📌الماده لا یکون معلوما
📌کل مجرد عاقل لذاته
🌀إثبات هذا المقصد في غاية السهولة بعد معرفة ماهية العلم و أن معناه وجود الصورة لشيء غير مشوب بالعدم و الفقدان فإن المادة غير مدركة لذاتها إذ لا وجود لذاتها إلا بالصورة و الصور الطبيعية إنما لم يدرك ذاتها إذ ذاتها مخلوطة بالعدم و الفقدان لأن وجودها وجود ذوات الأوضاع و الأمكنة و كل جزء منها له وضع آخر و مكان آخر فلا يوجد جزء لجزء و لا لكل و لا يوجد كل لكل و لا لجزء- و لا لشيء منها بالنسبة إلى ما هو فيه حصول و ما لا وجدان له لشيء لا إدراك له بذلك الشيء فكل جسم و جسماني لا يدرك ذاته لأن ذاته غير محتجبة عن ذاته
🌀و كل موجود غير جسماني فهو حاصل لذاته لأن ذاته غير محتجبة عن ذاته فيكون عاقلا لذاته لأن العلم نفس الوجود بشرط عدم الاحتجاب عنه و لا حجاب إلا العدم بالحقيقة و عدم الحجاب أيضا مرجعه إلى تأكد الوجود و شدته حتى لا يكون ضعيفا مشوبا بالنقص الذي هو ضرب من العدم
📚الحكمه المتعاليه ( با حاشيه علامه طباطبائى )، ج3، ص: 448
#فلسفه #حکمت_متعالیه
@almorsalaat
حل تعارض روایات اوقات صلوات.mp3
5.81M
🔊#فقه| حل تعارض روایات اوقات صلوات مبتنی بر شناخت مساله زمان در عصر صدور روایات
🎙استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐 جایگاه و تبویب علم اصول در دیدگاه شیخ انصاری (ره)
🔰 استاد علی فرحانی
🔰 #تقریر: محسن ابراهیمی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔹مسئله جایگاه و تبویب علم اصول، موضوعی است که تقریبا در همه کتب اصولی مورد بحث واقع می شود. آقای مظفر (ره) (به تبع آخوند خراسانی (ره)) در ابتدای باب حجج از کتاب اصول فقه، اشکالی را به شیخ(ره) و قدمای علم اصول وارد کرد و فرمود که ایشان موضوع علم اصول را «ادله اربعه» قرار داده اند و بر این اساس عمده مباحث علم اصول از این علم خارج می شود و نهایتا می توان مباحث حجت را داخل در علم قرار داد.
🔹 اما به نظر می رسد که جناب شیخ انصاری نگاه متفاوتی به علم اصول و تبویب آن دارد و لذا این اشکال به جناب شیخ (ره) وارد نیست و شیخ(ره) نیز این اشکال را به قدما وارد نمی داند.
🔹مرحوم شیخ در مواضعی از کتاب رسائل (ابتدای مبحث قطع، مبحث خبر واحد، تنبیهات ابتدایی استصحاب) به این مسئله پرداخته اند و با توجه به این موارد و همچنین بر اساس ساختار کتاب رسائل، نگاه شیخ (ره) به جایگاه و تبویب علم اصول بدست می آید که در ادامه به صورت مختصر تبیین می شود.
🔹جناب شیخ انصاری(ره) چنین معتقدند که علم اصول علمی است که واسطه بین علم کلام و علم فقه است. (علم کلام امروزه مشترک لفظی است. منظور از علم کلام، همان علمی است که عقاید اسلامی در آن علم تبیین می شود).
🔹ما حصل علم کلام این است که ما انسان هایی هستیم که دارای تکالیفی از جانب شارع هستیم. این تکالیف را شارع در منابعی قرار داده است که در هر دوره و هر شرایطی باید از این منابع، احکام اسلامی استخراج شوند. این منابع: کتاب، سنت و عقل هستند. تا اینجا علم کلام تمام می شود و از اینجا به بعد علم اصول آغاز می شود.
🔹 حال که ما تکالیفی داریم که در منابع وجود دارند، می دانیم که برای استخراج احکام از این منابع، به #ابزار هایی نیاز می باشد که بوسیله آنها احکام الهی استخراج شوند. از آنجایی که می دانیم که ثواب و عقاب و توان پاسخگویی در قیامت بر اساس همین احکام الهی است، باید ابزارهایی استفاده کنیم که #حجیت داشته باشند و احکامی که بر اساس آنها بدست می آیند، عمل به آنها موجب معذوریت باشند.
🔹با این نگاه، وظیفه علم اصول این است که تمام ابزارهایی که حجت هستند و مجتهد برای استنباط احکام به آنها نیاز دارد را تامین کند. و با همین نگاه است که شیخ(ره) در ابتدای استصحاب می فرماید: «بمعونتها یستنبط». با توجه به این نظام فکری،حجیت کتاب، سنت و عقل در علم اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد و به صورت اصل موضوع از علم کلام پذیرفته می شوند و فقط بحث از حجیت ابزار استنباط داخل در علم اصول است. همینطور که معلوم شد در این نگاه، بحث صغریات و کبریات مطرح نمی شود. انحراف از این نوع نگاه به علم اصول را آخوند خراسانی (ره) ایجاد کرد و بقیه هم عمدتا تابع آخوند هستند.
🔹این نگاه به علم اصول را حضرت امام (ره) از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) تبیین می کند. برای مراجعه می توان به کتاب انوار الهدایه بحث خبر واحد، پاورقی تهذیب الاصول بحث اصولی بودن مقدمه واجب و لمحات الاصول بحث موضوع علم اصول مراجعه کرد.
🔹 حال باید بر اساس این نگاه کلی، ساختار علم اصول طراحی شود. شیخ چنین معتقد است که چون طبق قاعده «کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات» باید برای حجج (ابزارهای استنباط) یک حجت بالذات قرار داد و بقیه را به او ارجاع داد.
🔹ایشان می فرمایند که آنچه که حجت بالذات است، قطع است. لذا بحث را از حالات سه گانه مکلف شروع می کنند. سایر اصولیین هم ولو اینکه اینگونه تبویب را منکر باشند، اما لاجرم آن را در عمل پیاده می کنند.
🔹جناب شیخ بحث را از قطع شروع می کند و در تنبیهات، مصادیقی از قطع را مانند قطع حاصل از مقدمات عقلیه، علم اجمالی، قطع قطاع، بحث می کند. این موارد، از مواردی که رجوع به قطع می کنند، نیستند بلکه مصداق قطع هستند.
🔹سپس وارد ظنون می شوند و پس از یک بحث ثبوتی در امکان تعبد به ظنون وارد بحث اثباتی وقوع تعبد به ظنون می شوند. ظنون چون حجیت بالذات ندارند، باید به نحوی به قطع برگردند.
#اصول
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
🌀امروز سرمايۀ حوزه، سرمايه ای متناسب با بازدهش نيست، مثل اين است كه شما ده ميليارد يك جا سرمايه گذاری كنيد، در ماه هم مثلاً صد ميليون تومان سود ببريد. صد ميليون البته پول خوبى است، اما سود ده ميليارد نيست. حوزه سرمايۀ خيلى عظيمى است و بهره ای كه ما امروز از حوزه مى بريم خيلى كمتر از آن سرمايه متناسب با حوزه است. ما بايد كاری كنيم كه از اين سرمايه عظيمى كه اين جا گذاشته شده است، بهره بگيريم.
🌀 اين سرمايه گذاری را هم نه من كرده ام و نه شما؛ سرمايه گذاری كهن قديمى انباشته شدۀ متراكم اين همه زحمت و مجاهدت است.
... ما در دوره خودمان بايد اين توان و قابليت را بيابيم كه از اين سرمايه استفاده كنيم. من خوفم از اين است كه خدای متعال از ما بپرسد: (ثُم لَتُسْئَلُن يَوْمَئِذٍ عَنِ النعيم) اين نعيم است
🌀ديگر! شما از اين نعمت چه طور استفاده كرديد؟ آيا كشور احتياج نداشت؟ آيا زمانه، زمانه ای بود كه الحمدالّٰله همه چيز رو به راه بود و هيچ مشكلى وجود نداشت؟ ... قدرت قاهره ای بالای سر شما بود كه نمى گذاشت تكان بخوريد؟ عذرتان چيست؟ ... واقعاً تن انسان مى لرزد كه جواب خدا را چگونه بدهد؟
📚دیدار شورای عالی 80/3/16
#کلام_ولی
@almorsalaat
💢درجات مراقبه
🔰علامه طباطبایی
💠 روش آخوند ملاحسینقلی همدانی (ره) عبارت بوده است از التزام در امر مراقبه؛ يعنى اهتمام ورزيدن در مراتب آن.
🔹اوّل درجه مراقبه اينست كه سالك از محرّمات اجتناب كرده و تمامى واجبات را اتيان كند، و در اين دو امر به هيچ وجه من الوجوه مسامحه نورزد.
🔹دوّم درجه، آنست كه مراقبه را شديد نموده و سعى كند هر چه مى كند براى رضاى خدا باشد و از امورى كه لهو و لعب ناميده مى شود اجتناب نمايد. و چون در اين مرتبه اهتمام نمود براى او تمكّن پيدا مى شود كه ديگر خود را نباخته و اين خوددارى در او به سر حدّ ملكه برسد.
🔹سوّم درجه، آنست كه پروردگار جهان را پيوسته ناظر خود ببيند، و كم كم اذعان و اعتراف مى نمايد كه خداى متعال در همه جا حاضر و ناظر و نگران همه مخلوقات است. و اين مراقبه در تمام حالات و در همه اوقات بايد رعايت شود.
🔹چهارم درجه، مرتبه اى است از اين عالى تر و كاملتر و آن اينست كه خودش خداى را حاضر و ناظر ببيند و به طور اجمال مشاهده جمال الهى نمايد.
🔹و اشاره به اين دو مرتبه اخير از مراقبه است وصيّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به ابى ذرّ غفارى رضوان الله عليه: "اعبد الله كأنّك تراه، فان لم تكن تراه فانّه يراك" «خداى را چنان عبادت كن مثل آنكه گوئى تو او را مى بينى و اگر نمى توانى او را ببينى او را طورى عبادت كن كه بدانى او ترا مى بيند». بنابراين عبادت در مرحله اى كه خدا او را مى بيند پائينتر است از مرتبه اى كه او خدا را مى بيند.
📚 رساله لب اللباب ص: ۱۱۶
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔸جلسه مجازی🔸
🔹به مناسب شهادت شهید مطهری🔹
🔰موضوع: *ایده و آینده انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری*
☑️ویژه عموم
🕔زمان: یکشنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۷
💠مهمان: *حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی*
🌐لینک جلسه: b2n.ir/Avini1
🔸حوزه بسیج دانشجویی شهید آوینی دانشگاه خلیح فارس بوشهر
مسائل علوم عقلی را باید با تعدد دال و مدلول تعقل کرد.mp3
2.48M
🔊#طلبه_موفق| یکی از بهترین راه های تعقل مسائل علوم عقلی، تعدد بیان است.
🎙استاد علی فرحانی
📚رسائل. تعادل و تراجیح(جلد چهارم)
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
✅ثمره خونها و شهادتها و ایثارها در #دفاع_مقدس!
🔰 امام خمینی (ره)
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
💢ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مساله را مطرح نمایند که ثمره خونها و شهادتها و ایثارها چه شد؟
◽️اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفه #شهادت بیخبرند و نمیدانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمهای وارد نمیسازد. و ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم.
◽️مسلّم خون #شهیدان، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است. و خدا میداند که راه و رسم #شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. و همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دار الشفای آزادگان خواهد بود.
◽️خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند! خوشا به حال آنان که در این قافله نور جان و سر باختند! خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند!
🔹خداوندا، این دفتر و کتاب #شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن.
🔹خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزهاند و نیازمند به مشعل #شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش.
🔸خوشا به حال شما ملت! خوشا به حال شما زنان و مردان! خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانوادههای معظم #شهدا!
🔸و بدا به حال من که هنوز ماندهام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیدهام، و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری میکنم.
🔸و بدا به حال آنانی که در این قافله نبودند! بدا به حال آنهایی که از کنار این معرکه بزرگِ جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت و بیتفاوت و یا انتقادکننده و پرخاشگر گذشتند!
🔸آری، دیروز روز امتحان الهی بود که گذشت. و فردا امتحان دیگری است که پیش میآید. و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم.
🔸آنهایی که در این چند سالِ مبارزه و جنگ به هر دلیلی از ادای این تکلیف بزرگ طفره رفتند و خودشان و جان و مال و فرزندانشان و دیگران را از آتش حادثه دور کردهاند مطمئن باشند که از معامله با خدا طفره رفتهاند، و خسارت و زیان و ضرر بزرگی کردهاند که حسرت آن را در روز واپسین و در محاسبه حق خواهند کشید.
📚 صحیفه ج ۲۱ ص ۷۴
#دفاع_مقدس
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از نبض قلم | علی امیری
📍 شهید مطهری و یک داعشی !
🔸در خوابگاه دانشگاه اتاق کناری ما یک دانشجو گوشه گیر بود خیلی با کسی معاشرت نمی کرد
ظاهر بسیار متشرعه ای داشت اما هیچ کس نماز خوندن او را نمی دید
به هیچ کس در مورد افکار و عقایدش حرفی نمی زد
ما که عضو بسیج بودیم یک مسئله برامون مهم بود
" جذب دانشجویان به گفتمان انقلاب اسلامی"
طبق همین رسالت با محبت و رفاقت بعد از مدت طولانی وارد دنیای خلوت او شدم اعتماداش را جلب و زبان او را به گفتگو باز کردم
🔹 یک روز پرسیدم تو مذهبی هستی ؟
از من قول گرفت به کسی چیزی نگویم
حرفی زد که من در آن زمان و سن خاص و سطح فکری که داشتم بشدت شوکه شدم
گفت من 'وهابی' هستم.
او افکار بسیار تندی داشت، با مراکز و علمای حجاز ارتباط استاد شاگردی داشت
طوری با هم رفیق شدیم که بعد از اعتماد کامل به من در مورد پیوستن به داعش با من گفتگو می کرد !!!
🔺من هم که به خیال خودم فرصت پیدا کرده بودم که فردی را هدایت کنم؛ در مدت یک سال شب و روز با او بحث می کردم
کتاب و مناظزه برای او تهیه می کردم
اما او از بچگی در دامان علما بزرگ شده بود
بسیار متعصب بود و حافظ قرآن
هر حرفی من میزدم چند آیه قرآن قرائت می کرد.
ساعت ها برای پاسخ سوالات او با اساتید و کتاب ها وقت صرف می کردم ...
📌 اما حاصل آن همه تلاش این شد ؛ تقریبا هیچ !!
