eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
521 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️| فلسفه و استدلال راهی است برای وصول به مقصد اصلی 🔸... و آنچه گفتم به آن معنی نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، 🔸بلکه به آن معنی است که فلسفه و استدلال راهی است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب کند، یا بگو این علوم عبورگاه به سوی مقصد هستند و خود مقصد نیستند 🔸و دنیا مزرعه آخرت است و علوم رسمی مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نیز عبورگاه به سوی او- جلّ و علا- است، نماز بالاترین عبادات و معراج مومن است و همه از اوست و به سوی اوست. 📚صحیفه امام، ج۱۶ ص۲۰۷ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐| اصولِ و اصولِ 🎙استاد علی فرحانی ⭕️استاد در این صوت بیان می دارند که دو رویه در مسائل علم اصول وجود دارد. برخی از اصولیین نگاه ثبوتی و کلامی به مباحث دارند و برخی دیگر نگاه اثباتی و فقه محور به مسائل علم اصول دارند. ⭕️ایشان معتقدند که مرحوم شیخ (ره) و اصولیین قبل از ایشان، مسائل اصول را اثباتی و با توجه به زمین فقه و به قصد زبان شناسی کلام معصوم مطرح می کردند. اما از بعد از آخوند (ره)، برخی از اصولیین مسائل این علم را به صورت ثبوتی و با توجه به حیث کلامی مسائل (مصالح و مفاسد و ...) مطرح کردند. جناب آخوند (ره) در میانه این دو طریق قرار دارد و البته مباحث ایشان در کفایه شروع طرح مسائل به صورت ثبوتی است. 📌گزیده درس رسائل 99/12/10، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توصیه آیت الله بهجت برای دائم الحضور دانستن قلب در محضر الهی ✅ (انسان باید) اسباب محبت خدا را در خودش ایجاد کند ... صلوات زیاد و عاشقانه صلوات بفرستد ... نگاه به کعبه، مصحف (قرآن)، عالِم و مؤمن عبادت است (موجب ازدیاد محبت خدا می‌شود). @almorsalaat
  فَوَ عِزَّتِكَ يا سَيدي لَوْ نَهَرْتَني ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهي اِلَیّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجوُدِكَ وَ كَرَمِكَ @almorsalaat
💠خلاصه ای از تحولات زندگی ابوحامد محمد غزالی 🔰شهید مطهری (ره) 🔺غزالي از مردان عجيب دنياست، نه تنها دنياي اسلام. سرگذشت زندگي اين مرد عجيب است. نبوغي داشته است. در نظاميه نيشابور تحصيل مي کرد و در آنجا مراتب علمي را خيلي بالا رفت، بعد آمد در نظاميه بغداد. اتفاقاً رئيس دانشگاه نظاميه بغداد از دنيا رفته بود، دنبال مردي مي گشتند که صلاحيت داشته باشد که رئيس دانشگاه نظاميه بغداد باشد. در آن وقت رئيس دانشگاه يعني اعلم علماي عصر خودش. 🔺غزالي مي آيد در بغداد، آن چنان صيت شهرتش مي پيچد و در مجالس و محافل به مقامات علمي او پي مي برند که مي گويند بدون شک يگانه شخصي که لياقت دارد او را در راس اين نظاميه قرار بدهيم همين مرد است. او به عنوان اعلم علماي عصر خودش در زمان سلجوقي ها- ظاهراً در دوره ملکشاه- شناخته شد. گاهي رابط بود ميان پادشاه سلجوقي و خليفه بغداد، يعني اختلافات ميان آنها را احياناً او حل مي کرد. تا اين مقدار شخصيت داشت. بنابر اين بزرگترين مقام اجتماعي و روحاني عصر خودش را داشت. 