eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
559 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
008-eghtanemolforas.mp3
1.51M
🔊| اغتنموا الفرص! 🎙 استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید‌‌ @almorsalaat
📚| سیری در حیات علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الل‍ه آقا سیّد رضی شیرازی ✍🏻 جمشید صاعدی سمیرمی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/146 @almorsalaat
morad-az-vaghe-dar-feq-v-osul-hamaan-adelle-ast.mp3
3M
♦️| مراد از واقع در فقه و اصول، همان ادله شرعی است. 🎙استاد علی فرحانی ▫️در نگاه اصولیین و فقهایی همچون شیخ اعظم (ره)، مراد از واقع در بحث هایی همچون اجزاء و ... که بحث لزوم مطابقت اتیان با واقع مطرح می شود، همان ادله شرعی است و کاری به عالم مصالح و یا لوح محفوظ و امثال آن ندارند. ▫️متاسفانه در دوره رنسانس علم اصول (از زمان آخوند به بعد)، توسط اصولیینی که متکلم و فیلسوف بوده اند، مباحث ثبوتی و مربوط به علم کلام، بدون رعایت صحیح ارتباط مباحث و دقت در حدوسط ها وارد در علم اصول شد. 📌گزیده تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع) 00/01/15 @almorsalaat
| آیا قضا تابع اداست یا محتاج به امر جدید؟ برخی معتقدند که قضا تابع اداست به این معنا که همان امری که وجوب ادا را بیان می کند، برای اثبات وجوب قضا در صورت عدم اتیان در وقت، کافی است. دلیل دیدگاه ایشان این است که میگویند مثلا در امر بالصلاه فی الوقت، تعدد مطلوب وجود دارد. مطلوب اول اصل نماز است لابشرط از وقت. و مطلوب دوم نماز در وقت مشخص است. لذا اگر مطلوب اول از دست رفت و مکلف نماز را در وقت امتثال نکرد، مطلوب دوم باقیست و باید خارج وقت انجام شود. برای اثبات تعدد مطلوب بودن امر به اداء دو راه وجود دارد: یا اینکه به نحوی از ظهور امر اداء، وجوب قضا استفاده شود؛ به این صورت که امر به اداء فی الوقت، ظاهر در دو مطلوب باشد (اصل واجب و واجب فی الوقت).‌ راه دوم اینکه به نحوی به حکم عقل، تعدد مطلوب اثبات شود. برخی دیگر معتقدند که از امر به اداء وجوب قضا در خارج وقت، بدست نمی آید. بلکه شارع باید امر جدیدی برای وجوب قضا انشاء کند. لذا میگویند که قضا تابع ادا نیست. در این دیدگاه نیز دو مبنا وجود دارد. برخی میگویند که امر جدید کاشف است از اینکه امر به اداء به صورت تعدد مطلوب بوده است و برخی همچون شیخ اعظم در رسائل معتقدند که امر به قضا، امری مستقل است و امر به اداء، به صورت وحدت مطلوب است. یکی از ثمرات تفاوت مبنا در امر به قضا، در مسئله دوران بین اقل و اکثر در تعداد نمازهای فوت شده است. اگر قضا تابع ادا باشد (به دلیل تعدد مطلوب بودن) و یا اگر امر جدید به قضا، کاشف از تعدد مطلوب باشد، در این صورت استصحاب عدم اتیان و همچنین قاعده اشتغال جاری می شود و بنا بر اکثر گذاشته می شود (و بلکه به گفته مرحوم مظفر اصلا در این فروض فوت و به تبع، قضا صدق نمی کند، چون امر به اصل صلاه، فعلی است) اما اگر تابع اداء نباشد و امر جدید نیز مستقل از امر اول باشد، استصحاب و اشتغال جاری نمی شود و بنا بر اقل گذاشته می شود و در اکثر برائت جاریست. ✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۰۹/۱۲ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🔰 معرفی یک pdf خوب و کاربردی از کتاب «معجم الوسیط» 🎙استاد محمدمهدی مقدسی ‼️بزرگوارانی که در دوره ثبت نام کرده اند، حتما این کلیپ را ببینند. 🔆 کلیپ سمت راست: معرفی در محیط 🔆 کلیپ سمت چپ: معرفی در محیط 🔴 دانلود pdf «معجم الوسیط» فهرست بندی شده: 🆔gap.im/soda96/33 🔻 دانلود نرم افزار ویندوز برای بازکردن پی‌دی‌اف👇👇 microsoft.com/store/productId/9WZDNCRDJXP4 🔻دانلود نرم افزار اندروید برای بازکردن پی‌دی‌اف👇👇 myket.ir/app/com.xodo.pdf.reader @doreh_almorsalaat
المرسلات
🌀#لقاءالله (۷)| معرفت نفس پایان حجب ظلمانی و آغاز حجب نورانی ▫️و اگر اين دولت براى كسى دست دهد و از
