#سالروز
💠18مهر، سالروز تاسیس کانال #المرسلات
🔸سه سال پیش در چنین روزی کانال #المرسلات در پیام رسان تلگرام ایجاد شد. از آن روز تاکنون سعی کرده ایم در معرفی اندیشه #اعلام_اربعه در دروس حوزوی و علوم انسانی، با محوریت دروس و آثار #استاد_علی_فرحانی تلاش کنیم.
🔸جا دارد که از همراهی شما و همچنین حمایت های استاد ارجمندمان و همکاری مشاورین کانال و دست اندرکاران اداره کانال خصوصا برادران بزرگوار جواهری، محمدی، چینی پرداز، انتظار و رسولی تشکر کنم.
📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. @ebrahimi845
@almorsalaat
#پیام_شما
📌پیام یکی از اعضای محترم کانال درباره #استاد_علی_فرحانی و کانال #المرسلات
▫️سلام بر برادر ابراهیمی.
▫️شرف المکان بالمکین؛ در شرف المرسلات همین بس که مکین آن، اعلامی الهی هستند.
▫️از پانزده سال پیش، در اوان نوجوانی، با حکمت و عرفان از طریق کتب علامه حسن زاده آملی آشنا شدم، چند کتابی را خواندم و پای درس برخی علما نشستم و قریب هزار ساعت درس گوش دادم و همانها و بیشترش را مباحثه کردم.
▫️وارد حوزه علمیه که شدم به دست تقدیر مبارک الهی در مدرسه ... با روحانی ای مواجه شدم که در اولین ملاقات جز دریایی پهناور بدون عمق نظری به ایشون نداشتم، این نگاه با وجود همنشینی های چندباره تا یک سال و نیم ادامه پیدا کرد، گویا نفس و جهل من، ملاک سنجش اهل الله شده بود روحانی ای که از علمش میگویند، از عزش میگویند، از عمقش میگویند اما با بچه های مدرسه تیم فوتبال تشکیل داده و تخمه میشکند و تحلیل بازی های لالیگا میکند!
▫️اما بحمدالله این جهل مرکب بیشتر از 18 ماه طول نکشید و مشکلات زندگی و طی غلط مسیر تکامل، فضایی را برایم فراهم کرد که مجدد فایل های صوتی جلساتی را که در آن ها حاضر بودم گوش دادم، گویا شرح حال این 18 ماه من بود که استاد معظم در 18 ماه قبل از آن میگفتند!
▫️این گوش دادن ها و انس گرفتنها ادامه پیدا کرد تا به امشب و این لحظه که بازنگری کلی در شخصیت، دانش، داشته ها و اهداف خود را بالکل مدیون این استاد عزیز هستم....
▫️من تغییر کردم و با آقای مطهری آشنا شدم، مطهری ای که صرفا یک روحانی میدانستمش....
▫️من تغییر کردم و با آقای طباطبایی آشنا شدم، طباطبایی ای که او را صرفا یک فیلسوف صدرایی میدانستم....
▫️من تغییر کردم و با سید روح اللهی آشنا شدم که به گمانم میشناختمش....
▫️از همه مهمتر اینکه، من تغییر کردم و با سید علی خامنه ای که خود را فدایی اش میدانستم آشنا شدم....
▫️اما حالا تازه این اعلام را شناخته ام، امید که بر شناختم افزوده گردد...
✅خلاصه دوستان، همراهان، خود را استعدادی دیدم که قابلیت رشد دارد و این رشد راهی دارد، راهش را رفتم و دیدم که بله، راست است، شدنی است، باشد که بیشتر پیش روم و اسلامی تر شوم...
🔅از همینجا از محضر آشیخ علی آقای فرحانی با تمام وجود تشکر میکنم.
⚡️حقیقتا المرسلات شریف است، چرا که اعلام اربعه را با بیان آشیخ علی آقا تبیین میکند...
@almorsalaat
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای #اقتصاد_اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔸نظر امام قطعاً این بود که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند.
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است.
🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
#علوم_انسانی_اسلامی #کلام_ولی
#در_مدرسه_امام_خمینی #اقتصاد_اسلامی
@almorsalaat
#یادداشت
💢شریعت اسلام، اجتماع را اجتماع می بیند.
