eitaa logo
اندیشگان
510 دنبال‌کننده
194 عکس
136 ویدیو
21 فایل
🧩 اندیشگان؛ جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 | تأملی در معنای «تربیت» 💠 در تربیت اسلامی، مقصد و مقصود کمال مطلق است بر این اساس میتوان تربیت را چنین تعریف نمود: «تربیت عبارت است از رفع موانع و ایجاد مقتضیات، برای آن که استعدادهای انسان در جهت کمال مطلق شکوفا شود». ↙️ بنابر این تعریف، باید توجه داشت که تربیت کردن، دست پرورده سازی و رام کردن نیست؛ بلکه فتح مداوم موانع رشد است. تربیت، کردن تعلیم دادن نیست؛ تعلیم عبارت است از یاد دادن و متعلّم فقط فراگیرنده است و مغز او به منزله انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته میشود ولی تربیت عبارت است از پرورش دادن؛یعنی استعدادهای درونی که بالقوه در انسان موجود است را به فعلیت درآوردن و پروراندن. 📖 حاصل کلام آن که تربیت یعنی رفع موانع و ایجاد مقتضیات برای به فعلیت در آمدن استعدادهای درونی و بالقوه انسان در جهت کمال مطلقش مطابق با آنچه خدای رب العالمین برای وی در نظر گرفته است. ✍ م.ج. ابراهیمی •┈┈••✾••┈┈• کانال نخبگانی اندیشگان 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید
| نسخه دوم نرم‌افزار «مشكات» منتشر شد در این نرم‌افزار كه برای عرضه آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌تعالی‌عليه تولید شده، متن 100 جلد از كتاب‌های آن حكیم فرزانه در موضوعات تفسیر و علوم قرآن، شرح روایات و سیره معصومان، فلسفه و منطق، كلام و فلسفه دین، اخلاق و عرفان، مدیریت، علوم سیاسی، حقوق و مسایل اجتماعی و فرهنگی همراه با امكانات پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. برای مشروح خبر و هم چنین دانلود نرم افزار اینجا کلیک کنید. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی (۱) ♻️ جریان در تلاش برای تبیین واقعیت بما هو واقعیت از منظر شخص ثالث (الهی) تلاش های بسیاری کرده است. اما چرا این فلسفه در طول تاریخ پر فراز و نشیبش، و در مدت نسبتا طولانی از شکل گیری آن تا کنون نتوانسته ثمره ای در علوم انسانی به بار دهد؟ شاید بتوان گفت از مهم ترین عوامل عدم منتج بودن فلسفه اسلامی در علوم انسانی، زاويه دیدی خدایی و از بالای آن به مسائل است. کأن از جانب خداوند (و در تلاش برای کشف نظر او) واقعیت را توصیف میکند. با این نگرش، مسائل فلسفی در عین صحیح بودن، توانایی ورود به مسائل فردی و اجتماعی را ندارند. ⁉️ راه حل چیست؟ رویکرد مناسب، نگاه از سمت انسان الهی است که با نیاز هایی که دارد با واقعیت مواجه شده، منفعل میشود و نقش آفرینی می‌کند. 👈 این رویکرد که مبدع آن علامه طباطبائی در مقاله ششم اصول فلسفه و روش رئالیسم است، توانایی امتداد در مسائل فردی و اجتماعی انسانی را دارد. البته متاسفانه خوانش هایی که از مقاله ششم شده همه از زاویه دید خدایی است که ارتباطی عمیق محتوایی با انسان خدایی و مبنائی که ایشان ترسیم کرده است ندارد. ادامه دارد... ✍ سید رضی 📮 نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید. •┈┈••✾••┈┈• کانال نخبگانی اندیشگان 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
| آیا دغدغه حقیقت در علم مهم است؟ارتباط حقیقت و فرهنگ چیست؟ 🗣 استاد حمید : 🔸 غفلت از به افول دغدغه حقیقت در سطح فرهنگ عمومی و جامعه علمی منجر میگردد و این مسئله به نوبه خود عوامل اقتصادی را به عنوان عوامل برتر وجودی در می آورد. جامعه ای که نگاه دنیوی و پراگماتیستی به علم دارد، در برنامه های اجتماعی خود رویکردی فناورانه به علم خواهد داشت و این رویکرد برنامه‌ریزی‌های علمی را در حاشیه برنامه های مدرن توسعه قرار میدهد. 🔹 نمونه های بارز حاشیه نشینی نسبت به را در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین در پیش نویسهای میتوان دید. غلبه رویکرد اقتصادی به علم در برنامه چهارم توسعه تا آنجا بود که فصل چهارم این برنامه که مربوط به علوم بود، با عنوان توسعه دانایی محور معرفتی شد. 📌 پ.ن: یک نظریه علمی چگونه شکل میگیرد؟ ارتباط آن با مبانی چگونه است؟ آیا فرهنگ عمومی در شکل گیری یک نظریه تاثیر گذار است؟ علم و فرهنگِ رقیب چه تاثیری در نظریه دارد؟ 📑 پاسخ این سوالات و بیشتر را در مقاله: «نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریه های علمی» از استاد حمید پارسانیا بخوانید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
|| ضرورت نیاز به بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگ ♦ آیت‌الله خامنه‏ای با آغاز به کار دولت سیزدهم در ششم شهریور ۱۴۰۰، در دیدار با اعضای هیات دولت توصیه‏ هایی در باب فرهنگ کرد و تعبیرِ «بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ» را به‌کار برد و گفت به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. حال این پرسش به ذهن تبادر می‌کند که ریشه و خاستگاهِ ایده‌ی «بازسازیِ انقلابی» چه بوده است؟ ♦ رهبر انقلاب در دیدار خود با دانشجویان در خرداد ماه سال ۹۶، به‌صراحت از وجودِ «اختلال» در دستگاهِ فرهنگیِ رسمی سخن گفت. همچنین، در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‏های دانشجویی در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۰، در بخشی از سخنان خود اشاره کرد که در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی مشکلات اساسی وجود دارد و بعضی از آنها به صورت «بیماری مزمن» درآمده؛ لذا نیاز به راه‌‌حل‌های جدّی دارد. 📍 «ریشه‌ها» و «سرچشمه‏ هایِ» اختلال در نهادهایِ رسمی می‏تواند عوامل مختلفی داشته باشد که اینک به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود: [۱]. «فقرِ نظری و فکری». در عرصه فرهنگ، آنچنان‌که باید «نظریه فرهنگی» ساخته‌و‌پرداخته نشده است. فقدانِ نظریه‌هایِ مبتنی بر منظومه‌ی اعتقادی، فلسفی و فقهی، موجب بکارگیری نظریه‌های غربی می‌شود که در تعارض با گفتمانِ اسلام و انقلاب هستند. [۲]. «انحرافِ فکری». اجرای برنامه‌های عملی در عرصه فرهنگ، همواره منوط به وفاداریِ مدیران و کارگزاران امرِ فرهنگی، به فرهنگ و جهان‌بینی و ایدئولوژی جامعه خود است. «انحرافِ فکر» و «کج‌عملیِ» عواملِ اجرایی، موجب می‏شود که تمامِ تصمیم‌ها و کارها در جهتِ دیگری که مخالف با آرمان‌هاست قرار بگیرند. [۳]. «موازی‌کاری و تداخل بین نهادها». تراکم فعالیت‌هایِ تکراری و مشابه، میان دستگاه‌ها و نهادهای متولیِ امر فرهنگ بجای تقسیمِ‌کار، منجر به اتلاف منابع و سرمایه‌های عظیم انسانی می‏شود. [۴]. «معارضه‌کاری بین نهادها». فقدانِ رابطه تعاملی بین سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و نیز عدم هماهنگ‌سازی فعالیت‌ها و هم‌اَفزایی آنها با یکدیگر، موجب می‌شود که این دستگاه‌ها در تقابل با هم قرار گیرند و اثر همدیگر را خنثی سازند. [۵]. «بروکراسی و دیوان‌سالاری». بروکراسیِ غلط و ناکارآمد و کاغذبازی‌های زائد و مقرراتِ غیرمفید و گاهی مضر، مانع از پیشبردِ برنامه‌های مدوّن می‌شود. کُندی کار، اثربخش نبودن اقدامات، بی‌پاسخ ماندن مکاتبات، از تبعاتِ سازوکارهای دیوان‌سالارانه است. [۶]. «کمیّت‌زدگی در فرهنگ». در نگاهِ کمّیّتی، اولویّت‌ها و ترجیح‌ها، قربانی حجمِ انبوهی از برنامه‌هایِ فرهنگیِ سطحی و کم‌مایه می‌شود. ✔ بنابراین طبق مطالب گفته شده، ضعف در عنصر تصمیم‌گیری خردمندانه و علمی و منطقی، ضعف در اجرای برنامه‌ها و تصمیم‌ها، و همچنین ناکارآمدی عنصر نظارت و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی، از جمله عوامل چالش‌برانگیز در عرصه فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی است. ✍ گمنام ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
| تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین! 👤 استاد اصغر ♦️ شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»! 🔻 آوینی می‌گوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است؛ چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است. 🔻 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و می‌گوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظه‌ای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناک‌ترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحران‌هایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است. 📚کتاب: فرزندم اینچنین باید بود؛ اصغر طاهرزاده، ج۱ به نقل از کانال عصرجدید •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
|| پسا هوش مصنوعی 🧐 تصور کنید با جایگزینی هوش مصنوعی به جای ۲۰ میلیون جمعیت روستایی که عمدتا کشاورز یا دامدار هستند، بتوان تولیدات را با یک پنجم هزینه، سه برابر کرد! و با استفاده از رباتها در خطوط تولید محصول پنج میلیون کارگر را با صرفه‌جویی 30%، دو برابر کرد. و با توسعه ی فروشگاه‌های اینترنتی، اکثر اصناف را حذف و کالا را با پست های ماشینی، درب منازل تحویل داد. 🔍 آیا با وفور کالا و خدمات، کشور بهشت نمی‌شود؟ - شاید؛ اما برای چی کسی؟ برای کسی که پول همان کالای ارزان وافر را داشته باشد. حال در شرایطی که کشاورزی، دامداری، صنعت گری، مغازه‌داری و غیره را به ربات ها محول کرده باشیم آیا آن جمعیت ۷۰-۸۰ درصدی، درآمدی برای بهرمندی از بهشت ما خواهند داشت؟ 🔰 به راستی مصنوعی برای فتح قله‌های دست‌نیافتنی آمده؟ یا برای پایان دادن به بشریت!؟ 📍این سوال جدیست. ما از صحبت میکنیم؛ همان !!! ✍ محمد امانت ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به کانال نخبگانی اندیشگان بپیوندید 📨 ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | کار تشکیلاتی این فیلم کوتاه جذاب در مورد کار تشکیلاتی را ببینید. برداشت شما از این داستان چیست؟ •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان را دنبال کنید👇 📨عضویت در ایتا | ویراستی
محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب مشهور به امام محمدِ باقر(ع) (۵۷-۱۱۴ق) 1️⃣ پنجمین امام شیعیان بعد از پدرش امام سجاد(ع) است. مشهورترین لقب او «باقر» به معنای شکافنده است که برپایه حدیث لوح، این لقب را پیامبر اسلام(ص) پیش از ولادتش به او داد. امام باقر(ع) حدود ۱۹ سال امامت شیعیان (از سال ۹۵ق تا ۱۱۴ق) را برعهده داشت که با پنج تن از خلفای بنی‌امیه همزمان بود. 2️⃣ امام باقر(ع) فرزند امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن(ع) است. چون نسب او هم به امام حسن(ع) و هم به امام حسین(ع) می‌رسد، به او لقب هاشمیٌ بین هاشمیَین، علویٌ بین علویَین و فاطمیٌ بین فاطمیَین داده‌اند. 3️⃣ باقرالعلوم(ع) در علم، زهد، عظمت و فضیلت سرآمد بنی‌هاشم بود و احادیث فراوانی در زمینه‌های مختلفی همچون فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از او نقل شده است تا جایی که محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر بن یزید جعفی ۷۰ هزار حدیث از امام باقر(ع) نقل کرده‌اند. او جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید. شمار اصحاب و شاگردان او را ۴۶۲ تن دانسته‌اند. در دوره امامت او، تدوین دیدگاه‎های شیعه در رشته‌های گوناگون مانند اخلاق، فقه، کلام و تفسیر آغاز شد. شهادت امام باقر(ع) را در ۵۷ سالگی و در ۷ ذی‌الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری دانسته‌اند. •┈┈••✾••┈┈• 📨 عضویت در ایتا | ویراستی 👉عضو شوید🌹
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی 🪑نشست سوم 🗒دوشنبه 5تیرماه1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه ی علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📎 علاقه مندان به بررسی برنامه هفتم توسعه (از منظر اقتصادی) از این برنامه غافل نباشند. 📌 ان شاء الله کانال اندیشگان، به زودی پرونده ای با محوریت برنامه هفتم توسعه آغاز خواهد کرد و موضوعات مختلف مطرح شده در این برنامه را مورد بررسی قرار خواهد داد. 🔐 با ما همراه باشید... (همچنین اگر علاقه مند به طرح مباحثی در این موضوع هستید با ما در میان بگذارید.)
