✳️ حوزه علمیه قم مرکز فکر اسلامی معاصر
🎙 استاد علیرضا اعرافی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 آیت الله علیرضا اعرافی : قم مرکز فکر اسلامی معاصر است و تشکیل نظام جمهوری اسلامی به این شهر بر میگردد.
🔹 نظام جمهوری اسلامی به رهبری امام خمینی، شکلی جدید و نو در حکومت داری میباشد که در طول تاریخ اسلام، منحصر به فرد است.
🔹 حوزه علمیه قم، معتقد است، اسلام ناب بر قرآن و احادیث تکیه دارد؛ متأسفانه از نگاه برخی علوم اسلامی، باید از اندیشههای غربی تأثیر پذیرد تا پاسخگوی نیازها روز باشد.
🔹 این نگاه با تکیه بر منابع اصیل به دنبال پاسخگویی به نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی است.
🔹 ما دین اسلام را دینی کامل و جامع و کمک کننده برای رفع نیازهای جامعه بشری در عصر حاضر و در جمیع ساحتهای حیات انسانها میدانیم.
🔹 مکاتب فلسفی اعم از مشا و اشراق هر روز در حوزه علمیه قم در حال تدریس و آموزش هستند
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/howze-markaz-fekri/
#اسلام
#فقه
#فکر
#معاصر
#مرکز_فقه
#علیرضا_اعرافی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ امام علی(ع) و نزول قرآن
🎙 استاد سید عباس صالحی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 امام علی (ع) به ما آموخت که چگونه به قرآن نگاه کنیم و چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم
🔸 تصویری که امام علی (ع) از قرآن دارد به ما کمک میکند که چگونه به قرآن نگاه کنیم، چگونه با قرآن تعامل داشته باشیم و در واقع نهجالبلاغه تصویر خاصی از قرآن است.
🔸 قرآن دارویی است که عارضه ندارد و بعد از دیگر نیاز به دارویی نیست
🔸 اینکه قرآن شفا دارو و درمان است در قرآن آمده است این شفاگری قرآن در کلام امام علی (ع) به شکل خاصی بیان شده است زیرا داروها معمولاً عوارض دارند اما درمانگری قرآن بی عارضه و پیامد است، داروها معمولاً مکملی دارند و باید با هم مصرف شوند اما قرآن دارویی کامل است و در واقع قرآن دارو و درمان است که بعد از آن دیگر نیازی به دارو درمان نیست.
🔸 درمان ۴ درد اصلی بشر با قرآن
🔸 کفر، نفرت، انحراف و گمراهی دردهایی است که با درمانگری قرآن رفع میشود. در واقع دامنه شفافگری قرآن در حوزه وسیعی از سوی امام علی علیهالسلام بیان میشود.
🔸 برخی کتابها حکمت هستند و با روح و جان ارتباط برقرار میکنند اما برخی علمی هستند و با ذهن ارتباط برقرار میکنند اما قرآن کتابی است که هم با روح و جان انسان ارتباط برقرار میکند و هم با ذهن ارتباط برقرار میکند. حال اگر میخواهید به خدا برسید و توجه به خدا پیدا کنید باید محبت به قرآن داشته باشید.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/imam-ali-nozol-quran/
#امام_علی
#امیرالمومنین
#تفقه
#تلاوت
#قرآن
#نزول_قرآن
#سید_عباس_صالحی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ جلوههای حقوق مردم در حوزه عمومی
🎙 استاد رحیم نوبهار
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مسئله حق الناس در دین ما بسیار مهم است؛ یعنی هم احترام گذاشتن به این حق، مهم و لازم است و هم نقض آن در مواردی از مصادیق گناهان کبیره است. منظور از حق الناس در حوزه عمومی بخشی جز روابط شخصی مانند خانواده و روابط دوستانه است؛ یکی از مصادیق حق الناس در فضای عمومی حق بر نقد اعم از سیاستهای دولتی یا رویههای اجتماعی است. حق بر تشکیل انجمنها و نهادهای مردمی و مدنی مصداق دیگر چنین حقهایی است.اگر کسی مانع استیفا و پیگیری این حق شود به نوعی آن را تضییع نموده است. اگر این مسئله را تحلیل کنیم مییابیم که برای افرادی که رابطه و علقهای با این سرزمین به عنوان تابعیت دارند حقی را قائلیم که برای دیگری که موقتا در کشور است قائل نیستیم.