(۸)| فإذا دخلت ميدان الشّوق ... ▫️در «مصباح الشّريعة» مى‌‏فرمايد: ▫️المشتاق لا يشتهى طعاما و لا يستلذّ شرابا و لا يستطيب رقادا و لا يأنس حميما و لا يأوى دارا و لا يسكن عمرانا و لا يلبس ليّنا و لا يقرّ قرارا، و يعبد اللّه ليلا و نهارا راجيا أن يصل إلى ما يشتاق إليه، و يناجيه بلسان شوقه معبّرا عمّا فى سريرته، كما أخبر اللّه عن موسى بن عمران فى ميعاد ربّه بقوله: و عجلت إليك ربّ لترضى. ▫️و فسّر النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله عن حاله: أنّه ما أكل و لا شرب و لا نام و لا اشتهى شيئا من ذلك فى ذهابه و مجيئه أربعين يوما شوقا إلى ربّه. ▫️فإذا دخلت ميدان الشّوق فكبّر على نفسك و مرادك من الدّنيا، و دع المألوفات و أحرم عن سوى مشوقك و لبّ بين حياتك و موتك- إلخ. 📚رساله لقاء الله، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almorsalaat
... 🔰مدرسه مجازی برگزار می کند: ♨️♨️دوره آموزشی کوتاه مدت: «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟» ⭕️تفسیر المیزان، از ارزشمندترین آثار علامه طباطبایی و به تعبیر شهید مطهری، بهترین تفسیر در جهان اسلام است. روش منحصر به فرد علامه در این تفسیر، حجیم بودن آن، برخی مطالب علمی و فلسفی موجود در این تفسیر و برخی دیگر از ویژگیهای اختصاصی آن، سبب شده است که برخی از علاقه مندان به تفسیر و معارف اسلامی، نتوانند به نحو مطلوب و روشمندی از این کتاب بهره ببرند. ⭕️از آنجایی که به نظر می رسد، محتوای بی بدیل این کتاب از جهات مختلف علمی، اجتماعی، تبلیغی، اخلاقی و... مورد نیاز اهل علم، خصوصا طلاب ارجمند حوزه های علمیه می باشد، بنا داریم که دوره کوتاه مدتی را در موضوع «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟» را در برگزار کنیم. 🎙جهت تدریس این دوره از بزرگوار حجت الاسلام دعوت کرده ایم که انشالله از مطالعات و تجارب ایشان پیرامون چگونه خواندن المیزان بهره مند شویم. 📜 این دوره از چند روز آینده آغاز خواهد شد و شرایط و نحوه ثبت نام این دوره در کانال زیر اعلام خواهد شد 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @doreh_almorsalaat @majazi_almorsalaat
💢|فهم و درک مسائل فلسفی، نیازمند اندیشه ای به وسعت اقیانوس و قریحه ای به لطافت نسیم است تا بتواند مثلا قاعده "بسیط الحقیقه" را در خود جای دهد. 🔸محدود بودن مفاهيم الفاظ و كلمات از يك طرف، و انس اذهان به مفاهيم حسى و مادى از طرف ديگر، كار تفكر و تعمق در مسائل ماوراء الطبيعى را دشوار مى ‏سازد. ذهن براى اينكه آماده تفكرات ماوراء الطبيعى بشود مراحلى از تجريد بايد طى نمايد. 🔸حقيقت اين است كه مفهوم «سهل و ممتنع» در مورد مسائل الهى بيش از هر مورد ديگر صدق مى‏ كند و اين خود رازى دارد كه به پيوند اين مسائل با فطرت آدمى از يك طرف و با عقل و انديشه او از طرف ديگر مربوط است. 🔸راه عقل بر خلاف راه دل سر و كارش با مفاهيم و تصورات و الفاظ و كلمات است و همين جهت كار را دشوار مى‏ سازد، زيرا معانى ماوراء الطبيعى را در محدوده مفاهيم و تصورات عادى وارد كردن و در قالب الفاظ و كلمات جا دادن كارى شبيه دريا را در كوزه ريختن است: 🔹معانى هرگز اندر حرف نايد 🔹كه بحر بيكران در ظرف نايد 🔸و يا چيزى شبيه اندام بزرگ را با جامه كوچك پوشيدن است: 🔹الا انّ ثوبا خيط من نسج تسعة 🔹و عشرين حرفا عن معاليه قاصر 🔸بدون شك معانى و مفاهيم حكمت الهى آنگاه كه بخواهد در سطح تعقلات فلسفى ظاهر گردد يك ظرفيت ذهنى و گنجايش فكرى خاصى را ايجاب مى ‏كند كه با ظرفيت ادبى يا فنى يا طبيعى يا رياضى كاملا متفاوت است، يعنى ذهن بايد در يك بعد و جهت خاص وسعت يابد تا ظرفيت اين گونه انديشه‏ ها را پيدا كند. 🔸اين است كه محققان همواره از لزوم «لطف قريحه» دم مى ‏زنند و در عين اعتراف به فطرى بودن و عمومى بودن مسأله خدا، مى‏ گويند: «جلّ جناب الحقّ عن ان يكون شريعة لكلّ وارد او يطّلع عليه الّا واحد بعد واحد.» 🔸مى‏ گويند- و درست مى ‏گويند- اشكال مسائل ماوراء الطبيعى در مرحله تصور است نه در مرحله تصديق، يعنى عمده اين است كه ذهن بتواند تصور صحيحى از آن معانى پيدا كند، و پس از آنكه چنين توفيقى يافت تصديق كردن آنها بسى آسان است بر خلاف ساير علوم كه تصور معانى و مفاهيم آنها آسان است و هر مشكلى هست در مرحله تصديق و اثبات است. 🔸و هم از اين‏ جهت است كه ورود در اين فن را جز براى افرادى خاص روا نمى‏ شمارند. انديشه ‏اى به وسعت اقيانوس و قريحه‏ اى به لطافت نسيم صبحگاهى بايد تا فى المثل محتواى قاعده «بسيط الحقيقه» را در خود جاى دهد بدون آنكه آسيبى بخورد يا آسيبى به مظروف خويش برساند. 🔸از اين‏ رو اكثر اشتباهاتى كه رخ مى‏ دهد از نرسيدن به مدعا و خوب تصور نكردن است. 🔸چنانكه مى‏ دانيم در قرون اخير كه عموم ارزشهاى علمى و فلسفى متزلزل گشت و دگرگونيهايى در جهان علم رخ داد موجى در جهت ماديگرى پيدا شد. درباره علل اين موج، سخنهاست. اين بنده رساله‏ اى تحت عنوان علل گرايش به مادّيگرى تأليف كرده است كه هم اكنون زير چاپ است. به عقيده اين بنده گرايشهايى كه در دو سه قرن اخير در جهان غرب به سوى مادّيگرى شد علل گوناگونى دارد، يكى از آن علل نارساييهاى مفاهيم فلسفى غرب بوده است. در آن رساله شواهدى بر اين مطلب آورده شده است. 🔸براى بنده بسيار روشن است كه افرادى كه تصور صحيح از اين مسائل داشته باشند مخصوصاً از جنبه الهيات اسلامى، بسيار بسيار كم‏ اند. 🔸مرحوم دكتر محمد اقبال پاكستانى به حق مردى است متفكر و انديشمند، ولى اين مرد بزرگ با فلسفه اسلامى‏ آشنا نبوده است، كتابى تأليف كرده به نام سير فلسفه در ايران كه به هر چيزى ديگر از «سير فلسفه در ايران» شبيه‏ تر است. اين مرد بزرگ در مجموعه‏اى كه از او به نام احياى فكر دينى در اسلام ترجمه و چاپ شده است مقاله‏ اى دارد تحت عنوان «محك فلسفى تجلّيات تجربه دينى». در آن مقاله برخى براهين فلسفى بر اثبات خدا از آن جمله برهان معروف وجوب و امكان- و به تعبير آن كتاب «برهان جهان‏شناختى»- و ديگر برهان اتقان صنع و به تعبير آن كتاب «برهان هدف شناختى» را انتقاد مى ‏كند. تأمل در بيانات اقبال مى‏ رساند كه وى تصور صحيحى از اين مسائل نداشته است و مخصوصاً از مفهوم اسلامى اينها هيچ‏گونه آگاه نبوده است. 🔸همچنين برتراند راسل مناظره‏ اى درباره «وجود خدا» با يك فيلسوف الهى مسيحى به نام كاپلستون دارد كه در سال 1948 ميلادى ميان آن دو صورت گرفته است و از راديو بى بى سى انگلستان پخش شده و در مجموعه‏ اى از مقالات وى به نام عرفان و منطق به فارسى ترجمه شده است. آنچه در آن مناظره ديده مى ‏شود دليل روشن ديگرى است بر نارسايى مفاهيم فلسفه غربى در مسائل الهى. 📚شهید مطهری، @almorsalaat
47.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|مکتب حاج قاسم سلیمانی امتداد تفکر اجتماعی امام خمینی ره 🎙گزیده تدریس استاد جواهری/ کتاب نهضت حسینی در مرحله سوم بینش مطهر @shmotahari @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
| شرح لمعه ج2 🔸کتاب المتاجر 🔸فقه 3 بخش اول 🔸 پایه پنجم 🎙با تدریس حجت الاسلام سید مجتبی جواهری تدریس "فشرده" این باب از کتاب شرح لمعه ان شاء الله همراه با بیان نکات کلی در فقه معاملات و نگاه تطبیقی با آثار دیگر شهید ثانی همراه است. ⭕️به علت محدودیت های کرونایی جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات با هشتگ بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️| فهرست سخنرانی ها و تدریس های استاد علی فرحانی پیرامون اندیشه های شهید مطهری 🔵🔵 مجموعه جلسات و تدریس آثار 🎙۱-دوره اندیشه میزان (جایگاه علمی آثار استاد شهید مطهری و ابعاد معنوی شخصیت ایشان) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Dore/Andishe-Mizan-Shahid-Motahari ♦️۲- تدریس کتاب انسان و ایمان/ استاد علی فرحانی http://ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensan-va-iman/ ♦️۳- تدریس کتاب نظام حقوق زن در اسلام/ استاد علی فرحانی 🔵🔵سخنرانی های تک جلسه ای و موضوعی 🎙۱-عرفان و‌ معنویت شهید مطهری https://eitaa.com/almorsalaat/7329 🎙۲- عمل به تکلیف تنها راه رسیدن به کمال / درباره رابطه شهید مطهری و علامه طهرانی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/amal-be-taklif-v-shariat-tanha-rahe-residan-ne-kamal.mp3 🎙۳- کدام نظام فکری می تواند افرادی مثل شهید مطهری را تربیت کند؟ http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/kodam-nazame-fekri-mitavanad-afradi-mesle-shahid-motahari-ra-tarbyat-konad@almorsalat.mp3 🎙۴- راه ناتمام شهید مطهری (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/rahe-natamame-shahid-motahari-400.02.12.mp3 🎙۵- شهید مطهری الگوی شهادت در جنگ نرم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-olgooye-shahadat-dar-jange-narm@almorsalat.mp3 🎙۶- روش صحیح سلوک عملی در دوران پس از انقلاب با الهام از سیره شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-enghelabi@almorsalat.mp3 🎙۷- وظایف افسر جنگ نرم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/vazayefe-afsare-jange-narm-shahid-motahari@almorsalat.mp3 🎙۸- شهید مطهری و فقه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-v-fiq.mp3 🎙۹- ناشناخته ماندن فقاهت شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3 🎙۱۰- سلوک فکری در ادراکات اعتباری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-fekri-dar-edrakate-etebari@almorsalat.mp3 🎙۱۱- آشنایی با کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/ashnayi-ba-ketabe-moghaddame-bar-jahanbi-eslami.mp3 🎙۱۲- درباره ضمیرناخودآگاه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/zamire-nakhod-agah@almorsalat.mp3 🎙۱۳- خاطره خوش و جاوید شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/khatere-khosh-v-javid.mp3 🎙۱۴- افسوس که شهید مطهری را از دست دادیم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3 🎙۱۵- لزوم هدف داشتن در حوزه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3 🎙۱۶- تبدیل شدن عقائد به رفتار در آثار شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3 @almorsalaat
المرسلات
⏳#به_زودی ... 🔰مدرسه مجازی #المرسلات برگزار می کند: ♨️♨️دوره آموزشی کوتاه مدت: «چگونه تفسیر المیزا
سلام اگه امکانش هست از اساتید خواهش داریم المیزان رو تدریس کنن ب والله خیلی نیازه و لازمه و ما الان هر مقاله یا تحقیقی انجام میدن بزرگان ناگزیر هستن که ب المیزان هم نگاه کنن و لذا حقیقتا واسه طلبه ها خیلی نیاز هست 💬Reza 📌انشالله پس از برگزاری دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» توسط استاد هاشمی، برنامه ای نیز برای تدریس متن المیزان خواهیم داشت. @almorsalaat
المرسلات
✅#تحول_در_حوزه| بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه
📝| رسائل شیخ، اصولی برای فقه ▫️فلسفه وجودی علم اصول این است که نظام استنباطی ای طراحی کند که فقیه از آن در استنباطات فقهی خود استفاده کند. این نظام استنباطی چون می خواهد در فقه به کار رود، نباید به نحوی انتزاعی و مستقل از فقه بررسی و کار شود. ▫️متاسفانه از زمان مرحوم آخوند خراسانی به بعد، علم اصول و مسائل آن جنبه استقلالی پیدا کرد و به عنوان یک علم مستقل مورد بحث قرار گرفت. مسائل این علم، بدون در نظر گرفتن واقعیت فقه، به عنوان یک مسئله علمی مورد تحقیق قرار گرفت و جوانب مختلفی از آن را مورد کنکاش قرار دادند که بعضا به مواردی برمی خوریم که در فقه هیچ کارآیی ندارد. ▫️در این اتفاق عوامل متعددی دخیل هستند، اما عمده این مشکلات ناشی از مستقل دیدن این علم است. یکی از مسائلی که به استقلال این علم دامن زده است، مشکلی در نظام آموزشی است و آن مشکل، کم توجهی به فقه، در ضمن تحصیل اصول است. ▫️در تدریس های اصولی و یا در کتب اصولی، ارتباط مسائل با فقه دیده نمی شود و همچنین در سالیانی که طلاب مشغول تحصیل اصول هستند در کنار آن، کمتر به فقه و تحصیل عمیق آن می پردازند. 🤔برای حل این مشکل دو راهکار را می توان در آموزش رعایت کرد: 1️⃣در تدریس علم اصول از کتبی استفاده شود، که در آن، علم اصول و مسائل آن به نحو مستقل از فقه دیده نشده باشند. در این زمینه کتاب از بهترین کتب است. هر چند این کتاب، از برخی جهات آموزشی دچار نقص است اما در حین خواندن این کتاب، انسان حس می کند که اصول را در متن فقه می خواند و از متن فقه بیرون نرفته است. شیخ در عمده مسائل این کتاب، از کتب فقها و همچنین از مسائل فقهی بهره می برد و به حمل شایع کاربرد آن مسئله اصولی را در فقه بیان می کنند. این روش شیخ در کمتر کتاب اصولی دیگری دیده می شود. البته در برخی کتب اصولی متاخر پس از هر بحثی، بخشی را به عنوان تطبیقات ذکر کرده اند، اما این روش از جهت ثمره عملی با روش شیخ بسیار متفاوت است. 