🔸 فارغ التحصیل شدیم او رفت و منم آمدم ...
البته ارتباط رفاقتی ما پابرجا بود اما دیگر بحث خاصی نداشتیم
🔺 سه، چهار سال بعد با من تماس گرفت؛
علی جان مژده بده به آرزوت رسیدی
شیعه شدم !
🔹ما خیلی با هم شوخی می کردیم؛ یادم هست می خندید می گفت داش علی وقتی می خوابی یک چشمت بیدار باشد ممکنه برای اینکه بهشت برم یک شب تو رو به درک واصل کنم !!
گفتم این خبرش هم یک شوخی ست چون میزان مقاومت او را به وضوح دیده بودم او در عقیده اش مصداق کالجبل الراسخ بود
🔸 قسم خورد؛ گفتم تعریف کن؟
گفت با برادرم هر دو شیعه شدیم ...
برادرم در یک مراسم ۶ کتاب از کتب استاد مطهری هدیه گرفته بود
آمد منزل گفت سخنران مراسم خیلی از عظمت مرتضی مطهری گفته بیا بخونیم ببینیم این استاد شیعه چه حرفی برای گفتن دارد. با هم شروع به خواندن این کتاب ها کردیم عجیب و ناخودآگاه _بر خلاف بسیاری از کتاب های شیعیان که قبلا می دیدیم_ ما را جذب کرده بود آنها تمام شد رفتیم چند اثر دیگر استاد را تهیه کردیم و ...
💠 تعبیر ایشان این بود:
"مطهری یک انفجار و انقلاب در فکر ما ایجاد کرد
طوری جهان بینی و ایدئولوژی ما زیر و رو شد که اختلافات شیعه و سنی از اساس برای ما منتفی شد "
ما با هم شیعه شدیم اما خانوده ما خبر ندارند ....
🔹رضوان خدا بر آن علامه شهید که قرن ها باید بگذرد شاید مادری مثل او به دنیا بیاورد
🖊شیخ علی امیری
@nabzqalam
💢 برای رسیدن به #اجتهاد چند سال باید در #درس_خارج شرکت کرد؟
❓❓ #سوال_شما
🔹سلام علیکم حاج آقا وقت بخیر
🔹درس خارج برای اجتهاد چند سال کافی است؟ طلبه باید دربحث خارج چندسال وقت بگذارد که کافی باشد؟
🔹باتشکر
✅ #پاسخ_مشاور: محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🔸در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که درس خواندن و شرکت در دروس (چه دروس سطح و چه درس خارج) دارای دو سیر است.
🔸یک: سیر آموزشی و قراردادی: منظور از سیر آموزشی و قراردادی، گذراندن واحدهای درسی بر اساس قوانین آموزشی هر مقطع برای بدست آوردن مدرک و گواهینامه آن نظام آموزشی و یا سایر اغراضی که مترتب بر طی کردن آن مدارج تحصیلی است، می باشد.
🔸واضح است که طی کردن سیر آموزشی به معنای یادگیری واقعی و کسب دارایی علمی نیست. چه بسا همه ما تجربه کرده باشیم که یک کتاب و یا واحد درسی را با نمره خوب قبول شده ایم، اما واقعا آن درس به دارایی علمی ما تبدیل نشده است.
🔸دو: سیر محتوایی: منظور از سیر محتوایی، کسب دارایی علمی و یادگیری واقعی درس است به گونه ای که حالت نفسانی انسان قبل و بعد از یادگیری آن درس، متفاوت می شود.
🔸باید توجه داشت که همینطور که سیر آموزشی در هر نظام آموزشی دارای قوانین مختص به خود می باشد و فقط در صورت رعایت آن قوانین می توان به نتیجه مطلوب رسید، سیر محتوایی هم دارای قوانین درون نفسانی می باشد، که با رعایت آن ها می توان به دارایی واقعی علمی رسید.
🔸برای یادگیری قوانین سیر محتوایی، می توان فایل های صوتی شماره 23 و 40 از #مجموعه_صوتی چگونه درس بخوانیم؟ به نام های "روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی" و "منطق یادگیری و تولید گزاره های متسلسل" را گوش کنید.
🔸با توجه به این مقدمه به سراغ جواب سوال می رویم.
🔸 #اجتهاد یک ملکه نفسانی است که پس از تحصیل علوم مقدماتی حاصل می شود. پس اجتهاد را نمی توان در سیر قراردادی و آموزشی بدست آورد. بلکه باید از سیر آموزشی استفاده کرد تا بتوان آن ملکه را تحصیل کرد.
🔸 با این نگاه، دیگر نمی توان برای اجتهاد، زمان و تعداد سال شرکت در درس خارج، مشخص کرد. بلکه هر شخص باید پس از شناختن علوم مقدماتی اجتهاد، همانند ادبیات منطق، اصول، فلسفه، فقه، رجال و شناخت نقش و جایگاه هر کدام از این علوم در اجتهاد، با رعایت قوانین سیرمحتوایی به تحصیل آنها بپردازد تا ملکه اجتهاد حاصل شود.
🔸 چه بسا افرادی که از جهت محتوایی در حد پایه 4 و 5 باشند، اما از جهت آموزشی در درس خارج شرکت می کنند. همین مطلب یعنی توجه نکردن به تفکیک سیر آموزشی و محتوایی و رعایت نکردن قوانین سیر محتوایی، سبب شده است که برخی از طلاب گرانقدر پس از چندین سال شرکت در درس خارج، باز هم به نتیجه مطلوب نرسند. و برعکس طلاب جوانی که با رعایت این مطلب، در سنین کم به درجات بالای علمی رسیده اند.
🔸هر کس باید محتوای علمی خود را نسبت به علوم مقدماتی اجتهاد بسنجد و پس از آن به تکمیل آنها بپردازد. آنگاه باید دید که در سیر محتوایی چه استفاده ای می توان از درس خارج برد.
🔸در تفصیل این بحث، خوب است که #مجموعه_صوتی چگونه درس بخوانیم؟ و همچنین #مجموعه_جلسات اعتدال در بینش و عمل استماع شود.
#مشاوره_مجازی
#هدایت_تحصیلی
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌من دوام ذکر اینها را ندارم! باید بنشینم گریه کنم!
❇️#شهید_مطهری| بخشی از مصاحبه علامه طباطبایی به مناسبت شهادت شهید مطهری
🎙علامه سید محمد حسین طباطبایی
#در_محضر_علامه #شهید_مطهری #روز_معلم
@almorsalaat
♨️امروز هم سخنان #شهید_مطهری که معرف پایه های تفکر اسلامی در جوانب مختلف است، همچنان زنده است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۸۰/۲/۱۲
🔹شهید مطهّری یک روحانىِ معلّم بود و شهیدِ معلمىِ خود شد. او آن سخنی را که نیاز زمان بود، انتخاب میکرد. توصیه میکنم با سخن شهید مطهّری - که همچنان سخن روز است - ارتباط برقرار کنید.
🔹یک روز همه عناصری که شهید مطهّری به عنوان یک استوانه فکری در مقابل آنها قد علم کرده بود، سرِ او ریختند؛ و از لحاظ فکری بمبارانشان کردند و از لحاظ حیثیّت اجتماعی نیز وی را مورد تهاجم قرار دادند؛ اما او یک تنه ایستاد.
🔹آن مهاجمان چه کسانی بودند؟ مبلّغان فرهنگهای وارداتىِ بیگانه گمراه کننده و دامهایی بر سر راه افکار جوانان. آن روز عمدتاً کمونیزم و برخی تفکرات لیبرالیزم غربی مطرح بود؛ امروز هم آن سخنان همچنان پابرجاست. امروز علیالظّاهر کمونیزم مرده است، اما آن سخنان - که معرف پایههای تفکّر اسلامی در جوانب مختلف است - همچنان زنده است.
#اندیشه_مطهر #کلام_ولی
@almorsalaat
#درخواست_هم_بحث
🌀سلام علیکم حاج اقا. وقت شما بخیر
ببخشید من مشغول گوش دادن صوت های اصول فقه استاد فرحانی هستم. میخواستم ببینم اگه میشه یک نفر شاید از اعضای کانال باشه که بتونم باهاشون بحث کنم.
📌اگر کسی از بزرگواران مایل به بحث با ایشان باشد، به آیدی (@mohammad_a69) در ایتا پیام دهد.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
🌀من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.»
🌀حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روحاللَّه خمینی است. وقتی آقا روحاللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید میآورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.»
📚رهبر انقلاب 74/9/16
#کلام_ولی
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
شعر بعد از مرحله عشق.mp3
4.08M
🔊#شعر| شعر یا شعر قبل از مرحله عقل است یا شعر بعد از مرحله عشق است / اشعار بزرگانی چون حضرت امام و علامه حسن زاده از سنخ دسته دوم است.
🎙استاد علی فرحانی
📚بدایه الحکمه. سال 89
#پای_درس_استاد
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀داخل در #حریم_ولایت است کسی که #صلوات_شعبانیه را بخواند.
🎙حضرت آیتالله بهجت:
🔸بله! این دو ماه (رجب و شعبان) امتیازشان از سایر ماهها غیر از ماه رمضان، این است که ادعیه خیلی عالیةالمضامینی در این دو ماه، ماثور (روایت شده از اهل بیت علیهم السلام) داریم.
🔸 [دعاهایی که]خیلی عالیةالمضامین [هستند]. در این دعاهایی که در ماه شعبان ماثور است، همین صلواتی که در زوال(هنگام ظهر) هست ( #صلوات_شعبانیه ) -که ظاهرا اختصاصی به زوال هم ندارد، همه جا میشود [آن را خواند]- خیلی مطالب مهمی هست، و تقریبا داخل در حریم ولایت است کسی که این صلوات را [بخواند] اینها خیلی مهماند!
🔸در نیمه شعبان هم همین صلوات در اقبال [الاعمال] نقل شده است با تفریق (تفاوت)، بالاخره در وسط نمازها.
🔸آن دعایی هم که سید [بن طاووس] از ابن خالویه، از ائمه نقل کرده (مناجات شعبانیه) که مناجاتشان در ماه شعبان [بوده است]، خیلی اینها [مضامین عالیهای دارند].
🔸این هم فخر شیعه است که ادعیۀ عالیةالمضامینی در دست اینها هست که در دست فلک الافلاک نیست.
شوخی است این مطالب؟ مگر کسی نفهمد!
🔸این هم یکی از کرامات اهل بیت نبوت است که «کلامهم دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق؛ سخنانشان پایینتر از سخنان خالق و بالاتر از سخنان مخلوق» است.
🔸 وای بر کسانی که اینها را بخوانند و هیچ نفهمند که اینها تلخ است، شور است، بی مزه است، شیرین است، چه هست؟ با شیرینی های دیگر فرقش چیست؟ هیچ اهمیتی [به این مضامین] ندهند.
📚 درس خارج اصول، جلسه ۱۷، سال ۱۳۷۰
@bahjat_ir
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا
(عوالی اللئالی ج 1 ص 292)
#استاد باِطلاق الکلمه
@ofoqemobin
المرسلات
☀️ قال رسول الله (ص): مَنْ تَعَلَّمْتَ مِنْهُ حَرْفاً صِرْتَ لَهُ عَبْدا (عوالی اللئالی ج 1 ص 292)
◽️روز معلم را به استاد عزیزمان #استاد_علی_فرحانی تبریک گفته و با تمام وجود در مقابل ایشان خضوع کرده و از صمیم قلب ادای احترام می کنیم.
◽️استادی که از بدأ مسیر طلبگی همچون پدری مهربان و هدایتگری دغدغه مند و مربی دلسوز همراه ما بوده و لحظه لحظه عمر خود را در این مسیر مقدس که همان مسیر امامین انقلاب است سپری کرده است.
◽️استادی که به بهترین وجه ما را با اندیشه و معارف اسلامی آن هم با بهترین و صحیح ترین تقریرش یعنی #حضرت_امام و #علامه_طباطبایی آشنا کرده و علوم اسلامی و معارف بی بدیل قرآن و عترت را به جان تشنه ما می نوشانند.
◽️بنده از طرف مجموعه المرسلات و جمیع شاگردان و دوستداران استاد، این روز را به ایشان تبریک گفته و از خدای متعال طول عمر با برکت و توفیق برای ایشان مسالت دارم.
◽️نویسم بر دلم استاد,که استادی هنر باشد
نشیند هر که با استاد،در او حالی دگر باشد
◽️در این تک واژه ی استاد،هزاران معرفت خفته
که از آن معرفت هایش،هزاران خام ها پخته
◽️نمی دانم که استادم! چگونه وصف تو گویم
خودت تک واژه ی عشقی، چه را در وصف تو جویم؟
◽️هزاران وصف زیبایت به دست نقطه چین دادم
بدان استاد خوب من، نخواهی رفت از یادم
◽️دعای من برای تو،که هر روزت بِهْ از دیروز
همیشه شاد باشی و سرافراز و همی پیروز
✍️احسان چینی پرداز
#پای_درس_استاد
#روز_معلم
@almorsalaat
ahamiate-v-jayegahe-shenakhte-elme-hosouli.mp3
5.9M
✴️#فلسفه| فلسفه، فلسفه نخواهد بود، مگر اینکه خصوصیات #علم_حصولی و قواعد حاکم بر آن به درستی شناخته شود/گفتاری کوتاه پیرامون اهمیت و جایگاه شناخت علم حصولی و لوازم آن
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس نهایه الحکمه. فیضیه. سال 96
#پای_درس_استاد_فرحانی
#در_محضر_علامه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
📓 آیا فقط اهل بیت(ع) قرآن را می فهمند؟
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔸وسایل بی پایانی برای دور نگه داشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکی از این بهانه ها و دامها و وسیله ها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز يك عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار می کنند، این است که آقا! قر آن را هیچ کس نمی فهمد جز ائمه معصومین(ع)، ائمه معصومین هستند که قرآن را می فهمند.
🔸بنده درباره این جمله فقط يك كلمه می توانم بگویم، همانی که امیرالمؤمنین درباره کلمه خوارج نهروان گفت. فرمود: "کلمة حق يراد بها باطل" این يك حرف درستی است. اما منظور گوینده، يك منظور رذیلانه و موذیانه است.
🔸بله! ائمه هدی بر قرآن مسلطند، آن چنان که بالاتر از آن تصورشدنی نیست. آنها آن روحها و مغزها و فکرهای بلند و بزرگی هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان يك قرآنند، هرکدامشان يك قر آنند؛ در این هیچ حرفی نیست، اما اینکه امام(ع) قرآن را خیلی خوب می داند، به این معنا نیست که بنده و جناب عالی يك كلمه اش را هم نمی فهمیم.
🔸این جمله درست است که ائمه هدی(ع) آگاهان و دانایان به قر آنند، اما منظور گوینده این نیست که امام را بالا ببرد؛ منظور آن کسی که این حرف را می زند این است که تو از قر آن دور بمانی، مثل آن بنده خدایی که می گفتند نماز بخوان، گفت ای آقا، اگر نماز آن بود که مولایم علی کرد، من چرا دیگر نماز بخوانم. این منطق هم همان منطق است. اگر آنها قرآن را می فهمند، ما و شما دیگر چرا لاي قرآن را باز کنیم؟
🔸ای بیچاره! ای محروم از معارف قرآن، وای به حالت که قرآن را نمی فهمی، اما بیشتر وای به حالت اگر آنکه خودت نفهمی، نگذاری مردم هم بفهمند. اجازه ندهی مردم تشنه کام هم از این چشمه فیاض و جوشان بهره ببرند. وای به حالت!
📚 طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 248
#قرآن
#کلام_ولی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@almorsalaat
✴️ خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
🔅🔅🔅🔅🔅
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
✅ احیای کتاب بحارالانوار و تولید علوم انسانی
🔰 حجت الاسلام محسن ابراهیمی
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
🔸معروف است که در شروع دوران غیبت، علمای شیعه با چهارصد اصل روایی که معروف به #اصول_اربعمائه هستند، مواجه بودند. این اصول کتب روایی ای بود که توسط روات و اصحاب اهل بیت گردآوری شده بودند.
🔸پس از عصر حضور ائمه تا قرن پنجم، توسط سه تن از علما و فقهای شیعه (کلینی، شیخ صدوق، شیخ طوسی رضوان الله علیهم) از بین آن چهارصد اصل، چهار کتاب روایی (کافی، من لایحضر، تهذیب، استبصار) با تبویبی جدید - که البته این کتب از جهت روایات، نسبت به یکدیگر من وجه هستند- تولید شد.
🔸 تقریبا پس از قرن پنجم، به دلایل مختلفی، فضای حوزه های علمیه به گونه ای شد که انگار از بین آن چهارصد اصل فقط همین روایاتی که در #کتب_اربعه وجود دارد، اعتبار فتوایی و حجیت دارند و سایر کتب و اصول روایی از اعتبار چندانی برخوردار نیستند.
🔸اما باید توجه داشت که همه کتب روایی ما خصوصا #کتب_اربعه بر اساس یک نیاز و یک موضوع و نگرش خاص تبویب و تولید شده اند و بالتبع محدوده ای خاص از روایات را در بر میگیرند و نبود یک روایت در #کتب_اربعه به معنای بی اعتباری آن نیست.
🔸اهمیت و اعتبار #کتب_اربعه علاوه بر کم فروغ کردن سایر اصول و کتب روایی، به این دلیل که عمده ابواب این کتب، مباحث #فقه_بالمعنی_الاخص (از طهارت تا دیات) می باشد، سبب شد که ذهنیت فقهای شیعه در اعصار مختلف بیشتر بر همین ابواب متمرکز بشود و حول همین مسائل بحث کنند و سایر ابواب و موضوعات مورد ابتلای جامعه شیعه، مورد دقت های خاص اجتهادی قرار نگیرد.
🔸از دیگر عواملی که به این مسئله کمک کرد، کتاب شریف #وسائل الشیعه است که در قرن یازدهم توسط شیخ حر عاملی نگاشته شد. این کتاب که در واقع تجمیع روایات فقهی #کتب_اربعه است و حتی روایات معارفی اصول کافی از آن حذف شده است، به گونه ای در حوزه های علمیه اعتبار یافت، که گویی روایات شیعه و ابواب علمی و فکری شیعه منحصر در همین کتاب است. (هر چند که حتی برخی از ابواب همین کتاب نیز امروزه مورد توجه نیست).
🔸این مسئله، دایره روایات و دایره ابواب اجتهادی شیعه را بسیار کوچک کرد. به گونه ای که روایات و مباحث اخلاقی و مباحث معارفی حتی سایر ابواب فقهی مورد نیاز جامعه از دایره مباحث اجتهادی شیعه حذف شد و یا فراموش شد و یا دچار عوام زدگی شد. همین امر یکی از عوامل انکار امکان تولید #علوم_انسانی_اسلامی توسط برخی و یا استفاده از طرقی غیر از منابع روایی توسط برخی دیگر است.
🔸با توجه به همین فضا و همین دغدغه بود که مرحوم #علامه_مجلسی در قرن یازدهم به گفته خود ایشان در مقدمه کتاب شریف #بحارالانوار، با هدف احیای تراث روایی شیعه، دست به جمع آوری کتب و روایاتی زد که در مجموعه #کتب_اربعه وجود ندارد.
🔸ایشان در این کتاب سعی کرد که #دایره_المعارفی از روایات اهل بیت را گردآوری کند و از فراموشی آن جلوگیری کند. هر چند که ایشان نیز همه روایات کتبی را که در مقدمه به عنوان مصادر بحارالانوار ذکر کرده اند، در متن کتاب بحار نیاورده اند و لذا قصد داشته اند که پس از اتمام کار این کتاب #مستدرک_بحارالانوار را بنگارند.
🔸نگاهی مختصر به ابواب و روایات این #دایره_المعارف نشان می دهد که چه دریای وسیع و عمیقی از معارف دین را دربردارد و می تواند در #تولید_علوم_انسانی اندیشمندان اسلامی را یاری کند. یکی از وجوه اهمیت این کتاب، توجه زیاد #علامه_طباطبایی در تدریس این کتاب و تحشیه بر آن است.
🔸به امید آنکه بتوان با احیای این کتاب ارزشمند و استفاده از روایات و معارف گرانقدر مخزون در آن، انحصار روایات و ابواب فقهی در #وسائل_الشیعه و #کتب_اربعه را شکست و گامی در به روزرسانی اسلام برداشت.
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
#روایات
#یادداشت
🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
@almorsalaat
هدایت شده از مکتب امام
4_5972182429161491358.mp3
25.81M
📌 ولایت، رکن زندگی توحیدی
🎙استاد: حجتالاسلام سیدمجتبی امین جواهری
🕰این جلسه در تاریخ ۲۸فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۵رمضان برگزار شد.
#طرح_کلی_زندگی_در_قرآن
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰گفتمان توحید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
💠 کمال مطلوب انسان لقاءالله و راه آن، مراقبه و کشیک نفس کشیدن است.
🔰علامه حسن زاده آملی
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
◽️انسان كارى مهمتر از خودسازى ندارد و ساختن هر چيز را مايه به حسب آن چيز لازم است مثلا ديوار را سنگ و گل بايد و انسان را علم و عمل. انسان تا به لقاء اللّه نرسيده است به كمال مطلوبش نائل نشده است و لقاء اللّه به معنى اتصاف انسان باوصاف الهى و تخلق او به اخلاقى ربوبى است.
◽️در توحيد بايد مراقبت را تقويت كرد. مراقبت تخم سعادت است كه در مزرع دل كاشته مى شود و ساير آداب و اعمال پروراندن آنست. مراقبت كشيك نفس كشيدن و همواره در حضور بودن است. حديث نفس مزاحم با مراقبت است، اين سخن دلنشين امام صادق عليه السّلام را بايد بر دل نشاند: القلب حرم اللّه فلا تسكن فى حرم اللّه غير اللّه، حافظ به اين حديث در اين بيت نظر دارد:
◽️پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب
◽️تا در اين پرده جز انديشه او نگذارم
◽️ناگفته نماند كه بدن تور شكار و سوارى راهوار ماست، مبادا با او چنان كنيم كه نه به كار شكار آيد و نه تواند سوار را بجايى برساند، ره چنان رو كه رهروان رفتند، كسى به ما نگفت كه شب و روز را با يك دانه خرما بسر ببريم، در حد اعتدال بدن نياز به تعيش دارد كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا، انسان كامل آن كسى است كه حق هر ذى حق را اداء مى كند.
◽️مراقبت را حفظ بفرماييد يعنى در همه حال مواظب خود بوده باشيد كه در نزد حقيقت همه موجودات بسر مى برى. مى دانيد كه همنشين مؤثّر است، مصاحبت اثر دارد، خوپذير است نفس انسانى، كسانى كه در مصاحبت با ملكوت عالم بسر مى برند كم كم ملكوتى مى شوند. آن سعادتمندى كه چنين معاشرت و مصاحبت را به راستى در نهانخانه سرّ و ذات خود با اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ به دست آورده است مترنم به اين ترانه است:
◽️گر بشكافند سراپاى من
◽️جز تو نيابند در اعضاى من
◽️اينچنين كس پيوسته در ذكر و فكر و عشق و شوق و سوزوگداز و رازونياز است و به قول خواجه حافظ:
◽️مرا مگوى كه خاموش باش و دم در كش
◽️كه مرغ را نتوان گفت در چمن خاموش
◽️چنين كسى را هيچ كارى از حضور باز نمى دارد رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ. باز از امام صادق عليه السّلام است كه: العارف شخصه مع الخلق و قلبه مع اللّه تعالى. شيخ اجل سعدى به اين حديث گرانقدر در اين بيت نظر دارد:
◽️هرگز وجود حاضر و غائب شنيده اى
◽️من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است
◽️آقاى من همچنان كه طلب مجهول مطلق محال است، خطاب به مجهول مطلق نيز چنين است، هر يك از ما شأنى و جدولى از درياى بيكران حقيقت دار هستى مى باشيم و از اين جدول با او در ارتباطيم، البته:
◽️ارتباطى بى تكيّف بى قياس
◽️هست ربّ النّاس را با جان ناس
و از اين كانال او را خطاب مى كنيم. غرضم از اين نكته اين است كه هرچه عائد ما مى شود از كانال وجود خودمان است اين خيال رهزن ما نشود كه از خارج ما چيزى عائد ما مى گردد.
📚نامه ها برنامه ها، ص: 240
#اخلاق_و_عرفان #مراقبه
#قله_های_تهذیب #لقاءالله
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat