eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : تفاوت تربیت عرفانی و تربیت عمومی 🔰استاد علی فرحانی ❄️استاد در این فیلم که بخشی از پنجمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه ۹۹/۵/۱۲ است، به بررسی تفاوت تربیت عمومی و تربیت عرفانی بر اساس سیره و کتاب الولایه و سیره امام خمینی می پردازند. ایشان می فرمایند:از کسانی که در حال حاضر بر اساس مدل صحیح تربیت اسلامی سیر میکند، رهبر معظم انقلاب است. @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌استاد سطح عالی حوزه علمیه قم چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ ساعت۱۹ 🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
♨️ گروه شاگردان استاد علی فرحانی 🔹 این گروه با هدف کمک به تعامل هر چه بیشتر طلاب در مسائل علمی حوزوی و پاسخ گویی به سوالات علمی و تحصیلی طلاب تشکیل شده است. 🔴 ساعت فعالیت گروه 8 الی 10 شب است و اعضای محترم می توانند سؤالات خود را در چارچوب قوانین گروه ارسال بفرمایند. گروه رأس ساعت 10 شب بسته می شود و مدیران گروه (اساتید و مشاوران کانال) در طول روز به سوالات ارسالی پاسخ خواهند داد. 🌐لینک عضویت گروه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی در کانال 🔰استاد علی فرحانی 📌شنبه ۲۴آبان، ساعت ۲۰:۳۰ 🔰استاد امین اسدپور 📌جمعه ۲۳آبان 🔰حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی 📌چهارشنبه ۲۱آبان، ساعت ۱۹ 🔰حجت الاسلام محمدمهدی مقدسی 📌جمعه ۲۳آبان، ساعت ۱۹ 🔰حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری 📌دوشنبه ۲۶آبان،ساعت ۱۹ 💠با برخی دیگر از اساتید نیز جهت قطعی شدن زمان جلسه در حال رایزنی هستیم ... ✅پخش زنده در اینستاگرام المرسلات instagram.com/almorsalat https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔊🔊 ♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود @almorsalaat 👇👇
اثبات خدای قرآن توسط علامه طباطبایی@almorsalat.mp3
2.32M
🔊🔊 ♨️اولین عالم اسلامی که خدای قرآن را اثبات کرد، فیلسوفی به نام «علامه طباطبایی» بود / أ فی الله شک فاطر السموات و الارض 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 📌برهان علامه را در ادامه 👇👇
💢برهان صدیقین علامه طباطبایی 📌علامه طباطبایی این برهان را در حاشیه اسفار و مقاله 14 اصول فلسفه، تقریر کرده اند. در شرح و توضیح این برهان و بررسی مزایای آن می توانید به کتاب «تبیین براهین اثبات خدا» و خاتمه کتاب «عین نضاخ» از آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید. 🔰🔰🔰🔰🔰 ✅تقریر برهان از حاشیه اسفار 🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة 🔸و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. 🔸و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. 📚اسفار، ج۶ 🌐🌐🌐🌐🌐 ✅تقریر برهان از اصول فلسفه 🔸واقعيت هستى كه در ثبوت آن هيچ شك نداريم هرگز نفى نمى ‏پذيرد و نابودى برنمى‏ دارد. 🔸به عبارت ديگر: واقعيت هستى بى‏ هيچ قيد و شرط واقعيت هستى است و با هيچ قيد و شرطى لا واقعيت نمى‏شود، و چون جهان‏گذاران و هر جزء از اجزاى جهان نفى را مى‏ پذيرد، پس عين همان واقعيت نفى‏ ناپذير نيست. بلكه با آن واقعيت واقعيت دارد بى‏ آن، از هستى بهره‏ اى نداشته و منفى است. البته نه به اين معنا كه واقعيت با اشياء يكى شود و يا در آنها نفوذ يا حلول كند و يا پاره‏ هايى از واقعيت جدا شده و به اشياء بپيوندد، بلكه مانند نور كه اجسام تاريك با آن روشن و بى ‏آن تاريك مى‏ باشند. و در عين حال همين مثال نور در بيان مقصود خالى از قصور نيست. 🔸و به عبارت ديگر: او خودش عين واقعيت است و جهان و اجزاى جهان با او واقعيت‏دار و بى او، هيچ و پوچ مى‏ باشد. 🔸نتيجه: جهان و اجزاى جهان در استقلال وجودى خود و واقعيت‏دار بودن خود تكيه به يك واقعيتى دارند كه عين واقعيت و به خودى خود واقعيت است. 📚اصول فلسفه، مقاله ۱۴ @almorsalaat
13971213_24889.flv
21.08M
🎥 ♨️زمان تحصیل علم اصول باید کوتاهتر شود. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۷/۱۲/۱۳ 💠در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از است؛ فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است. @almorsalaat
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر (شرحی بر دیوان حافظ بر گرفته از جلسات علامه طباطبایی) 🔰 آیت الله سعادت پرور ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔅بزرگانی مثل مرحوم علّامه‌ی طباطبائی شعر را برای بعضی از شاگردانشان تفسیر میکردند که اینها نشسته‌اند آن تفسیرها را نوشته‌اند و جمع کرده‌اند و تدوین کرده‌اند؛ یعنی عرفانِ شعر حافظ این [جور] است. (رهبر انقلاب ۹۸/۲/۳۰) 📌متن pdf کتاب را میتوانید از سایت کتابخانه دیجیتال نور دانلود کنید.👇👇👇 https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/14659 @almorsalaat
📚 مطلع انوار ج۲ 🔰علامه طهرانی 🔸جلد دوم از مجموعه ارزشمند مطلع انوار به احوالات و آثار بزرگان و عرفایی همچون حضرات آیات سید علی قاضی، سید هاشم حداد، ، شیخ محمدجواد انصاری و سید جمال الدین گلپایگانی، اختصاص دارد. 🔸فصل سوم این کتاب به تبیین برخی از احوالات، آثار، دیدگاه ها و نامه های علامه طباطبایی تعلق دارد. نکات ارزشمند و کمیابی در این کتاب خصوصا فصل سوم آن وجود دارد. مطالعه فرمایید. ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/26 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️اگر چنانچه جمهوری اسلامی، قدرت دفاعی نداشته باشد، هر بی سر و پایی و هر دولت فزرتی او را تهدید می کند. اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید. 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۵/۱/۱۱ 💠اینکه بعضی‌ها بیایند بگویند «فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست»، این حرف اگر از روی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، است. چطور [چنین چیزی] ممکن است؟ اگرچنانچه نظام جمهوری اسلامی دنبال علم برود، دنبال فنّاوری برود، دنبال مذاکره‌ی سیاسی برود، دنبال کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود -که همه‌ی اینها لازم است- امّا قدرت دفاعی نداشته باشد، توانایی دفاع کردن نداشته باشد، هر بی‌سَروپایی و [هر] دولت فزرتی(۱۰) کذائی‌ای او را تهدید میکند که اگر فلان کار را نکردید، ما موشک میزنیم؛ خب اگر شما امکان دفاع نداشته باشید، مجبورید عقب‌نشینی کنید. 💠قدرتهای دنیا که شما می‌بینید با صدای کلفت حرف میزنند، زور میگویند، غلط میکنند، حرفهای بد میزنند و زورگویی میکنند، بیشتر از همه به استناد همان سلاحهایی است که دارند؛ آن‌وقت ما در مقابل اینها بیاییم دست خودمان را خالی کنیم؟ ... روز موشک نگذشته. دشمن دائم در حال به‌روز کردن خود و آماده کردن خود است، [بعد] ما اینجا ساده‌لوحانه خودمان را عقب بکشیم و بگوییم نه. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مارمیت اذ رمیت و لکن الله رمی 🌐خاطره ای عبرت آموز از پرتاب یک در دوران دفاع مقدس 🔰از زبان سردار مجاهد شهید تهرانی مقدم 🎥 ببینید @almorsalaat
بررسی رجالی روایات قاعده @almorsalaa👇👇
02-99.07.02_01.mp3
51.58M
🔊 🔰علم رجال و توثیق روات ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در چهار جلسه ابتدایی تدریس لاضرر به خواندن روایات این قاعده و تبیین آنها می پردازند. 💠 استاد علاوه بر متن روایت و بیان چیستی این قاعده، اسناد را هم خوانده و در ضمن آن نکات رجالی مهمی را بیان می کنند. ♨️ در این صوت اشارات بسیار مهم و کلیدی در باب منابع رجالی شیعه و جایگاه آنها شده است و علاوه بر بررسی وثاقت بسیاری از روات، به زیبایی ادله مهمی در باب توثیق اسناد، بیان شده است. @almorsalaat
📌رساله الولایه، سفرنامه سلوک 🔰آیت الله جوادی آملی ⚡️در عرفان عملي، مسير نيل عارف به توحيد اصيل ارائه مي شود. در واقع عرفان همان بيان مسير سلوك عارف به سوي توحيد محض است. چون علاّمه طباطبايي همانند بعضي از اساتيد مخصوص خود، سالك اين طريقت و راهي اين راه بود، توانست براي سلوك خويش سفرنامه اي بنويسد كه همان رسالة الولايه است. اين رساله نه تنها يك سفرنامه، بلكه مي توان گفت زندگي نامه ايشان است، چون زندگي علاّمه تماماً سلوك توحيدي بود. رسالة الولايه بازگويي سير يك عارف از «خلق» تا «حق» است كه تا كسي اين مسافت را نرفته باشد و از نزديك با مسائل آن روبه رو نشده باشد، توان بيان آن را با چنين قلم و رقم راسخي ندارد. برخي نيز اين مسير را طي كرده بودند؛ امّا توفيق بيان آن را نيافتند و برخي هم نخواستند آن را بيان كنند. علاّمه طباطبايي از علمايي بود كه راهي اين راه بود و توانست به مقداري كه راه را طي كرده بود، آن را براي ديگران بازگو كند و به عبارت بهتر، «مشهود» را «مبرهن» كند. علاّمه طباطبايي از اين توانايي لازم برخوردار بود كه «حضور» را «حصول» و «مشهود» را «مفهوم» و «عرفان» را «برهان» كند و به طور كلّي بتواند آنچه را يافته بود، به قلم آورد و مستدل سازد. 📚 شمس الوحی التبریزی ص۲۷۲ @almorsalaat
negahiberesalealvelaye@almorsalat.mp3
1.39M
♨️نگاهی به رساله الولایه، ارزشمندترین اثر علامه طباطبایی 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 📌استاد سطح عالی حوزه علمیه قم چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ ساعت۱۹ 🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
💢 شروع از مبدء بدیهی در تمام علوم _ سبک پر ارزش علامۀ طباطبایی 🔰نگارنده: حجت الإسلام عباس افروزی 🆔: @A_Afrouzi133 ♻️ در این کوتاه نوشتار سعی بر آن داریم که سبک و شیوۀ علامۀ طباطبایی «ره» در علومی قلم زده را تبیین کنیم، تا به ارزش و اهمیت بسیار زیاد آن پی ببریم 🔆 امتیاز منحصر به فرد مرحوم علامۀ طباطبایی این است که ایشان بدون استثناء در هر علمی قلم زده اند، یک پرثمر و ارزشمند را با دقت تمام و حسّاسبت بالایی مراعات می کردند. 🔸 آن گرانبهاء این است که ایشان در نقطۀ شروع گزاره های علم بدیهی ترین ادراکات و مسائل را مبدء قرار داده و بعد از همراهی وجدان حق طلب متعلّم، دیگر گزاره های آن علم را متسلسل و زنجیره وار بر آن مبدء بدیهی سوار می کنند. 🔸 این قانون پر ثمره و پر ارزش‌، در وجود و هستی مرحوم علامه نهادینه شده بود، چرا که ایشان در هر علمی از علوم قلم زده اند، این قانون را رعایت کرده اند. 🔷 در ادامۀ این نوشتار، چندین عبارت از ایشان را در علوم مخلتف شاهد بر این مدعا می آوریم تا وجود این قانون را در دَیدن و سبک علمی ایشان بالعیان مشاهده کنید. 🔻 : کتاب حاشیه کفایه علامۀ طباطبایی بهترین شاهد صدق بر این مدعا می باشد. به عنوان مثال نقطۀ شروع علامه در بحث وضع، اشاره می کنیم. ایشان در نقطهٔ شروع بحث وضع، بدیهی ترین مسالۀ را در باب الفاظ مبدء قرار می دهند: « ان انفهام المعنى من اللفظ أعني المعنى الخاصّ من اللفظ الخاصّ بحسب أي لغة من اللغات ثم دوام ذلك و استمراره بعدم التخلف و الاختلاف يكشف عن نسبة بينهما و ارتباط لأحدهما بالآخر أو لا، و عن كون هذه النسبة ثابتة غير متغيرة ثانيا....» و در ادامه می گویند: «ثم انا إذا تأملنا في حال الإنسان كثيرا من الأنواع الحيوانية مسألة تفهيم ما في الضمير من التي تمسها الحاجة الأولية من حيث الاجتماع و التقارن الّذي بينهم...» حاشیِة الکفایه، ج1، ص16. 🔻 : ایشان در تفسیر المیزان وقتی می خواهند ملکیت را توضیح دهند،گزاره ای بدیهی -که حسّ غریزی مشترک بین گیاهان و حیوانات و انسان ها است- را مبدء بحث خود قرار می دهند: «كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه...» المیزان فی تفسیر القرآن، ج2، ص53. مثال های فقهی متعدیی را از ایشان می تواند شاهد آورد اما دریغ کم مجال تفصیل نیست. 😔 و ای کاش تقریرِ آن هشت سال درس خارج اصول و فقه ایشان «کتاب الصوم» - که سید جلال الدین آشتیانی در مقدمه شرح فصول الحکم قیصری می گوید من هشت سال در درس خارج اصول استاد علامهٔ طباطبایی شرکت کردم- موجود می بود و کام تشنه لبان معارف الهی را سیراب می کرد. 🔻 : تفسیر گرانسنگ المیزان، شاهد صدق دیگری بر این مدعا است. علامه طباطبایی «ره» در مقدمۀ تفسیر المیزان کسانی را که در سیر تفسیری خود را از مبدء بدیهی (ظهور عرفی و وجدانی الفاظ قرآن) شروع نکرده اند، توبیخ می کند. 🔹 ایشان بر این باور اند که مفسِّر باید سیر تفسیری خود را از ظاهر عرفی الفاظ قرآن شروع کند. و اگر می خواهد به بواطن و تأویلات آیات را اشاره ای داشته باشد، آن باطن را بر روی همان ظهور عرفی آیات سوار کرده و آن را به ظاهر عرفی الفاظ قرآن برگرداند. 👌 علامه طباطبایی تنها کسی است که قائل است باید بین ظاهر و باطن قرآن، شود. 🔹 متأسفانه شاگردان علامه در این مبنا، از ایشان پیروی نکرده اند یا شاید اساسا این مبنا را از ایشان به ارمغان نبرده باشند. تنها یک نفر از شاگردان علامه ملتفت به بین ظاهر و باطن قرآن بود، آن هم مرحوم است. 🔻 : در کتب فلسفی مرحوم علامه، شواهد بسیار زیادی بر رعایت این ارزشمند وجود دارد. نحوۀ ورود ایشان در کتب بدایه و نهایه و اصول فلسفه و حتی حواشی ایشان بر اسفار، دلالت صریح بر وجود چنین قانونی در مشی و دَیدن علمی ایشان دارد. از این دیدگاه، کلید واژۀ «» در متون علامه، از امتیاز زیادی برخوردار است. 🔹 ایشان سلسله ادراکات علم فلسفه را در کتاب بدایة الحکمة اینگونه شروع می کنند: «أن الانسان يجد من نفسه أن لنفسه حقيقة و واقعية، و أن هناك حقيقة و واقعية وراء نفسه، وأن له أن يصيبها، فلا يطلب شيئا من الأشياء ولا يقصده إلا من جهة أنه هو ذلك الشئ في الواقع ، ولا يهرب من شئ ولا يندفع عنه إلا لكونه هو ذلك الشئ في الحقيقة، الذي يطلب الضرع - مثلا - إنما يطلب ما هو بحسب الواقع لبن ، لا ما هو بحسب التوهم والحسبان کذلک...» 🔻 : اگر با چنین نگرشی آثار عرفانی مرحوم علامه خوانده شود، پی خواهیم برد که ایشان حتی در متون عرفانی، چنین قانونی را را دقت و حسّاسیت بالایی رعایت کرده اند. 🔸 به عنوان مثال ایشان در رسالۀ عرفانی الولایة چنین شروع می کنند:«إنّ الموجودات تنقسم باعتبار إلى قسمين، فإنّ كلّ معنى عقلناه، إمّا أن يكون له مطابق في الخارج موجود في نفسه، سواء كان هناك عاقل أو لم يكن، كالجواهر الخارجيّة من الجماد و النبات و الحيوان و أمثالها، و إمّا أن يكون مطابقه موجودا في الخارج بحسب ما نعقله، غير موجود لو لا التعقّل، كالملك...». 🔹 البته باید توجه داشت که مبدا بدیهی در هر علمی متناسب با آن علم است. نباید توقع داشت مبدا بديهي علم فقه، بسان مبدا بدیهی علم تفسیر باشد. 🔶 رعایت این پر برکت 🔅 این سبک و دَیدن علمی علامۀ طباطبایی «ره» و برکات بسیار زیادی دارد که به صورت اجمالی به چندین این پرارزش اشاره می کنیم 🌀 : این سبک و مشی علمی از انحراف فکری افرادی که توانایی صعود تا قلّۀ های علم را ندارند، جلوگیری می کند. خیلی از افراد در علوم مختلف، به کج فهمی ها و انحرافات فکری دچار می شوند. و از آنجا که توانایی پیشرفت و صعود تا قلۀ آن علم را ندارند، در آن انحراف فکری باقی مانده و موجب فساد فکری خود و دیگران می شوند. 🔸 اما اگر سلسله گزاره های علم از خواستگاه و مبدا بدیهی شروع شود، چنین افرادی را که توانایی صعود و پیشرفت در علم را ندارند، در مسیر صحیح علم قرار داده و از آن انحرافات جلوگیری می کند. مثال بارز این ، جوانانی است که اول انقلاب دچار کج فهمی ها و فساد فکری مارکسیستی شده بودند، و چون مرحوم علامه نقطه شروع علم فلسفه را در کتاب اصول فلسفه مبدء بدیهی قرار داده بود، از آن جوانان دستگیری می کرد و آنان را از هبوط در درّۀ آن تفکرات فاسد نجات می داد. 🌀 : اگر علم از مبدا بدیهی شروع شود، شعاع مخاطبین آن علم گسترده تر شده و انسان های بیشتری در دایرۀ انتفاع از آن علم قرار می گیرند. چرا که آن نقطۀ شروع و مبدء بدیهی را اکثر افراد انسانی، به خوبی می فهمند. 🔸 این مسالۀ تأثیر بسزایی در هم زبانی و مفاهمۀ آسان در کمپین ها و کنفرانس های علمی بین اللملی خواهد داشت. فأغتنموا 🌀 : شروع کردن علم از مبدا بدیهی -که بَیس و زیرساخت مابقی ادراکات و مسائل آن علم است- موجب می شود، متعلّم شاهراه و مسیری که در علم قرار است پیموده شود را درک کند. با این درک، می تواند نظریاتی را که اساسا از مسیر علم خارج اند، تشخیص داده و کنار بگذارد. 🔸 از این رو می تواند با حفظ آموزش دقیق و عمیق آن علم (بدون عجله و رد کردن مسائل مهم) عمر تحصیلی خود را کوتاه کرده و قدم راسخ بر گزاره های مرزی آن علم بگذارد 🌀 : رعایت قانون شروع از مبدئ بدیهی، متعلم را از تشویش و اضطراب خاطر و سر درگمی در مباحث باز می دارد. چرا که وقتی علم از مبدء بدیهی آغاز شود، متعلم رابطه زنجیره ای و ترتّب مسائل بر یکدیگر را درک کرده و در دام أقوال مختلف و متشتّت آن علم، گرفتار نمی شود. 😔 چه بسیار استعدادهای قوی و جوانی که در ابتدا با انژری زیاد و شوق فراوان قدم در راه تحصیل علم نهادند اما به خاطر عدم مراعات این قانون پرثمر و تأثیرگذار از طرف اساتید و کتب آموزشی به تدریج رو به کم سویی و خاموشی و ناامیدی می نهند و صحیفۀ وجودی خود را از نور آن علم محروم می دارند. بدیهی است که این اشکال به تمامی مراکز آموزشی وارد است اعم از حوزه و دانشگاه 🌀 : یکی از مشکلات حادّ آموزشی این است که متعلّم، اعتماد به نفس کافی برای "أقول" گفتن و ردّ نظریات مطروحه در آن علم را ندارد. از این رو متعلّم ذهن خود را فقط محیلی برای پمپاژ و بایگانی اطلاعات آن علم قرار می دهد بدون هیچ قضاوت و داوری درمورد آن ها. 👌 اما اگر علم از مبدء و مقدمۀ بدیهی شروع شود، متعلّم با وجدان و فهم آن مبدء بدیهی و پی بردن به ارتباط زنجیره ای میان گزاره ها، مناط صحیح و غلط بودن اقوال را به دست آورده و جرأت و توانایی بر «رد کردن نظرات» و «انتخاب نظریه صحیح بین نظرات مختلف» و حتی «نظر جدید دادن» را به دست می آورد. 🌀 : یکی از بحران های عرصهٔ آموزش در عصر حاضر، شوق نداشتن و دلسردی متعلّمین نسبت به فراگیری علم است. به گونه ای که هیچ کدام علم را برای ارزش خود علم نمی خوانند و آن را تنها ابزاری برای درآمد مادی قرار می دهند. منشأ این دلسردی و اشتیاق نداشتن ها این است که متعلّم ، خود را از آن علم بیگانه دانسته و آن را جزئی از زندگی خود قرار نداده است. 🔸 اگر علم از مبدء بدیهی شروع شود، از آنجا که متعلّم وجداناً به آن مبدء بدیهی علم داشته و خود را همگام و همراه با آن گزاره بدیهی می پندارد، از همان ابتدا احساس بیگانگی را در صفحۀ وجودی خود خاموش می کند. و از آنجا که گزاره های دیگر علم می خواهند بر همین مبدء بدیهی وجدانی سوار شوند، هر اندازه که سلسلۀ گزاره های علم پیش روند، شوق و اشتیاق به فراگیری در ایشان فزونی یافته و آن علم را جزئی از زندگی خود بر می شمارد. 🌀 : در عصر حاضر، ایستایی و توقف همگانی در سرحدات مرزی علوم و ناکامی در توسعه و پیشرفت گزاره های مرزی و در نهایت عدم تولید علم، ننگ و عاری است که بر چهرۀ مدعیّان بازار علم و دانش نشسته است. در این عصر، اندیشمندانی که تمامی مراحل آموزشی و پژوهشیِ علم را پشت سر گذاشته و صدها پایان نامۀ علمی پژوهشی به رشتۀ تحریر درآورده اند، در مرحلۀ آخر علم که مرحلۀ تولید و پیش بردن علم است، دچار پوچی و ناکامی می شوند. این ناکامی و عدم حصول نتیجه، تنها یک دلیل دارد، و آن این است که متعلّم در دروۀ آموزش آن علم، به صورت مسائل علم را و نشده و تنها با رژیم آموزشی -که الزاما متعلم را به دارایی واقعی نمی رساند- مراحل علم اندوزی را پشت سر گذاشته است. 🔅 اما اگر شروع از مبدء بدیهی در علوم رعایت شود، متعلّم در مسیر واقعی علم آموزی قرار گرفته و مسائل علم را حقیقتا واجد و دارا می شود. چرا که متعلّم با شروع سیر آموزشی خود از مبدء بدیهی، در مسیر واجدن و دارایی علم قرار گرفته و با دل و جان، مابقی ادراکات زنجیره ای علم را فرا می گیرد. در نتیجه تصاعد و افزایش واقعی را در روح خود احساس می کند. 👌 اگر متعلم، با چنین روشی علم را فرا گیرد، با رسیدن به مرحلۀ نهایی علم، گزاره های آن علم، دارایی واقعی نفس او شده و به صورت یک ملکه نفسانی در وجودش متبلور می شوند. و با تحصیل ملکۀ علم، مشکل ناکامی در تولید از اساس منتفی می شود. 🌐 @almorsalaat
اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی - المرسلات.mp3
15.44M
♨️اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی 🔰حجت الاسلام سید محمدهاشمی 🔸 فهرست موضوعات: - اندیشمندان اصلاح گر اسلامی در 150 سال گذشته - شکل گیری اندیشه اجتماعی در دوران معاصر دنیای اسلام - علامه طباطبایی و اندیشه اجتماعی - ویژگی های اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (اصالت، استقلال، عدم منتهی شدن به سلفی گری، تبیین فلسفی کامل، قابل بسط در زمان ما، ظرفیت تمدنی و نظریه پایان تاریخ) - سیری در اندیشه اجتماعی علامه - نظریه اعتباریات سنگ بنای اندیشه اجتماعی - اعتبار استخدام و اعتبار اجتماع - عاقبت قهری اختلافات اجتماعی - فلسفه اجتماعی نبوت - اندیشه علامه طباطبایی در تقابل تمام عیار با سکولاریسم - معنویت و اجتماع - توحید، ضامن بقای اجتماع و نافرجام بودن اجتماعات غیر توحیدی - نظریه پایان تاریخِ اجتماع از منظر علامه - امتداد اندیشه علامه طباطبایی 📌تاریخ: ۹۹/۸/۲۱ در لایو اینستاگرام @almorsalaat
🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» برگزار می‌شود. 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆 زمان: پنج‌شنبه‌ها/ 🔹 ساعت ۸ الی ۹ (فقه نظام روابط اجتماعی) 🔹 ساعت ۹ الی ۱۰ (نظام اصولی امام خمینی(ره)) 🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار می‌شود. 📱 لینک ثبت نام: 🌐 https://b2n.ir/100020 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 📌باحضور استاد آیت الله فرحانی 💠امروز ساعت۱۰:۳۰ 🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی 🌐اندیشه سیاسی علامه طباطبایی 🔰استاد امین اسدپور 📌جمعه ۹۹/۸/۲۳ ساعت۱۶ 🔘پخش زنده در المرسلات👇 🆔 instagram.com/almorsalat @almorsalaat
پنجمین دورۀ کارگاه آموزش مجازی پایان نامه نویسی: معاونت پژوهش حوزۀ علميۀ امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری پنجمین دورۀ کارگاه آموزش مجازی پایان نامه نویسی نموده است. علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @kmpheekq مراجعه فرمایید و یا با شمارۀ 02537108139 (از ساعت 14 تا 18) تماس بگیرید. لینک معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم علیه السلام https://eitaa.com/pemamkazem
سومین دورۀ کارگاه آموزش مجازی نگارش علمی: معاونت پژوهش حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری سومین کارگاه آموزش مجازی نگارش علمی نموده است. علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @kmpheekq مراجعه فرمایند و یا با شماره تلفن 37108139 (ازساعت 14 الی 18) تماس بگیرید