♨️تشرف سید علی شوشتری (ره) و ملاحسینقلی همدانی(ره) به محضر حضرت ولی عصر (عج)/ به نقل از آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله)
✨از آخوند ملاحسینقلی (ره) پرسیدند که آیا به محضر حضرت ولی عصر (ع) مشرف شده اید؟ پاسخ داد: فقط در حد شنیدن همهمه. جریان از این قرار بود که به آخوند خبر می رسد که حضرت ولی عصر (عج) الآن در مسجد سهله در حجره سید علی شوشتری (ره) تشریف دارند. ایشان به آنجا می رود. وقتی به نزديك حجره می رسد، سید علی از درون حجره ندا میدهد که همانجا توقف کن و جلو نیا.
✨آخوند می گفت: من توقف کردم و فقط همهمه ای از داخل حجره می شنیدم. پس از مدتی سید علی به من اجازه داد. وقتی داخل حجره سید شدم، کسی نبود. نقل شده که آخوند گفته بود: ایشان در این باره به من وعده ها داد.
📚جرعه ای از دریا، ج۱ ص۵۰۷
#اخلاق_و_عرفان
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@fater290
المرسلات
💠معنای #خودفراموشی و اسباب آن @fater290 👇👇
💠معنای #خودفراموشی و اسباب آن
🔰شهید مطهری (ره)
🔺يادم هست در حدود هجده سال پيش در جلسهاي خصوصي که آياتي از قرآن کريم را تفسير ميکردم، براي اولين بار به اين نکته برخوردم که قرآن گاهي تعبيرات خاصي در باره برخي از آدميان به کار ميبرد از قبيل «خودزياني» يا «خودفراموشي» يا «خودفروشي». مثلًا ميفرمايد: قَدْ خَسِروا انْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنهُمْ ما کانوا يفْتَرونَ.
همانا خود را باخته و معبودهاي دروغين از دستشان رفته است. يا ميفرمايد:قُلْ انَّ الْخاسِرينَ الَّذينَ خَسِروا انْفُسَهُمْ.
بگو زيان کرده و سرمايه باخته آن است که خويشتن را زيان کرده و خود را باخته است. و يا در مواردي ميفرمايد: نَسُوا اللَّهَ فَانْسيهُمْ انْفُسَهُمْ. از خدا غافل شدند و خدا را از ياد بردند، پس خدا خودشان را از خودشان فراموشاند و خودشان را از خودشان غافل ساخت.
🔺براي يک ذهن فلسفي اين سؤال پديد ميآيد که مگر ممکن است انسان خود را ببازد؟ باختن از دست دادن است و نيازمند به دو چيز است: يکي «بازنده» و ديگر «باخته شده و از دست رفته». چگونه ممکن است انسان خود را زيان کند و خود را ببازد و خود را از دست بدهد؟ آيا اين تناقض نيست؟. همچنين مگر ممکن است انسان خود را فراموش کند و از ياد ببرد؟ انسان زنده همواره غرق در خود است، هر چيز را با اضافه به خود ميبيند، توجهش قبل از هر چيز به خودش است، پس فراموش کردن خود يعني چه؟.
🔺بعدها متوجه شدم که اين مسأله در معارف اسلامي، خصوصاً دعاها و بعضي از احاديث و همچنين در ادبيات عرفاني اسلامي و بلکه در خود عرفان اسلامي، سابقه زياد و جاي بس مهمي دارد؛ معلومم شد که انسان احياناً خود را با «ناخود» اشتباه ميکند و «ناخود» را «خود» ميپندارد و چون ناخود را خود ميپندارد آنچه به خيال خود براي «خود» ميکند در حقيقت براي «ناخود» ميکند و خود واقعي را متروک و مهجور و احياناً ممسوخ ميسازد.
🔺مثلًا آنجا که انسان واقعيت خود را همين «تن» ميپندارد و هرچه ميکند براي تن و بدن ميکند، خود را گم کرده و فراموش کرده و ناخود را خود پنداشته است. به قول مولوي مثلش مثل کسي است که قطعه زميني در نقطهاي دارد، زحمت ميکشد و مصالح و بنّا و عمله ميبرد آنجا را ميسازد و رنگ و روغن ميزند و به فرشها و پردهها مزين مينمايد اما روزي که ميخواهد به آن خانه منتقل گردد يکمرتبه متوجه ميشود که به جاي قطعه زمين خود يک قطعه زمين ديگر که اصلًا به او مربوط نيست و متعلق به ديگري است ساخته و آباد کرده و مفروش و مزين نموده و قطعه زمين خودش خراب به کناري افتاده است.
🔺اميرالمؤمنين علي عليه السلام جملهاي دارد که بسيار جالب و عميق است. ميفرمايد: عَجِبْتُ لِمَنْ ينْشُدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ اضَلَّ نَفْسَهُ فَلا يطْلُبُها. تعجب ميکنم از کسي که در جستجوي گمشدهاش برميآيد و حال آنکه «خود» را گم کرده و در جستجوي آن برنمي آيد.
🔺خود را گم کردن و فراموش کردن منحصر به اين نيست که انسان در باره هويت و ماهيت خود اشتباه کند و مثلًا خود را با بدن جسماني و احياناً با بدن برزخي- آنچنانکه احياناً اين اشتباه براي اهل سلوک رخ ميدهد- اشتباه کند. هر موجودي در مسير تکامل فطري خودش که راه کمال را ميپيمايد، در حقيقت از «خود» به «خود» سفر ميکند، يعني از خود ضعيف به سوي خود قوي ميرود. عليهذا انحراف هر موجود از مسير #تکامل واقعي انحراف از خود به ناخود است. اين انحراف بيش از همه جا در مورد انسان که موجودي مختار و آزاد است صورت ميگيرد. انسان هر #غايت انحرافي را که انتخاب کند، در حقيقت او را به جاي «خود» واقعي گذاشته است، يعني ناخود را خود پنداشته است. آنچه در مورد ذمّ محو شدن و فاني شدن در ماديات آمده است ناظر به اين جهت است.
🔺پس غايات و اهداف انحرافي داشتن يکي از عواملي است که انسان غيرخود را به جاي خود ميگيرد و در نتيجه خود واقعي را فراموش ميکند و از دست ميدهد و ميبازد.
هدف و غايت انحرافي داشتن تنها موجب اين نيست که انسان به بيماري «خود گم کردن» مبتلا شود؛ کار به جايي ميرسد که ماهيت و واقعيت انسان مسخ ميگردد و مبدل به آن چيز ميشود. علت اينکه انسان همواره با آن چيزهايي محشور ميگردد که به آنها عشق ميورزد و علاقهمند است، اين است که عشق و علاقه و طلب يک چيز آن را در مرحله غايت و هدف انسان قرار ميدهد و در حقيقت آن چيز در مسير «صيرورت» و «شدن» آدمي واقع ميشود؛ آن غايت هرچند انحرافي باشد سبب ميگردد که روح و واقعيت انسان مبدل به او بشود.
📚سیری در نهج البلاغه ص۲۸۳
#اندیشه_مطهر #عرفان
#ذکر #معرفت_نفس
@fater290
المرسلات
♨️ از خاک تا خدا 👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس" @fater290 👇👇👇👇
🔸اثبات برهانی عالم عقل و عالم مثال از طریق نفس انسانی
🔰علامه طباطبایی
🔹چنان كه در مقاله سوم به ثبوت رسيد، ما دو قسم ادراكات داشتيم كه از ماده مجرد بوده و احكام ماده بر آنها انطباق نمىپذيرفت، يعنى ادراكات خيالى و ادراكات عقلى.
اين ادراكات در عين اين كه مجرد از ماده هستند، دو سنخ مختلفند، زيرا ادراكات خيالى كثرت اشخاص مىپذيرد، مانند صورت خيالى زيد، عمرو، فريدون، جمشيد ... ولى ادراك عقلى كثرت اشخاص نمىپذيرد، مانند مفهوم كلى انسان، زيرا هر فرد از افراد انسان از نزديك آورده با آن بسنجيم همان خودش خواهد بود و خودش يكى است و در نتيجه همه اوصاف و احكام نوع كه در افراد پراكنده است در صورت عقلى نوع جمع است، ولى در صورت خيالى اين نحو نبوده و پراكنده است (درست تأمل شود). در نتيجه اين بحث، عالم را به سه قسمت مىتوان تقسيم كرده و طبقهبندى نمود: 1- وجود مادى؛ 2- وجود مثالى؛ 3- وجود عقلى.
🔹البته وجود مادى كه مساوق با حركت بوده و امكان و فعليّت در آن آغشته به هم مىباشد، پستتر از وجود مجرد مىباشد كه ثبات داشته و فعليّت بىامكان مىباشد، و هم چنين وجود مثالى كه كمالات در اشخاص آن پخش است، پستتر از وجود عقلى است كه همه كمالات در آن اجتماع دارند، و از اين روى وجود صورت خيالى را نمىتوان معلول تأثير مادى دانست بلكه وجود آن چنان كه در مقاله نهم گذشت، معلول موجودى مثالى هم سنخ خودش مىباشد، و هم چنين در صورت عقلى. (اصول فلسفه مقاله ۱۴)
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔹أما الصور العقلية الكلية فإن مفيضها المخرج للإنسان مثلا من القوة إلى الفعل عقل مفارق للمادة عنده جميع الصور العقلية الكلية و ذلك أنك قد عرفت أن هذه الصور بما أنها علم مجردة عن المادة على أنها كلية تقبل الاشتراك بين كثيرين و كل أمر حال في المادة واحد شخصي لا يقبل الاشتراك فالصورة العقلية مجردة عن المادة ففاعلها المفيض لها أمر مجرد عن المادة لأن الأمر المادي ضعيف الوجود فلا يصدر عنه ما هو أقوى منه وجودا على أن فعل المادة مشروط بالوضع الخاص و لا وضع للمجرد. و ليس هذا المفيض المجرد هو النفس العاقلة لهذه الصور المجردة العلمية لأنها بعد بالقوة بالنسبة إليها و حيثيتها حيثية القبول دون الفعل و من المحال أن يخرج ما بالقوة نفسه من القوة إلى الفعل. فمفيض الصورة العقلية جوهر عقلي مفارق للمادة فيه جميع الصور العقلية الكلية على نحو ما تقدم من العلم الإجمالي العقلي تتحد معه النفس المستعدة للتعقل على قدر استعدادها الخاص فيفيض عليها ما تستعد له من الصور العقلية و هو المطلوب.
🔹و بنظير البيان السابق يتبين أن مفيض الصور العليمة الجزئية جوهر مثالي مفارق فيه جميع الصور المثالية الجزئية على نحو العلم الإجمالي تتحد معه النفس على قدر ما لها من الاستعداد. (بدایه و نهایه، مرحله علم و عالم)
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه
@fater290
المرسلات
♨️ از خاک تا خدا 👈مروری بر برخی از نظریات علامه طباطبایی در موضوع "نفس" @fater290 👇👇👇👇
💠اثبات عالم عقل و عالم مثال از نگاه فلسفه، وحی و مکاشفه
🔰شهید آیت الله مطهری
🔺 یکی از مباحث مهم فلسفی، اثبات عالم عقل و عالم مثال است. شهید مطهری ره در این عبارت که مربوط به حاشیه مقاله۱۴ اصول فلسفه می باشد، توضیحی را در مورد براهین و طرق اثبات این عوالم بیان می کنند و می فرمایند که در این مسئله میدان برای فلسفه چندان باز نیست و باید به وحی و مکاشفه پناه برد.
🔰🔰🔰🔰🔰
🔸آنچه براي ما بالحس و العيان ثابت است #عالم_طبيعت است. حکما در اصطلاحات خود آنگاه که اين عالم را در مقابل ساير عوالم هستي نام ميبرند کلمه «ناسوت» را به کار ميبرند.
🔸عالم ديگر که به حکم دليل و برهان بر ما ثابت است #عالم_الوهيت است؛ يعني ذات مقدس واجب الوجود که مستجمع جميع صفات کماليه است. البته در آن مرتبه از وجود آنچه هست يک وجود اطلاقي است و بس. ذات پروردگار به تنهايي خود عالمي است و عظيمترين عوالم است، زيرا ذات حق محيط است بر همه عوالم مادون و ذرهاي از وجود از احاطه قيومي او خارج نميباشد و به قول بو علي در الهيات شفا: «العالم الربوبي عظيم جدّا». اين عالم اصطلاحا عالم «لاهوت» ناميده ميشود.
🔸آنچه براي ما قطعي و ثابت است همين دو عالم است، ولي در اينجا از نظر فلسفه دو پرسش باقي است:
1⃣آيا ميان عالم الوهيت و عالم طبيعت عوالم ديگري وجود دارد يا وجود ندارد؟ يعني آيا آن عالمي که بلاواسطه بر عالم طبيعت احاطه دارد و مباشرتا موجد و مدبّر و محيط بر اين عالم است عالم الوهيت است؟ و يا عالم و يا عوالمي متوسط ميان اين دو عالم هست؟ و البته چنين عالم يا عوالمي- به فرض وجود- محاط عالم بالاتر از خود، يعني عالم الوهيت، خواهد بود همچنانکه محيط عالم پايينتر از خود، يعني عالم طبيعت، خواهد بود.
2⃣آيا عالمي پايينتر از عالم طبيعت وجود دارد يا وجود ندارد؟ يعني آيا مرتبهاي از موجودات وجود دارد که عالم طبيعت محيط و موجد و مدبّر آن عالم باشد يا وجود ندارد؟
🔸بديهي است که فرض عالمي بالاتر از عالم الوهيت معني ندارد زيرا عالم الوهيت عالم اطلاق و لاحدّي و وجوب ذاتي است، براي ذات واجب الوجود مثل متصور نيست تا چه رسد به مافوق و محيط. پس پرسشها يکي درباره اين است که آيا عوالمي متوسط ميان عالم الوهيت و عالم طبيعت وجود دارد يا ندارد؟ ديگر درباره اينکه آيا عالمي پايينتر از طبيعت وجود دارد يا ندارد؟
🔸جوابي که فلاسفه به پرسش دوم ميدهند ساده و قاطع است، ميگويند عالمي پايينتر از طبيعت نميتواند وجود داشته باشد، زيرا اولًا وجود عالمي پايينتر از طبيعت مستلزم اين است که ماده طبيعي قادر بر ايجاد يک شئ از کتم عدم باشد، و به دلائلي ثابت ميکنند که تأثير جسم و طبيعت از نوع تحريک است نه از نوع ايجاد؛ و ثانيا عالم طبيعت عالم قوّه و فعل و مادّه و صورت و حرکت و زمان و مکان است، موجودي ضعيفالوجودتر از قوه و ماده و زمان و مکان که وجود و عدم در آن به هم آميخته است قابل تصور نيست.
🔸اما جواب به پرسش اول قدري دشوار است. حکما جوابهايي به پرسش اول دادهاند. در اکثر اين جوابها از ذات واجب الوجود و بساطت او و اينکه چه نوع موجودي ميتواند صادر بلاواسطه باشد استدلال کردهاند؛ مدعي شدهاند که صادر اول بايد کاملترين و بسيط ترين ممکنات باشد و چنين موجودي جز اينکه مجرد از ماده و زمان و مکان باشد نميتواند باشد، چنين موجودي طبعا داراي ماهيت هست، زيرا ماهيت داشتن لازمه معلوليت است.
اينچنين موجودي را به حسب اصطلاح «عقل» مينامند.
در بعضي استدلالهاي ديگر از قاعدهاي به نام قاعده «امکان اشرف» استفاده شده است که مجال سخن در آن بسيار است.
🔸در بعضي استدلالهاي ديگر وجود #انسان به عنوان نمونه از کل عالم وجود مورد استفاده قرار گرفته است. در اين مقاله همين راه که سادهترين راههاست طي شده است.
عالم عقل يا عقول به حسب اصطلاح «جبروت» ناميده ميشود.
🔸اگر استدلال حکما را بر وجود عقل بپذيريم تازه با سؤال ديگري روبرو ميشويم و آن اينکه آيا موجود مجردي که به نام «عقل» ناميده ميشود فقط يکي است و يا موجودات بسياري که همه عقولند وجود دارد؟ و بنابر اينکه عقول مجردهاي وجود دارند آيا اين عقول در طول يکديگرند و در حقيقت هر کدام عالمي را تشکيل ميدهند و يا در عرض يکديگرند؟ و يا بعضي از عقول عقول طوليهاند و بعضي از آنها عقول عرضيهاند؟ حکما براي اثبات عقول طوليه و يا عرضيه راههايي که هرگز مورد اتفاق نبوده و نيست طي کردهاند.
🔸مبنا قرار گرفتن هيئت قديم سبب شد که حکما يک سلسله عقول طوليه که عددشان به ده تا ميرسد قائل شوند. فرضيه معروف «عقول عشره» که مورد قبول اکثريت مشّائين قرار گرفت و برخي از مشّائين مانند خواجه نصير الدين طوسي و قاطبه اشراقيين آن را انکار کردند و امروز اصل مبنا، يعني فلکيات قديم، موهوم شناخته ميشود مبتني بر همين اصول و نظريات است.
🔸اشراقيون طرفدار عقول عرضيهاند، هر نوعي از انواع عالم طبيعت را تحت تأثير و تدبير يکي از آن موجودات مجرده ميدانند. فرضيه معروف «ارباب انواع» و يا «مثل افلاطوني» در شکل اسلامي و اشراقي آن، در همين زمينه است.
🔸حقيقت اين است که در زمينه عوالم متوسط ميان عالم الوهيت و عالم طبيعت ميدان براي #فلسفه چندان باز نيست، مخصوصاً براي فلسفه مشّاء. بحث در اين عوالم را فلاسفه اشراق بهتر از فلاسفه مشّاء، و #عرفا بهتر از هر دو دسته انجام دادهاند. و باز حقيقت اين است که در اين زمينه بايد ميدان را منحصرا در اختيار #مکاشفه و #اشراق و #وحي و #الهام گذاشت.
🔸از نظر وحي اسلامي، قدر مسلّم اين است که موجوداتي به نام «ملائکه و فرشتگان» وجود دارند که آنها اقرب به ذات پروردگارند از موجودات عالم طبيعت و قاهر و مسيطر بر عالم طبيعتاند. البته سخن در اين نيست که ذات واجب الوجود به آنها از ساير موجودات اقرب است زيرا او به همه چيز احاطه ذاتي و قيومي دارد (و هو معکم اينما کنتم)، سخن در قرب و بعد ساير موجودات به ذات حق است. از نظر اسلامي، ايمان به وجود ملائکه واجب و لازم است؛ ملائکه هم واسطه وحياند، و هم واسطه علم، و هم واسطه رزق، و هم واسطه خلق، و هم واسطه احياء، و هم واسطه اماته.
🔸از نظر حکماي اشراق و هم از نظر عرفا- که مورد تأييد نصوص اسلامي نيز هست- عالم ديگري غير از عالم عقول مجرده که متوسط ميان عالم عقول و عالم طبيعت است وجود دارد که #عالم_مثال مقداري است. اين عالم اصطلاحا «عالمملکوت» ناميده ميشود. اين عالم، متوسط است ميان عالم عقول مجرده و عالم طبيعت. اين عالم از قوه و حرکت و زمان و مکان مجرد است اما از ابعاد مجرد نيست. اين عالم، جسماني هست ولي مادي نيست.
🔸استدلالي که در اين مقاله بر وجود عالم عقل و عالم مثال آورده شده است از ناحيه وجود انسان است؛ يعني به دليل اينکه مرتبهاي از انسان طبيعت است و مرتبهاي از او مثال است و مرتبهاي از او عقل، و از طرف ديگر طبيعت قادر نيست که موجد مرتبهاي عاليتر از خود يعني مثال و عقل بوده باشد پس هر مرتبهاي از وجود انسان وابسته به عالمي از سنخ خود اوست. اين است مفاد استدلال متن.
🔸همان طور که گفتيم بهتر است در شناسايي اين عوالم به آنچه از ناحيه وحي و نبوّت رسيده است استناد گردد و يا همچون مردان راه از ضمير و باطن و مکاشفه شهودي استمداد شود.
#اندیشه_مطهر #فلسفه #عرفان
@fater290
♨️میدانم که اینها انشاءالله در دوران نه چندان دوری، به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد. (رهبری ۹۸/۱/۱)
🔸کشوری در این منطقه و شاید در همه جای دنیا، به بدیِ دولت سعودی من سراغ ندارم؛ دولت سعودی، هم مستبد است، هم دیکتاتور است، هم ظالم است، هم وابسته است، هم فاسد است. برای این دولتِ این جوری، امکانات هستهای فراهم میکنند؛ اعلان کردند که نیروگاه هستهای برایش میسازند، اعلان کردند که مراکز تولید موشک برایش درست میکنند! آنجا اشکالی ندارد؛ آنجا چون وابستهی به آنها است، چون متعلّق به آنها است، اشکال ندارد که بسازند. حالا البتّه دارند اعلان میکنند، اگر هم بسازند، بنده شخصاً ناراحت نمیشوم؛ چون میدانم که اینها انشاءالله در دوران نه چندان دوری، به دست #مجاهدان_اسلامی خواهد افتاد.
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
📌پ.ن: سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را توسط وهابی های ملعون تسلیت عرض میکنم. انشالله که با تحقق وعده رهبر معظم انقلاب و با نابودی دولت آل سعود، این قبور دوباره احیاء شود و ملجا و پناه عاشقان اهل بیت قرار گیرد.
#اهل_بیت #کلام_ولی
@fater290
hamearzagh-be-daste-khodast-980209-bushehr@almorsalat.mp3
1.99M
🔊🔊 #بشنوید
♨️ ضابطه نزول ارزاق علمی خدای متعال
🔰استاد علی فرحانی
🌀همه ارزاق علمی و غیر علمی به دست خداست و ضابطه رزق خدای متعال، عمل به دانسته ها، انجام تکلیف و اخلاص است.
🌀بخل از جانب خدای متعال وجود ندارد و همه خزائن عالم بدست اوست. ما باید قابلیت را در خودمان درست کنیم تا رزق از جانب او نازل شود.
📌بوشهر ۹۸/۲/۹
#اخلاق_و_عرفان
#معارف #پای_درس_استاد
@fater290
🎥گفتهها و ناگفتههای آیت الله یزدی درباره امام خمینی(ره)
🔹مصاحبه با آیت الله محمد یزدی رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ویژه برنامه سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(قدس سره)
🔹امشب یکشنبه ۱۱ خرداد ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی
@HawzahNews
@fater290
📚 #معرفی_کتاب: کتاب #مثنوی_طاقدیس اثر ارزشمند مرحوم عالم عارف ملااحمد نراقی است که به سبک کتاب #مثنوی_معنوی در قالب شعر و به صورت بیان داستان و شرح آیات و احادیث، معارف اخلاقی عرفانی را تبیین کرده اند. این کتاب توسط آقای علی افراسیابی و انتشارات نهاوندی در قم چاپ و منتشر شده است.
📌جهت آشنایی بیشتر با این کتاب میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید.
👉 hawzah.net/fa/Magazine/View/4210/4236/28059
#اخلاق_و_عرفان #شعر
@fater290
✅آنچه در گام دوّم انقلاب باید اتّفاق بیفتد ... (رهبری۹۸/۱/۱)
1⃣اوّلاً شناختن و جدّی گرفتن داشتههای خود [است]؛ داشتههای خودمان را بایستی بشناسیم و آنها را جدّی بگیریم؛ مزیّتهای خود، ظرفیّتهای خود، مزیّتهای کشور، ظرفیّتهای کشور، اینها را باید بشناسیم، جدّی بگیریم اینها را، اینها را به کار بگیریم و از اینها استفاده کنیم؛ کشور خیلی ظرفیّت وسیعی دارد؛
2⃣ثانیاً، آفتها را بشناسیم، فسادها را بشناسیم، راههای رخنهی دشمن را بشناسیم و در مقابل آنها به طور جدّی ایستادگی کنیم.
💢امروز گام دوّم انقلاب این است: شناختن ظرفیّتها و مزیّتها و استفادهی از آنها، و شناختن فسادها و رخنهها و کمبودها و مشکلها و سینه سپر کردن برای حلّ آنها.
#کلام_ولی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
@fater290
💠#مشاوره_مجازی
⁉️ #سوال_شما
🔹سلام علیکم وقت بخیر. ببخشید ، یکی از چیزهایی که بنده در دنبال کردن کانال المرسلات و پس از آن کانال فاطر پس از تقریبا دو سال فهمیدم در مورد برخی دروس، باید درسی مثل اصول را به گونهای خواند که نظام مندی فکری شخص را یادگرفت و با آن آشنا شد. یک شخص به خودی خود ، میتواند بدون استاد ، این نظام مندیها را متوجه شود؟ اگر جواب بله است ، اگر لطف کنید و بفرمایید که چگونه باید این نظام مندیها را فهمید و با آن آشنا شد ، ممنون میشوم.🌹🙏
✅ #پاسخ_مشاور: محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🔸سلام اگر ابتدا مفاهیم علم رو به خوبی متوجه شود (مثلا در الموجز این اتفاق می افتد) و مقداری این نظام یابی را تمرین کند (مثلا در اصول فقه این کار انجام می شود) می تواند این کار را انجام دهد.
🔸لذا اگر الموجز و اصول فقه به خوبی خوانده شود (مثلا اگر با تدریس استاد علی فرحانی خوانده شود) آنگاه می توان این کار را در سایر کتب و نظامات فکری اصول انجام داد. شبیه این کار را در فلسفه نیز میتوان انجام داد.
👈صوت های زیر رو خوب است که گوش کنید.
🔺لزوم مدرسه یابی در درس خارج
eitaa.com/p_fater/2258
🔺مدل یابی و سازمان یابی، پژوهش در مسیر اجتهاد
eitaa.com/p_fater/2275
🔺مشکل امروز درس های خارج
eitaa.com/p_fater/2256
🔺روش تحصیل در سطح عالی و درس خارج
eitaa.com/p_fater/2249
🔸این مسئله را استاد در صوت زیر تبیین کرده اند و در مورد علم فلسفه تطبیق کرده اند. صوت زیر را حتما گوش کنید.
🔺نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان
eitaa.com/p_fater/2279
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🌐جهت ارتباط با مشاوران کانال وارد لینک زیر شوید
eitaa.com/fater290/248
@fater290
♨️ما در گام دوّم انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش جوانها قرار بدهیم/ علاج مشکلات کشور این است/ امروز شما باید هزینهی ایستادگی در مقابل دشمن را بدهید تا نسلهای آینده انشاءالله از دستآورد شما استفاده کنند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۱/۱
🔅🔅🔅🔅🔅🔅
🔺 #جوانها باید شانهشان را زیر بار مسئولیّتهای دشوارِ کوچک و بزرگ بدهند؛ #علاج مشکلات کشور این است. ما در گام دوّم انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش #جوانها قرار بدهیم همچنان که در گام اوّل در دورهی انقلاب هم هدایت را #امام میکرد امّا حرکت را و موتور پیشرفت را #جوانان روشن میکردند، حرکت را آنها به وجود میآوردند.
🔺امروز تلاش شما و سعی شما این است که #استقلال کشور را و #عزّت کشور را تأمین کنید؛ #هزینهی این کار را شما امروز دارید میدهید؛ [هزینهی] امروز ملّت ایران و #جوانان ما، هزینهی رسیدن به استقلال کامل -در جهات مختلف- و به عزّت ملّی و به جامعهی اسلامی است؛ نسلهای بعد، از این دستآورد شما استفاده خواهند کرد؛ همچنان که یک روز جوانها، هزینهی مبارزهی با دستگاه طاغوت را قبول کردند و دادند، زندانش را رفتند، کتکش را خوردند و #انقلاب بحمدالله به پیروزی رسید، نظام طاغوت ویران شد؛ یا در دوران جنگ تحمیلی خانوادهها هزینهی دفاع از کشور را دادند و امروز شما در #امنیّت دارید زندگی میکنید؛ امروز هم شما باید هزینهی ایستادگی در مقابل دشمن را بدهید تا نسلهای آینده انشاءالله از دستآورد شما استفاده کنند.
#کلام_ولی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
@fater290
#پیام_شما
📌این پیام را یکی از مخاطبین کانال که در حال استماع جلسات #مجموعه_صوتی "#علم_قبل_از_تزکیه" هستند، برای ادمین کانال ارسال کردند.👇👇👇
✅دلیل اصلی برای گوش کردن این صوت ها این بود،
که از پایه های اول حوزه همیشه این سوال برام مطرح بود
که اینکه میگویند «العلم نور» یعنی چی؟؟ مخصوصا وقتی که در حدیث عنوان بصری، امام صادق(ع) میفرماید که«العلم لیس بکثرة التعلیم و التعلم»، که برخی موقع نسبت به درس خواندن بی میل میشدم، و جاهای دیگه هم میگشتم یا میپرسیدم به جوابی نمیرسیدم، تا این که در کانال شما _ در حدود دوماه پیش_ دیدم که نوشتید استاد فرحانی کتاب منیةالمرید رو تدریس کردند، با عنوان«علم قبل تزکیه و علم بعد تزکیه»، رغبت پیدا کردم که گوش بدم، و با اینکه هنوز همه صوت ها رو گوش ندادم، ولی خداروشکر #جواب_سوالم_رو_گرفتم، البته خیلی مطالب دیگر هم دستگیرم شده، خدا به همه شما اجر خیر عنایت کند.
لینک دانلود این مجموعه صوتی که شامل ۱۶جلسه است
👇👇👇👇
eitaa.com/p_fater/1247
#پای_درس_استاد
#اخلاق_و_عرفان #مشاوره_مجازی
@fater290
▪️روح خدا به خدا پیوست.
▪️رحلت جانسوز امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
المرسلات
⚡️امام خمینی (ره) جامع بین منقول و معقول و مشهود @fater290 👇👇👇
♨️امام خمینی (ره) جامع بین منقول و معقول و مشهود
🔰آیت الله جوادی آملی
🔹امام از افراد جامع بین منقول و معقول و مشهود بود. ما جامع بين معقول و منقول داریم، ولی غالب این ها به جمع مکسر جمع کرده اند؛ یعنی هفت، هشت سال درس خارج خواندند و هفت هشت سال اسفار خواندند، این ها جامع بين معقول و منقولند، ولی به جمع مکسر؛ نه در فقه و اصول، مجتهد مطلق شدند و نه در عقليات. یا سی چهل سال با فقه و اصول بودند و هفت هشت سال با معقول؛ این فرد گر چه در فقه و اصول مجتهد مطلق است، در معقول، متجزی است و جمع مکسر کرده است. یا ممکن است عمری با معقول، سر و کار داشته و مجتهد در معقول شده باشد، ولی هفت هشت سالی در فقه و اصول درس خارج خوانده باشد و در این رشته متجزی است. آن کسی که این دو رشته را در تمام عمر داشته باشد، به نحو جمع سالم، بين معقول و منقول جمع کرده و تازه مجتهد فقيه حكیم شده است و اگر در کنارش عرفان را هم داشته باشد جامع بین منقول و معقول و مشهود می شود.
🔹شما این کتاب مصباح الهدایه را ببینید؛ خوب، این کتاب را کسی در سن کمتر از سی سالگی نوشته است. الان برای کسی که سی سال درس هم خوانده به هر حال سخت است. امام هم عقل را حفظ کرده، لذا براهین فلسفی اش متقن است، هم نقل را حفظ کرده است. در غالب مسایلی که ایشان از مرحوم نائینی رحمه الله یا دیگران نقل می کردند، مرزبندی می کردند و می فرمودند، از این جا بیرون نروید. ما وقتی در اصول صحبت می کنیم، با عرفيات و بنای عقلا کار داریم و شارع مقدس با مردم با این لسان حرف زده است؛ شما چرا مسایل عقلی و تکوینی را در مسایل اعتباری دخالت می دهید؟ این انسان بزرگ بين معقول و منقول و مشهود جمع کرده و جمع سالم شده است؛ تولیت دین را هم قبول کرده است و این همه بر می گردد به این که «العارف شجاع».
📚افتتاحیه کنگره اخلاق و عرفان امام خمینی، ۸۲/۳/۷
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
🍁در کار گلاب و گل حکم ازلی این بود
🍁کاین شاهد بازاری و آن پرده نشین باشد.
⚡️حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه افتتاحیه کنگره اخلاق و عرفان امام خمینی، در تبیین فرق بین اخلاق و عرفان این شعر را خواندند و اخلاق را شاهد بازاری و عرفان را پرده نشین دانستند.
🔺متن کامل بیانات ایشان را در فایل pdf زیر👇 #بخوانید
#عرفان #شعر #حافظ
@fater290
کنگره_اخلاق_و_عرفان_امام_خمینی_جوادی.pdf
395.8K
📙 #بخوانید
💠متن کامل بیانات حضرت الله جوادی آملی
💢افتتاحیه کنگره اخلاق و عرفان امام خمینی، ۸۲/۳/۷
📌تفاوت اخلاق و عرفان
📌مراتب عرفان
📌تفاوت وحدت وجود و وحدت شهود
#عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
♨️مصباح الهدایه
💠شما این کتاب مصباح الهدایه را ببینید؛ خوب، این کتاب را کسی در سن کمتر از سی سالگی نوشته است. الان برای کسی که سی سال درس هم خوانده به هر حال سخت است. (آیت الله جوادی آملی، افتتاحیه کنگره اخلاق و عرفان امام خمینی، ۸۲/۳/۷)
#در_مدرسه_امام_خمینی
@fater290
♨️ #مجموعه_صوتی نگاهی به دریا
👈 شامل ۴۲ قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون شخصیت و مکتب علمی - عملی امام خمینی (ره)
@fater290 👇👇👇
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی نگاهی به دریا 👈 شامل ۴۲ قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون شخصیت و
♨️ #مجموعه_صوتی نگاهی به دریا
👈 شامل ۴۲ قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون شخصیت و مکتب علمی - عملی امام خمینی (ره)
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔺اندیشه های حوزوی امام خمینی (ره) و ثمره دار بودن آن (53:42)
eitaa.com/p_fater/1195
🔺منطق تولید علوم انسانی چیست؟ (10:26)
eitaa.com/p_fater/1196
🔺مزیت نظام اجتهادی امام خمینی (ره) (24:56)
eitaa.com/p_fater/1197
🔺نگاهی به نظام اجتهادی امام خمینی(ره) (8:33)
eitaa.com/p_fater/1198
🔺امام خمینی(ره) الگوی همه جانبه (7:54)
eitaa.com/p_fater/1199
🔺امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) یک روح در دو بدن (7:37)
eitaa.com/p_fater/1200
🔺تحلیل فاعلیت فاعل بالقصد از منظر امام خمینی (ره) (32:51)
eitaa.com/p_fater/1201
🔺سیر تکامل علم اصل از ابتدا تا امام خمینی به همراه تحلیل پاسخ امام به آیت الله قدیری (ره) (57:02)
eitaa.com/p_fater/1202
🔺رسیدن به کمال از مسیر شرع (10:25)
eitaa.com/p_fater/1203
🔺چرا مناهج بخوانیم؟ (31:25)
eitaa.com/p_fater/1204
🔺چرا می گوییم امام و علامه؟ (2:04)
eitaa.com/p_fater/1205
🔺فلسفه اجتهاد از دیدگاه امام خمینی (ره) (1:01:36)
eitaa.com/p_fater/1206
🔺دستگاه استنباطی (3:37)
eitaa.com/p_fater/1207
🔺دستگاه مستقل استنباطی حضرت امام خمینی(ره) (4:03)
eitaa.com/p_fater/1208
🔺مشارب مختلف فکری و فقهی در حوزه علمیه (16:44)
eitaa.com/p_fater/1209
🔺کاری که امام در تربیت کرد (1:37)
eitaa.com/p_fater/1210
🔺فقه امام خمینی جامع بین عقل و نقل و همان فقه اهل بیت است (04:25)
eitaa.com/p_fater/1211
🔺اهمیت باب الفاظ علم اصول و نگاهی به ابتکارات امام خمینی (17:08)
eitaa.com/p_fater/1212
🔺امام خمینی (ره) صاحب یک نظام فکری کامل (4:30)
eitaa.com/p_fater/1213
🔺اهمیت و جایگاه دوران دفاع مقدس در تحلیل صحیح از شخصیت امام خمینی (ره) (3:41)
eitaa.com/p_fater/1214
🔺امام خمینی (ره) را باید شناخت (0:56)
eitaa.com/p_fater/1215
🔺برخی از ابتکارات علمی امام خمینی (ره) (3:28)
eitaa.com/p_fater/1216
🔺بیان امام در خطابات شرعی (14:00)
eitaa.com/p_fater/1217
🔺امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی معارف را با حفظ مراتب منتشر کردند (4:19)
eitaa.com/p_fater/1219
🔺راهکار امام خمینی (ره) در تهذیب علم اصول (21:47)
eitaa.com/p_fater/1233
🔺محکمات اندیشه امام خمینی (ره) (1) (1:03:08)
eitaa.com/p_fater/1234
🔺محکمات اندیشه امام خمینی (ره) (1) (1:04:15)
eitaa.com/p_fater/1235
🔺در آمدی بر شاخصه های فقه الخمینی (1:22:24)
eitaa.com/p_fater/1237
🔺اسلام، حقیقت وحدانی (42:47)
eitaa.com/p_fater/1238
🔺کدام دستگاه استنباطی می تواند "هست" ها را تبیین کند؟ (16:29)
eitaa.com/p_fater/1239
🔺ما امامین انقلاب را از جهت علمی نمی شناسیم (05:05)
eitaa.com/p_fater/1240
🔺مکتب عرفانی امام و علامه (13:27)
eitaa.com/p_fater/1241
🔺مراتب حکم و خطابات قانونی در تابع استنباطی امام خمینی (ره) (16:18)
eitaa.com/p_fater/1242
🔺مظلومیت علمی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله) (10:19)
eitaa.com/p_fater/1243
🔺مدل سلوکی امام و علامه طباطبایی (05:36)
eitaa.com/p_fater/1244
🔺نظام اجتهادی امام خمینی(ره) منتج است؟ (14:05)
eitaa.com/p_fater/1245
🔺تفاوت امام خمینی (ره) با سایر عرفا در تربیت انسان ها (06:20)
eitaa.com/p_fater/2296
🔺تبیین "موضوع" و "دلیل" ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره) (1:59:12)
eitaa.com/p_fater/2297
🔺دو استاد امام خمینی (ره) (03:12)
eitaa.com/p_fater/2298
🔺امام خمینی (ره) موسس نظام استنباطی (02:48)
eitaa.com/p_fater/2299
🔺نگاهی به مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره) (07:53)
eitaa.com/p_fater/2301
🔺المبانی الفقهیه للامام الخمینی فی ثورته (1:01:04)
eitaa.com/p_fater/2300
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد
@fater290
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📺سخنرانی تلویزیونی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) آغاز شد.
@Farsna
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سیویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله). ۹۹/۳/۱۴
💻 @Khamenei_ir
💢درس اخلاق امام خمینی (ره) و ایجاد انقلاب روحی
⚡️ایشان دهها سال پیش از شروع نهضت، غیر از درس فقه و اصول و معقول، سالها در قم درس اخلاق داشتند، جلسهی اخلاق داشتند. کسانی که دیده بودند آن درس اخلاق را، نقل میکردند ایشان -هفتهای یک بار جلسهای داشتند در مدرسهی فیضیّه و طلّاب جوان جمع میشدند در آنجا- وقتی که صحبت میکردند، جلسه را منقلب میکردند، دلها را منقلب میکردند. این را البتّه ما هم، در درس فقه و اصول دیده بودیم. یعنی ایشان حتّی در همین درسهای فقه و اصولشان در یک مناسبتهایی صحبت اخلاقی میکردند، طلبهها زار زار گریه میکردند؛ وقتی ایشان صحبت اخلاقی میکرد، اشک میریختند؛ بیان ایشان این جور مؤثّر بود و انقلاب روحی ایجاد میکرد. (رهبر معظم انقلاب ۹۹/۳/۱۴)
🔸درس اخلاقي که وسيله شخصيت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته ميشد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوک بود نه اخلاق به مفهوم خشک علمي، مرا سرمست ميکرد. بدون هيچ اغراق و مبالغهاي اين درس مرا آنچنان به وجد ميآورد که تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مييافتم. بخش مهمّي از شخصيت فکري و روحي من در آن درس- و سپس در درسهاي ديگري که در طي دوازده سال از آن استاد الهي فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و ميدانم. راستي که او «روح قدسي الهي» بود. (شهید مطهری/ علل گرایش به مادیگری)
#اخلاق_و_عرفان #اندیشه_مطهر
#در_مدرسه_امام_خمینی #کلام_ولی
@fater290