✍️حجه الاسلام حامد سامی
🔰آنچه در فقه اسلامی زیاد به چشم می خورد این است که دین اسلام ، جامعه را دارای اقتضائات خاص خود می بیند و به آن توجه می کند . شارع به خطوط نامرئی و قوانین نانوشتۀ اجتماع پایبند است .
🔰در منابع دینی ، روایات متعددی داریم که شارع مقدس در مواجهه با تزاحمات اجتماعی ، واقعا با قصد اصلاح روابط ، عمل می کند . به عبارت دیگر شریعت ، اجتماع را اجتماع می بیند ؛ به قوانین آن احترام می گذارد و با آن نمی جنگد؛ بلکه اصلاح می کند.
🔰در کتاب شریف کافی، روایتی داریم که اشاره به یک مطلب مهم اجتماعی دارد و آن این است که در برخی موارد، گذشت و مصالحه در فقه اجتماعی، لازم و واجب است و شاید بتوان گفت در این موراد ، تفکیک اخلاق و فقه معنا ندارد ؛ بلکه در این امور ، یک فعل اخلاقی مثل گذشت و ایثار و یا مصالحه ، همان واجب فقهی است که در امور اجتماعی و اصلاح روابط اجتماعی به آنها نیاز داریم.
✅با این بیان ، نگاه ما به بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی تغییر می کند و بسیاری از تعهدات غیر الزامی اجتماع ، می تواند یک الزام فقهی دینی داشته باشد و نسبت الزام های دین با الزام های اجتماعی، هماهنگی بیشتری خواهد داشت . البته این مطلب به معنای هماهنگ کردن دین با اجتماع نیست؛ بلکه همچنانکه بیان شد منابع روائی ما اقتضای چنین نگاهی را دارد یا بهتر است بگوییم حتی صراحت در این نگاه وجود دارد.
📜متن روایت در کتاب شریف کافی:
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ سَمُرَةَ بْنَ جُنْدَبٍ كَانَ لَهُ عَذْقٌ وَ كَانَ طَرِيقُهُ إِلَيْهِ فِي جَوْفِ مَنْزِلِ رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ فَكَانَ يَجِيءُ وَ يَدْخُلُ إِلَى عَذْقِهِ بِغَيْرِ إِذْنٍ مِنَ الْأَنْصَارِيِّ فَقَالَ لَهُ الْأَنْصَارِيُّ يَا سَمُرَةُ لَا تَزَالُ تُفَاجِئُنَا عَلَى حَالٍ لَا نُحِبُّ أَنْ تُفَاجِئَنَا عَلَيْهَا فَإِذَا دَخَلْتَ فَاسْتَأْذِنْ فَقَالَ لَا أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقٍ وَ هُوَ طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي قَالَ فَشَكَا الْأَنْصَارِيُّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص فَأَتَاهُ فَقَالَ لَهُ إِنَّ فُلَاناً قَدْ شَكَاكَ وَ زَعَمَ أَنَّكَ تَمُرُّ عَلَيْهِ وَ عَلَى أَهْلِهِ بِغَيْرِ إِذْنِهِ فَاسْتَأْذِنْ عَلَيْهِ إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْخُلَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَسْتَأْذِنُ فِي طَرِيقِي إِلَى عَذْقِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ اثْنَانِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَلَمْ يَزَلْ يَزِيدُهُ حَتَّى بَلَغَ عَشَرَةَ أَعْذَاقٍ فَقَالَ لَا قَالَ فَلَكَ عَشَرَةٌ فِي مَكَانِ كَذَا وَ كَذَا فَأَبَى فَقَالَ خَلِّ عَنْهُ وَ لَكَ مَكَانَهُ عَذْقٌ فِي الْجَنَّةِ قَالَ لَا أُرِيدُ فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّكَ رَجُلٌ مُضَارٌّ وَ لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ عَلَى مُؤْمِنٍ قَالَ ثُمَّ أَمَرَ بِهَا رَسُولُ اللَّهِ ص فَقُلِعَتْ ثُمَّ رُمِيَ بِهَا إِلَيْهِ وَ قَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص انْطَلِقْ فَاغْرِسْهَا حَيْثُ شِئْتَ.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 294
#فقه_الاجتماع
#قاعده_نفی_ضرر
#علوم_انسانی
@almorsalaat
#حکمت_متعالیه
🌐وحدت عقل، شهود و وحی
🔰رهبر معظم انقلاب
💢مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه ى در هم تنيده و به وحدت رسيده ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى #عقل منطقى، و #شهود عرفانى، و #وحى قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيّت او تحقيق و تأمّل برهانى، و ذوق و مكاشفه ى عرفانى، و تعبّد و تديّن و زهد و انس با كتاب و سنّت، همه باهم دخيل گشته، و در عمر علمىِ پنجاهساله ى او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامىِ حج شدن، همراه گرديده است.
📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره»
#کلام_ولی #فلسفه
@almorsalaat
#تقریر
💢چیستی #انسداد و حجیت آن
🔰استاد علی فرحانی
✍ تقریر: احسان چینی پرداز
💠انسداد با تعابیری چون « انسداد علم و علمی » و «انسداد باب احکام» تعریف میشود. همانطور که در ادامه خواهد آمد انسداد یعنی _ به دلائل متعدد_ حجتی بر احکام شرعیه و راهی برای کشف حکم شرعی وجود ندارد لذا یا هیچ حکمی یا بسیاری از احکام شرعی از طرق حجت شرعی قابل استنباط نبوده و طریقی بر کشفشان نیست.
💠در نتیجه انسداد به معنای نداشتن علم یقینی به حکم و علم به واقع نیست. زیرا:
1️⃣اولا اینکه گفته شود انسداد موضوع اش حکم در لوح محفوظ و یا عدم علم یقینی به کلام شارع باشد غلط است بلکه اگر قرار است انسداد به این معنا باشد تمام فقهاء انسدادی اند.
2️⃣ثانیا هیچ فقیهی به دنبال کشف حکم عند الله نبوده بلکه به قول آقای مظفر ما به دنبال حکم موجود در لوح محفوظ و مراد جدی در قلب شارع نیستیم. در این حقیقت هیچ فرقی هم میان فقهاء زمان معصوم با دیگر فقهاء – همچون معاصرین – نیست زیرا برخی از فقهاء زمان ائمه نیز بعد از مدت زمان طولانی یک بار به دیدار امام می آمده اند چه اینکه بُعد مسافت زیادی با معصوم داشته اند؛ هم به دنبال اخذ به حجت بوده اند و نه حکم واقعی در لوح محفوظ.
3️⃣ثالثا فقهائی هم که قائل به انسداد بوده اند مرادشان از انسداد، عدم علم به واقع نبوده است بلکه انسداد را همان عدم وجود طریق معتبر شرعی به سوی احکام دانسته اند.
💠با توجه به این توضیح از انسداد: فقیهی که از باب عوض شدن شرائط و بُعد زمانی؛ معادلات را به گونه ای می چیند که در امتداد آنها بسیاری از احکام طریق معتبر شرعی برای کشف پیدا نمی کنند آن هم به هر دلیلی اعم از:
1️⃣یا از باب اینکه هیچ چیزی را نتوانست از باب قاعده کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات به قطع برگردانده و حجت کند.
2️⃣یا توانست که بناء عقلاء را به قطع برگردانده و حجت کند و از این طریق ظواهر را حجت کند اما چون قائل به تحریف قرآن شد نتوانست از آیه نبا برای حجیت خبر واحد استفاده کند لذا کتب اربعه هم عملا برای او بی استفاده باقی می ماند.
3️⃣یا اینکه حجیت قرآن را قبول کرده و در نتیجه از آیات آن چون آیه نبأ برای حجیت خبر واحد استفاده کرده اما به خاطر اینکه حدوسط آیه نبا خبر عادل است این دلیل تنها میتواند 15 الی 50 درصد کتب اربعه را پوشش دهد و عملا نصف کتب اربعه بدون استفاده باقی می ماند.
✅در نتیجه: این فرد به انسداد رسیده و برای استخراج احکام به صورت قیاس استثنائی راه هایی را روبروی خود می بیند که باید با سبر و تقسیم همه را رد کرده و به راه نهائی برسد که همان راه استنباط و طریق شرعی کشف احکام باشد:
1️⃣راه اول: برائت آن هم از باب قبح عقاب بلابیان.
♨️پاسخ: قطعا این طریق باطل است زیرا دین بدون باید و نباید که معنا ندارد!
