eitaa logo
آوای معرفت
364 دنبال‌کننده
961 عکس
721 ویدیو
251 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️ داروی «عین‌شین‌قاف» گزیده‌ای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره هر سال تابستان‌ها می‌آمد مشهد. در حرم همراهش شده بودم. ایستاده زیارت می‌کرد. من اما بعد از مدتی خسته می‌شدم. این‌پا‌وآن‌پا می‌کردم. بیشتر که خسته می‌شدم، می‌نشستم. باز از نشستن خسته می‌شدم، می‌ایستادم. اما پیرمرد تمام مدت ایستاده مقابل مرقد مطهر زیارت می‌کرد و ذکر می‌گفت. معمولاً زیارتش دو ساعتی طول می‌کشید. یک‌بار از حرم که بیرون آمدند، از ایشان پرسیدم: «شما خسته نمی‌شوید؟! ما که جوانیم، از پا افتادیم!»، جوابی ندادند. زیارت که تمام ‌می‌شد، تازه صحن‌های حرم امام رضا علیه‌السلام شروع می‌شد، به صحن‌ها می‌رفت، همه را یاد می‌کرد؛ سر مزار علما می‌رفت و برای‌شان فاتحه ‌می‌خواند. یک بار از صحن که بیرون آمد، به من اشاره کرد: «بیا!»، از جیبش پولی درآورد و به من داد و گفت: «برو عطاری، داروی «عین‌شین‌قاف» بگیر تا خسته نشوی! (منظورشان این بوده است که اگر با و محبت بخوانید خسته نمی‌شوید) » (بر اساس خاطرۀ یکی از همراهان آقا) 📚 این بهشت، آن بهشت، ص ٣١ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجهٔ مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روانشناسی به نام «معنا درمانی» شد. 📍او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر نتیجه گرفت که انسان‌ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند، مادام که در آن رنج و مشقت «حکمت » خاصی را درک کنند. 📍به عنوان مثال، اگر دو برادر همسان را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویید کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهید، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده‌ها و کینه‌ها تبدیل می شود. 📍کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن‌ «معنا» بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه خرُدتر و حقیرتر می شود. 📍اینکه چگونه با سختی‌ها و مشقت‌های زندگی کنار بیاییم و به آن‌ها واکنش نشان دهیم، نهایتاً محصول یک «تصمیم شخصی» است. می‌توانیم تصمیم بگیریم به سختی‌ها و مصائب اجتناب‌ناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربهٔ روحی و هر لطمهٔ جسمی تنومندتر، مقاوم‌تر و آگاه‌تر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم. @avaymarefat
آوای معرفت
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی
از این مطلب بالا ضرورت ایدئولوژی و جهان بینی و تأثیر آن در زندگی معلوم می شود یعنی دو نفر انسان را در نظر بگیرید که به مدت ۷۰ سال زندگی کرده و در دنیا سختی های یکسان دیده باشند ویکی معتقد به خدا و قیامت و معاد و نبوت و امامت است و همه این سختی ها را به امید رسیدن به ملاقات خدا و امامان و بهشت تحمل میکند لذا روز به روز از نظر روحی و معنوی قویتر و محکم تر و زنده تر می شود و لو در ظاهر و از نظر دنیوی زندگی بر او سخت تر شود و دیگری هیچ اعتقادی به مذهب و خدا و...ندارد لذا روز به روز نا امیدتر و رنجورتر و شکسته تر می شود ولو از نظر ظاهر دنیوی رو به بهبودی برود.
آوای معرفت
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی
اگر به رنج ها و مشکلات زندگی معنای و حکمت دنیوی بدهیم از نظر دنیوی مقاوم تر و آگاهتر و پیشرفته تر می شویم و اگر معنا و حکمت دنیوی و اخروی و معنوی بدهیم از هر دو جهت قوی تر می شویم.
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۷ * 🍁 ببینیم که چگونه این هر کس را و مخصوصاً را خراب می‌کند. خوب من این‌جا به تحلیلی که الآن با روایاتی که در زمینه‌هایی که لازم خواهد بود برای شما خواهم خواند یک تحلیلی برای شما دارم که خود دقت کنید اگر شما خودتان دقت کنید لابد غضبناک شده‌اید ولی بالاخره بی‌غضب نبوده‌اید و قهراً مطالعه‌ی این حالت در وجود خودتان برای شما آسان است و تندی بی‌جا و به صورت افراط. 🍁 اگر دقت کرده باشید خوب دقت کنید که این از چه انگیز‌ه‌ای در وجود انسان سرچشمه می‌گیرد حالا من می‌گویم خود شما تطبیق کنید. انسان می‌خواهد فقط سلیقه‌ی او حاکم باشد حالا من از شما سؤال می‌کنم که این‌جا چه چیزی مطرح است؟ خود. 🍁 خود مطرح است آن‌طور که من می‌خواهم باشد حالا من مطرح شد، می‌خواهد آن فکری که او دارد حاکم باشد فکر آن طرف را قبول ندارد فکر من، باز چه چیزی مطرح شد؟ من مطرح شد. هر چه هست به شیطان و من می‌رسد. می‌خواهم آن‌طور که من می‌کنم باشد باز این‌جا چه کسی مطرح شد؟ باز من مطرح شد. شما حرفی زدید به من توهین کردید باز چه کسی مطرح شد؟ آسمان به زمین آمد، حق خدا پایمال شد، حکم خدا پایمال شد یا من پایمال شدم؟ چه کسی پایمال شد؟ من پایمال شدم. می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید. @tazkiyehamaly 🍁 این‌ها موارد عصبانیت و تندی است این‌ها که عرض می‌کنم فشرده‌ای از تحلیل علما و عرفای اخلاق است می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید، چرا آن طور که من می‌خواهم نمی‌کنید پس چه کسی مطرح شد؟ باز من. خدا نه، می‌خواهم همان‌طور که خدا می‌خواهد عمل کنید آن غضب چه کسی بود؟ غضب مطلوب بود. آن‌جا که مثلاً انسان کسی را می‌بیند که خانواده‌ی او طبق دستور خدا عمل نمی‌کنند غضب به حق دارد در برابر او می‌گوید می‌خواهم آن‌طور که خدا می‌خواهد عمل بکنید. 🍁 این‌جا نه در عصبانیت و تندی نه به جا می‌گوید می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید، می‌خواهم آن‌طور که می‌خواهم باشید باز من مطرح شد. شما به هر طرف برگردید حالت عصبانیت و تندی را... بعد از این‌که این صحبت‌ها تمام شد خودتان هم تحلیل کنید جز من چیزی نمی‌یابید آن منی که منشأ همه هلاکت‌ها و گرفتاری‌ها و اعجاب اکبر خود انسان و بین انسان و خدا است و منی که مظهر است یا مرکب شیطان است یا جند شیطان است یا ابزار و آلت شیطان است. 🍁 آن من که خلاصه وجود شیطان از آن ساخته شده است قبلاً هم گفتم ان‌شاءالله شما خوب عامل بودید خوب هم معرفت پیدا کردید به این سر که من در نظام وجود منشأ همه‌ی مصیبت‌ها است خوب متوجه می‌شوید. عصبانیت هر چه باشد به این مسئله برمی‌گردد جز این چیز دیگری نیست. حالا شما حساب کنید وقتی ریشه‌ی عصبانیت به منیّت انسان در ابعاد مختلف برمی‌گردد و این از شدت جلوه‌ی منیّت انسان است ببینید که این عصبانیت و تندی نا به حق چقدر برای سالکی که از اوّل در طریقی قدم گذاشته است که می‌خواهد منیّت خود را برابر حضرت حق از میان بردارد مضر خواهد بود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۸ * 🌳 برای یک عبارت دیگر عرض می‌کنم شما توجه دارید برای سالک اوّلین چیزی که از همان مرحله‌ی اوّل شروع به سلوک و قدم گذاشتن در طریق مطرح است کوبیدن من خود در برابر حضرت است و این درست جلوه‌ی شدید من انسان است این با سلوک اصلاً نمی‌سازد یعنی از ریشه راه سلوک را به هم می‌زند و انسان را به هم می‌زند و لذا اگر برای سلوک عامل بوده باشید، اگر در طریق سلوک قدم گذاشته باشید و عصبانی هم شده باشید و بعد از عصبانیت مثلاً ظهر عصبانی شدید یک ساعت بعد از آن یا شب حالت خود را ملاحظه کرده باشید دیده‌اید که دیگر همه‌ی آنچه که در باطن شما بود مثل این که خبری از آن‌ها نیست. 🌳 یک ظلمت خاص، یک تیرگی خاص و لطمه‌ای که حالا به این زودی‌ها هم جبران نمی‌شود ممکن است شما در مقام سلوک خیلی خطا کنید و بعد از خطا برگردید و خدا را غفّار بیابید امّا در خطای عصبانیت و تندی بعد از این‌که نادم شدید و برگشتید حالا خدا را غفّار نمی‌یابید یعنی خدا به این زودی‌ها پوشش نمی‌کند، سِتر نمی‌کند. @tazkiyehamaly 🌳 که یک مسئله است، یک واقعیت است ان‌شاءالله در راه آن بهتر متوجه می‌شوید می‌آید باطن انسان آنچه باید در باطن انسان بکند را می‌کند آن غفران بعد از عصبانیت و غضب که انسان کرد و برگشت حالا به این زودی‌ها غفران متوجه باطن انسان نمی‌شود امّا در خطاهای دیگر می‌شود. خیلی‌ها هستند بعضی از خطاها را خیلی مهم می‌بیند امّا عصبانیت و تندی را چندان مهم نمی‌بینند و در محاسبه‌ی خود خیلی خطای بزرگی می‌کنند اصلاً غفران خدا را دوباره به دست آوردن خیلی سخت است. 🌳 باز به این نکته دوباره اشاره می‌کنم غفران یک حالتی است که انسان بعد از این‌که در مقام سلوک خطا کرد سالک در هر منزلتی باشد خطا کرد، نادم شد، برگشت و عنایت خدا را دوباره در باطن خود دید آن را غفران که از طرف خدا می‌آید می‌گویند و این گاهی زود به دست می‌آید، گاهی دیر و در عصبانیت خیلی دیر به دست می‌آید و احیاناً آن‌طور که باید به دست بیاید یعنی آن حالات که اوّل داشت ممکن است اصلاً به دست نیاید و خیلی مدّت‌ها طول بکشد. خوب غیر از عفو خدا است که به آن غفران می‌گویند باز ان‌شاءالله تأمل می‌کنید و الفاظ را در مواد آن به کار می‌برید. [۱]- سوره‌ی توبه، آیه ۷۳. [۲]- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۶۶. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
✅پیاده تا کربلا ♦️استاد عارف حضرت آیت الله کشمیری رحمة الله عليه در ايام تعطيل حوزه نجف، سرگرم مجاهدات بودند. روزى فرمودند: گاهى از نجف تا به كوفه يك فرسخ راه بيابان بود، پياده مى رفتم «و به خاطر ترك اكل حيوانى براى تمرين و تهذيب نفس» كمى خرماى خشك و بادام مى گرفتم و هسته خرما را بيرون مى آوردم و مشغول اوراد مى شدم. گاهى به طرف مسجد سهله پياده مى رفتم. ♦️مى فرمودند: اعراض از خلق و دورى از اشتغالات در ايام مجاهدات لازم است؛ و يكى از آنها بيابان خداست (كه كسى نيست) آن هم از نجف به كوفه يك صفا و روحانيت خاص خودش را داشت. چندين سفر پياده از نجف تا به كربلا رفتم (كه حدوداً 80 کیلومتر است ) ♦️استاد درباره مسیر نجف تا کربلا مى فرمودند: «اينجا حرم حضرت اميرعليه السلام است و آنجا حرم سيدالشهداءعليه السلام، اين مسير، بين الحرمين و محترم است و نبايد ذكر دنيا اينجا بيايد. @avaymarefat
* 🔻انسان در مسیر زیارت اهل بيت عليهم السلام، آقا امام رضا، آقا سيدالشهدا، آقا اميرالمؤمنين علیهم السلام... از وطن تا حرمشان در خاک بغلطد و برود كاری نكرده... آن ملاقات آن قدر جا و ارزش دارد. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
◾️ روزی به همان یک نخود محتاج می‌شویم آن مرحوم در خوابِ موافق اعتبار، گفت: همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند: «در کارها محتاط نبودی، تقلید هم نمی‌کردی و در وقت اجتهاد نیز دقت کافی در استنباط نداشتی». حتی زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را با آن عظمت قبول نکردند و گفتند: «آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و بهایم بود و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، برای خدا نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت می‌کردی». وی می‌گوید: به هر حال کاملاً محکوم ملایکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم، گفتم: این چیست؟ گفتند: هنگام پیاده‌روی به سوی زیارت کربلا خسته شده بودی، با خود گفتی: آیا مثل منی باید پیاده برود؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «أَلْحَمْدُلله» این گوهر، همان حمد می‌باشد. خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف کارهای خیر را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه‌ی نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می‌شویم. در محضر بهجت، ج١، ص۶۴ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir 📚
💠رهبر انقلاب و آینده انقلاب💠 گزیده ای امید بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص آینده روشن نظام و انقلاب من آینده را در همه‌ی زمینه‌ها روشن میبینم؛ بعضی‌ها گاهی اوقات یک‌چیزی یا پدیده‌ای را می‌بینند که مثلاً برایشان پدیده‌ی نامطلوبی است، فوراً دلهایشان مأیوس میشود؛ بنده اصلاً این‌جوری نیستم. هر پدیده‌ای، ممکن است پدیده‌های نامطلوبی هم یک گوشه‌کناری به‌وجود بیاید؛ هست، همه‌جا هست، زمانهای گذشته هم بوده؛ زمان خود پیغمبر و امیرالمؤمنین (علیهما السّلام) هم بوده، در اینکه تردیدی نیست؛ لکن جهت کلّی، حرکت کلّی، ان‌شاءالله حرکت خوبی است و من امیدوارم که خدای متعال کمک کند تا هم شما و هم ما بتوانیم ان‌شاءالله به وظایفمان عمل کنیم.۱۳۹۴/۱۲/۲۵ بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم راه ما راهى طولانى است؛ اما آينده‌ى ما هم بسيار روشن و جذاب خواهد بود. نگاه به آن آينده، خستگى راه را مى‌زدايد و ايمان به آن، ترديدها و تزلزلها را از بين مى‌برد.۱۳۸۱/۱۲/۰۶ بیانات در دیدار جوانان و دانشجویان سیستان و بلوچستان بنده به آینده‌ی کشور بسیار خوشبینم.۱۳۸۱/۰۳/۰۷ بیانات در دیدار نمایندگان مجلس به بركت اسلام، آينده‌ى اين انقلاب، آينده‌ى اين نظام و آينده‌ى اين كشور، آينده‌اى بسيار روشن و درخشان است.۱۳۷۳/۰۸/۱۱ بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان فردای این کشور متعلّق به شما نوجوانان است؛ شماها هستید که این کشور و این ملّت را و این حرکت را و این تاریخ را اداره خواهید کرد؛ خودتان را برای آن‌ روز آماده کنید.۱۳۹۵/۰۹/۲۳ بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش‌آموزان و ان‌شاءالله آینده‌ی خوبی در انتظار است. من به شما عرض بکنم علی‌رغم رجزخوانی‌هایی که استکبار میکند و تلاش فراوانی که از لحاظ مالی و نظامی و سیاسی و امنیّتی، استکبار و همراهان استکبار و دنباله‌های استکبار انجام میدهند، در این منطقه و در کلّ دنیای اسلام، آینده قطعاً متعلّق به اسلام است؛ روزبه‌روز ان‌شاءالله عزّت اسلام بیشتر خواهد شد، قدرت اسلام بیشتر خواهد شد. البتّه لازم است مجاهدت بشود ۱۳۹۴/۰۵/۲۶ بیانات در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام و اتحادیه‌ی رادیو و تلویزیون‌های اسلامی من تردیدی ندارم که آینده متعلق به اسلام است، آینده در قلمرو اسلام است و شما جوانها ان‌شاءاللَّه به توفیق الهی آن روزی را که پرچم اسلام در همه‌ی این مناطق به اهتزاز دربیاید و یک مجموعه‌ی متحد اسلامىِ مقتدر و باعزت تشکیل بشود، خواهید دید. ۱۳۹۰/۰۷/۲۳ بیانات در اجتماع مردم گیلان‌غرب یک حرکت جوانانه و پرتلاش و پرنشاط در کشور وجود دارد که اعتقاد بنده به آینده‌ای به‌مراتب بهتر از امروز را برای ایران، مستحکم‌تر از همیشه کرده است. ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با رهبر انقلاب جوان موتور پیشرفت حال و آینده کشور است و نسل جوان کنونی که عزم و همت و بصیرتی بیشتر از نسل اول انقلاب دارد، باید خود را آماده شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور کند. ۱۳۹۶/۱۱/۲۹ دیدار مردم آذربایجان شرقی با رهبر انقلاب آینده متعلق به ملت بیدار و بصیر ماست، ما مسئولان باید بکوشیم از ملت عقب نمانیم. ۱۳۹۶/۱۱/۲۲ پیام درپی حماسه ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن و بدانید که ان‌شاءالله پیروزی با شما است؛ در همه‌ی قضایایی که در این سالها اتّفاق افتاده است، به توفیق الهی نیروهای انقلابی پیروزی را نصیب خودشان کرده‌اند، در آینده هم به کوری چشم دشمن پیروزی متعلّق به شما و به ملّت مقاوم ایران است. بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش ۱۳۹۶/۱۱/۱۹ یک انسان انقلابی، شجاعت دارد، اهل اقدام و عمل است، ابتکار می‌ورزد، بن‌بست‌شکنی میکند، گره‌گشایی میکند؛ از چیزی نمیترسد، به آینده امیدوار است، به امید خدا به سمت آینده‌ی روشن حرکت میکند. ۱۳۹۵/۰۸/۱۲ به آینده‌ی بسیار روشن کشور امیدوار هستم و می‌دانم خداوند اراده کرده این ملت را به عالی‌ترین درجات برساند که به فضل الهی چنین خواهد شد. ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ دیدار مردم قم با رهبر انقلاب آنچه آینده دارد، آن اسلام است، آن قرآن است، آن شما جوانهای مؤمن هستید؛ آنکه آینده دارد شما جوانان مؤمن هستید. الان میخواندند که «وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا»؛(۶) چه کسی از خدا راستگوتر است؟ چه کسی از خدا به آینده عالم‌تر است؟ و خدای متعال این را فرموده است که آینده متعلّق است به مؤمنین، متعلّق است به صالحین، متعلّق است به مجاهدین فی‌سبیل‌الله؛ در این هیچ تردیدی نیست؛ این یک وعده‌ی الهی است. امّا اگر کسی دچار وسوسه و تردید هم بشود، وعده‌ی الهی هم دل او را آرام نکند، تجربه‌ها باید دل او را آرام کند. ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ بیانات در محفل انس با قرآن کریم @avaymarefat
🔸رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم: 🔹ستدفن بضعه منى بخراسان ما زارها مكروب الا نفس الله كربته ولا مذنب الا غفر الله ذنوبه. 🔹پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنهكارى اورا زیارت نكند جز این كه خداوند گرفتارى او را برطرف سازد وگناهانش را ببخشاید. 📚 عیون اخبار الرضا، ج2، ص257 @avaymarefat
🔸سه سفارش امروز رهبرانقلاب به جوانان رهبر انقلاب، در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان/۴: 🔹 به چند دارم؛ اول اینکه دشمنی آمریکا را فراموش نکنید و فریب لبخند دشمن را نخورید. 🔹 گاهی می‌گویند ما با ملت [ایران] دشمنی نداریم با دولت [ایران] دشمنی داریم؛ دروغ می‌گویند. 🔹 دولت جمهوری اسلامی بدون ملت کاره‌ای نیست. 🔹 آمریکا قبل از انقلاب هم با ملت ایران دشمنی می‌کرد، منتها با عوامل خود در داخل. 🔹 سفارش دوم اینکه نظریه‌ی «مقاومت در مقابل دشمن قوی‌پنجه» را کنید. این نظریه از لحاظ عملی و نظری درست است. 🔹 سفارش سوم اینکه شما جوانان، خود را در قبال مسئله‌ی کشور مسئول بدانید؛ و را کنار بگذارید و را وظیفه‌ی خود بدانید. 🔹 بدانید آینده‌ی کشور و آینده‌ی ایران اسلامی به‌مراتب و از گذشته است و در مناسبات جهانی دست برتر را خواهد داشت. 🔹 این چیزی است که حتمی و قطعی است و در آن تردیدی نیست و شما این را به چشم خود خواهید دید. @avaymarefat
🔸امام رضا علیه السلام: 🔹من زارنى على بعد دارى و مزارى اتیته یوم القیامه فى ثلاثةمواطن حتى اخلصه من اهوالها اذا تطایرت الكتب یمینا و شمالا وعند الصراط و عند المیزان. 🔹كسى كه با دورى راه سرا و مزارم را زیارت كند، روز قیامت درسه جا [براى دستگیرى] نزد او خواهم آمد و او را از بیم وگرفتارى آن موقفها رهایى خواهم بخشید: هنگامى كه نامه ها [ىاعمال] به راست و چپ پراكنده شود، نزد صراط و نزد میزان [هنگام سنجش اعمال]. 📚 وسائل، ج10، ص433 @avaymarefat
🔸امام رضا علیه السلام: 🔹لا یكون المؤمن مؤمنا حتی تكون فیه ثلاث خصال ، سنة من ربه ، و سنة من نبیه ، و سنة من ولیه. فاما السنة من ربه فكتمان سره ، و اما السنة من نبیه فمداراة الناس، و اما السنة من ولیه فالصبر فی البأساء و الضراء 🔹مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن كه سه خصلت در او باشد: سنتی از پروردگارش و سنتی از پیامبرش و سنتی از امامش. اما سنت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، اما سنت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، اما سنت امامش صبر كردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. 📚 اصول کافی ، ج 3 ، ص 339 @avaymarefat
🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 💊 فرمول : اصل گشايش 🌴 سوره مجادله آیه ۱۱ 🌴 🕋 فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ 🕋 اگر گشایش دهید ، برایتان گشایش ایجاد می کنیم . 🔰🔰 کار گشایی و گشایش در امور دیگران ، سبب گشایش امور ما توسط خداوند می شود و این قانون خداست. @avaymarefat
* 🔻لحظه لحظه قضایایی که در زندگي حضرت امام حسن مجتبی عليه السلام اتفاق افتاد، از مرگ سخت تر است؛ مصیبت هایی که برای مادر حضرت در کودکی و مقابل چشم ایشان اتفاق افتاد؛ تا غربت و مظلومیت و شهادت پدرشان؛ تا جسارت هایی که به پدرشان روی منابر می کردند و همچنین اذیت هایی که از اطرافیان خود کشیدند؛ تا جایی که حتي بعضي از اطرافيان حضرت به ران حضرت خنجر زدند یا ایشان را با لقب يا مُذلل المؤمنين،(ای ذلیل کننده مومنین) خطاب می کردند، يک سری هم زخم زبان ها را شروع كردند. 🔸واقعا چه قدر سخت است؛ اما آقا امام مجتبي علیه السلام فقط به خاطر مصالحی كه از ناحيه حق تعالي تعریف شده بود، بايد تحمل می کردند و كاملاً صبوری كردند. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ┈•• گپ •• سروش •• ایتا •• بله ••┈ ‌ ‌
🔸پيامبر خدا (صلّى الله عليه و آله) : 🔹مَن رَدَّ عَن عِرْضِ أخِیهِ المُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ. 🔹هرکس آبروی برادر مسلمانش را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. 📚 ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 14 @avaymarefat
🔸علامه جعفری با نقل حکایت«خر برفت» ما را دیوانه خود کرد رمان نویس نام آشنای ایرانی در خاطراتی از علامه جعفری گفت: 🔹من در ایام کودکی یک روحانی برجسته شدم که آن روحانی، مرحوم _محمد_تقی_جعفری بود. در یک مدرسه راهنمایی درس می‌خواندم و ایشان را دعوت کردند و برای ما صحبت کردند. 🔹ما هم بچه بودیم و شنیدیم که ایشان بزرگی هستند و فکر می‌کردیم حوصله ما سر می‌رود، ولی بیان ایشان این‌قدر جذاب بود که هیچ یک از ما تکان نخوردیم، همه نشستیم و محو علامه جعفری شدیم که برای یک مشت بچه راهنمایی وقت گذاشتند؛ کاری که شاید من نکنم؛ پس از من است، مشکل علامه نیست. 🔹ایشان(علامه) شروع به حکایت خواندن کرد و حکایت‌هایی از مثنوی را گفتند تا رسیدند به حکایت صوفی مشهوری که در مجلس سماع رفت و گفتند حالا که آمدی شام هم می‌دهیم و رفتند خرش را فروختند و قصه مشهور «خر برفت و و خر برفت». 🔹مرحوم علامه رضوان الله علیه وقتی دیدند ما سرحال نیستیم ما را سر حال کردند و پایان صحبت شان فرازی از همین عبارت بود که «خر برفت و خر برفت و خر برفت» و در همان حال از کلاس خارج شدند و حتی «والسلام علیکم »هم نگفتند. ما همگی ایشان شدیم که این مرد که بود که اینقدر نفْس نداشت. @avaymarefat
هدایت شده از ندای سعادت
✅ميرزا محمد حسين بن ميرزا محمد قاضى طباطبايى تبريزى1⃣ ✍عارف بزرگوارى است كه 29 ذى الحجه سال 1321، در شادآباد تبريز ديده به جهان گشود و سال 1344 به نجف اشرف مشرف گرديد. در فقه و اصول و لواحق آنها از آية اللَّه حاجى ميرزا حسين نايينى غروى و حضرت آية اللَّه حاج شيخ محمد حسين اصفهانى و در اخلاق و معقولات خدمت آقا سيد حسين بادكوبه اى و مقدارى خدمت آقا ميرزا احمد آشتيانى مقيم تهران و در رياضيات خدمت آقا سيد ابوالقاسم خوانسارى رياضى و در تزكيه نفس خدمت حاج ميرزا على آقا قاضى شاگردى نمود. سال 1352 به زيارت بيت اللَّه مشرف شد و سال 1354 به شهر تبريز مراجعت نمود و در قريه شاد آباد علاوه بر كارهاى زراعى و غيره، به تحقيقات علمى اشتغال داشت. 📘پاسداران حریم عشق ج8 ص ۳۹ https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از ندای سعادت
✅هر كس با حقّ سبحانه چون و چرا كند، و يا در رابطه با امورى كه از ناحيه ى حضرت حق سبحانه در عالم پياده مى شود و صدور يافته و يا مى يابد، در مقام چون و چرا با او سبحانه برآيد، هم چون مشركى است كه غير خدا را هم در عالم كاره اى مى داند و قايل به وحدت ذات الهى نمى باشد؛ اما كسى كه در عالم فقط بارى تعالى را همه كاره مى داند، معنا ندارد كه با او سبحانه و كارهايش چون و چرا داشته باشد. راز دل ص 274 https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از ندای سعادت
✅ميرزا محمد حسين بن ميرزا محمد قاضى طباطبايى تبريزى2⃣ سال 1325 ش. پس از تفأل به قرآن شريف و ملاحظه ى آيه: هُنالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَواباً وَ خَيْرٌ عُقْباً به دارالايمان قم مشرف گرديد تا اين كه روز 18 محرم الحرام سال 1402 سه ساعت به ظهر مانده، روح مباركش به سراى ابدى پرواز نمود. ايشان خود مى فرمايد: وقتى به قم آمدم و به برنامه هاى حوزه نگاه كردم كمبودهايى را يافتم، وظيفه خويش را در رفع آنها دانستم. مهمترين آن كمبودها را تفسير و مباحث عقلى دانستم با آن كه تفسير گفتن در آن روز، نشانه كمى معلومات به حساب مى آمد ولى خود را در پيشگاه الهى معذور نمى دانستم و آن را ادامه دادم. 📘پاسداران حریم عشق ج8 ص 40 https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از ندای سعادت
✅علّت اينكه تو را به فرامين شرعى امر فرموده اند، آن است كه به ذات و فطرتت آشنا نمايند، زيرا شرع برخلاف ذات و فطرتت حكمى ندارد، بلكه همه ى احكام الهى بر وفق فطرت توحيدى تو صادر شده است، ولى تو فطرتت را فراموش كرده اى، لذا با فرامين الهى باز تو را به آن چه از يادت رفته توجّه مى دهند. راز دل ص 277 https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از ندای سعادت
✅ميرزا محمد حسين بن ميرزا محمد قاضى طباطبايى تبريزى 3⃣ ◀️ايامى كه در نجف بودم و در منزل اجاره اى به سر مى بردم و هنوز در جلسه درسى شركت نكرده بودم، شنيدم درب خانه را مى زنند، درب را باز كردم، ديدم يكى از علماى بزرگ است، سلام فرمود و داخل منزل شد و در اتاق نشست و خير مقدم فرمود، چهره اى جذاب و نورانى داشت. با من انس گرفت و به گفتگو پرداخت و در ضمن از ترجيعات هاتف اصفهانى، قسمت اول آن را خواند كه مى گويد: اى فداى تو هم دل و جان اى نثار رهت همين و همان سپس فرمود: كسى كه به قصد تحصيل به نجف مى آيد خوب است علاوه بر تحصيل، به فكر تهذيب و تكميل نفس خويش نيز باشد و از نفس خود غافل نماند و پس از آن برخواست و برفت و مرا شيفته خود و گفتارش نمود و برنامه خود را دانستم و تا در نجف بودم، از محضر وى-.. رحمه اللَّه- استفاده مى نمودم و آن بزرگمرد، حاج ميرزا على آقا قاضى بود. پاسداران حريم عشق، ج8، ص: 41 https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از ندای سعادت
✅بيا زمانى دست از تعلّقات كَوْن و مكان بشوى و از آن ها تجافى بگير و به عالمى بالاتر از مادّه پرواز كن و ببين كه تو اين جسم و جان متعلّق به خاك نيستى، بلكه تو برتر از همه موجوداتى، تو جهانى هستى كه در دام تن و تعلّقات اسير شده اى. 📘راز دل، ص: 145 https://eitaa.com/Nedaysaadat
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهید فرمود: تفسیر سال‌ها بعد جلوه شایسته‌اش بُروز می‌کند. در تأیید فرموده‌ی ایشان عرض می‌شود که ببینید در زمان ما که سال‌ها از مقدس اسلامی می‌گذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دوره‌ای برای محترم ترتیب داده نشده، چه رسد به و عزیز و زحمت‌کش و دل‌سوز که مانند یک جهش یا و یا با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیه‌ی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک شایسته‌ی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسان‌ها، مسأله طبیعت و وجهه‌ی الاهیت را چنان پایه‌ریزی کند، که اگر استاد یا متوجه شود که کلاس را گذرانده، و کند. مرحوم علامه این بیت را فراموش نمی‌کرد: "اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین" خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که و اسلامی باید به عنوان یک فاجعه‌ی از آن بپرهیزد. (رحمه الله) هم درباره‌ی پیروزی در با دشمنان، مسأله‌ی را تکرار می‌کرد. وظیفه همان خدای جهان و انسان است که حضرت (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کره‌ی زمین خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن و با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام چه رسد به و ، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دوره‌ای که از پیش از آغاز شده باشد و به همان شیوه‌ای که با دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا می‌شود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود. است که و فراگیر در جهان، ریشه در همین مسأله‌ی بی‌خبری از جهان دارد. این ایده و مرام در و معاشرت این‌گونه اساتید به وضوح دیده می‌شد. 🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر 🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شب‌های ماه خوابیده باشم. به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، را در حدود بعد از نیمه‌شب، در صحن شریف ترتیب دادند، به طوری‌که پس از درس به مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کم‌خوابی و بی‌توفیقی بیمار شده و از هم محروم گردیدم. 🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی 🔹 در همه‌گونه امور برای ارائه‌ی وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ رحمه الله] بودیم و بحث را بیان می‌کردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمین‌لرزه‌ای رخ می‌دهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره به‌طور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمه الله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان و آشنای با !. 🔺 از اویی و به سوی اویی! 🔹 مرحوم استاد شهید دوره‌ی دروس را به همین منظور برای نسل آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامه‌ریزی‌های همه‌ی دوره‌های و از آن استفاده شود. در ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرموده‌اند. «جهان‌بینی توحیدی یعنی درک این‌که جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آن‌ها استوار است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تک‌محوری» است. جهان‌بینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسه‌ی است و خداوند به هر انسانی بر طبق و کوشش صحیح و درستش می‌دهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطع‌الآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحه‌ی اعمال قرار دادن و جهاد و علمی، درباره‌ی این‌که لحظه‌ای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف روز ما است، که حتی در کشورهای سران منفور دستور اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیده‌ی پذیرش می‌نهند و را رها می‌کنند. ص ۲ 2⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد و دانشمندانی دیگر در سال‌ها قبل کتابی به نام ترجمه کردند که از گفتارهای درجه‌ی یک است. در یکی از مقالات آن آمده است: در پی از ماشین و استفاده از آن است و به سازنده‌ی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس پی‌ریزی‌ شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در که معنای هم درست مبارزه با آن خواهد بود. [ مرحوم علامه ] از این‌طور توجیهات نسبت به نسل کوتاهی نمی‌کردند، حتی بعضی از کسانی که در - در عصر - تأسیس کرده بودند، می‌آمدند در و دروس نسبتاً خودشان را از ایشان استفاده می‌کردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همه‌ی توجهش به ؛ چه ، چه ، چه و چه ، بر اساس و و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنی‌که هم داشتند به عنوان این‌که ما باید را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دل‌آزرده نشویم، چون ما انجام وظیفه و است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در ، چه ، چه در اجتماعات، و همچنین برای و دیگر و کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی می‌توانیم ادعا کنیم که از بهره برده‌ایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس قدردانی کرده‌ایم که همه‌ی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسایل در صفحات اول کتاب مطرح شده است. خداوند را به حق قسم می‌دهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی ❔ حاج آقا خاطره‌ای از علامه دارید؟ 🔹 این‌که درباره‌ی این‌که ایشان به منازل ما چند تا تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند ناهار هم در خدمت‌شان بودیم و از بیانات‌شان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی می‌کردند و می‌آمدند و با خودشان هم یک نوشته‌ای یا دفترچه‌ای همراه داشتند. این موضوع نشان می‌داد که ایشان معتقدند به این‌که باید سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه این‌که از و استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصه‌ی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت می‌شود. و آن‌وقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح می‌دادند. مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان می‌خواندند که: "اهل دنیا از کهین و از مهین لعنة الله علیهم اجمعین" این را مثلاً وقتی تفسیر می‌دادند، به این مطلب می‌رسیدند که شهرسازی و و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمان‌های فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه می‌کند، توجه‌اش از آن ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانواده‌ها در مجالس، که خانواده‌ی یک شخص اعیان‌منش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسی‌ها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر می‌گردند، نسبت به شوهران‌شان و پدر و مادران‌شان گله‌مند می‌شوند که خانواده‌ی فلانی این‌طور و آن‌طور بودند!. همین مسأله در ساختمان‌ها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب زیاد افراد به جنبه‌ی شود و از خدا شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره. ص ۳ 3⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۲۴ ۱۳۶۰ ش= ۱۸ الحرام ۱۴۰۲ ق) بسم الله الرحمن الرحیم "و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین" 🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 از برکات حرم مطهر (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس ، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله و تأسیس علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند راحل و مرحوم علامه می‌باشد. 🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی 🔹 جلسات و هشداردهنده‌ی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید باشند. ولذا استاد شهید در سفری به با استاد ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهج‌البلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله مرحوم علامه طباطبایی (رضی الله عنه) از الطاف خاصه‌ی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض، اگر نه گندم، ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً - در اثر نداشتن مکان مناسبی - قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم. 🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان 🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقام‌شان مرحوم کسب شده بود، دست‌گیری و دادن و از خواب و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزه‌ی عمر در الهی بود، به طوری‌که تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا اداره‌ی پست‌ها و مقام‌ها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبه‌ی بندگی باشد، آن‌گونه که در ابتدای سوره‌ی در صفحات اول فرموده‌اند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه ممّا ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنّه لا بقاء لشی‌ء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنّما نصيبه من البقاء بقدر ما للّه فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان‌ عن‌ النّبیّ صلّی الله علیه وآله أنّه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث‌). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أنّ متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»؛ ( ج ۱ صص ۱۵-۱۶)؛ ایشان درباره‌ی این‌که اولین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی که اولین سوره‌ی قرآن است و با آیه‌ی شریفه‌ی "بسم الله" آغاز می‌شود، مطرح می‌کنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعده‌ی عربیت و عرب- تعَلَّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به این‌که به فعل "أبتَدِءُ" بر می‌گردد یعنی من ابتدا می‌کنم به نام خداوند بخشاینده‌ی مهربان. در صورتی‌که شاید مفسرین و لغت‌شناسانِ‌ دیگر این‌طور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسأله‌ی تفسیرشان بود، از یک نبوی متابعت کرده‌اند که آن روایت این است که اکرم (صلی الله علیه آله و سلم) فرموده‌اند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفاده‌شان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفاده‌اش از با سایر هیچ فرقی ندارد، منتها آن‌ها آیه را بیان می‌کنند و در تفسیرش روایت می‌آورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع می‌کند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم می‌کنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آن‌ها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفته‌اند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی که خدمت‌شان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود، من در تفسیر چیزی نمی‌فهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار می‌شد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات اطهار (علیهم‌السلام) است. ص ۱ 1⃣ @seyedololama ⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️ ص ۴ 4⃣ 🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی ❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟ 🔹 اولین بار ما در صحن بودیم و طلبه‌ای بودیم. می‌دیدیم که یک آقایی می‌آیند، ردّ می‌شوند و و دینی کتاب جلو می‌برند و از ایشان مسأله‌ای‌ می‌پرسند. فقط این را ‌دیدیم. ولی بعد که کم‌کم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای هستند و از به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل و واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کم‌کم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شب‌های یا تعطیلی ایشان تشریف می‌آوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمت‌شان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند. 🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی ❔ یکی از درس‌هایی که می‌توانیم از ایشان برای جوان‌ها بگیریم چیست؟ 🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسأله‌ی آمادگیِ گرفتن و در پی آن بودن، مشکل‌تر است؛ به این‌که چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دوره‌ای برای و عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و برای‌شان تا آن‌ها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در و یک‌وقتی، در دوره‌ای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات این‌ها کرد. آن‌وقت وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر برای تمام کافی‌ست و برای همه‌ی دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان محترم شورا و و کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود است و هر ‌چه با از خدا باشد، سودی به انسان نمی‌رساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک ، او می‌کند الآن الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یک‌مرتبه ۵ سال کار ورزشی‌اش عقب بیفتد و امور و جلو بیاید. همچنین وقتی‌که فهمید این دانشی که می‌خواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت خدا باشد، و وقتی نگاه می‌کند به و و و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی می‌شود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به و بگوید من این‌جا نمی‌توانم استفاده کنم و جای دیگری می‌روم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامه‌هایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیف‌شان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامه‌های ، برنامه‌های رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همه‌ی این‌ها، در گوشه‌ای هم از این مسایل [بیدار کننده] یافت می‌شود! و حال این‌که باید بشر را ریشه‌یابی کرد و سعادت را اگر دانشمندان ریشه‌یابی کنند به این می‌رسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بنده‌ی خداوند است، و این‌که تا چقدر این دارد در این جهان به وظیفه‌اش عمل می‌کند. این باعث می‌شود که خانواده‌ها و ادارات و وزارت‌خانه‌ها را عوض می‌کند، تا بلکه یک وزارت‌خانه‌ای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که و مرحوم علامه در پی آن بودند که معصومین (علیهم‌السلام) و کریم دستور داده‌اند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
آرشیو صوتی کانال آوای معرفت مجموعه ای نظام مند در تبیین ساختار معرفتی و سلوکی دینی https://eitaa.com/arshiv_avaymarefat
آوای معرفت
آرشیو صوتی کانال آوای معرفت مجموعه ای نظام مند در تبیین ساختار معرفتی و سلوکی دینی https://eitaa.com
برای استفاده بهتر و راحت تر اعضای کانال تمام صوت ها و کتاب های کانال را در کانال بالا قرار دادیم انشاالله مفید واقع شود با تشکر،ادمین کانال