eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
524 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ توانانی انسان در شناخت پساپردۀ عالم ماده _ اسلام دینی آزاد اندیش 🔰 مشاور: حجت الإسلام عباس افروزی @A_Afrouzi133 ♻️ پست حاضر متن بحث دیالکتیکی و طرفینی یکی از دانشجویان فوق لیسانس رشتۀ فرق و ادیان است با مشاور محترم کانال حجت الإسلام عباس افروزی درمورد عرفان دینی، ذات أقدس إله و آزاداندیشی. 🌀 : با عرض سلام. بنده چندی است که با کانال آخوندی شما آشنا شدم و برخی مطالبتان را می خوانم. خواستم با هم یک گفتگوی طرفینی داشته باشیم. تا اندازه ای زبان عربی را بلدم و آثار دانشمندان مسلمان به زبان عربی را درمورد وجود خدا و به وجود آمدن ادیان تورق کرده ام. 🔆 : علیک السلام. از توجه تون به کانال و پیشنهاد گفتگو سپاس گزارم. واقعا خیلی لازم و مفیده که دیوار و فاصله بین طلبه ها و دانشجوها با این گونه تعاملات از میان برداشته شود. 🌀 : در همین ابتدا و بدون مقدمه بنده فقط به جان جهان یعنی موجودی پساپردۀ این جهان مادی قائل ام. ولی خدای ادیان رو اصلا قبول ندارم. اساسا با هیچ منطقی نمی توان خدای ادیان را قبول داشت. 🔆 : مگر خدای ادیان غیر از آن موجود پساپردۀ جهان مادی است!؟ تفاوتشان در چیست؟ 🌀 : خدای عرفا با خدای فقها خیلی فرق دارد. چراکه: مذهب چیزی جز کنترل ذهن نیست. مذهب فقط تلاش می‌کند ذهن شما را کنترل کند، افکار شما را کنترل کند، بنابر این چیزهایی را که نباید بگویید بخاطر اینکه… گناه هستند مشخص می‌کنند؛ و اضافه بر آن با گفتن چیزهایی که نباید بگویید، مذهب می‌خواهد چیزهایی را که باید بگویید را هم مشخص کند؛ اینها اولین چیزهایی است که وقتی صبح بیدار شدید باید بگویید؛ اینها چیزهایی است که شب درست قبل ازخواب باید بگویید؛ اینها چیزهایی است که همیشه در سومین چهارشنبه ماه آوریل بعد از اولین ماه کامل در بهار ساعت 4 وقتی که زنگها به صدا در می‌آیند باید بگوییم. مذهب همیشه مطالبی را که شما باید بگویید مشخص می‌کند. 🔆 : چه ربطی داشت!؟ شما ادیان را جدای از عرفان می دانید!؟ 🌀 : بله 🔆 : ادیان هرم و مراتب عالم هستی را در خود جای داده و به فراخور هر نشئه احکام و معارف مناسب را بیان کرده. 🔹 متون عرفانی آن گونه بیاناتی است که پا را فراتر از این نشئه مادی گذاشته و برای مخاطب سفر کرده حقایق عوالم غیب و رسم سیر و سلوک را تبیین می کند. 👌که اتفاقا اکثر بیانات دینی از نوع ماورائی و عرفانی است. چه بسیار آیات و احادیثی که موضوعشان فراتر از این نشئه ی مادی است. 🔻 به نظرتان احادیثی که در آنها ائمه اصحاب سرّ خود را از تکلّم با دیگران نهی شدید می کردند و آنان را به کندن چاه و تکلّم با آن چاه فرا می خوانند، غیر از مطالب عرفانی بوده؟! ❓ عبارت جناب کارلین را صرفا نقل کردید یا واقعا دین را مخالف سر سخت آزاداندیشی و تفکر و تعقل می دانید؟! 🌀 : دین و دین داری یعنی بستن ذهن از واقعیت ها و یک طرفه گوش سپردن. 🌀 : خوب است در کنار سخن جناب کارلین، آیات قرآن را که با لحنی شدید بنی آدم را به تفکر و تعقل و آزاد اندیشی فرا می خواند نگاهی بیندازید. 🔺به عنوان مثال قرآن کریم (زخرف/۸۱) حساس ترین ناموسی ترین مساله -خط قرمز فرزند داشتن خدا- را با لحنی بسیار نرم و زیبا و با نهایت آزاد اندیشی رد می کند؛ «قُلْ إِنْ كَانَ لِلرَّحْمَٰنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعَابِدِينَ». 👌 توجه داشته باشید که در این آیۀ شریفه حتی از حرف «لو» که علاوه بر دلالت بر معنای شرطیت افادۀ امتناع می کند استفاده نکرده. بلکه حرف «إِن» را به کار برده و نهایت انصاف و آزاداندیشی را به خرج داده است. 💖 اساسا شیفتگی بنده نسبت به اسلام و معارف دینی مدیون خود قرآن کریم است ❣️از بس دعوت به آزاد اندیشی و تفکر و تعقّل کرده؛ «..كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُون» بقره/۲۱۹ «...أَفَلَمْ تَكُونُوا تَعْقِلُونَ!» یس/۶۲. «قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» حدید/ ۱۷. «...قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ» انعام/٥٠. «إِنَّآ أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» یوسف/۲ ❣️و از خشک مغزی و اکراه و اجبار شدیدا نهی کرده است؛ «إِنَّ شَرَّ الدَّوَآبِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ» انفال/۲۲. «...أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» یونس/۹۹. «لَآ إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ...» بقره/۲۵۶. «وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ» یونس/۱۰۰. 🙏 اگرچه فرمودید تا اندازه ای بر زبان عربی تسلط دارید اما خواهشا به ترجمه آیات مراجعه فرمایید تا به عمق و شدّت آزاداندیشی دین مبین اسلام پی ببر‌ید. 🌀 : شما تا حالا وارد اساطیر نشده اید. باید وارد تاریخ خدایان باستان و اساطیر شد و مسائل را ریشه ای خواند. تا بتوانید برگردید به چند هزار سال قبل از شکل گیری ادیان. تاریخ ادیان در پی بردن به حقیقت کمکتان نمی کند. خدایان در یک دوره ای زن بودند، بعد مرد شدند. در حقیقت خدایان فاقد جنس اند. برای وجود خدا باید به قلب رجوع کرد. 🔆 : آن خدایی که در پساپردۀ دنیا ست منزّه است از وصف به تانیث و تذکیر! 🌀 : مستند کاسموس رو حتما ببینید. برای این موضوع عالیه. 🔆 : خداوند در نهاد انسان خاکی وسیله ای از جنس عالم ماوراء قرار داد تا توانایی شناختش را به او ارزانی بدارد (عقل). که هر کس اگر این تحفه الهی را درست به کار بیندازد به یگانگی ذات اقدسش رهنمون خواهد شد. 🔻به بیان قرآنی: قائل شدن به خدایانی غیر از الله ریشه در عدم تفکّر و تعقّل و نداشتن آزاد اندیشی دارد و الا هیچ گاه انسان متفکر و آزاداندیش غیر از او را خداوندگار نمی پندارد؛ «أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ» انبیاء/۶۷«..أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» نمل/٦٤. «...فَقُلْنَا هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ فَعَلِمُوٓا أَنَّ الْحَقَّ لِلَّهِ وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَفْتَرُونَ» قصص/۷۵. «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِٓ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ...» انعام/۲۴ 👌 فلایحتاج الی الرجوع القهقرایی الی زمن الاساطیر. فتأَمّل @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐ربیع الاول، ربیع زندگی 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۱/۱۱/۱۰ 🔸بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع‌الاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. @almorsalaat
استاد علی فرحانی moamelat-adele emza.mp3
9.97M
🔊 🔊 🔰 عمومات ادله امضاء و ادله جوانحی امضاء ✅ استاد شیخ علی فرحانی 💠 با اینکه معاملات امضائی_عقلائی هستند اما گاهی رویکردهای توقیفی_تعبدی در این باب دیده میشود. 💠 اما بدون در نظر گرفتن آن رویکردها؛ ادله امضاء عموماتی دارند که در صورت فقد دلیل خاص، به عنوان ادله در باب این مسائل مورد استفاده قرار میگیرند. 💠 برخی از این عمومات امضائی؛ صرفا ادله جوانحی هستند که صاحب و به خاطر نظر خاص خود، مطلقا عمل به صرف آنها را (بدون جمع زدن با دیگر عمومات) مجزی می دانند. 💠 اما شیخ انصاری که در معاطات به بیان سیستم ایشان پرداخته، قائل اند در معاملات گاهی صرف عمل جوانحی مکفی است اما گاهی هم قطعا صرف جوانح کفایت نمی کند. لذا نیاز به جمع بین ادله عمومات امضاء وجود دارد. ✅ اما تنها کسی که هنرمندانه به جمع بین این ادله پرداخته می باشد. @almorsalaat
