eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انجمن اقتصاد اسلامی برگزار می‌کند؛ سلسله نشست‌های ترسیم مرزهای دانش اقتصاد اسلامی Exploring the Frontiers of Islamic Economics موضوع: ارزیابی برنامه هفتم توسعه از منظر اقتصاد اسلامی با ارائه حجت الاسلام دکتر سیدمحمدکاظم رجایی 🪑نشست سوم 🗒دوشنبه 5تیرماه1402 ⏰ساعت 17 تا 19 📌مکان: قم بلوار جمهوری کوچه2 سالن انجمن های علمی حوزه ✌️حضوری و مجازی ♻️مسیر ارتباطی: ۰۹۱۹۶۶۵۱۲۳۳ 🔗 پخش مجازی: https://live.onlineamoozan.ir/ch/skyroom/anjomaneghtesad انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه ی علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📎 علاقه مندان به بررسی برنامه هفتم توسعه (از منظر اقتصادی) از این برنامه غافل نباشند. 📌 ان شاء الله کانال اندیشگان، به زودی پرونده ای با محوریت برنامه هفتم توسعه آغاز خواهد کرد و موضوعات مختلف مطرح شده در این برنامه را مورد بررسی قرار خواهد داد. 🔐 با ما همراه باشید... (همچنین اگر علاقه مند به طرح مباحثی در این موضوع هستید با ما در میان بگذارید.)
1_5298483785.pdf
14.16M
📂 | متن لایحه برنامه هفتم توسعه حتما اطلاع دارید که ۵ سال روند حرکتی کشور بر اساس کلیاتی خواهد بود که در این برنامه بیان شده. نخبگان حوزوی و دانشگاهی این برنامه رو مطالعه کنن و اگر نکته ای چه به صورت ایجابی (اضافه کردن بند یا طرحی به این برنامه) یا به صورت سلبی (نقد) مد نظرشون هست با ما مطرح کنند تا به دست مجلس برسونیم. •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 | جایگاه نظریه تکامل داروین در اندیشه و علوم انسانی غرب ⏱ پس از تحولات فلسفی و علمی دوره رنسانس، اندیشه غربی چالش‌هایی با الهیات مسیحی داشت و این فکر که "مشکلی مابین علم و دین وجود دارد" در ذهن دانشمندان پدید آمده بود. با این وجود نوعا دانشمندان تلاش میکردند همچنان دین را به عنوان یک مرجع مهم برای تبیین پدیده های انسانی و طبیعی حفظ نمایند. 🎓دانشمندانی مانند نیوتن، یا فیلسوفانی مانند دکارت و کانت هرچند دیدگاه های جدیدی ارائه داده بودند اما خدا را به کل کنار نگذاشته بودند. این امر چنان بود که ویلیام پیلی در سال ۱۸۰۹ کتاب الهیات طبیعی را نوشت و تلاش کرد خدا را با استناد به امور طبیعی (با برهان نظم) به اثبات برساند. ⁉️ اما سوال این است که چه شد موضع ناخداباوری و عدم نیاز به طراح برای جهان هستی در میان دانشمندان و فیلسوفان رایج شود؟ ↩️ بخشی از پاسخ به این سوال در این است که چارلز داروین با انتشار کتاب منشاء انواع در سال۱۸۵۹ (و بعدتر کتاب تبار انسان) توانست، عدم‌نیازمندی به دین در تبیین پدیده های دارای حیات (به عنوان مهم ترین مرجعی که هنوز میشد در آن عصر برای اثبات امور فراطبیعی به آن اسناد کرد) را نشان دهد. پس از نظریه وی، دیگر میشد پیدایش انواع را در طی میلیونها سال به امور طبیعی نسبت داد بدون اینکه نیازی به استناد به امور فراطبیعی باشد. داروین توانسته بود تبیینی ارائه دهد که با استناد به آن، تبیینی کاملا مادی از طبیعت و موجودات زنده ممکن شده بود، حلقه ی مفقوده ای که منجر به گسترش فضای بی خدایی در غرب شد. 🔓باید گفت اکنون نظریه (فرضیه) داروین به عنوان یکی از پیش فرض های مهم در علوم مختلف مدرن (فراتر از زیست شناسی) است؛ علومی مانند فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، عصب شناسی و... که بدون توجه به این پیش فرض فهم درست طیفی از علوم، از جمله علوم انسانی به درستی محقق نخواهد شد. ✍ مهجور •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
