eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
568 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
20211028-194650.mp3
5.88M
⁉️| سلام و احترام. وقت حضرتعالی بخیر. در مورد اعتبار علوم حضوری و مبنابودن آن برای باقی علوم حصولی این سؤال و اشکال پیش می‌آد که علوم حضوری با اینکه عین واقعند اما ملاک سنجش و اعتباری در مورد آنها پیدا نمیشه! و از طرفی چون علم حضوری علمی شخصی است نمیتوان آن را مستند علوم حصولی و بنیان تکثیر اطلاعات محسوب کرد. در مورد این سؤال راهنمایی میفرمایید. ✅ حجت الاسلام ستوده را بشنوید @almorsalaat
♨️ : مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی https://eitaa.com/almorsalaat/6296 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📣#اطلاعیه| نشست مجازی با محوریت نقش و تاثیر #فلسفه در #اصول_فقه 🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی ⏰زمان:
نقش فلسفه در علم اصول فقه.mp3
14.38M
🌀نقش فلسفه در علم اصول فقه ▫️نگاهی به فرآیند ورود سنت فلسفه اسلامی به محتوا و روش علم اصول فقه 🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🎥لینک تصویری جلسه: https://www.instagram.com/tv/CVlDoHpITVb/?utm_medium=copy_link @ofoqemobin @almorsalaat
📚| آثار مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ▫️حضرت امام (ره) می فرمایند: «از علماء معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن. شاید انشالله از این تابی و تاسف خارج شوی و چون نویسنده خالی از مقامات معرفت و انسانیت، عمر را به بطالت نگذرانی.» (سرالصلوه ص۴۰) ▫️از ایشان سه اثر به نام های «لقاء الله»، «المراقبات» و «اسرار الصلوه» معروف است. ▫️نسخه ها و چاپ های متعددی از این آثار موجود است. مرحوم مغفور جناب آقای محسن بیدارفر، هر سه اثر را با تحقیق، تصحیح و تعلیقات ارزشمندی چاپ و منتشر کردند. ▫️همچنین کتاب تقریبا کاملترین کتاب در مورد زندگینامه، اساتید و شاگردان مرحوم ملکی تبریزی است. ⬇️این کتب را می توانید از کانال دانلود کنید👇 eitaa.com/palmorsalaat eitaa.com/palmorsalaat @almorsalaat
با یاد خوشت خُسبم، در خواب خوشت بینم از خواب چو برخیزم، اول تو به یاد آیی 📌انشالله یه زمانی برسه که این شعر را صادقانه برای بخونیم. الان فقط میتونیم برای بخونیم. @almorsalaat
🔵| پرهیز از التقاط در نظریه پردازی اسلامی/ نگاه متجددانه و نوآورانه به منابع اسلامی/ آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند 🔹در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب... است. 🔹البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چهارچوبهای علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. 🔹ما برای ، شیوه‌ها، و روشهای علمىِ تجربه‌ی شده‌ی کاملاً حساب‌شده‌ای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. 🔹بنابراین در مرحله‌ی نظری و نظریه‌سازی، باید از منابع اسلامی و از متون اسلامی، نظریه‌ی ناب اسلام ... به دست بیاید. 🔹من تکیه‌ام در این نکته این است که نمیخواهیم از و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. 🔹یعنی در این قضیه باید جداً از جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. 🔹نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در قرآن، در حدیث، در نهج‌البلاغه، در نوشته‌های فقهی، کلامی و حِکمی بحثهای زیادی وجود دارد که همه‌اش میتواند منبع مورد استفاده‌ی ما در پیدا کردن نظریه‌ی ناب اسلامی باشد. 🔹البته مثل همه‌ی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است. 🔹ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا میشویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفاده‌ی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم. 🔹البته بدیهی است که علت اینکه میگوئیم نظریه‌ی اسلامی باید خالص و ناب باشد، این است که مسئله‌ ... مبتنی است بر پایه‌ها و مبانی و و پایه‌های اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی فلسفی ای که قبول نداریم و نمیتوانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است. 🎙رهبر معظم انقلاب 90/2/27 @almorsalaat