2️⃣راه دوم: آن مقداری که می توانیم و طریق شرعی وجود دارد احکام را استنباط کرده و مابقی را تماما از اصول عملیه استنباط می کنیم چه اینکه اصول عملیه به اندازه کل فقه حکم دارند و تمام احکام فقهی در یکی از مجاری اصول عملیه قرار میگیرد لذا هر موضوعی بما هو مجهول حکمه الواقعی در اصول عملیه حکمی خواهد داشت.
♨️پاسخ : این راه هم متروک است.(البته علت رد این راه نیاز به بحث بیشتری دارد)
3️⃣راه سوم: آن مقدار را که می تواند استنباط کرده و تمام ما بقی را احتیاط می کند.
♨️پاسخ: این هم قطعا غلط است زیرا در نتیجه آن زندگی بسیار سخت شده و #اختلال_نظام پیش می آید.
4️⃣راه چهارم: می بایست تحری –تحصیل ظن– کند یعنی تمام تلاش خود را کند تا راحج از مرجوح در احکام برایش تفکیک شود.
💠حال در این صورت دو راه دارد: 1️⃣به راجح عمل کند ( ترجیح راجح) 2️⃣به مرجوح عمل کند ( ترجیح مرجوح). البته در اینجا به حکم عقل قطعا راه اول یعنی ترجیح راجح را انتخاب کرده و نتیجه آن را حکم شرعی می داند. در نتیجه عمل به راجح یعنی حکم مظنون به ظن انسدادی حجت شرعی میشود!
✅نکته: البته در این مسیر راه های دیگری مانند تقلید شمرده شده است که در آخر همان تحری انتخاب میشود.
📌اما این حجیت چگونه به دست آمد؟ این حجیت از باب حکم عقل بوده و عقل در اینجا حکم به حجیت می کند. اما باز دو صورت دارد:
1️⃣ظن علی الکشف: اگر حکمی که عقل داده توسط خود عقل به شارع هم سرایت کند یعنی این حکم صغری ملازمه قرار بگیرد ظن علی الکشف نام دارد.
2️⃣ظن علی الحکومه: همانطور که برخی گفته اند در صورتی که این حکم صغرای ملازمه قرار نگیرد ظن علی الحکومه شده یعنی این حکم تنها تحت محاکمه عقل است.
💠در حالت دوم بیش از این شارع نمی تواند از انسان توقعی داشته باشد زیرا در اینصورت تکلیف ما لا یطاق میشود. اما قدر متیقن در هر دو حالت حجیت لغوی است یعنی در هر دو حال حکم از باب یصح الاحتجاج به حجیت پیدا می کند چون عقل به آن حکم کرده است.
♨️اما تطبیق #تحرّی در فضای فقه:
💠راه تحری قطعا از مسیر کتب فقهیه و حدیثیه و رواییه نوشته شده در طول تاریخ می گذرد به گونه ای که قائل به انسداد برای تحصیل ظن تمام آثار و کتب روایی و حدیثی و فقهی و اقوال علماء و فروض مطرح در مساله را بررسی می کند.
💠 بعد هم وقتی نظر مشهور را پیدا کرد اگر توانست که در ادله آنها خدشه ای کند که در این صورت شاید قول آنها برای او حجت نباشد اما در صورتی که نتوانست در بیان مشهور خدشه ای وارد کند ظن به صحت قول شان پیدا می کند.
💠 اگر هم غایه الامر نتوانست تحصیل ظن کند و به حکم نرسید معذور است. پس ممکن است به این شیوه برخی به غالب و برخی تنها به مقداری از احکام پی ببرند.
✅فلهذا در فضای انسداد چیزی به نام تفکیک بین قدماء و متاخرین و معاصرین و نیز مرز کتب فقهی و حدیثی وجود ندارد بلکه می بایست در این فضا وظیفه تحصیل ظن است و برای تحصیل آن باید تمام کتب مذکوره بررسی شود.
📛به همین صورت شیخ انصاری در باب لغات و معانی لغات معصوم قائل به وجوب تحری میشود.....
#اصول_فقه #رسائل #انسداد #شیخ_انصاری #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔉 صوت تدریس استاد را #بشنوید 👇👇
استاد علی فرحانیensedad chist .mp3
23.61M
🔊 #اصول_فقه
💢چیستی انسداد و حجیت آن؟؟.
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به بیان چیستی انسداد و حجیت آن پرداخته و نکات مهمی را بیان می کنند.
