eitaa logo
انباز
273 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
کار پیامبر اسلام ص بود یا ؟ ❓ 1. حرکت پیامبر اسلام ص، به شهادت و تاریخ، یک و و بود. در تعریف انقلاب گفته‌اند: «سرنگونی یک نظم مستقر که متضمن انتقال قدرت دولت از یک رهبری به رهبری دیگر و احتمالا متضمن ساختاربندی مجدد رادیکال روابط اجتماعی و اقتصادی است». بر این اساس، انقلاب در جایی مطلوب است که فسادی فراگیر در حاکمیت باشد. با مطالعۀ تاریخ پیامبر اسلام ص و قرآن کریم، می‌یابیم که دعوت پیامبر، متوقف بر تحقق انقلاب نبوده، بلکه مقاومت مشرکان در برابر این دعوت، لزوم انقلاب را رقم زده است. بنابراین اگر هم انقلابی پدید آمده بود، اثرِ طبیعی و معقولِ همان بود. 2. متأسفانه آموزۀ «جواز یا لزوم جنگ ابتدائی برای مسلمان کردن دیگران» در قرائت رایج از اسلام (اعم از شیعه و سنی) پذیرفته شده است. فارغ از اشتباه بودن این نگاه، نباید از این نکته غافل شویم که نتیجۀ قهری این دیدگاه، اسلام‌هراسی غیر مسلمانان و معقول و منطقی بودن اقدام بر ضد مسلمانان است، که امروزه شاهد آنیم. 3. نه اینگونه است که حرکت هدفدار و سنجیده و پیوسته و خستگی‌ناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص، فقط در انقلاب‌ها یافت شود و نه چنین است که مستلزم اکتفا به گفتن و نوشتن و تبیین (به معنای متعارف و رایجش) باشد. منطق اسلام و کار نبی اکرم ص است، یعنی باید حقائق را به گونه‌ای برساند که مخاطبان، آشکارا حق بودن آن را دریابند و بدون هیچ تردیدی بتوانند با آن همراهی کنند. 4. کار غیر معصوم همواره با کار معصوم تفاوت‌های اساسی دارد و غفلت از این تفاوت‌ها باعث اشتباه در تحلیل می‌شود؛ چه آن غیر معصومان روشنفکرانی همچون سید جمال و محمد اقبال باشند، چه کسانی که انقلابی را به نتیجه رسانده یا حفظ کرده باشند. دربارۀ و و پیش‌رویِ سنگربه‌سنگر به سمت هدف، باید به این نکته توجه داشت که مبارزۀ اهل بیت عصمت (علیهم السلام) با مبارزات موسوم به جنبش‌های زیدیه، بسیار متفاوت است؛ هم در هدف و هم در روش. https://eitaa.com/anbaz60
✅ نشست «کاربرد منطق سیستم‌ها در » 🔹ارائه: استاد 🔹ناقدان (به ترتیب الفبا): ▫️استاد رضا (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان) ▫️استاد مجتبی خراسانی (عضو هیئت علمی مرکز آخوند خراسانی) ▫️استاد عبدالهادی (عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🔹 دوشنبه 29 آذر ماه، ساعت 15:00 🌐حضور مجازی در نشست: join.skype.com/DUdZmweYH3Kg @iictchannel 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
۱۴۰۰۰۹۲۸ جلسه نقد تدبر.mp3
25.01M
جلسه نقد تدبر در کلام وحی ارائه دهنده: حجت الاسلام حسین صبوحی ناقد: دین پرست تاریخ: 28 آذر 1400 مکان: مدرسه علوم دینی خواهران صالحات قم 🔹 به اقتضای مطالب مطرح شده در این جلسه و برخی از مسائل پیرامونی، نقاط قوت برنامه پررنگ‌تر مطرح شده است. نقد هم جداسازی سره از ناسره است، نه صرفا بیان نقاط ضعف. https://eitaa.com/anbaz60
۱۴۰۰۰۹۲۹ روش فهم قرآن و استنطاق از آن.mp3
18.28M
روش استنطاق از قرآن بر پایۀ سه عنصر اساسی: 1️⃣ فهم زبان قرآن، متشکل از مبانی و قواعد 2️⃣ مسئله‌شناسی بر پایۀ مطالعۀ علوم مورد نیاز و ارتباطات طبیعی انسانی 3️⃣ تفقه سلوکی و زیست قرآنی تاریخ: 29 آذر 1400 ارائه دهنده: دین‌پرست https://eitaa.com/anbaz60/748
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این بیان آیت الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) درباره جمهوریت و انتخابات، بسیار درست و دقیق است. هم ارادۀ تشریعی الهی بر این است که مردم انتخاب کنند، هم انتخاب‌های مردمی مصداق امتحان الهی است و هم علاوه بر دعا، باید برای تربیت مسلمان ، کرد. اما نسبت به این اندازه که اینجا فرموده‌اند (و شاید جای دیگری تفصیل بیشتری باشد) ملاحظه‌ای هم وجود دارد و مسئله حکومت اسلامی از این هم فراتر است: اساسا حکومتی از نظر اسلام مطلوب است که حاصل باشد؛ البته جمهوریت برای مطلوبیت حکومت کافی نیست، اما جزء ذاتی حکومت دینی است. بنابراین به هر اندازه که مردم از تصمیم‌گیری در حکومت و برای حکومت شوند، به همان اندازه غیر دینی و بلکه ضد دین می‌شود. وظیفه حکومت از منظر اسلام این است که برای مشارکت حداکثری مردم در تصمیم‌سازی‌های حاکمیتی، زمینه فراهم کند؛ حتی از مردمی که مخالفتشان با حاکمان آشکار است. البته سازوکار جلب مشارکت، لزوما انتخابات رایج نیست، بلکه در مدل مشارکت اسلامی، کارآمدتر از انتخابات به معنای امروزین و تکیۀ عمده‌اش بر دو امر است: 1. آموزش و تربیت درست و کافی، 2. فراهم کردن زمینه برای نظارت حداکثری مردم بر حکومت. به هر حال مسئله اسلام دربارۀ نقش حکومتیِ مردم، صرفا در حدّ امتحان‌شدگی ایشان نیست (که البته همۀ شؤون اختیاری انسان در این قلمرو است)؛ بلکه خدای حکیم، از دل همین روابط و امتحانات هم اغراض رشدآفرینی را برای توده و حاکمان دنبال می‌کند: .
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📚 📚 📚 ✅برنامه *جستجوگر قرآنی* furqan.co ✅ به نظر برنامه مناسبی برای استفاده اساتید و دانش پژوهان باشد. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 📚 📚 📚 @mtamhid @mtamhid @mtamhid
هدایت شده از آداب همسرداری
🌺🍃 💐 ازدواج دو بال ندارد، 💐 ازدواج چهار بال دارد...! 1️⃣ رابطه تو و همسرت 2️⃣ رابطه تو با خانواده همسرت 3️⃣ رابطه همسرت با خانواده تو 4️⃣ رابطه خانواده همسرت با خانواده تو 💐 ازدواج پيوند دو قوم است... 💐 نه دو فرد. ⚠️ پس نگو رابطه خودم و فقط همسرم. ♻️ هر كدام از اين رابطه‌ها كه خراب شد.... ✅ امكان مجادله، ✅ اختلاف، ✅ دعوا ✅ و جدايي افزايش مي‌يابد... @hamsardarl
صدیقه‌ای که عصمت پروردگار اؤلا انصاف‌دور زمانه‌ده غم‌دن فکار اؤلا انصاف‌دور حبیبۀ خلاق لم یزل هر گون صباح و شام گؤزی اشک‌بار اؤلا انصاف‌دور حدیث کسانون معرّفی زهرا اؤلا و لیک بلایه دچار اؤلا؟ انصاف‌دور آتاسی فداها دیه‌ن قیزین طوفان ظلمیدن گونوزی لیل تار اؤلا ... انصاف‌دور که درگهی باب نجات اؤلان نار جفائیله قاپوسی شعله‌بار اؤلا؟ انصاف‌دور اؤ درگهی اؤد یاندیرا اؤنا مالک اؤلان قسیم جنانیله نار اؤلا؟ انصاف‌دور اؤ گُل کیمی بیر جسم نازنین خار جفائیله سینه‌سی زخم‌دار اؤلا؟ ... انصاف‌دور اؤ قامتی بار ستم بوکه؟ بیر قامتی که دین اؤنیله استوار اؤلا ... انصاف‌دور که یدّی‌نفرله جنازه‌سی قبره گئده؟ جهانی گؤروم تار و مار اؤلا انصاف‌دور گئجئیله علی مخفی دفن ائده ایل‌لر بؤیی زمانه‌ده ایتگین مزار اؤلا؟ ... 🖌 مرحوم عبدالعظیم ذهنی‌زاده تبریزی (مجمع الاشعار، ج 5، ص 52)
نیش مسمار اگر لب به سخن وا می‌کرد آنچه آمد به سر فاطمه، افشا می‌کرد آستان در اگر حق تکلم می‌داشت دشمنان را همه زان واقعه رسوا می‌کرد در آتش زده و سینۀ زهرا؛ هیهات زینب از پشت در این صحنه تماشا می‌کرد مرحوم صادقی (قم) (مجمع الاشعار، ج 5، ص 54)
فارغ اؤلدی دفن زهرادن ولیّ کردگار حسرتیله باخدی قبره چکدی آه شعله‌بار گؤردی زهرادن اوزولدی دستِ دستِ ذو الجلال اؤلدی رخسار غبارآلودینه اشکی نثار ... گؤردی وار نه بیر نفر آلسون اورکدن دردینی نه ائدن وار قبرِ زهرادن او بی‌یاری کنار نه دؤزور قلب شریفی، قبری اوستن آیریلا نه گَلور دیز دورماقا، نه ائیله‌سون بیرده گذار نه وئرن وار بیر تسلّی، نه سیلن گؤز یاشینی نه اولان وار بیر بئله وقته او شاهه غمگسار 🖤 یادینه دوشدی او دم مهر و وفای فاطمه اؤدلانان قلبی علاوه آلدی اوددان بیر شرار سؤیله‌دی آخر نه تئز [گئتدین الیمدن] فاطمه ... حلقه وورسون گؤزلریمده اشگ چشم اشگ‌بار ... سن گؤرنمزدون قؤنوب رخساریمه گَردِ ملال ... غملی وقتیم‌ده اؤلاردون سن منه غمخوار و یار مرحوم عاصی (مجمع الاشعار، ج 5، ص 61)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات مخصوصۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ ع: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ. 🥀
هدایت شده از هادیانه ها
3⃣ 💢تنوع کار تبلیغی در مسجد💢 ✅ برخلاف تصور اولیه بسیاری از مبلغین و مردم، منبر و روضه، تنها یکی از فعالیت های متنوع یک مبلغ در یک مسجد است ✅ تبلیغ خوب و جامع یک روحانی که در یک مناسبت مذهبی وارد یک مسجد می شود می تواند از تنوع ذیل برخوردار باشد👇 1⃣🔹 و 2⃣🔹 مسجد با متولیان فرهنگی مسجد در قسمت آقایان 3⃣🔹 تکمیل این در قسمت خواهران 👈 ایجاد و تقویت تیم فرهنگی و تربیتی مسجد باید متناسب با شرایط و ظرفیت های موجود باشد 4⃣🔹 سرکشی به های فرهنگی بچه های مسجد مثل موکب و نمایشگاه و همراهی با ایشان 5⃣🔹 سرکشی به و تیم آشپزی و حلیم زنی و ... و تقویت روحیه ایشان 6⃣🔹 حضور در مسجد و استفاده از فرصت انس و گفتگوی دوستانه غیر رسمی 7⃣🔹 گفتگوها و های فردی با جوانان و نوجوانان 👈(این کار تاثیر فوق العاده ای داره و البته نیازمند برخی توانمندی ها است) 8⃣🔹جلسه و گپ و گفت رسمی 🔹+ جلسات غیر رسمی و ای در جمع جوانان و نوجوانان👌 9⃣🔹 همراهی در برنامه های و تفریحی جوانان مسجد 🔟🔹 ایجاد سیستمی و فردی در مجموعه مثل جلسات نهج البلاغه و سیر مطالعاتی و ... متناسب با ظرفیت های موجود 1⃣1⃣🔹 زمینه سازی با مجموعه و افراد خاص در دوران بعد از تبلیغ 2⃣1⃣🔹 شما اضافه کنید ... 📌 علاوه بر این ها، پرداختن مبلغ به و خارج از مجموعه مسجد، خود انواعی دارد با آثار مهمی که در پست بعدی به آن می پردازم ... @hadianeha
هدایت شده از حدیثنا
👌دو نکته کلیدی برای کاسب‌هایی که می‌خواهند پولشان از پارو بالا برود! 🌿از عبدالرحمن بن سَیابه نقل شده است: 🔹وقتی پدرم سیابه از دنیا رفت، یکی از دوستان او نزد من آمد و درب خانه‌ام را زد. نزد او رفتم. به من تسلیت گفت و بعد گفت: آیا پدرت چیزی برایت باقی گذاشته؟ 🔹گفتم: نه. 🔹آن‌گاه کیسه‌ای به من داد که هزار درهم در آن بود و به من گفت: آن را به نیکی حفظ کن و اضافه‌اش را مصرف کن. 🔹من درحالی‌که شادمان بودم، نزد مادرم رفتم و ماجرا را برایش تعریف کردم. 🔹وقتی شب شد، نزد یکی از دوستان پدرم رفتم و او برایم کالاهای سابری1️⃣ خرید و من در مغازه‌ای نشستم [و کاسبی کردم.] آن‌گاه خداوند (جلّ‌وعزّ) خیر فراوانی روزی‌ام کرد. 🔹وقتی ایام حج فرا رسید، به دلم افتاد که به حج بروم. پس نزد مادرم رفتم و به او گفتم: به دلم افتاده که به مکه بروم. مادرم گفت: پس درهم‌های فلانی را هم به او پس بده.2️⃣ 🔹من آن مبلغ را برداشتم، نزد دوست پدرم رفتم و آن را به او دادم؛ انگار من آن پول را به او می‌بخشیدم. 🔹دوست پدرم گفت: اگر فکر می‌کنی کم است، بیش‌ترش کنم؟ 🔹گفتم: خیر، اما من به دلم افتاده که به حج بروم، دوست داشتم که مالت پیش خودت باشد.3️⃣ 🔹بعد، (از شهرم به سوی مکه) خارج شدم و اعمال حجم را به‌جا آوردم. سپس به مدینه برگشتم و همراه مردم نزد امام صادق (علیه‌السلام) که اجازه‌ی جلسه‌ای عمومی را داده بودند، رفتم. 🔹من که یک جوان بودم، در انتهای جمعیت نشستم. مردم از ایشان سؤال می‌کردند و ایشان پاسخشان را می‌دادند. 🔸وقتی جمعیتِ دورشان خلوت شد، به من اشاره فرمودند. من نزدیکشان رفتم. آن‌گاه حضرت به من فرمودند: «آیا حاجتی داری؟» 🔹عرض کردم: فدایتان شوم، من عبدالرحمن پسر سَیابه هستم. 🔸حضرت به من فرمودند: «پدرت چه می‌کند؟» 🔹عرض کردم: از دنیا رفته است. 🔸ایشان ناراحت شدند و بر او رحمت فرستادند. سپس به من فرمودند: «آیا چیزی از خود باقی گذاشته است؟» 🔹عرض کردم: خیر. 🔸فرمودند: «پس، از کجا (آوردی که) حج انجام دادی؟» 🔹من شروع کردم و داستان آن مرد (دوست پدرم) را تعریف کردم. 🔸هنوز سخنم تمام نشده بود که حضرت به من فرمودند: «با آن هزار درهم چه کردی؟» 🔹عرض کردم: آن را به صاحبش بازگرداندم. 🔸حضرت به من فرمودند: «خوب کردی!» 🔸بعد فرمودند: «یک توصیه به تو نکنم؟» 🔹عرض کردم: بفرمایید، فدایتان شوم. 🔸فرمودند: «بر تو باد: "راست‌گویی" و "ادای امانت"؛ که این‌چنین، با مردم در اموالشان شریک می‌شوی.» و حضرت (در همین حین) انگشتانشان را در میان یک‌دیگر قرار دادند. 👈من این توصیه را از ایشان حفظ کردم4️⃣ و بر اثر (عمل به) آن، سیصدهزار درهم زکاتِ (اموالم) را پرداخت کردم.5️⃣ 📚الکافي، ج۵، ص۱۳۴ 📝پاورقیـــــــــــــــــــــــــــــــــ 1️⃣سابر، عربی‌شده‌ی شاپور، شهری در ولایت فارس بوده است. فارس نیز منطقه‌ای وسیع بوده و شامل استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، یزد و بخشی از خوزستان کنونی می‌شده است. 2️⃣معلوم می‌شود که در آن مدت، به‌واسطه‌ی کسب و کارش، اوضاع مالی‌اش آن‌قدر بهبوده یافته بوده که مستطیع شود و بتواند مخارج حج را تأمین کند. 3️⃣قصدش این بوده که دینی گردنش نباشد و وقتی به زیارت خانه خدا می‌رود، حق‌الناسی به‌عهده‌اش نباشد. 4️⃣یعنی به‌خاطر سپردم و به آن عمل کردم. 5️⃣یعنی بر اثر عمل به این دو سفارش حضرت امام صادق (علیه‌السلام)، آن‌قدر ثروتش زیاد شده بود که سیصد برابر آن‌چه دوست پدرش به او داده بود، زکاتِ اموالش شده بود. 📝پانوشتـــــــــــــــــــــــــــــــــ ♦️ارتباط عمل به این دو سفارش (راست‌گویی و امانت‌داری) این است که سرمایه اصلی کاسب، در درازمدت، "اعتماد مردم" و "اعتماد بازار" است. 🔺آن‌چه موجب این اعتماد عمیق و این یگانگی (مثل انگشتان دو دست که در هم فرو رفته‌اند) می‌شود، "صداقت" و "امانت" است؛ 👈این‌که دیگران ببینند او "صادق" است؛ حرفش حق است و دروغ و نیرنگی در کارش نیست 👈و این‌که ببینند او "امین" است؛ می‌شود رویش حساب کرد و به او اعتماد نمود. 🔺این‌چنین است که: 👈مشتریانش زیاد می‌شوند و خود، تبلیغ او را خواهند کرد و فروشش به‌صورت تصاعدی زیاد خواهد شد 👈و بازاریان نیز به او اعتماد می‌کنند، روی حرفش حساب می‌کنند، حرفش برایشان تضمین خواهد بود، جنسش را تأمین می‌کنند، چکش را برگشت نمی‌زنند، اگر دچار مشکلی شود، دستش را می‌گیرند و... 💠 جرعه‌ای از احادیث کمترشنیده‌شده اهل‌بیت ﴿علیهم‌السلام﴾ در «حـدیـثـنـا»: 💠 @hadithona
زمانی که ما به چه گفتن فکر می‌کنیم، کسانی هستند که به چرایی سخن و سکوت فکر می‌کنند. زمانی که ما به سخن گفتن مشغولیم، کسانی هستند که به سکوت مشغولند. زمانی که ما به کارهای خوبی فکر می‌کنیم، کسانی هستند که به چرایی و چگونگی خوب بودن فکر می‌کنند. زمانی که ما خیال‌پردازی می‌کنیم، کسانی هستند که به فکر کردن .... فکر می‌کنند.
🖋 توجه، متوجه در «توجه» و «متوجه»، حرف «ه» ملفوظ است؛ یعنی «ه» تلفظ می‌شود (واجِ /h/ است). بنابراین، بنویسیم: ✅ توجهم جلب شد. ننویسیم: ⛔️ توجه‌ام* جلب شد. بنویسیم: ✅ متوجهی؟ ننویسیم: ⛔️ متوجه‌ای*؟ بنویسیم: ✅ او متوجهِ این موضوع بود. ننویسیم: ⛔️ او متوجهٔ* این موضوع بود. https://t.me/SadeNevisi/1536
تماميت مردانگى.. مرحوم صفایی نقل میکنه: ‏ يكى از دوستان بزرگوار كه از جمع بنى هندل درخشيده بودند و مردانگى را آبرودار بودند، هميشه براى من آموزنده بوده است. او پس از مرگ تصادفى دوستش، مى‏خواست كه زندگى آن‏ها را بچرخاند و می خواست كه با عزت آن‏ها را حمايت نمايد. پس از مراسم با شكستگى و شرمندگى به خانواده‏ى مصيبت زده‏ى دوستش ابراز داشت كه مى‏خواهم به شما چيزى بگويم و ناچارم از شما چيزى بخواهم. فلانى مبالغ زيادى به من وام داده بود و حتى از من سند و شاهدى هم نگرفته بود و حالا كه رفته بار من سنگين شده و در برابر وارث او وامدارم. خواهش می کنم كه مرا مراعات كنيد و به اقساط ماهيانه از من بگيريد؛ چون گرفتارم و توان پرداخت يك‏جا را ندارم. آن خانواده با عزت و حتى غرور، اين ماهيانه را به خيال مطالبه دريافت كرد و تا آخر از راز كار واقف نشد. اين‏گونه نوشيدن رنج‏ها و تلخى‏ها است كه تماميت مردانگى را به فتوت و جوان‏مردى پيوند میزند.
هدایت شده از حکمت بالغه
الهیات سایبر؛ 🔻بیست و یکمین قسمت برنامه تلویزیونی سوره به موضوع «الهیات سایبر» اختصاص دارد. علیرضا قائمی نیا متولد ۱۳۴۳، پژوهشگر علوم دینی و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. الهیات سایبر و نگرش‌های نوین در فلسفه، بیولوژی نص: نشانه‌شناسی و تفسیر قرآن از جمله کتاب‌های قائمی‌نیا است. بخشی از سرمقاله: در روزگار معاصر، پیشوند سایبر بیش از آنکه صرفا مقوله‌ای تکنولوژیک محسوب شود، حامل اشاراتی به شکل‌گیری جهان و انسانی جدید است. در فضای مسیحی در رویکرد افرادی همچون آنتونیو اسپادارو فضای مجازی بستر جدیدی برای الهیات بود، خدای مسیحی در فضای سایبر سکونت داشت، و ارتباطات در هم تنیده‌ی انسانی « خانواده‌ی خدا» را محقق می‌کرد. در کنار این مواجه‌ی خوش‌بینانه و امیدوارانه ار تلاقی ایمان و سایبر اما نقدها و دغدغه‌ها، نگرانی‌های جدی نسبت به این رویکرد الهیاتی به فضای سایبر ابراز شده است. 🗓 پخش: امشب، سه‌شنبه، ۲۸ دی ساعت ۲۲، شبکه چهار سیما‌‌‌ | بازپخش: شنبه‌ها ساعت ۱۴ @Sooreh_tv4