📚| حوض خون ▫️یکی از چیزهایی که حالا من دقیق نمیتوانم ادّعا کنم امّا به نظر من شاید بشود گفت جزو اختصاصات کشور ما و جنگ ما است، این خدماتی است که در خانه‌ها و در مراکز زنانه و مردمی و مانند اینها انجام گرفته. فرض کنید در خانه‌هایی غذا درست کردند، کمپوت درست کردند، امکانات آذوقه‌های جنگی فراهم کردند، نان پختند و فرستادند؛ اینها چیزهای عجیب و غریبی است؛ این مردها و این زنها با چه انگیزه‌هایی، با چه همّتی این کار را کردند؟ ▫️من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۷/۲۴ @almorsalaat
1.83M
⁉️| سلام علیکم. وقت شما بخیر. خداقوت. با تشکر از مطالب بسیار مفید تون 🌹. مدتیه سوالی راجع به "شیوه گوش دادن صوت درسی و روش تقریر نویسی" ذهنم رو درگیر کرده و اخیرا که بنا دارم شروع به گوش دادن صوت درسی کنم، این سوال برام پر رنگ تر شده. و اون هم این که نمی دونم دقیقا روش صحیح صوت گوش دادن چیه؟ آیا باید مطالب به طور خلاصه بنویسم یا مفصل؟ آیا داخل کتاب نکته نویسی کنم یا داخل دفتر؟ ✅:حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
✴️علمایی که مدت کمتری از اساتیدشان استفاده کرده اند، ابتکارات بیشتری دارند. 🔅در ميان علما افرادي که خيلي استاد ديده‌اند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم که خيلي استاد ديده‌اند، همان که برايشان باعث افتخار است. 🔅مثلًا مي‌گويند فلان کس سي سال به درس مرحوم نائيني رفته يا بيست و پنج سال متوالي درس آقا ضياء را ديده. 🔅عالمي که سي سال يا بيست و پنج سال عمر يکسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال کردن براي خودش باقي نگذاشته؛ دائماً مي‌گرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزي نمانده براي آنکه با نيروي خودش به مطلبي برسد. 🔅ما در ميان استادهاي خودمان، آن استادهايي را مي‌ديديم ابتکار دارند که زياد معلم نديده بودند. 🔅شيخ انصاري که يکي از مبتکرترين فقهاي صد و پنجاه سال اخير است، از تمام علماي فعلي کمتر استاد ديده، يعني دوره استاد ديدنش بسيار کم بوده است. طلبه‌اي بود که رفت نجف. مختصري استادهاي نجف را ديد. بعد خودش راه افتاد دنبال استادهاي متنوع. رفت مشهد، مدتي در مشهد ماند. خيلي نپسنديد. به تهران آمد. تهران هم خيلي نماند، رفت اصفهان. اصفهان کمي بيشتر ماند. آقا سيد محمد باقر حجة الاسلام، در اين شهر معلم «رجال» بود. در فن «رجال» چيزهايي ياد گرفت. بعد رفت کاشان. سه سال کاشان ماند. نراقيها کاشان بودند. آنجا از همه جا بيشتر ماند. يعني همه دوره معلم ديدن او اگر حساب کنيد به ده سال نمي‌رسد، در صورتي که ديگران بيست سال و بيست و پنج سال و سي سال معلم ديده‌اند. 🔅آقاي بروجردي را اغلب ايراد مي‌گرفتند که کم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود که خيلي استاد نديده بود. ايشان هم کم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاي درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولي نجفيها قبولش نمي‌کردند، مي‌گفتند اين استاد کم ديده، مثلًا بايد سي سال استاد ديده باشد. و به همين دليل که کمتر استاد ديده بود، ابتکارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعني فکر مي‌کرد. مسائلي که مطرح کرده مسائلي است که خودش فکر مي‌کرد، چون مجال فکر کردن داشت.. 📚 شهیدمطهری، تعلیم و تربیت در اسلام ص۱۹ @almorsalaat