذا در این کتاب ولو اینکه به بیان مفاهیم اولیه می پردازند اما مفاهیم اولیه را به نحو صحیح منتقل می کنند نه اشتباه! موید این نحو تدریس این است که ایشان در تدریس کتاب مناهج الوصول حضرت امام در جاهای متعددی به مطالب بیان شده در کتاب الموجز استناد می کنند. 🔹 نباید فراموش کرد که کتاب الموجز در جاهای مختلفی از نظرات اصولی حضرت امام بهره برده است و همین امر ثابت می کند برای تدریس عالی این کتاب باید با نظرات حضرت امام هم آشنایی داشت. 3️⃣ ؛ آموزش استنباط از متون و کشف نظریات و اعتقادات پنهان در زوایای یک کتاب، از دیگر نکات تدریس ایشان است. بسیاری از مطالبی که مد نظر نگارندگان علوم اسلامی است بدون تصریح و در بطن متن مخفی هستند که ایشان با روش مشاوره ای و دقت در متن، طلاب را برای فهم اجتهادی آماده می کنند. 4️⃣ ؛ آخرین نکته ای که از ویژگی های تدریس الموجز استاد فرحانی باید به آن اشاره شود مسئله عدم مراجعات پراکنده است. برخی برآنند که برای فهم عمیق باید دارای کثرت مطالعه و دیدن نظریات مختلف بود، اما استاد فرحانی بر این باورند که با تکیه بر متد صحیح علمی باید در قدم اول بجای تکثر در نظرات، یک نظر صحیح را با تامل فهمید. بنا بر این مبنا ایشان در طول تدریس بجز کتاب های درسی رایج طلاب مثل المنطق و... به کتاب خاص دیگری ارجاع نمی دهند. @almorsalaat
📚 جام جم اجتهاد (جلداول) 👈 در باب تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
📚 جام جم اجتهاد(جلداول) 👈 در باب تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅 💠سالهاست که به سبب ارتباط جوامع اسلامی با جوامع مدرن امروزی و تبادل فرهنگ ها و علوم و همچنین به سبب تشکیل حکومت اسلامی، در مقابل اندیشمندان مسلمان، مسائل جدیدی قرار گرفته است، که باید دیدگاه اسلام نسبت به آنها تبیین شود. اصل اینکه برای مسلمانان، مسائل جدیدی پیش می آمده است و علمای اسلامی، تحت عنوان «مسائل مستحدثه» حکم آن موضوعات را بیان می کرده اند، از زمان های گذشته وجود داشته است. تفاوتی که در عصر حاضر، حاصل شده این است که امروزه، علمای اسلامی با «تک مسئله» مواجه نیستند، بلکه با مجموعه ای از مسائل که در کنار یکدیگر «یک علم» را تشکیل می دهند، روبرو هستند و باید نسبت اسلام را با این علوم مشخص کنند. 💠از همان ابتدا که این مسئله تحت عنوان «علوم انسانی اسلامی» مطرح شد، بحث های مختلفی حول آن صورت گرفت. عده ای منکر اسلامی شدن علوم انسانی شدند و آنهایی که قبول کردند که علوم انسانی فعلی، نسخه اسلامی هم دارند، به جستجو و تبیین راهکار و الگوی تولید علوم انسانی اسلامی پرداختند. 💠تاکنون نظرات مختلفی بر اساس مبانی متفاوتی، جهت چگونگی تولید علوم انسانی اسلامی بیان شده است، اما وجه اشتراک همه آنها چه درست و چه غلط این است که هیچ کدام تا کنون علم انسانی اسلامی ای را تولید نکرده اند. اگر خدا یاری کند در جای خود به نقد و بررسی نظرات موجود خواهیم پرداخت اما در این مجال باید از زبان حافظ شیرازی گفت که:ل 🔸سالها دل طلب جام جم از ما می کرد 🔸آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد 💠از ابتدای فعالیت علمی فقهای شیعه، مسئله ای به نام «اجتهاد» با سازوکار مشخص وجود داشته است که بر اساس آن در هر عصر و زمانی، دیدگاه اسلام در هر مسئله ای با استفاده از منابع مربوطه تبیین می شده است. آنچه به نظر می رسد که امروز تنها راه تولید علوم انسانی اسلامی و به تعبیر شهید مطهری "مقتضیات زمان"، همان راهکار هزار و چند صد ساله شیعه است، که در هر دوره ای، راه و وظیفه هر مسلمانی را تبیین کرده است و آن «اجتهاد سنتی جواهری» است. 💠استاد علی فرحانی معتقدند که این روش و این الگو با توجه به تغییرات و تحولاتی که حضرت امام خمینی (ره) در آن ایجاد کرده اند، و خود ایشان از آن به "اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان‌" یاد کرده اند، امروز می تواند راه گشای مسئله "اسلام و مقتضیات زمان" باشد. 💠با توجه به عرایض فوق، «اجتهاد» همان «جام جم» است که «دل» حوزویان انقلابی، سالهاست که آن را از جای های دیگری غیر از متن اصیل و سنتی حوزه طلب می کند، غافل از اینکه «آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد». 💠این کتاب مجموعه ای از گفتارهای استاد علی فرحانی درباب الگوی تولید علوم انسانی اسلامی است که به همت جمعی از شاگردان ایشان در هیئت تحریریه کانال المرسلات تهیه و تنظیم شده است. ✅فهرست گفتارها 👇👇 1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی 2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 3- علوم انسانی بدون پیش فرض 4- استخلاف و دین 5- فقه علم یا فلسفه علم؟ 6- اعتبار و تعبد در دین 7- پله پله تا ملاقات خدا 8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان 9- فلسفه اجتهاد 10- فقه جواهری کدام است؟ 11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول امام خمینی(ره) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️دانلود پی دی اف کتاب 👇👇👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/neveshteh/jame_jam.pdf @almorsalaat
♻️ آشنایی آیت الله پهلوانی با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان @almorsalaat 👇👇
♻️ آشنایی آیت الله پهلوانی با علامه طباطبایی و چگونگی راه یافتن به جلسات خصوصی ایشان 🌀 در سال ۱۳۷۲ قمری پس از سال ها اقامت و اشتغال به تحصيل در شهر مقدس قم، هنوز گمشده ای داشتم و برای کسب اخلاق عملی به دنبال استاد بودم. در آن دوران، از ملاقات درسی و غیردرسی با مرحوم استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی، بهره می بردم. 🌀 تا آنکه روزی با یکی از دوستان صمیمی تصمیم گرفتیم خدمت آن بزرگوار رسیده، از ایشان درخواست کنیم که خدمتشان شرفیاب شویم تا ما را به غیر از طریقی که عموم طلاب بر آن اند، راهنمایی کنند. به همين قصد، به منزل ایشان رفتیم، حضرت استاد درب خانه را باز نمودند و همان جا ایستادند. عرض کردیم: اگر اصلاح می دانید، ما را به امور معنوی راهنمایی بفرماید و چنان که احتیاج به تأمل دارد، خبر آن را به یکی از شاگردان اخلاقی خود -که می دانستیم در مسائل معنوی از ایشان بهره می برد- بدهید. سپس، از محضر ایشان بازگشتیم. 🌀 اتفاقا آن روزها با رحلت حضرت آیة الله سید صدرالدین صدر مصادف بود. روز هفتم آن بزرگوار، حضرت استاد برای فاتحه ایشان به حرم حضرت معصومه مشرف شده بودند و همان شاگرد نیز حضور داشتند. مرحوم علامه به او فرمود: به آن دو نفر بگویید بیایند. با این اجازه، خدمتشان رسیدیم و دستورعملی گرفتیم. پس از چند جلسه که هر دو با هم خدمتشان می رسیدیم و گزارش عملکرد خود را ارایه می کردیم استاد فرمودند: «از این پس، هر کدام تنها بیایید.» چنین کردیم. 🌀 تا آنکه آن بزرگوار اجازه دادند در جلسه ای که به تازگی در هر جمعه با حضور جمعی از شاگردانشان برای کسب فیض برگزار می گردید، شرکت کنیم. آنان تا آن زمان، قسمتی از «» را خوانده بودند که ما نیز در آن جلسات حاضر شده و از فرمایش های استاد استفاده نمودیم. 🌀 پس از تمام شدن آن رساله، یک دوره حدیث معراج را از آخر کتاب «» بیان فرمودند. آنگاه، حديث مواعظ «یا عیسی» را قرائت نمودند و سپس جلسات تعطیل شد. پس از آن، استاد را تنها بعد از درس اسفار يا تفسير و یا در اوقات غیردرسی ملاقات مینمودم 🌀 سال ها از این امر گذشت تا اینکه شبی از ماه رمضان، در منزل یکی از دوستان سخن از تعطیلی جلسه و محرومیت استفاده اخلاقی از استاد به میان آمد و قرار بر این شد که بنده حضرت استاد را به برقراری جلسات راضی کنم و دوستان نیز شرکت کنند. 🌀 روزی به تنهایی خدمتشان رسیدم؛ اتفاقا اخوی بزرگوارشان، جناب مستطاب، علامه سید حسن الهی نیز تشریف داشتند. از اخويشان گله نمودم که به ما رسیدگی نمی کنند و جلسه نداریم. آن بزرگوار به اخويشان خطاب کردند که هر چه می خواهند، پذیرد. ایشان نیز قبول کردند و جلسات دوباره برقرار شد، بنده نیز پس از بازگشت از هر جلسه. در حضور برخی از دوستان حاضر در مجلس، آنچه را به رشته تحریر درآورده بودم، می خواندیم و نوشتار حاضر، ثمرات همان جلسات است. جلسات استاد هر جمعه تشکیل میشد و هر از گاهی، زمان آن تغییر می کرد؛ اما همواره تا پیش از رحلت ایشان، برقرار بود. 📚آیت الله پهلوانی، ثمرات حیات ج۱ ص۲۸ @almorsalaat
🌐تحجرگرایی در استنباط و بدنام کردن اسلام 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت ضمن معرفی تهذیب نفس به عنوان وظیفه انسانی هر شخص؛ بیان می دارند که وظیفه طلبه از حیث طلبگی صیانت از متن دین است و نه تهذیب نفس! 💠 با توجه به اینکه صیانت از دین هم در هر زمانی اقتضائات خاصه خود را دارد می فرمایند: 💠 امروز با وجود سرعت بالای تغییر زندگی؛ آنچه که مورد نیاز جامعه بشری از دین اسلام است از متن دین استخراج نشده و عدم توجه به این نکته ثمرات بدی از جمله ادعای ناکارآمدی را به دنبال خواهد داشت. ✅ لذا امروز وظیفه صیانت از دین در قالب پاسخ به سوالات جدید و تولید علم بروز کرده است. ♨️ استاد سیره علمی مرحوم شیخ طوسی و حضرت آیت الله سبحانی را به عنوان الگوی مناسب در امر تولید معرفی می کنند. @almorsalaat
📚 تذکره المتقین 🔰عارف کامل شیخ محمد بهاری ⚡️اینکه برای مرحوم شیخ محمد بهاری شخصیت برجسته و عظیم القدر و گمنام، کنگره ای گرفته بشود و این بزرگان بشوند و از آثار و برکات وجود ایشان در جامعه ما استفاده بشود به خصوص در این اوان که در جوانهای ما میل به معنویت و به مسائل عرفانی و معنوی زیاد مشاهده می شود. ⚡️اگر جریانهای و صراط که مرحوم شیخ محمد بهاری آن را به ما نشان دادند جلوی پای افراد قرار بگیرد، گرایش به این دروغین و این سلسله های عجیب و غریب و مخلوط و مغشوش پیش نمی آید. ⚡️وقتی خلا هست، جوانی که طالب معنویت است سراغ آن چیزی که خیال می کند آنجا معنویت است می رود؛ در حالی که هیچ معنویتی هم وجود ندارد. اگر این خلا پر شد و راه صحیح نشان داده شد، طبعا در این جهت حرکت می کنند. 📌بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست اندرکاران کنگره بزرگداشت شیخ محمد بهاری @almorsalaat
💢گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت !!! 👈تلنگری در باب تولید علوم انسانی 🔰 حجه الاسلام حامد سامی 🌐همانطور که می دانید تولّد و رشد علوم انسانی امروزی، در فضای تفکر غرب و با مبانی تفکرات فلسفی غرب بوده است. تاثیر این علوم در جوامع مختلف به شدت خودنمائی میکند به طوریکه آنچه امروزه در حوزه های مختلف خانواده و نظام آموزشی و سیاسی و اقتصادی جوامع می بینیم همگی از نتایج علوم انسانی غربی است؛ یعنی علومی که تحت تأثیر اندیشۀ فلسفی دانشمندان مغرب زمین است. 🌐با توجه به اینکه مبانی فکری جامعه دینی ما تفاوت زیادی با تفکرات فلسفی غربی دارد ؛ لذا نتایجی که در علوم انسانی غربی وجود دارد ، مورد قبول مبانی اندیشه ای ما نیست و ما در قسمت علوم انسانی احتیاج به علومی داریم که مطابق مبانی و نیازهای جامعه اسلامی باشد. 🌐چند سالی است که تولید علوم انسانی دغدغۀ بسیاری از محافل علمی کشور شده است؛ اما نتیجه مطلوبی به دست نیامده است . 🌐یکی از نکات مهمی که در مورد تولید علوم انسانی اسلامی باید مورد توجه باشد، (موضوع شناسی) است. موضوع شناسی علوم انسانی در هر گرایشی، هم در شناخت و نقد علوم انسانی رایج ، ضروری است و هم در تولید و ساخت موضوعات و نظام های جدید مؤثر است. 🌐 مطلب مهمی که گاهی در موضوع شناسی علوم انسانی مورد غفلت قرار می گیرد این است که ما در علوم انسانی رایج ، ابتدا باید موضوع را با عینک دانشمندان غربی ببینیم و با آن نگاه، موضوع را بشناسیم و همان موضوعی که در نگاه آنان شکل گرفته است دریافت کنیم زیرا همانگونه که اشاره شد مبدا پیدایش و گسترش این علوم و این نوع نگاه به علوم انسانی از طرف مغرب زمین است؛پس برای شناخت دقیق موضوع بسیار مهم است که ذهن خود را خالی کنیم و با ذهن آن دانشمندان به موضوعات بنگریم. 🌐 اگر موضوعات مختلف اینگونه دریافت شوند آنگاه می توانیم در جهت حل مسائل آن علم حرکت کنیم . ما می توانیم با این نوع شناخت به سراغ منابع فقهی برویم و درصدد یافتن حکم آن موضوع بر آییم و در قدم بعد موضوعات جدید را یافته و یا جایگزین مناسبی برای موضوعات قبلی پیدا کنیم و آنگاه به سمت تولید یک نظام فکری منسجم در یک رشته خاص علوم انسانی برویم. ✅ (ره) یکی از دانشمندان بزرگی است که در مجموعه آثار خود از این روش استفاده کرده است و موفقیت بزرگی در موضوع شناسی علوم انسانی کسب کرده و قدم بزرگی در گرایش های مختلف تولید علوم انسانی برداشته است. 📒 مجموعه مقالات «نظام حقوق زن در اسلام» (بخشی از کتاب های نظام حقوق زن و مرد در اسلام) از جمله آثاری است که ایشان، موضوع شناسی را با این روش انجام داده و بررسی کرده است. (در ادامه بخشی از این مطالب ایشان منتشر می شود.) 🌐 یکی از دلائل عدم موفقیت برخی از دانشمندان در تولید علوم انسانی، توجه نکردن به موضوع شناسی با توجه به مبدأ تولید و نشر علوم انسانی است؛ به طوریکه برخی از نظرات علمی نه مسأله ای را حل می کند و نه مورد پذیرش و توجه دیگران قرار می گیرد؛ گویی هیچ زبان مشترکی بین آنان با اصطلاحات و فهم رایج آن علم وجود ندارد. ✅ خلاصه اینکه گاهی باید عینک اسلامی را کنار گذاشت و به قول معروف حداقل برای شروع «باید با زبان قوم صحبت کرد». @bineshemotahar_qom @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 ⭕️مرور و جمع بندی دروس 🔰استاد حجت الاسلام هاشمی ⁉️ : سلام. خسته نباشید. بنده پایه ده هستم با یک درس باقی مانده از پایه ده. بنده متاسفانه دروس حوزه را خوب نخوانده ام و میخواهم ادبیات را شروع کنم. میخواستم بنده رو راهنمایی بفرمایید؟؟؟ کل دروس دوباره باز خوانی بشه یا روش دیگری هم هست ؟؟ ✅پاسخ استاد هاشمی را در این صوت . @almorsalaat
♨️هزار نفر از ما هم اگر بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! 👈کدام ، «حصن اسلام» است و با رفتن او ثلمه ای جبران ناپذیر به اسلام وارد می شود؟؟ 🔰امام خمینی (ره) 💠فقهايى «حصن اسلام» هستند كه معرف عقايد و نظامات اسلام و مدافع و حافظ آن باشند؛ و اين تعريف و دفاع و حفاظت را با نطقهاى پر شور و بيداركننده و رهبرى مردم ثابت كنند. در اين صورت است كه اگر بعد از 120 سال درگذشتند، مردم احساس خواهند كرد كه مصيبتى بر اسلام وارد و خلأى ايجاد شده است، و به تعبير روايت ثُلِمَ فِى الْاسْلامِ ثُلْمة لا يسدُّها شَيْ‏ءٌ. اينكه مى‏فرمايد فقيه مؤمن اگر بميرد، ثُلِمَ فىِ الْاسْلام، خلأى جبران ناپذير در جامعه اسلام به وجود مى‏ آيد، مردن بنده است كه در خانه نشسته‏ ام و كارى جز مطالعه ندارم؟ از رفتن من چه خلأى در جامعه اسلام ايجاد مى‏ شود؟ اسلام وقتى امام حسين (ع) را از دست مى‏دهد، ثُلم فيه ثلمة، خلأى جبران ناپذير در آن به وجود مى‏آيد. 💠كسانى كه حافظ عقايد و قوانين و نظام اجتماعى اسلام هستند، مانند «خواجه نصير» و «علامه» كه خدمت شايان و نمايانى كرده ‏اند، اگر بميرند خلأى به وجود مى‏ آيد. اما من و جنابعالى براى اسلام چه كرده ‏ايم كه اگر مرديم مصداق اين روايت باشد؟ هزار نفر از ما بميرد، هيچ خبرى نمى‏ شود! ما يا فقيه نيستيم حق فقه، يعنى آن طور كه بايد بود؛ و يا مؤمن نيستيم حق ايمان. 📚ولايت فقيه، ص134 @almorsalaat
💠روش ورود امام خمینی (ره) در مباحث فقهی @almorsalaat👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 💠روش شناسی ورود امام خمینی (ره) به مباحث فقهی 🔰استاد علی فرحانی 💢روش حضرت امام خمینی (ره) در ورود به مباحث فقهی این چنین است که ایشان مباحث را از محالّ و مصبّ خود آغاز می کنند. به عنوان مثال چون قاعده ، قاعده ای است که اساس و ریشه آن روایات است، ابتدا روایات را بیان می کنند و بر اساس آنها نتیجه می گیرند. لذا ایشان از طرح و تفصیل مباحث انتزاعی و مقدماتی، پرهیز می کنند. 💢این مدل بر خلاف سبک شیخ انصاری در مکاسب است که ابتدا اقوال علماء را بیان می کنند. هر چند مقتضای سبک اجتهادی شیخ این است که ابتدا اقوال و عبارات را بیان کند. 📌گزیده جلسه اول و چهارم از تدریس کتاب @almorsalaat
⁉️"حسن روحانی دوم کیست؟ " 🔰حجت الاسلام علی امیری ▫️من خودم به خاطر مشغله های مختلف کمتر فرصت می کردم تلویزیون ببینم ولی همسر و فرزندم بسیار از تلویزیون استفاده می کردند. چند ماه اخیر دیدم خیلی خیلی کم تلویزیون می بینند و مشغولیت های دیگری را جایگزین کرده اند. التفات نداشتم که چرا ... ▫️تا اینکه طی دو هفته گذشته آنتن تلویزیون خراب شد سرم شلوغ بود. نرسیدم درست کنم ولی از روز اول ذهنم مشغول بود که عن قریب صدای اعتراض خانواده بلند شود دو هفته گذشت مطالبه ای نکردند. با تعجب سوال کردم. می دانید پاسخ شان چه بود؟ ▫️گفتند همان بهتر که خراب است. بود و نبود آن فرقی ندارد! صبح تا شب کانال عوض می کردیم یک برنامه قابل تماشا و به درد بخور نداشت!! اینجا بود که متوجه شدم چرا تعداد زیادی از اقوام و آشنایان مان که قبلا تلویزیون شان همیشه روشن بود چند وقتی ست یا اصلا تلویزیون نمی بینند یا ... را جایگزین کرده اند. ▫️جناب آقای علی عسگری رئیس اصلی ترین پایگاه رسانه ای انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت. کلاه تان را بگذارید بالاتر ! به راستی چطور توانستید در مدت کوتاهی تلویزیونی را که هر شب برای ساعت ها خیابان های کشور را خلوت می کرد به این وضع اسفبار درآورید؟ الحق والانصاف عنوان "حسن روحانی ثانی" برازنده شماست. ▫️روحانیِ اول که با چوب و چماق هم میز خدمت را رها نمی کند و جنگ اقتصادی، بی صاحب رها شده است لااقل شما کنار بروید که جنگ رسانه ای _ روانی بی فرمانده نماند ... @almorsalaat
♻️ ورود به مؤسسات به قصد نظم و ایصال الی الاجتهاد! 🔰حجت الاسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 🌀 : سلام حاج آقا. یه مسئله ای برام پیش اومده اینکه میخوام وارد موسسات بشم. اما نمیدونم وارد فقه و اصول بشم یا فلسفه؟. باید چه بکنم؟ ♨️ : علیکم السلام. اساسا از چه رو قصد رفتن به مؤسسات کرده اید؟ هدفتان چیست؟ 🌀 : یعنی چی! خب برا ادامه تحصیل، به قصد اجتهاد. ♨️ : مگه راه منحصر رسیدن به اجتهاد مؤسساته؟ بسیاری از مؤسسات که قطعا توانایی رساندن به چنین مقصدی را ندارند. کدام مؤسسه مد نظر شما است؟ 🌀 : من الان نمیدونم که باید برم فقه و اصول یا فلسفه. موسسه رفتن هم به این خاطر است که موسسات برنامه منظمی دارند. ♨️ : رهگذر اجتهاد، گذر از هر سه علم است. ضعف در هر کدام از آن ها قطعا خلل بزرگی در اجتهاد ایجاد می کند. اساسا کی گفته باید رفت مؤسسه!؟ 🌀 : چطور! ♨️ : تا زمانی که نظم و برنامه ریزی خود را از غیر می خواهید (اعم از شخص خاص یا موسسه یا هر چیز دیگر...) به هدفی که دارید نخواهید رسید. باید خود با تلاش و تربیت نفس به نظم و برنامه ریزی در آنات زندگانی خود برسید. از کسی شنیدید که رفتن به مؤسسه برای رسیدن به اجتهاد بهتره!؟ 🌀 : نه خودم به نتیجه رسیدم. ♨️ : تراک های طلبه موفق استاد فرحانی رو کامل گوش دادید؟ 🌀 : کامل نه. ♨️ : چه دوستانی که بنده داشتم و به موسسات رفتند و به هدف خود نرسیدند. بماند که هدفشان هم اجتهاد نبود، بعضی صرفا کلام بود، بعضی صرفا فلسفه بود، بعضی....اما به همان هدف ریز هم نرسیدند. 🌀 : من هدفم اجتهاده، نه صرفا اجتهاد در فقه و اصول یا فلسفه. چون هم به علوم عقلی مثل فلسفه علاقه دارم و هم اصول. ♨️ : می دانم. هدف اگر جزئی باشد به دست آوردنش خیلی آسان تر است. به خصوص که مؤسسه هم در راه همان هدف تأسیس شده. با این حال خیلی ها به همان هدف جزئی نمی رسند. حال که شما هدفی بس رفیع و والا را انتخاب کرده اید، چگونه مؤسسه از توانش بر می آید!. فقط و فقط و فقط خودت. 🌀 : یعنی من باید به سمت یه علمی برم؟ ♨️ : نه. اصل نظم و برنامه ریزی داشتن را گفتم. نباید بخواهید دیگران چنین نظمی را برایتان به ارمغان بیاورند. 🌀 : خب الان من باید چی کار کنم؟ ♨️ : به نظر من اول بنشینید نکات ناب تحصیلی تربیتی که استاد فرحانی در مجموعه طلبه موفق بیان می کنند را استماع کنید. تا نتوانی بر نفس خودت غلبه پیدا کنی و نظم و برنامه را در صفحۀ وجودی ات بگسترانی، از دست دیگران کاری ساخته نیست. مجموعه تراک های طلبه موفق بسیار بسیار موثر اند در رسیدن چنین هدفی. 👌لینک مجموعه صوتی طلبه موفق: http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊🔊 🔊🔊 ✅کتاب رسائل؛ متن تاسیس و ریشه غالب نظرات بعد از خود! 🔰استاد علی فرحانی 💠 علیرغم آنچه مشهور شده است مبنی بر اینکه قیل و قال های رسائل می تواند فاکتور گرفته شده و حذف شود اما حق این است که امکان حذف این کتاب و مطالب آن نبوده بلکه هر نظری در این کتاب منشا حقیقی و واقعی دارد. 💠 اگر به صورت و به رسائل و کفایه نگاه شود؛ باید گفت که حداقل 80 درصد مطالب اصولی مطرح شده متاخر از آنها؛ ریشه در این دو داشته و رسائل پایه مستحکمی برای آنها محسوب می شود. 💠 رسائل متن تاسیس مدرسه اصولی است. و می بایست غرض اصلی متعلم از این کتاب، فهم چگونگی استخراج قواعد اصولی از متن فقه باشد لذا متعلم برای رسیدن به این هدف هم پشتوانه اصولی متعارف نیاز داشته و هم پشتوانه فقهی متعارف! ♨️ استاد در این صوت نکات جالبی در مورد کتاب رسائل شیخ و جایگاه آن بیان کرده که توصیه می کنم حتما استماع کنید. @almorsalaat
♨️ جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ♨️♨️موضوع: اعتبارات شرعی از نگاه امام و علامه طباطبایی ⏰یکشنبه 99.7.13، ساعت 14 ✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat @almorsalaat
♨️ برهان و عرض ذاتی 🔰استاد علی فرحانی 💠مبحث و ملاک آن، مسئله ای است که معمولا در ابتدای علم اصول و علم فلسفه، مطرح می شود. یکی از اقوال در بحث تمایز علوم، «» است و غالب حکما قائل اند که ملاک تمایز علوم «موضوع» است. از آنجایی که موضوع علم را چنین تعریف کرده اند که «ما یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه» ، بحث ملاک تمایز علوم به بحث از چیستی «» کشیده می شود. 💠 محققین از حکما، قائلند که قول به موضوع علم و عرض ذاتی و معنای آن، بر اساس قرارداد و تسالم نیست بلکه این مطلب حاصل دقت نظر در مسئله «» است. لذا بحث تمایز علوم به بحث «برهان» در علم منطق و «» می رسد. «برهان» که وسیله ای برای رسیدن به یقین بالمعنی الاخص می باشد، عصاره علم منطق است و برای فهم جایگاه آن لازم است که سازمان منطقی صحیحی در ذهن داشته باشیم. 💠 استاد علی فرحانی در ابتدای تدریس کتاب بدایه الحکمه، به مناسبت اینکه علامه در مورد موضوع فلسفه می فرمایند: «موضوعها- الذی یبحث فیه عن اعراضه الذاتیه- هو الموجود بما هو موجود»، به بحث «موضوع علم» می پردازند و با توجه به توضیحی که بیان شد، برای مشخص شدن معنای «» و جایگاه باب «»، یک دوره سازمان کتاب «» را مرور می کنند و خصوصا باب «برهان» این کتاب را توضیح می دهند. این بحث هم در مقدمه بدایه سال 89 و هم سال 86 بیان شده است و هر کدام در عین اینکه موضوع واحدی دارند، دارای مزایای خاصی هستند. 💠 استماع هر دو دوره برای کسانی که می خواهند ای از کتاب المنطق خصوصا باب برهان داشته باشند و همچنین بحث موضوع علم و عرض ذاتی را فراگیرند، توصیه می شود. ✅ برهان و عرض ذاتی، 👈مقدمه بدایه،سال86، 9جلسه ✅ برهان و عرض ذاتی 👈 مقدمه بدایه، سال 89، 10جلسه ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 eitaa.com/almorsalaat/1009 ⬇️لینک خرید و دانلود متن پیاده شده جلسات 👇👇 http://soda96.ir/araz-zati/ 📌پ.ن: متن این جلسات توسط مجموعه صُدا @soda96 آماده و منتشر شده است. @soda96 @almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️امروز مطلع شدیم که برادر ارجمند و روحانی گرامی حجت الاسلام شیخ حسین ثابت قدم پس از تحمل یک دوره بیماری به رحمت ایزدی پیوسته اند. ▪️انشالله که خدای متعال ایشان را با اولیای خود محشور گرداند و به خانواده ایشان خصوصا پدر و همسر ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید. ▪️ما در سال های اولیه طلبگی با این برادر گرامی هم حجره بودیم و چیزی جز خیر و خوبی و صفا از ایشان ندیدیم. خدا ایشان را رحمت کند. @almorsalaat
💠کتاب البهجه المرضیه (سیوطی) 🔰استاد حجت الاسلام مقدسی 🔊تدریس این کتاب به صورت در مدرسه شهیدصدوقی فاز۲ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود. ♨️کانال 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️ جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ✅موضوع: اعتبار از نگاه امام و علامه طباطبایی در کانال المرسلات در حال برگزاری است ... @almorsalaat