eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۴۰۳۰۴۱۷ پسوجان، رحمت عام خدا و لعنت ظالمان.mp3
6.99M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 رحمت عام خدا چگونه با لعن ظالمان سازگار است؟ 🔹 نکته تربیتی این هماهنگی چیست؟ 🔹 رثای امام حسین علیه السلام ۱۷ تیر ۱۴۰۳ جلسه اول https://eitaa.com/anbaz60/1613
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
با عرض سلام. سروران گرامی می‌دانند که بنده اهل تبریزم و هم‌شهریان خودم را بهتر از خیلی از دوستان می‌شناسم. با توجه به این شناخت عرض می‌کنم رفتاری که برخی از برادران انقلابی در پیش گرفته و رای به آقای پزشکیان را از روی قومیت‌گرایی تفسیر می‌کنند به ضرر نظام و انقلاب تمام خواهد شد. دیدم در فضای مجازی، برخی از دوستان انقلابی، این اتهام را همچون یک سرکوفت به کار می‌برند و گویا با این کار تلاش می‌کنند رای‌دهندگان به آقای پزشکیان را شرمنده کنند. عرضم این است که این برادران بدانند چنین رفتاری نتیجه عکس خواهد داد. کسانی که در تبریز و شهرهای ترک‌زبان از روی قومیت‌گرایی به آقای پزشکیان رای داده‌اند، با این سخنان نه تنها منفعل نمی‌شوند، بلکه تهییج شده و موضع‌شان سرسختانه‌تر می‌شود. شما برادران، این گروه را نمی‌شناسید. این‌ها پان‌ترک بودن را افتخار خود می‌دانند و اتهام شما به خودشان را با افتخار می‌پذیرند. اما گروه قابل توجهی که رای‌شان به خاطر شناخت نزدیکی بوده که از آقای پزشکیان داشته‌اند و از قضا انسان‌های واقعا متدینی هستند، با این فرمایشات واقعا دلگیر و ناراحت می‌شوند و این سخنان را تهمت به خود تلقی می‌کنند. سروران گرامی این گروه به خاطر دل‌گیری‌های متعددی که از طرف مقابل داشته‌اند به آقای پزشکیان رای داده‌اند، اتفاقا چون آقای پزشکیان را از نزدیک می‌شناسند و او را انسانی متدین می‌دانند انتخابش کرده‌اند، بنابراین حرفهای شما را توهین به خود تلقی می‌کنند و فاصله خود را با آقای جلیلی و طرفداران ایشان، من جمله موسسه و جبهه پایداری بیشتر خواهند کرد. گروه قابل توجهی هم به خاطر وضعیت اقتصادی و فیلترینگ و گشت ارشاد به آقای پزشکیان رای داده‌اند. اینها هم اتهام قومیت‌گرایی را توهین به خود تلقی خواهند کرد و اصرار سروران بر تفسیر رای آقای پزشکیان به قومیت‌گرایی باعث خواهد شد از نیروهای انقلابی بیشتر فاصله بگیرند. خلاصه اینکه بنده واقعا نمی‌دانم چرا برخی از آقایان اصرار دارند مدام بر مسأله قومیت‌گرایی تاکید کنند و آن را برجسته سازند. آیا به خاطر تشفی خاطر چنین می‌کنند؟ آیا توجه نمی‌شود که این کار باعث تضعیف جبهه انقلاب و نظام است؟ اگر طرف مقابل می‌گفت که ما به خاطر زاویه آقای پزشکیان با نظام و انقلاب و به خاطر قومیت‌گرایی به ایشان رای داده‌ایم، ما موظف بودیم بگوییم چنین نیست و شما به خاطر شعارهای عدالت‌طلبانه و مردم‌دارانه‌ی اوست که وی را انتخاب کرده‌اید، حال چرا وقتی بخش زیادی از آنها اصرار دارند که رای‌شان فقط به خاطر تحول‌خواهی و عدالت‌طلبی است، ما می‌کوشیم سخن‌شان را رد کنیم و انگ قومیت‌گرایی را به ایشان بزنیم؟ و وای بر کسانی که رای به آقای پزشکیان را رای به بی‌دینی و ضدانقلابی‌گری تفسیر می‌کنند. آیا با چنین اتهامی می‌توانند روز قیامت پاسخگوی مطالبه حجت باشند و خدای نکرده پاسخگوی کسانی باشند که آنها را وادار به لجاجت کرده و با اصرارشان آنها را از دایره انقلاب خارج نموده‌اند؟ سروران گرامی، هر جور که بنگرید اصرار بر چنین تفسیری خارج شدن از دایره اخلاق و عقلانیت و مصلحت است. باز هم خود دانید. @sarbakhshi
هدایت شده از شعر هیأت
علیه‌السلام 🔹دوستی تا پای جان🔹 چه خوش باشد که راه عاشقی تا پای جان باشد خصوصاً پای فرزند علی هم در میان باشد سر پیری عجب شوری‌ست در چشمانت ای مؤمن! - جوان بودن به ظاهر نیست، باید دل جوان باشد چنان آتش شدی، گفتند دود از کُنده برخیزد همان دودی که باید خار چشم کوفیان باشد چکید از دیدۀ تر اشک شوقت، تیغ آوردی کشیدی تیغ بی‌تردید تا خط و نشان باشد.. تو آن کوه کهنسالی که می‌گفتند خاموش است دهان وا کردی و دریافتند آتشفشان باشد تو آن مردی که «قوت لا یموتش» عشق شد، آری نمک‌گیر است از این سفره هر کس، جاودان باشد به فیض دوستی نائل شدن چندان هم آسان نیست «حبیب» است آن‌که پای دوستی تا پای جان باشد 📝 🌐 shereheyat.ir/node/4135@ShereHeyat
انباز
ضعف‌ها و اشکالات آقای پزشکیان و اطرافیانش سر جای خود، قوت‌ها و خوبی‌های آقای جلیلی هم همینطور. شخصا
طبق مشاهداتم، نسبت چهار دسته از افراد با رأی آوردن آقای پزشکیان چنین است: ❌ سه دسته خیلی خوشحالند: 1️⃣ لیدرهای اصلاحات و اعتدال، که اگه از این انتخاب، آبی برای مردم گرم نشه، نون اونا تو روغنه. 2️⃣ سایر طرفداران آقای پزشکیان، که بالاخره گزینۀ نسبتا مطلوبشون رأی آورده و خطری که از قدرت گرفتن جلیلی احساس می‌کردند کمتر شده. البته اینا نگران هم هستند که نکنه پزشکیان خوب کار نکنه یا قدرت رقیب مانع‌تراشی کنه. 3️⃣ اما خوشحال‌ترین‌ها، لیدرهای ایدئولوگ انقلابی‌ها هستند، که هم میدونن چطوری دولت پزشکیان رو گیر بندازن (چه پیشااقدام چه پسااقدام)، هم خیالشون راحته که لااقل تا 4 سال به معترضین میگن «خودتون انتخاب کردید و ربطی به انقلاب و نظام نداره»، هم کاندیداشون رأی نیاورده که نگران عملکردش باشند. 📌 اما یک گروه واقعا ناراحتند: 4️⃣ تبلیغ‌کنندگان آقای جلیلی در کف میدان و صفّ (و بعضی از طرفداران آقای قالیباف)، چون خیال می‌کنند با انتخاب پزشکیان دین و انقلاب و نظام به خطر افتاده.
۱۴۰۳۰۴۱۸ پسوجان، شب، ظلم و عدل خودمان.mp3
6.78M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 مرور جلسه قبل 🔹 مسئله اصلی ما با عدل و ظلم 🔹 رثای شهیده شام ۱۸ تیر ۱۴۰۳ جلسه دوم https://eitaa.com/anbaz60/1620
۱۴۰۳۰۴۱۹ پسوجان، شب، علیکم انفسکم، عزت نفس.mp3
8.98M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 مرور جلسه قبل 🔹 اشتغال به خود به‌جای دیگران 🔹 وصیت امیرالمومنین ع 🔹 استقامت بر حق و عدل 🔹 علت ظلم‌های ما 🔹 درمان علت 🔹 خطای شناختی منافقان 🔹 عزت الهی امام حسین 🔹 رثای حر بن یزید ریاحی ۱۹ تیر ۱۴۰۳ جلسه سوم https://eitaa.com/anbaz60/1621
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متاسفانه این وضعیت به علل مختلف طی چندین سال پدید آمده و فعلا باید با سه پایه به سراغش رفت تا به‌مرور زمان، در حد وسع، اصلاح کرد: ۱. پذیرش این وضعیت، به‌عنوان جزئی از زندگی انتخاب‌شده برای نوجوانان و جوانان، و حتی گاهی بزرگترها. درنتیجه نباید عجله کرد و باید با همتی بلند، پیش رفت؛ ۲. بازاندیشی برای فهم تربیتی دین (که هم ریشه‌دار باشد و هم کاربردی)، خصوصا با توجه و نظارت بر روش پیشرفته و تکنولوژیک رقبا؛ ۳. تواضع حقیقی و عدم ارزش‌داوریِ جزم‌اندیشانه و مطلق‌نگرِ درباره این مخاطبان و درباره خودمان. البته شخصا مطمئنم اکثر موارد، اصلاح نخواهد شد، بلکه وخیم‌تر خواهد شد، به دلیل فقدان یا ضعف در سه امر مذکور؛ اما لایکلف الله نفسا الا وسعها. https://eitaa.com/anbaz60/1622 پ.ن: در کانال زیر پیشنهادهای کاربردی خوبی مطرح شده است: https://eitaa.com/mosafere313/1455
📌«همیشه مسافر» مطرب که عاشق نَبوَد، و نوحه گر که دردمند نَبوَد، دیگران را سرد کند. (مقالات شمس تبریزی) 🔹اصلاً نمی توانستم باور کنم که یک سفر کوتاه یک روزه همه ی زندگی مرا تغییر دهد و سال های سال تا به امروز این همه بر لحظه لحظه ی عمر و جزء جزءِ هستی ام تأثیر بگذارد. 🔸یکی از روزهای آذرماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و هشت. من بودم و سعید و ناصر. سعید که بعدها چند تکّه از استخوان های او را از جبهه به تهران آوردند و ناصر که تمام بدنِ مجروح و زخمی اش نشانه هایی دارد از هشت سال حضور جوان مردانه در دفاع از این سرزمین ( و الآن ناصر در بیمارستان است و منِ بی همـّت ناسپاس به دیدن اش نرفته ام هنوز).شنیده بودم که خیلی از کتاب ها، خوانندگان خود را به دنبال نویسنده ها روانه کرده اند. جست و جویی که از انس با اثر شروع شده و به مصاحبت مؤثّر انجامیده. ما نیز با خواندن چند کتاب از نویسنده ای ناشناس، راهی شده بودیم. 🔸بعد از زیارت از حضرت معصومه، راهیِ کتابفروشی های اطراف حرم شدیم. به دنبال کتاب فروشی هجرت. بالاخره راه پلّه ای را گرفته بودیم و رفته بودیم بالا. در آن بالاخانه با کتاب فروش سر و کلّه می زدیم که ما به دنبال نویسنده ی این چند تا کتاب، آقای عین.صاد می گردیم که از بعضی ها شنیده ایم نام اصلی اش علی صفایی است. 🔹کتاب فروش همین طور طفره می¬رفت. نه ردمان می کرد برویم پی کارمان و نه نشانی ای از آقای عین.صاد را به ما می داد. معلوم بود که ما را نگه داشته تا هم قدری سبک سنگین مان کند و قدری هم وقت بگذرد. همین طور بود. دیگر حوصله مان لبریز شده بود و چیزی نمانده بود تا راه بیفتیم که مردی روحانی وارد شد. و دقایقی بعد، مرد کتاب فروش با حرکاتِ چشم اش به ما اشاره کرد که یعنی همین است. و ما متوجّهِ تازه وارد شدیم. بیست و هفت- هشت ساله می نمود. عمامه ای سفید و عبا و ردایی با موها و ریش های خرمایی و چهره ای آرام. با تعجّب و احترام سلام کردیم. خودش جلو آمد و خیلی صمیمانه – و به یادم نمانده که با چه چیزی- سر صحبت را باز کرد. قرار شد که عصر به خانه اش برویم در محلّه ی باجک قم. 🔸بر دیوار آن خانه ی کوچک یک طبقه، تعداد زیادی دوچرخه و چند تا موتورِگازی و دنده ای تکیه داده بودند. تو که رفتیم لحظات آخرِ درس او بود. با تعدادی طلبه ی ملبّس و مکلا که در اتاق کیپ تا کیپ نشسته بودند. یک مَدرَس ساده. کم کم طلبه ها رفتند. چند نفری ماندند که به مباحثه پرداخته بودند. و من و سعید و ناصر. شلوار و پیراهنِ بلند آخوندی تن¬اش بود و بدون دستار رفت و چای آورد و نشست. از ما یکی¬یکی پرسید. ناصر چیزی گفت و من غزلکی خواندم و سعید هم سوره ی فجر را به سبک منشاوی قرائت کرد و آقای عین.صاد که در همان دقایق متوجّه شدیم دیگران به او حاج شیخ می گویند شروع کرد به صحبت. حرف هایش مثل نوشته هایش در کتاب های مسؤولیت و سازندگی، عاشورا، انفاق، غدیر و رشد، صمیمی و عمیق و تازه و تأثیرگذار و جذّاب بود. درباره ی همان سوره ی فجر شروع کرد به صحبت و به آیات پایانی که رسید، صورت اش پر از اشک شده بود. یا أیَّتُها النَّفسُ المُطمئِنّه إرجِعی إلی رِبِّکَ راضیه مرضیّه فادخُلی فی عِبادی و ادخلی جَنَّتی. 🔹علی صفایی حائری به عنوان یک نویسنده هیچ فاصله ای با آثارش نداشت. خودش را که می دیدی انگار کتاب هایش رو به روی توست. کتاب هایش را که می خواندی، انگار خودش با تو حرف می زند و حرف و حدیث و پیک و پیغامش همان بی تابی های متعالی که عالمان را میراث داران انبیا کرده است. در جوانی با مسائل تربیتی شروع کرده بود. در کنار فقه و اصول و ادبیات و فلسفه و . . . به مسائل پرورشی پرداخته بود. با آن¬که شنیده بودم در بیست و یکی دو سالگی خارج فقه و اصول را گذرانده و چیزهای دیگر را در این ها درجا نزده بود. به قول خودش: در نور نمی توان نگریست که این¬جا درجا زدن است. با نور باید حرکت کرد و به جایی رسید. اولی بینایی را از تو میگیرد و دومی تو را در راه یاریگر است. به سرچشمه پناه برده بود؛ قرآن و حدیث، و در سلسله کتابهای روش نقد که انواع دیدگاه ها را نقد میکند، میبینی در آزادی و عرفان مصطلح ماندن را هم کم می داند، برای انسان. آزادی از آزادی دغدغه ی او بود و رسیدن به مرتبه ی رشد. و این همه را در وحی دریافت کرده بود. عین‌صاد به روایت سهیل محمودی به مناسبت ۲۲ تیرماه سالروز رحلت استاد علی صفایی حائری https://t.me/maasqom/36 @markazasnadqom
اساسا با بنر زدن و تبریک گفتن و بزرگداشت همۀ مسئولان مخالفم (خصوصا آنهایی که هنوز کاری شروع نکرده‌اند، یا آنهایی که اشتباهات واضح و مهمی دارند)؛ جز در موارد بسیار استثنائی، آن هم در حد بسیار کم. اما مهمتر از آن، این است که ما درگیر چه مسئله‌ای هستیم؛ اینکه: «چرا فلان مسئول از پزشکیان حمایت کرد؟ چرا تصویر پزشکیان را کنار شهدا گذاشته‌اند؟ چرا رنگ زمینۀ این تصویر سبز است؟ چرا نام فلان شخصیت ارومیه در تصویر نیامده؟ و ...»؟ معتقدم اگر قرار است یک دغدغۀ محلی داشته باشیم، باید این باشد که از ظرفیت ریاست جمهوریِ پزشکیان برای حل مسائل واقعی مردم منطقه استفاده کنیم. 🌺 آذربایجان یاتماسین! عدلین داشین آتماسین! https://eitaa.com/anbaz60/1624
۱۴۰۳۰۴۲۰ ظالمان پیشرو و پیرو.mp3
5.38M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 ظالمان پیشرو و پیرو 🔹 رثای کاروان اسرای اهل بیت محمد صلی الله علیه و آله ۲۰ تیر ۱۴۰۳ جلسه چهارم https://eitaa.com/anbaz60/1621
هدایت شده از مقتل و شعر فارسی
ای پسر من پدر پیر توام، علی فانی.mp3
4.65M
ای پسر، من پدر پیر توام پدر پیر و زمین گیر توام سخنی گوی و دلم را خوش کن تو که آتش زده‌ای خاموش کن ولدی علی علی علی ولدی علی علی علی پیش دشمن مپسند این همه من گریه کنم خیز و از جا بنشان آتش دل ای پسرم گَه سرت، گاه رخت، گاه لبت می‌بوسم دلم آرام نگیرد چه کنم من پدرم ولدی علی علی علی ولدی علی علی علی سپه کوفه و شام اِستاده به تماشای شَه و شَهزاده شَه روی نعش پسر افتاده همه گفتند حسین جان داده … ولدی علی علی علی ولدی علی علی علی
چه آمدت به سر ای مصحفِ ورق ورقم کـه آیـه آیـه شدی بـاز در برابر مــن سازگار
شنیدید میگن "غم داغ برادر را برادرمُرده می‌داند"؟ در مجالس عزاداری، داغ دل حاضران رو رعایت کنیم، پیشِ جوان‌ازدست‌داده‌ها، روضه علی‌اکبر سنگین نخونیم پیش برادرازدست‌داده‌ها روضه مکشوف عباس علمدار و داغ سنگین زینب نخونیم و همینطور، روضه رقیه و علی اصغر و ... اشاره‌ها کافی‌اند. دل، تحمل نداره. به کوچک‌ترین واکنش‌های غیر عادی حساس باشیم، خدای نکرده مشکلی برای کسی پیش نیاد. --- پ.ن: امروز یک پدر پیرِ جوان‌ازدست‌داده، تشنج کرد، که گویا سابقه هم داشته. الحمد لله -تا حدی- بخیر گذشت، اما احساس کردم چقدر شکسته‌تر شد. مداح عزیز داشت این مرثیه رو میخوند: سنگ‌ها صورت او را عوضم بوسیدند تیرها سخت به آغوش علی چسبیدند داشت می‌رفت به میدان، قد و بالایی داشت عمه‌هایش همگی دور سرش چرخیدند سَروِ من تشنه به میدان شهادت می‌رفت خواهرانش عوض ابر بر او باریدند پیرمردان همه گفتند رسول‌الله است جمعیت از نفس افتاد، همه ترسیدند نمک زندگی من پسرم بود ولی نمک زندگی‌ام را به زمین پاشیدند (اینجا گریه‌های پیرمرد دوست‌داشتنی، شدید شد 😭) مجلس ختم گرفتیم کنار بدنش عوض فاتحه‌خوانی همگی رقصیدند (اینجا پیرمرد افتاد 😭😭😭) هفت بار از جگر سوخته‌ام ناله زدم مرد و نامرد همه غربت من را دیدند آمدم جمع کنم زندگی‌ام‌ را از خاک دسته‌جمعی به من و گشتن من خندیدند https://hadithashk.com/?p=40455 صلی الله علیک یا مظلوم! یا غریب! بالالاریان قوربان اؤلوم آی جوانی قوربان اؤلان آتا! 🖤🖤🖤 https://eitaa.com/anbaz60/1629
حضرت مرحوم آه اؤ ساعتدن سلام آخر اکبردن اوجالدی خیمه ده مظلوم امامون، صورتی سؤلدی سارالدی اضطراب و هؤولیله یوز قؤیدی دشت کارزاره تا یئتوردی شه اؤزون شبه رسولِ تاجداره نوجوان اؤغلون گؤروب تؤپراقلار اوسته پاره‌پاره اختیار الدن گئدوب آتدان اؤزون تؤپراقه سالدی 🖤🖤🖤 عمریم اؤلسا یوزمین‌ایل قان آغلارام بو بیر سؤز اوسته ذؤالجناح اوستن عزیز فاطمه دوشدی یوز اوسته اؤلمادی طاقت دورا، نچّه قدم گئتدی دیز اوسته یاندیروب زهرانی هم پیغمبرین آرامین آلدی 😭😭😭 باشلادی شه ناله بلبل‌تک، گل خندانی گؤرجک سؤیلدی نه تئز چیخوب باتدون علی، صبح‌اولدوزی تک همّ و غمدن سن خلاص اؤلدون اؤزون، قؤیدون منی تک بیر بئله دشمن آرا، بی‌کس آتان بو چؤلده قالدی 🖤🖤🖤 خم قدین اگدی قؤیوب صورت علی‌نون صورتینه نقل ائدر راوی "باخیردیم من امامون حالتینه گؤردوم اؤلدی بو عمل افزوده شاهون رقّتینه قان محاسیندن آخور، گؤز جامی هی دؤلدی بؤشالدی" سرخؤش ائتدی شهریاری شربت هجرانِ شهدی بی‌نتیجه اؤلمادی عشق عالمینده جد و جهدی داغ اکبر قدّینی اگدی، دوزلدی نقص عهدی مقصدی گلدی اله آئینۀ قلبی صافالدی ... السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین بن علی 💔🖤
۱۴۰۳۰۴۲۰ پسوجان، شب، تفاوت تشخیص، حتی در مسائل اصلی دین.mp3
3.77M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 اهمیت تفاوت تشخیص افراد، حتی در مسائل اصلی دین ۲۰ تیر ۱۴۰۳ بخشی برش‌خورده و مستقل از جلسه چهارم https://eitaa.com/anbaz60/1631
۱۴۰۳۰۴۲۰ انصاف.mp3
555.8K
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 انصاف ۲۰ تیر ۱۴۰۳ بخشی برش‌خورده و مستقل از جلسه چهارم https://eitaa.com/anbaz60/1632
معرفی منابع برای مقتل‌خوانی امروزه برای مقتل‌خوانی، منابع بسیار خوبی در دسترس است: کامل‌ترین منبع، کتاب 14 جلدی «دانشنامۀ امام حسین علیه السلام» است که در هر موضوعی، تمام محتوای مورد نیاز را جمع‌آوری کرده. منبع خلاصه‌تر، کتاب 2 جلدی «الصحیح من مقتل سید الشهداء و اصحابه علیهم السلام» است که در هر بخشی، ابتدا یک توضیح مختصر می‌آورد و سپس مطالب مقاتل و کتب نامعتبر را ذکر می‌کند، و آنگاه وارد نقل‌های معتبر می‌شود. https://t.me/anbaz60/373 اما منبع سومی که اخیرا منتشر شده و از مراجعه به مقاتل تاریخی دیگر بی‌نیاز می‌کند، کتاب یک جلدی «مقتل پیوسته، گزارش مستند واقعۀ عاشورا» است. هر سه کتاب از منشورات پژوهشگاه قرآن و حدیث وابسته به دانشگاه دارالحدیث و دارای ترجمه به فارسی‌اند. دو منبع نخست، در نرم‌افزار «حدیث اهل بیت علیهم السلام» (مجموعه آثار دارالحدیث) موجودند. https://eitaa.com/anbaz60/1633
۱۴۰۳۰۴۲۱ پسوجان، شب، پیشروان و پیروان ظلم در قرآن.mp3
7.6M
شبهای مسجد حضرت اباالفضل 🔹 ظالمان پیشرو و پیرو 🔹 رثای قاسم بن الحسن سلام الله علیه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ جلسه پنجم https://eitaa.com/anbaz60/1634
🟣 یکی پُرسید ازآن شوریده‌اَیّام که: تو چه دوست داری؟ گُفت: دُشنام! که هَر چیزی که دیگَر می‌دِهَندَم بجُز دُشنام، مِنَّت می‌نِهَندَم!!! https://t.me/talar_ayne/1547
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجتبی شکوری: من فکر می‌کنم ما وقتی خیلی رنج داریم، به زبان مادری‌مون حرف می‌زنیم. یعنی انگار یه آرامشی یه آغوشی می‌خوایم... ---- پ.ن: ۱. این مطلب برای ماها خیلی شهودیه؛ مثلا وقتی خسته‌ایم راحت‌ترین جمله برامون یا است. یکی از علمای بزرگوار شهرمون در قم سخنرانی می‌کرد. به مرثیه که رسید گفت: فارسی، زبان ملی ماست و ترکی، زبان عواطف و احساسات‌مان. و به‌ترکی هم مرثیه خواند. ۲. دوستانی که معتقدند آقای با رای قومیتی (ترک و کرد) رئیس‌جمهور شد، می‌توانند از این زاویه هم به ماجرا نگاه کنند: 📚 https://t.me/audiobo0ok/15419 https://t.me/anbaz60/1261
بسم الله الرحمن الرحیم می‌توان سوره فجر را به 6 بند تقسیم کرد و برای هر کدام، یک یا چند عنوان گذاشت (نمایه زد): 1. وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيَالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ (4) هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) قسم به امور یا زمان‌های مهم و ارزشمند 2. أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلادِ (8) وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَ فِرْعَوْنَ ذِي الأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14) عذاب الهی بر طاغیان و فاسدان در طول تاریخ عدم مانع بودن قدرت طاغیان از عذاب‌شدن‌شان 3. فَأَمَّا الإِنسَانُ إِذَا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ (15) وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16) ضعف و اشتباه انسان در مواجهه با امتحانات خوشی و سختی اشتباه انسان در تشخیص عوامل خوشبختی و بدبختی خود 4. كَلَّا بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ (17) وَ لا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ (18) وَ تَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلاً لَمّاً (19) وَ تُحِبُّونَ الْمَالَ حُبّاً جَمّاً (20) آسیب‌شناسی انسان در زندگی اجتماعی و دنیا روش و گرایش غلط انسان در دنیا عوامل حقیقیِ بدبختی انسان 5. كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الأَرْضُ دَكّاً دَكّاً (21) وَ جَاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفّاً صَفّاً (22) وَ جِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الإِنْسَانُ وَ أَنَّى لَهُ الذِّكْرَى (23) يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي (24) فَيَوْمَئِذٍ لا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ (25) وَ لا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ (26) ملاک صحیح از نظر قرآن برای زندگی انسان: زندگی حقیقی در آخرت 6. يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (28) فَادْخُلِي فِي عِبَادِي (29) وَ ادْخُلِي جَنَّتِي (30) نتایج داشتن ملاک صحیح در زندگی، برای انسان، در دنیا و آخرت نتایج آرامش در پرتو یاد خدا و معاد نتایج دنیوی و اخرویِ پرهیز از فساد و طغیان https://eitaa.com/anbaz60/1134 https://eitaa.com/anbaz60/1637
هدایت شده از مهدی شجریان
انتشار کتاب جدید خشونت‌ورزی به بهانه باورهای غلط منسوب به دین، پدیده‌ای دردآور است که همه ادیان و مذاهب جهان، کم و بیش از آن رنج می‌برند. گمان می‌کنم که یکی از مهمترین عوامل آن، حق مطلق شمردن خود و باطل محض دانستن دیگران است، که نوعی مذموم در امر دین و دینداری است. تکفیری‌ها با همین انگاره که حق مطلق هستند و ناهم‌کیشان آنها باطل محض‌اند، این همه جنایت مرتکب شده‌اند. در سطحی نازل‌تر همین تفکر است که دیگران را به دلیل اندکی متفاوت اندیشیدن به یا یا انواع برچسب‌های دیگر متهم می‌کند. در کتاب «از آسمان تا زمین؛ نگاهی تحلیلی به تنوع مراحل دین» که به تازگی از نگارنده منتشر شده است، در صدد مقابله با همین طرز تفکر هستم. حقیقت دین امری مستمر از آسمان تا زمین است و آنچه در دست ماست عین مراحل آسمانی آن بدون کم و کاست نیست. حقیقت دین امری الوهی است و مستقیماً از دسترس بشر عادی خارج است. ما مهمان فهم خود از این امر الوهی هستیم، که به ناچار با زوایای بشری و محدود ما درآمیخته است. توجه به این نکته که مراحل زمینی دین در دستان ماست، رفتار ما با مخالفان باورهای خود را روادارانه‌تر خواهد کرد و از بسیاری از خشونت‌ها در سایه باورهای دینی، جلوگیری خواهد نمود. این طرز نگاه به مقوله دین، به نسبیت و شکاکیت افسارگسیخته در آن منجر نخواهد شد. فصل آخر کتاب به تبیین همین مدعای مهم پرداخته است. کتاب مذکور در آدرس زیر قابل دسترسی است: http://maks-andishe.com/index.php/shop-default/aseman مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
انباز
انتشار کتاب جدید خشونت‌ورزی به بهانه باورهای غلط منسوب به دین، پدیده‌ای دردآور است که همه ادیان و م
انواع و مراحل دین، از مهمترین مسائل فلسفۀ دین است که منظری معرفت شناختی است و می‌تواند به زیستِ دیندارانۀ اخلاقی مدد رسانَد. هنوز کتاب «از آسمان تا زمین» را ندیده و نخوانده‌ام، اما با شناختی که از محقق محترم، حجت الاسلام مهدی شجریان دارم، مطمئنم بسیار سودمند است. امیدوارم چنین نگاه‌هایی به گفتمان رایج جوامع مذهبی تبدیل شوند.
تا ابد دوریم... تا ابد دوریم، چون سوگند قرآن و دروغ دور، مانند زبان روزه‌داران و دروغ روز، پیمان بستی و شب توبه کردی، ای دریغ! توبه‌کارا! چیست فرق نقض پیمان و دروغ؟ خواستی دلتنگی‌ام را در دلم پنهان کنم عاشق و انکار دلتنگی؟! مسلمان و دروغ؟! باز در جمع رقیبان صحبت از من شد، بیا! تا از ایشان بشنوی یک چند بهتان و دروغ بعد از این دیگر تو را مؤمن نمی‌دانم، که دوست گفت در یک دل نمی‌گنجند ایمان و دروغ سجاد سامانی https://t.me/sajjadsamani/571