eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
509 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀|امروزه بر خلاف عملکرد فقهای اقدمین، نقش عقل روز به روز در فقه کمرنگ تر شده است. 🎙استاد علی فرحانی ▪️بر خلاف آنچه که امروز می پنداریم، فقهای گذشته، از عقل در فقه و اجتهاد استفاده بیشتری می بردند و امروز نقش عقل کمرنگ شده است. و به جای آن، به اشتباه، نقش عقل در مباحث اصولی پررنگ شده اشت. ▪️استاد در این صوت، ارجاعاتی درباره دیدگاه آخوند خراسانی در کفایه در مورد عقل و اینکه برخی از احکام عقلی، ملازم با حکم شرعی نیستند، بیان می کنند. 📌تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع)، 00/01/17 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم و رحمه الله. استاد میخواستم نظر حضرتعالی و احیانا دیگر اساتید بزرگوار درمورد چگونگی استفاده از شروح مختلف و کتب هم عرض در علوم حوزوی اعم از ادبی و غیر ادبی بدونم. مثلا اینکه فرد کنار هدایه، مبادی العربیه هم بخونه یا کنار سیوطی شرح ابن عقیل هم بخونه و مثلا برای کتاب های دیگر مثل کفایه و مکاسب از شروح متعدد استفاده کنه، آیا اصلا این کار مطلوبه؟ اگر نه، علتش چیه؟ همچنین برای انتخاب شروح چه چیزی رو معیار قرار بده؟ ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
🔵| شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند 🔹شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند؛ یک نمونه‌اش مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) که قم را روشن کرد؛ چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت. بقیه تلامذه‌ی مرحوم آقای قاضی و متأثرین از ایشان هر جا بودند، همینجور بود. در تهران، در آذربایجان، در خود نجف، در بروجرد، در جاهای دیگر، هر جا شاگردهای ایشان بودند، مرکز معنویت و مرکز اشعاع روحانیت بودند. نمیشود اینها را ندیده گرفت. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
|از موارد نادر ایستادگی شیخ در مقابل مشهور امروز در ضمن مطالعه عبارت شیخ به مطلبی برخورد کردم که ذکر آن خالی از لطف نیست. در روش شناسی اجتهادی ایشان خصوصا در کتاب مکاسب معروف است که ایشان به قول مشهور قدمای از فقها بلکه حتی شهرتی که میان برخی از اعاظم متأخرین همچون شهید ثانی و محقق کرکی و علامه حاصل شود، اعتنای زیادی می کنند و حتی به خاطر شهرت، دست از ظاهر روایت بر می دارند کما اینکه در مسئله لزوم معاطات چنین کردند. اما در رسائل در بحث شبهه موضوعیه وجوبیه، پس از اینکه نظر خود را بر اساس ادله بیان می کنند که در اینجا هم برائت جاری است، یک مسئله فقهی را مورد بررسی قرار می دهند. ج2 ص170 آن مسئله فقهی دوران بین اقل و اکثر در قضاء فوائت است. ایشان می فرمایند که باید به اقل عمل کنیم اما در جانب اکثر چون از مصادیق شبهه موضوعیه وجوبیه است، برائت جاری می شود. ایشان پس از بیان ادله می فرمایند که مشهور بین الاصحاب بل المقطوع از زمان مفید (ره) الی الشهید الثانی (ره) این است که قائل به احتیاط (وجوبی در صورت تمکن و ظنی در صورت عدم تمکن و از باب رخصت) شده اند. اما شیخ با این وجود که چنین شهرت محکم و پرقدرتی وجود دارد، از نظر خود کوتاه نمی آیند و بر دیدگاه خود که برائت است، اصرار می ورزند و حتی توجیه قابل قبولی هم برای عبارات آنها بیان نمی کنند. به نظر می رسد که عملکرد شیخ در این مسئله، در شناخت روش اجتهادی ایشان قابل توجه باشد و باید ببینیم که آیا می توان توجیهی برای این رویکرد شیخ یافت یا خیر؟ ✍️محسن ابراهیمی 00/09/09 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
▫️قال الله تعالی: کَذِبَ مَن زَعَمَ انّه یُحِبّنی فاذا جَنّه اللّیل نامَ عنّی. @almorsalaat
🔴 قابل توجه عزیزانی که در دوره ثبت نام کردند: 🔆 گروه بندی و لینک ورود به کلاس از طریق پیامک ارسال گردید 🔹 با توجه به مسدود بودن پیام های تبلیغاتی برخی از شماره ها ، به تعدادی از شماره ها پیامک ارسال نشد 🔻 کسانی که پیامک را دریافت نکردند و خود را به آیدی ذیل ارسال فرمایند: 🆔 eitaa.com/Admin_doreh ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر دوره ها در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
🌀| اصول فقه مرحوم مظفر (از ابتدای کتاب تا اجتماع امر و نهی) 🔰استاد حجت الاسلام سید محمد هاشمی 📌این مجموعه در سال تحصیلی (۹۹-۹۸) در مدرسه شهید صدوقی قم فاز۴ برگزار شده است. ⏳تعداد جلسات: ۱۲۵ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/osul1-ostad-hashemi/ @ofoqemobin @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| یه سوال مشاوره‌ای هم دارم. بنظر حضرتعالی بنده برای شروع فلسفه چه سیری رو باید طی کنم؟ منطق رو تا حد قابل قبولی (نه کامل) خوندم و الان برای فلسفه آیا صوتهای بدایه حاج آقا رو گوش بدم یا چیز دیگه ای قبلش بخونم؟ و اگر بدایه بخونم به چه کیفیتی باید باشه؟ ✅ حجت الاسلام ابراهیمی را بشنوید 💠ارتباط با مشاورین: eitaa.com/majazi_almorsalaat/2382 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀پیام دلگرم کننده یکی از مخاطبین ارجمند کانال 🎙علیرضا 📌پ.ن: انشالله که واقعا بتونیم در راستای خدمت به حوزه علمیه گام موثری برداریم و رضایت صاحب حوزه ها رو بدست بیاریم. @almorsalaat
🌀خاطره ای جالب از شهید آیت الله سید حسن مدرس🌀 🔰از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل می‌کنند که در همان دوره تقریباً چهل و پنج سال پیش یک موجی پیدا شده بود- که هر چند وقت یک بار هم پیدا می‌شود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود- که ما باید را (به قول اینها) از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد. این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و می‌خواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه می‌کرد. ↩️(گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است.)↪️ گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی می‌‏شِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود)، چه از آب در می‌آید! رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حسنِس، اسم جنابعالی هم حسینِس، حالا این اسمها را می‌خواهند تبدیل کنند به فارسی، پس من می‌شوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است می‌شود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ، دیگچه؛ یک چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید، لایحه به همین [شوخی] از بین رفت. 📚آشنایی با قرآن ، ج۶ ، ص ۱۹۵ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙گفتاری از استاد محمدمهدی مقدسی در مورد محدود دین و نقش علوم تجربی و انسانی در تولید علوم انسانی اسلامی در پاسخ به مشاوره یکی از اعضای کانال @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اغتنموا الفرص! 🎙 استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا ضمن خواندن فقره ای از ادعیه ماه رمضان، لزوم غنیمت شمردن فرصت ها را برای دریافت ارزاق الهی بیان می کنند. حتما بشنوید‌‌ @almorsalaat
📚| سیری در حیات علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الل‍ه آقا سیّد رضی شیرازی ✍🏻 جمشید صاعدی سمیرمی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/146 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️| مراد از واقع در فقه و اصول، همان ادله شرعی است. 🎙استاد علی فرحانی ▫️در نگاه اصولیین و فقهایی همچون شیخ اعظم (ره)، مراد از واقع در بحث هایی همچون اجزاء و ... که بحث لزوم مطابقت اتیان با واقع مطرح می شود، همان ادله شرعی است و کاری به عالم مصالح و یا لوح محفوظ و امثال آن ندارند. ▫️متاسفانه در دوره رنسانس علم اصول (از زمان آخوند به بعد)، توسط اصولیینی که متکلم و فیلسوف بوده اند، مباحث ثبوتی و مربوط به علم کلام، بدون رعایت صحیح ارتباط مباحث و دقت در حدوسط ها وارد در علم اصول شد. 📌گزیده تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع) 00/01/15 @almorsalaat
| آیا قضا تابع اداست یا محتاج به امر جدید؟ برخی معتقدند که قضا تابع اداست به این معنا که همان امری که وجوب ادا را بیان می کند، برای اثبات وجوب قضا در صورت عدم اتیان در وقت، کافی است. دلیل دیدگاه ایشان این است که میگویند مثلا در امر بالصلاه فی الوقت، تعدد مطلوب وجود دارد. مطلوب اول اصل نماز است لابشرط از وقت. و مطلوب دوم نماز در وقت مشخص است. لذا اگر مطلوب اول از دست رفت و مکلف نماز را در وقت امتثال نکرد، مطلوب دوم باقیست و باید خارج وقت انجام شود. برای اثبات تعدد مطلوب بودن امر به اداء دو راه وجود دارد: یا اینکه به نحوی از ظهور امر اداء، وجوب قضا استفاده شود؛ به این صورت که امر به اداء فی الوقت، ظاهر در دو مطلوب باشد (اصل واجب و واجب فی الوقت).‌ راه دوم اینکه به نحوی به حکم عقل، تعدد مطلوب اثبات شود. برخی دیگر معتقدند که از امر به اداء وجوب قضا در خارج وقت، بدست نمی آید. بلکه شارع باید امر جدیدی برای وجوب قضا انشاء کند. لذا میگویند که قضا تابع ادا نیست. در این دیدگاه نیز دو مبنا وجود دارد. برخی میگویند که امر جدید کاشف است از اینکه امر به اداء به صورت تعدد مطلوب بوده است و برخی همچون شیخ اعظم در رسائل معتقدند که امر به قضا، امری مستقل است و امر به اداء، به صورت وحدت مطلوب است. یکی از ثمرات تفاوت مبنا در امر به قضا، در مسئله دوران بین اقل و اکثر در تعداد نمازهای فوت شده است. اگر قضا تابع ادا باشد (به دلیل تعدد مطلوب بودن) و یا اگر امر جدید به قضا، کاشف از تعدد مطلوب باشد، در این صورت استصحاب عدم اتیان و همچنین قاعده اشتغال جاری می شود و بنا بر اکثر گذاشته می شود (و بلکه به گفته مرحوم مظفر اصلا در این فروض فوت و به تبع، قضا صدق نمی کند، چون امر به اصل صلاه، فعلی است) اما اگر تابع اداء نباشد و امر جدید نیز مستقل از امر اول باشد، استصحاب و اشتغال جاری نمی شود و بنا بر اقل گذاشته می شود و در اکثر برائت جاریست. ✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۰۹/۱۲ 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معرفی یک pdf خوب و کاربردی از کتاب «معجم الوسیط» 🎙استاد محمدمهدی مقدسی ‼️بزرگوارانی که در دوره ثبت نام کرده اند، حتما این کلیپ را ببینند. 🔆 کلیپ سمت راست: معرفی در محیط 🔆 کلیپ سمت چپ: معرفی در محیط 🔴 دانلود pdf «معجم الوسیط» فهرست بندی شده: 🆔gap.im/soda96/33 🔻 دانلود نرم افزار ویندوز برای بازکردن پی‌دی‌اف👇👇 microsoft.com/store/productId/9WZDNCRDJXP4 🔻دانلود نرم افزار اندروید برای بازکردن پی‌دی‌اف👇👇 myket.ir/app/com.xodo.pdf.reader @doreh_almorsalaat
(۸)| فإذا دخلت ميدان الشّوق ... ▫️در «مصباح الشّريعة» مى‌‏فرمايد: ▫️المشتاق لا يشتهى طعاما و لا يستلذّ شرابا و لا يستطيب رقادا و لا يأنس حميما و لا يأوى دارا و لا يسكن عمرانا و لا يلبس ليّنا و لا يقرّ قرارا، و يعبد اللّه ليلا و نهارا راجيا أن يصل إلى ما يشتاق إليه، و يناجيه بلسان شوقه معبّرا عمّا فى سريرته، كما أخبر اللّه عن موسى بن عمران فى ميعاد ربّه بقوله: و عجلت إليك ربّ لترضى. ▫️و فسّر النّبىّ صلّى اللّه عليه و آله عن حاله: أنّه ما أكل و لا شرب و لا نام و لا اشتهى شيئا من ذلك فى ذهابه و مجيئه أربعين يوما شوقا إلى ربّه. ▫️فإذا دخلت ميدان الشّوق فكبّر على نفسك و مرادك من الدّنيا، و دع المألوفات و أحرم عن سوى مشوقك و لبّ بين حياتك و موتك- إلخ. 📚رساله لقاء الله، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی @almorsalaat
... 🔰مدرسه مجازی برگزار می کند: ♨️♨️دوره آموزشی کوتاه مدت: «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟» ⭕️تفسیر المیزان، از ارزشمندترین آثار علامه طباطبایی و به تعبیر شهید مطهری، بهترین تفسیر در جهان اسلام است. روش منحصر به فرد علامه در این تفسیر، حجیم بودن آن، برخی مطالب علمی و فلسفی موجود در این تفسیر و برخی دیگر از ویژگیهای اختصاصی آن، سبب شده است که برخی از علاقه مندان به تفسیر و معارف اسلامی، نتوانند به نحو مطلوب و روشمندی از این کتاب بهره ببرند. ⭕️از آنجایی که به نظر می رسد، محتوای بی بدیل این کتاب از جهات مختلف علمی، اجتماعی، تبلیغی، اخلاقی و... مورد نیاز اهل علم، خصوصا طلاب ارجمند حوزه های علمیه می باشد، بنا داریم که دوره کوتاه مدتی را در موضوع «چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟» را در برگزار کنیم. 🎙جهت تدریس این دوره از بزرگوار حجت الاسلام دعوت کرده ایم که انشالله از مطالعات و تجارب ایشان پیرامون چگونه خواندن المیزان بهره مند شویم. 📜 این دوره از چند روز آینده آغاز خواهد شد و شرایط و نحوه ثبت نام این دوره در کانال زیر اعلام خواهد شد 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @doreh_almorsalaat @majazi_almorsalaat
💢|فهم و درک مسائل فلسفی، نیازمند اندیشه ای به وسعت اقیانوس و قریحه ای به لطافت نسیم است تا بتواند مثلا قاعده "بسیط الحقیقه" را در خود جای دهد. 🔸محدود بودن مفاهيم الفاظ و كلمات از يك طرف، و انس اذهان به مفاهيم حسى و مادى از طرف ديگر، كار تفكر و تعمق در مسائل ماوراء الطبيعى را دشوار مى ‏سازد. ذهن براى اينكه آماده تفكرات ماوراء الطبيعى بشود مراحلى از تجريد بايد طى نمايد. 🔸حقيقت اين است كه مفهوم «سهل و ممتنع» در مورد مسائل الهى بيش از هر مورد ديگر صدق مى‏ كند و اين خود رازى دارد كه به پيوند اين مسائل با فطرت آدمى از يك طرف و با عقل و انديشه او از طرف ديگر مربوط است. 🔸راه عقل بر خلاف راه دل سر و كارش با مفاهيم و تصورات و الفاظ و كلمات است و همين جهت كار را دشوار مى‏ سازد، زيرا معانى ماوراء الطبيعى را در محدوده مفاهيم و تصورات عادى وارد كردن و در قالب الفاظ و كلمات جا دادن كارى شبيه دريا را در كوزه ريختن است: 🔹معانى هرگز اندر حرف نايد 🔹كه بحر بيكران در ظرف نايد 🔸و يا چيزى شبيه اندام بزرگ را با جامه كوچك پوشيدن است: 🔹الا انّ ثوبا خيط من نسج تسعة 🔹و عشرين حرفا عن معاليه قاصر 🔸بدون شك معانى و مفاهيم حكمت الهى آنگاه كه بخواهد در سطح تعقلات فلسفى ظاهر گردد يك ظرفيت ذهنى و گنجايش فكرى خاصى را ايجاب مى ‏كند كه با ظرفيت ادبى يا فنى يا طبيعى يا رياضى كاملا متفاوت است، يعنى ذهن بايد در يك بعد و جهت خاص وسعت يابد تا ظرفيت اين گونه انديشه‏ ها را پيدا كند. 🔸اين است كه محققان همواره از لزوم «لطف قريحه» دم مى ‏زنند و در عين اعتراف به فطرى بودن و عمومى بودن مسأله خدا، مى‏ گويند: «جلّ جناب الحقّ عن ان يكون شريعة لكلّ وارد او يطّلع عليه الّا واحد بعد واحد.» 🔸مى‏ گويند- و درست مى ‏گويند- اشكال مسائل ماوراء الطبيعى در مرحله تصور است نه در مرحله تصديق، يعنى عمده اين است كه ذهن بتواند تصور صحيحى از آن معانى پيدا كند، و پس از آنكه چنين توفيقى يافت تصديق كردن آنها بسى آسان است بر خلاف ساير علوم كه تصور معانى و مفاهيم آنها آسان است و هر مشكلى هست در مرحله تصديق و اثبات است. 🔸و هم از اين‏ جهت است كه ورود در اين فن را جز براى افرادى خاص روا نمى‏ شمارند. انديشه ‏اى به وسعت اقيانوس و قريحه‏ اى به لطافت نسيم صبحگاهى بايد تا فى المثل محتواى قاعده «بسيط الحقيقه» را در خود جاى دهد بدون آنكه آسيبى بخورد يا آسيبى به مظروف خويش برساند. 🔸از اين‏ رو اكثر اشتباهاتى كه رخ مى‏ دهد از نرسيدن به مدعا و خوب تصور نكردن است. 🔸چنانكه مى‏ دانيم در قرون اخير كه عموم ارزشهاى علمى و فلسفى متزلزل گشت و دگرگونيهايى در جهان علم رخ داد موجى در جهت ماديگرى پيدا شد. درباره علل اين موج، سخنهاست. اين بنده رساله‏ اى تحت عنوان علل گرايش به مادّيگرى تأليف كرده است كه هم اكنون زير چاپ است. به عقيده اين بنده گرايشهايى كه در دو سه قرن اخير در جهان غرب به سوى مادّيگرى شد علل گوناگونى دارد، يكى از آن علل نارساييهاى مفاهيم فلسفى غرب بوده است. در آن رساله شواهدى بر اين مطلب آورده شده است. 🔸براى بنده بسيار روشن است كه افرادى كه تصور صحيح از اين مسائل داشته باشند مخصوصاً از جنبه الهيات اسلامى، بسيار بسيار كم‏ اند. 🔸مرحوم دكتر محمد اقبال پاكستانى به حق مردى است متفكر و انديشمند، ولى اين مرد بزرگ با فلسفه اسلامى‏ آشنا نبوده است، كتابى تأليف كرده به نام سير فلسفه در ايران كه به هر چيزى ديگر از «سير فلسفه در ايران» شبيه‏ تر است. اين مرد بزرگ در مجموعه‏اى كه از او به نام احياى فكر دينى در اسلام ترجمه و چاپ شده است مقاله‏ اى دارد تحت عنوان «محك فلسفى تجلّيات تجربه دينى». در آن مقاله برخى براهين فلسفى بر اثبات خدا از آن جمله برهان معروف وجوب و امكان- و به تعبير آن كتاب «برهان جهان‏شناختى»- و ديگر برهان اتقان صنع و به تعبير آن كتاب «برهان هدف شناختى» را انتقاد مى ‏كند. تأمل در بيانات اقبال مى‏ رساند كه وى تصور صحيحى از اين مسائل نداشته است و مخصوصاً از مفهوم اسلامى اينها هيچ‏گونه آگاه نبوده است. 🔸همچنين برتراند راسل مناظره‏ اى درباره «وجود خدا» با يك فيلسوف الهى مسيحى به نام كاپلستون دارد كه در سال 1948 ميلادى ميان آن دو صورت گرفته است و از راديو بى بى سى انگلستان پخش شده و در مجموعه‏ اى از مقالات وى به نام عرفان و منطق به فارسى ترجمه شده است. آنچه در آن مناظره ديده مى ‏شود دليل روشن ديگرى است بر نارسايى مفاهيم فلسفه غربى در مسائل الهى. 📚شهید مطهری، @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|مکتب حاج قاسم سلیمانی امتداد تفکر اجتماعی امام خمینی ره 🎙گزیده تدریس استاد جواهری/ کتاب نهضت حسینی در مرحله سوم بینش مطهر @shmotahari @almorsalaat
| شرح لمعه ج2 🔸کتاب المتاجر 🔸فقه 3 بخش اول 🔸 پایه پنجم 🎙با تدریس حجت الاسلام سید مجتبی جواهری تدریس "فشرده" این باب از کتاب شرح لمعه ان شاء الله همراه با بیان نکات کلی در فقه معاملات و نگاه تطبیقی با آثار دیگر شهید ثانی همراه است. ⭕️به علت محدودیت های کرونایی جلسات در کانال مدرسه مجازی المرسلات با هشتگ بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
♨️| فهرست سخنرانی ها و تدریس های استاد علی فرحانی پیرامون اندیشه های شهید مطهری 🔵🔵 مجموعه جلسات و تدریس آثار 🎙۱-دوره اندیشه میزان (جایگاه علمی آثار استاد شهید مطهری و ابعاد معنوی شخصیت ایشان) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Dore/Andishe-Mizan-Shahid-Motahari ♦️۲- تدریس کتاب انسان و ایمان/ استاد علی فرحانی http://ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/ensan-va-iman/ ♦️۳- تدریس کتاب نظام حقوق زن در اسلام/ استاد علی فرحانی 🔵🔵سخنرانی های تک جلسه ای و موضوعی 🎙۱-عرفان و‌ معنویت شهید مطهری https://eitaa.com/almorsalaat/7329 🎙۲- عمل به تکلیف تنها راه رسیدن به کمال / درباره رابطه شهید مطهری و علامه طهرانی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/amal-be-taklif-v-shariat-tanha-rahe-residan-ne-kamal.mp3 🎙۳- کدام نظام فکری می تواند افرادی مثل شهید مطهری را تربیت کند؟ http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/kodam-nazame-fekri-mitavanad-afradi-mesle-shahid-motahari-ra-tarbyat-konad@almorsalat.mp3 🎙۴- راه ناتمام شهید مطهری (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/rahe-natamame-shahid-motahari-400.02.12.mp3 🎙۵- شهید مطهری الگوی شهادت در جنگ نرم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-olgooye-shahadat-dar-jange-narm@almorsalat.mp3 🎙۶- روش صحیح سلوک عملی در دوران پس از انقلاب با الهام از سیره شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-enghelabi@almorsalat.mp3 🎙۷- وظایف افسر جنگ نرم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/vazayefe-afsare-jange-narm-shahid-motahari@almorsalat.mp3 🎙۸- شهید مطهری و فقه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/shahid-motahari-v-fiq.mp3 🎙۹- ناشناخته ماندن فقاهت شهید مطهری و رهبر معظم انقلاب http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3 🎙۱۰- سلوک فکری در ادراکات اعتباری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/solooke-fekri-dar-edrakate-etebari@almorsalat.mp3 🎙۱۱- آشنایی با کتاب مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/ashnayi-ba-ketabe-moghaddame-bar-jahanbi-eslami.mp3 🎙۱۲- درباره ضمیرناخودآگاه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/zamire-nakhod-agah@almorsalat.mp3 🎙۱۳- خاطره خوش و جاوید شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/khatere-khosh-v-javid.mp3 🎙۱۴- افسوس که شهید مطهری را از دست دادیم http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/nashenakhte%20mandane%20faghahate%20shahidmotahari%20v%20rahbari@almorsalat.mp3 🎙۱۵- لزوم هدف داشتن در حوزه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3 🎙۱۶- تبدیل شدن عقائد به رفتار در آثار شهید مطهری http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/shahid-motahari/sokhaanrani/tabdile-aghaed-be-raftar-dar-aasare-shahid.mp3 @almorsalaat
