eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
515 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰باز آ باز آ هر آنچه هستی باز آ 🔰گر کافر و گبر و بت‌پرستی باز آ 🔰این درگه ما درگه نومیدی نیست 🔰صد بار اگر توبه شکستی باز آ 🔸ابوسعید ابوالخیر @almorsalaat
❇️كتاب أعمال السنة للعلم الحجة الآية المرحوم الحاج الميرزا جواد آقا الملكي التبريزي و لست أريد بها أن أمدح هذه الصحيفة الجليلة أو أثني على مؤلفه العظيم فليست هي إلا لا يوزن بمن و لا صاع و لا هو إلا علما شامخا لا يقدر بشبر أو ذراع، و كفى بالقصور عذرا و باليأس عن البلوغ راحة ... ما بين أيديكم من الكتاب من أحسن ما عمل في هذا الشأن ففيه لطائف ما يراقبه أهل ولاية الله و رقائق ما یهج في قلوب الوالهين في محبة الله،و جمل ما يلوح للرائضين في عبادة الله نور الله مرقد مؤلفه العظيم، و أفاض عليه من سحائب رحمته و مغفرته، و ألحقه بنبیه وآله الطاهرين. 📚بخشی از تقریظ بر کتاب المراقبات 📌دانلود کتاب المراقبات👇 http://alfeker.net/library.php?id=5086 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضیلت روزه؛ شبیه شدن انسان به ملائک 🎙آیت الله جوادی آملی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇👇 eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| باب اجتهاد در علم رجال باز است / تسلط در فقه و استنباط، بسیار سخت است. 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت ضمن نقل مبنای آیت الله بهجت و آیت الله بروجردی در مورد علم رجال، توضیح می دهند که اجتهاد در علم رجال یعنی طردا و عکسا هم در ناحیه توثیقات و هم در ناحیه جرح ها، حتی به کلمات بزرگان رجالیین همچون نجاشی نمی توان اکتفاء کرد. این معنا، استنباط و کار فقهی را بسیار سخت می کند! حتما . 📚 تدریس اصول فقه‌. سال 87_88 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| المنطق مرحوم مظفر 🎙استاد: سید محمد هاشمی ♦️محدوده: از صناعات خمس تا پایان جدل 🔸تدریس شده در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ♻️ تعداد جلسات: ۵۲ ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 soda96.ir/almantegh2-ostadhashemi/ @almorsalaat
♨️ : مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی eitaa.com/almorsalaat/4238 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حسن و قبح ذاتی 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت توضیحات جالب و مهمی در مورد حسن و قبح داده و‌ در ضمن اشاراتی هم به توضیحات مرحوم مظفر در این باب دارند.حتما ! @almorsalaat
💢 «ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی» 👈در این جلسات به تبیین ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است. 🎙استاد سید محمد هاشمی ♦️تعداد: ۱۵ جلسه ⬇️لینک دانلود صوت و مشاهده فهرست جلسات 👇👇👇👇 soda96.ir/zarfiat-shenasi/ soda96.ir/zarfiat-shenasi/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📌مراقبه و محاسبه راه سیر به خدا 🔹و مبدأ همه خطرها براى انسان است، و مبدأ اصلاح هم از بايد شروع شود. و نمى‏شود كه يك واعظى كه خودش اصلاح نشده بتواند ديگران را اصلاح كند. و آن واعظى مى‏تواند موعظه كند كه در باطنش هم موعظه شده باشد. و همين طور هر كس كه مى‏خواهد صحبت كند بايد توجه كند كه چه مى‏خواهد بگويد. آيا در اين چيز رضاى خدا هست؟ آيا دعوت به خودش هست يا دعوت به خدا؟ بعد هم كه صحبت كرد، بنشيند كه آيا اين صحبت براى اين بود يا براى آن. 🔹اين راهى است براى انسان به خدا كه كند از خودش و بعد از مراقبت، نمايد. 📚صحيفه امام «ره»، ج‏۱۷، ص۱۹۳‌ @almorsalaat
«بسم‌الله» برای حاشیه نشین‌ها که باشی، به متن می‌آیی! این رسم خداست که، حاشیه‌ها را به متن می‌آورد... و چه متنی عاشقانه‌تر از حرم امام رئوف؟! هنیئاٌ لَکَ حاج آقای ... (علیه‌السلام): فی یکون الخلاص! 🖌 @negashteh | نگاشته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀قرآن را آنگونه بخوان که گویی بر تو نازل شده است. 🎙استاد شهید مطهری 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| اشکال مشترک عمده تفاسیر این است که به جای ، می کنند. ▫️و أنت بالتأمل في جميع هذه المسالك المنقولة في التفسير تجد: أن الجميع مشتركة في نقص و بئس النقص، و هو تحميل ما أنتجه الأبحاث العلمية أو الفلسفية من خارج على مداليل الآيات، فتبدل به التفسير تطبيقا و سمي به التطبيق تفسيرا، و صارت بذلك حقائق من القرآن مجازات، و تنزيل عدة من الآيات تأويلات. ▫️و لازم ذلك كما أومأنا إليه في أوائل الكلام أن يكون القرآن الذي يعرف‏ نفسه (بأنه هدى للعالمين و نور مبين و تبيان لكل شي‏ء) مهديا إليه بغيره و مستنيرا بغيره و مبينا بغيره، فما هذا الغير! و ما شأنه! و بما ذا يهدي إليه! و ما هو المرجع و الملجأ إذا اختلف فيه! و قد اختلف و اشتد الخلاف‏. 📚المیزان جلد اول، مقدمه ♨️لینک دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟»👇👇👇 eitaa.com/m_almorsalaat/7666 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| دستگاه اصولی شیخ انصاری هیچ وقت از متن فقه جدا نمیشود. 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت به مناسبت عبارتی از شیخ، نشان می دهند که در نگاه شیخ دستگاه اصولی که شهرت در آن دیده نشده باشد منطبق بر فقه نمیشود. این مطلب به حدی مهم است که حتی را بدون فقهاء نمی توان تحلیل کرد. استاد نشان می دهند اساسا شیخ مکتب اصولی است و این مکتب خود را با منطبق کردن بر متن فقه، ثبات بخشید. حتما ! 📚 خاتمه استصحاب. سال 97 @almorsalaat
📌 ذکر و توبه 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۲/۲/۲۲ 🔸مهمترین مظهر قدردانی از جوانی همین است که از این صفا و نورانیّت و از این ناآلودگی و پیراستگىِ طبیعىِ انسان جوان استفاده کنید و خود را در زمینه‌های تزکیه و اخلاق پیش ببرید. این ان‌شاءاللَّه ذخیره همه زندگی شما خواهد شد. راهش هم رعایت دو نکته است: و . ✅ذکر 🔸ذکر یعنی یاد. یاد در مقابل غفلت است؛ غفلت از خدا، غفلت از وظیفه و مسؤولیت، غفلت از هنگام حسّاسِ مواجهه با مأموران الهی در عالم ملکوت - عالم بعد از عبور از جسمانیّت - و محاسبه بزرگ انسان در مقابل خدا در قیامت. این یادها تعیین‌کننده است. این‌طور نبوده که فقط به ما بگویند به قیامت معتقد باشید، برای این‌که اعتقادی مثل اعتقاد علمی داشته باشید؛ نه. برای این‌که این اعتقاد در زندگی و حرکت و تصمیم‌گیری ما تأثیر بگذارد، این یاد را در خودتان حفظ کنید. «انّما تنذر من اتّبع الذّکر»؛ انذار پیغمبر و انذار الهی هم مفید به حال کسانی است که به دنبال یاد هستند و خود را از غفلت دور نگه میدارند.   ✅توبه 🔸نکته دیگر توبه است. ممکن است کسی بگوید ما که جوانیم و هنوز عمری از ما نگذشته که مثل شما گناه زیادی کرده باشیم و محتاج توبه باشیم. نه، این درست نیست؛ توبه وظیفه همیشگی انسان است. پاکترین انسانها هم باید توبه کنند. توبه یعنی برگشت به خدا، برگشت از راه خطا، توجّه دادن دل به پروردگار و رو را به طور کامل به خدا کردن. از امام سجّاد علیه‌السّلام چه کسی پاکتر؟ شما به صحیفه سجّادیه از اوّل تا آخر نگاه کنید؛ ببینید چه حالی، چه سوز و گدازی و چه توبه‌ای در آن نهفته است: «هذا مقام من استحیی لنفسه منک و سخط علیها و رضی عنک». امام سجّاد علیه‌السّلام به خدای متعال عرض میکند: پروردگارا! من بر نفس خودم که گاهی از فرمان تو سرپیچی کرده، خشمگینم. از تو راضی ام و به‌خاطر سرپیچی نفس از تو شرمنده‌ام. این راز و نیاز و سوز و گداز امام سجاد علیه‌السّلام است. @almorsalaat
✅احتمال نمى‏ داديم كه علامه طباطبایی از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم 👈خاطره آشنایی علامه طهرانی با 🔺در سنه يكهزار و سيصد شصت و چهار هجريّه قمريّه، اين حقير براى طلبگى و تحصيل علوم دينيّه ببلده طيّبه قم مشرّف شدم. و در مدرسه مرحوم آية الله حجّت كه بعداً بمدرسه حجّتيّه معروف شد حجره‏ اى گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه مى ‏دادم. 🔺بناى اين مدرسه كوچك بود؛ و آية الله حجّت چندين هزار متر از زمين مجاور را تهيّه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند، و بناى عظيمى كه به سبك همان مدارس اسلامى باشد، و حاوى حجرات بسيار و مَدرس و مسجد و كتابخانه و سرداب و آب انبار و سائر ما يحتاج طلّاب باشد، بطرز صحيح و بهداشتى و با فضاى بزرگ و روح افزا براى طلّاب بسازند. 🔺هر چه مهندسين از طهران و غير طهران آمدند و نقشه‏ هاى متنوّع و مختلفى كشيدند، مورد نظر آية الله واقع نشد، تا بالاخره شنيديم: سيّدى از تبريز آمده و نقشه ‏اى كشيده است كه مورد نظر و تصويب ايشان قرار گرفته است. ما بسيار شائق و مترصّد بوديم كه اين سيّد را ببينيم. 🔺و از طرفى نيز بسيار شائق بوديم كه درس فلسفه بخوانيم، و در آن اوان، عالم جليل فخر الحكمَاء و الفلاسفة آية الله حاج ميرزا مهدى آشتيانىّ قدَّس اللهُ نفسَه بقم مشرّف شده، و قصد تدريس داشتند، و چند ماهى هم توقّف كردند؛ و به يكى از دوستان عزيز ما قول داده بودند كه درس خصوصى فلسفه را از «منظومه سبزوارى» براى ما بگويند، و ما در آستانه شروع بوديم كه ايشان بغتةً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده و به طهران بازگشتند. در همين احوال شنيديم: آن سيّدى كه از تبريز آمده و نقشه ساختمان را كشيده است، به نام قاضى معروف و در رياضيّات و فلسفه زبردست، و نيز درس فلسفه‏ اى در حوزه شروع كرده است. 🔺اشتياق ما براى ديدار و ملاقات با او زياد شد؛ و مترصّد بوديم به منزلش برويم و به بهانه‏ اى از او ديدار كنيم. تا آنكه يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلًا از علماى رشت مى ‏باشند، يك روز بحجره آمده و گفتند: آقاى قاضى (علامه طباطبایی) از زيارت مشهد برگشته، بيا به ديدنش برويم! 🔺چون بمنزل ايشان وارد شديم، ديديم كه اين رجُل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه‏ ها در بين راه او را مى ‏ديديم، و ابداً احتمال نمى ‏داديم كه او از اهل علم باشد، فضلًا از تبحّر در علوم. 🔺با عمامه بسيار كوچك از كرباس آبى رنگ، و تكمه ‏هاى باز قبا، و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول، در كوچه ‏هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده. 🔺ما معانقه كرديم و نشستيم و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه، واقعاً اين مرد، جهانى است از علم و درايت و ادراك و فهم؛ و براى ما خوب مشهود شد كه‏: 🔸هر آن كو ز دانش برَد توشه‏ اى 🔸جهانيست بنشسته در گوشه‏ اى‏ 📚مهرتابان ص ۱۳ @almorsalaat
💬 ▫️سلام علیکم حاج آقا ▫️بنده الموجز استاد رو گوش می دم و نیاز به هم بحث مجازی دارم. اگرکسی بود لطف کنید ممنون میشم. 📌اگر کسی از دوستان مایل بود، به آیدی ایشان در ایتا (@ANTIUSA) پیام دهد. @almorsalaat
🗂دوره های مدرسه مجازی المرسلات 1⃣اولین دوره ادبیات کاربردی (قواعد کلی تحصیل ادبیات عرب) / استاد مقدسی eitaa.com/m_almorsalaat/7710 2⃣سومین دوره ادبیات کاربردی (مهارتهای متن خوانی)/ استاد مقدسی eitaa.com/m_almorsalaat/7665 3⃣دوره چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7666 4⃣دوره ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7667 5⃣دوره تطور علم اصول/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7664 6⃣دوره تبیین مبانی نظام اندیشه شهید مطهری/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7668 7⃣دوره انسان شناسی قرآنی/ استاد علی فرحانی eitaa.com/almorsalaat/2136 8⃣مرور و جمع‌بندی کتاب المنطق/ استاد هاشمی eitaa.com/m_almorsalaat/7683 🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀 📞ارتباط با ما: 👉eitaa.com/admin_doreh 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️: سلام استاد خدا قوت اگر زحمتی نیست توضیح دقیق و روشنی از «ما و هل و لم» بفرمایید؟ با تشکر ✅پاسخ استاد امیری را بشنوید. @nabzqalam @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| باید درس بخوانیم برای اینکه آدم شویم/ سابقا طلبه ها در کنار درس های معمول، درس اخلاق هم داشتند/ سابقا علما هم اهل حرف بودند و هم عمل، امروزه، فقط اهل حرف هستند و در آینده حرفی از این مطالب هم نخواهد بود. 🎙آیت الله مجتهدی تهرانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌 تولید فکر و پرورش انسان، دو عنصر اساسی در ایجاد تمدن اسلامی ◽️ «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی - مانند هر تمدّن دیگر - دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان. ◽️فکر اسلامی مثل یک دریای عمیق است؛ یک اقیانوس است. هر کس که لب اقیانوس رفت، نمیتواند ادّعا کند که اقیانوس را شناخته است. هر کس هم که نزدیک ساحل پیش رفت و یا چند متری در آب در یک نقطه‌ای فرو رفت، نمیتواند بگوید اقیانوس را شناخته است. سیْر در این اقیانوس عظیم و رسیدن به اعماق آن و کشف آن - که از کتاب و سنّت همه‌ی اینها استفاده میشود - کاری است که همگان باید بکنند؛ کاری است که در طول زمان باید انجام گیرد. ◽️ تولید فکر در هر زمانی متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است. یک روزی حرفهای مرحوم شهید مطهّری که مطرح میشد، به گوش بعضی ناآشنا میآمد. حرفهای شهید مطهّری، حرفهای دین بود؛ حرفهای قرآن بود؛ حرفهای اسلامی بود؛ اما بسیاری از کسانی که با دین و قرآن و اسلام هم سر و کار داشتند، با آن حرفها آشنایی نداشتند! ◽️در همه‌ی زمانها این امکان برای متفکّران آگاه، قرآن‌شناسان، حدیث‌شناسان، آشنایان با شیوه‌ی استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامی و مطالبی که در قرآن و در حدیث اسلامی و در سنّت اسلامی هست، وجود دارد که اگر به نیاز زمانه آشنا باشند، سؤال زمانه را بدانند، درخواست بشریّت را بدانند، میتوانند سخن روز را از معارف اسلامی بیرون بیاورند. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راهگشا برای بشریّت.» 🎙بیانات در جمع اساتید،فضلا و طلاب حوزه علمیه قم 1379/07/14 @almorsalaat
📝| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام 🔰 استاد علی فرحانی 🔰تقریر:احسان چینی پرداز ◽️مساله ولایت فقیه از مسائلی است که اگرچه اصل آن در بین فقهاء قدمت چندین ساله داشته باشد اما نزاع جدی و پرداختن به اقوال در این زمینه اولین بار توسط سوالی که امام مطرح کردند شروع شد. ◽️یعنی اگرچه در عبارات برخی فقهاء اشاراتی به اصل این مساله بوده است اما طرح این سوال با تمام شئوناتش که آیا چیزی به نام ولایت فقیه داریم یا نداریم اولین بار توسط حضرت امام مطرح شد. ◽️شاهد عینی بر نو بودن سوال ولایت فقیه، تلاش نویسندگان در بازگرداندن این مساله به دوران معصوم و نیز نزاع بزرگی است که در این باب به وجود آمده، در حالی که اگر سوال و بحث در بابی و موضوعی قدمت داشته باشد این چنین نزاعی در آن شکل نگرفته و نیاز به تبیین اتصال سوال به عصر معصوم هم نمیباشد. ◽️مضافا به اینکه، تازگی سوال موجب عدم پختگی برخی نظرات و عاملی جدی در همراه نشدن برخی فقهاء با نظریه ولایت فقیه میباشد. ◽️ در تبیین این نظریه، حضرت امام قبل از استناد به ادله لفظیه، وجود ولایت فقیه را امری ضروری و دانسته و انکارش را محال می دانند. ◽️ایشان توضیح میدهند که به بداهت، عند العقلاء ثابت است ظرف اجتماع غیر از ظرف مخاطبات و مراودات بین الاثنینی است. به عبارت دیگر وجود یک مدل اجتماعی کلان که حاکم بر تمام روابط بین الاثنینی باشد امری مسلم و عقلائی است. ◽این تفکیک اختصاصی به جوامع اسلامی ندارد بلکه در دنیای غرب هم پذیرفته است. به طوری که در غرب برای ظرف کلان اجتماع علم جداگانه ای به نام علم سیاست قرار داده اند که متکفل تبیین نظام و ساختار حاکمیت سیاسی است. ◽️ در این علم، مدل و شکل اجتماع بما هو اجتماع- بدون در نظر گرفتن افراد خاص- و نوع خاص روابطی که در عرصه های مختلف اجتماع باید برقرار باشد، طراحی شده و بعد مبتنی بر آن ساختار، علم حقوق به تنظیم قوانینی پرداخته تا آن مدل را به تحقق خارجی برساند. ◽️تمام روابط بین الاثنینی و قوانین آن، زیرمجموعه مدل وقوانین ظرف کلان اجتماع بوده و همچون مظروفی برای این کلان ظرف محسوب میشوند. ◽️در واقع این ساختار حاکمیت سیاسی است که ضمانت اجراء و التزام به قوانین بین الاثنینی و شخصی را به وجود می آورد به گونه ای که اگر این ظرف و قوانین آن مد نظر گرفته نشود افراد در روابط خود با یک دیگر هیچ الزامی برای التزام خود به قوانین ندیده و در صورت تخلف هم هیچ راهی برای مواخذه و مجازات مجرم وجود نخواهد داشت و نهایتا جعل احکام و قوانین بین الاثنینی محکوم به لغویت است. ◽️با توجه به این مساله، بنابراینکه اکثر احکام شرعی در باب روابط بین انسان ها می باشد به گونه ای که این سنخ احکام، جمیع معاملات و اکثر باب عبادات را شامل شده و بیش از 20جلد از کتاب وسائل الشیعه را به خود اختصاص داده اند؛ امکان ندارد که شارع مقدس به اجتماع بما هو اجتماع توجه نداشته باشد و الا لغویت پیش می آید. ◽️از این رو باید گفت هر حکمی که از شارع مقدس ناظر به روابط بین افراد جامعه صادر میشود- به دلالت اقتضاء- دال بر توجه شارع به ظرف اجتماع است. یعنی اگر شارع – مثلا- صد حکم اجتماعی بیان کرده باشد صد بار به مساله اجتماع و احکام آن التفات داشته است. ◽️در نتیجه، مدل اجتماع از نگاه اسلام و احکام و قوانین آن، همچون پیکره و بستری است که هر یک از احکام در آن جای میگرند.و جالب اینکه برخی از احکام اسلامی مانند مساله قضاوت ذاتا در ظرف اجتماع کلان معنا پیدا می کنند و به تعبیر امام « قضاوت از شئون حکومت است». ◽️پس نگاه به باب معاملات و بلکه کل فقه را باید تصحیح کرد چه اینکه نگاه مشهور در زندان روابط بین الاثنینی و احکام آن محبوس بوده و هیچ التفاتی به مساله فوق ندارد. که البته نتائج این نگاه غلط، اسفبار است. ◽️حال باید گفت حضرت امام معتقدند که مدل شارع برای ظرف کلان اجتماع، ولایت فقیه است کما اینکه جمیع فقهائی که به مساله فوق التفات داشته اند اگر قبول داشته باشند که شارع هم به این عرصه توجه داشته و در این باره سخن گفته است تصدیق می کنند که مدل شارع برای این ظرف، ولایت فقیه است. ◽️با توجه به آنچه گذشت؛ حکومت به معنای ظرف کلان اجتماع- - است و بدین وسیله تا حدودی معنای عمیق و الاحکام من شئونها، معلوم میگردد ◽لهذا از نظر حضرت امام اولین دلیل بر ولایت فقیه- قبل از رجوع به ادله خاص لفظی- بداهت است، و مقابله با آن مقابله با بدیهی است. ◽️بر این اساس سبک مشهوری که در تقریر نظر امام مبنی بر تفکیک حوزه های ولایت فقیه – اعم از افتاء و امور حسبه و رفع الخصومات و زعامت سیاسی و حدود- وجود دارد سبک صحیحی نمی باشد بلکه سبک صحیح همانطور که توضیح اش گذشت موجب دفع اساس شبهه شده و مقصود را کاملا تبیین می کند. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ولایت فقیه و بداهت دلیل آن در نگاه حضرت امام 🎙 استاد علی فرحانی ♨️ متن کامل بیانات استاد را از اینجا ببینید:👇👇👇 https://www.uplooder.net/files/452054ac7beeaa561419a0cd36f02cd9/37.pdf.html @almorsalaat
🔵| مجموعه جلسات تبیین کارآمدی‌، شاخصه‌ها و امتیازات دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات اصولی 🎙استاد علی فرحانی 📌این جلسات در سال ۹۷ در موسسه مفتاح به عنوان مقدمه مباحث فقه فرهنگ تدریس شد. جهت آشنایی با دستگاه اصولی حضرت امام ره توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود صوت (۱۶جلسه)👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/emtiazate-dastgahe-emam-meftah-97/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
إِلَهِی وَ قَدْ أَفْنَیْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْکَ وَ أَبْلَیْتُ شَبَابِی فِی سَکْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْکَ إِلَهِی فَلَمْ أَسْتَیْقِظْ أَیَّامَ اغْتِرَارِی بِکَ وَ رُکُونِی إِلَى سَبِیلِ سَخَطِکَ @almorsalaat