بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما،شماره 17
(انتخاب جناب آقای امیدرضا بصیری)
آقای اصغر طاهرزاده شرح مفصلی📖 بر نامه 31 هج البلاغه نوشتهاند، تحت عنوان «فرزندم این چنین باید بود» در دو جلد که فایل هر دو جلد از لینکهای زیر قابل دانلود کردن است.⬇️⬇️⬇️
http://lobolmizan.ir/book/1440/فرزندم-اینچنینید-(شرح-نامه-31-نهج-البلاغه)---جلد-اول
http://lobolmizan.ir/book/1199/فرزندم-اینچنینید-(شرح-نامه-31-نهج-البلاغه)---جلد-دوم
@banahjolbalaghe
بسم الله
یکی از درخشانترین بیانات در باب امامت، روایت مفصلی است که از امام رضا ع در جوامع روایی نقل شده است.
بزرگان مطالعه و دقت در فرازهای آن را اکیدا توصیه می کنند.
متن و ترجمه این حدیث در دو فایل زیر قابل دسترسی است
@banahjolbalaghe
⬇️⬇️⬇️👇👇⬇️👇👇⬇️⬇️⬇️
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره 7
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
⁉️جز علی ع کسی شایسته نوشتن نبود!
⬅️جرج جرداق George Jordac محقق، شاعر و نمایشنامه نویس #مسیحی لبنانی و یکی از شیفتگان مکتب شیعه و عاشقان علی (ع) و استاد ادبیات و فلسفه اسلامی در دانشگاه بیروت بود.
📚وی 30 جلد کتاب تدوین کرده که مهمترین آن، «صوت العدالة الانسانیة» است.
همزمان با اتمام تالیف این کتاب، جرداق نامهای 📨 را به همراه یک نسخه از کتاب به محضر آیت الله #بروجردی ارسال میکند.آیت الله بروجردی از آن استقبال میکنند و توصیه میکنند که این کتاب ترجمه شود.
جرج درآبان 1393 در88 سالگی درگذشت.🏴
🔵🔵🔵 #جرج_جرداق درباره اینکه چرا در مورد شخصیت دیگری غیر از علی علیه السلام کتابی ننوشت، گفته است:
📣عده ای از اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر به من پیشنهاد میکردند که مثلا در مورد #عمر یا دیگران بنویسم... اما من نپذیرفتم. نه به این خاطر که بخواهم بگویم عُمَر یا کس دیگری بد است نه اصلا اینطور نبود بلکه من پس از علی علیه اسلام کسی را شایسته نوشتن ندیدم و تصمیم گرفتم که جز در مورد علی(ع) ننویسم.
@banahjolbalaghe
⬇️⬇️⬇️👇⬇️⬇️⬇️
علامه محمدتقی جعفری *جرج جرداق شیفتگان مرام علی ع و کلام علی ع
@banahjolbalage
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 14
🌾🌴🍃🌻☘🌛
👈#شوق_به_هدایت_دشمن حتی در میدان جنگ 3
#خطبه_55 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا ....
🖊به خدا سوگند جنگ [با شامیان] را یک روز هم به تأخیر نینداختم مگر اینکه طمع داشتم گروهی [از شامیان] به من ملحق شوند به وسیله من هدایت شوند و با نور من راه بیابند. این برای من مطلوبتر از آن است که در حال گمراهی به قتلشان برسانم.
نکته👇
📝علی ع آنقدر به هدایت دشمن علاقه نشان میداد، که یارانش نیز از او الگو گرفته بودند.⏬
✅در یکی از روزهای نبرد #صفین، جوانى از لشكر #شام خارج شد و به سوى لشكر امام عليه السّلام هجوم آورد. مرتّب شمشير مىزد و لعن مىكرد و دشنام مىداد و پیش میآمد.
⬅️ «هاشم مرقال» كه از صحابه معروف على عليه السّلام و در برخی ایام پرچمدار ميدان صفين بود، به او گفت: اى جوان روز قيامت بايد در برابر اين لعن و دشنامی که میدهی پاسخگو باشى و حساب اين پيكار را پس بدهى.
↖️جوان گفت: من به این دلیل با شما مىجنگم كه شنیدهام شما و رئيس شما (على عليه السّلام) نماز نمىخوانید و رئيس شما خليفه ما عثمان را كشته و شما هم او را يارى كرده ايد.