برداشت بنده از این فیلم کوتاه اینست: خلاقیت نیروهای جوان و تجربه ی نیروهای با سابقه دو مولّفه موثر در کار تشکیلاتی هستند. نظم مادامی خوب است که مانع خلاقیت نشود و خلاقیت نیز به شرطی پذیرفتنی است که مدیریت شده باشد. به طوریکه اگر پای خلاقیت به میان بیاید تحول عظیم و بهره وری بیشتر حاصل میگردد. بنابراین نه تنها نباید مانع خلاقیت شد بلکه با جهت دهی و مدیریت، آن را به بازدهی رساند. نیروی خلاق هم نباید از برخی موانع ناراحت شود چون اینها اقتضای کار تشکیلاتی هستند. ┈┈┈┈•✿💫✿•┈┈┈┈ اگر هنوز این فیلم کوتاه رو ندیدین، حتما همین الان ببینیدش. برداشت شما چیه؟
جایگاه شب و روز عرفه 🌖 مرحوم شیخ عباس قمی درباره شب عرفه می گوید: «از لیالی متبرّکه و شب مناجات با قاضی الحاجات است و توبه در آن مقبول و دعا در آن شب مستجاب است. و کسی که آن شب را به عبادت بسر آورد، اجر و پاداش هفتاد سال عبادت را دارد.» ☀️ وی در رابطه با روز عرفه نیز می گوید: «روز عرفه از اعیاد عظیمه [و بزرگ] است، هر چند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگانش را به عبادت و طاعت فراخوانده و سفره های جود و احسان خود را برای آنها گسترده و شیطان در این روز تحقیر و رانده شده و خشمناک است.» 💢جایگاه روز عرفه در احادیث چنین است: 1️⃣ برابری با ماه رمضان 2️⃣ دعا و برآورده شدن حاجت 3️⃣ روز بخشش 4️⃣ تغییر شقاوت به سعادت 🔴 شیخ عباس قمی نقل نموده که امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می کنی، حال آنکه در این روز برای بچّه هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می رود که آنها سعید گردند!» برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
🖋 لا یکون فعل الا بالحرکة و لا یکون حرکة الا عن القصد و لا یکون قصد الا بالترجیح و لا یکون ترجیح الا بالعلم و لا یکون علم الا بالطلب و لا یکون طلب الا عن الحاجة و لا یکون حاجة الا للفقیر در این روز عزیز از همه عزیزان التماس دعا داریم 🤲 دوستان خود در مجموعه اندیشگان رو در دعاهاتون فراموش نکنید 🍃 •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
📝 وارده | آزمون قمار چیست؟ 🔹من یک اسکناس ٢٠ دلاری دارم. آن را به هر قیمتی که بخواهید به شما می‌فروشم. فقط دقت کنید هر مبلغی را که می گویید باید پرداخت کنید. 🔹پیشنهادها از یک دلار شروع می‌شود و با گام های یک دلاری بالا می رود، ولی نکته‌ای كه وجود دارد این است که افراد دیگر هم می‌توانند روی این اسکناس ٢٠ دلاری پیشنهاد قیمت دهند و اگر کسی توانست قیمت بالاتری از شما پیشنهاد داده و شما را شکست دهد شما همچنان باید به اندازه پیشنهاد آخرتان به من پول بدهید و در ازای آن چیزی دریافت نخواهید کرد..!   🔹افراد در ابتدا از اینکه می‌توانند یک اسکناس بیست دلاری را ۲ یا ۵ یا ۱۰ دلار بخرند هیجان‌ زده می‌شوند،پول مفت است، ولی در قیمت‌های ۱۷ و ۱۸ دلار یک جنگ تمام عیار بین پیشنهادهای دو نفر که می‌فهمند ممکن است در انتها مجبور شوند پول خیلی زیادی را برای هیچ پرداخت کنند در می‌گیرد.آن‌ها برای آنکه نبازند پشت سر هم پیشنهادهای بالاتری می‌دهند. 🔹ناگهان یکی برای یک اسکناس ۲۰ دلاری ۲۱ دلار پیشنهاد می‌دهد که در حقیقت منطقي است چون در این قیمت برنده ۱ دلار می‌بازد (با احتساب بیست دلاری که در یافت میکند) در حالی که بازنده ۲۰ دلار خواهد باخت. از اینجا همه چیز بالا می‌گیرد. جنگ برای برد تبدیل می‌شود به جنگ برای کمتر باختن، و باعث می‌شود تا پیشنهادها برای یک اسکناس ۲۰ دلاری به طور کاذب بالا برود.  استاد مدیریت دانشگاه وارتون آدام گرنت می‌گوید که یک افسر ارتش یک بار حدود ۵۰۰ دلار برای یک اسکناس ۲۰ دلاری پرداخت.   🔹طبق دانسته های روانشناسان، افراد بیشتر از آنکه از بردن لذت ببرند از باختن متنفرند. به این نکته «بیزاری از باخت» گفته می‌شود که یکی از عوامل اصلی ضرر در و سایر بازارهای مالی است. شما هنگامی که در یک معامله سود می کنید به سرعت پوزیشن خود را می بندید و به آن اجازه رشد بیشتر نمیدهید و برعکس وقتی در ضرر هستید به آن اجازه رشد و بزرگ شدن می دهید چون ناخوداگاه ذهن شما از ضرر متنفر است و البته همین بیزاری از باخت عامل اصلی حباب قیمتی نیز هست. واکنش فروشندگان و خریداران در دوره ی رکود نیز با همین آزمون قابل توصیف است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 | تاملی در بودن اندیشه‌های بشری 🖋 یکی از دوستان بیرجندی می گفت یک بار برای تبلیغ رفتیم یکی از روستاهای مرز نشین خراسان جنوبی. بسیار تعجب برانگیز بود که وقتی از خدا برایشان حرف می زدیم نمی دانستند خدا چیست و می پرسیدند خدا چیست؟ یکی از دوستان دیگر که در تبلیغ بین الملل فعالیت می کند ماه مبارک سال 1402 را به سفر کرده بود. می گفت بیشتر تبلیغ من به این می گذشت که به مردم عادی بفهمانم کشور کجاست و اصلا کشوری بنام ایران وجود دارد یا نه و اینکه روستا نیست. 🤔 این مسئله برای هر کس تعجب برانگیز است و گاهی این مطالب انکار می شوند درحالی‌که خود ما تا حدی به این گونه مسائل مبتلا هستیم. مثلا کدام یک از ما کشورهای آفریقایی یا امریکایی را می شناسیم؟(بجز چند مورد معدود که آنها را هم به دلیل اینکه به ما ربط داشته شناختیم) یا اصلا ما چند کشور آسیایی را می شناسیم. یا از جنبه ای دیگر چقدر از مردم خود ایران با این همه مباحث و تبلیغی که در آن مطرح می شود، توصیف واضحی از خدای متعال یا اوصافش یا مباحث دینی دارند؟ اصلا چند درصد مردم ایران شناسنامه کلی ائمه معصومین(ع) را می دانند؟ ☑️ این مسائل در ابتدا خیلی ساده و غیر مهم بنظر می رسد ولی خوب اینها کاشف از یک مطلب عمیق است. همه اینها کاشف از آنست که اکثر انسان‌ها اطلاعات خود را از جاهای بسیار محدودی دریافت میکنند و آنهم اطلاعاتی را می گیرند که مورد نیازشان است. مثلا هرگز یک طلبه از اطلاعات نظامی جهان خبر چندانی ندارد و یا یک نظامی هرگز از مسائل علوم انسانی اطلاع زیادی ندارد. همانگونه که هرگز برای یک مسلمان دغدغه ای نسبت به فهم ادیان دیگر مثل بودایی و مسیحی و... نیست و هرگز به فکر یک مسلمان خطور هم نمی کند که شاید تثلیث مسیحیت درست باشد پس بروم تا ببینم چه می گویند، هرگز برای یک آفریقایی یا امریکایی یا هر جایی دیگری که مسیحی، یهودی یا بی دین است ، اصلا مساله ای بنام حقانیت اسلام مطرح نمیشود تا به‌دنبالش برود! مگر کسانی که محیط این دغدغه را برایشان ایجاد کرده باشد؛ چنانچه محیط بعض طلاب برایشان این دغدغه را ایجاد می کند که بریم ببینیم واقعا چرا مسیحی ها مسلمان نمی شوند یا یهودیان چه می گویند؟ 