🔸 به دلایلی، حقهای مربوط به حوزه خصوصی در باور ما مسلمانان بسیار پررنگ است مثلا حقوق مالکانه و تصرف در مال دیگری برای ما اهمیت زیادی دارد؛ همه ما مسلمانان دست اندازی به حقوق مالکانه دیگران را نادرست میدانیم. حتی اگر هم به صورت عملی آن را رعایت نکنیم از لحاظ نظری آن را خیلی مهم میدانیم؛ در حالی که نسبت به حقهای مرتبط با حوزه عمومی اهمیت نمیدهیم.
🔸 طبق بررسیهایی که انجام داده ام در فقه موردی پیدا نکردم که فقها در یک مورد در تزاحم میان حق الله و حق الناس، حق الله را بر حق الناس مقدم کنند. میتوان این حکم را به عنوان یک قاعده مستقل مطرح نمود و از رهگذر آن بر حقوق مردم تاکید کرد از طرح قواعد فقهی نباید تعجب کرد؛ دستمایهها و خمیرمایههای قواعد فقهی در منابع فقه وجود دارد و فقها بسته به تکامل فقه و با گذشت زمان این قواعد را استخراج میکنند؛ درحالی که در گذشته مثلا با ۲۰ قاعده فقهی مواجه بودیم امروزه سخن از صدها قاعده فقهی در میان است زبان فقه رایج ما بیشتر تکلیف مدار است در حالی که شایسته است به صورت متوازن بر حق و تکلیف تاکید شود. فقه و دستگاه فقهی کاملا این ظرفیت را دارد که به حقها بپردازد. ضمن این که مفهوم حق حتی در ادبیات فقه رایج هم به کلی غایب نیست. این که گاه گفته میشود حتی رساله حقوق امام سجاد(ع) هم، رساله تکالیف است، سخن درستی نیست.درهمین رساله مواردی یافت میشود که مصداق و نمونه حقهای مدرن و امروزین است؛ مانند حق اهل ذمه بر متفاوت زیستن و عقاید و آیینهای خود را داشتن. نه بشریت پیشامدرن با حق بیگانه بوده است نه فقه.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jelve-hqoq-mardom-dar-hoze-omom/
#حق_الناس
#حقوق
#حوزه
#مردم
#رحیم_نوبهار
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ پژوهش و ترجمه آثار فیلسوفان
🎙 استاد سید محمدرضا بهشتی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 به تازگی ترجمه کتاب «پرسش وجود» منتشر شده است. پیش از پرداختن به این اثر، بهتر است درباره روبرو شدن با آرا و آثار فیلسوفان بگویید.
🔹 دکتر محمد رضا بهشتی :
🔸 برای کسانی که میخواهند به طور متمرکز و حرفهای به فلسفه بپردازند، مواجهه با متن اصلی فیلسوفان، ضروری است. در آغاز این مسیر، قرارگرفتن در حالوهوا و سیاقی که فیلسوف در آن میاندیشد و حتی روبروشدن با زبانی که در آن، اندیشههای خود را مطرح میسازد، برای طی مراحل بعدی آشنایی با اندیشة او زمینة مناسبی فراهم میکند. تجربة یکهخوردن در برابر اندیشه یا سخنان یک اندیشمند و تحیری که از این ناحیه ممکن است حاصل شود، هرچند قابل قیاس با تحیری که از روبروشدن با خود موضوع پدید میآید، یکی نیست؛ اما بهرهای از آن تحیر را ممکن است نصیب خواننده کند. انتهای این مسیر، از آن خودساختن اندیشة فیلسوف در یک گفتگوی فعال با متن است و پیشآمدن پرسشها و ابهامها در درک بیان یا فکر او مقدمهای برای این از آن خودسازی است. حتی مواجهة با متن فیلسوف به زبان اصلی، از این جهت اولویت دارد.
🔸 هر برگردان و شرحی از متن در بر دارندة تفسیر مترجم یا شارح و مبتنی بر پیشفهمها و پیشداشتهها و انتظارات او از متن است که ممکن است با پیشفهمها و انتظارات خواننده یکی نباشد. خواننده باید در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند طی فرآیند فهم، به درک نقادانة خود از آن شکل بدهد. این سخن مربوط به کسانی است که به طور متمرکز و حرفهای پای در این میدان میگذارند و صرفاً به دنبال به دستآوردن اطلاعاتی عمومی و اجمالی دربارة اندیشة فیلسوف نیستند.
🔸 دشواری برخی از متنها نباید ما را از این مواجهه بترساند. ضربالمثلی آلمانی میگوید: «کسی که شنا نمیداند، بهترین کار این است که یکباره به درون آب سرد بپرد.» این مطلب دربارة کتاب وجود و زمان هایدگر و شرحی که بر آن نوشته شده نیز صادق است. همچنانکه پیش از رویآوردن به این شرح، در جمعی از استادان به مدتی طولانی خود متن «وجود و زمان» خوانده شد و مورد بحث قرار گرفت و سپس به منظور آشناشدن کسانی که میخواهند با تفصیلی بیشتر به این بحث بپردازند و نیز به منزلة درآمدی بر این متن، این شرح نگاشته شد.
جهت مطالعه کامل این مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/asar-filsofan/
#اثر
#پژوهش
#فیلسوف
#سید_محمدرضا_بهشتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ «معيار تشخيص عدالت در انديشه صدرا»
🎙 استاد نادر شکر اللهی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 مقدمه اول اینکه مهمترین وظیفه حکومت در اندیشه دینی تحقق عدالت اجتماعی است که بخشی از هدف انبیا هم هست: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». بر این اساس فیلسوفان اسلامی که متاثر از متون دینی هستند، اگر وارد حوزه مسائل اجتماعی شده باشند باید به صورت جدی به عدالت اجتماعی پرداخته باشند. نکته بعدی اینکه آیا ملاصدرا به عنوان یک فیلسوف که موضوعات دینی مورد توجهش بوده است، به بحث عدالت اجتماعی پرداخته و معیاری برای تشخیص مصداق عدالت مشخص کرده است یا نه.
🔺 پاسخ این است ملاصدرا، هم به این بحث پرداخته و هم نپرداخته است؛ یعنی به صورت اجمالی پرداخته ولی چون موضوع جدی برای ملاصدرا نبوده است، نمیشود گفت نظرش در این حوزه چیست. در مورد اینکه چرا فیلسوفان اسلامی از جمله ملاصدرا به این موضوع نپرداختند باید عرض کنم یک دلیلش این است. فیلسوفان اسلامی این حوزه را به فقه و شریعت سپرده بودند و تعیین مصداق عدالت را از فقه و شریعت میخواستند. دوم اینکه ملاصدرا با مسئولیت اجتماعی درگیر نبوده است، لذا ورود به این مباحث را جدی نمیگرفته و اساسا نگاه حکومتها به دهان فیلسوفان نبوده است. دلیل سوم اینکه ملاصدرا مباحث نظری الهیات را مهمتر از مباحث عملی میدانست. این سه علت را میشود برای این مسئله ذکر کرد.
🔺 بر این اساس برای دستیابی به نظر ملاصدرا درباره عدالت اجتماعی راهی جز بازسازی نداریم یعنی از مجموع اطلاعات پراکنده به یک نظریه احتمالی برسیم و ببینیم نظر ملاصدرا در باب تشخیص مصداق عدالت اجتماعی چیست. اولین موضوعی که قابل توجه است این است فیلسوفان اسلامی از جمله صدرا درباره ضرورت نبوت، به ضرورت قانون تمسک میکنند. ایشان در کتاب «مبدا و معاد» مینویسد انسانها به قانون نیاز دارند و این قانون همان شرع است. وقتی به شرع نیاز است باید نبی در جامعه حضور داشته باشد. نکته دیگر در مورد رئیس مدینه است، وقتی ایشان در مورد رئیس مدینه صحبت میکند میگوید در درجه اول، رئیس مدینه نبی است که عقل فعال در قوه متخیله و قوه نظری و عملی او حلول کرده است. در مرتبه بعد حکیمی که عقل فعال در قوه عملی و نظری او حلول کرده است.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tashkhis-edalat-dar-andishe-sadra/
#عدالت
#تشخیص
#معیار
#اندیشه_صدرا
#نادر_شکراللهی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ نگاهی به تجربه «هانری دروش» در خروج از کلیسا
🎙 استاد مهراب صادق نیا
✂️ برش هایی از متن:
🔹 چندی پیش جناب دکتر فیاض، دانشیار دانشگاه تهران، از یک رنسانس در قم سخن گفت و نیز از پیدایش نسلی از طلبهها که به تعبیر او «ارتداد» دارند. افزون بر ایشان، چندی پیش یکی از مسئولان عالیرتبه قم از چالش ریزش طلبهها و خروج از کسوت طلبگی سخن گفت. بیآنکه بخواهم درباره سخنان این دو داوری کنم (البته تا اندازهای با هر دو دیدگاه موافقم) بهتر دیدم که از تجربه هانری دروش در توضیح چرایی خروجش از موقعیّت کشیشی یاد کنم.