🔺اين مرد که اين مراحل علمي را طي کرده بود، در سرگذشت خودش در کتابي به نام المنقذ من الضلال- يعني نجات دهنده از گمراهي- نوشته است که من يک بار کم کم در خودم فرو رفتم ببينم آيا اين معلوماتي که به دست آورده ام واقعاً براي من به وجود آورده است يا يک سلسله مسائل تقليدي است، از اين استاد و آن استاد گرفته ام، چون استاد گفته درست است گفته ام درست است؛ او هم چون استادش گفته درست است گفته درست است؛ آيا خودم و وجدان خودم اين ها را کافي مي بيند يا نه؟ يک مرتبه ديدم نه، کافي نيست، تدريجاً اين حس در من قوت گرفت به طوري که ديگر فکر من را به خودش مشغول داشته بود. هر جا که بودم – اگر سر درس بودم، سر نماز بودم، در خانه بودم، در کوچه و خيابان بودم- در خودم يک دردي را احساس مي کردم، يک سوزشي را در روح خودم احساس مي کردم که مرا آرام نمي گذاشت. کم کم اين امر در بدنم هم اثر گذاشت، از خوراک ماندم، لاغر و ضعيف و نحيف شدم. 🔺از يک طرف مي ديدم اگر من بخواهم آزادانه دنبال حقيقت بروم مقام را چه کنم، رياست عظيم دانشگاه را چه کنم؟ و از طرف ديگر مي ديدم با اين مقام و رياست و زعامت و با اين گرفتاري نمي شود. دائماً فکر مي کردم چطور اين عالي ترين مقام اجتماعي و روحاني عصر خودم را کنار بگذارم! اين بود که در ميان دو نيروي متضاد قرار گرفته بودم. اين ها جان مرا آتش مي زد. 🔺آخر کار خداوند مدد کرد و من توانستم از سر مقامات دنيوي بگذرم، و گذشت. ولي ديد اگر اعلام کند که من مي خواهم [از اين مقام] بگذرم مردم آزادش نمي گذارند، شاه آزادش نمي گذارد و مي گويد: حتما تو بايد سر مقامت باشي. 🔺نقشه اي به نظرش رسيد، اعلام کرد که من مي خواهم مسافرت مکه بروم. از بغداد به طرف مکه راه افتاد. از او مشايعت کردند. رفت و رفت، همين که مقداري دور شد، ناگهان خودش را از قافله دزديد، به جاي اينکه به طرف جنوب غربي برود راهش را به طرف مغرب برگرداند، به شام و بيت المقدس رفت. لباسش را هم عوض کرد، لباس درويشي پوشيد و در اين لباس هيچ کس او را نمي شناخت و خودش را هم به احدي معرفي نکرد. 🔺يک دفعه دنيا غزالي را گم کرد. دهها فکر پيدا شد: آيا از قافله دور ماند؟ حيوان درنده اي او را دريد؟ آيا به چاهي افتاد؟ آيا گوشه اي سکته کرد و مرد و کسي جنازه اش را پيدا نکرد؟ يک مرتبه غزالي با آن شخصيت و عظمت گم شد. 🔺اين مرد، ده سال متوالي در حال گمنامي در بيت المقدس مشغول تحقيق و جستجو از راه هاي مختلف بود، تا – به عقيده خودش- را پيدا کرد و واقعاً هم عوض شد. کتاب هاي اساسي اش را در همين دوره نوشته است. 🔺خودش در شرح حال خود نوشته است من در بيت المقدس اسمم را مي شنيدم، ولي خودم را آشکار نمي کردم. گاهي مي ديدم طلبه ها با همديگر مباحثه مي کنند، مي گويند:« قال الغزالي...» عقيده غزالي در اين مسئله چنين است، من خودم مي شنيدم ولي به روي خودم نمي آوردم که آن غزالي که شما حرفش را نقل مي کنيد حالا غير از آن غزالي است، غزالي امروز غير از غزالي آن روز است. 📚پانزده گفتار ص ۲۱۳، جستجوی حقیقت @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️| اهمیت نظرات علامه حلی، شهید ثانی و محقق کرکی (ره) در استنباطات شیخ اعظم (ره) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
📝| گزارشی از ماجرای «قصد امتثال امر» از «امرسازی» تا «انکار» ▫️در میان اصولیین واجبات به دو دسته کلی تعبدی و توصلی تقسیم می شود. تعبدی آن واجبی است که باید به قصد قربت انجام شود و توصلی آن است که صرف تحقق آن کافی است و نیازی به قصد قربت در آن نیست. البته معنای تعبدی، اختلافی است و تفاصیل بیشتری دارد که می توان به کتاب «اصول الفقه» و «مناهج» مراجعه کرد. ▫️مشهور اصولیین، مصداق قصد قربت لازم در تعبدیات را در بحث تعبدی-توصلی، «قصد امتثال امر» می دانند. اما برخی از ایشان در مباحثی دیگری که اشاره خواهد شد، دست از این مبنا برمی دارند و قصد مطلوبیت و محبوبیت آن فعل و بلکه احتمال مطلوبیت و محبوبیت را کافی می دانند. ▫️بر اساس اینکه چه چیزی را مصداق قصد قربت لازم در تعبدیات می دانند، سه مسلک عمده بوجود آمده است: 1️⃣مسلک اول: لزوم قصد امتثال امر ▫️چند مسئله در این مسلک وجود دارد: ▪️1- مسئله اول این است که برخی معتقد شده اند که اخذ قصد امتثال در ماموربه واجبات تعبدی استحاله دارد. به این معنا که محال است که در امر «اقیموا الصلاه»، «قصد امتثال امر» به عنوان جزء و یا شرط صلاه قرار گیرد. تقاریر مختلفی برای استحاله قصد امتثال امر، بیان شده است. (ر.ک: مناج الوصول و سیری کامل در اصول) ▫️برخی از اصولیین همانند حضرت امام (ره) هیچکدام از این وجوه استحاله را نمی پذیرند و اخذ قصد امتثال را در مأمور به ممکن می دانند. اما عمده اصولیین استحاله را پذیرفته اند. ایشان از طرفی اخذ قصد امتثال را محال و از طرفی ملاک عبادیت عبادت را قصد امتثال می دانند، لذا برای جمع بین این دو به راههای دیگری متمسک شده اند. به عنوان نمونه مرحوم آخوند (ره) معتقدند که اساسا قصد امتثال امر از اجزائ مامور به نیست بلکه دخیل در غرض است و عقل وادی امتثال، حاکم بر آن است. اصل خارج کردن قصد امتثال از عداد سایر اجزا و شروط را مرحوم شیخ اعظم نیز، در بحث رجحان احتیاط در عبادات بیان کرده است. ▫️یکی دیگر از راهها که منسوب به محقق نائینی است (البته مرحوم آخوند نیز آن را احتمال داده و نقد کرده است) و مرحوم مظفر نیز در اصول فقه آن را پذیرفت، نظریه متمم جعل است. این نظریه را مرحوم امام (ره) نیز در مناهج مورد بررسی قرار داده است. ▫️خلاصه اینکه یا باید اخذ قصد امتثال امر در مامور به ممکن باشد و یا باید به طریقی، دلیلی برای لزوم قصد امتثال پیدا شود. ▪️2- در این مسلک پس از اینکه لزوم قصد امتثال امر، پذیرفته شد، سوالی که ایجاد می شود، این است که آن امر چه ویژگی ای باید داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال اقوال متعددی وجود دارد همانند: الف) امر بالخصوص همانند «اقیموا الصلاه» برای کسانی که می خواهد نماز را بدون هیچ گونه شک و تردیدی در اجزاء و شرایط بخواند ب) امر اجمالی همانند «اقیموا الصلاه» برای کسی که قبله را نمی داند و می خواهد به چهار طرف نماز بخواند. (اشکال ابن ادریس در مسئله علم اجمالی). ج) امر عقلی. د) امر شرعی بدست آمده از ملازمه با امر عقلی. ه) امر مولوی. و) امر ارشادی. ز) امر نقلی ولو ارشادی. (قابل توجه است که این اقوال هم عرض نیستند). ▪️3- یکی دیگر از مسائل موجود در این مسلک امر سازی است. از آنجایی که گاهی امر موجود از فعلیت ساقط می شود (همانند مسئله ضد) و یا اینکه اساسا امری در مسئله وجود ندارد (مسئله شبهه وجوبیه بین وجوب و اباحه) و یا به هر دلیل دیگری، امر وجود ندارد و از طرفی لازم است که مکلف، قصد امتثال امر داشته باشد، قائلین به این مسلک از طرق مختلفی بر اساس مبنایی که برای امر در مسئله قبل پذیرفته اند، دست به امرسازی می زنند. برخی از این طرق عبارتند از: الف) ترتب. ب) ملازمه بین ثواب و امر در جایی که ثواب مفروض است. ج) امر عقلی محض. د) ملازمه امر عقلی و شرعی. ه) امر ارشادی شارع. و) امر استحبابی در مسئله تبدیل امتثال به امتثال) امر استحبابی در قاعده در تسامح ادله سنن. 2️⃣مسلک دوم: کفایت قصد مطلوبیت ▫️ظاهر اصولیین در مسئله تعبدی و توصلی این است که تنها ملاک عبادیت عبادت، «قصد امتثال امر» است و بلکه بر انحصار آن، دلیل اقامه می کنند. اما وقتی که از این بحث خارج می شوند و وارد در مسائلی می شوند که در انها امر وجود ندارد، اگر نتوانند امری بتراشند، دست از این ملاک بر می دارند. برخی از این مسائل عبارتند از: ضد، عبادیت طهارات ثلاث، رحجان احتیاط در عبادات. ▫️پس از دست برداشتن از لزوم «قصد امر»، به سراغ سایر مصادیق قصد قربت همانند «قصد مطلوبیت» و یا «قصد محبوبیت» می روند. آخوند (ره) و مرحوم مظفر (ره) بیان می دارند که اشکال استحاله فقط در «قصد امتثال» جاری است و سایر مصادیق مبتلا به این اشکال نیستند. اما امام (ره) در مناهج برخی از تقریرات اشکال را در این موارد نیز جاری می دانند. هر چند این اشکالات نیز قابل حل هستند. 3️⃣مسلک سوم: کفایت قصد احتمال مطلوبیت ▫️در مسلک اول و دوم باید علم به امر و یا حداقل علم به ملاک امر وجود داشته باشد. در مسلک دوم، در جایی که امر وجود داشته است و در حال حاضر، از فعلیت ساقط شده است، اینکه قبلا امر فعلی بوده است، دلالت دارد بر این که پس مصلحت و مطلوبیت آن باقیست و الآن به دلیل مانع فقط فعلیت آن برداشته شده است. ▫️اما گاهی همانند مسئله رجحان احتیاط در عبادات در فرض دوران بین وجوب و اباحه یا کراهت، نه تنها علم به امر وجود ندارد، بلکه مطلوبیت آن عمل نیز محرز نیست چون احتمال کراهت و یا اباحه نیز وجود دارد. در این مسئله برخی از اصولیین همانند شیخ اعظم (ره) در رسائل، قصد احتمال مطلوبیت را نیز کافی می دانند. ▫️در این مسلک در مورد منشأ احتمال مطلوبیت دو گرایش وجود دارد: برخی معتقدند هر احتمالی از هر جایی که باشد ولو نیش غولی باشد را می توان معتبر دانست و بر اساس آن عبادت را به قصد احتمال مطلوبیت انجام داد . اما برخی معتقدند که این احتمال باید یک منشأ صحیحی همچون خبر ضعیف و یا فتوا داشته باشد. ▪️برخی از مباحثی از علم اصول که درگیر این مسئله هستند، عبارتند از: تجری و مسئله ترتب ثواب در نزاع شیخ و محقق سبزواری در ملازمه بین ثواب و امر، ضد و ترتب، عبادیت طهارات ثلاث، تعبدی و توصلی، تبدیل امتثال به امتثال (پاروقی اصول فقه در ابتدای اجزاء)، علم اجمالی و صلات به اربع جهات، رجحان احتیاط در عبادات، اطلاق و تقیید. ✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۰۷/۱۰ @almorsalaat 🔊در تفصیل این مطلب صوت زیر را از استاد فرحانی 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|بحثی جامع در موضوع قصد امتثال امر 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت که ویرایش شده جلسات 5، 6، 9 و 11 اسفند 99 از تدریس رسائل در مدرسه امام کاظم (ع) است، به مناسبت بحث از رجحان احتیاط در عبادات، بحث مفصلی در مورد قصد امتثال امر و نگاه های مختلف موجود در آن را مطرح می کنند. از امتیازات این صوت این است که به عمده بخش های ان به صورت پرسش و پاسخ و گفتگو است. @almorsalaat
انتخاب دروس آزاد ✅پایه و 🔵پایه هشت/ مکاسب بخش3/ استاد سید محمدهاشمی 🔵پایه هفت/ مکاسب بخش1/ استاد محمدمهدی ستوده 🔵پایه هشت/ رسائل بخش3/ استاد محسن ابراهیمی 🔊صوت دروس در کانال بارگذاری می شود👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
▫️یَا غَایَةَ آمَالِ ▫️أَسْأَلُکَ ▫️وَ مَنْ یُحِبُّکَ ▫️وَ کُلِّ عَمَلٍ یُوصِلُنِی إِلَى قُرْبِکَ ▫️وَ أَنْ تَجْعَلَکَ إِلَیَّ مِمَّا سِوَاکَ ▫️وَ أَنْ تَجْعَلَ إِیَّاکَ قَائِدا إِلَى رِضْوَانِکَ @almorsalaat
⭕️| قداست انجام کارهای اجرایی کشور توسط طلاب ♦️روحانيون و علما و طلاب بايد كارهاى و را براى خود يك امر و يك الهى بدانند و براى خود شخصيت و امتيازى قائل بشوند كه در حوزه ننشسته‏‌اند بلكه براى اجراى حكم خدا را رها كرده و مشغول به كارهاى حكومت اسلامى شده‏‌اند. ♦️اگر طلبه‏‌اى منصب و ارشاد مردم يا در امور مسلمين را خالى ببيند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به درس و بحث مسئوليت نپذيرد و يا دلش را فقط به هواى و درس خوش كند، در پيشگاه خداوند بزرگ يقيناً مى‌‏شود و هر گز عذر او موجه نيست، ♦️ما اگر امروز به نظام نكنيم و استقبال بى‌‏سابقه مردم از روحانيت را ناديده بگيريم، هرگز و شرايط بهتر از اين را نخواهيم داشت. 📚صحیفه امام ج۲۱ ص۲۹۲، منشور روحانیت @almorsalaat
🌀| و تدریس مکاسب ج۳ ✅از ابتدای کتاب تا پایان تنبیهات معاطات 🎙استاد علی فرحانی 🔊دانلود صوت👇👇 b2n.ir/makaseb3 📝دانلود متن پیاده شده👇👇 http://soda96.ir/matn-beye-makaseb1/ @almorsalaat
📣|ثبت نام دوره جدید بینش مطهر 🔵دوره کاربردی یادگیری معارف ناب اسلامی با محوریت آثار ⏳مهلت ثبت نام : 15 مهر ماه 🌐لینک ثبت نام 👇👇👇 idpay.ir/binesh800/1000000 📌راهنمایی برادران: ارسال واژه به@binesh_qom 📌راهنمایی خواهران:ارسال واژه به @shahid133 ♨️ اطلاعات بیشتر در کانال 👇👇 eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
🤲الهی ... ▫️وَ أَغْرِسْ فِی أَفْئِدَتِنَا أَشْجَارَ مَحَبَّتِکَ ▫️وَ أَتْمِمْ لَنَا أَنْوَارَ مَعْرِفَتِکَ ▫️وَ أَذِقْنَا حَلاوَةَ عَفْوِکَ وَ لَذَّةَ مَغْفِرَتِکَ ▫️وَ أَقْرِرْ أَعْیُنَنَا یَوْمَ لِقَائِکَ بِرُؤْیَتِکَ ▫️وَ أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیَا مِنْ قُلُوبِنَا کَمَا فَعَلْتَ بِالصَّالِحِینَ مِنْ صَفْوَتِکَ وَ الْأَبْرَارِ مِنْ خَاصَّتِکَ @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش ششم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- نکاتی مهم در خواندن کتاب شریف لمعه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/003-%20nokatidarkhandanelome@almorsalat.mp3 🌀2- روش تحصیل مکاسب و کتب فقهی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/022-raveshetahsilemakasebvkotobefeghhi@almorsalat.mp3 🌀3- کدام فقه؟ فقهِ فقها یا فقهِ اهل بیت؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/koddam-fiq.mp3 🌀4- لزوم بحث در صناعات فقهی به جای بحث در استظهارات ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/lozoome-bahs-dar-sanaat-be-jaye-bahs-dar-estezharat.mp3 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم. برای تطبیق منطق و کاربردی کردن منطق. چه نکات و کتبی مد نظرتون هست تا یک طالب علم بعد از مدتی ذهنش منطقی بشود؟؟؟. میخوایم کارگاه منطق تشکیل بدیم که طلبه مهارت منطق رو به دست بیاره. ✅: پاسخ حجت الاسلام ابراهیمی را در این صوت . @almorsalaat
♨️فهرست دروس از 1️⃣پایه اول 📚دانش صرف/استاد حامد سامی eitaa.com/almorsalaat/4478 📚بدائه النحو/ استاد محسن ابراهیمی eitaa.com/almorsalaat/4263 📚منطق شهید مطهری/ استاد سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/3913 2️⃣پایه دوم 📚المنطق/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1349 📚المنطق از ابتدا تا ابتدای صناعات/ استاد سیدمحمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/4206 📚المنطق از صناعات تا پایان جدل/ استاد سیدمحمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/4997 📚دانش منطق/ استاد محمد مهدی ستوده eitaa.com/almorsalaat/4384 📚جمع بندی المنطق/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1011 📚برهان و عرض ذاتی/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1744 📚سیوطی/ استاد محمد مهدی مقدسی eitaa.com/almorsalaat/4378 3️⃣پایه سوم 📚مغنی الادیب/ استاد محمد مهدی مقدسی 4️⃣پایه چهارم 📚الموجز/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/3959 📚حلقه اولی/ استاد محمد مهدی ستوده eitaa.com/almorsalaat/4367 📚لمعه از ابتدا تا کتاب الزکاه/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/2636 📚لمعه از کتاب الصلاه/ استاد محسن ابراهیمی 5️⃣پایه پنجم 📚اصول الفقه مظفر از ابتدا تا اجتماع امر و نهی/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1247 📚اصول الفقه مظفر از ابتدا تا اجتماع امر و نهی/ استاد سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/3595 📚حلقه ثانیه از ابتدای کتاب تا ابتدای الدلیل العقلی/ استاد محمد مهدی ستوده 📚لمعه از متاجر/ استاد سید مجتبی جواهری 📚دروس تمهیدیه ایروانی از ابتدای ج2 تا ابتدای ایقاعات/ استاد محمد مهدی ستوده eitaa.com/almorsalaat/4398 6️⃣پایه ششم 📚اصول الفقه مظفر از اجتماع امر و نهی تا پایان/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/1588 📚اصول الفقه مظفر از اجتماع امر و نهی تا پایان/ استاد سید محمد هاشمی 📚حلقه ثانیه از الدلیل العقلی تا پایان کتاب/ استاد محمد مهدی ستوده 📚لمعه از ارث تا پایان/ استاد سید محمد هاشمی eitaa.com/almorsalaat/3770 📚دروس تمهیدیه ایروانی از ابتدای ج3 تا ابتدای حدود/ استاد محمد مهدی ستوده 📚ریاض المسائل، کتاب الطهاره/ استاد محمد مهدی ستوده 📌این فهرست به تدریج تکمیل و لینک دانلود دروس قرارداده خواهد شد. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ لِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما وَ لَمْ أَحْضُرْ زَمَانَ رَسُولِکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ اللهُمَّ وَ قَدْ زُرْتُهُ رَاغِبا تَائِبا مِنْ سَیِّئِ عَمَلِی وَ مُسْتَغْفِرا لَکَ مِنْ ذُنُوبِی وَ مُقِرّا لَکَ بِهَا وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِهَا مِنِّی وَ مُتَوَجِّها إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَاجْعَلْنِی اللهُمَّ بِمُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ عِنْدَکَ وَجِیها فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از ماه صفر، داغ دمادم چه بگویم ذکر مصیبت حاج مهدی سلحشور در مراسم عزاداری روز رحلت پیامبر و شهادت امام حسن، در حسینیه امام خمینی @almorsalaat
⭕️| حلقه اولی شهید صدر (ره) 🎙استاد محمد مهدی ستوده ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mmsotude/Halghe.Oula/ @almorsalaat
📚| علل گرایش به مادیگری ✍استاد شهید آیت الله مطهری 🌀موضوع اصلي بحث اين کتاب، يعني اثبات يا انکار ، قطعا حسّاس‌‌‌‌‌ترين و شورانگيزترين موضوعي است که از فجر تاريخ تاکنون انديشه‌‌‌‌‌ها را به خود مشغول داشته و مي‌‌‌‌‌دارد. موضع انسان در اين مسأله، در ابعاد انديشه‌‌‌‌‌اش و در جهان‌‌‌‌‌بيني او و ارزيابيهايش از مسائل و در جهت گيريهاي اخلاقي و اجتماعي‌‌‌‌‌اش تأثير و نقش تعيين کننده دارد. گمان نمي‌‌‌‌‌رود هيچ انديشه‌‌‌‌‌اي به اندازه اين انديشه «دغدغه آور» باشد. هر فردي که اندکي با تفکر و انديشه سر و کار داشته است، لااقل دوره‌‌‌‌‌اي از عمر خويش را با اين «دغدغه» گذرانده است. (مقدمه کتاب) 📌پ.ن: این کتاب از زیباترین آثار قلمی شهید معظم است. نکات بسیار مهمی را که دانستن آنها برای حوزویان ضروری است، در این کتاب بیان کرده اند. البته برخی مباحث آن نیاز به مقدمات فلسفی دارد. @almorsalaat
[یقول الله:] وَ عِزَّتى وَ جَلالى، اِنّى ما خَلَقْتُ سَماءً مَبْنِيَّةً، وَ لا اَرْضاً مَدْحِيَّةً، وَ لا قَمَراً مُنيراً، وَ لا شَمْساً مُضيئَةً، وَ لا فَلَكاً يَدُورُ، وَ لا بَحْراً يَجْرى، وَ لا فُلْكاً يَسْرى اِلَّا وَ [اهل البیت ع]. @almorsalaat
♦️| باب اجتهاد باید باز باشد اما اجتهاد مصطلح کافی نیست. ❗️... همه اینها گوشه‌‏اى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ در مورد آنها بحث کرده‏ اند ... و اگر بعضى از مسائل در زمانهاى گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید براى آن فکرى بنمایند. ❗️لذا در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا میکند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه ‏هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد ❗️ولى مهم شناخت درست و است که براساس آن نظام اسلامى بتواند به نفع مسلمانان برنامه ریزى کند که وحدت رویّه و عمل ضرورى است ❗️و همین جا است که اجتهاد مصطلح در حوزه‏ها کافى نمی باشد بلکه یک فرد اگر در علوم معهود حوزه‏‌ها هم باشد ولى نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به‏ طور کلى در زمینه اجتماعى و سیاسى فاقد صحیح و قدرت تصمیم گیرى باشد، این فرد در مسائل اجتماعى و حکومتى مجتهد نیست و نمیتواند زمام جامعه را به دست گیرد. 📚 منشور برادری، صحیفه امام، ج21، ص 177 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐| ضابط تجمیع ادله چیست؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌 از آنجایی که تولید علوم انسانی اسلامی نیازمند تجمیع ادله می باشد یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که ملاک تجمیع ادله چیست؟ استاد در صوت بالا ضمن توضیح نکاتی در این باره، بیان میکنند که اگرچه این مساله در اصول فعلی بحث نشده است اما در اصول به خوبی منقح شده است. 📚رسائل. حجیت خبر واحد. جلسه 93 @almorsalaat