🔻خلاصه اینکه بدنبال محیطی خلاف محیط خودمان رفتن کاری بس دشوار و گاهی محال است. و همین امر سبب می شود که باطل همیشه در عرصه حضور داشته باشد (البته شاید). البته یقنیا هوای نفس انسان را در این مقوله نادیده نمی گیریم ولی ما از حیث دیگری می خواهیم بررسی کنیم. 🔹 با توجه به این مطالب شاید مخاطب احساس یک محیطی در خودش داشته باشد ولی آیا راهی نیست؟ آیا مطلب بالا نسبت به همه ابناء بشر صادق است و مثلا جناب سلمان رضوان‌الله‌تعالی‌علیه که از دین خود به دین یهودیت و مسیحیت و نهایتا به دین اسلام مشرف شد و حق را یافت (طبق داستان مشهورش) استثناء بوده؟ اگر این مقوله را لحاظ کنیم فهم این مطلب که چرا بعض اطرافیانمان با اینکه می دانند فلان مطلب حق است باز هم بدان عمل نمی کنند آسان باشد. ☑️ با توجه به این مطلب می توان تاثیر محیط را بیشتر لحاظ کرد و در کنار عواملی چون هوای نفس و کمی عقل و... که تاثیر در عمل نکردن به حق و حقیقت دارند، این عامل را نیز لحاظ کرد. با توجه به این مطلب شاید تعریف دیگری از جاهل قاصر و مقصر در حقوق و فقه ارائه بدهیم و شاید این مطلب بتواند بخش قابل توجهی از مسائل فقهی و حقوقی را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته اینها همه در حیطه فرضیه و شواهدی از خارج است و باید چکش کاری علمی شود. ✔️ جالب است که نیز در آخر مقاله 5 وقتی به تاثیر اجتماع در فکر بشر که قول بعض مادیگرایان است می رسد که می گویند (کل فکر بشری برساخته اجتماعش است)، در رد این قول می فرماید بعض ثابت داریم که در هیچ اجتماعی تغییر نمی کنند و فی الجمله قبول دارند که بعض مباحث و اعتبارات متاثر از محیط اجتماعی افراد است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
🎥 | فیلم مستند ترور سرچشمه این فیلم مستند به بررسی ابعاد، آثار و چرایی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال 1360 که منجر به شهادت دکتر بهشتی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور شد پرداخته و از زبان مطلعان بخش هایی از ناگفته های تاریخ معاصر کشور را بیان می کند. 🏷 پ.ن: این فیلم جذاب با کارگردانی محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم های ماجرای نیمروز و زخم کاری ساخته شده است. و از مستندهای واقعا فنی و مستند تاریخ کشور است که به بررسی فاجعه بمب گذاری دفتر نخست وزیری و شهید بهشتی می پردازد و مطالب بدیعی از این ماجرا ارائه می دهد. البته برخی فعالین رسانه‌ای (مثل علیرضا پورمسعود) نقدهای تحلیلی و تاریخی قابل توجهی از این فیلم کرده اند؛ به‌طور‌خاص در تصویری که از آقای بهزاد نبوی ارائه‌شده‌است نقد قابل توجهی وجود‌دارد. ┈┈┈┈•✿💫✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
1_5468850310.mp3
20M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(۱) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 تلقی تمدنی صحیح از فلسفه چیست؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ایتا | ویراستی
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | آیت الله سبحانی از خاطره‌شان درباره نحوه آشنایی استاد مطهری با علامه طباطبایی در سال ۱۳۳۰ میگویند... @e_sobhani ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فلسفه اسلامی و چالش کارامدی2.mp3
8.55M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(2) (پرسش و پاسخ) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 آیا فلسفه صرفا دانشی پیشینی است؟ 🔖 رابطه علوم و فلسفه چگونه موجب پویایی فلسفه میشود؟ 🔖 چگونه میتوان فلسفه را در مسائل اجتماعی کارا کرد؟ 🔖 آیا فقط با فلسفه(هستی شناسی) میتوان تمدن ساخت؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| برخی حیوانات غذای جسم را نشخوار میکنند. غذا را نصفه جویده و بعد در فراغت، دوباره آن را به دهان آورده و بهتر میجوند. چنین است حال اندک افرادی از انسان ها در غذای فکر و جان... بعد از این که انباری از ادراکات و معلومات خام و نیم جویده را بلعیدند، بعد از مدتی آنها را دوباره وارد آسیاب اندیشه کنند و در فرآیند مفصل بازاندیشی، هضم کنند و این تغذیه سالم فکری ، ایشان را رشد دهد. لذا جذب و هضم و دفع این افراد با دیگران یکسان نخواهد بود. ✍ میرداود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📘 | انواع و ادوار روشنفکری؛ استاد 🖋 شناخت روشنگریِ(منورالفکریِ) دوره‌ی مدرن، و باز تولید آن با عنوان روشنفکری در دوره پست مدرن، از مسائل تاثیرگذار در طراحی علوم انسانی اسلامی است چرا که شناخت آبشخورهای معرفتی علوم انسانی غربی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای شناخت و نقد علوم انسانی غربی است. استاد پارسانیا در این کتاب ابتداءا چیستی روشنگری و روشنفکری، و تمایز و دوره‌های این دو را بررسی کرده‌اند؛ آنگاه صورتهای وارداتی‌شان در ایران را بررسی و به نقد روشنفکری دینی پرداخته اند. ایشان نهایتا امکان، چگونگی و صورت‌های منورالفکری و روشنفکری حوزوی را مورد کاوش قرار داده‌اند. 🏷 با خواندن این کتاب ۱۲۵ صفحه‌ای، هرچه سریع‌تر با روشنفکری و ادوار آن آشنا شوید. 📚 انواع و ادوار روشنفکری(با نگاه به روشنفکری حوزوی)؛ حمید پارسانیا؛ ۱۳۹۱؛‌ کتاب فردا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🖊 | تا زمانی که تصاویر بیرونی را شفافتر از صور ذهنی می‌بینی و می‌دانی ، هنوز به درون نرسیده ای ✔️ تا زمانی که در میان صوری که می‌بینی ، غرقی و به خود ذات آن کسی که می‌بیند التفاتی نداری ، بیرون از خود پرسه می‌زنی . ✍ میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی-محمود مروارید.docx
38.9K
📑 | تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی، 📝 صدیقین، عنوانی است که جناب شیخ بوعلی سینا برای برهانی استفاده کرد که مدعی بود بدون هیچ پیش فرضی وجود واجب تعالی را اثبات میکند. پس از وی فیلسوفان مسلمان براهین متعددی تحت این عنوان ارائه دادند که تعداد آنها را تا 19 مورد هم برشمرده اند. شاید متاخرترین این دسته از براهین را بتوان از آن دانست. دکتر محمود مرواید در مقاله فوق به بررسی این پرداخته اند که آیا برهان علامه واقعا صدیقین است یا نه. از علاقمندان به مباحث دعوت میشود این مقاله را مطالعه نمایند. 📌 پ.ن: این مقاله ضرورت بازسازی الهیات اسلامی (یا به تعبیر بهتر به‌روزرسانی الهیات) و همچنین پرداختن به فلسفه های معاصر جهانی همچون فلسفه تحلیلی برای مواجه کارآمد با این فلسفه ها توسط فیلسوفان و الهیدانان اسلامی را روشن میسازد. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| سخنی با مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🔺سخن ، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ با سایت انتخاب: 🗣 «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» لینک متن کامل 📝 پاسخ استاد : 🔖اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. 🔖ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. 🔖ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» 🔖رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ 🔖خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. از کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) - مشکات نور ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 | موضوع علوم انسانی اسلامی 📖 علوم به دلایل مختلف از هم متمایز می‌شوند. از مهمترین عواملی که میتواند علت تفاوت علوم باشد، موضوع علوم است. روش، هدف، فایده و اثر نیز از جمله عوامل امتیاز علوم محسوب میشوند. موضوع مشترک علوم انسانی کنش انسانی است. علوم انسانی درباره کنشهای انسانی آثار و پیامدهای آنها بحث می‌کنند. فعالیتی که انسان انجام میدهد کنش انسانی است. کنش انسانی با اراده و آگاهی انسان انجام می‌شود. کاری که در محدوده وجود انسانی انجام می‌شود اگر با اراده و آگاهی انسان نباشد کنش انسانی نیست؛ مثل ضربان قلب آدمی و فعالیت دستگاه گوارش کنش انسانی میتواند به اقسام مختلفی تقسیم شود؛ مثل کنشهای درونی و بیرونی یا کنشهای فردی و اجتماعی ،تفکر یک کنش درونی و راه رفتن یک کنش بیرونی است غذا ،خوردن یک کنش فردی و سخن گفتن با دیگری یک کنش اجتماعی است. 📚 جهان‌های اجتماعی،حمید پارسانیا، ص۲۴ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | لحظه ای درنگ و تأملی دقیق باید: 💠 لذیذترین حالات، مطلقْ شدن و مطلقْ بودن است و لذیذتر از آن مطلقِ شدن و مطلقِ بودن. تا قیدی باشد سجنی هست و حدی، حتی قید مطلق که بند بزرگان است. پس شدن و بودنم آرزوست، و شاید بعدها روشن شود که خودِ شدن و بودن نیز قید است! پس چه خواهم؟ 🖊 میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند: 🔰 اولین‌مدرسه‌تابستانه‌اقتصاداسلامی در محورهای: ✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل ✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزه‌های توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع ✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالش‌های موجود نظام اقتصادی کشور ✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ✳️ مخاطبین: • دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم اجتماعی • فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری رشته‌های علوم اجتماعی • طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه (این دوره ویژهٔ برادران است) 🗓️ زمان ثبت‌نام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر 🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم 🗂️ ثبت‌نام در sahwa.ir (ظرفیت محدود) 📣 اطلاع‌رسانی: در بله: ble.ir/HSIE1402 در ایتا: eitaa.com/HSIE1402 مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔰 اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ❇️ توضیحات تکمیلی درباره‌ی مدرسه ‼️ علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند به وبگاه sahwa.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. 🗓 مهلت ثبت نام تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲. ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســــلامـــی @HSIE1402 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی