4_5904233740141335718.mp3
4.67M
✨«خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَیٰ قُلُوبِهِمْ»(بقره۷)
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(طال عمره )
🔽 برگرفته از
جلسهٔ#ششم_منازل_السائرین
🆔 @moravej_tohid
🌐www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#طبّ_روحانی
#توحید_عشّاق
#علامه_حسن_زاده_آملی
✨👤سرگرمیِ انسان به #بدن ، انسان را از #کمال باز می دارد :
پس اگر لذات عقلی و معنوی قویتر از لذات حسّی است پس چرا ما آن را احساس نمی کنیم و طالب کمال نیستیم ؟؟ 🤷♂
چون این شخص #قانع شده و برای آموختن تلاشی نمی کند ، چون اشتغالاتِ بدن و تدبیرِ زندگی، #حجاب و عایق او شده است.🌜
اولین #عایق ، خود بدن است . برای اینکه باید بدن را بپروراند و نگهداری کند ، لذا آن طور یک دل و یک دست، بکارِ خودش نیست .
لذا هرچه که خواسته های بدن را #قیچی کنی ، راحت تر و آرامتر و بهتر به کار خودش می رسد.
✂️
🌷اصلا «توَحّد» به معنای آن است که یکتایی پیدا کند و غیر از خودش را کنار بگذارد، تا بهتر به مقصودش برسد .
سرگرمی به بدن و حواشیِ بدن، انسان را از کمال باز می دارد .
🌹آری! اینها حجاب شده و نمی گذارد که تو #بال و پَر دربیاوری،🥷
و دیگری که اینها را ندارد می بینی که چه بال و #پَر ، چه #سِیرها و چه #باغها دارد .
♦️♦️♦️
🔹این سراب و باغِ تو، زندانِ توست/
🔹ملک و مالِ تو، بلای جانِ توست /
ولی اگر اینها را وارهاندی و گام بسوی کمال برداشتی ، آن وقت است که باید گفت:
♦️♦️♦️
🔹گر لذتِ تَرک، لذت بدانی /
🔹 دگر لذتِ نفس، لذت نخوانی/
🔹هر صدایی که تو را بالا کشد /
🔹آن صدایی دان که از بالا رسد/
الان از حصول و کسب ضدّ کمالِ خود رنج نمی برد ، از خیالات منفی و درنده خویی خودش رنج نمی برد ، #علت آن از خودت هست ، از ناحیه آن کمال نیست . 🌹
#نمط_هشتم_ص۷۰
#شرح_اشارات_و_تنبیهات
#علامه_حسن_زاده_آملی
کاری از گروه شاخه طوبی
🌷🙏
کلبه عشاق
https://eitaa.com/babarokn
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
4_5897725722226594351.mp3
3.68M
✨«امتحانات الهی جدا کننده حق و باطل»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری (طال عمره )
🔽 برگرفته از
جلسهٔ#دوم_علم_حقیقی
🆔 @moravej_tohid
www.moravejtohid.com
کلبه عشاق
https://eitaa.com/babarokn
کلبه عُشاق
👆ادامه داستان👇 #یذَره_کتاب 📑 برشی زیبا و خواندنی از کتاب کهکشانِ نیستی #توحید_عشّاق
👆👆ادامه داستان👇👇
#یذَره_کتاب
بُرشی زیبا و خواندنی از کتاب کهکشانِ نیستی
#توحید_عشّاق
🖌 📗 🟣
فصل ۵۶ از قولِ #شیخ_عدنان
#قسمت_هفتم
📿گفتم تو از کجا خبر داری؟
همسرم گفت:
وقتی تو رفتی به سراغ سیّد علی قاضی،من #فرشته مرگ را دیدم که به سراغم آمد و به من گفت: وقتِ رفتن است. 📧🎈
جانم را از بدنم بیرون کشید.تو را در حضور قاضی دیدم که از او طلب دعا میکنی.#روح که از بدنم جدا شد احساس آزادی و رهایی میکردم و دیگر از آن درد و رنجی که در بدن داشتم خبری نبود. 🚑
روحِ مرا در #آسمانها بالا بردند. عجایبی را دیدم که اگر بخواهم توصیفشان کنم هزار صفحه کتاب خواهد شد.
در کنار فرشته مرگ، آسمان #اول را طی کردیم و پس از آن وارد آسمان #دوم و #سوم و بعد داخل آسمان #چهارم شدیم.
🛫 ✈️ 🚀 🛸
در آسمان چهارم اوضاع با قبل تفاوت داشت. من که دچار شگفتی شده و مشغول تماشای آن عوالم بودم، ناگهان صدایی را شنیدم که در فضای آسمان چهارم طنین افکند: 📣
این زن را به بدنش در دنیا برگردانید. سیّد علی قاضی درخواست تمدید #حیات ایشان را داده است! تا این صدا را شنیدم به بدن بازگشتم.... 🛩
😤(شیخ عدنان) بس است دیگر!
این بار با نعرهای بلند،فریاد کشیدم:
نمیخواهم دیگر چیزی بشنوم. این سیدعلی قاضی، #دَجّال است. شما این را نمیفهمید و نشستهاید و او را مصداق علمای امتِ پیامبر صلی الله علیه و آله به حساب میآورید که مظهر اسمِ #مُمیت و #مُحیی است. ❤️🩹
این مردَک #ملاصدرا را فخر شیعه و #اِبنِ_عربی را از کاملان به حساب میآورد و در جلساتش از #مثنوی و #حافظ و #ابن_فارض میخواند. اینها قابل تحمل نیست...👋
ادامه دارد...انشاالله🔜
برگرفته از:
#کتاب_کهکشانِ_نیستی
#سید_علی_قاضی
https://eitaa.com/babarokn
هدایت شده از مروج توحید
هدایت شده از مروج توحید
4_5931533982498817083.mp3
24.05M
May 11
هدایت شده از مروج توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨«این چه استغناست یا رب وین چه قاهر حکمت است
کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(طال عمره )
🔽 برگرفته از
جلسهٔ#پانزدهم_تفسیر_مثنوی
🆔 @moravej_tohid
🌐www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
هدایت شده از مروج توحید
4_5927210758612980025.mp3
5.14M
✨«مخاطب ندای انبیاء»
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(طالعمره)
🔽 برگرفته از
جلسهٔ#صد_و_هفتم_مثنوی
🆔 @moravej_tohid
🌐 www.moravejtohid.com
•┈•✺🔹مروج توحید🔹✺•┈•
#تخت_فولاد بابارُکن الدین
❈یَا دَلیٖلَ الْمُتَحَیِّریٖنَ❈
امیرالمؤمنین امام علی (ع):
✨«اِنَّما الدُّنیا مُنتَهی...
✍«آدم کوردل عوالم #ماوراء دنیا را نمیبیند و زندگی دنیوی تنها نهایت دیدن او است اما آدم بینا و بصیر آینده را با بصیرت خود مینگرد و میداند که سرای حقیقی و جاودان ورای این جهان است.»
📚#نهج_البلاغه، خطبه ۱۳۳
--------------------------
🎤...وقتی که انسان در مرتبهٔ قلب خودش راه نداشت این انسان از دیدن خدا، از دیدن معاد، از یقین، از ایمان محروم است.»
بر گرفته از:
🔽#علم_حقیقی_جلسهٔ_چهارم
#علامه_مروجی_سبزواری
https://eitaa.com/babarokn
کلبه عُشاق
👆👆ادامه داستان👇👇 #یذَره_کتاب بُرشی زیبا و خواندنی از کتاب کهکشانِ نیستی #توحید_عشّاق
👆ادامه داستان👇
#یذَره_کتاب
بُرشی زیبا و خواندنی
#توحید_عشّاق
🖌 📕 🟣
فصل ۵۶ از قولِ #شیخ_عدنان
#قسمت_هشتم
😤... اینها قابل تحمل نیست.
👨🦳پیرمرد گفت:شیخ عدنان!
اگر اینطور باشد تو میخواهی رساله #تشویق_السالکینِ شیخ محمد تقی مجلسی را کجای دلت بگذاری!؟👨🎓
#شیخ_محمد_تقی_مجلسی در این رساله، سعیِ بلیغ کرده تا نشان دهد #صوفیِ حقیقی و غیر حقیقی امری است که وجود خارجی دارد.و اولین صوفیانی که شیفته #رسول_الله (صلّی الله علیه و اله و سلّم) و ملزم به شریعت و پایبند به آن بوده اند، اصحاب #صُفّه در مدینه اند. 🙇♂🕋
من مطمئنم منظورِ قاضی از صوفی، صوفیه ی انحرافی نیست؛ بلکه او به این اشاره میکند که مردِ حقیقی، فقیهی است که #قلب او صافی باشد.💖
وگرنه آنطور که من شنیده ام او با صوفیان و #خانقاه و انحرافاتِ آنها مشکل جدی دارد. و دامن خود را از ارتباط با آنان پاک کرده است.⛔️
نمیشود به صِرفِ الفاظ، او را متهم کرد؛ راه دیگری لازم است.
😤در حالی که به سید سمیر نگاه میکردم فریاد زدم:
شما پیش سید ابوالحسن اصفهانی(رییس #حوزه علمیّه نجف) بروید هر آنچه میدانید انجام دهید. شهریه ماهیانه شاگردانش را قطع کنید. و یا هر کاری که... .❌
😤از جایم برخاستم و از اتاقِ مهمان بیرون زدم. فکرم را متمرکز کردم به نقشهای که در سر داشتم.
این کار فقط به دستِ یک نفر ممکن بود اون هم کسی نبود، جز قاسم فاسق....🗡📿 👋
اتمام فصل ۵۶ کتاب.
--------------------
انشالله در آینده ای نزدیک فصل ۵۷ کتاب تقدیم خواهد شد🔜
برگرفته از:
#کتاب_کهکشانِ_نیستی
#سید_علی_قاضی
https://eitaa.com/babarokn
202030_2146301857.mp3
25.31M
🎙#تفسیر_منطق_الطیر
جلسه بیست و یکم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🆔 @moravej_tohid
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
🎙#تفسیر_منطق_الطیر جلسه بیست و یکم
در محضر #علامه_مروجی_سبزواری
🔸 دقیقه 4
روح است که وحدت پیدا می کند.
✨ در روایات زیاد تأکید شده که با کسی بنشینید که از لحاظ معنوی، دیدن او شما را به یاد خدا می اندازد، اینها به خاطر همین است که انسان وقتی با چنین انسان هایی در ارتباط هست، از روح او بر روح این هم می زند.
🔸 دقیقه 12
به ذره گر نظر از مهر بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند
🔸 دقیقه 18
هیچ کس از پیش خود چیزی نشد
هیچ آهن خنجر تیزی نشد
هیچ حلوایی نشد استاد کار
تا که شاگرد شکرریزی نشد
✨ بالاخره، هیچ کس به مقامی از پیش خودش نمی رسد.
✨ نظر از سوی یک ولی، یک انسان الهی
🔸 دقیقه 19
«وکلبهم باسط ذراعیه بالوصید»
«18،کهف»
✨در جایی که یک حیوان قابلیت پیدا میکند که مورد نظر قرار بگیرد، بالاخره ما انسان هستیم و بد است، این قدر محروم باشیم که نظر بر ما نیفتد. محرومیت از نظر این خیلی بد است. ممکن است آدم از پول، از مقام و... محروم باشد، اما از نظر محروم بودن، این واقعا اوج بدبختی و بیچارگی انسان است.
🔸 دقیقه 22
اگر کسی شب داشته باشد، شب بیداری داشته باشد، در این شب آه و زاری داشته باشد، نالهای اشکی داشته باشد، این عجب نیست، اگر که دعای خود را به کوی جانان، به بال مرغ اثر نبندد.
حتماً اثر می بیند، حتماً اثرش هم همین نظر باشد.
🔸 دقیقه 24
اشکال مرغی دیگر این بود که این راه را نمی توانیم برویم، این راه خیلی سخت است.
🔸 دقیقه 26
وقتی که آن عشق در سینه جا پیدا می کند، انسان دیگر از هستی دنیا و از همه سیر می شود و دل می کند.
می خواهد بگوید : تو بیا، پا در راه بگذار، اصلاً عشق دنیا از دلت بیرون می رود.
🔸 دقیقه 27
«فاستقم کما امرت»
«112،هود»
✨ خود این آیه، خیلی عجیب است.
🔸 دقیقه 30
راه عشق، خیلی راه سختی هست، چون بالاخره باید امتحان شوند.
✨ اولاً باید ببیند که در عشق موحد هست یا نه، یعنی ببیند که فقط تعلق به این را دارد یا تعلق به جاهای دیگر هم دارد.
🔸 دقیقه 36
«الله یقبض و یبصط و الیه ترجعون» «245،بقره»
خداوند قبض می کند و بسط می کند و به سوی او باز می گردید.
یعنی حرکت به سوی خدا با قبض است.
🔸 دقیقه 38
قبض برای این است که انسان متوجه عیوب خودش شود. نه اینکه در زمان بسط، انسان به خدا نگاه می کند، در بسط انسان متوجه خداست، در قبض متوجه خودش هست. انسان اگر همیشه متوجه خدا باشد، از خودش فراموش می کند. عیب هایش را درست نمی کند، اما وقتی که قبض هست، متوجه خودش هست.
🔸 دقیقه 41
خلاصه انسان باید به جایی برسد که از گرداب قبض و بسط بیرون بیاید، به وحدت برسد، به جمعیت برسد.
یعنی آدم تا وقتی که دور از خدا هست، قبض و بسط هست، چون آیه می فرماید : «الله یقبض و یبصط و الیه ترجعون»
قبض می دهد و بسط می دهد و به سوی او رجوع می کنید، یعنی معلوم می شود، انسان هنوز به او نرسیده در قبض و بسط هست. وقتی که رسید، دیگه قبض و بسط هم نیست.
🔸 دقیقه 44
زمانی درد را احساس می کنیم که روح ما تعلق به جسم دارد، لذا یک پشه می نشیند، می فهمیم، وقتی که در بحر فنا می افتد، دیگر جسم را رها میکند، لذا عقرب و مار هم که نیشش می زند، اصلاً احساس نمی کند، درد احساس نمی کند.
🔸 دقیقه 46
یک فعالیت شدیدی می خواهد که (انسان) بتواند، وحدت را بر خودش حاکم کند. انسان از افعالش شروع کند، افعالش را به وحدت بیاورد....
✨افعالتان را تا می توانید کم کنید.
🔸 دقیقه 47
تذکرات مهم استاد
🔸 دقیقه 50
رابطه ی حبی همین است، اصلاً خود فقه ما، در واقع یک سری اوامر و نواهی حبی هستند. وقتی که درفقه ما، مثلاً می فرماید: اول پای راست خود را در مسجد بگذار، یعنی خدا این جوری دوست دارد.
یا وقتی می خواهی بیایی بیرون (از مسجد) پای چپت را اول بیرون بذار، یعنی خدا این جوری دوست دارد.
اصلا فقه ما یک دوره عشق است.
یک وقت این مسائل راهزن نشود که فقه ظاهر شریعت است. این مسئله نباشد. فقه یک دوره عشق است، خدای من از من این جوری خواسته است.
🔸 دقیقه 51
در مسئله طهارت و نجاست خیلی دقت داشته باشید، تمام مراتب وجودی انسان یک حقیقت هستند، یعنی لباس شما نجس باشد، این روی خیال اثر می گذارد، خیال روی وهم، وهم روی عقل، عقل روی قلب، قلب روی سر، سر روی خفی، خفی روی اخفی، همه ی مراتب وجودی شما آلوده است. اینکه در فقه می گویند : این را بشور، حالا ممکن است، کسی که می گوید : این را بشور،
نداند چرا؟ اما به خاطر همین است که همه ی مراتب وجودی انسان به هم پیوسته است.
🆔 @moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3721
#تکیه_فاضل_سراب
معروف به تکیه جویباره ای متعلق به #عهد_صفوی
خیابان فیض
مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی
#تخت_فولاد
4_5888850000510718747.mp3
2.79M
✨«وَالَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الْإِیمَانَ مِنْ ... »(حشر۹)
🎤در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری(طال عمره)
🔽برگرفته از :
جلسهٔ#چهاردهم_حدیث_معراج
کلبه عُشاق
https://eitaa.com/babarokn
#ملا_محمّد_حسن_نائینی_آرندی
----------------------------------
مدفون در تخت فولاد، ایوان ورودی بابارُکن الدین
---------------------------------
#مشاهیرتخت_فولاد
🔸🔸🔸
#قسمت_اول
📿حاج ملا محمّد حسن نایینی آرندی از #سالکانِ واصل و عالمانِ کامل قرن ۱۳ هجری قمری در آبادی کوچک و فقیرِ آرند که در ۶ فرسنگی غربِ نایینِ اصفهان است، متولد شد.
وی بعلت بیماری #استسقاء در سال ۱۲۷۰ قمری(تقریبا ۱۲۲۷ شمسی)در سن تقریبا ۸۰ سالگی درگذشت.ملا محمّد حسن را به #وصیت خودش، دَم ایوانِ آستانه بقعه بابارکن الدین به خاک سپردند.
تا تربتِ پاکِ او، پی سپر زائران مزار کثیرالانوار آن عارف نامدار باشد.✨✨✨
پدرِ ملا محمد حسن، کشاورز بوده و وی از کودکی به #چوپانی به صحرا میرفت.
روزی در ۱۶ سالگی که مشغول چوپانی بود. #عارفِ_ربانی و مقرب بارگاهِ سبحان، حاج محمد حسن نایینی کوزه کنانی در #بیابان بدو برخورد و چون وی را مستعد یافت، به چشمِ عنایت در او نگریست و به تحصیلِ علم و تکمیل و #تزکیه نفس به او امر فرمود برو به اصفهان و درس بخوان.
او از همان ساعت چنان شوری در دلش افتاد که به هیچ نوع آرام و قرار نگرفت و روی به شهر اصفهان آورد.و در #مدرسه_نیماورد واقع در خیابان عبدالرّزاق به تصفیه و تزکیهِ ظاهر و باطن و کسب علومِ صوری و معنوی مشغول گردید.🎓
#ملا_محمد_حسن_نایینی_آرندی از اَکابر علما و دانشمندان و زُهّاد و اَبدالِ مستجابُ الدعوه بود.
وی سالها در مدرسه نیماورد قسمت فوقانی ضلع شرقی مقابل حجره #مدرس حجرهای داشت. و در علومِ عقلی(فلسفی) و نَقلی (فقاهت)مخصوصاً در علومِ حکمت و #عرفان و ریاضی تبحّری خاص و به سزا داشت.
کتابهای او، فقط منحصر به دو جلد #مثنوی و #قرآن مجید بود.
با این حال گاهی که طلّابِ مستعد از وی خواهشِ تدریس میکردهاند، کتبِ عقلی و نقلی را چنان با ملاحظه و تحقیق درس میگفته که پنداشتی همه کتب اهل فن در لوح ضمیر و تقریر او حاضر و مشهود است.
با وجود ارادتمندان بسیار که از همه طبقات، مخصوصاً عُلما و #حُکّام و اعیان رجال داشت به هیچ وجه اعتنا نمی کرد و با احدی از آن طبقات معاشرت و رفت و آمد نمیکرد.
هم صحبت خلوتش به ۲ یا ۳ نفر از فقرای عارفِ گمنام منحصر بود. که گاه و بیگاه به دیدار یکدیگر میرفتند و هیچکس نمیدانست که با هم چه میگفتند.
یکی از آنها، جدّ ِاستاد جلال الدین همایی، #همای_شیرازی بود.که با وی اخوّت و مصاحبت صمیمانه داشت.
هُمای شیرازی همان شخصی بود که وقتی جهانگیرخان قشقایی برای تعمیر ساز تار به اصفهان آمده بود، و از قضا همای شیرازی بر سر راهش قرار گرفته بود و آدرس مغازه تعمیر ساز را می خواست.هُمای شیرازی به جهانگیرخان فرمود:
جوان تارِ دلت را کجا تعمیر میکنی؟ و این نفَس مسیحایی، باعث شد جهانگیرخان قشقایی ایلات و قوم خود را ترک کرده و در اصفهان در مدرسه طلّاب، به مقامات و درجات بالایی برسد.
در صورت تمایل روی عبارتِ #جهانگیرخان_قشقایی بزنید تا ...
ادامه دارد... انشاالله🔜
برگرفته از:
#کتاب_مردان_خدا
#تخت_فولاد
https://eitaa.com/babarokn
کلبه عُشاق
👆👆
#ملا_محمد_حسن_نائینی_آرندی
#سنگ_مرمرین لوح مدفن آرندی بر بالای سرِ وی منصوب است.
در این لوح که چشم زخم روزگار ستمکار بدان شکست آورده است، نخست آیتی از کتاب مجید و سپس عبارتی تازی به تعریف ملا محمد، سپس ابیاتی به پارسی و همچنین تاریخ درگذشت او نقش بسته است. که این ابیات از میرزا عبدالکریم سیمای اصفهانی است.
#تخت_فولاد
♦️♦️♦️ برای خواندن زندگینامه و تمام قسمتهای مربوط به ملا محمدحسن نایینی لطفا روی
#ملا_محمد_حسن_نائینی_آرندی
بزنید🔹
https://eitaa.com/babarokn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بی ارزشی دنیا نزد امیرالمومنین علی علیه السلام
🎤درمحضر
#علامه_مروجی_سبزواری(طال عمره)
⬇️برگرفته از:
جلسهٔ #پنجم_حدیث_معراج
May 11
مستند صوتی شنود - 07.mp3
18.53M
🎙 مستند صوتی شنود، قسمت ۷
(تجربه نزدیک به مرگ یک مسئول امنیتی در بیمارستان بقیه الله تهران)
🔺 تجربهگر #کتاب_شنود در پی حذف برخی قسمتها توسط ارشاد، تصمیم به روایت صوتی تجربه خود گرفته است و استاد امینیخواه مستندات روایی مرتبط با تجربه را بیان میدارد.
جلسه هفتم:
#مستند_صوتی_شنود
#مستند_صوتی_شنود
کلبه عشاق
https://eitaa.com/joinchat/1612055109C9004ffddfc
May 11