♨️نکات این صوت بسیار جذاب است حتما دنبال کنید.
#اصول #رسائل #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#اطلاعیه
♨️ #10مین و #آخرین جلسه از سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰یکشنبه 99.7.20، ساعت 9:30صبح
✅✅پخش زنده از کانال المرسلات در #روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/almorsalaat
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از طلبه خارجی
🌷مداحی اهل بیت، یکی از بهترین راه های تبلیغ اسلام در غرب🌷
🔸این پست را بیشتر برای دوستان عزیزی که قصد تبلیغ به مخاطب انگلیسی زبان دارند، می نویسم.
💔 یکیاز بزرگترین خلئهایی که در غرب وجود دارد، خلئ احساس و محبت است. ابراز محبت اصلا رایج نیست و خیلی از اوقات یک ابراز محبت یا علاقه ای اشتباه تحلیل می شود.
👁 شیعیان و محبین اهل بیتی که در فضای غرب تنفس می کنند به شدت تحت تاثیر این فرهنگ هستند. و با شدت این خلئ را حس می کنند. یکی از جاهایی که این واقعیت تلخ خودش را نشان می دهد، در بحث برگزاری جلسات توسل و اهل بیت و روضه به زبان انگلیسی است.
😢 دوستان واقعا تشنه اند تا با یک روضه یا مداحی به زبان انگلیسی، قلب هاشان را راهی آسمان کنند. یکی از سریع ترین راه های جذب مخاطب انگلیسی زبان به اسلام می تواند استفاده از همین خلئ باشد.
🌹 بحث مداحی زبان انگلیسی خیلی بحث مهمی است که اگر به این مطلب عنایت شود، می توانیم اسلام ناب محمدی (ص) را به عالَم معرفی کنیم.
🔻خاطره ای در مورد تاثر جوان های آلمانی از روضه سید الشهداء🔻
https://eitaa.com/talabekhariji/51
#تبلیغ
#اسلام
#امام_حسین
@talabekhariji
#مکتب_امام_خمینی
♨️امام خمینی (ره) در علوم مختلف و بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد بهحساب میآمد لکن شخصیّت برجستهی امام به هیچکدام از اینها وابسته نیست؛
🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14
✅امام البتّه یک فقیه بزرگ بود؛ هم یک فقیه برجسته و بزرگ بود، هم فیلسوف بود، هم صاحبنظر در عرفان نظری بود، در این مسائل [و] بخشهای فنّی و علمی یک سرآمد بهحساب میآمد لکن شخصیّت برجستهی امام به هیچکدام از اینها وابسته نیست؛ بلکه شخصیّت اصلی امام در تحقّق مضمون آیهی «وَ جٰهِدوا فِی اللهِ حَقَّ جِهادِه» [بود]؛ امام بزرگوار با داشتن آن زمینههای برجستهی علمی، وارد میدان مجاهدت فیسبیلالله شد و این مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و حرکت عظیمی را بهوجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همهی منطقهی ما و در همهی دنیای اسلام و به یک اعتبار در همهی جهان. محصول این حرکت، یک محصول بینظیر بود.
#کلام #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 اندیشه_مطهر
💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟!
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI
🔷 دو نوع نگاه به چرایی مطالعه آثار شهید مطهری وجود دارد، یک نگاه #تقلیدی و یک نگاه #تحقیقی. در این گفتار کوتاه به بررسی تلفیقی هردوی این نگاه ها می پردازیم.
💠تفاوت #شهید_مطهری با دیگران از نظر امامین انقلاب چیست؟
📌صوت افتتاحیه و انگیزشی طرح مطالعاتی شهید مطهری، مدرسه شهید صدوقی فاز چهار 19/6/99
@shmotahari
@almorsalaat
المرسلات
🔉 اندیشه_مطهر 💢چرا باید آثار شهید مطهری را مطالعه کنیم؟! 🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی @GHILAVI 🔷 دو نو
باسلام
هر ساله با شروع سال تحصیلی دوره های مطالعاتی شهید مطهری هم در مدارس علمیه آغاز می شود. متاسفانه گاها اجرای ناقص آن و عدم اتکا به اساتید خاص آثار شهید مطهری باعث دلسردی و عدم اجرای قوی این طرح شده است.
از سال گذشته حجت الاسلام قیلاوی زاده در کسوت مسئولیت دبیرخانه بینش مطهر استان قم مشغول شده اند. حجت الاسلام هاشمی نیز از ابتدا بعنوان عضو و مسئول شورای علمی موسسه حضور داشته اند. سایر اساتید مشاور کانال المرسلات نیز بعنوان اساتید این موسسه مشغول به فعالیت هستند.
یکی از کارویژه های این موسسه و تیم فعلی آن گسترش اندیشه های شهید مطهری در مدارس حوزه های عملیه استان قم و سراسر کشور است. کسانی که مسئولیت طرح شهید مطهری (ره) را در مدارس خودشون بعهده دارند و یا دغدغه اون رو دارند می تونند با مراجعه به دفتر دبیرخانه بینش مطهر یا ارتباط با آیدی @ghilavi در راستای تقویت طرح و استفاده از اساتید آثار شهید مطهری اقدام کنند.
@almorsalaat
♨️ #متن_پیاده شده و #صوت تدریس مناهج الوصول
🔰استاد علی فرحانی
📝لینک دانلود متن👇
soda96.ir/matn-manahej
✅ سال اول ۹۴-۹۵/ ۷۲ جلسه
👈ابتدای کتاب تا معانی حرفیه
✅ سال دوم ۹۵-۹۶/ ۷۲ جلسه
👈 معانی حرفیه تا جامع صحیح و اعم
✅ سال سوم ۹۶-۹۷/ به زودی ...
👈 جامع صحیح و اعم تا ابتدای تعبدی و توصلی
🔉لینک دانلود صوت (از ابتدای کتاب تا اواسط مقدمه واجب)👇
b2n.ir/manahejj
#استاد_علی_فرحانی #مناهج_الوصول
#پای_درس_استاد #اصول_فقه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚کلیات شمس تبریزی
🔰مولانا جلال الدین محمد بلخی
▫️شب گذشته یکی از عزیزان به مناسبتی این کتاب شریف و گرانقدر را به بنده هدیه داد.
▫️البته همانطور که شهید مطهری میفرمایند، این طور نیست که هر کس زبان فارسی بلد باشد، بتواند متون نظم و نثر عرفانی را بخواند و بفهمد. بلکه باید اصطلاحات این اکابر را بداند. و به تعبیر یکی از اساتید، این کتب، نیاز به تدریس دارند و با مطالعه، فهم نمی شوند.
▫️انشالله که خدای متعال به ما هم توفیق فهم این معارف و درک این کتب را عطا کند. خدا بزرگان عرفان و معرفت را رحمت کند که در راستای نشر معارف کتاب و سنت، به شیوه های مختلف تلاش کردند و چنین گنجینه هایی را خلق کردند.
#شعر #عرفان #مولوی
@almorsalaat
#مشاورۀ_مجازی
⁉️چرا تطبیق نظرات #امام_و_علامه؟؟؟
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi
⁉️ #سوال: سلام علیکم. ببخشید چرا تو مباحثتون پیگیر تطبیق نظرات امام و علامه هستین؟ یعنی در تولید علم و تحول علوم انسانی اولا چرا باید به این دو بزرگوار رجوع بشه و در ثانی آیا به نحو تطبیقی هست یا مکمل بودن؟
✅ #پاسخ: علیکم سلام و رحمه الله. اینکه استاد محترم حاج آقا فرحانی در جریان تولید علم و اسلام شناسی خودشان بر اندیشه های امام خمینی و علامه طباطبایی به عنوان دو مولد بزرگ علمی و بعنوان دو نهر جوشان علوم اسلامی تاکید می کنند رو از چند جهت میشه مورد بررسی و تاکید قرار داد. البته این بحث دامنه زیادی دارد و در حد اجمال نکاتی رو عرض می کنم.
1⃣اولا حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی هم دارای مبانی اندیشه ای واحدی هستند و هم در برخی حوزه ها مکمل یکدیگر قرار می گیرند. برای کسی که بخواهد با نظام جامعه اندیشه های اسلامی در حوزه با رشته های اصلی دروس اسلامی آشنا شود نیاز است هر دوی این مسیرها را طی بکند.
2⃣ثانیا این دو بزرگمرد علاوه بر اینکه اسلام شناسی صحیحی داشتند دارای این التفات بودند که اسلام را برای تکامل انسان روز باید ارائه بدهند نه اسلام بریده از زمان و مکان!
🔸مسائل اسلامی علاوه بر اینکه به نحو قضیه حقیقیه صادق هستند باید از ظرفیت پاسخگویی آنها به مسائل روز نیز استفاده کرد. شما ببینید علامه طباطبایی که بعنوان یک فیلسوف شناخته می شود علاوه بر فلسفه صدرائی و قدمایی، کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را در پاسخ به شبهات فلاسفه جدید می نویسند و امام خمینی نیز در پاسخ به مسائل علوم اجتماعی و حکومتی، فقه نو و پویایی رو مطرح می کنند یا در پاسخ به اسرار هزار ساله حکمی زاده کتاب کشف الاسرار رو می نویسند که واقعا اثر ارزشمندی است.
2⃣ثالثا بررسی آثار این علمین نشان می دهد که نیازهای اندیشه ای طالب علم در دوره کنونی رو برطرف کرده اند و مکمل یکدیگرند.
🔸محوریت آثار علامه طباطبایی بر این علوم است:
#فلسفه #منطق #تفسیر
🔸محوریت آثار امام خمینی بر این علوم است:
#عرفان #فقه #اصول_فقه
🔸هر دو عالم در سایر علوم هم آثاری دارند اما هرکدام خلاء های موجود رو پر کرده اند و این نشان از ضرورت ارتباط و تعمیق در آثار علمی هر دو نفر دارد. .
📌نکته ای که اینجا ضروری می نماید این است که بخاطر تفاوت در لحن و ظاهر بیان و تصور عمومی تهافت علمی این دو بزگوار بسیاری تصور می کنند که نگاه های علمی متفاوت و متناقضی در اینجا وجود دارد که این یک تصور ناصحیح است و جناب استاد معظم حاج آقای فرحانی در این سالها با بیان مدرسه فکری هر دو نفر و تطبیق آنها بر یکدیگر که کار بسیار دقیق و ارزشمندی است، این نگاه غلط را زدوده اند و امید است که با انتشار این اندیشه راه فتح قله های علمی برای سالکان باز شود.
🔸وجود شاگردان مشترک و متعددی همچون استاد مطهری و مقام معظم رهبری و... نشان از وحدت در سیاق حرکت علمی است که نباید از آن غافل شد.
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ‼️پوستر جالب توجه:
با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم #حوزوی هستند، اما بلااستثناء در کنار همهشان عنوان #دکتر قید شده است!!
این امر نشان میدهد چقدر #مدرک_حوزوی در تبلیغات بی اهمیت نشان داده میشود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان #دکتر جذابیت دارد!
@HozeTwit
#یادداشت
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی
📝 عامل فرار مغزهای حوزوی
🖋 سید هادی حسینی اصل
🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالشهای دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشههای این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشتهشده- با واقعیات اجرایی است.
🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون #اخلاص، درسخواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرکگرایی فراوان تأکید میکند؛ در یک کلام، اینگونه القاء میشود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات.
🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامهی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایاننامه سطح ۴، شاهد همین داستان است.
🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف میکنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمیخواهند یا نمیتوانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی #نهال_فروشی!
🔹 به همه اینها روند شکل یافتن #هویت_شغلی و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشتهها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله میتواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینهساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را میتوان در ورود طلاب به فعالیتهای غیرمرتبط با رسالتهای حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود.
🔺 امروز تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیطهای دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود.
#شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مدرک_حوزوی #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی
🌐مناهج
@almorsalaat
📜احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
🔰بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع #مدرک_حوزوی
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
💢نظریات فقهی امام خمینی (ره) بسیار دقیق و با ارزش است و در مقایسه با نظریات دیگران، فاصله زیادی دارد.
🔰آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است.
📚کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9.
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
استاد شیخ علی فرحانی-osool-ejza.mp3
3.87M
🔊 #اصول_فقه
💢نگاهی به اقوال در مسئله اجزاء
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت ضمن بیان سختی و دقت مبحث اجزاء به بیان اقوال برخی علماء در این باب اشاره می کنند:
💠 مرحوم نائینی به تفصیل آخوند مبنی بر اجزاء در اصول عملیه و عدم اجزاء در امارات با حدوسط #تصویب 4-5 اشکال کرده است.
💠 اگر چه هم آخوند در عبارت خود و هم آقای بروجردی به اشکال میرزای نائینی پاسخ داده اند اما جمع بین قول آخوند و قول آقای بروجردی مبنی بر #اجزاء_مطلق از اصعب مسائل است.
🌐 استاد اشاره می کنند که حضرت آیت الله سبحانی قائل به قول آقای بروجردی اما مختار امام همان قول آخوند است.
#اصول_فقه #رسائل #مبحث_اجزاء #آخوند #نائینی #بروجردی
@almorsalaat
هدایت شده از حوزه نیوز خوزستان
▫️به یاد مرحوم ثابت قدم؛
🔴همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت
حوزه| حجتالاسلام ثابتقدم، متولد سال ۱۳۶۵ و تربیت یافته مکتب اهلبیت(ع) در مسجد ولایت اهواز بود که سال ۱۳۸۲ وارد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز شده و پسازآن به حوزه علمیه قم رفته و مجدداً پس از طی مسیر علمی، به اهواز آمده و وارد مدرسه علمیه امام خامنهای میشود.
🔸 او به شهادت همحجرهایهایش، همواره حامی طلاب و خانوادههای کمبضاعت و نیازمند بود و از هیچ راهی برای کمک به آنها دریغ نمیکرد. شیخ حسین، سنتی حسنه را در مدرسه علمیه امام خامنهای پایهگذاری کرد که همچنان اثر وضعی آن در میان طلاب و خانوادههایشان مشاهده میشود.
🔸 حجت الاسلام ثابت قدم، از برگزارکنندگان مراسمات حضرت سیدالشهداء(ع) و به گواه دوستانِ هم مسجدی، فعالیتی مخلصانه جهت باشکوه برگزار شدن این جلسات دینی و مذهبی داشت. شیخ حسین با علاقه و مطالعه ی دقیق در عرصه تبلیغ در محافل خانگی و منابر حاضر میشد و از بیان خود جهت نشر معارف آل الله استفاده میکرد.
🔸 وی بسیار خوشرو و خوشخنده بود و کمتر کسی سراغ دارد که عصبانیت را در چهره او دیده باشد. بهتصریح دوستان و آشنایانش وی در جریان مواسات و کمک مؤمنانه، خدمت صادقانه میکرد تا اینکه خود نیز به ویروس کرونا مبتلا شد و درنهایت نیز، جان به جانآفرین تسلیم کرد.
همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت
او که «ثابت قدم» راهِ حسین بود آخر...
hawzahnews.com/x9QYb
🌐 خبرگزاری رسمی حوزه در خوزستان
eitaa.com/joinchat/1139933203Ced8a13e413
💢فن تبلیغ دین، از اشرف فنون است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۴/۲۰
🌐از اشرف فنون، فن تبلیغ دین است؛ هدف تبلیغ عبارت است از موعظه برای تزکیه مردم، تبیین معارف دینی جهت ارتقای سطح آگاهی دینی مردم، و بیان مصایب و مراثی حضرت ابیعبدالله؛ یعنی ارایهی الگویی به مردم، برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ. همه این چیزها جزو اشرف هدفهاست؛ لذا این فن را نباید کوچک گرفت و باید شریفترین و عالمترین و عاملترین افراد در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند؛ کمااینکه در گذشته هم همینطور بوده است. افرادی مثل شیخ جعفر شوشتری، عالم اخلاقی بزرگ که خود منبری بوده است؛ لذا یک مبلّغ که بنا دارد سطح فکر مردم را در مسایل اسلامی بالا ببرد، باید آگاهی و بینش دینی وسیع و متنوع داشته باشد؛ با قرآن مأنوس باشد؛ در احادیث غور بکند و کرده باشد؛ با افکار نوی مربوط به دین و مذهب آشنا باشد؛ نه فقط آشنایی با دین به تنهایی، بلکه در کنار مسایل دینی، پارهیی افکار فلسفی و بینشهای اجتماعی هست که از آنها هم باید آگاهی داشته باشد!
#کلام_ولی #تبلیغ
@almorsalaat
♨️ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند.
🔰رهبر معظم انقلاب 99.7.21
✅بعضیها اسم عقل و عقلانیت را که میآورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید؛ نه این درست نیست، ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است. عقلانیت یعنی محاسبهی درست؛ و البته دشمن سعی میکند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند.
#کلام_ولی #بصیرت
@almorsalaat