1_5298483785.pdf
14.16M
📂 | متن لایحه برنامه هفتم توسعه حتما اطلاع دارید که ۵ سال روند حرکتی کشور بر اساس کلیاتی خواهد بود که در این برنامه بیان شده. نخبگان حوزوی و دانشگاهی این برنامه رو مطالعه کنن و اگر نکته ای چه به صورت ایجابی (اضافه کردن بند یا طرحی به این برنامه) یا به صورت سلبی (نقد) مد نظرشون هست با ما مطرح کنند تا به دست مجلس برسونیم. •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | جایگاه نظریه تکامل داروین در اندیشه و علوم انسانی غرب ⏱ پس از تحولات فلسفی و علمی دوره رنسانس، اندیشه غربی چالش‌هایی با الهیات مسیحی داشت و این فکر که "مشکلی مابین علم و دین وجود دارد" در ذهن دانشمندان پدید آمده بود. با این وجود نوعا دانشمندان تلاش میکردند همچنان دین را به عنوان یک مرجع مهم برای تبیین پدیده های انسانی و طبیعی حفظ نمایند. 🎓دانشمندانی مانند نیوتن، یا فیلسوفانی مانند دکارت و کانت هرچند دیدگاه های جدیدی ارائه داده بودند اما خدا را به کل کنار نگذاشته بودند. این امر چنان بود که ویلیام پیلی در سال ۱۸۰۹ کتاب الهیات طبیعی را نوشت و تلاش کرد خدا را با استناد به امور طبیعی (با برهان نظم) به اثبات برساند. ⁉️ اما سوال این است که چه شد موضع ناخداباوری و عدم نیاز به طراح برای جهان هستی در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شود؟ ↩️ بخشی از پاسخ به این سوال در این است که چارلز داروین با انتشار کتاب منشاء انواع در سال۱۸۵۹ (و بعدتر کتاب تبار انسان) توانست، عدم‌نیازمندی به دین در تبیین پدیده های دارای حیات (به عنوان مهم ترین مرجعی که هنوز میشد در آن عصر برای اثبات امور فراطبیعی به آن اسناد کرد) را نشان دهد. پس از نظریه وی، دیگر میشد پیدایش انواع را در طی میلیونها سال به امور طبیعی نسبت داد بدون اینکه نیازی به استناد به امور فراطبیعی باشد. داروین توانسته بود تبیینی ارائه دهد که با استناد به آن، تبیینی کاملا مادی از طبیعت و موجودات زنده ممکن شده بود، حلقه ی مفقوده ای که منجر به گسترش فضای بی خدایی در غرب شد. 🔓باید گفت اکنون نظریه (فرضیه) داروین به عنوان یکی از پیش فرض های مهم در علوم مختلف مدرن (فراتر از زیست شناسی) است؛ علومی مانند فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی و... که بدون توجه به این پیش فرض فهم درست طیفی از علوم، از جمله علوم انسانی به درستی محقق نخواهد شد. ✍ مهجور •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
برداشت بنده از این فیلم کوتاه اینست: خلاقیت نیروهای جوان و تجربه ی نیروهای با سابقه دو مولّفه موثر در کار تشکیلاتی هستند. نظم مادامی خوب است که مانع خلاقیت نشود و خلاقیت نیز به شرطی پذیرفتنی است که مدیریت شده باشد. به طوریکه اگر پای خلاقیت به میان بیاید تحول عظیم و بهره وری بیشتر حاصل میگردد. بنابراین نه تنها نباید مانع خلاقیت شد بلکه با جهت دهی و مدیریت، آن را به بازدهی رساند. نیروی خلاق هم نباید از برخی موانع ناراحت شود چون اینها اقتضای کار تشکیلاتی هستند. ┈┈┈┈•✿💫✿•┈┈┈┈ اگر هنوز این فیلم کوتاه رو ندیدین، حتما همین الان ببینیدش. برداشت شما چیه؟