سلام اگه امکانش هست از اساتید خواهش داریم المیزان رو تدریس کنن ب والله خیلی نیازه و لازمه و ما الان هر مقاله یا تحقیقی انجام میدن بزرگان ناگزیر هستن که ب المیزان هم نگاه کنن و لذا حقیقتا واسه طلبه ها خیلی نیاز هست 💬Reza 📌انشالله پس از برگزاری دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» توسط استاد هاشمی، برنامه ای نیز برای تدریس متن المیزان خواهیم داشت. @almorsalaat
📝| رسائل شیخ، اصولی برای فقه ▫️فلسفه وجودی علم اصول این است که نظام استنباطی ای طراحی کند که فقیه از آن در استنباطات فقهی خود استفاده کند. این نظام استنباطی چون می خواهد در فقه به کار رود، نباید به نحوی انتزاعی و مستقل از فقه بررسی و کار شود. ▫️متاسفانه از زمان مرحوم آخوند خراسانی به بعد، علم اصول و مسائل آن جنبه استقلالی پیدا کرد و به عنوان یک علم مستقل مورد بحث قرار گرفت. مسائل این علم، بدون در نظر گرفتن واقعیت فقه، به عنوان یک مسئله علمی مورد تحقیق قرار گرفت و جوانب مختلفی از آن را مورد کنکاش قرار دادند که بعضا به مواردی برمی خوریم که در فقه هیچ کارآیی ندارد. ▫️در این اتفاق عوامل متعددی دخیل هستند، اما عمده این مشکلات ناشی از مستقل دیدن این علم است. یکی از مسائلی که به استقلال این علم دامن زده است، مشکلی در نظام آموزشی است و آن مشکل، کم توجهی به فقه، در ضمن تحصیل اصول است. ▫️در تدریس های اصولی و یا در کتب اصولی، ارتباط مسائل با فقه دیده نمی شود و همچنین در سالیانی که طلاب مشغول تحصیل اصول هستند در کنار آن، کمتر به فقه و تحصیل عمیق آن می پردازند. 🤔برای حل این مشکل دو راهکار را می توان در آموزش رعایت کرد: 1️⃣در تدریس علم اصول از کتبی استفاده شود، که در آن، علم اصول و مسائل آن به نحو مستقل از فقه دیده نشده باشند. در این زمینه کتاب از بهترین کتب است. هر چند این کتاب، از برخی جهات آموزشی دچار نقص است اما در حین خواندن این کتاب، انسان حس می کند که اصول را در متن فقه می خواند و از متن فقه بیرون نرفته است. شیخ در عمده مسائل این کتاب، از کتب فقها و همچنین از مسائل فقهی بهره می برد و به حمل شایع کاربرد آن مسئله اصولی را در فقه بیان می کنند. این روش شیخ در کمتر کتاب اصولی دیگری دیده می شود. البته در برخی کتب اصولی متاخر پس از هر بحثی، بخشی را به عنوان تطبیقات ذکر کرده اند، اما این روش از جهت ثمره عملی با روش شیخ بسیار متفاوت است. 👈شاهد این نگاه به کتاب رسائل این است که برخی از کتب اصولی را بدون اینکه آن استاد و یا طلبه، اطلاعی از فقه داشته باشد، می تواند تدریس و یا تحصیل کند اما برای فهم کتاب رسائل حتما باید تسلطی بر فقه هم وجود داشته باشد. ♨️لذا می توان کتاب رسائل شیخ را در یک تدوین دوباره، به یک کتاب آموزشی تبدیل کرد، به نحوی که جهات ارتباط فقهی آن از بین نرود. 2️⃣در سالیانی که طلاب به تحصیل اصول مشغول هستند، همان مقدار که به تحصیل اصول بها داده می شود و بلکه بیشتر از آن، به تحصیل فقه طلاب اهمیت داده شود. تا آنها همراه با تحصیل اصول، بر فقه نیز مسلط باشند و تحصیل اصول به تنهایی سبب نشود که در ذهنشان، علم اصول مستقل شود. لذا لازم است که مثلا در تدریس لمعه دقت و اهتمام بیشتری به خرج داده شود تا طلاب تسط کافی بر فقه پیدا کنند و آن را صرفا با شرح و تلخیص و به عنوان یک رساله عملیه نخوانند و همچنین در تدریس موثر کتاب مکاسب، اهتمام بیشتری وجود داشته باشد. ▫️به نظر می رسد که اگر در حوزه های علمیه به فقه سنتی توجه بیشتری شود، برکات زیادی حاصل خواهد شد انشالله. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/14 @almorsalaat