eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
در مصباح الشریعه آمده است: «الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ؛ علم نوری است که خدا آن را در قلب کسی می‌اندازد که می‌خواهد». این روایت را می‌توان دست کم به دو معنا دانست: 1️⃣ اگر "ال" جنسیه باشد، به معنای طبیعت دانش است و شامل هر دانستنی می‌شود. در این صورت، حدیث با بیانی استعاری به این واقعیت اشاره می‌کند که انسانِ انتخاب‌گر، تنها با استفاده از دانش می‌تواند از تاریکی جهل خارج شده، به تصمیمی روشن برسد. 2️⃣ اما اگر "ال" عهدیه باشد، به معنای دانشی ارزشمند و انسان‌ساز، نزد خدای حکیم است. در این صورت حدیث می‌فرماید «اگر سراغ علمِ خالص نافع حقیقی می‌گردید، تنها در جایی است که شناخت یک حقیقت، دلی را روشن کند». در صورت اول، روشن‌گر بودن علم، لزوما ارزش حقیقی و اخلاقی به آن نمی‌دهد، برخلاف علم به معنای دوم که نجات‌گر و سعادت‌ساز است. https://eitaa.com/anbaz60/1112
ای به‌فدای سر و جان و تنت این ادب آمدن و رفتنت وقت ولادت قدمی پشت سر وقت شهادت قدمی پیشتر یا مرحوم ریاضی یزدی
🔻 خدای مهربان و حکیم، مسعود دیانی را غریق دریای بی‌کران رحمتش فرماید.
استاد بزرگوار حجت الاسلام فاضلی هیدجی (حفظه الله) گاهی می‌فرمودند: علم هم مثل غذا چهار قسم دارد: لذیذ مفید لذیذ غیر مفید غیر لذیذ مفید غیر لذیذ غیر مفید اگر ملاک اصلی در انتخابها نافع و انفع بودن باشد، می‌توان لذت و شیرینی علوم برای هر فردی را ملاکی فرعی دانست. https://eitaa.com/anbaz60/1115
هدایت شده از حکمت بالغه
🔸 نشست علمی موافقت معنایی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 23 اسفندماه1401، ساعت 19 📡 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/jSJ8f4ywJcwj 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/movafeghat-2 🆔 @iictchannel
به‌گمانم این جلسه برای کسانی که علاقه‌مند به مباحث قرآنی-حدیثی باشند مفید است؛ هم مطالب استاد ارائه‌دهنده و هم اساتید داور.
هدایت شده از هادیانه ها
🔰یک تربیتی🔰 ✍ در این شرایط سخت ، وقتی با یک مواجه می شویم چقدر کام مان شیرین می شود🤩؛ مخصوصا وقتی ببینیم این جوان با شور و انرژی زیادی توانمندی های خودش را آورده وسط و با انس با کتاب خدا در صدد است👌 📌کم نیستند دلسوزانی که برای حفظ جوانان مومن از آسیب های موجود در تلاش اند ولی از فقر و و موثر رنج می برند و متأسفانه در فضاهای مختلف به حاشیه رانده شده اند 📌می خواهم ایده جذاب، موفق و قابل تکثیری را معرفی کنم که با محوریت قرآن می‌تواند مصداق 🏹که نه، بلکه یک تیر و چندین نشان باشد 🎯: افزایش اعتماد به نفس 🎯: بالا رفتن افق نگاه 🎯: انس با قرآن 🎯: دیدن گره گشایی قرآن 🎯: افزایش قدرت تفکر 🎯: دشمن شناسی و ... 📌این ایده جالب، است که اخیرا در افزایش آمار استقبال استعدادهای ویژه این کشور از قرآن و مفاهیم آن از ۲ هزار نفر به ۷ هزار و در گام بعدی به ۱۰ هزار نفر موثر بوده است 📌این رویداد اخیرا در گرگان با حضور وزیر و با ایده پردازی و طراحی تیم با مدیریت دوست عزیزم آقای برگزار شد 👈در این رویداد، دانش آموزان ایران به گفتگو و ارایه طرح و رقابت برای با استفاده از آیات پرداختند 👈فرایند این کار را در کلیپ جذابی که بازدید آن در بستر مجازی به بیش از ۲۵۰ هزار نفر رسیده مشاهده کنید👇 https://www.aparat.com/v/9dcK7 @hadianeha
جانِ بیمارِ مرا نیست ز تو روی سؤال ای خوش آن خسته که از دوست جوابی دارد
هدایت شده از محسن قنبریان
ولایت طرفین مردان و زنان جامعه.MP3
33.74M
🎧 فایل صوتی کامل کرسی علمی_ترویجی: 🔶 ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌ محسن قنبریان 🎙ناقد: حجت الاسلام محمدحسین رضازاده 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی رهنما 📅زمان: دوشنبه ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ / مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) • ارائه: - معنای لغوی و اصطلاحی ولایت/ تقسیم ولایت (یکطرفه: بالتولیه و بغیر التولیه/ دو طرفه) - چیستی و امکان ولایت طرفینیِ عمومی - دلیل و اثبات این ولایت (ولایت بودن/ همگانی بودن/ طرفینی بودن/ شامل زنان بودن) - و... • نقد: - ارائه و کبرای بحث مورد نقد ناقد محترم قرار نگرفت! و از موضع "اصل بر ترجیح خانه نشینی زنان" ، به مباحث حضور اجتماعی زن و بخصوص مطالب حجت الاسلام قنبریان در برنامه جهان آرا نقدهایی وارد شد... - پاسخ به اشکالات ناقد از سوی ارائه کننده... - مشارکت برخی فضلای حاضر در نشست در اشکال و جوابها... * مطالب مرتبط: - جزوه "از موءوده تا محرره" - فایل کامل صوتی برنامه جهان آرا ☑️ @m_ghanbarian
۱۴۰۱۱۲۱۸ سخنرانی بشاگرد- سوره عصر.mp3
7.4M
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ شهرک ولی عصر عجل الله فرجه با محوریت سوره مبارکه عصر
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹ای حرمت قبلۀ حاجات ما🔹 ای حرمت قبلۀ حاجات ما یاد تو تسبیح و مناجات ما تاج شهیدان همه عالمی دست علی، ماه بنی هاشمی ماه کجا، روی دل‌آرای تو؟ سرو کجا، قامت رعنای تو؟... هم‌قدم قافله سالار عشق ساقی عشاق و علمدار عشق سرور و سالار سپاه حسین داده سر و دست به راه حسین عَمّ امام و اَخ و اِبن امام حضرت عباس علیه‌السلام ای علم کفر، نگون ساخته پرچم اسلام، برافراخته مکتب تو مکتب عشق و وفاست درس الفبای تو صدق و صفاست مکتب جان‌بازی و سربازی است بی‌سری آنگاه سرافرازی است شمع شده، آب شده سوخته روح ادب را ادب آموخته آب فرات از ادب توست، مات موج زند اشک به چشم فرات یاد حسین و لب عطشان او وان لب خشکیدۀ طفلان او... مشک پر از آب حیاتت به دوش طفل حقیقت ز کفت آبنوش درگه والای تو در نشأتین هست در رحمت و باب حسین هر که به دردی و غمی شد دچار گوید اگر یک صد و سی و سه بار ای علم افراشته در عالمین اکشف یا کاشف کرب الحسین از کرم و لطف جوابش دهی تشنه اگر آمده آبش دهی... پنج امامی که تو را دیده‌اند دست علمگیر تو بوسیده‌اند... مطلع شعبان همایون اثر بر ادب توست دلیلی دگر سوم این ماه چو نور امید شعشعۀ صبح حسینی دمید چارم این مه که پر از عطر و بوست نوبت میلاد علمدار اوست شد به هم آمیخته از مشرقین نور ابوالفضل و شعاع حسین وقت ولادت قدمی پشت سر وقت شهادت قدمی پیشتر ای به فدای سر و جان و تنت وین ادب آمدن و رفتنت مدح تو این بس که شه ملک جان شاه شهیدان و امام زمان گفت به تو گوهر والانژاد جان برادر به فدای تو باد... 📝 🌐shereheyat.ir/node/4674@ShereHeyat
وصف تشنگی 🌅 به گمانم به‌جای‌آوردن پنج نماز در شبانه‌روز برای آن است که فراموش نکنیم سر بر کدام آستان داریم و پای بر کدامین راه می‌گذاریم. حال که ترازوی احوالم چنین نامیزان است، وای به زمانی که ... پناه بر خدا! https://eitaa.com/anbaz60/1123 🕋
انباز
وصف تشنگی 🌅 به گمانم به‌جای‌آوردن پنج نماز در شبانه‌روز برای آن است که فراموش نکنیم سر بر کدام آستان
به گمانم بی‌ارتباط با خدا به میهمانی‌اش در خانه دل نباشد. خوشا به حال آنها که رسم میزبانی را خوب می‌دانند، خصوصا آنجا که مهمان‌پذیرِ صاحب‌خانه‌اند. { وَقَالَ رَبُّكُمُ ٱدۡعُونِیۤ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡۚ إِنَّ ٱلَّذِینَ یَسۡتَكۡبِرُونَ عَنۡ عِبَادَتِی سَیَدۡخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ } [سوره غافر: ۶۰] { وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌۖ أُجِیبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِۖ فَلۡیَسۡتَجِیبُوا۟ لِی وَلۡیُؤۡمِنُوا۟ بِی لَعَلَّهُمۡ یَرۡشُدُونَ } [سوره البقرة: ۱۸۶] مهربانا! نصیب‌مان کن!
هدایت شده از شعر هیأت
قبولم کن.mp3
3.4M
علیه‌السلام 🔹قبولم کن🔹 همیشه قبل هر حرفی برایت شعر می‌خوانم قبولم کن من آداب زیارت را نمی‌دانم نمی‌دانم چرا این‌قدر با من مهربانی تو نمی‌دانم کنارت میزبانم یا که مهمانم نگاهم روبه‌روی تو بلاتکلیف می‌ماند که از لبخند لبریزم، که از گریه فراوانم به دریا می‌زنم، دریا ضریح توست غرقم کن در این امواج پرشوری که من یک قطره از آنم سکوت هرچه آیینه، نمازم را طمأنینه بریز آرامشی دیرینه در سینه، پریشانم تماشا می‌شوی آیه به آیه در قنوت من تویی شرط و شروط من اگر گاهی مسلمانم اگر سلطان تویی دیگر اِبایی نیست می‌گویم: که من یک شاعر درباری‌ام، مداح سلطانم 📝 🌐 shereheyat.ir/node/4698@ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹با غم دل خُرّم‌اند🔹 ای که به عشقت اسیر، خیلِ بنی‌آدم‌اند! سوختگان غمت، با غم دل خُرّم‌اند هر که غمت را خرید، عشرت عالَم فروخت باخبرانِ غمت، بی‌خبر از عالَم‌اند در شکن طُرّه‌ات، بسته دل عالمی‌ست وآن همه دل‌بستگان، عقده‌گشای هم‌اند یوسف مصرِ بقا، در همه عالم تویی در طلبت مرد و زن، آمده با دِرهم‌اند تاج سر بوالبشر، خاک شهیدان توست کاین شهدا تا ابد، فخر بنی‌آدم‌اند... چون به جهان خُرّمی، جز غم روی تو نیست باده‌کشان غمت، مست شراب غم‌اند عقد عزای تو بست، سنّت اسلام و بس سلسلۀ کائنات، حلقۀ این ماتم‌اند گشت چو در کربلا، رایت عشقت بلند خیل ملک در رکوع، پیش لوایت خم‌اند خاک سر کوی تو، زنده کند مرده را زان که شهیدان او، جمله مسیحا دم‌اند هردم از این کشتگان، گر طلبی بذل جان در قدمت جان‌فشان، با قدمی محکم‌اند سرّ خدای ازل، غیب در اسرار توست سرّ تو با سرّ حق، خود ز ازل تواَم‌اند محرم سرّ حبیب، نیست به غیر از حبیب پیک و رُسُل در میان، محرم و نامحرم‌اند در غمِ جسمت «فؤاد» اشک نبارد چرا؟ کاین قطراتِ عُیون، زخم تو را مرهم‌اند 📝 🌐 shereheyat.ir/node/3882@ShereHeyat
هدایت شده از شعر هیأت
🔹تو بیایی...🔹 بی‌تو این‌جا همه در حبس ابد تبعیدند سال‌ها، هجری و شمسی، همه بی‌خورشیدند از همان لحظه که از چشم یقین افتادند چشم‌های نگران آینۀ تردیدند نشد از سایۀ خود هم بگریزند دمی هر چه بیهوده به گرد خودشان چرخیدند چون به جز سایه ندیدند کسی در پی خود همه از دیدن تنهایی خود ترسیدند غرق دریای تو بودند ولی ماهی‌وار باز هم نام و نشان تو ز هم پرسیدند در پی دوست همه جای جهان را گشتند کس ندیدند در آیینه به خود خندیدند سیر تقویم جلالی به جمال تو خوش است فصل‌ها را همه با فاصله‌ات سنجیدند تو بیایی، همۀ ثانیه‌ها، ساعت‌ها از همین روز، همین لحظه، همین دم، عیدند 📝 🌐 shereheyat.ir/node/2142@ShereHeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت غفلتهای ما و سرقتهای شیاطین است. یک نیت خیر و سه ضرر!
سلام و درود بر همه شما سروران نوروز و سال نو برای شما و خانواده محترم‌تون پرخیروبرکت باشه الهی که زندگی و بندگی رحمانی نصیب همه‌مون بشه و توفیق عمل به حکمتهای قرآن و عترت بیابیم. 🌺🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: برخی در داخل حرف‌های دشمن را با تعبیرات دیگری بیان می‌کنند و از تغییر و تغییر حرف می‌زنند. https://khl.ink/f/52275 📌 پی‌نوشت: آیا واقعا سخن گفتن از «قانون اساسیِ بهتر» یا «ساختار حکومت مناسب‌تر و به‌روزتر و کارآمدتر»، لزوما حرف دشمن است؟ مثلا اگر برخی از اعضای مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص مصلحت، پیشنهادهایی برای اصلاح قانون اساسی بدهند، در همین چارچوب می‌گنجد؟ توجه به بیانات زیر از رهبری نیز حائز اهمیت است: تاریخ 1390/7/24: «در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده میشود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.» تاریخ 1398/3/1: «ساختار قانون اساسی ساختار خوبی است، یعنی اشکالی ندارد؛ البتّه ساختارها در طول زمان تکمیل میشوند، نواقصشان، خلأ‌هایشان برطرف میشود؛ این [یک] امر طبیعی است. فرض بفرمایید که یک روزی ما مجمع تشخیص نداشتیم، این یک کمبودی بود، یک خلأیی بود، امروز مجمع را داریم؛ و از این قبیل پیشرفتها که در همه‌ی نظامهای دنیا هم همین ‌جور است.» ❓ گذر ایام، چه تغییراتی پیش آورده که یک و که ممکن بود خلأها را برطرف کند، به تبدیل شده است؟ https://eitaa.com/anbaz60/1133
روش‌شناسی کاربردی تفسیر سوره‌ای قرآن کریم جلسه 1: نمودار مباحث تفسیر آیات جلسه 2: آیه اکمال دین (مائده ۳)؛ خوانش شیعی-تقریبی جلسات 3-5: آیات پوشش اسلامی زنان (احزاب 59، نور 30-31)؛ خوانش ادبی-فرهنگی جلسه 6: سوره علق؛ بسمله، آیه 1 (اقرأ باسم ربک) جلسه 7: سوره علق؛ آیه 1 (اقرأ علی الناس، ربک الذی خلق)؛ خوانش عقلانی جلسات 8-9: سوره علق؛ آیات 1-2 جلسه 10: سوره علق؛ آیات 2-5 جلسه 11: سوره علق؛ آیه 6 جلسه 12: سوره علق؛ آیه 7 جلسه 13: سوره علق؛ آیه 8 جلسه 14: سوره علق؛ پیوستگی نزول، اغراض آیات و فراتفسیر (آیات ۱ تا ۸) جلسات 15-16: سوره علق؛ تفسیر روایی (آیات 1-5) جلسه ۱۷: حذف تنوین موصوفِ «ابن» و «ابنة» جلسه 18: آیه تطهیر؛ سیاق و دلالت (احزاب 33)؛ خوانش شیعی-تقریبی با ویژگی‌های زیر در مباحث: 1️⃣ مدلول مطابقی بر اساس تحلیل لغوی و ادبیات 2️⃣ غرض آیات بر اساس بلاغت و سیاق 3️⃣ فراتفسیر (الغاء خصوصیت) 4️⃣ افق‌های جدید معنایی آیات در پرتو روایات تفسیری استان منطقه شهر تخصصی تفسیر و علوم قرآن سطح ۲ اسفند ۱۴۰۱ خاضعانه پذیرای نقدهای سروران گرامی نسبت به محتوای ارائه شده هستم. 👇👇👇 https://eitaa.com/anbaz60/1134