eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی صوت دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️اسلام قابل پیاده شدن در جامعه است و با همه پیشرفت ها موافق است. ✅اسلام قابل پياده شدن است. اگر اسلام قابل پياده شدن نباشد پس ما بگوييم خداى تبارك و تعالى داشته در احكامش! هان؟! البته اسلام جلوگيرى از مفاسد مى‏ كند، جلوگيرى از ... اگر مقصود از اينكه حالا نمى ‏شود اسلام را در حالا پياده كرد، مقصود اين است كه بايد سينماهاى ما با همان زنهاى لخت و با همان كارهاى زشت بايد بشود، البته‏ اسلام با اينها مخالف است؛ اما اسلام با همه ترقيات موافق است، با همه موافق است. اسلام براى پيشرفت آمده، براى ترقى آمده. اين حرفهايى كه بعضيها حالا آمدند مى ‏زنند، اينها را بايد آقايان از آن جلوگيرى كنند تا تكرار نشود؛ و از فعاليتهايى كه بر ضد اسلام الآن دارد مى‏ شود، باز بايد خود آقايان اشخاص را انتخاب كنند بفرستند در اين جاهايى كه اينها مى ‏روند و با مردم صحبت كنند؛ مردم را بيدار كنند. 📚صحيفه امام، ج‏6، ص: 253 @almorsalaat
07-hamahangi-99.6.23.mp3
17.28M
🔉 💢تحلیل علم حصولی و ارتباط آن با نفس و نقش آن در تکامل انسان 🔰استاد علی فرحانی 💠استاد علی فرحانی در این صوت که هفتمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است، ادامه بحث علم را بیان می کنند. 💠در این جلسه حقیقت علم حصولی را از نگاه امام و علامه بیان می کنند و مشخص میکنند که چگونه است که از جهت معرفت شناسی، و چگونه از جهت عرفانی هستیم. 💠از مهمترین مباحث این جلسه، تبیین این مسئله است که چرا علم حصولی حجاب انسان است و برای سلوک و سیر کمال باید این حجاب خرق شود. 💠در نهایت بیان می کنند که برای تتمه این بحث لازم است که بحث را به بحث علم اضافه کنیم. ♨️♨️نکته مهم: مباحث این جلسه بسیار اجمالی و اشاره ای بیان شده است. در تفصیل این بحث و فهم کامل آن به صوت های بدایه الحکمه (خصوصا مباحث مدخل، اصالت وجود، تشکیک، علم) مراجعه فرمایید. @almorsalaat
استاد علی فرحانی mantegh, amin astar abady.mp3
9.62M
🔊 💢مقیاس توزین علم منطق؛ ریشه اشکال امین استرآبادی 🔰استاد شیخ علی فرحانی 💠استاد در این صوت که اولین جلسه تدریس است به توضیحات کلیدی در باب علم منطق پرداختند. 💠 ایشان ضمن اشاره به سوال بدیهی یا نظری بودن منطق فعلی؛ در باب ریشه اشکال امین استرآبادی بیان می کنند که اساس اشکال او به مساله مقیاس توزین خود علم‌ منطق باز می گردد. 💠استاد در انتهاء به نقل از استاد شهید مطهری با بزرگ شمردن جایگاه کتاب شفا عامل برخی اشتباهات در این وادی را عدم فهم صحیح عبارات بوعلی بیان می کنند. ♨️♨️ استاد در این صوت تنها به بیان اشکال پرداخته و متعرض پاسخ آن نمی شوند! @almorsalaat
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ⏰جلسه : فردا یکشنبه ۶مهر، ساعت: ۱۴ 🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم ✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت 📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد بلامانع است. ⬇️لینک دانلود جلسات گذشته 👇👇👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr @almorsalaat
المرسلات
#اطلاعیه ♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ار
✅پخش زنده ❄️جلسه تبیین هماهنگی امام و علامه به صورت از آدرس زیر پخش می شود. امروز ساعت 14 👇👇👇👇 https://rubika.ir/almorsalaat 📌استفاده از روبیکا برای مشترکین همراه اول و ایرانسل است. @almorsalaat
♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3
6.37M
🔉 ♨️نگاهی به کتاب الفائق 🔰استاد علی فرحانی 🔸استاد علی فرحانی در اولین جلسه تدریس کتاب الفائق، بیان کردند که این کتاب متن روان و بدون اغلاقی دارد و به خوبی برخی از مباحث اصولی ای که در سایر کتب، به طور مستقل به آن پرداخته نشده است، محل بحث قرار گرفته و عبارات خوبی در آن از سایر کتب جمع آوری شده است. 🔸نکته مهمی که در مطالعه این کتاب باید رعایت شود، این است که از آنجایی که این کتاب به صورت چند مقاله مجزا نوشته شده است و از طرفی علم اصول یک دستگاه به هم پیوسته است، این مقالات نباید نگاه آلی به مسائل را تقویت کند بلکه باید به عنوان تکمیل کننده مباحث سایر کتب خوانده شود و هر مسئله جای خود را در نظام استنباطی پیدا کند. 🔸ایشان دو نگاه اصالی و جزئی از دستگاه استنباطی را بر مسئله تطبیق کردند. و در ضمن مباحث نکاتی در مورد بحث و نسبت آن با علم اصول را بیان داشتند. 📌صوت کامل این جلسه 📌متن pdf کتاب الفائق @almorsalaat
🔉🔉 ♨️مجموعه جلسات تدریس کتاب شریف و ارزشمند اثر استاد شهید مطهری 🔰استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده 🔸 این جلسات در سال تحصیلی جاری در مدرسه دارالهدی برای طلاب پایه اول، تدریس شده است. ⬇دانلود صوت جلسات👇👇 eitaa.com/shmotahari/85 @almorsalaat
08-hamahangi-99.7.6.mp3
14.35M
🔉 💢حرکت از نگاه دو عارف 🔰استاد علی فرحانی 🔸این صوت، هشتمین جلسه از مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است. استاد در این جلسه به بحث و نقش آن در پرداختند. 🔸از مهمترین نکات این جلسه، تبیین مسئله جسمانیه الحدوث بودن انسان است. استاد عباراتی از امام و علامه در تبیین این دیدگاه خصوصا در شرح آیه "انشاناه خلقا آخر" شرح کردند. @almorsalaat
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 🔹برای ورود به فقه به یک دستگاه و نظام اجتهادی نیاز است و علم اصول متکفل طراحی این نظام استنباطی است. 🔹نظامات استنباطی و روشهای مختلف اجتهادی اصولیین و فقهای متاخر، عمدتا در شاکله کلی و بسیاری از اجزاء، همان دستگاه استنباطی شیخ و آخوند است. 🔹در این بین میتوان گفت که فقط نظام استنباطی محقق خوئی و امام خمینی، مستقل و کاملا متفاوت با دستگاه شیخ آخوند است. 🔹یکی از ادله استقلال دستگاه امام این است که از مهمترین مسائل علم اصول، مسئله حکم شناسی است و حکم شناسی، ۳رکن دارد. ۱-مراتب حکم ۲-تحلیل فاعلیت شارع ۳-تحلیل خطاب شرعی. حضرت امام در هر سه مورد دیدگاه ابتکاری منحصر به فرد دارد. ایشان مراتب حکم را دو مورد (انشاء و فعلیت (البته با معنایی متفاوت)) می دانند و فاعلیت شارع را بالقصد نمی دانند و خطابات شرعی را قانونی می دانند. 🔉🔉صوت بیانات استاد را در توضیح این مطلب بشنوید @almorsalaat 👇👇👇👇
chera-dastgahe-estenbati-emam-mostaghel-ast.mp3
6.22M
🔉 💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست. 🔰استاد علی فرحانی 📌تدریس ، جلسه اول، 99/7/5 🔉صوت کامل جلسه اول @almorsalaat
♨️غنی سازی روایات در دستگاه اجتهاد 🔰استاد: شیخ علی فرحانی 🔰مقرر: احسان چینی پرداز ❇️فرع فی مساله التیمم 📌صورت مساله : آیا ضرورتا باید تیمم آخر وقت صورت بگیرد؟ 1️⃣شهید اول 💠شهید اول می فرمایند که روایات مطلق و محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه باید تا آخر وقت صبر کرد و در ان موقع تیمم کرد. اما از طرفی چند روایت اندک هم دال بر امکان تیمم در همان ابتدا؛ وجود دارد. 🔹اما جمع بین این روایات به این صورت است: 💠به علت قوت روایات مطلق در باب وجوب توقف تا آخر وقت ، در صورتی که مکلف علم داشته باشد و یا حتی احتمال بعیدی بدهد که در ادامه به او آب برسد باید تا آخر وقت صبر کند. لذا فهمیده میشود که اندک روایاتی هم که در باب جواز شروع در همان ابتدا آمده است مربوط به زمانی است که یقین داشته باشد – حتی احتمال بعیدی هم در مقابلش نباشد – که اصلا تا آخر وقت آب به دستش نمی رسد در این صورت جائز است که در همان ابتدا تیمم کرده ونماز را بخواند. 💠اما باز هم از باب قوت و اطلاق آن روایات محکم که همه حالات اعم از اینکه یقین داشته باشد که آب به دست می آورد یا یقین نداشته باشد ؛ در درجه ای از استحکام و قوت است که کأن چند روایت اخیره نمی تواند نقش مخصص را برای آن ها بازی کند؛ لذا باید گفت: 💠مستحب است درحالتی که یقین هم دارد تا آخر وقت آبی به دست نمی آورد صبر کرده و در آخر وقت نماز را بخواند. 2️⃣شهید اول در ذکری و شهید ثانی شهید ثانی می فرمایند همانطور که شهید در ذکری و نیز سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی ادعاء اجماع کرده اند ما قول دیگری داشته و قول مذکور از شهید اول را قبول نداریم. بلکه به همان روایات محکم مطلق فتوا می دهیم: « و الیکن التیمم فی آخر الوقت». 💠علت این مساله هم این است: روایات اندکی که شهید اول به خاطر آنها فتوا به استحباب در صورت علم به عدم وصول ماء دادند، نمی توانند مخصص روایات مطلق باشند به علت اینکه لسان آن روایات به گونه ای است که کأن شرائط خاصی بین امام و راوی وجود دارد ولو اینکه ما هم دقیقا ندانیم که این شرائط چه شرائطی بوده است و تنها خود امام و راوی از آن خبر داشته باشند؛ به این دلیل مخصص بودن این ادله برای ما اثبات نشده و به آنها فتوا نمی دهم. 3️⃣قول به جواز بدار مطلقا 💠یعنی چه یقین به وصول ماء باشد چه یقین به عدم وصول ماء باشد و چه هر حالت دیگری ، همین که در آن لحظه فاقد الماء شدیم می توانیم تیمم کنیم و نماز بخوانیم. این قول که نظر شیخ صدوق است قولی متروک بوده و هیچ قائل دیگری ندارد. 🔺اما در صورتی که آخر وقت شد و ما هم فاقد الماء بودیم در اینصورت تیمم کردیم اما در حین صلاه صدای آب آمد و متوجه شدیم که ماءحاصل شده است حکم تیمم و نماز چیست؟ 🔹مقدمه: 💠مساله زمان که ما آن را قید وجوب می دانیم در مساله مقدمات مفوته در اصول فقه می آید که البته بحثی دقیق است و نیاز به بررسی دقیق دارد لذا می توان تدقیق آن را در آنجا دنبال کرد. 💠اما مراد از اینکه زمان قید وجوب است: یعنی تا وقتی که زمان نرسد، واجب نمی شود. مثلا تا زمانی که زوال خورشید نرسد نماز ظهر واجب نمی شود. 💠از این مقدمه به خوبی معلوم می شود که اگر احد شروط عامه تکلیفیه قبل از رسیدن زمان واجب از دست برود ، مثلا قبل از اینکه زوال خورشید رخ دهد شخص فوت کند ، در اینصورت آن واجبی که در آینده زمانش می رسد بر او واجب نبوده و قضاءای هم بر گردن ورثه ندارد. 💠اما در صورتی که فرد وقت کافی برای نماز داشته است یعنی زمان واجب فرا رسیده و واجب به گردن مکلف آمده و بر او واجب شده است ، در اینصورت با وجود وقت کافی برای واجب آن را به تاخیر انداخته تا نهایتا احد شروط عامه تکلیفیه رافاقد شده است؛ در این صورت به خلاف مورد بالا ، قضاء داشته و در صورتی که فوت کند ورثه باید قضاء کنند. 🔹اما حالت سوم: 💠در صورتی که همین که صدای اذان را شنید در ابتدای وقت – نماز اول وقت – شروع به نماز کند اما در حین صلاه از دنیا برود – چه ابتدای نماز باشد چه انتهاء آن- با توجه به اینکه واجب یا موقت است یا موسع و در شریعت حالت سومی مصداق ندارد؛ حکمش از این قرار است: 💠تمام فقهاء اذعان دارند : اینکه می گوییم حینی که وقت نماز داخل شد نماز بر گردن مکلف می آید ، یک است. – ظاهری اصطلاح فقهی است – به معنای اینکه یک واجب معلق است. 💠تعلیق آن هم بر این است که ببنیم در صورتی که مکلف تا آخر انجام فعل صاحب شروط عامه تکلیفیه بود در آن صورت معلوم میشود که حقیقتا – در مقابل ظاهری – مکلف به انجام نماز بوده و الا در صورتی که مثلا در ابتدای وقت شروع کرده و در حین صلاه از دنیا رفته؛ اگر چه بر خود مکلف واجب بوده است که طبق ظاهری که از خود می دیده و علمی که به آینده خود نداشته به سوی انجام واجب برود ؛ اما در حین صلاه از دنیا برود در اینصورت منکشف میشود که وقتی را که در لوح محفوظ خداوند برای او در نظر گرفته کمتر از مقداری بوده تا بتواند نماز مذکور را بخواند پس تشریع چنین حکمی همان مصداق واجب موقت سوم است که البته استحاله داشته و شارع چنین تکلیفی نمی کند. 💠اما از این مقدمه به دست می آید: درتیمم هم بنابر هر مبنایی – چه قائل به جواز بدار باشیم چه نباشیم چه صبر کردن تا آخر وقت را مستحب بدانیم چه ندانیم -زمانی منکشف می شود که تیمم بر ما واجب بوده است که تا آخر وقت فاقد الماء باقی بمانیم. 💠لذا شهید ثانی که قائل است به عدم جواز بدار، پس وجوب تیمم را تنها و تنها در حالت فاقد الماء آن هم در آخر وقت می داند نه زمان دیگر. 💠بر این اساس ممکن است منکشف بشود تیمم واجب نشده بوده است و بنابر اینکه حکمی که به وجوب تیمم شده بود ظاهری بوده ، حال معلوم شد که تیمم باطل بوده و نماز هم باطل است. 🔹اما شهید می فرمایند: 💠اگر در حین صلاه صدای آب بیاید و ماء حاصل شود از باب قاعده اصولی که اقسام واجب موقت گفته شد: 💠در صورتی که بعد از نماز با تیمم، بتوانیم وضو بگیریم و نماز با وضو بخوانیم معلوم میشود که وجوب تیمم که یک حکم ظاهری بود زعمی بیش نبوده و حال منکشف شد که تیمم بر ما واجب نبوده و تیمم و نمازی که با آن خوانده شد باطل است. 💠اما در صورتی که بعد از نماز با تیمم نتوانیم وضو بگیریم و نماز بخوانیم به نحوی که وقت نماز اجازه چنین کاری ندهد اعم از اینکه اصلا وقت وضو گرفتن نباشد یا اینکه وقت خود وضو گرفتن باشد اما نتوانیم که با وضو نماز بخوانیم در این صورت منکشف می شود که حکم ظاهری وجوب تیمم باطنی هم بوده و تیمم و نماز با آن صحیح است. ❇️امکان ؛ امری مسلم 💠از همین توضیحات و فروعات معلوم شد که مساله تیمم یکی ازمسائل پیچیده فقه است که علاوه بر این فروع که در لمعه مطرح شده است فروعات بسیار بیشتری وجود دارد که در « تذکره» مرحوم علامه حلی به آنها پرداخته اند. 💠حال جالب این است که همه این مسائل که مطرح شد با تمام پیچیدگی ها تنها یک دلیل دارد آن هم آیه « فتیمموا صعیدا طیبا»! 💠دقیقتا به همان صورت که کل که یک کتاب مستقل فقهی است در حالی که 13 روایت دارد تنها 8 روایت آن قابل فتوا است؛ یعنی تنها با 8 روایت این کتاب فقهی شکل گرفته است. 🔹از این دست مطالب در فقه زیاد است باز هم : 💠مساله ای چون قاعده لا تنقض الیقین بالشک که یک جمله بیش نیست؛ از اصل تاملات فقهاء از این قاعده 400 صفحه مطلب به دست آمده است. 🔹و مثال های دیگر ...... 💠از تمام این موارد به خوبی می توان فهمید که اگر حتی بر روی یک یا دو روایت در باب تعلیم و تربیت – یا هر باب دیگری از علوم انسانی باشد – به صورت صحیح و درست تامل شود می تواند مانند این کتب فقهی در تولید علم کار را برای ما حل کند. 📛به طور مثال: آیا واقعا از روایت امیر المومنین علیه السلام : ؛ مطلب تولید نمی شود⁉️ ✅وظیفه امروز ما تولید علم است. یعنی امروز ما وظیفه داریم که حرف جدید بزنیم. البته از رد شدن نظراتمان هم نباید حراسی داشته باشیم زیرا این خاصیت نظرات جدید است که معمولا مقداری از آن در سیر تطور رد و اصلاح میشود! @almorsalaat
♨️اگر مردم احساس کنند که اختلافات در قشر روحانی برای دنیا و هوای نفس است، از شما روی میگردانند و شکست می خورید. 🔰امام خمینی (ره) ✅اگر در قشر روحانى خداى نخواسته مردم احساس كنند كه اين اختلافات براى دنياست- براى دين كه اختلافى در كار نيست، همه ما، همه ما يك دين داريم، يك قرآن داريم، اگر اختلافى پيدا بشود اختلاف روى اساس دنياست، شيطان است كه اختلاف مى‏ اندازد- اگر ساير مردم توجه كنند كه ملّاها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، طلبه ‏ها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمى ‏گردانند. [اگر] از شما رو برگرداندند، اسباب شكست شماست؛ شما شكست اسلام است. وظيفه شما سنگين است آقا! شما بايد با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد. شما هادى مردم هستيد. شما بايد چراغ باشيد. شما بايد نور باشيد. تهذيب كنيد نفوس خودتان را. حب دنيا را از نَفْسِتان بيرون كنيد، رأس كل خطيئه است. همه خطاها از حب دنياست، از حب شهرت است. اين حب را از دل خودتان بيرون كنيد، بميرانيد اين حب را؛ زنده بشويد به زندگانى اسلام: زندگانى الهى. شما الهى بشويد. وحدت پيدا بكنيد. صفتان را واحد كنيد. 📚صحیفه امام، ج۶ص۲۸۴ @almorsalaat
🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 👇👇
استاد علی فرحانی chistie trakom znone.mp3
10.7M
🔊 🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 📌آیا شیخ اجماع منقول و شهرت را قبول ندارد⁉️ 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت؛ با توصیف دو نحله فقهی در باب کیفیت تاثیر مباحث اصولی در فقه، مبنای شیخ در این مساله را بیان می کنند. 💠 ایشان در ادامه به توضیح چیستی تراکم ظنون از نگاه شیخ پرداخته و به خوبی منقح می کنند که مختار شیخ عدم حجیت اجماع و شهرت نیست. 🔸در تفصیل مبانی شیخ، به مبحث اجماع منقول رسائل مراجعه فرمایید. @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 همچنین های دروس ایشان، در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
👆👇 🔸والله من با افکار اقای فرحانی دوباره شوق و ذوق درس و بحث درونم شکل گرفت ...چون همیشه پیش خودم میپرسیدم که اخر حوزه چی میشه حالا سطح ۴ هم تموم. ولی با گوش دادن اصوات اقای فرحانی جوابم رو گرفتم. خدا میدونه همیشه برای ایشون دعا میکنم. 📌پ.ن: خدا رو شاکریم که نشر بیانات و اندیشه های استاد، برای شما مفید بوده است. شما مخاطبین ارجمند هم می توانید، صوت های استاد را در موضوع ، و از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید و به کار ببندید. انشالله. http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ‼️در مراجعه به و تسریع نشود/ باید نسبت به ادله نقلی فحص و یأس اتفاق بیفتد. 🔰استاد علی فرحانی 🌐در کتاب الفائق، در مقدمه بحث سیره آمده است: « إن الاصحاب مع أنهم استدلّوا بالسیره فی کثیر من الموارد لکنّهم لکنهم لم ینقحوها علی حد تنقیحهم لسائر الابحاث ... مع کثره الاحتیاج الی الاستدلال بها ... فی المباحث الاصولیّه و فقهیه لا سیّما جمله من الفروع المستحدثه التی تصدّی فقه المعاصر لعلاجها» 🌐استاد در تدریس این کتاب (6مهر) پس از توضیح این عبارت، به یک آسیب احتمالی در مباحث و موضوعات اشاره کردند و فرمودند: که نباید به دلیل نبود عنوان مستقل برای مورد موضوعات جدید در کتب روایی، تعجیل کرده و به سراغ عقل و سیره عقلا برویم. بلکه باید فحص و یأس نسبت به ادله نقلی اتفاق بیفتد و غالب مسائل را با همین ادله نقلی میتوان پاسخ گفت. البته به شرط رعایت قوانین اجتهاد که همان با رعایت عنصر زمان و مکان است. 📌فیلم کامل این جلسه را از کانال المرسلات در ببینید. @almorsalaat
🔉🔉 ♨️آیا بحث در مسئله تعبدی و توصلی ثمره دارد؟ 🔰استاد علی فرحانی ✍️تقریر: محسن ابراهیمی 🔸استاد علی فرحانی، امسال پس از دو سال وقفه، ادامه تدریس کتاب اثر را آغاز کردند. این تدریس که از سال ۹۴ از ابتدای کتاب آغاز شد، سه سال ادامه یافت و تا دلالت هیئت امر بر وجوب تدریس شد. در این جلسات برخی مبانی مهم اصولی حضرت امام همچون نگاه ایشان در بحث موضوع علم، وضع، مجاز، علامات حقیقت و مجاز، دلالت امر بر وجوب، صحیح و اعم و ... تبیین شد. 🔸امسال نیز به حول و قوه الهی، ادامه تدریس این کتاب را از ابتدای بحث تعبدی و توصلی آغاز کردند. این بحث یکی از بحث های مهم در علم اصول از زمان محقق خراسانی تا کنون است. همچنین حضرت امام در این بحث نیز ابتکاراتی منحصر به فرد دارند. 🔸استاد فرحانی در تبیین مقدمات این بحث در جلسه روز دوشنبه ۹۹/۷/۷ به ثمره داشتن یا نداشتن این بحث پرداختند. 🔸همینطور که در اصول فقه و کفایه خواندیم، بحث تعبدی و توصلی، پس از تقسیم واجب به (تعبدی و توصلی) دو رکن اصلی دارد: ۱- لزوم قصد امر در واجبات تعبدی ۲- وقوع دور در اخذ قصد امر در واجبات تعبدی. 🔸اصولیین در این مسئله اولا به تقریر های متعددی، مسئله دور را تبیین می کنند و سپس سعی می کنند آن را حل کنند و امکان اخذ قصد امر در واجبات تعبدی را درست کنند. 🔸استاد در این جلسه با شواهد و ادله مختلفی تبیین کردند که مسئله دور و پاسخ به آن، بی فایده و این مسئله به دلیل فاصله گرفتن برخی مباحث اصولی از فقه، ایجاد شده است. 🔸ایشان فرمودند که اولا هیچ دلیلی وجود ندارد که برای امتثال واجبات تعبدی حتما باید این واجبات به قصد امر امتثال شود. دلیل این مطلب بحث تربت در مسئله ضد و همچنین بحث اجتماع امر و نهی است. در آنجا می خوانیم که ولو امر از فعلیت بیفتد و امری وجود نداشته باشد (که به تبع مکلف نمی تواند قصد امر کند) اما میتوان واجب را به قصد مصلحت و به قصد محبوبیت امتثال کرد. پس لزومی ندارد که در مورد امکان اخذ قصد امر بحث کنیم. 🔸ثانیا ما مسلم می دانیم که واجباتی مثل صلات و صوم داریم که این ها تعبدی هستند و شارع توانسته است آنها را جعل کند و باید به قصد امر امتثال شوند. پس دیگر نیاز نداریم که با بحث های طولانی، دور متوهم را حل کنیم تا امکان اخذ قصد امر را اثبات کنیم. بلکه همین مقدار که میدانیم واجباتی تعبدی داریم، در اثبات امکان اخذ قصد امر کافیست. سپس می توانیم بررسی کنیم که دلیل ما در تشخیص سایر واجبات تعبدی چه بوده است. و از همان طریقی که تعبدیت آنها را تشخیص داده ایم، سایر واجبات را نیز تشخیص بدهیم. 🔸نکته قابل توجه این است که وقتی به فقه و ادله مراجعه می کنیم می بینیم که هیچ دلیل لفظی که دلالت کند بر اینکه قصد امر در واجبات تعبدی اخذ شده است، وجود ندارد. (در این مسئله به بحث نیت صلات در کتب فقهی مراجعه کنید). لذا اساسا شروع بحث که در مورد تصحیح اطلاق گیری از ادله لفظی است، اشتباه است. 🔸علاوه بر همه اینها حضرت امام ره در تقسیمات واجب، نگاه متفاوتی دارند و بر اساس نگاه ایشان، تعبدی و توصلی، قسیم یکدیگر نیستند. استاد این مسئله را در جلسه ۹۹/۷/۲ تبیین کردند. 📌صوت جلسات استاد را میتوانید از کانال دروس استاد علی فرحانی دانلود کنید. @almorsalaat
📚 گفتگو با علامه حسن زاده 🔰مجموعه مصاحبات با علامه حسن زاده 💠این کتاب حاصل چند گفت و گو با علامه حسن زاده در موضوعات مختلفی از جمله: سیر تحصیل و اساتید ایشان، مباحث مختلف عرفانی، درباره سایر علما و بزرگان است. 💠این کتاب همچون سایر آثار قلمی و گفتاری علامه حسن زاده، بسیار شیرین و دلنشین است. انشالله تهیه کنید و بخوانید. من این کتاب رو از پاساژ قدس (انتشارات قائم آل محمد) خریدم. @almorsalaat
📚 مفتاح اسرار حسینی در اسرار سیر و سلوک 🔰ملاعبدالرحیم دماوندی 🔸ملاعبدالرحیم دماوندی (ره) از عرفای قرن ۱۲ و از شاگردان ملامحمدصادق اردستانی است. 🔸این کتاب که از جمله کتب عرفانی محسوب می شود را مرحوم سیدجلال آشتیانی در کتاب منتخبات آثار نیز به طور کامل آوره است. به تازگی انتشارات آیت اشراق، این کتاب را با بررسی نسخه های متعدد و پاورقی و ... چاپ کرده است. 🔹برخی از عناوین مطالب کتاب: توحید واجب الوجود/ توحید و وحدت به طریق عرفا/ شرح حدیث حقیقت/ در تحقیق رؤیت حق تعالی/ در تحقیق طلب رؤیت موسی (ع)/ در بیان متحمل شدن کمَّل اولیاء اسرار ولایت/ در تفسیر آیه نور/ در بیان اختلاف مراتب نفوس/ شرح حدیث اول ما خلق الله/ در تطابق عوالم وجود/ در تحقیق صادر اول/ حقیقت انسان کامل/ در تحقیق وجود مهدی (ع)/ در تمیز مراتب خواتم الولایة/ در بیان مجملی از ریاضات ارباب حقایق از عرفا/ در بیان محاسبه نفس/ در بیان سیر سالک و بیان مقامات و واقعات و مراقبه و ... @almorsalaat
💢تفاوت بین صوفی و عارف چیست؟/ محیی الدین محقق است. 🔰امام خمینی (ره) ✅صوفيه و عرفا، و تصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمى‏ شود، با اينكه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمى گفته مى ‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏ اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏ نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. ✅كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد. ✅لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى‏ را تحقيق نموده است، بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به رسانده است. 📚تقریرات فلسفه ج۲ ص۱۵۷ 📌پ.ن: پرواضح است که این کلام حضرت امام، ربطی به فرق ضاله صوفیه ندارد. فتبصر. @almorsalaat