👈شاهد این نگاه به کتاب رسائل این است که برخی از کتب اصولی را بدون اینکه آن استاد و یا طلبه، اطلاعی از فقه داشته باشد، می تواند تدریس و یا تحصیل کند اما برای فهم کتاب رسائل حتما باید تسلطی بر فقه هم وجود داشته باشد. ♨️لذا می توان کتاب رسائل شیخ را در یک تدوین دوباره، به یک کتاب آموزشی تبدیل کرد، به نحوی که جهات ارتباط فقهی آن از بین نرود. 2️⃣در سالیانی که طلاب به تحصیل اصول مشغول هستند، همان مقدار که به تحصیل اصول بها داده می شود و بلکه بیشتر از آن، به تحصیل فقه طلاب اهمیت داده شود. تا آنها همراه با تحصیل اصول، بر فقه نیز مسلط باشند و تحصیل اصول به تنهایی سبب نشود که در ذهنشان، علم اصول مستقل شود. لذا لازم است که مثلا در تدریس لمعه دقت و اهتمام بیشتری به خرج داده شود تا طلاب تسط کافی بر فقه پیدا کنند و آن را صرفا با شرح و تلخیص و به عنوان یک رساله عملیه نخوانند و همچنین در تدریس موثر کتاب مکاسب، اهتمام بیشتری وجود داشته باشد. ▫️به نظر می رسد که اگر در حوزه های علمیه به فقه سنتی توجه بیشتری شود، برکات زیادی حاصل خواهد شد انشالله. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/14 @almorsalaat
📣سلسله نشست های زنده ♦️ و وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب «» 🎙با ارائه حجت الاسلام محسن ابراهیمی ⏰دوشنبه ۱۶آذر۱۴۰۰، ساعت۱۹ 📡پخش زنده از اسکای روم 👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1 @almorsalaat @majazi_almorsalaat
خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف می‌کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. صحیفه‌‌امام ج۱۸ ص۴۸۱ @almorsalaat
🍁 دوره پائیزه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 تکلیف دوسویه تبلیغ 🕐 زمان برگزاری دوره ۲۴ و ۲۵ آذرماه. ♨️ مهلت ثبت نام تا ۲۳ آذرماه. 🔅برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ad_zoha مراجعه فرمائید. 🔸 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
vhdat-v-besatate-vojood-az-manzare-allame-v-ayatollah-mesbah.mp3
23.67M
🔵| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت 🎙حجت الاسلام محسن ابراهیمی 📌جلسه پخش زنده از اسکای روم. 00/09/15 @almorsalaat
📝| نگاهی به مصلحت سلوکیه از منظر شیخ انصاری (ره) ◽️شروع فصل امکان تعبد به ظن در علم اصول، به شان نزول سوال ابن قبه صورت میگیرد اما تمام این فصل منحصر در این اشکال و جواب نیست بلکه بعد از بررسی اشکال ابن قبه عده ای از مطالب مطرح می‌شود که یکی از این مطالب کبرای مصلحت سلوکیه است. ◽️مرحوم شیخ قائلند که باید بین مرتبه انشاء و مرتبه فعلیت و به تبع بین مصالح مختصه به هر یک از این مراتب، تفکیک قائل شویم. ◽️در واقع مصالح و مفاسدی که قرار است مکلف آن را واجد شود، همان مصالح و مفاسد واقعیه است که به تبع آنها احکام انشائیه جعل میشود. اما در مرحله فعلیت، مولا باید مصالح اجتماع و مخاطبین را حین خطاب ملاحظه کند که البته این مصالح هیچ ارتباطی به مصالح و مفاسد واقعیه ندارد‌. ◽️سوالی که در مرحله فعلیت پیش می آید با سوالی که نسبت به مرتبه انشاء است، متفاوت بوده و جواب هر کدام نیز متفاوت است. سوال جعل حکم ظاهری و واقعی این است که «چرا شارع» امارات را جعل کرده است؟ اما سوال ابن قبه این است که «مکلف» در اثر عمل به اماره، چه چیزی را حائز میشود؟ ◽️تمام اصولیین در مبحث جمع حکم ظاهری و واقعی، قبول دارند که باید جعلی که توسط مولا رخ میدهد مصلحتی داشته باشد. این همان مصلحت سلوکیه است. ◽️شیخ با توجه به کبرای فوق، در جواب به سوال اول می فرمایند چون شارع در مقام فعلیت احکام را با لحاظ عقلاء بیان می کند و لسانش عقلائی است، پس می بایست طریقی را حجت بداند که غالبا مطابق با واقع است تا در نتیجه آن جمیع مکلفین بتوانند حظی از احکام شرعیه داشته باشد. ◽️به این شکل، در جواب به است که نظریه مصلحت سلوکیه شکوفا میشود و این نظریه ارتباطی با سوال دوم ندارد. مرحوم شیخ تصریح می کند که طبق مصلحت سلوکیه، مدلول اماره حائز هیچ مصلحت مستقلی نمیشود بلکه این مصلحت صرفا مصحح جعل مولا است. مضاف به اینکه واضح است که مصلحت تسهیل و تدریج چیزی را به مکلف اضافه نمی کند. لذا وجهی برای ملازمه مصلحت سلوکیه و تصویب نیست. ◽️جالب اینکه مرحوم شیخ به بین دو سوال فوق، تفکیک کرده اند. ایشان بعد از جواب به ابن قبه با عبارت: « و حیث انجر الکلام الی التعبد بالامارات الغیر العلمیه فنقول فی توضیح هذا المرام ...» توضیح مصلحت سلوکیه را شروع می کنند. ◽️حقیقت این است که آنهایی که مصلحت سلوکیه شیخ را مستلزم تصویب می بینند، عبارتی را که دلیل بر این معنا می دانند، همان عبارتی است که محقق نائینی آن را شاهد بر می داند. حال آنکه واضح است که عدم الاجزاء یعنی مکلف مصلحتی را حائز نمیشود. ◽️اساسا کسانی که مصلحت سلوکیه را مستلزم تصویب می دانند اولا دو سوال فوق را تفکیک نکرده و دچار مغالطه میشوند ثانیا گاها تصویب را هم درست معنا نمی کنند و به همین خاطر در باب اجزاء، تصویب را عامل عدم الاجزاء امارات معرفی می کنند. با اینکه مبحث اجزاء ناظر به ادله اَجزاء و شرائط است که البته تصویبی در آنجا معنا ندارد. ◽️بر همین اساس شیخ به زیبایی تصریح می کند که انسان، مکلف به واقعی است که مودّای ادله است. لذا در اثر عمل به ادله چه اصابه به واقع داشته باشد چه نداشته باشد تکلیف خود را انجام داده و هیچ ضربه ای هم به استکمال او وارد نمیشود. ◽️البته ناگفته نماند ممکن است برخی عبارات شیخ متشابه بوده و موهِم تصویب باشد اما اساسا باید بعد از تجمیع جمیع قرائن نسبت به کلام متکلم قضاوت کرد، لذا مجموع عبارات شیخ همان مطلبی را افاده می کند که تقریرش گذشت. ✍احسان چینی پرداز ۰۰/۹/۱۶ @almorsalaat
المرسلات
🔵#فلسفه| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت
🔵وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت 🔹در جلسه 15آذر در این موضوع توضیحاتی بیان شد که در ادامه خلاصه آنها ذکر می شود: ▫️بر اساس عباراتی از کتب حضرت آیت الله مصباح همچون تعلیقه شماره 18 و 29 از کتاب تعلیقه بر نهایه الحکمه و همچنین درس 28 و 29 از کتاب آموزش فلسفه چنین جمع بندی ای از دیدگاه ایشان به نظر می رسد: 🔸ایشان پس از اینکه برهان بر اصالت الوجود را اقامه می کنند، در واقع چنین معتقد می شوند که ما در خارج موجودات متکثری داریم که هر موجودی، وجودش اصیل و ماهیتش اعتباری است. لذا آنچه در خارج موجود است، متکثر است. 🔸بر اساس این دیدگاه، ایشان پس از بیان و بررسی اقوال مختلف در معنای وحدت و همچنین مناقشه در استدلالی که علامه برای وحدت وجود اقامه کرده است، چنین نتیجه می گیرند که هر وجودی از آن وجودات متکثر، خودش واحد است، اما وحدتی برای کل عالم تصویر نمی شود. 🔸همچنین در تبیین نسبت بین وجودات متکثر، معتقدند که وجوداتی که رابطه علیت بین آنها برقرار است، سلسله ای از علل و معالیل را تشکیل می دهند که هر معلولی نسبت به علت خود ربط است اما وجوداتی که در یک مرتبه هستند و علیتی بین آنها برقرار نیست، متبائن از هم هستند. 🔸به طور خلاصه می توان بیان کرد که در بین اقوال موجود در این مسئله، قول ایشان بسیار شبیه به قول مشائین است که معتقد به وجودات متبائن به تمام ذات هستند. 🔸همچنین چون ایشان وجود واحدی را در خارج تصویر نمی کنند در تفسیر جمله «الوجود بسیط» می فرمایند که مراد این است که هر وجودی از موجودات متکثر خارجی، بما انه وجود عینی، بسیط است. ▫️اما بر اساس تبیینی که استاد علی فرحانی از دیدگاه علامه طباطبایی بیان می کنند و شرح آن در کتاب «در آستانه حکمت» آمده است: ♦️پس از اصالت وجود، ماهیت که علت تکثر موجودات در خارج بود، پوچ و باطل می شود و صحنه خارج را فقط وجود پر می کند. و از آنجایی که در خارج چیزی به جز وجود نیست، آنگاه در واقع ملاک کثرت وجودات ازبین می رود و آنچه در خارج موجود است، وجود واحدی به وحدت شخصی است. ♦️همچنین آن وجود واحد، بسیط است. چون لازمه ترکب، تفاوت اجزاء است و در خارج چون چیزی به جز وجود نیست، ترکب نیز بی معناست. ♦️اما از آنجایی که کثرت نیز بدیهی است، بر اساس تشکیک معتقد می شویم که همان وجود واحد بسیط در خودش کثرات را به نحو وجودربطی دارد و برا این اساس توحید ناب قرآنی، حاصل می شود. ♦️در نتیجه به تقریر استاد فرحانی بر اساس نگاه علامه طباطبایی از اصالت وجود، وحدت و بساطت از لوازم اصالت وجود است و اثبات آن نیاز به حد وسط مستقلی ندارد. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 @almorsalaat
⭕️| إنقضی عنّا التلبّس أم لا؟ 🔹امروز 16 آذر است 🔹این روز برای ما طلبه دانشجوها خیلی خاطرات شیرینی را تداعی می کند. 🔹تا این مناسبت فرا رسید بی معطلی دست به قلم شدم که به رسم دوران دانشجویی در این باب وجیزه ای بنویسم. 🔹بعد به خودم آمدم؛ پرسیدم آخه تو چرا ؟ تو که سالهاست طلبه شدی؟ مگر اصول فقه نخوانده ای که در مبحث مشتق عنوانی هست "ما انقضی عنه التلبس" که اگر یک مبدا در گذشته برای یک ذاتی ثابت بوده است بعد از منقضی شدن آن مبدا از آن ذات، استعمال علی نحو حقیقت نخواهد بود!!! 🔹پاسخ دادم؛ کی گفته دانشمندان اصولی ما همه چیز را فرموده اند و جای تکامل مباحث نیست؟ اینجا می شود به این بحث مشتق یک فرعی اضافه کرد و آن اینکه؛ اگر ذاتی که قبلا مبدئی برای او ثابت بوده است ولی روح و قلب آن ذات همچنان نزد آن مبدأ گیر است، این را چه باید کرد استعمال آن حقیقی ست یا مجازی ؟. التحقیق: پاسخ روشن است 😊 🔹از این مانع که گذشتم شبهه دیگری به ذهن آمد؛ مگر شما عاشق و سرسپرده حوزه علمیه نیستید مگر قرآن نخواندید که فرمود"ما جعل اللَّه لرَجُل من قَلْبَیْن فی جَوْفه " دو دلبر در یک قلب نمی گنجد. 🔹قلت: این دانشگاه بود که ما را به حوزه رساند اگر نبود آن سکوی پرتاپ، آن تشکلات دانشجویی که واقعا شبیه ترین محیط به جبهه ها هستند؛ جنگ مقدس فکری_فرهنگی، اخلاص، گمنامی، ایثار، تلاش خستگی ناپذیر، بیداری های شبانه برای برنامه های فرهنگی پیش رو و...آنچنان این فضا، جهان بینی و عمق اندیشه ماها را متحول می ساخت و آتشی در ذهن و قلب ماها روشن می کرد که جز با آمدن به حوزه علمیه این عطش فرو نمی نشست. 🔹گاهی از ما طلبه دانشجوها می پرسند چرا فلان موقعیت را رها کردید و به حوزه رفتید؟ پاسخ این است ما عنان اندیشه ورزی و اندیشه خواهی از کف داده بودیم ما از خود اختیار نداشتیم نمی شود از یک انسان عطشان که به سمت چشمه در حال دویدن است پرسید چرا ؟ 🔹طلاب دانشجو خیلی شبیه مهاجرین در صدر اسلام اند. انصار بسیار فداکاری و جانفشانی کردند و به اوج رسیدن. اما قصه مهاجرین قصه دیگری است آنها به خانه و کاشانه و جایگاهی که عمری برای آن زحمت کشیده بودند پشت پا زدند تا به وصال معشوق برسند. در میان رفقای ما دندان پزشک است، تحصیل کرده فیزیک از دانشگاه آلمان، استاد، مهندس، شغل های با درآمد بالا و... همه را گذاشتند و لبیک گویان آمدند و به اقتضای سن شان از همان اوائل هم درگیر خانواده و بچه و مشکلات زندگی اند یک جهاد علمی و معنوی تمام عیار .... 🔹خلاصه بعد از پاسخ به شبهات ذهنی خود خواستم شروع به نوشتن کنم که دیدم متن طولانی می شود فقط به یک جمله اکتفا می کنم: ✅خدا قوت سربازان مجاهد امام زمان عج، بی راهه نیست اگر روز دانشجو و روز طلبه را از روی داستان فداکاری شما بازنویسی کنند. ✍️حجت الاسلام شیخ علی امیری 00/09/16 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی @almorsalaat👇👇👇
المرسلات
#یادداشت| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی @almorsalaat👇👇👇
| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی 🔸هر کدوم از ماها یک نقطه عطف داریم. یعنی خواسته یا ناخواسته در موقعیت مکانی یا زمانی واقع شدیم که تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت و آینده‌مون داشته. 🔸نقطه عطف زندگی من هم دوران بود. منی که با سری پر از شوقِ طلبه شدن سر از دانشگاه درآورده بودم و هیچ گاه هم پشیمان از انتخابم در آن مقطع نبودم و نیستم. 🔸ایامی که از بهترین روزهای عمرم بود و به اذعان همه رفقایی که با هم بودیم، تکرار ناشدنی است و الان فقط حسرتش رو می‌خوریم و دلمون براش تنگ میشه! 🔸نکته اساسی و مهم در این موقعیت‌های حساس زندگی اینه که بدونی کجا داری میری و میخوای چیکار کنی؟ 🔸با کی نشست و برخاست داری و دغدغه‌های ذهنیت چی‌ان و چه عیاری دارن! 🔸من هم مثل خیلی از دانشجوهای ترم پایینی که از زندان آموزش متوسطه آزاد شده و وارد جایی بِسان اقیانوس گشته، سردرگُم بودم و پر از علامت سؤال برای آینده‌ام. 🔸ولی رفاقت با افرادی که مثل هم فکر می‌کردیم و به اصطلاح تو فاز هم بودیم خیلی موثر بود. مَحملی به اسم عامل دور هم جمع شدنمون و تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک بود. محیطی که نقش به سزایی در رشد کردنمون داشت. 🔸اصلا میدونی چیه؟ محیط اطراف و آدماش، مربی‌های خوبی برامون هستن یا ما رو بالا میبرن یا پایین. این تویی که انتخاب میکنی کدومش باشی. 🔸به طلبه بودنم افتخار میکنم و معتقدم طلاب دانشگاه دیده، یه جورِ دیگه میتونن مؤثر باشن به شرطی که مودب و مقیّد به آداب طلبگی هم باشند. یعنی باشم و باشیم. ✨۶ نفر از ۸ نفری که حاضر در تصویر هستیم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در سِلک روحانیت درآمده‌ایم. دو نفر دیگر هم در صداوسیما و سنگر دانشگاه منشاء برکات هستند. (عکس مربوط به چند سال قبلِ و گیر ندین به کرونا و ماسک و این حرفها). ✍️حجت الاسلام خلیل صادقی 📌المرسلات: حاضرین در عکس بالا بخشی از اعضای مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که چند سالی را در دانشگاه، در کنار هم بودیم. دوران بی نظیری بود. ✅کانال شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من واقعا با تمام وجودم اعتقاد دارم که جنگ ما مملو از بهشتیانی بود که بهشت مشتاق دیدارشان بود! ✴️سردار دلها سلیمانی @almorsalaat
🔴| دوران تکامل 🔺۱۶ آذرماه، روز دانشجوی امسال هم سپری شد و مثل تمام این ده سال برای من ، تداعی گر خاطرات بود. 🔺خاطراتی تلخ و شیرین، روزهایی که دور از محیط خانه و خانواده در خوابگاه زندگی می کردیم و با افراد مختلف جبراً یا اختیاراً مصاحبت داشتیم. 🔺شاید خیلی اهل درس خواندن نبودم و بیشتر وقتم را با حضور در تشکل ها و فعالیت های صنفی و دانشجویی سپری میکردم، اما برایم مفید بود، آدم ساخته میشد، چیز یاد میگرفت 🔺همین که یک دانشجو عین خودت بشود فرمانده و تو هم نیرویش باشی و باید دقیق امورات محوله را انجام بدهی، خواه ناخواه شما ساخته میشوی! شخصیتت شکل میگیرد.، برای یکی مثل من دوران دانشجویی ام دوران تکامل و شناخت بود. 🔺اون هایی که در دوران دانشجویی یا طلبگی شون کارهای تشکلی و فکری، فرهنگی کردند خوب میدانند که آزمون و خطاها چقدر شیرین و جذاب است و البته پر استرس! 🔺چقدر خوب بود اون مسئول و فرمانده ی بالاتری که به جای ماهی دادن به دستت، ماهی گیری یادت میداد! 🔺در بین رفقایم هستند افرادی که از گذشته ی سپری شده ی خود در دانشگاه ناراحت یا پشیمانند، اما برای من همیشه آن دوران یک دوران طلایی محسوب میشود. و با خاطرات روزهای خوشی اش خوشم و حتی روزهای سختی اش هم برایم شیرین است. 🔺کم و بیش دوستانی که مطلع اند که بنده اول دانشجو بوده ام و پس از آن وارد حوزه علمیه شده ام سوال می پرسند که چرا دانشگاه؟ چرا حوزه؟ کدام اولویت دارد؟ 🔺جواب های زیادی می شود داد اما بنظرم بهترین پاسخ این است: باید نگاه کنی ببینی در کدام سنگر میتوانی مفید باشی! در کجا میتوانی به علایق و سلایقت جامه ی عمل بپوشانی! 🔺در کنار این پاسخ این نکته را هم اضافه می‌کنم: هرجا که باشیم چیزی که اهمیت دارد و میتواند شخصیت ما را شکل بدهد، این است که با چه گروه و قُماشی نشست و برخاست کنیم. عِنان فکر و اندیشه را به دست چه کسی و یا چه گروهی بسپاریم؟ این مهم هم در محیط دانشجویی صادق است و هم در محیط حوزوی دارای اهمیت! ✅دانشجویان عزیز طلاب گرامی جوری انتخاب کنیم که بعد از گذشت دهه ها از آن انتخاب پشیمان نباشیم. مخلص همگی🙏 ✍حجت‌الاسلام خلیل صادقی ♨️کانال شخصی ایشان👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat