eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💠توضیحاتی پیرامون معنای اصالت و اعتباریت در مسئله اصالت وجود از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری : وقت حضرتعالی بخیر. سوالی داشتم. مرحوم شهید مطهری ره راجع به اعتباری بودن ماهیت نظر یا تقریرشون مخالف با علامه است؟ آخه امروز یکی از اساتید دانشگاه گفتند که صدرا و علامه ماهیت رو انتزاعی میدونن نه اعتباری و شهید در محاکمه بین صدرا و شیخ شهاب الدین دچار خلط شدند. ✅ حجت الاسلام انتظار @entezarsajjad 🔺ببینید این بحث به طور عمده در دو بخش از فلسفه مطرح میشه؛ یکی در آخر فلسفه بحث علم و عالم و یکی در ابتدای فلسفه بحث اصالت الوجود. بحث دوم رو کمتر کسی می پردازه و بر فرض پرداختن کمتر کسی می تونه از عهده اش بر بیاد. 🔺اما بحث اول؛ یکی از معضلاتی که ما در این بحث داریم معنا کردن کلمه اعتباریت در مقابل اصالت هست؛ علامه طباطبایی اصالت و اعتباریت رو معنا نکرده اند به حسب ظاهر؛ برای همین مدرسین وقتی می خواهند این کلمه رو معنا کنند می رن از متون گذشته فلسفه اسلامی براش شرح پیدا می کنند که یکی از مواردش هم عبارات شیخ اشراق در رابطه با انتزاعی و اعتباری بودن مفهوم وجود و نظائر اون هست. بعد هم میگن که خب تفسیر صحیح همون توضیح شیخ اشراق هست و شهید مطهری خلاف اون رو توضیح داده و علامه رو هم عباراتش تفصیلی نیست به شیخ اشراق ملحق می کنند. 🔺اما حقیقت ماجرا این هست که اولا دعوای اصالت الوجود یک دعوای متاخر هست و نباید دنبال تفسیر کلماتش در عبارات گذشتگان باشیم؛ ثانیا دلیل اینکه علامه به تفصیل به معنای اصالت نمی پردازه این هست که معنای این کلمه به شیوه ای شبیه مشارکت حد و برهان به دست میاد که برهانش همون تربیعی هست که در ابتدای اصالت الوجود میگیم(یک واقعیت داریم دو مفهوم میگیریم و....) 🔺نتیجه این برهان دقیقا همان معنایی است که شهید مطهری توضیح میدن یعنی ذهنی محض بودن نه انتزاعی بودن؛ لذا علامه و شهید و صدرا همه شون یک معنا رو دارن توضیح میدن و این غیر از عبارات شیخ اشراق هست.... 🔺گرچه باید متذکر بشیم که کار علامه دقیق تر از شهید مطهری هست در اینجا؛ یعنی بدون اینکه شرح اللفظ کند از طریق استدلال معنای کلمات رو روشن می کنه اما شهید مطهری توضیح و تفصیل میده قبل از اینکه برهان ماجرا رو توضیح بده. 🔺ذهنی محض بودن ماهیت در تمام آثار شهید مطهری هست اعم از شرح مبسوط یا مختصر یا اصول فلسفه و... کلا اون معنایی که آقایون میگن دور از ساحت علامه و شهید و صدرا و ...است. @almorsalaat
🔺 چگونه با اندیشه علامه طباطبایی آشنا شویم؟ 👇👇👇
چگونگی ورود به آثار و اندیشه علامه طباطبایی.mp3
3.26M
🔺 چگونه با اندیشه علامه طباطبایی آشنا شویم؟ 🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی 🔰 برخی طلاب و دانشجویان بزرگوار از نحوه ورود به اندیشه و آثار علامه طباطبایی پرسیده بودند. ☀️ در این چند دقیقه تلاش کردیم دو سطح متوسط و پیشرفته ورود به آثار را توضیح دهیم و لوازم و سیر مطالعاتی اجمالی آن را بیان کنیم. @ofoqemobin @almorsalaat
♨️ اعتبار و نظام عقلا 🎙استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در جلسات ابتدایی تدریس بخش «استصحاب» کتاب رسائل به مناسب بررسی «اماره یا اصل» بودن استصحاب، در شانزده جلسه نکات مهمی درباره مسئله «نظام عقلا» و «اعتبار» مطرح نمودند. 🔸ایشان در این جلسات با شروع از مسئله «انواع حجیت» و تحقیق مسئله «حجیت لغوی» به بررسی محیط تشریع و جایگاه آن در نظام عقلا پرداختند. 🔸با توجه به اینکه محیط تشریع زیر مجموعه نظام عقلا است، ابتدا باید قوانین حاکم بر نظام عقلا و ملاک «تحصّص» و حصّه بندی های عقلایی را مشخص نماییم و با رعایت قوانین حاکم، قوانین اختصاصی هر یک از حصه را تعیین کنیم. 🔸استاد علی فرحانی توجه به احکامی که «تطابقت علیه آراء العقلاء کافةً» هستند را در بررسی نظام عقلا ضروری می دانند. «عقلاء بما هم عقلاء» با توجه به اغراض عقلایی محیط خود را «حصّه بندی» می کنند. در هر حصه ای عقلا برای افراد خاصی «اهلیّت و شأنیّت جعل و اعتبار» قائل هستند و آن ها را زعیم سایر افراد می دانند. پس از اینکه عقلا حصه ای را معتبر دانسته و برای شخصی شأنیت اعتبار در آن حصه را پذیرفتند، در این هنگام می توانیم احکام آن حصه را بررسی نماییم و «شرع» هم یکی از این حصّه های عقلایی است. 🔸با توجّه به اینکه در هر یک از حصّه ها مسئله «جعل و اعتبار» مطرح است، استاد به بررسی مسئله «حقیقت اعتبار» می پردازند. ایشان با توضیح مسئله «فعل اختیاری» و مراتب آن، نسبت «فعل اختیاری» با «اعتبار» را توضیح می دهند. ایشان در بررسی «فعل اختیاری»، مسئله «غرض» و نقش آن در «فاعلیّت بالقصد» را مطرح می نمایند و پس از آن وارد بحث «حقیقت اعتبار» و «اعطاء حد شیء إلی شیء آخر» می شوند. 🔸ایشان با بررسی تقریر شهید مطهری و آیت الله مصباح از فرمایش علامه طباطبائی و بررسی نظر مختار این دو بزرگوار نشان می دهند که آنچه به عنوان «اعتبار» مطرح نموده اند، همان «ضرورت بالقیاس» است و اگرچه تقریر شهید مطهری از دیدگاه علامه به فرمایشات ایشان نزدیک تر است ولی باز هم اشکالات متعددی به این تقریر وارد است. 🔸با بررسی کلام علامه در اعتبار مشخص می شود که ایشان این بحث را از مسئله «فاعل بالقصد» شروع کرده است و با توجه به اینکه در فعل اختیاری «نفس» دخالت دارد، برای شناخت صحیح حقیقت اعتبار ابتدا باید «نفس» و ویژگی ها و احکام آن را بررسی نماییم. 🔰معرفی از: حجت الاسلام مقدسی 📌همینطور که بیان شد، استاد در این جلسات بحث را از موضوع حجیت، شروع می کنند و پس از بیان مسئله"تحصص"های عقلایی بحث را ادامه می دهند. استاد، بحث تحصص های عقلایی را در ابتدای کتاب قطع و ظن بیان کرده اند. لذا برای تسهیل در یادگیری این بحث، بحث تحصص های عقلایی را که جلسات 3 تا 6 (4جلسه) قطع و ظن است، در ابتدای این جلسات قرار داده ایم که در مجموع این جلسات، 20 جلسه می باشد. ⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/etebar-v-oghala/ @almorsalaat
تاثیر تخیل در کمال انسان.mp3
5.42M
🔊 ♨️ تاثیر قوه متخیله در زندگی انسان ❇️ استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائل بسیار مهم که تاثیر مستقیم در زندگی و در نتیجه کمال بشر دارد، است. ◽️این مساله به قدری اهمیت دارد که بنابر عبارات بزرگان اهل سلوک، فلسفه حرمت نظر بر اجنبیة نیز به خاطر جلوگیری از تخیلاتی است که در امتداد آن به وجود می آید. ◽️این تخیلات به قدری خطرناک است که می تواند کمال یک انسان را به معنای واقعی، مخدوش کرده و او را از سعادت حقیقی باز دارد. ◽️از این رو یکی از راه های کنترل این قوه، مدیریت واردات ذهنی و آنچه انسان با آنها در ارتباط است و نیز مشغولیت های صحیح و پرهیز از بیکاری می باشد. @almorsalaat
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 📝@almorsalaat👇👇
🌀قرآن به قرآن، روش تفسيرى شيعه‏ 🔰علامه طباطبایی ▫️به نحوى كه از بيانات پيشوايان شيعه روشن و هويداست، اين است كه قرآن با قرآن تفسير شود، يعنى قرآن شريف، در تأديه مقاصد خود، هيچ‏گونه نيازى به ضم ضمايم خارجيه نداشته، و منظور ابتدايى و نهايى هر آيه، از خود همان آيه، به تنهايى يا به انضمام آيات ديگر مربوطه، به خوبى و روشنى پيداست. ▫️و بيانات اهل بيت عليهم السلام- كه طبق دستور پيغمبر اكرم ص در تفهيم آيات قرآنى بايد به آنها رجوع كرد- تنها جنبه تعليم و تربيتى و ياد دادن روش تفسير حقيقى و صحيح را دارد، نه اين‏كه قرآن شريف در بيان مقاصد عالى خود گنگ و غيركافى بوده، و مقاصد مرموزه او را به طريق كشف رمز، ائمه اهل‏بيت كشف كرده باشند، و اخبار آنها اگرچه مخالف كتاب هم بوده باشد حجت تلقى گردد. ▫️زيرا خود اهل بيت عليهم السلام دستور داده‏ اند كه اخبارشان را بدون عرض به كتاب نپذيرند. علاوه در موارد بى ‏شمارى، به آيات شريفه قرآنى تمسّك جسته، و به آنها احتجاج نموده‏ اند، و اگر قرآن فى ‏نفسه گنگ بود، و مقاصدش به عينه همان بيان اهل بيت بود، اين‏گونه استدلال‏ها معنا نداشت. ▫️بلى، قرآن مجملاتى از قبيل احكام كليه مانند: نماز، روزه، حج و غيره دارد، كه تفاصيل آنها حاجت به بيانى خارج از قرآن دارد، و به همين منظور بيان پيغمبر اكرم ص را، به موجب آيات زيادى، حجيّت داده و پيغمبر اكرم ص نيز بيان اهل بيت خودش را به جاى بيان خود نشانيده است؛ و در نتيجه خبر متواتر يا محفوف به قرائن قطعيه قابل وثوق در تفسير يك آيه، به منزله يك آيه مى ‏باشد، كه آيه مورد نظر را توضيح مى ‏دهد. 📚شیعه ص۶۴ 📌پ.ن: در تفصیل این مطلب می توانید به سایر آثار علامه همچون: قرآن در اسلام و یا تفسیر المیزان ذیل آیه محکم و متشابه از سوره آل عمران مراجعه کنید. @almorsalaat
♨️مراتب خداشناسی 🔰شهید مطهری 🔷 خدا شناسى خيلى مراتب دارد. كسانى كه در علم توحيد واردند مى‏ دانند كه بسيارى از مراتب توحيد [و بسيارى از] توحيدها در مرتبه بالاتر، شرك و كفر است. باز آن كه يك درجه بالاتر مى ‏رود مى‏ بيند آن مرتبه پايين‏تر خيلى مشوب به شرك بوده است، تا بالاتر مى ‏رود، و لهذا اين حديث هم از پيغمبر اكرم هست- و حديث عجيبى است- كه «لَوْ عَلِمَ ابوذَرٍ ما فى قَلْبِ سَلْمانَ لَقَتَلَهُ» (و در يك حديث ديگر «لَكَفَّرَهُ»، در يك حديث ديگر «لَقالَ رَحِمَ اللَّهُ قاتِلَ سَلْمانَ» يعنى اگر ابوذر بداند آنچه در دل سلمان است چيست سلمان را تكفير مى ‏كند، سلمان را مى‏ كشد، مى‏ گويد خدا رحمت كند قاتل سلمان را؛ يعنى آنچه كه سلمان مى‏ داند در ظرف ابوذر نمى ‏گنجد به طورى كه ابوذر آنها را عين كفر مى‏ داند. 🔷 قرآن در اين جور مسائل آن حد اعلاى مراتب توحيد را بيان كرده است، همانهايى كه واقعا در ذهن امثال ما- مخصوصا در توحيد در فاعليت- نمى ‏گنجد و مجبوريم يا مجبورند خيلي ها كه اين جور آيات را تأويل كنند چون آنقدر بزرگ است كه نمى‏ توانند تصور كنند. (مجموعه آثار، جلد۴، ص۵۰۳) @almorsalaat
♨️زىّ طلبگی چیست؟ 1⃣پارسایی با عزّت 2⃣نظم در تحصیل و زندگی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۹/۷/۱۴ 💠زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی. 🔸طلبه، پارساگونه زندگی میکند. البته من از اوضاع مادّی حوزه‌ی علمیه، حقیقتاً آشفته و ناراحتم. از مشکلاتی که بسیاری از طلاّب و فضلا با آن دست و پنجه نرم میکنند - مشکلات مادّی - مطّلعم. گاهی اوقات بعضی از این اطّلاعات برای من بسیار تلخ و گزنده است. البته آن مقوله‌ی دیگری است که واقعاً باید برایش فکری کرد. امروز حقیقتاً طلاّب علوم دینی از همه‌ی طبقات جامعه - حتی از کارمند و از کارگر و از دیگران - از لحاظ حظّ معیشتی پایین‌ترند - این یک واقعیت است - در حالی که یکی از بزرگترین و شریفترین کارها را اینها انجام میدهند. از ظواهر هم چندان چیزی نمیشود فهمید. همان عزّت نفس و مناعتی که طلاّب علوم دینی از گذشته با آن سرافراز بوده‌اند، نمیگذارد آدمهای سطحی و ظاهربین، بسیاری از بواطن امر را ببینند و بشناسند. من نمیخواهم آن مقوله را با این مقوله مخلوط کنم. 🔸آنی که حالاً عرض میکنم، این است که طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.   @almorsalaat
506K
♨️راهکار جبران ادبیات عرب و بدست آوردن توانایی متن خوانی ⁉️سلام علیکم حاج آقا خوب هستید ببخشید پیوی مزاحم شدم🌷🙏. حاج اقا من الان پایه پنجم هستم و در حوزه کتب ادبیاتی رو تقریبا همش رو ناقص خوندم و یا خوب نخوندم. چون اکثرا محدوده تمام نشد. الان بخوام در ادبیات قوی بشم و ضعف رو جبران کنم. چیکار کنم آیا نیازی هست دوباره اون کتب رو از اول بخونم؟ ✅ حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 را در این صوت بشنوید. @almorsalaat
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 📝@almorsalaat👇👇
♻️فلسفه پویای اسلامی 👈امتیازات مکتب فلسفی حکمت متعالیه 🔰علامه طباطبایی ⚡️اين مكتب [حکمت متعالیه]، به واسطه نزديك كردن اين سه مسلك [شهود، عقل، نقل] به همديگر، موفقيت‏هايى يافته كه فلسفه در تاريخ چند هزار ساله خود از آنها محروم بوده، و از مشكلاتى كه از هر جانب به واسطه تهيدستى خود دامن‏گيرش مى‏ شد و بن‏ بست‏هايى كه پيش مى‏ آمد پيوسته در شكنجه بود. كليد رمزهايى به دست اين فلسفه اسلامى افتاده كه هرگز در فلسفه‏ هاى كهن كلده، مصر، يونان و اسكندريه به دست نمى‏ آيد. ✅در نتيجه: 1⃣اولًا، مسائل فلسفى كه به حسب آنچه از كتب فلسفى گذشتگان، به عربى ترجمه شده و به دست مسلمين رسيده و تقريباً دويست مسئله بوده در اين مكتب فلسفى تقريباً به هفتصد مسئله بالغ مى‏ شود. 2⃣ثانياً: مسائل فلسفى كه مخصوصاً در مكتب مشّائين از يونانى‏ ها به طور غير منظم توجيه شده، و نوع مسائل از همديگر جدا، و به همديگر مربوط نبودند، در اين مكتب فلسفى حالت مسائل يك را پيدا كرده و به همديگر مرتبط و مترتب شده‏ اند، به نحوى كه با حل دو مسئله اولى، كه فلسفه را افتتاح مى‏ كنند، همه مسائل فلسفى را مى‏ توان حل و توجيه نمود. و به همين جهت به آسانى مى ‏توان رابطه فلسفه را از طبيعيات قديم و هيئت قديم قطع كرد و در نتيجه هيچ‏گونه برخورد و منافاتى ميان اين مكتب فلسفى و علم امروز اتفاق نمى ‏افتد. 3⃣ثالثاً: فلسفه (تقريباً) و كهنه، به واسطه روش اين مكتب فلسفى به كلى تغيير وضع و قيافه داده و مطبوع طبع انسانى و مقبول ذوق و عقل و شرع مى‏ باشد، و مسائلى را كه علم جديد تازه موفق به كشف آنها شده يا اميد حل آن را دارد، اين مكتب فلسفى با مايه شگرف خود به طور عموم و كليّت به حل آنها موفق، يا شالوده حل آنها را مى‏ ريزد. چنان‏كه به واسطه حل شدن مسئله ، كه سيصد سال پيش با اين روش فلسفى حل شده است، مسئله در اجسام، به طور روشن به دست آمده و مسئله نظريه (البته در خارج از افكار نه در افكار) روشن گرديده است، و مسائل ديگرى كه هنوز از راه علم مورد بحث نشده، به طور كليّت خاتمه يافته است. 📚شیعه ص۷۰ @almorsalaat