🌐امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبنا‌ساز بود/ ایشان از جمله‌ی فقها و اصولیّینی است که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ 💢امام در اصول یک آدم مبنابرانداز و مبنا‌ساز بود؛ یعنی دُوروبَر حرفهای دیگران نمیگشت؛ امام، مبنا درست میکرد؛ از جمله‌ی فقها و اصولیّینی که صاحب مبانیِ جمعی و جامع هستند، یکی امام بزرگوار است؛ مثل بعضی از بزرگان دیگر، مثل مرحوم آخوند، مثل مرحوم نائینی و امثال اینها؛ یعنی یک‌چنین شخصیّتی بود؛ [یعنی] این‌جور نبود که حالا یک ملّایی است و درس اصول دارد میگوید که هرکسی بتواند اشکال کند؛ @almorsalaat
📝تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (س) 🔰حجت الاسلام سید علی حسین پور @almorsalaat 👇👇
4_9.pdf
457.9K
📝تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (س) 🔰حجت الاسلام سید علی حسین پور @almorsalaat
این مقاله، یکی از بهترین مقالات در زمینه بررسی حوادث مابین رحلت حضرت رسول ص تا شهادت حضرت زهرا س است و در زمان انتشار، تحسین اساتید تاریخ را برانگیخت. نویسنده این مقاله، حجت الاسلام حسین پور، استاد و پژوهشگر تاریخ و از دست اندرکاران کتاب "مقتل جامع سیدالشهدا ع" هستند. @almorsalaat
هدایت شده از 
34.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم سخنرانی استاد علی فرحانی در محفل آغازین علوم انسانی المرسلات 🔰تأثیر سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عینیت بخشی به تمدن شیعی 📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات 🔻برای مشاهده با کیفیت بیشتر می توانید به کانال المرسلات در آپارات مراجعه کنید: 🌐 https://www.aparat.com/v/WpjQC 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از 
tabyine-naghshe-tamaddone-eslaami-dar-dorane-emam-reza.mp3
16.32M
🔉صوت سخنرانی استاد علی فرحانی در محفل آغازین علوم انسانی المرسلات 🔰تأثیر سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در عینیت بخشی به تمدن شیعی 📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات 🔻لینک مشاهده فیلم جلسه: 🌐 https://eitaa.com/ensani_almorsalaat/29 🔍محفل علوم انسانی المرسلات 🔥 @ensani_almorsalaat
در این جلسه تبیین شد که در سیره انسان 250ساله چهار دوره (دوره حضرت امیرع، دوره امام باقرع، دوره امام صادق ع و دوره علی بن موسی الرضا) بسط و نشر علم اتفاق افتاده است. اما سوال این است که چرا فقط حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، ملقب و منسوب به «عالم آل محمدص» شده اند؟ برخی از بزرگان وجه این عنوان را، نشر و ترویج باطن دین و برخی دیگر وجه آن را مناظرات حضرت، دانسته اند. استاد تبیین می کنند که این دو وجه، در عین صحت و درستی اما نمی تواند همه مطلب را پوشش دهد. سپس تبیین می کنند که وجه صحیح این عنوان برای حضرت رضاع، این است که ایشان در سیره علمی و عملی خود، نقشه عینی تمدن اسلامی و نگاه حداکثری به دین را تبیین می کنند. نکته ای که در ضمن بحث متذکر می شوند این است که تمدن اسلامی ای که قبل از ظهور محقق می شود با تمدن اسلامی ای که پس از ظهور محقق می شود، متفاوت است. و از همین جا نقد دیدگاه حجتیه، معلوم می شود. در ضمن بحث نکات مهمی از سیره اهل بیت و شاگردان ایشان بیان می شود. حتما بشنوید و سوالات خود را برای ما @ebrahimi845 ارسال کنید. 🔰محسن ابراهیمی @almorsalaat