⬅️#هاشم_مرقال، ماجراى قتل #عثمان را براى او شرح داد و براى او روشن کرد كه على عليه السّلام نخستين كسى بوده كه با پيامبر نماز گزارده و از همه مردم به دين خدا آگاهتر است و ياران او شب زنده دارانی کمنظیرند.
سخنان «هاشم» جوان را منقلب كرد، صدا زد 📢اى بنده خدا، آدم صالحی به نظر میرسی. (و سخنانت نور صدق و راستى دارد) آيا راه توبه اى براى من سراغ دارى؟
⬅️گفت: آرى به سوى خدا بازگرد، او توبه تو را مىپذيرد.
جوان دست از جنگ كشيد و به سوی شام برگشت.
مردى از شاميان 👹به او گفت: «اين مرد عراقى فريبت داد» جوان گفت: نه. نصيحتم كرد❗️
بهج الصباغة ج 10، ص 269 تا 272
#تبلیغات_معاویه
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره18
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی )
🔵پانزده توصیه امام علی علیه السلام درباره دعا:⏬⏬
1.. خداوند به تو اجازه دعا کردن داده است :
وَ اعْلَمْ أَنَّ الَّذِي بِيَدِهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ قَدْ أَذِنَ لَكَ فِي الدُّعَاءِ
2.. ضمانت کرده که دعای تو را می شنود:
وَ تَكَفَّلَ لَكَ بِالْإِجَابَةِ
3.. تا از او نخواهی، عطا نخواهد کرد و مادامیکه از او رحمت نخواهی بر تو رحمت نکند:
وَ أَمَرَكَ أَنْ تَسْأَلَهُ لِيُعْطِيَكَ وَ تَسْتَرْحِمَهُ لِيَرْحَمَكَ
4.. چیزی بین تو و خودش قرار نداده تا نتوانی با او حرف بزنی:
وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُكَ عَنْهُ
5.. و تو را مجبور نساخته تا بین تو و او کسی وساطت کند:
وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ
6.. صدای بلند و آهسته را از تو می شنود:
فَإِذَا نَادَيْتَهُ سَمِعَ نِدَاكَ وَ إِذَا نَاجَيْتَهُ عَلِمَ نَجْوَاكَ
7.. نیازها، مشکلات، همّ و غم و گرفتاری های خود را باو در میان بگذار و در کارها از او کمک بجوی:
فَأَفْضَيْتَ إِلَيْهِ بِحَاجَتِكَ وَ أَبْثَثْتَهُ ذَاتَ نَفْسِكَ وَ شَكَوْتَ إِلَيْهِ هُمُومَكَ وَ اسْتَكْشَفْتَهُ كُرُوبَكَ وَ اسْتَعَنْتَهُ عَلَى أُمُورِكَ
8.. چیزهایی را از او بخواه که جز او در برآوردنش قادر نیست مانند طول عمر، صحت و سلامتی و وسعت ررزق و روزی:
وَ سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَيْرُهُ مِنْ زِيَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ
9.. خداوند کلید های خزائن خود را در اختیار تو قرار داده و اجازه داده است هر لحظه به او نیاز داشتی صدایش کنی و درهای نعمت و رحمتش را به سوی خود بگشایی:
ثُمَّ جَعَلَ فِي يَدَيْكَ مَفَاتِيحَ خَزَائِنِهِ بِمَا أَذِنَ لَكَ فِيهِ مِنْ مَسْأَلَتِهِ فَمَتَى شِئْتَ اسْتَفْتَحْتَ بِالدُّعَاءِ أَبْوَابَ نِعْمَتِهِ وَ اسْتَمْطَرْتَ شَآبِيبَ رَحْمَتِهِ
10.. اگر استجابت دعای تو به طول انجامید نگران مشو چرا که امکان دارد در نیت خود خالص نبودی:
فَلَا يُقَنِّطَنَّكَ إِبْطَاءُ إِجَابَتِهِ فَإِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلَى قَدْرِ النِّيَّةِ
11.. گاه نیز عدم استجابت دعای تو اجری بیشتر و ثوابی جزیل برای توست:
وَ رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْكَ الْإِجَابَةُ لِيَكُونَ ذَلِكَ أَعْظَمَ لِأَجْرِ السَّائِلِ وَ أَجْزَلَ لِعَطَاءِ الْآمِلِ
12.. گاه نیز آنچه خواستی به صلاح تو نبوده و خداوند بهتر از آن را در دنیا یا آخرت به تو عطا می کند:
وَ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّيْءَ فَلَا تُؤْتَاهُ وَ أُوتِيتَ خَيْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا
13.. گاه نیز خواسته تو به ضرر تو و دین توست که خداوند با استجابت نکردن آن، آن ضرر را از تو دفع می کند:
أَوْ صُرِفَ عَنْكَ لِمَا هُوَ خَيْرٌ لَكَ فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ فِيهِ هَلَاكُ دِينِكَ لَوْ أُوتِيتَهُ
14.. پس سعی کن چیزی را طلب کنی که به نفعت باشد نه به ضررت:
فَلْتَكُنْ مَسْأَلَتُكَ فِيمَا يَبْقَى لَكَ جَمَالُهُ وَ يُنْفَى عَنْكَ وَبَالُهُ
15.. پس مال و ثروت، نه برای تو می ماند و نه تو برای آن (یعنی مال و ثروت را درخواست مکن):
فَالْمَالُ لَا يَبْقَى لَكَ وَ لَا تَبْقَى لَه
#دعا
@banahjolbalaghe
بسم الله
#برشی_از_نامه31_به_انتخاب_شما، شماره19
(انتخاب حجة الاسلام و المسلمین سید عباس حسینی)
🔵10نکته از امیرالمومنین علیه السلام در مورد #توبه و انابه⏬⏬
1.. خداوند مانع توبه کردن بندگان نیست:
وَ لَمْ يَمْنَعْكَ إِنْ أَسَأْتَ مِنَ التَّوْبَةِ
2.. صبر خداوند فراوان است و در عقوبت گنهکار عجله نمی کند:
وَ لَمْ يُعَاجِلْكَ بِالنِّقْمَة
ِ
3.. زمانی که کسی از گناه بازگردد او را سرزنش نمی کند:
وَ لَمْ يُعَيِّرْكَ بِالْإِنَابَةِ
4.. انسان با هر گناهی مستحق این است که رسوا شود ولی خدا چنین نمی کند:
وَ لَمْ يَفْضَحْكَ حَيْثُ الْفَضِيحَةُ بِكَ أَوْلَى
5.. خداوند سریع الرضاست و زود راضی شده و توبه را سریع می پذیرد:
وَ لَمْ يُشَدِّدْ عَلَيْكَ فِي قَبُولِ الْإِنَابَةِ
6.. در پذیرفتن توبه از بندگان، جریمه ای مشخص نمی کند:
وَ لَمْ يُنَاقِشْكَ بِالْجَرِيمَةِ
7.. هیچ کس را از رحمت خود محروم نمی کند:
وَ لَمْ يُؤْيِسْكَ مِنَ الرَّحْمَةِ
8.. بلکه پاک شدن از گناه را ثواب تلقی می کند و برای توبه نیز ثواب می دهد:
بَلْ جَعَلَ نُزُوعَكَ عَنِ الذَّنْبِ حَسَنَة
ً
9.. آنقدر کریم است که برای هر کار قبیحی یک گناه و برای هر کار خوبی ده ثواب می نویسد:
وَ حَسَبَ سَيِّئَتَكَ وَاحِدَةً وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشْراً
10.. در توبه و عذرخواهی را به روی بندگان گشوده است:
وَ فَتَحَ لَكَ بَابَ الْمَتَابِ وَ بَابَ الِاسْتِعْتَاب
@banahjolbalaghe
بسم الله
در « #با_معارف_نهج، شماره 14» این بخش از نهج البلاغه مورد بحث قرار گرفته است👇
#خطبه_55 ...فَوَاللَّهِ مَا دَفَعْتُ الْحَرْبَ يَوْماً إِلَّا وَ أَنَا أَطْمَعُ أَنْ تَلْحَقَ بِي طَائِفَةٌ فَتَهْتَدِيَ بِي وَ تَعْشُوَ إِلَى ضَوْئِي وَ ذَلِكَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَقْتُلَهَا عَلَى ضَلَالِهَا ....
جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای طالبیان با نگاهی انتقادی به ترجمهای که در ذیل این متن ارائه شده بود، برای بنده نوشتهاند:
✍ برای شمارهٔ 14 ترجمه ای از خود ارایه می کنم که به نظرم ترجمه ای است دقیقتر و وفادارتر به مفاهیمی که به لحاظ لغوی در بطن الفاظ این عبارت خفته اند :
⬅️و روزی جنگ را واننهادم جز در حالی که من امید می بردم گروهی به(دست) من هدایت یافته و در شبانگاه (گمراهی که جایی را نمی بینند) بسوی نور من رو اورند و ان (هدایت که بعید به نظر می رسد ) نزد من محبوب تر از انست که انها را در حال گمراهیشان به هلاکت رسانم.
