📌رساله الولایه، سفرنامه سلوک
🔰آیت الله جوادی آملی
⚡️در عرفان عملي، مسير نيل عارف به توحيد اصيل ارائه مي شود. در واقع عرفان همان بيان مسير سلوك عارف به سوي توحيد محض است. چون علاّمه طباطبايي همانند بعضي از اساتيد مخصوص خود، سالك اين طريقت و راهي اين راه بود، توانست براي سلوك خويش سفرنامه اي بنويسد كه همان رسالة الولايه است. اين رساله نه تنها يك سفرنامه، بلكه مي توان گفت زندگي نامه ايشان است، چون زندگي علاّمه تماماً سلوك توحيدي بود. #سفرنامه رسالة الولايه بازگويي سير يك عارف از «خلق» تا «حق» است كه تا كسي اين مسافت را نرفته باشد و از نزديك با مسائل آن روبه رو نشده باشد، توان بيان آن را با چنين قلم و رقم راسخي ندارد. برخي نيز اين مسير را طي كرده بودند؛ امّا توفيق بيان آن را نيافتند و برخي هم نخواستند آن را بيان كنند. علاّمه طباطبايي از علمايي بود كه راهي اين راه بود و توانست به مقداري كه راه را طي كرده بود، آن را براي ديگران بازگو كند و به عبارت بهتر، «مشهود» را «مبرهن» كند. علاّمه طباطبايي از اين توانايي لازم برخوردار بود كه «حضور» را «حصول» و «مشهود» را «مفهوم» و «عرفان» را «برهان» كند و به طور كلّي بتواند آنچه را يافته بود، به قلم آورد و مستدل سازد.
📚 شمس الوحی التبریزی ص۲۷۲
#در_محضر_علامه #عرفان
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
negahiberesalealvelaye@almorsalat.mp3
1.39M
♨️نگاهی به رساله الولایه، ارزشمندترین اثر علامه طباطبایی
🔰استاد علی فرحانی
#در_محضر_علامه #پای_درس_استاد
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی
🌐اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
📌استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
چهارشنبه ۹۹/۸/۲۱ ساعت۱۹
🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇
🆔 instagram.com/almorsalat
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
#یادداشت
💢 شروع از مبدء بدیهی در تمام علوم _ سبک پر ارزش علامۀ طباطبایی
🔰نگارنده: حجت الإسلام عباس افروزی
🆔: @A_Afrouzi133
♻️ در این کوتاه نوشتار سعی بر آن داریم که سبک و شیوۀ علامۀ طباطبایی «ره» در علومی قلم زده را تبیین کنیم، تا به ارزش و اهمیت بسیار زیاد آن پی ببریم
🔆 امتیاز منحصر به فرد مرحوم علامۀ طباطبایی این است که ایشان بدون استثناء در هر علمی قلم زده اند، یک #قانون پرثمر و ارزشمند را با دقت تمام و حسّاسبت بالایی مراعات می کردند.
🔸 آن #قانون گرانبهاء این است که ایشان در نقطۀ شروع گزاره های علم بدیهی ترین ادراکات و مسائل را مبدء قرار داده و بعد از همراهی وجدان حق طلب متعلّم، دیگر گزاره های آن علم را متسلسل و زنجیره وار بر آن مبدء بدیهی سوار می کنند.
🔸 این قانون پر ثمره و پر ارزش، در وجود و هستی مرحوم علامه نهادینه شده بود، چرا که ایشان در هر علمی از علوم قلم زده اند، این قانون را رعایت کرده اند.
🔷 در ادامۀ این نوشتار، چندین عبارت از ایشان را در علوم مخلتف شاهد بر این مدعا می آوریم تا وجود این قانون را در دَیدن و سبک علمی ایشان بالعیان مشاهده کنید.
🔻 #علم_اصول: کتاب حاشیه کفایه علامۀ طباطبایی بهترین شاهد صدق بر این مدعا می باشد. به عنوان مثال نقطۀ شروع علامه در بحث وضع، اشاره می کنیم. ایشان در نقطهٔ شروع بحث وضع، بدیهی ترین مسالۀ را در باب الفاظ مبدء قرار می دهند: «#لا_ريب ان انفهام المعنى من اللفظ أعني المعنى الخاصّ من اللفظ الخاصّ بحسب أي لغة من اللغات ثم دوام ذلك و استمراره بعدم التخلف و الاختلاف يكشف عن نسبة بينهما و ارتباط لأحدهما بالآخر أو لا، و عن كون هذه النسبة ثابتة غير متغيرة ثانيا....» و در ادامه می گویند: «ثم انا إذا تأملنا في حال الإنسان #بل كثيرا من الأنواع الحيوانية #وجدنا مسألة تفهيم ما في الضمير من #الضروريات التي تمسها الحاجة الأولية من حيث الاجتماع و التقارن الّذي بينهم...» حاشیِة الکفایه، ج1، ص16.
🔻 #علم_فقه: ایشان در تفسیر المیزان وقتی می خواهند ملکیت را توضیح دهند،گزاره ای بدیهی -که حسّ غریزی مشترک بین گیاهان و حیوانات و انسان ها است- را مبدء بحث خود قرار می دهند: «كل ما بين أيدينا من الموجودات المكونة، و منها النبات و الحيوان و الإنسان، فإنه يتصرف في الخارج عن دائرة وجوده مما يمكن أن ينتفع به في إبقاء وجوده لحفظ وجوده و بقائه...» المیزان فی تفسیر القرآن، ج2، ص53. مثال های فقهی متعدیی را از ایشان می تواند شاهد آورد اما دریغ کم مجال تفصیل نیست.
😔 و ای کاش تقریرِ آن هشت سال درس خارج اصول و فقه ایشان «کتاب الصوم» - که سید جلال الدین آشتیانی در مقدمه شرح فصول الحکم قیصری می گوید من هشت سال در درس خارج اصول استاد علامهٔ طباطبایی شرکت کردم- موجود می بود و کام تشنه لبان معارف الهی را سیراب می کرد.
🔻 #علم_تفسیر: تفسیر گرانسنگ المیزان، شاهد صدق دیگری بر این مدعا است. علامه طباطبایی «ره» در مقدمۀ تفسیر المیزان کسانی را که در سیر تفسیری خود را از مبدء بدیهی (ظهور عرفی و وجدانی الفاظ قرآن) شروع نکرده اند، توبیخ می کند.
🔹 ایشان بر این باور اند که مفسِّر باید سیر تفسیری خود را از ظاهر عرفی الفاظ قرآن شروع کند. و اگر می خواهد به بواطن و تأویلات آیات را اشاره ای داشته باشد، #باید آن باطن را بر روی همان ظهور عرفی آیات سوار کرده و آن را به ظاهر عرفی الفاظ قرآن برگرداند.
👌 علامه طباطبایی تنها کسی است که قائل است باید بین ظاهر و باطن قرآن، #جمع_سالم شود.
🔹 متأسفانه شاگردان علامه در این مبنا، از ایشان پیروی نکرده اند یا شاید اساسا این مبنا را از ایشان به ارمغان نبرده باشند. تنها یک نفر از شاگردان علامه ملتفت به #جمع_سالم بین ظاهر و باطن قرآن بود، آن هم مرحوم #شهید_مطهری است.
🔻 #علم_فلسفه: در کتب فلسفی مرحوم علامه، شواهد بسیار زیادی بر رعایت این #قانون ارزشمند وجود دارد. نحوۀ ورود ایشان در کتب بدایه و نهایه و اصول فلسفه و حتی حواشی ایشان بر اسفار، دلالت صریح بر وجود چنین قانونی در مشی و دَیدن علمی ایشان دارد. از این دیدگاه، کلید واژۀ «#طفل» در متون علامه، از امتیاز زیادی برخوردار است.
🔹 ایشان سلسله ادراکات علم فلسفه را در کتاب بدایة الحکمة اینگونه شروع می کنند: «أن الانسان يجد من نفسه أن لنفسه حقيقة و واقعية، و أن هناك حقيقة و واقعية وراء نفسه، وأن له أن يصيبها، فلا يطلب شيئا من الأشياء ولا يقصده إلا من جهة أنه هو ذلك الشئ في الواقع ، ولا يهرب من شئ ولا يندفع عنه إلا لكونه هو ذلك الشئ في الحقيقة، #فالطفل الذي يطلب الضرع - مثلا - إنما يطلب ما هو بحسب الواقع لبن ، لا ما هو بحسب التوهم والحسبان کذلک...»
🔻 #علم_عرفان: اگر با چنین نگرشی آثار عرفانی مرحوم علامه خوانده شود، پی خواهیم برد که ایشان حتی در متون عرفانی، چنین قانونی را را دقت و حسّاسیت بالایی رعایت کرده اند.