🔹 هانری دِروش، زادهی ۱۹۱۴، جامعهشناس فرانسوی زندگیِ اجتماعیاش را با کلیسا آغاز کرد و در نهایت کشیش شد. با این همه، به دلیل کشمکشهای وجودی و ناخشنودی از زندگی کلیسایی، با دنیای کشیشان وداع کرد و لباس آنان را از تن به در آورد. تجربه او از این ورود و خروج میتواند شنیدنی و درسآموز باشد.
🔹 دروش در خاطرات خود سه عامل را در جداییاش از کلیسا مؤثر میداند:
🔹 نخست؛ او میگوید تشریفات غذایی کلیسا با تربیت او سازگار نبود. او یک بچهکارگر بود که عادت داشت روزی یک وعده غذا بخورد، در حالی که در کلیسا اوضاع قدری بهتر بود و کشیشان روزی سه وعده غذای کامل میخوردند. این سبک زندگی باب میل او نبود.
🔹 دوم؛ او میگوید نسبتی میان تعالیم کلیسا و زندگی مردم نمیدیدم. موعظههای پرطمطراق روحانیان با زندگی روزانه مردم و مشکلات آنان بیربط بود. با آن تعالیم هیچ دردی از مردم درمان نمیشد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tajrobr-hanri-darosh-dar-khorog-az-kelisa/
#تجربه
#تشریفات
#طلبه
#کلیسا
#هانری_درویش
#مهراب_صادق_نیا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ جمهوری اسلامی خلافت نیست
🎙 استاد سید حسن خمینی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 سیاست خارجی جمهوری اسلامی تمام هویت خودش را در همین کلمات دارد. اولا این یک سیاست است؛ به معنای اینکه علمی در راستای به دست آوردن بیشترین منافع با کمترین هزینه است. لذا هم محتاج دانش و اطلاعات است و هم در فضایی که تزاحمات بسیار زیاد قرار می گیرد باید راهی را انتخاب کند که کمترین هزینه و بیشتری منافع را در پی دارد.
🔸 یادگار امام با اشاره به اینکه سیاست در زمره علوم عقل عملی است، افزود: پایه عقلانیت عملی این است که انسان همواره باید کاری کند که منافعش بر هزینه ها برتری داشته باشد. لذا باید همواره محاسبه این را داشت که کار ما برای کشور ما و حتی جهان اسلام چه قدر منافع دارد. البته محاسبه آن کار بسیار سختی است.
🔸 وی اظهار داشت: دومین مسأله این است که این سیاست خارجی قرار است مشکلاتی را در حوزه روابط خارجی حل کند. البته یک دیپلمات جز با قدرتی که از مردمش می گیرد توان حل مشکلات را ندارد. کما اینکه هیچ نیروی نظامی اگر ریشه امکاناتش در خانه ها و دل های مردم نباشد، نه توپش توپ، نه فشنگش فشنگ و نه تفنگش تفنگ است. ریشه یک دیپلمات قوی به قدرتی است که از اعتماد مردم کشورش می گیرد.
🔸 سید حسن خمینی با بیان اینکه سومین نکته مهم در سیاست خارجی متخص نظام جمهوری اسلامی است، ادامه داد: دقت کنید که جمهوری اسلامی خلافت نیست؛ ما یک دولت-ملت در دنیا هستیم. یعنی با کشورهایی که آنها را به رسمیت شناخته ایم، دارای روابطی هستیم . دنیای جدید با پیدایش یک شخصیت حقوقی به عنوان «کشور» شناخته می شود. در چارچوب این نظم، انقلاب اسلامی در حوزه نظر چندین کار بسیار بزرگ کرده که آثار آن در حوزه اندیشه دینی ما بسیار عمیق است و در آینده حتما بروز و ظهور بیشتری پیدا خواهد کرد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jomhori-eslami-khelafat-nist/
#سیاست
#جمهوری_اسلامی
#عقل
#منافع
#هویت
#سید_حسن_خمینی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ مزاج ایرانی، غلو در تشیع و تکامل نظریه امامت
🎙 استاد حیدر حبالله
✂️ برش هایی از متن:
♦️ تصویر نخست: این جریان در قرنهای نخستین هم وجود داشته است ولی به این دلیل که علم کلام امامیه متاثر از رویکردهای عقلیِ معتزله بود شاهدِ رشد این مقولات نیستیم و در نتیجه، تفسیرِ وجودی از امامت به نفع تفسیر دینی و مدیریتی از امامت، عقب نشینی کرد و این رخداد میتواند ناهمخوانی متون حدیثی و متون کلامی را تا حدودی تفسیر کند. به همین دلیل میبینیم که در آن زمان متکلمان شیعه با تکیه بر مبانی عقلی ( که در قرون اول و در بستر علم کلام شکل گرفت) به نقدهایشان بر روایات کلامی میافزایند. اما اخباریان، متصوفه و فلسفه صدرایی در اقدامی مشترک – با وجود اختلافاتی که با هم دارند – جرعه دیگری به این فهم از امامت نوشاندند.
♦️ خلاصه اینکه به عقیده طرفداران تصویر دوم، شیعه به هیچ وجه ارتباطی با اندیشه های غالیانه ندارد و مفاهیم به کار رفته در آموزههای شیعه بسیار سادهتر از این حرفها است. ولی در دوره صفویه برخی از روایات در کنار متونی جعلی که نسبتشان به مؤلفانشان نامعلوم است، قرار گرفت. در این دوره، تصوف و حکمت متعالیه نزد ایرانیان که ذاتا به این مطالب گرایش دارند، رشد کرد و با کنار هم قرار گرفتن این عناصر، تشیع جدیدی بروز یافت، که چیزی بیش از همان غلوی که قبلا در زمان خود اهلبیت نیز مشاهده میشد نیست. پس طبق این دیدگاه غلوّی که در گذشته وجود داشته همان تشیع رسمی صفوی است که این چنین فهمی از امامت دارد؛ همان فهمی که علامه مجلسی و صدرالدین محمد قوام شیرازی از زاویه خود، در ساخت و ترویج آن نقش بسزایی داشتند.
♦️ این دو خوانش، افتراقات فراوانی در فهم تکامل نظریه امامت دارند. از نگاه تصویر نخست، ما در زمان صفویه از خواب غفلت بیدار شدیم و به روایاتی مراجعه کردیم که معنی حقیقی ولایت و امامت را به ما میفهماندند و متوجه شدیم متکلمان شیعه در قرون نخست یا در حق امامت کوتاهی کرده بودند یا شرایط زمانی، آنان را وادار کرده بود که دست از آن گرایشهای اصیل بردارند. تصویر دوم اما به گونهای دیگر به این مسئله مینگرد؛ از نگاه طرفداران تصویر دوم، تشیع همانی است که گذشتگان، مطابق با آن زندگی میکردند ولی با این حال آثاری از غالیان در میان کتب روایی ما مشاهده میشود. صفویان که گرایشاتی صوفیانه و عرفانی داشتند هم از این روایات بهره بردند و هم از روایتهای کتبی که انتساب آنها به مولفانشان نا معلوم بود و نتیجهی آن، ظهور تشیع جدیدی بود که ایرانیان در شکلدهی آن از زمان صفویه که گروه گروه به مذهب تشیع روی میآوردند، نقش اساسی داشتند. طبعا خوانش این رویکرد نسبت به نظریه امامت متفاوت خواهد بود. در اینجا رویکردهای دیگری نیز نسبت به این مسئله وجود دارد که نیازی به بیان آن نیست.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/mezaj-irani-qolov-tashaioe/
#امامت
#ایرانی
#تشیع
#غلو
#مزاج
#نظریه
#حیدر_حب_الله
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ بازگشایی خانه [امام] جعفر بن محمد صادق [ع]
🎙 استاد رسول جعفریان
✂️ برش هایی از متن:
🔻 ابن جوزی نوشته است:
در این سال، خبر رسید که حاکم مدینه، دستور بازگشایی خانه جعفر بن محمد الصادق [وفات 148]را داده است. قرآن و آلاتی در آنجا بود، و تا این وقت، از زمان وفات جعفر (ع) کسی متعرض این خانه نشده بود. در این سال حاکم مدینه دستور به باز کردن خانه داد، در حالی که بخشش های حسنی ها و حسینی ها با او بود و بر آنها افزوده بود [مبالغی که حکومت برای سادات علوی می فرستاد]. مقرر کرد آنان را حاضر سازند، و وقتی آمدند، بازگشایی خانه را با آنان در میان گذاشت، و گفت ببینند چه آثاری از جعفر در آنجاست، آنها را نزد وی بیاورند و (قول داد آنها را ) باز به جای خود برگرداند. وی وعده پول بیشتری را هم به آنان داد! آنان قبول کردند. (وقتی در خانه را گشودند) در آنجا مصحف، قدحی چوبین که دور آن آهن بود، سپر خیزران، حربه [کارد)، و تخت بود. همه را جمع کرده، همراه شماری از علویان، نزد حاکم آوردند. وقتی آمدند، هدایای آنان را داد. از میان اشیاء، تخت را برگرداند، اما باقی وسائل را نگاه داشت و گفت: من به آنها سزاوارترم! آنها در حالی که وی را سرزنش می کردند رفتند. (المنتظم: 15 / 71).
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/bazgoshaii-bekhane-imam-sadeq/
#امامت
#امام_صادق
#بازگشایی
#خانه
#مدینه
#رسول_جعفریان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ گزارشی از جزئیات و دیدار مهم مدیر حوزههای علمیه با پاپ فرانسیس
✂️ برش هایی از متن:
🔹 مدیر حوزههای علمیه پیش از سفر به واتیکان با حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی، نوری همدانی، جوادی آملی و همچنین برخی علما و صاحبنظران حوزوی دیدار و نظرات آنان را جویا شد. در این گزارش ابتدا رهنمودهای مراجع معظم تقلید که پیش از سفر مدیر حوزههای علمیه به واتیکان بیان شده است را مرور کرده و سپس به آنچه در دیدار استاد اعرافی و پاپ گذشت، میپردازیم.
رهنمود آیتالله مکارم شیرازی
آیتالله ناصر مکارم شیرازی در نامهای به مدیر حوزههای علمیه، نکاتی را پیرامون دیدار استاد علیرضا اعرافی و پاپ بیان کردند که متن نامه به این شرح است:
جناب مستطاب آیتالله اعرافی (دامت تاییداته) با اهداء سلام و تحیت؛ مطلع شدم عازم سفر به واتیکان و دیدار جناب پاپ هستید. لازم دیدم نکاتی را در این زمینه بیان کنم:
اولاً: شما را شایسته برای چنین سفر و ملاقاتی میدانم و امیدوارم مسئولین واتیکان و خصوصاً جناب پاپ همانطور که به این دیدارها و گفتگوها روی موافق نشان دادهاند، به آن نیز اهمیت بدهند.
ثانیاً؛ سزاوار است متذکر شوید اختلاف میان ادیان موجب تضعیف و خسارت برای همه خواهد شد و کارهایی مثل توهین به مقدسات که احساسات دینی را تحریک میکند از جمله این امور زیانبار است که منشأ کینه و کدورت میان انسانها و بندگان خدا میشود.
ثالثاً: ضمن تأکید، تکیه و توجه بر مشترکات، زمینه توافق بر همکاری را خاطرنشان کنید که این باعث عظمت ادیان و عمق نفوذ آنها خواهد شد؛ هرچند که این مسئله برخلاف میل سیاستمداران شرق و غرب و صاحبان قدرت میباشد، چرا که منافع آنها در اختلاف میان ادیان است نه در وحدت آنها.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/gozaresh-modirhowze-ba-pap/
#مدیر_حوزه_علمیه
#پاپ
#آیت_الله_جوادی_آملی
#آیت_الله_سبحانی
#آیت_الله_نوری_همدانی
#رهنمود
#آیت_الله_مکارم
#علیرضا_اعرافی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ معرفی دانشنامه امام خمینی
🎙 استاد سید ضیا مرتضوی
✂️ برش هایی از متن:
♦️ امامخمینی(ره) در تاریخ معاصر ایران و جهان، شخصیتی است که افزون بر نقشآفرینی در حوزههای علمیه در جایگاه یک استاد برجسته در علوم عقلی و نقلی، و افزون بر هدایت و زعامت در جایگاه یک فقیه مسلم و مرجع تقلید، مبارزهای پردامنه را از پایگاه دین و مرجعیت دینی، برای از میان بردن رژیم سلطنتی و استبدادی و سلطه استعمار در ایران و جایگزینی حاکمیت دین و حکومت اسلامی، هدایت و رهبری کرده است؛ مبارزهای دراز، نفسگیر و سراسر مردمی که به انقلابی فراگیر و پیروز انجامید و در پی آن، با هدایت و رهبری ایشان و همراهی یاران و پشتیبانی همهجانبه ملت، بنیاد نظام جمهوری اسلامی در ایران گذاشته شد؛ نظامی که تلاش کرده است در ساختار خود دو ویژگی «جمهوریت» و «اسلامیت» را به هم پیوند دهد.
♦️ خاستگاه اصلی تربیت و رشد علمی و عملی شخصیت امامخمینی(ره) پس از برخورداری از استعدادی ذاتی و نیز خانوادهای شناختهشده و روحانی، حوزه علمیه قم است که در آن از استادان بزرگی در علوم اسلامی بهره برده و خود افزون بر صدها شاگرد که در حوزههای علمیه قم و نجف تربیت کرده، دهها اثر علمی در موضوعهای مختلف فقه، اصول، فلسفه، عرفان، اخلاق و غیر آن بر جای گذاشته است.
♦️ شخصیت جامع امامخمینی، از یک سو ریشه در پایبندی کامل به شرع و تهذیب نفس و سیر و سلوک عرفانی و دستیابی به حقایق هستی و دین، از راه سیر و سلوک عملی دارد و از سوی دیگر، برخاسته از دهها سال تحصیل، مطالعه، تدریس و تلاش علمی و اجتهادی و اندیشهورزی در ابعاد اسلام و علوم مختلف اسلامی بهویژه در فلسفه و عرفان و نیز فقه است و آنچه بر این جامعیت افزوده است، تجربه عمری دراز، ارتباطات گسترده و رهبری نهضت اسلامی تا انقلاب اسلامی و از انقلاب تا پیروزی و دوران دهساله پس از پیروزی، با همه رویدادهای کوچک و بزرگ، و تلخ و شیرین این مقاطع تاریخی بوده است.
♦️ شخصیتی در تراز امامخمینی را باید پس از اولیای عظیمالشأن(ع)، در ردیف سازندگان تاریخ و شخصیتهای نخست تاریخ اسلام به شمار آورد؛ شخصیتی که از نگاه زندگی شخصی و سیره، الگویی مثالزدنی در تاریخ است، از نگاه اندیشهورزی و دانش، خود مکتبی بزرگ و پرلایه از دانشهای اسلامی با دوری کامل از تحجر و التقاط است، و از چشمانداز عمل و نقشآفرینی در جامعه و تاریخ، یک رهبر دینی بزرگ در تاریخ و در دوره معاصر است. تبیین و تفسیر چنین شخصیتی به مطالعه و بررسی دستکم یک قرن تاریخ، در کنار شناخت صدها شخص و شخصیت که با ایشان مرتبط بودهاند و صدها اثر علمی که به دست ایشان یا درباره ایشان نگاشته شده، نیازمند است. بیشک سخنگفتن از چنین شخصیتی، حتی در حجم یک دانشنامه بزرگ کاری آسان نیست و نمیتواند همه گستره و عمق وجودی این شخصیت را نشان دهد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/moarefi-daneshname-imam-khomeini/
#امام_خمینی
#دانشنامه
#معاصر
#سید_ضیا_مرتضوی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
✳️ جنسیت وجایگاه زن در قرآن
🎙 استاد محمد فنایی اشکوری
✂️ برش هایی از متن:
♦️آیا از دیدگاه اسلام بین زن و مرد از نظر ارزش هیچ تفاوتی نیست؟
♦️ بله! بهطور قاطعانه چنین ادعایی دارم. ببینید ملاک ارزش ازنظر اسلام چیست؟ اصلاً ارزش یعنی چه؟ شکی نیست که ازنظر اسلام ملاک ارزش و معیار کمال، قرب به خداست. حال ببینیم چه عناصری موجب قرب به خدا هستند. عوامل تقرب به خدا فضائل اخلاقی و معنوی هستند که در یککلام از آن تعبیر به تقوا شده است.
♦️ بهعبارتدیگر، بندگی خدا موجب قرب به خداست. بندگی خدا شامل چه عناصری است؟ پاسخ اسلام این است: ایمان و عمل صالح. ایمان به خدا و دیگر حقایق دینی ناظر به عالم غیب، پرستش خدا و خدمت به بندگان خدا اموری هستند که انسان را به خدا نزدیک میکنند. همۀ اینها نیز اختیاری هستند. هیچ عامل غیراختیاری و ذاتی موجب قرب به خدا نمیشود. ازاینرو نژاد، زبان، ملیت، سن، شغل، طبقۀ اجتماعی، و همینطور جنسیت هیچ نقشی در این زمینه ندارد.
♦️ اگر چنین است پس چرا ازنظر احکام و حقوق بین زن و مرد تفاوت هست، مانند مسئلۀ ارث؟
♦️ تفاوت در برخی احکام ربطی به ارزش انسانی ندارد. آیا شما هیچ تفاوتی بین زن و مرد قائل نیستید؟ آیا مرد میتواند بچه به دنیا بیاورد و به بچه شیر دهد؟ پس ازنظر طبیعی و جسمی بین زن و مرد تفاوت هست. درست است؟ آیا میتوان این تفاوت را انکار کرد؟ آیا ازنظر روانی بین زن و مرد تفاوت نیست؟
♦️ بیشک از نظر همه روانشناسان از جهت روانی بین زن و مرد و دختر و پسر تفاوتهایی هست. این تفاوتها باعث میشود که نحوه برخورد ما با زن و مرد در مواردی متفاوت باشد و تکالیف و وظایفشان هم در مواردی فرق کند
♦️ بیشک از نظر همه روانشناسان از جهت روانی بین زن و مرد و دختر و پسر تفاوتهایی هست. این تفاوتها باعث میشود که نحوه برخورد ما با زن و مرد در مواردی متفاوت باشد و تکالیف و وظایفشان هم در مواردی فرق کند. آیا اگر بگوییم زنان نقش مادری دارند و مردان چنین نقشی ندارند، به زنان ظلم کردهایم؟ آیا جا دارد کسی بگوید در طول تاریخ، زنان رنج آبستنی و وضع حمل و شیر دادن به بچه را کشیدند و دیگر بس است؛ حالا نوبت مردان است که آبستن شوند و درد زایمان را بکشند؟! اگر چنین نمیگویید پس شما بین زن و مرد تفاوت میگذارید و وظایفشان را مختلف میدانید. خداوند با توجه به اینکه به ویژگیهای زن و مرد علم کامل دارد، متناسب با جسم و روح و روان آنها در مواردی احکام و تکالیف متفاوتی را نسبت به آنها وضع کرده است که ناشی از تفاوتهای جسمی و روحی آنهاست، نه تفاوت ارزشی آنها.
♦️ با این حال توضیح شما دربارۀ تفاوت ارث زن و مرد چیست؟ و چگونه آن را میتوان توجیه کرد؟
♦️ بله! در مواردی تفاوت ارث هست، البته تفاوت ارث هم در همه موارد نیست. اما باید توجه کنید از سوی دیگر خداوند مسئولیت معیشت خانواده را بر دوش مرد گذاشته است، نه بر دوش زن. مرد موظف است هزینه زندگی همسر و فرزندان را فراهم کند و زن در این زمینه مسئولیتی ندارد. بهعبارت دیگر مرد مسئولیت اقتصادی و بدهکاری سنگین دارد، در حالی که زن هیچ بدهکاری اقتصادی به خانواده ندارد. بله تفاوت هست، اما این تفاوت به سود زن است، نه مرد.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/jensiat-jaigah-zan-quran/
#ارزش
#جایگاه
#جنسیت
#دیدگاه
#زن
#قرآن
#محمد_فنایی_اشکوری
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishema
تلگرام:
https://t.me/andishemaa