✔️باید توجه داشت که واو مابعد الا حالیه بوده ذلك اشاره به بعيد دارد. ازدیگرسوبه نظرم در ترجمه ها مفاهیم مستتر در تعشو الی ضويي به خوبي بازتابانده نشده است.
#یادداشتی_از_یک_خواننده #ترجمه
@banahjolbalage
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 13
🌾🌺💐🌺🍃
#خطبه_2: أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ
در این جمله کلمههای «استتماما» و «استسلاما» و «استعصاما» از نظر نحوی برای کلمه «احمده» "مفعولله تحصیلی" هستند و در نتیجه بیان میکنند که حمد کننده با حمد کردن خداوند به سه مطلوب مهم دست مییابد:⏬⏬⏬
1⃣به وسیله حمد الاهی از خدا میخواهد که نعمتهایش را بیفزاید(اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ)،
2⃣به وسیله حمد الاهی به مقام تسلیم بودن در برابر عزت الاهی دست مییابد(اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ)،
3⃣به وسیله حمد الاهی در درون خود قدرت پرهیز از معصیت را ایجاد میکند ( اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ).
امام ع این سه عنصر را مفعولله برای حمد قرار دادهاند تا به مخاطبشان بفهمانند که بین «حمد» و «این سه عنصر» چنین رابطهای وجود دارد. توجه به این رابطه در عرصه ذهن، فهم ما را از مقوله «حمد» عمیق خواهد کرد چنانکه در عرصه عمل نیز حمد کردن الاهی اگر با توجه به این سه غایت باشد، حمد کردنمان را مؤثرتر و مفیدتر خواهد کرد.
چنین مفهوم ارزشمندی که در عرصه ذهن و در عرصه عمل، آثار خوبی دارد متاسفانه مورد غفلت بسیاری از مترجمان قرار گرفته و بسیاری از آنان در ترجمههایی که ارائه کردهاند، نتوانستهاند رابطه سیستمی موجود در بین #حمد و این سه عنصر را به درستی تبیین کنند.
#مفعول_له #ترجمه_ساختارهای_نحوی #آثار_حمد
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره8
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
مرحوم دشتی و جرج جرداق
مرحوم #دشتی در مقدمه ترجمه نهج البلاغه مینویسد:✍
«از آغاز تحصيلات حوزوى كه ترجمههاى موجود را مطالعه مىكردم و كاستىهاى مفهومى را مىيافتم، نگران و در فكر چاره انديشى بودم كه يكى از نوشتههاى #جرج_جرداق مسيحى را خواندم كه اعتراف كرده بود: «جاذبههاى كلمات امام على عليه السّلام شورى در من ايجاد كرد كه 200 بار نهج البلاغه را مطالعه كردم». 😯😯
⬅️چنان بر خود لرزيدم و به تعصّب و غرور اعتقادى من ضربه وارد شد كه تا مدّتى حالت عادّى نداشتم.‼️‼️
و بر خود نفرين میکردم كه چرا يك #مسيحى 200 بار نهج البلاغه را مىخواند امّا من كه خود را از شيعيان امام على عليه السّلام مىشمارم و ادّعاى محبّت و ولايت او را دارم به راستى چند بار نهج البلاغه را خواندهام و با مفاهيم ارزشمند آن به چه ميزان آشنايى دارم⁉️
ما كه در خانواده شيعه، از پدر و مادرى شيعه، و از خاندان شيعه و در كشور شيعيان قرار داريم، چرا بايد با نهج البلاغه بيگانه باشيم⁉️».
@banahjolbalaghe
بسم الله
📢📢برشی از سخنرانی جناب استاد یوسفی غروی
درباره ماجرای حذف مطاعن از بحارالانوار توسط آیت الله بروجردی👇⬇️👇👇⬇️👇
در روزگار مرجعیت آیتالله العظمی بروجردی، بنا بود به دست حاج شیخ محمد تقی آخوندي در قاهره دارالتقریبی تأسیس و فقه شیعه به الازهر مصر وارد شود، اما این طرح با مشکلات و کارشکنیهای فراوانی روبهرو شد.
برخی از کارشکنان و مخالفان تأسیس دارالتقریب، با عنوان کردن بعضی از نقاط چالشی و اشکال برانگیز درباره شیعه، تلاش میکردند مانع رسیدن شیخ محمد به اهداف تقریب مذهب اسلامی شوند.
یکی از کارشکنیهای مخالفان، بهانهجویی به دلیل چاپ کتاب بحارالانوار 📚در تهران بود؛ چرا که در جلد هشتم 8⃣آن چاپ، بر مسئله امامت امیر مؤمنان علی(ع) و ابطال خلافت و طعن خلفا بحث شده بود.
در پی بهانهجوییها علیه تأسیس دارالتقریب، به ناچار مرحوم شیخ محمد تقی قمی از قاهره به قم سفر کرد و نظر مرحوم آیتالله بروجردی را جهت برپایی تقریب به عنوان یک ضرورت جلب کرد و نهایتاً آیتالله بروجردی متنی را امضا کرد که جلد هشتم 8⃣بحارالانوار که شامل کتاب امامت و کتاب فتن و محن «کتاب الامامة و کتاب الفتن و المحن» میشود، تحقیق و چاپ نشود.✂️
بعد از امضای مرحوم آیت الله بروجردی به عنوان مرجع اعلای شیعه در آن زمان مبنی بر عدم تجدید چاپ جلد هشتم کتاب، عدهای از کارشکنان با بهانهجویی جدیدی مبنی بر اینکه احتمال چاپ این کتب از سوی بقیه مراجع شیعه یا دولت ایران وجود دارد، مانع راهاندازی دارالتقریب و ورود فقه شیعه به الازهر شدند.
در پی این بهانهجویی بار دیگر، محمد تقی قمی از قاهره به خدمت مرحوم بروجردی در قم رسید و با اجازه از او به دربار محمد رضا شاه رفت و با امضایی از طرف محمد رضا پهلوی به عنوان شخص اول سیاسی مملکت مبنی بر ممنوعیت چاپ جلد هشتم بحارالانوار به قاهره بر گشت و بالاخره نظر آنان را جلب کرد.
پس از انقلاب نیمی از جلد هشتم 📚بحارالانوار 📚که تنها کتاب امامت بود، به نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسید و نیم دیگر آن که کتاب فتن و محن بود، بر ممنوعیت چاپ باقی ماند.
اوایل انقلاب، برخی که به تعبیر امام خمینی(ره) ولایتیهایی بی دیانت بودند، این توقف چاپ را به مرحوم امام خمینی و انقلاب نسبت داده و برخی از آنان به عمد حقایق را کتمان کردند.
شخصی به نام عبدالزهراء حسینی که در ولایت خود درباره امیرمؤمنان علی(ع) دچار افراط شده بود، کتاب مطاعن «فتن و محن» بحارالانوار را نیز به روش تحقیقی شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی به تحقیق درآورده بود و در دارالاضواء بیروت با نام مستعار خود به چاپ رسانید.
کتاب فتن و محن 📖در مجلدات 29 ، 30 و 31 چاپهای امروزی بحار آمده است و در جلد 31 و 95 بحارالانوار نشر دار الإحیاء التراث العربی، در کتابهای «فتن و محن» و «اعمال ایام و ماهها» روایتی مبنی بر عید بودن نهم 9⃣ربیعالاول به سبب هلاکت عمر بن خطاب آمده است که به دلایل فراوانی، این روایت ساختگی است...
ادامه مطلب در این لینک👇
http://www.dinpajoohan.com/article15999.html
#مناسبتی،شماره11 #وحدت_مسلمین #دارالتقریب
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره15
🌾🌴🍃🌻☘🌛
#قیاس_امت_با_اهل_بیت_ممنوع، شماره1
#خطبه_2 : «... لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ (ص) منْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَدا»
(هیچ فردی از این امت نباید با آل محمد (ص) مقایسه شود و کسانی که نعمت آل محمد ص به دستشان افتاده با آل محمد (ص) مساوی نیستند.)
📢نکته اول (منظور ا زکسانی که نعمت آل محمد ص را تصاحب کردند):
ابن ابی الحدید به تصریح نوشته است ✍منظور از کسانی که نعمت آل محمد (ص) به دستشان افتاده (مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْه)، کسانی مانند معاویه هستند که حق ایشان را تصاحب کردند (و إنما هي إشارة إلى من یغلب عليه و جحد حقه كمعاوية و غيره)
ابن ابی الحدید در بیان مصادیقِ «مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ» معاویه را صریحا نام برده ولی مصادیق دیگر را به صراحت بیان نکرده و با تعبیر مبهمِ «غیره» از آنان یاد کرده است.
روشن است که وی در بین واقعیتهای تاریخی و وفاداری به خلفا گرفتار شده و برای برون رفت از این گرفتاری ناچار شده است مبهم گویی کند.
📢نکته دوم (قیاس با اهل بیت):
به نظر میرسد یکی از دلایل این که امیرالمؤمنین (ع) کسی را با خود مقایسهپذیر نمیدانستند، از این رو بوده است که ایشان از اهل بیت (ع) بودهاند و از همان زمان صدر اسلام، پیامبر اکرم (ص) بر این مطلب پافشاری کرده بودند که هیچ کس با اهل بیت مقایسهپذیر نیست.
حتی در روایات معتبر اهل تسنن 📚نیز آمده است که کسی با اهل بیت مقایسه شدنی نیست.👇
👈مؤلف سبل الهدی، که یکی از سیرهنویسان 📝 مهم اهل تسنن است، در بحث از اهل بیت، بابی را به همین موضوع اختصاص داده و آن را «فی أنّهم لا یقاس بهم احد» نامیده و روایت نبوی را نیز در آن گنجانده است. (صالحى شامى، محمد بن يوسف، سبل الهدى،ج11،ص:7)
👈طبری فقیه بزرگ شافعی نیز در کتاب ذخائر العقبی📒، بخشی را به همین موضوع اختصاص داده و آن را «ذكر أنهم لا يقاس احد بهم» نامیده است.
#مقام_اهل_بیت ع #اهل_سنت_و_اهل_بیت
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شهید_مطهری_در_نهج، شماره3
🌾🌷🌻☘🌱🎄
حضرت امیر علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند:
در موارد متعدد از پیامبر صلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمودند: لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتَع #نامه_53
شهید مطهری ره این جمله را در بردارنده دو معنا می دانند:⬇️
🔵يكى اين كه مردم به طور كلى روحيه ضعف و زبونى را از خود دور كنند و در مقابل قوى (هر اندازه قوى باشد) شجاعانه بايستند، لكنت به زبانشان نيفتد، ترس نداشته باشند - كه ترس از جنود ابليس است-
🔵ديگر اين كه اصلا نظامات اجتماعى بايد طورى باشد كه در مقابل قانون، قوى و ضعيفى وجود نداشته باشد. {ضعیف هم بتواند به راحتی حق خود را از قوی بدون هیچ ملاحظه ای بگیرد.}
#ویژگیهای_جامعه_اسلامی
@banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره9
🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴
« مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ» #حکمت_440
چقدر عجیب است ویرانگری خواب، برای تصمیم¬های مهم.
🔵عناصر زیباشناختی: ایجاز، امکان حمل عبارت بر معانی متعدد
این جمله کوتاه تاب دلالت بر معانی زیر را دارد:⬇️⬇️
⬅️معنای اول:
گاهی انسان مجدّانه تصمیم دارد که فردا کاری انجام دهد لکن وقتی صبح از خواب برمی خیزد، از کار خویش منصرف می شود. ( اشاره به لزوم تأنّی و دقت بیشتر و پرهیز از شتابزدگی در تصمیم گیری ها دارد).
⬅️معنای دوم:
خواب گاهی موجب فوت فرصت و از دست رفتن زمان کافی برای انجام کارهای مهمی است که انسان تصمیم بر انجام آن داشته است. (اشاره به ضعف انسان که چگونه خواب او را از امور مهم بازمی دارد).
⬅️معنای سوم:
نوم اشاره به خواب غفلت و یوم اشاره به دنیاست. یعنی خواب غفلت سبب می شود که مهمترین تصمیمها را (که پرداختن به آخرت است) فراموش کنیم.
⬅️معنای چهارم:
انسان گاهى در روز تصميم مىگيرد كه شب سير كند تا زودتر به منزل برسد اما با فرارسیدن شب نمیتواند خواب شیرین را رها کند و به عزائم الیوم (تصمیمی که در هنگام روز گرفته بود) برسد. (اشاره به آفت رفاه طلبی بر سر راه رسیدن به خواسته های بزرگ است).
#ایجاز #حمل_بر_معانی_متعدد
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵🔵 این مرد با"نهج البلاغه" چهل اروپایی را شیعه کرد
1⃣ناگهان نهج البلاغه🌷
... روزی در اوج افسردگی و ناامیدی، چشمم به کتابی📖که آن را یکی از دوستانم در زمان دانشجویی به من هدیه داده بود، افتاد. با بی حوصلگی کتاب را از وسط باز کردم و چند دقیقه ای مشغول به مطالعه آن شدم، اما هر چقدر که میخواندم عطشم برای مطالعه آن بیشتر و بیشتر می شد.
2⃣سفر به ایران ✈️و تشرف به اسلام 🕌❗️
پس از مطالعه صفحاتی از این کتاب، با خود گفتم نویسنده چنین مطالبی نمی تواند انسانی عادی باشد؛ پس باید حتما با نویسنده آن آشنا شوم و خوشبختانه پرس و جوهایم نشان داد که «علی» را فقط میتوان در ایران پیدا کرد و شناخت. برای همین تصمیم گرفتم به ایران سفر کنم تا آتشی که در دلم مشتعل شده بود را خاموش کنم...
3⃣بازگشت به وطن🚎
شش ماه پس از تشرفم به اسلام، وقتی به کشورم باز گشتم، 🛩 خانوادهام فکر می کردند که من تروریست شدهام و می خواهم آنها را بکشم، به محض ورودم به خانه، دست پدر و پای مادرم را بوسیدم و از آن پس نمی گذاشتم حرفی از آنها زمین بماند و یا دوبار تکرار شود و با جان و دل به آنها خدمت می کردم.
4⃣مسلمان شدن خانواده با نهج البلاغه📙
روزی پدرم مرا خطاب قرار داد که چرا هر روز دست من و پای مادرت را می بوسی و خودت را اینقدر کوچک میکنی لااقل تنها دست او را ببوس؛ گفتم رسول خدا فرموده «بهشت زیر پای مادران است» و این مطلب آغازی بر آشنایی آنها با خداوند، پیامبر و اهل بیت(ع) و شروع مطالعه نهج البلاغه شده و پس از مدتی شیعه شدند.
5⃣«نهج البلاغه»📚 ظرفیتی عظیم.❗️
امام علی(ع) معجزه الهی و کتابش نیز پرتویی از همان اعجاز است؛ نهج البلاغه را به هر کدام از اطرافیان خود میدادم پس از مدتی شیعه شده و بدین ترتیب نزدیک به ۴۰ نفر از اقوام من شیعه شدند.
لینک خبر: http://rahyafte.com/19479/%D9%86%D9%87%D8%AC-
#تازه_مسلمان
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره 14
🌾🌺💐🌺🍃
👈#کلمه_العفة (شماره 3)
فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ... وَ مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّة #حکمت_252
(خداوند ایمان را برای پاک کردن از شرک،...و دوری از دزدی را برای تحقق عفت (؟!) مقرر فرمود)
🔔چنانکه گذشت (ن ک: #با_مترجمان_نهج، شماره 6) کلمه عفّت در عربی به معنای "خودداری از هر عمل قبیح" ولی در فارسی به معنای پاکدامنی (خودداری از گناهان جنسی) به کار میرود. در متن نهج البلاغه کلمه عفت یا مشتقات آن به معنای عربی خودش به کار رفته و نباید به معنای عفیف فارسی (که اخص از آن است) برگردانده شود.
یکی از نمونههای کاربرد کلمه عفت همین حدیث بسیار زیبا است. در این حدیث شریف بیان شده است که خداوند دزدی را ممنوع کرد تا "عفت" به وجود بیاید.
🔷 عفت معنای بسیار لطیفی دارد که برای درک دقیق آن خوب است به صفت «قناعت» نیز توجه کنیم. «قناعت» یک صفت درونی است. این صفت اگر در انسان به وجود بیاید، موجب میشود انسان از هرنوع دست درازی به سوی حقوق و اموال دیگران خودداری بکند. این خودداری (به عنوان یک وصف بیرونی) از همان صفت قناعت (به عنوان یک وصف درونی) حاصل میشود. همین خودداری معنای دقیق و لطیفِ کلمه «عفت» است.
حال در این حدیث شریف نیز حضرت میخواهند بفرمایند خداوند دزدی را ممنوع کرد تا صفت «خودداری از دست درازی به مال دیگران» در انسان به وجود بیاید و تقویت شود.
📢 بنابراین این حدیث ربطی به عفت جنسی و پاکدامنی ندارد ولی در بین مترجمان نهج البلاغه مترجمی که حدیث را دقیق ترجمه کرده باشد، نیافتم.
#کلمه_عفت
#کلمه_قناعت
@Banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ارسالی از یک خواننده کانال
در پست قبلی (#با_مترجمان_نهج، شماره 14) عرض شده بود که در جمله «فَرَضَ اللَّهُ...مُجَانَبَةَ السَّرِقَةِ إِيجَاباً لِلْعِفَّة» کلمه عفت به معنای پاکدامنی نیست بلکه به معنای «خودداری از دست درازی به مال دیگران» است. در همان جا این نکته نیز بیان شده بود که در بین مترجمان نهج البلاغه مترجمی که حدیث را دقیق ترجمه کرده باشد، یافت نشد.
جناب آقای جواد لطفی، از خوانندگان کانال، لطف کردهاند و از سه نفر از مترجمان، ترجمه هایی فرستاده اند که ظاهرا در ترجمه خود به این نکته دقت داشته اند:
1⃣مترجم نخست: کتر مهدی جعفری که چنین ترجمه کردهاند:
برکنارداشتن دزدی را برای پایدارکردن پاکدستی
2⃣ و 3⃣مترجمان دوم و سوم آقایان استادولی و دکتر گرماردوی هم نوشتهاند:
دوری از دزدی را برای رعایت خویشتنداری
💐از ایشان و دیگر خواننده های محترمی که درباره محتوای کانال احساس مسئولیت یشتری دارند، قدردانی میشود.
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 11 #ترجمه
@Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج، شماره9
🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝
بخشهایی از نامه📨 #جرج_جرداق به آیت الله بروجردی
که همراه با کتاب 📖صوت العداله الانسانیه به ایشان تقدیم شد. ⬇️⬇️👇
✍✍من در حالات و سیره و تاریخ زندگی امام علی مطالعه کردهام و در آن اصول ، مبانی و معانی بزرگی را یافتهام که تازه بشریت امروز و مخصوصا دنیای غرب ادعای رسیدن به آن معانی را دارد😦
غربیها کم و بیش این معانی را در زندگی آن امام عظیم یافته بودند اما نخواستهاند قبول کنند که افتخار خلق این مفاهیم برای شرق است و پیش از غربیها و قرنها پیش در شرق، کسی بوده است که همه این اصول و حقایق را درک کرده و بیان کرده است، و از این جهت این واقعیت را کتمان کردهاند.
در شرق هم دانشمندان و علما، چنان که باید، این اصول را از سیره و حال و مقال آن حضرت استخراج نکردهاند... 😢😪
این کتاب را نوشتم و شما (حضرت #آیت_الله_بروجردی) بعد از مطالعه تصدیق مینمایید که "إنی أنصفت الإمام بعض الإنصاف"، من توانستهام تنها بخشی از انصاف را درباره این مرد رعایت کنم.
من شما را شایسته ترین و لایق ترین شخصیتی یافتم که این کتاب را به او هدیه نمایم، لذا آن را به شما اهدا می کنم.
#جهانی_بودن_مفاهیم_نهج
@banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝نقد ارسالی از یک خواننده کانال
در «#بازیباییهای_نهج، شماره9) برای جمله «ما انقض النوم لعزائم الیوم» چهار معنای محتمل ذکر شد.
جناب آقای سید مرتضی حسینی کمال آبادی از اساتید حوزه قم، برای این حدیث معنای پنجمی را احتمال داده و متن زیر را برای بنده نوشتهاند:⬇️
✍سلام علیکم
با تشکر از کانال فاخر نهج
آیا از عبارت فوق معنای پنجمی را نیز می توان بهره برد و آن اینکه برخی مردم برای خوابهایشان حجیت قائل هستند چنانکه بر تصمیم های قطعی و ضرور خواب را حاکم می سازند! این حدیث نه از باب توصیه بلکه از باب توصیف میخواهد از مردمی ابراز تعجب کند که خوابهایشان را بر عزائم بیداری شان مقدم میکنند. 🍃
🔵ضمن تشکر از لطفی که ایشان به کانال داشته و دارند، توضیح این نکته ضروری است که نوم در زبان عربی حقیقتا به معنای رؤیا نیست و در برداشت جناب استاد کمال آبادی، به صورت مجاز مرسل در رویا به کار رفته است.
#یادداشتی_از_یک_خواننده شماره 12
@banahjolbalaghe