eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
518 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱۰)| غالبا مؤمنين به‏ تدريج به مقام عالى توبه نائل شده ‏اند/توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد. ♨️خلاصه؛ اگر توبه صحيح، سهل است؛ توبه ناقص هم نباشد؛ يك ذرّه ‏اى از خير، يك كلمه خير، يك تسبيح و يك حمد و يك تهليل هم، البته فعلش مفيد و تركش ضرر است. هر خاطرى كه انسان را دلالت نمايد بر ترك اين خير جزئى، قطعا از شيطان است و قطعا شيطان خير انسان را نمى ‏گويد. گاه است اين يك كلمه خير سبب بشود به نجات كلّى انسان، به اين ميزان كه در اين «خير جزئى» قطعا اثرى و نورى هست؛ گاه همين نور سبب مى ‏شود در يك موردى، به توفيق خير ديگر و آن هم نورى دارد و آن هم به توفيق ديگر [منجر مى‏ شود]- هلمّ جرّا- انسان را به عالم نور مى ‏رساند. اين [قاعده‏] كلّى- ابدا- جاى انكار نيست و غالبا مؤمنين به‏ تدريج به مقام عالى توبه نائل شده ‏اند. اين است كه توبه هم مثل ساير مقامات دين، مراتب دارد. 📚میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، لقاءالله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️| مقصود از اینکه می گوییم دستگاه استنباطی امام (ره) است، چیست؟ 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📝| مساله تعبدی و توصلی در نگاه شیخ انصاری(ره) ◽️اصولیین در تقسیم واجب به تعبدی و توصلی، بعد از بیان معانی تعبدی میفرمایند محل بحث در جایی است که تعبدی مقابلی به نام توصلی داشته باشد و آن تعبدی به معنای ما لا یسقط امرها بمجرد اتیان بها است. ◽️ اشکال اساسی این است که امکان بیان قصد امتثال امر توسط شارع وجود ندارد پس در دوران بین تعبدی و توصلی نمی توان با اطلاق، توصلیت را نتیجه گرفت. ◽️اگرچه تقریرات متعددی از این اشکال وجود دارد اما مرحوم مظفر در تقریر این اشکال می فرمایند از میان انحاء قصد قربت، اجماعا قصد امتثال امر شرط عبادیت عبادت است و تحقق این شرط متوقف بر امر است در حالی که تحقق امر هم متفرع بر تحقق موضوع حکم و قصد امر میباشد به این شکل دور پیش می آید. ◽️مرحوم مظفر راه حل اشکال دور را شاه بیت فکری محقق نائینی یعنی اطلاق مقامی و متمم جعل می داند. ایشان می فرماید مولا ابتدا در یک خطاب اصل واجب را بیان کرده بعد در خطاب دیگری شرطیت قصد امتثال امر را بیان می کند. این اطلاق هم بر مدار غرض مولا است و باید کل فقه فحص شود تا اگر این خطاب ثانی وجود نداشت توصلیت نتیجه شود. ◽️اما باید گفت اطلاق مقامی نه تنها ابتکار محقق نائینی نیست بلکه تمسک به آن یک انحراف جدی است زیرا هیچ‌گاه در فقه چنین خطاب ثانی وجود ندارد پس نتیجه آن توصلی شدن تمام تعبدیات می باشد لذا آخوند راه حل اطلاق مقامی را پیشنهاد می کند و البته آن را اشتباه می داند. ◽️مرحوم آخوند با التفات به همین مطلب قصد امتثال امر را شرط عقلی طاعت دانست. ایشان می فرماید قصد قربت دخالت در غرض مولا دارد نه در امر؛ دخالت اش دخالت واقعی است نه جعلی. اساسا قصد قربت در ضمن اجزاء و شرائط امر نیست به همین خاطر هم هیچ گاه شارع ان را بیان نمی کند و به نقل نمی اید. ◽️شیخ هم در تنبیه دوم شبهات وجوبیه آنجا که به تحقیق رجحان احتیاط در دوران بین وجوب و غیر استحباب می پردازد، می فرماید بدیهی است که در فقه فقهاء بدون اینکه لزوما احراز محبوبیت قطعی یا احراز امر شارع بکنند قصد قربت را صحیح و عبادت را امتثال شده می دانند این یعنی قصد امتثال امر در عداد اجزاء و شرائط نمیباشد. ◽️شیخ ملاک تحقق قصد قربت را چنین می داند که اولا نهی ای از جانب شارع نباشد ثانیا مأخذ و دلیلی- چه لبی و چه لفظی- بر مطلوبیت آن عند المولی باشد ولو اینکه این دلیل غیر معتبر باشد‌. لذا در دوران بین وجوب و غیر استحباب هم که نه وجود امر و نه وجود ملاک الامر احراز شده باز امکان احتیاط وجود دارد. ◽️حقیقت این است همانطور که رضوان الله علیه می فرمایند تفکیک بین تعبدی و توصلی در فقه با صورت میگیرد. هر کجای فقه قصد امتثال امر شرط باشد اجماع بر آن وجود دارد و الا توصلی است. ◽️لذا اولا در فقه هیچ گاه شک در توصلیت و تعبدیت نداریم. ثانیا در فقه هیچ شکی نیست که توصلیات را می توان با قصد قربت به صورت قربیّ اتیان کرد. این یعنی هم اشکال دور و هم راه حل محقق نائینی تنها و تنها ناشی از جدایی از متن فقه است. ◽️مرحوم شیخ اعتقاد راسخ دارند که اساسا علم اصول باید فقه محور باشد نه کلام محور. علم اصول علمی آلی برای رسیدن به غایت استنباط است لذا است که مهمترین مساله در نگاه شیخ هم در رسائل و هم در مکاسب، و فضای آن است. ◽️اما طرح مباحث انتزاعی و کلام محور؛ همچون در علم اصول توسط مرحوم آخوند شروع شد و توسط اصولیین بعد از ایشان به کمال واقعی خود رسید و در این فضا بود که تمرکز بر مصالح و مفاسد واقعیه زیاد شد و یک نگاه ثبوت محور در علم اصول به وجود آمد که البته ثمره آن دور شدن اصول از فقه است. ✍احسان چینی پرداز @almorsalaat
♦️جلسه تدریس فقه نظام روابط اجتماعی و تعادل و تراجیح امام خمینی (ره)/ استاد علی فرحانی 🔹چهارشنبه ۰۰/۱۰/۲۹ موسسه مفتاح 🔉صوت جلسات در کانال مدرسه مجازی بارگذاری شد👇👇 eitaa.com/majazi_almorsalaat ⬇️صوت جلسات سال گذشته فقه نظام روابط اجتماعی👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/fegh-ravabet-ejtemaee-meftah-99/ ⬇️صوت جلسات سال گذشته تدریس تعادل و تراجیح👇👇 https://b2n.ir/ta-v-ta @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امروز وظیفه این است که امید به آینده را در دلها تقویت کنیم. 🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۱۰/۱۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌐همیشه انسان باید حالش حال مراقبه باشد/ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصير 🔰 شهید مطهری ✅برخي افراد که چند روز قبل از فوت مرحوم آقاي بروجردي (رضوان اللَّه عليه) خدمت ايشان بودند گفتند: خيلي ايشان را ناراحت ديديم و ايشان گفتند که خلاصه عمر ما گذشت و ما رفتيم و نتوانستيم خيري براي خودمان پيش بفرستيم، عملي انجام بدهيم. يکي از کساني که آنجا نشسته بود، گفت: آقا، شما ديگر چرا؟! ما بدبختها بايد اين حرفها را بزنيم، شما الحمدللَّه اين همه آثار خير از خودتان باقي گذاشتيد، اين همه شاگرد تربيت کرديد، اين همه آثار کتبي از خودتان به يادگار گذاشتيد، مسجدِ به اين عظمت ساختيد، مدرسه‌ها ساختيد. وقتي اين را گفت، ايشان يک جمله فرمود که حديث است: خَلِّصِ الْعَمَلَ فَانَّ النّاقِدَ بَصيرٌ بَصيرٌ. چه مي‌گويي؟! عمل را بايد خالص انجام داد. نقّادِ آگاهِ آگاهي آنجا هست. تو خيال کرده‌اي اينها که در منطق مردم به اين شکل هست، حتماً در پيشگاه الهي هم همين جور است؟!.انَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلونَ. ✅اينجاست که علماي اخلاق اسلامي با الهام از اين آيه مسئله‌اي را مطرح مي‌کنند که مي‌گويند امّ المسائل اخلاق است، مادر همه مسائل اخلاقي است و آن « » است. مراقبه يعني با خود معامله يک شريکي را بکن که به او اطمينان نداري و هميشه بايد مواظبش باشي، مثل يک بازرسي که در اداره است؛ يعني خودت را به منزله يک اداره تلقي کن و خودت را به منزله بازرس اين اداره [تلقي نما] که تمام جزئيات را بايد بازرسي و مراقبت کني. مراقبه چيزي است که هميشه بايد همراه انسان باشد، يعني هميشه انسان بايد حالش حال مراقبه باشد. 📚تعلیم و تربیت در اسلام ص۲۴۹ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اگر جنهم رفتن واجب است، من به الکفایة موجود است! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت با استفاده از نامه جالبی که آقا سید احمد کربلائی به شیخ محمد تقی شیرازی نوشتند، تاکید می کنند که گاها انسان به بهانه انجام تکلیف در دام نفس اماره می افتد. توجه به این مطلب در سیره کثیری از عرفاء وجود دارد. حتما ! 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
 💠برای فهم معارف دین لازم است/ برای رسیدن به اجتهاد، درس‌خواندن را جدی بگیرید. 🌟یک نکته راجع به «درس خواندن» عرض میکنم: درس را جدّی بگیرید؛ درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ استفاده‌ی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است. ☀️خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🌟اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. 🌟پس درس ‌خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. 🌟طلبه‌ی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبه‌های پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی می‌شنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس ‌خواندن، یک مسئله است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣 ♦️نشست طلبگی با استاد علی فرحانی ⏰دوشنبه ۴بهمن، بعد از نماز عصر 📌برگزار کننده: بسیج حوزه علمیه آیت الله بهاری، شهر همدان 📡پخش زنده از پیج المرسلات👇 instagram/almorsalaat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️ چالش هسته‌ای ♦️ ✅ برگزاری دوره ی سلسله 🔻 با رویکرد 1️⃣ روایت اول: چالش هسته‌ای "همراه با برگزاری کلاس‌ها، نشست‌ها و اردوهای علمی برای طلاب سطح عالی و خارج" 📚 سرفصل‌ها: 1️⃣ مساله هسته‌ای 2️⃣ طرح کلی اندیشه اسلامی 3️⃣ زندگی سیاسی اهل بیت علیهم السلام 4️⃣ حوزه و انقلاب اسلامی 5️⃣ اندیشه مقاومت 6️⃣ مساله هسته‌ای و رسانه 🔰 اساتید دوره: - حجت الاسلام والمسلمین دکتر - حجت الاسلام و المسلمین - حجت الاسلام و المسلمین - حجت الاسلام و المسلمین - دکتر - و سایر اساتید کشوری 🎁 مزایای دوره: 1️⃣ اعطای مدرک و گواهی پایان دوره 2️⃣ ثبت امتیاز و حمایت مرکز نخبگان حوزه 3️⃣ ثبت به عنوان مبلغ تخصصی 4️⃣ حمایت از پایان نامه ها و چاپ مقالات پژوهشی مرتبط 5️⃣ حمایت مالی و معرفی برگزیدگان به مراکز آموزشی و پژوهشی 🔹🔸جهت ثبت نام اطلاعات خود را به آی دی @mohjat در پیام رسان ایتا ارسال کنید. ⏰ مهلت ثبت نام: از ۱ تا ۱۲ بهمن ماه 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی
🌺فضائل حضرت فاطمه (س)، همطراز فضايلِ بى‏ نهايتِ پیامبر(ص) 🌼اگر روزى بايد روز زن باشد، چه روزى والاتر و افتخارآميزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا- سلام اللَّه عليهاست. زنى كه افتخار خاندان وحى [است‏] و چون خورشيدى بر تارك اسلام عزيز مى‏درخشد. زنى كه فضايل او همطراز فضايل بى ‏نهايت پيغمبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنى كه هر كسى با هر بينش درباره او گفتارى دارد و از عهده ستايش او بر نيامده- كه احاديثى كه از خاندان وحى رسيده به اندازه فهم مستمعان بوده- و دريا را در كوزه‏ اى نتوان گنجاند، و ديگران هر چه گفته ‏اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازه مرتبت او. پس اولى‏ آنكه از اين در گذريم‏ ... 📚صحیفه امام (ره)، ج12 ص274 🌷میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) مبارکباد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| دسته‌بندی ای مهم برای لفظی و غیر لفظی کلام در علم اصول 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ مقدمیت فلسفه برای فهم اوج معارف دین 🔰استاد شهید مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸چيزي که براي يک نفر محقّق عارف به مسائل توحيد بسيار بسيار اعجاب آور است، منطق مخصوصي است که قرآن کريم و پس از آن، روايات مأثوره از رسول اکرم (ص) و علي (ع) و ساير ائمّه اطهار در مسائل توحيد پيش گرفته‌اند. 🔸اين منطق اصلًا و ابداً با منطق آن عصر و زمان تطبيق نمي‌کند، بلکه با منطق قرنها بعد که کلام رونق گرفت و منطق و فلسفه رايج شد نيز تطبيق نمي‌کند؛ بسي بالاتر و والاتر از آنهاست. اين خود مي‌رساند که قرآن کريم از منبع و منشأ ديگري سرچشمه گرفته و آن کس که قرآن بر زبان مقدّس او جاري شده است، حقايق توحيدي را با ديده ديگري مي‌ديده و مشاهده مي‌کرده است، و هم مي‌رساند که اهل بيت پيغمبر (صلوات اللّه و سلامه عليه و عليهم) آشنايي‌شان با منطق قرآن و علوم قرآن با ديگران متفاوت بوده است. در جاهايي که ديگران به اقتضاي علوّ مطلب از سطح عادي افکار بشري دچار سرگيجه بوده‌اند، آن بزرگواران حقايق را با روشن بيني خاصّي بيان کرده‌اند. 🔸جاي تعجّب نيست اگر ديده مي‌شود حتّي متکلّمين شيعه قادر نبوده‌اند اين مسائل را درست هضم کنند که انحرافي براي آنها دست ندهد. هنگامي که انسان به کلمات بزرگاني مانند شيخ مفيد و سيد مرتضي و علّامه حلّي و مجلسي و امثال اينها برخورد مي‌کند و بيانات آنان را در اين زمينه‌ها در کتب کلامي يا در شرح احاديث مي‌بيند، متوجّه مي‌شود که اين شخصيتهاي بزرگ از قرار گرفتن تحت تأثير بيانات معتزله و اشاعره مصون نمانده‌اند؛ طرز تفکرشان نزديک به طرز تفکر معتزله يا اشاعره بوده است و ناچار بوده‌اند تا حدّ زيادي آيات و اخبار را در اين گونه مسائل تأويل و توجيه کنند. بديهي است اين نقصي براي آن بزرگان محسوب نمي‌شود. هر کس ديگر هم که در شرايط آنها مي‌بود نمي‌توانست از آنچه‌ آنها مصون نمانده‌اند مصون بماند. 🔸در همه شرق و غرب عالم، اين منطق منحصر است به قرآن کريم و فرزندان و پروردگان اين کتاب مقدّس، يعني اولياي دين. ديگران تدريجا و قدم به قدم در اثر آشنايي اصولي با اين گونه مسائل و تعمّق و تفکر زياد توأم با توسّل به قرآن مجيد و کلمات رسول اکرم (ص) و ائمّه دين مخصوصاً علي (عليه السّلام) به اين حريم راه يافته‌اند. 📌استاد شهید در کتاب عدل الهی میفرمایند که وقتی که حکمت الهی را نزد امام خمینی خوانده اند به اصالت و عمق معارف دین پی برده اند: ✅تازه با حکمت الهي اسلامي آشنا شده بودم و آن را نزد استادي- که برخلاف اکثريت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراي يک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهيات اسلامي را واقعا چشيده و عميق‌‌‌‌‌ترين انديشه‌‌‌‌‌هاي آن را دريافته بود و با شيرين‌‌‌‌‌ترين بيان آنها را بازگو مي‌‌‌‌‌کرد- مي‌‌‌‌‌آموختم. ... در آن روزها يک طرح اساسي در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک جهان‌‌‌‌‌بيني گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي اعتقاد پيدا کرده بودم، معارف توحيدي‌‌‌‌‌ قرآن و نهج البلاغه و پاره‌‌‌‌‌اي از احاديث و ادعيه پيغمبر اکرم و اهل بيت اطهار را در يک اوج عالي احساس مي‌‌‌‌‌کردم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بِأبى أنْتُمْ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى مَنْ بَدَءَ بِكُمْ وَ مَنْ قَبِل عَنْكُمْ وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِكُمْ @almorsalaat
📣 ♦️نشست طلبگی با استاد علی فرحانی ⏰دوشنبه ۴بهمن، بعد از نماز عصر 📌برگزار کننده: بسیج حوزه علمیه آیت الله بهاری، شهر همدان 📡پخش زنده از پیج المرسلات👇 instagram/almorsalaat 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| اقل و اکثر ارتباطی مربوط به وادی جعل است یا وادی امتثال؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت توضیح می دهند که ثمره داشتن یا نداشتن کثیری از مباحث اصولی از جمله بحث از احکام وضعیه و مقدمه واجب و نیز صحیح و اعم متفرع بر این است که مبحث اقل و‌ اکثر ارتباطی را مربوط به وادی جعل بدانیم یا وادی امتثال؟ 📚 تدریس خاتمه برائت و احتیاط‌. مدرسه دارالهدی. سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔹🔹سلسله نشست‌های علمی🔹🔹 🔶🔹🔶 موضوع‌؛ چیستی، چرایی و چگونگی فقه فرهنگ 📝📝📝 با حضور حجج اسلام موسوی و مبینی مقدس 🕘 زمان: پنج‌شنبه، ۷ بهمن، ساعت ۹:۳۰ قم ، خ جمهوری ، خ عطاران ، خ مفتح ، کوی ۱۱، پ ۵ 🔸🔹🔸 لینک مجازی نشست https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/madresefasli
🌀 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد. ✅اهم موضوعات مطرح شده: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان ⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇 soda96.ir/doreh-almizan1/ soda96.ir/doreh-almizan1/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
⁉️آیا روشنفکری دینی داریم؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۶/۷/۹ 💢من از اینکه گفته شود روشنفکری دینی آیا داریم، نداریم؛ از این بحثها بنده بیگانه و بیزارم. نگاه نو، نگاه مبتکرانه به مسائل دینی و مسائل فکری اسلامی، همان نگاه روشنفکری است و معنایش بدعت‌گذاری نیست. همان مبانی را با ابعاد جدیدی که انسان به برکت گذشت زمان آن ابعاد را میشناسد، فهمیدن و بیان کردن. از این نبایستی ما غفلت کنیم. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location) 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 📡پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram/almorsalat @almorsalaat
باسلام ✅بحمدلله تعالی سومبن دوره (متن خوانی و ترجمه) با تدریس استاد محمد مهدی مقدسی دیشب پس از برگزاری شش جلسه به پایان رسید. 🌀انشالله به زودی لینک دریافت صوت و فیلم جلسات برای بزرگوارانی که نتوانستند در دوره آنلاین شرکت کنند، قرار داده خواهد شد. ⭕️همچنین زمان و نحوه ثبت نام کارگاه های ادبیات، به زودی اعلام خواهد شد که آن دسته از عزیزانی که در دوره عمومی (آنلاین یا آفلاین) شرکت کرده اند، می تواند در این دوره ها، شرکت کنند. 📌نظرات و پیشنهادات خود را در مورد موضوع دوره ها و کیفیت برگزاری آنها به آیدی زیر ارسال کنید👇 eitaa.com/admin_doreh 🌐جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از سایر برنامه ها در کانال عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @almorsalaat