🔸 به عنوان مثال ایشان در رسالۀ عرفانی الولایة چنین شروع می کنند:«إنّ الموجودات تنقسم باعتبار إلى قسمين، فإنّ كلّ معنى عقلناه، إمّا أن يكون له مطابق في الخارج موجود في نفسه، سواء كان هناك عاقل أو لم يكن، كالجواهر الخارجيّة من الجماد و النبات و الحيوان و أمثالها، و إمّا أن يكون مطابقه موجودا في الخارج بحسب ما نعقله، غير موجود لو لا التعقّل، كالملك...».
🔹 البته باید توجه داشت که مبدا بدیهی در هر علمی متناسب با آن علم است. نباید توقع داشت مبدا بديهي علم فقه، بسان مبدا بدیهی علم تفسیر باشد.
🔶 #ثمرات رعایت این #قانون پر برکت
🔅 این سبک و دَیدن علمی علامۀ طباطبایی «ره» #ثمرات و برکات بسیار زیادی دارد که به صورت اجمالی به چندین #ثمرۀ این #قانون پرارزش اشاره می کنیم
🌀 #ثمرۀ_اول: این سبک و مشی علمی از انحراف فکری افرادی که توانایی صعود تا قلّۀ های علم را ندارند، جلوگیری می کند. خیلی از افراد در علوم مختلف، به کج فهمی ها و انحرافات فکری دچار می شوند. و از آنجا که توانایی پیشرفت و صعود تا قلۀ آن علم را ندارند، در آن انحراف فکری باقی مانده و موجب فساد فکری خود و دیگران می شوند.
🔸 اما اگر سلسله گزاره های علم از خواستگاه و مبدا بدیهی شروع شود، چنین افرادی را که توانایی صعود و پیشرفت در علم را ندارند، در مسیر صحیح علم قرار داده و از آن انحرافات جلوگیری می کند. مثال بارز این #ثمره، جوانانی است که اول انقلاب دچار کج فهمی ها و فساد فکری مارکسیستی شده بودند، و چون مرحوم علامه نقطه شروع علم فلسفه را در کتاب اصول فلسفه مبدء بدیهی قرار داده بود، از آن جوانان دستگیری می کرد و آنان را از هبوط در درّۀ آن تفکرات فاسد نجات می داد.
🌀 #ثمرۀ_دوم: اگر علم از مبدا بدیهی شروع شود، شعاع مخاطبین آن علم گسترده تر شده و انسان های بیشتری در دایرۀ انتفاع از آن علم قرار می گیرند. چرا که آن نقطۀ شروع و مبدء بدیهی را اکثر افراد انسانی، به خوبی می فهمند.
🔸 این مسالۀ تأثیر بسزایی در هم زبانی و مفاهمۀ آسان در کمپین ها و کنفرانس های علمی بین اللملی خواهد داشت. فأغتنموا
🌀 #ثمرۀ_سوم: شروع کردن علم از مبدا بدیهی -که بَیس و زیرساخت مابقی ادراکات و مسائل آن علم است- موجب می شود، متعلّم شاهراه و مسیری که در علم قرار است پیموده شود را درک کند. با این درک، می تواند نظریاتی را که اساسا از مسیر علم خارج اند، تشخیص داده و کنار بگذارد.
🔸 از این رو می تواند با حفظ آموزش دقیق و عمیق آن علم (بدون عجله و رد کردن مسائل مهم) عمر تحصیلی خود را کوتاه کرده و قدم راسخ بر گزاره های مرزی آن علم بگذارد
🌀 #ثمرۀ_چهارم: رعایت قانون شروع از مبدئ بدیهی، متعلم را از تشویش و اضطراب خاطر و سر درگمی در مباحث باز می دارد. چرا که وقتی علم از مبدء بدیهی آغاز شود، متعلم رابطه زنجیره ای و ترتّب مسائل بر یکدیگر را درک کرده و در دام أقوال مختلف و متشتّت آن علم، گرفتار نمی شود.
😔 چه بسیار استعدادهای قوی و جوانی که در ابتدا با انژری زیاد و شوق فراوان قدم در راه تحصیل علم نهادند اما به خاطر عدم مراعات این قانون پرثمر و تأثیرگذار از طرف اساتید و کتب آموزشی به تدریج رو به کم سویی و خاموشی و ناامیدی می نهند و صحیفۀ وجودی خود را از نور آن علم محروم می دارند. بدیهی است که این اشکال به تمامی مراکز آموزشی وارد است اعم از حوزه و دانشگاه
🌀 #ثمرۀ_پنجم: یکی از مشکلات حادّ آموزشی این است که متعلّم، اعتماد به نفس کافی برای "أقول" گفتن و ردّ نظریات مطروحه در آن علم را ندارد. از این رو متعلّم ذهن خود را فقط محیلی برای پمپاژ و بایگانی اطلاعات آن علم قرار می دهد بدون هیچ قضاوت و داوری درمورد آن ها.
👌 اما اگر علم از مبدء و مقدمۀ بدیهی شروع شود، متعلّم با وجدان و فهم آن مبدء بدیهی و پی بردن به ارتباط زنجیره ای میان گزاره ها، مناط صحیح و غلط بودن اقوال را به دست آورده و جرأت و توانایی بر «رد کردن نظرات» و «انتخاب نظریه صحیح بین نظرات مختلف» و حتی «نظر جدید دادن» را به دست می آورد.
🌀 #ثمرۀ_ششم: یکی از بحران های عرصهٔ آموزش در عصر حاضر، شوق نداشتن و دلسردی متعلّمین نسبت به فراگیری علم است. به گونه ای که هیچ کدام علم را برای ارزش خود علم نمی خوانند و آن را تنها ابزاری برای درآمد مادی قرار می دهند. منشأ این دلسردی و اشتیاق نداشتن ها این است که متعلّم ، خود را از آن علم بیگانه دانسته و آن را جزئی از زندگی خود قرار نداده است.
🔸 اگر علم از مبدء بدیهی شروع شود، از آنجا که متعلّم وجداناً به آن مبدء بدیهی علم داشته و خود را همگام و همراه با آن گزاره بدیهی می پندارد، از همان ابتدا احساس بیگانگی را در صفحۀ وجودی خود خاموش می کند. و از آنجا که گزاره های دیگر علم می خواهند بر همین مبدء بدیهی وجدانی سوار شوند، هر اندازه که سلسلۀ گزاره های علم پیش روند، شوق و اشتیاق به فراگیری در ایشان فزونی یافته و آن علم را جزئی از زندگی خود بر می شمارد.
🌀 #ثمرۀ_هفتم: در عصر حاضر، ایستایی و توقف همگانی در سرحدات مرزی علوم و ناکامی در توسعه و پیشرفت گزاره های مرزی و در نهایت عدم تولید علم، ننگ و عاری است که بر چهرۀ مدعیّان بازار علم و دانش نشسته است.
در این عصر، اندیشمندانی که تمامی مراحل آموزشی و پژوهشیِ علم را پشت سر گذاشته و صدها پایان نامۀ علمی پژوهشی به رشتۀ تحریر درآورده اند، در مرحلۀ آخر علم که مرحلۀ تولید و پیش بردن علم است، دچار پوچی و ناکامی می شوند.
این ناکامی و عدم حصول نتیجه، تنها یک دلیل دارد، و آن این است که متعلّم در دروۀ آموزش آن علم، به صورت #واقعی مسائل علم را #دارا و #واجد نشده و تنها با رژیم آموزشی -که الزاما متعلم را به دارایی واقعی نمی رساند- مراحل علم اندوزی را پشت سر گذاشته است.
🔅 اما اگر #قانون شروع از مبدء بدیهی در علوم رعایت شود، متعلّم در مسیر واقعی علم آموزی قرار گرفته و مسائل علم را حقیقتا واجد و دارا می شود. چرا که متعلّم با شروع سیر آموزشی خود از مبدء بدیهی، در مسیر واجدن و دارایی علم قرار گرفته و با دل و جان، مابقی ادراکات زنجیره ای علم را فرا می گیرد. در نتیجه تصاعد و افزایش واقعی را در روح خود احساس می کند.
👌 اگر متعلم، با چنین روشی علم را فرا گیرد، با رسیدن به مرحلۀ نهایی علم، گزاره های آن علم، دارایی واقعی نفس او شده و به صورت یک ملکه نفسانی در وجودش متبلور می شوند. و با تحصیل ملکۀ علم، مشکل ناکامی در تولید از اساس منتفی می شود.
#در_محضر_علامه #بزرگداشت_علامه_طباطبایی
#شروع_از_مبدء_بدیهی #قانون_پرثمر #واحد_مشاوران_المرسلات
🌐 @almorsalaat
اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی - المرسلات.mp3
15.44M
♨️اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی
🔰حجت الاسلام سید محمدهاشمی
🔸 فهرست موضوعات:
- اندیشمندان اصلاح گر اسلامی در 150 سال گذشته
- شکل گیری اندیشه اجتماعی در دوران معاصر دنیای اسلام
- علامه طباطبایی و اندیشه اجتماعی
- ویژگی های اندیشه اجتماعی علامه طباطبایی (اصالت، استقلال، عدم منتهی شدن به سلفی گری، تبیین فلسفی کامل، قابل بسط در زمان ما، ظرفیت تمدنی و نظریه پایان تاریخ)
- سیری در اندیشه اجتماعی علامه
- نظریه اعتباریات سنگ بنای اندیشه اجتماعی
- اعتبار استخدام و اعتبار اجتماع
- عاقبت قهری اختلافات اجتماعی
- فلسفه اجتماعی نبوت
- اندیشه علامه طباطبایی در تقابل تمام عیار با سکولاریسم
- معنویت و اجتماع
- توحید، ضامن بقای اجتماع و نافرجام بودن اجتماعات غیر توحیدی
- نظریه پایان تاریخِ اجتماع از منظر علامه
- امتداد اندیشه علامه طباطبایی
📌تاریخ: ۹۹/۸/۲۱ در لایو اینستاگرام
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی
📚 سلسله درسگفتارهای نظامهای اسلامی با موضوع «فقه نظام روابط اجتماعی» و «نظام اصولی امام خمینی(ره)» برگزار میشود.
🔹 استاد: حجتالاسلام والمسلمین علی فرحانی
📆 زمان: پنجشنبهها/
🔹 ساعت ۸ الی ۹ (فقه نظام روابط اجتماعی)
🔹 ساعت ۹ الی ۱۰ (نظام اصولی امام خمینی(ره))
🕌 درس به صورت غیرحضوری(آنلاین) برگزار میشود.
📱 لینک ثبت نام:
🌐 https://b2n.ir/100020
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی
📌باحضور استاد آیت الله فرحانی
💠امروز ساعت۱۰:۳۰
🔘پخش زنده در اینستاگرام المرسلات👇
🆔 instagram.com/almorsalat
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
♨️سلسله جلسات بزرگداشت علامه طباطبایی
🌐اندیشه سیاسی علامه طباطبایی
🔰استاد امین اسدپور
📌جمعه ۹۹/۸/۲۳ ساعت۱۶
🔘پخش زنده در #اینستاگرام المرسلات👇
🆔 instagram.com/almorsalat
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
پنجمین دورۀ کارگاه آموزش مجازی پایان نامه نویسی:
معاونت پژوهش حوزۀ علميۀ امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری پنجمین دورۀ کارگاه آموزش مجازی پایان نامه نویسی نموده است.
علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @kmpheekq مراجعه فرمایید
و یا با شمارۀ 02537108139
(از ساعت 14 تا 18) تماس بگیرید.
لینک معاونت پژوهش حوزۀ علمیۀ امام کاظم علیه السلام
https://eitaa.com/pemamkazem
سومین دورۀ کارگاه آموزش مجازی نگارش علمی:
معاونت پژوهش حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام اقدام به برگزاری سومین کارگاه آموزش مجازی نگارش علمی نموده است.
علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @kmpheekq مراجعه فرمایند
و یا با شماره تلفن 37108139
(ازساعت 14 الی 18) تماس بگیرید
#معرفی_کتاب
📚 شمس الوحی تبریزی (سیره علمی علامه طباطبایی)
🔰آیت الله جوادی آملی
#در_محضر_علامه #زندگینامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
▫️آقاي طباطبايي مرا موحّد كرد.
🔰خاطره ای از زبان علامه در مناظره با یک مارکسیست
🔅تابستاني در «دَرَكه» (اطراف تهران) به سر مي بردم (در آن سالها افكار كمونيستي و ماترياليستي رايج بود). يكي از صاحب نظران مادّي انديش و ماركسيست مايل بود با من به بحث آزاد بنشيند. چون بحث آغاز شد، حدود هشت ساعت (در روزهاي طولاني تابستان) بحث ما به درازا كشيد و عنصر محوري گفتمان را الحاد وي و توحيد من تشكيل مي داد و من همه سخنانِ ملحدانه او را با سعه صدر گوش مي دادم. نرنجيدم و پرخاش نكردم و من براي اثبات ذات اقدس پروردگار از راه برهان صدّيقين سخن مي گفتم. سرانجام علامت تأمل و تدبر در وي ظهور كرد. مدّتي بعد در پاسخ يكي از همفكران خود كه از او پرسيده بود: در مناظره با آقاي طباطبايي به كجا رسيدي؟ گفته بود: «آقاي طباطبايي مرا موحّد كرد».
📚شمس الوحی تبریزی ص۲۴۰
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🎙 سخنرانی مجازی (ع) به زبان #انگلیسی
🔰 موضوع: هماهنگی زندگی معنوی و فعالیت اجتماعی-انقلابی در اندیشه امام خمینی (ره)
🌙 زمان: پنجشنبه ۲۲ آبان ساعت ۲۳
🔺 پخش زنده از یوتیوب:
www.youtube.com/AIMTV
برگزار کننده: مجموعه AIM Islam لندن
#English
@ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️مشکور حجی قاسم ما قصرت ویانه...
📹 سپاسگزاریم حاجقاسم؛ برای ما کم نگذاشتی...
فعالان عراقی بهمناسبت "روز شهید" این نماهنگ را برای تقدیر و تشکر از فداکاریهای شهید سلیمانی در راه نجات این کشور از شر داعش، منتشر کردند.
#شهادت
@HawzahNews
@almorsalaat
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
♨️علامه و انقلاب
💠وجود با برکت علامه طباطبایی و شخصیت ممتاز علمی-معنوی ایشان یکی از استوانه هایی است که شکل گیری انقلاب اسلامی و بوجود آمدن زیرساختهای آن را باید مدیون تلاش های علمی_معنوی ایشان دانست.
🔰استاد آیت الله فرحانی
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه #حوزه_انقلابی
@khetabaat
✅احتمال نمى داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم
👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با #علامه_طباطبایی
@almorsalaat 👇 👇
المرسلات
✅احتمال نمى داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم 👈خاطره آشنایی علامه طه
✅احتمال نمى داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم
👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با #علامه_طباطبایی
✨✨✨✨✨
🔺در سنه يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّه قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلده طيّبه قم مشرّف شدم. و در مدرسه مرحوم آية الله حجّت كه بعداً بمدرسه حجّتيّه معروف شد حجره اى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مى دادم.
🔺بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله حجّت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه به سبك همان مدارس اسلامى باشد، و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلّاب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلّاب بسازند.
🔺هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشه هاى متنوّع و مختلفى كشيدند، مورد نظر آية الله واقع نشد، تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشه اى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است. ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم.
🔺و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم، و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج ميرزا مهدى آشتيانىّ قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده، و قصد تدريس داشتند، و چند ماهى هم توقّف كردند؛ و به يكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از «منظومه سبزوارى» براى ما بگويند، و ما در آستانه شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و به طهران بازگشتند. در همين احوال شنيديم: آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشه ساختمان را كشيده است، به نام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفه اى در حوزه شروع كرده است.
🔺اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛ و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانه اى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلًا از علماى رشت مى باشند، يك روز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى (علامه طباطبایی) از زيارت مشهد برگشته، بيا به ديدنش برويم!
🔺چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه ها در بين راه او را مى ديديم، و ابداً احتمال نمى داديم كه او از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم.
🔺با عمامه بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمه هاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچه هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده.
🔺ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه، واقعاً اين مرد، جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه:
🔸هر آن كو ز دانش برَد توشه اى
🔸جهانيست بنشسته در گوشه اى
📚مهرتابان ص ۱۳
#در_محضر_علامه
#معلم_نمونه_اسلام
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
✅ آشنایی با کتاب "بدایه الحکمه" و جایگاه آن در نسبت با اسفار و نهایه الحکمه
@almorsalaat👇👇
آشنایی با کتاب بدایه الحکمه و جایگاه آن در نسبت با اسفار و نهایه الحکمه@almorsalat.mp3
5.65M
♨️آشنایی با کتاب "بدایه الحکمه" و جایگاه آن در نسبت با اسفار و نهایه الحکمه
🔰استاد علی فرحانی
#فلسفه #پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚 استاد (صد روایت از زندگی آیت الله سید علی قاضی ره)
💠بسیار کتاب شیرین و جذابیست. #حتما دانلود کنید و بخوانید.
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/29
#قله_های_تهذیب #عرفان
#کتابخانه_مجازی
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚تماشای فرزانگی و فروزندگی
🔰برگرفته از مقالات و بيانات آيتاللهمصباح يزدي درباره علامه طباطبايي
#در_محضر_علامه #زندگینامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
♨️نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی
1⃣مشاركت در جلسات مشورتى با علما و انتشار اعلاميه
2⃣تبيين مبانى فكرى انقلاب
🔰آیت الله مصباح یزدی
🔹علامه طباطبايى(رحمه الله) در مسايل #انقلاب اسلامى نقش مهمى داشته است؛ زيرا اين حركت بزرگ قبل از آنكه سياسى و اجتماعى باشد، #فرهنگى بود و براى پيروزى چنين انقلابى به فعاليت فرهنگى مستمرى نياز بود، و علامه طباطبايى در تقويت اين بُعد انقلاب بسيار تأثيرگذار بوده است.
🔹شاهدش اين مىباشد كه بسيارى از مسؤولين بزرگ نظام جمهورى اسلامى ايران از #شاگردان ايشان هستند و از افكارشان الهام گرفتهاند.
🔹آن زمانى كه كمتر صحبتى از حكومت اسلامى به ميان مىآمد مرحوم علامه هم در اثر سترگ خود يعنى #الميزان و نيز در برخى آثار ديگرش اين موضوع مهم را مطرح كرد و #مقالاتى به قلم ايشان در سالهاى اختناق سياسى رژيم پهلوى درباره زعامت و رهبرى منتشر شد كه براى تبيين مبانى نظام اسلامى از منابع ارزشمندى به شمار مىروند.
🔹تأثيرى كه وى در فراهم نمودن زمينه فرهنگى انقلاب داشتند، چشمگير و غير قابل انكار است. در آغاز نهضت اسلامى كه علماى حوزه علميه قم و ساير شهرستانها، #جلساتى تشكيل مىدادند و براى روشن نمودن افكار و اذهان مردم #اعلاميههايى صادر مىكردند، علامه در زمره برجستهترين افرادى بود كه در اين جلسات حضور مىيافت و برخى اعلاميههايى كه به امضاى ايشان مىباشد در دسترس است.
🔹پس در واقع آن مفسّر عاليقدر در دو عرصه در پيشرفت انقلاب اسلامى، مؤثر بوده است يكى مشاركت در جلسات مشورتى با علما، اساتيد و مراجع و انتشار اعلاميه و ديگرى تبيين مبانى فكرى انقلاب چه در درسهايشان و چه در كتابهايشان.
📚تماشای فرزانگی و فروزندگی
#در_محضر_علامه #حوزه_انقلابی
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat
📕 معرفی کتاب «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» اثر #مغفول علامه کبیر سید محمد حسین طباطبایی
🔰 اگر کسی مجلدات محتلف تفسیر #المیزان را با دقت و توجه به مطالعه گرفته باشد متوجه می شود که علامه طباطبایی ضمن محافظت بر روش نورانی خود در تفسیر #قرآن_به_قرآن، در بحث های روایی نشان می دهد که مدلول تفسیر قرآن به قرآن در کمال موافقت و همراهی با تفاسیری است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در روایات عنوان کرده اند. این موافقت به حدی است که به نظر می رسد ایشان تفسیر بسیاری از آیات مهم را از روایات الهام گرفته است. این شیوه موید بیانی است که ایشان در مقدمه تفسیر المیزان آورده و در آنجا توضیح می دهد که روش خودِ اهل بیت نیز عرضه قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به قرآن بوده است.
🔰 اما ایشان تفسیر دیگری دارد که اساسا هدفش اثبات همین موافقت و همراهی بیانات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است. این اثر که «تفسیر البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن» نام گرفته است در پنج جلد تدوین و تا اواسط سوره یوسف ادامه یافته است و حاصل تاملات مرحوم علامه در دوران حضور در تبریز است و تالیف آن در سال 1324 شمسی آغاز شده است و پیش از تفسیر المیزان نوشته شده است.
🔰 مطالعه این کتاب حقیقتا ارزشمند است و مطالبی در آن یافت می شود که در تفسیر المیزان هم وجود ندارد مضافا که روایات و موافقت آن با قرآن در این تفسیر یک مطلب اصلی است و این خود فوائد جداگانه ای دارد.
🔰 مناسب است با مطالعه این تفسیر به مشکات کم نظیرِ علمی علامه طباطبایی نزدیک تر شویم.
🖊سیدمحمدهاشمی
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@ofoqemobin
#روش_شناسی_اجتهاد
#مکتب_امام_خمینی
💢 تفسیر بیانی، روش کشف #مفردات الفاظ در نصوص شرعی
📝 #تقریر: محسن ابراهیمی
🔸گاهی اوقات فهم مراد یک عبارت شرعی (آیه یا روایت) مبتنی بر فهم معنای مفردات آن کلام است. از نکات مهم در سازمان استنباطی فقها، روش ایشان در کشف معنای مفردات است.
🔸به عنوان مثال در بحث از قاعده لاضرر، لازم است که معنای کلمه #ضرار فهمیده شود.
🔸راههای کشف معنای مفردات، متعدد است. استفاده از قول لغوی، رجوع به عرف، رجوع به سایر استعمالات شرعی و ... . همچنین این بحث بر نوع نگاه فقیه به بحث حقیقت شرعیه نیز مبتنی است.
🔸همینطور که در یکی از صوتهای گذشته (eitaa.com/almorsalaat/2102) بیان شد، مسئله حقیقت شرعیه از زمان آخوند خراسانی دچار تغییر محتوایی شد و منحصر به موضوع له ابواب عبادات شد. در صورتی که آنچه که عمدتا نزد قدما به عنوان #حقیقت_شرعیه به کار می رفت، مصطلح شرعی (نه صرفا موضوع له) الفاظ به کار رفته در نصوص بود. به این معنا که برای فهم معنای یک لفظ در لسان شارع، موارد متعدد استعمال شارع را بررسی می کردند و بدست می آورند که شارع وقتی که آن لفظ را به کار می برد، از آن چه معنایی را اراده می کند.
🔸روش حضرت امام نیز در کشف معنای مفردات همین روش است. به عنوان مثال در بدست آوردن معنای #ضرار و اینکه آیا معنای آن همانند معنای غالبی باب #مفاعله طرفینی است یا خیر، به تحقیق لغوی و یا ساختاری آن کلمه نمی پردازند، بلکه استمالات مختلف این لفظ را در نصوص مختلف بررسی میکنند.
🔸ناگفته نماند که یکی از وجوه اصلی روش تفسیر آیه به آیه که علامه در المیزان استفاده می کند، همین روش است و ایشان با در کنار هم گذاشتن استعمالات مختلف آیات، معنای لفظی را پیدا می کند.
🔸ناگفته نماند که این معنای از #حقیقت_شرعیه اختصاصی به عناوین ابواب و عبادات ندارد بلکه در مورد هر لفظی قابل اعمال است. کما اینکه در عبارات امام در مورد #دم، حیض و ... نیز به کار رفته است.
🔸نام این روش #تفسیربیانی است. حضرت آیت الله سبحانی نیز این اصطلاح را در توضیح معنای اطراد (به عنوان یکی از علائم حقیقت و مجاز) ذکر کرده است. هر چند که کار برد این اصطلاح در آن مقام صحیح نیست. چرا که در آن بحث به دنبال کشف موضوع له هستیم، اما به وسیله تفسیر بیانی، به موضوع له نائل نمی شویم.
🔸نکته آخر اینکه توجه به این روش جایگاه علوم ادبی را نیز روشن تر می کند. چرا که معلوم می شود که وقتی به دنبال مراد شارع از یک لفظ هستیم، می توانیم از سایر استعمالات استفاده کنیم و نیازی به علم لغت و کتب لغوی نداریم. اللهم الا ان یقال که کتاب لغوی شواهدی از استعمالات شرعی را بیان کرده باشد و در این جهت ما را کمک کند. وجه اینکه علامه در تفسیر المیزان از #مفردات_راغب استفاده می کند نیز همین است. چرا که در این روش قدمت کتاب لغت، ملاک نیست.
🔹آنچه بیان شد، خلاصه ای از بیانات استاد علی فرحانی، در آخرین جلسه تدریس کتاب #لاضرر بود. ایشان در این جلسه روش امام را تبیین کردند و شواهدی از قدما در استفاده از این روش را بیان داشتند.
📌نکته ای که از عبارات امام در این بحث بدست می آید این است که ایشان در این بحث هم از سبک #تراکم_ظنون استفاده می کنند.
⬇️صوت این جلسه را بشنوید👇👇
eitaa.com/majazi_almorsalaat/570
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول #فقه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚ثمرات حیات
🔰آیت الله شیخ علی پهلوانی
💠این کتاب، مجموعه دستنوشته های آیت الله پهلوانی، از جلسات خصوصی علامه طباطبایی است. تاکنون ۲جلد از این کتاب چاپ شده است.
💠غالب محتوای این کتاب، شرح اشعار و عباراتی از عرفاست که در جلسات خصوصی از علامه پرسیده شده و ایشان بیاناتی را افاضه کرده اند.
💠آیت الله پهلوانی در کتاب هایی همچون راز دل، جمال آفتاب و رسائل عرفانی، مطالبی ارزشمند از علامه را بیان کرده اند. این کتاب از آن جهت که همه مطالب آن از علامه است، جایگاه ویژه ای در شناخت نگاه عرفانی علامه دارد.
🔰محسن ابراهیمی
#اخلاق_و_عرفان
#در_محضر_علامه
#بزرگداشت_علامه_طباطبایی
@almorsalaat