💠عرضه مفاهیم حقیقی دینی در بسته‌بندیهای متناسب روز 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۹/۲/۱۵ ♨️در زمینه‌ی پاسخ به سؤالهای گوناگونی که در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشنفکری دینی نبود که مطالب اجنبىِ از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه کند؛ بلکه درست نقطه‌ی مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بسته‌بندیهای متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه میکرد. @almorsalaat
🌀از صمت تا بالاتر از بهشت .... ⁉️قال یا رب! ما اول العباده؟ ✅قال یا احمد! اول العباده و . 📚کتاب سرالاسراء، آیت الله پهلوانی، ج۳ 📌پ.ن: این بخش از حدیث معراج، از زیباترین متون اسلامی است. خوبه که هر از مدتی چنین متونی رو مرور کنیم. @almorsalaat
استاد علی فرحانی Mola mohsen faze kashani.mp3
10.47M
🔊 🔰ملا محسن فیض و کتاب وافی 🔰مستدرک الوسائل و وسائل الشیعه 📌استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت به جامعیت ملا محسن فیض در علوم مختلف و ذوالفنون بودن ایشان در علوم مختلفی چون عرفان نظری و فلسفه مشاء و علم حدیث ... پرداخته و بیان می دارند: 💠 کتاب وافی عدل وسایل الشیعه است بلکه گاهی عمیق تر و دقیق تر از وسائل است. ارزش این کتاب در ابوابی مانند صید و ذباحه بیشتر منکشف میشود. 💠 در آخر هم استاد به ویژگی و جایگاه کتاب مستدرک پرداخته و نسبت آن با وسائل الشیعه و غرض از تالیف و جایگاه این کتاب را تبیین می کنند. ♨️ استاد در این صوت نکات جالب و شنیدنی در مورد روایات و کتاب می فرمایند که واقعا شنیدنی است. @almorsalaat
1.37M
♨️ چند نکته در مورد 🔰محسن ابراهیمی 💠معنای صحیح و جایگاه تقریر 💠تقریر نویسی یک مهارت است که باید با تمرین و خودشناسی به آن رسید 💠در فهم هر بحث باید پله های قبل را در ذهن داشت. ⁉️ : برادر عزیز میخواستم مشورتی از شما بگیرم راجع به نحوه جمع کردن بین «تقریر نویسی» و «دقت به درس» و «بهره وری مناسب از زمان» سال اول درس خارجم هست و درس آیت الله فرحانی رو پیگیری میکنم. منتها به مشکلی برخوردم و اون اینکه از طرفی نوشتن تقریر به جهت مصاحبه خارج و .... ضروری هست.. از طرفی هم اگر بخواهم همزمان با درس، تقریر بنویسم هم عقب میمانم و شدنی نیست هم اینکه حواسم متوجه نوشتن میشود و تمرکزم از بین میره.... اگر هم بخواهم یکبار فقط درس رو آنلاین گوش بدم و بعدا یه بار دیگه با سرعت پایین تر گوش کنم و بنویسم اینطور هم وقت زیادی گرفته میشه..... خلاصه اینکه تجربتون رو تو این زمینه در اختیارم بذارید..ممنونم. ✅پاسخ این سوال را در این صوت @almorsalaat
💠 هنر اسلامی و وظیفه هنرمند انقلابی 🔰پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان 67.06.30 🔅خون پاك صدها هنرمند فرزانه در جبهه هاى عشق و شهادت و شرف و عزتْ، سرمايه زوال ناپذير آن گونه هنرى است كه بايد، به تناسب عظمت و زيبايى انقلاب اسلامى، هميشه مشام جان زيبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر كند. 🔅تنها هنرى مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدى- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- اسلام ائمه هدى- عليهم السلام- اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگانِ تاريخِ تلخ و شرم آور محروميتها باشد. 🔅هنرى زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه دارى مدرن و كمونيسم خون آشام و نابودكننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگى، اسلام مرفهين بى درد، و در يك كلمه «اسلام آمريكايى» باشد. 🔅هنر در مدرسه عشق، نشان دهنده نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سياسى، نظامى است. 🔅هنر در عرفان اسلامى ترسيمِ روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسيم تلخكامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول است. 🔅هنر در جايگاه واقعى خود تصوير زالوصفتانى است كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامى، فرهنگ عدالت و صفا، لذت مى برند. 🔅تنها به هنرى بايد پرداخت كه راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب، و در رأس آنان آمريكا و شوروى، را بياموزد. 🔅هنرمندان ما تنها زمانى مى توانند بى دغدغه كوله بار مسئوليت و امانتشان را زمين بگذارند كه مطمئن باشند مردمشان بدون اتكا به غير، تنها و تنها در چهارچوب مكتبشان، به حيات جاويدان رسيده اند. 🔅و هنرمندان ما در جبهه هاى دفاع مقدسمان اين گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند. و براى خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگيدند؛ و در راه پيروزى اسلام عزيز تمام مدعيان هنر بى درد را رسوا نمودند. خدايشان در جوار رحمت خويش محشورشان گرداند. 📚 صحيفه امام، ج21، ص: 146 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : سلسله جلسات 👈قسمت ششم 🔰استاد علی فرحانی 🔹این جلسات به مناسبت عید غدیر، توسط ستاد مردمی غدیر تهیه شده است. @almorsalaat
📚پله پله تا ملاقات خدا 👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی 🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب @almorsalaat👇👇
پله پله تا ملاقات خدا.pdf
4.35M
📚پله پله تا ملاقات خدا 👈درباره زندگی، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی 🔰دکتر عبدالحسین زرین کوب @almorsalaat
💢راه صحیح تفسیر قرآن کریم 🔰نویسنده: حجت الإسلام عباس افروزی (@A_Afrouzi133) 🌀موضوع این یادداشت مشاوره دادن یکی از مشاورین محترم کانال حجت الإسلام عباس افروزی است به یکی از موسسات فرهنگی قرآنی درمورد شیوۀ صحیح تفسیر قرآن کریم. 🔆 درمورد رویکرد موسسه -با عضّ نظر از برنامه های تان- اگر موسسه را موسسه فرهنگی قرآنی دانسته و دغدغۀ اصلی تان را یادگیری تفسیر قرآن کریم قرار داده اید، لازم است که چارت برنامه هایتان را یک بازنگری اساسی بکنید. 🔹 چراکه قرآن کریم مجموعه الفاظی است که از جانب خداود متعال نازل شده و در نهایت به دست ما رسیده است. لذا رسیدن به معانی و معارف قرآن تنها از کانال همین الفاظ میسر خواهد بود. 👌بنابراین به هیچ وجه نمی توان تصور کرد که به معارف قرآنی و تفسیر آن دست یافت مگر اینکه راه صحیح فهم و درک مراد متلکم از طریق الفاظ را به خوبی یادگرفته باشیم. یعنی با یک زبان شناسی قوی بتوانیم قواعد عقلائی حاکم بر الفاظ را یاد گرفته و مراحل ظریف و دقیق کشف مراد متکلم را بر الفاظ پیاده کنیم. 🔻و الا اگر بخواهیم الفاظ قرآن را صرفا با قواعد ادبیات عرب (نحو و صرف و بلاغت) _که غیر از زبان شناسی عقلایی است_ و ضمیمه کردن قرائن عقلی فلسفی معنا کنیم، هیچ گاه به مقصود اصلی متکلم دست نخواهیم یافت. 📗 به بیانی دقیق تر: در تعامل با الفاظ دو نوع تعامل وجود دارد که تنها نوع دوم صحیح می باشد. 🔹 نوع اول به این شکل است که انسان با عینک و دید و نگرش خاصی که از علوم یاد گرفته (اعم از فلسفه، کلام، عرفان و علوم تجربی ...) بخواهد کلام را معنا و تحلیل کند. یعنی معانی پیشفرضی که در ذهن خود دارد را به زور بر آن لفظ تحمیل کرده و جا سازی کند. چنین تعاملی قطعا اشتباه بوده و مراد اصلی متلکم را به دست مخاطب نخواهد داد. 🔹 تعامل نوع دوم این است که انسان ابتدا مطالبی را که از علوم مختلف یاد گرفته کنار گذاشته و به گوشۀ ذهن بسپارد بعد بدون نگرش و عینک و دیدگاه خاصی گوش جان به الفاظ بسپارد و ببیند متکلم چه معنایی را از آنها اراده کرده است. تنها در این صورت است که ما می توانیم بگوییم چیزی را بر الفاظ تحمیل نکرده ایم بلکه مشتاقانه در کنج خلوت دل نشسته و منتظر مانده ایم تا خود الفاظ به زبان آمده و مراد متکلم را بازگو کنند. ⛔️ تعامل نوع اول همان تعاملی است که طی قرن ها باب تأویل و تصرف و معانی عجیب غریب را در قرآن کریم باز کرد. چراکه که هر کس متناسب با دیدگاه و نگرش خودش قرآن را تفسیر می کرده است. بدترین دوره اش در عصر اخیر بوده که برخی دانشمندان بلاد اسلامی اعم از مصر و عربستان و ایران و ... با دیدی ماتریالیست و تجربه گرا دست به تفسیر قرآن زده و آیات الهی را به معانی و مصادیق مادی معنا می کردند! @almorsalaat
💢ابداعات علامه در مسئله نفس @almorsalaat👇👇
ebdaate-allame-dar-masale-nafs@almorsalat.mp3
7.43M
💠ابداعات علامه در مسئله نفس 🔰استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به برخی از دیدگاه ها و ابتکارات علامه طباطبایی در مسئله نفس بر اساس کتاب نهایه الحکمه اشاره می کنند. @almorsalaat
♨️مراقبت از خود، وسیله پرهیز از انحراف 👈انحراف یا از ناحیه‌ی سستی و ضعف در پایه‌ها و مبانی به انسان روی می آورد، یا از ناحیه‌ی 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۴/۷/۱۷ 🔹گمان مصونیت از انحراف را مطلقاً در خودمان نباید راه بدهیم؛ یعنی هیچ‌کس نباید بگوید وضع ما که روشن است و مثلاً در خط صحیح و در خط دین و خدا داریم حرکت میکنیم و منحرف نمیشویم؛ نه، چنین چیزی نیست. امکان لغزش و انحراف از خط مستقیم برای همه هست و همه هم وسیله‌ی اجتناب از این انحراف را دارند؛ یعنی این‌طور نیست که یک سرنوشت قطعی و حتمی وجود داشته باشد تا ما بگوییم هر کس در این راه حرکت میکند، ناگزیر باید لغزش پیدا کند؛ نه، انسان میتواند بدون لغزش و انحراف راه را ادامه دهد. اما مصونیت از انحراف هم تضمینی نیست که انسان بگوید ما که دیگر منحرف نمیشویم؛ بنابراین خاطر جمع سر را روی بالش نرمی بگذارد و از حال خودش غافل شود. هیچ‌کدام از این دو طرف قضیه نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. 🔹وسیله‌ی عدم انحراف و پرهیز از انحراف چیست؟ مراقبت از خود. باید مراقب بود. اگر از خود مراقبت کنیم، منحرف نمیشویم. اگر از خود مراقبت نکنیم، یا از ناحیه‌ی سستی و ضعف در پایه‌ها و مبانی عقیدتی انحراف به انسان روی می آورد، یا از ناحیه‌ی شهوات به انسان روی می آورد. حتّی کسانی که پایه‌ها و مبانی اعتقادی آنها محکم است، شهوات نفسانی بر نگاه و بینش عقلىِ درست و عمیق نسبت به خط و راه و هدف غلبه می یابد و انسان را منحرف میکند؛ که ما مواردش را دیدیم. 🔹در این خصوص چند آیه در قرآن هست، اما این آیه که در مورد قضیه‌ی اُحد است، خیلی انسان را تکان میدهد. میفرماید: «انّ الذین تولّوا منکم یوم التقی الجمعان انّما استزلّهم الشیطان ببعض ما کسبوا»؛ یعنی کسانیکه در ماجرای اُحد دچار آن لغزش خسارت بار شدند و از میدان جنگ رو برگرداندند و این همه خسارت بر نیروی نورسته‌ی اسلام و حکومت اسلامی وارد شد، علتش «ببعض ما کسبوا» بود؛ کارهایی بود که قبلاً سرِ خود آورده بودند. دل دادن به شهوات و هواهای نفسانی اثرش را این‌طور جاها ظاهر میکند. آیه‌ی شریفه‌ی دیگر میفرماید: به اینها گفته شد انفاق کنید، ولی به تعهد خود عمل نکردند؛ لذا نفاق بر قلب آنها مسلط شد؛ «فاعقبهم نفاقا فی قلوبهم الی یوم یلقونه بما اخلفوا اللَّه ما وعدوه»؛ یعنی وقتی انسان نسبت به تعهدی که با خدای خود دارد، بی توجهی نشان داد و خلف وعده کرد، نفاق بر قلب او مسلط میشود. بنابراین اگر ما بی توجهی کنیم و تن به شهوات و هویها بسپاریم، ایمان مغلوب و عقل مغلوب میشود و هوی و هوس غالب؛ باز هم همان انحرافی که از آن میترسیدیم، ممکن است پیش بیاید. 🔹بنابراین در همه‌ی حالات انسان باید این گمان را داشته باشد که ممکن است لغزش پیدا کند. هیچ‌کس خودش را از این خطر دور نداند. یک نمونه‌ی این قضیه «بَلعم باعورا» است؛ «و اتل علیهم نبأ الذی آتیناه آیاتنا» تا آخر. @almorsalaat