جایگاه شب و روز عرفه 🌖 مرحوم شیخ عباس قمی درباره شب عرفه می گوید: «از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن مقبول و دعا در آن شب مستجاب است. و کسی که آن شب را به عبادت بسر آورد، اجر و پاداش هفتاد سال عبادت را دارد.» ☀️ وی در رابطه با روز عرفه نیز می گوید: «روز عرفه از اعیاد عظیمه [و بزرگ] است، هر چند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای آنها گسترده و شیطان در این روز تحقیر و رانده شده و خشمناک است.» 💢جایگاه روز عرفه در احادیث چنین است: 1️⃣ برابری با ماه رمضان 2️⃣ دعا و برآورده شدن حاجت 3️⃣ روز بخشش 4️⃣ تغییر شقاوت به سعادت 🔴 شیخ عباس قمی نقل نموده که امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می کنی، حال آنکه در این روز برای بچّه هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می رود که آنها سعید گردند!» برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
🖋 لا یکون فعل الا بالحرکة و لا یکون حرکة الا عن القصد و لا یکون قصد الا بالترجیح و لا یکون ترجیح الا بالعلم و لا یکون علم الا بالطلب و لا یکون طلب الا عن الحاجة و لا یکون حاجة الا للفقیر در این روز عزیز از همه عزیزان التماس دعا داریم 🤲 دوستان خود در مجموعه اندیشگان رو در دعاهاتون فراموش نکنید 🍃 •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
📝 وارده | آزمون قمار چیست؟ 🔹من یک اسکناس ٢٠ دلاری دارم. آن را به هر قیمتی که بخواهید به شما می‌فروشم. فقط دقت کنید هر مبلغی را که می گویید باید پرداخت کنید. 🔹پیشنهادها از یک دلار شروع می‌شود و با گام های یک دلاری بالا می رود، ولی نکته‌ای كه وجود دارد این است که افراد دیگر هم می‌توانند روی این اسکناس ٢٠ دلاری پیشنهاد قیمت دهند و اگر کسی توانست قیمت بالاتری از شما پیشنهاد داده و شما را شکست دهد شما همچنان باید به اندازه پیشنهاد آخرتان به من پول بدهید و در ازای آن چیزی دریافت نخواهید کرد..!   🔹افراد در ابتدا از اینکه می‌توانند یک اسکناس بیست دلاری را ۲ یا ۵ یا ۱۰ دلار بخرند هیجان‌ زده می‌شوند،پول مفت است، ولی در قیمت‌های ۱۷ و ۱۸ دلار یک جنگ تمام عیار بین پیشنهادهای دو نفر که می‌فهمند ممکن است در انتها مجبور شوند پول خیلی زیادی را برای هیچ پرداخت کنند در می‌گیرد.آن‌ها برای آنکه نبازند پشت سر هم پیشنهادهای بالاتری می‌دهند. 🔹ناگهان یکی برای یک اسکناس ۲۰ دلاری ۲۱ دلار پیشنهاد می‌دهد که در حقیقت منطقي است چون در این قیمت برنده ۱ دلار می‌بازد (با احتساب بیست دلاری که در یافت میکند) در حالی که بازنده ۲۰ دلار خواهد باخت. از اینجا همه چیز بالا می‌گیرد. جنگ برای برد تبدیل می‌شود به جنگ برای کمتر باختن، و باعث می‌شود تا پیشنهادها برای یک اسکناس ۲۰ دلاری به طور کاذب بالا برود.  استاد مدیریت دانشگاه وارتون آدام گرنت می‌گوید که یک افسر ارتش یک بار حدود ۵۰۰ دلار برای یک اسکناس ۲۰ دلاری پرداخت.   🔹طبق دانسته های روانشناسان، افراد بیشتر از آنکه از بردن لذت ببرند از باختن متنفرند. به این نکته «بیزاری از باخت» گفته می‌شود که یکی از عوامل اصلی ضرر در و سایر بازارهای مالی است. شما هنگامی که در یک معامله سود می کنید به سرعت پوزیشن خود را می بندید و به آن اجازه رشد بیشتر نمیدهید و برعکس وقتی در ضرر هستید به آن اجازه رشد و بزرگ شدن می دهید چون ناخوداگاه ذهن شما از ضرر متنفر است و البته همین بیزاری از باخت عامل اصلی حباب قیمتی نیز هست. واکنش فروشندگان و خریداران در دوره ی رکود نیز با همین آزمون قابل توصیف است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 | تاملی در بودن اندیشه‌های بشری 🖋 یکی از دوستان بیرجندی می گفت یک بار برای تبلیغ رفتیم یکی از روستاهای مرز نشین خراسان جنوبی. بسیار تعجب برانگیز بود که وقتی از خدا برایشان حرف می زدیم نمی دانستند خدا چیست و می پرسیدند خدا چیست؟ یکی از دوستان دیگر که در تبلیغ بین الملل فعالیت می کند ماه مبارک سال 1402 را به سفر کرده بود. می گفت بیشتر تبلیغ من به این می گذشت که به مردم عادی بفهمانم کشور کجاست و اصلا کشوری بنام ایران وجود دارد یا نه و اینکه روستا نیست. 🤔 این مسئله برای هر کس تعجب برانگیز است و گاهی این مطالب انکار می شوند درحالی‌که خود ما تا حدی به این گونه مسائل مبتلا هستیم. مثلا کدام یک از ما کشورهای آفریقایی یا امریکایی را می شناسیم؟(بجز چند مورد معدود که آنها را هم به دلیل اینکه به ما ربط داشته شناختیم) یا اصلا ما چند کشور آسیایی را می شناسیم. یا از جنبه ای دیگر چقدر از مردم خود ایران با این همه مباحث و تبلیغی که در آن مطرح می شود، توصیف واضحی از خدای متعال یا اوصافش یا مباحث دینی دارند؟ اصلا چند درصد مردم ایران شناسنامه کلی ائمه معصومین(ع) را می دانند؟ ☑️ این مسائل در ابتدا خیلی ساده و غیر مهم بنظر می رسد ولی خوب اینها کاشف از یک مطلب عمیق است. همه اینها کاشف از آنست که اکثر انسان‌ها اطلاعات خود را از جاهای بسیار محدودی دریافت میکنند و آنهم اطلاعاتی را می گیرند که مورد نیازشان است. مثلا هرگز یک طلبه از اطلاعات نظامی جهان خبر چندانی ندارد و یا یک نظامی هرگز از مسائل علوم انسانی اطلاع زیادی ندارد. همانگونه که هرگز برای یک مسلمان دغدغه ای نسبت به فهم ادیان دیگر مثل بودایی و مسیحی و... نیست و هرگز به فکر یک مسلمان خطور هم نمی کند که شاید تثلیث مسیحیت درست باشد پس بروم تا ببینم چه می گویند، هرگز برای یک آفریقایی یا امریکایی یا هر جایی دیگری که مسیحی، یهودی یا بی دین است ، اصلا مساله ای بنام حقانیت اسلام مطرح نمیشود تا به‌دنبالش برود! مگر کسانی که محیط این دغدغه را برایشان ایجاد کرده باشد؛ چنانچه محیط بعض طلاب برایشان این دغدغه را ایجاد می کند که بریم ببینیم واقعا چرا مسیحی ها مسلمان نمی شوند یا یهودیان چه می گویند؟ 🔻خلاصه اینکه بدنبال محیطی خلاف محیط خودمان رفتن کاری بس دشوار و گاهی محال است. و همین امر سبب می شود که باطل همیشه در عرصه حضور داشته باشد (البته شاید). البته یقنیا هوای نفس انسان را در این مقوله نادیده نمی گیریم ولی ما از حیث دیگری می خواهیم بررسی کنیم. 🔹 با توجه به این مطالب شاید مخاطب احساس یک محیطی در خودش داشته باشد ولی آیا راهی نیست؟ آیا مطلب بالا نسبت به همه ابناء بشر صادق است و مثلا جناب سلمان رضوان‌الله‌تعالی‌علیه که از دین خود به دین یهودیت و مسیحیت و نهایتا به دین اسلام مشرف شد و حق را یافت (طبق داستان مشهورش) استثناء بوده؟ اگر این مقوله را لحاظ کنیم فهم این مطلب که چرا بعض اطرافیانمان با اینکه می دانند فلان مطلب حق است باز هم بدان عمل نمی کنند آسان باشد. ☑️ با توجه به این مطلب می توان تاثیر محیط را بیشتر لحاظ کرد و در کنار عواملی چون هوای نفس و کمی عقل و... که تاثیر در عمل نکردن به حق و حقیقت دارند، این عامل را نیز لحاظ کرد. با توجه به این مطلب شاید تعریف دیگری از جاهل قاصر و مقصر در حقوق و فقه ارائه بدهیم و شاید این مطلب بتواند بخش قابل توجهی از مسائل فقهی و حقوقی را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته اینها همه در حیطه فرضیه و شواهدی از خارج است و باید چکش کاری علمی شود. ✔️ جالب است که نیز در آخر مقاله 5 وقتی به تاثیر اجتماع در فکر بشر که قول بعض مادیگرایان است می رسد که می گویند (کل فکر بشری برساخته اجتماعش است)، در رد این قول می فرماید بعض ثابت داریم که در هیچ اجتماعی تغییر نمی کنند و فی الجمله قبول دارند که بعض مباحث و اعتبارات متاثر از محیط اجتماعی افراد است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
🎥 | فیلم مستند ترور سرچشمه این فیلم مستند به بررسی ابعاد، آثار و چرایی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال 1360 که منجر به شهادت دکتر بهشتی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور شد پرداخته و از زبان مطلعان بخش هایی از ناگفته های تاریخ معاصر کشور را بیان می کند. 🏷 پ.ن: این فیلم جذاب با کارگردانی محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم های ماجرای نیمروز و زخم کاری ساخته شده است. و از مستندهای واقعا فنی و مستند تاریخ کشور است که به بررسی فاجعه بمب گذاری دفتر نخست وزیری و شهید بهشتی می پردازد و مطالب بدیعی از این ماجرا ارائه می دهد. البته برخی فعالین رسانه‌ای (مثل علیرضا پورمسعود) نقدهای تحلیلی و تاریخی قابل توجهی از این فیلم کرده اند؛ به‌طور‌خاص در تصویری که از آقای بهزاد نبوی ارائه‌شده‌است نقد قابل توجهی وجود‌دارد. ┈┈┈┈•✿💫✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
1_5468850310.mp3
20M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(۱) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 تلقی تمدنی صحیح از فلسفه چیست؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ایتا | ویراستی
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | آیت الله سبحانی از خاطره‌شان درباره نحوه آشنایی استاد مطهری با علامه طباطبایی در سال ۱۳۳۰ میگویند... @e_sobhani ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فلسفه اسلامی و چالش کارامدی2.mp3
8.55M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(2) (پرسش و پاسخ) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 آیا فلسفه صرفا دانشی پیشینی است؟ 🔖 رابطه علوم و فلسفه چگونه موجب پویایی فلسفه میشود؟ 🔖 چگونه میتوان فلسفه را در مسائل اجتماعی کارا کرد؟ 🔖 آیا فقط با فلسفه(هستی شناسی) میتوان تمدن ساخت؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| برخی حیوانات غذای جسم را نشخوار میکنند. غذا را نصفه جویده و بعد در فراغت، دوباره آن را به دهان آورده و بهتر میجوند. چنین است حال اندک افرادی از انسان ها در غذای فکر و جان... بعد از این که انباری از ادراکات و معلومات خام و نیم جویده را بلعیدند، بعد از مدتی آنها را دوباره وارد آسیاب اندیشه کنند و در فرآیند مفصل بازاندیشی، هضم کنند و این تغذیه سالم فکری ، ایشان را رشد دهد. لذا جذب و هضم و دفع این افراد با دیگران یکسان نخواهد بود. ✍ میرداود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📘 | انواع و ادوار روشنفکری؛ استاد 🖋 شناخت روشنگریِ(منورالفکریِ) دوره‌ی مدرن، و باز تولید آن با عنوان روشنفکری در دوره پست مدرن، از مسائل تاثیرگذار در طراحی علوم انسانی اسلامی است چرا که شناخت آبشخورهای معرفتی علوم انسانی غربی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای شناخت و نقد علوم انسانی غربی است. استاد پارسانیا در این کتاب ابتداءا چیستی روشنگری و روشنفکری، و تمایز و دوره‌های این دو را بررسی کرده‌اند؛ آنگاه صورتهای وارداتی‌شان در ایران را بررسی و به نقد روشنفکری دینی پرداخته اند. ایشان نهایتا امکان، چگونگی و صورت‌های منورالفکری و روشنفکری حوزوی را مورد کاوش قرار داده‌اند. 🏷 با خواندن این کتاب ۱۲۵ صفحه‌ای، هرچه سریع‌تر با روشنفکری و ادوار آن آشنا شوید. 📚 انواع و ادوار روشنفکری(با نگاه به روشنفکری حوزوی)؛ حمید پارسانیا؛ ۱۳۹۱؛‌ کتاب فردا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی