اندیشکده برهان
📻 گفتگوی دو تن از کارشناسان #اندیشکده_برهان، آقایان #سیدامیرعلی_ناقدی و #علی_غزالی با #رادیو_گفتگو در قالب برنامه #سیاستنامه
⏱ زمان: 24 مرداد 1398، ساعت 22، شبکه رادیویی گفتگو
💡 موضوع: #بیانیه_گام_دوم_انقلاب و #مدیریت_جهادی
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 غدیر، محور #وحدت_اسلامی
🔺 لزوم اتخاذ رویکردی وحدتبخش در قبال مسئلهی غدیر خُم
🔹 واقعه #غدیر، به لحاظ تأکیدی که بر «ولایت» علیبنابیطالب (ع) دارد ـ فارغ از تأویل معنای «مولا» ـ اهمیت بسزایی داشته و در نوع خود، با هیچ واقعهی دیگری قابل قیاس نیست.
🔹 اگرچه مبنای اختلافنظر در میان امت، زمانی آشکار میشود که تأویل دقیق معنای «مولا» تبیین شود، اما بنای نوشتار حاضر بر آن نیست که منشأ اختلاف را در ماجرای غدیر مورد کنکاش قرار دهد، بلکه بر آن است تا این فرضیه را به اثبات برساند که باطن ماجرای غدیر ـ برخلاف ظاهرش که اختلاف میان #سنی و #شیعه را بر سر جانشینیِ #رسول_خدا (ص) موجب میشود ـ حاکی از وحدت است؛ اتفاقاً اگر این منشأِ وحدتآفرین، مبنای تحلیل قرار گیرد، واقعهی غدیر چهبسا دیگر محل اختلافِ مذاهب اسلامی نخواهد بود.
🔹 در نوشتار حاضر، سعی خواهد شد به دو زمینهی اصلیِ وحدتآفرین در ماجرای غدیر اشاره شود:
✅ یکی شخصیت #علیبنابیطالب که میتواند به خودیِ خود، محور #وحدت باشد؛
✅ دیگری نحوهی مواجههی برخی از بزرگان شیعه با ماجرای غدیر که ماحصل آن، شناساندنِ هرچه بهتر #تشیع به #اهلسنت و نتیجتاً فروکش کردن آتش کینهها و کجفهمیهای فریقین نسبت به یکدیگر است.
👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉
✍ #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#عید_غدیر #ولایت
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
🔶 محبّت و فضائلِ علیبنابیطالب، محور وحدت
⭕️#علیبنابیطالب، تنها شخصیت در میان جانشینان بعد از #رسول_خدا است که #سنی و #شیعه، در کسوت #امام امت و خلیفهی #رسول_خدا، بر او اتفاق نظر دارند. وی از منظر اهلسنت، در زمرهی #خلفای_راشدین و یکی از ۴ خلیفهی اول مسلمین است ـ که اعتبار و جلال آنها محل مناقشه نبوده و از منظر اهلسنت، کاملاً مقبول هستند ـ به علاوه آنکه در میان شیعیان، به عنوان اولین امام شیعیان محسوب میشود.
🔶#زمخشری، عالم بزرگ اهلسنت، در کتاب خود این حدیث را از زبان رسولالله (ص) نقل میکند که آن حضرت فرمودند:
🔻«هرکس با #محبت آل محمد بمیرد، «#شهید» از دنیا رفته است؛ بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت آل محمد بمیرد، مورد مغفرت و رحمت الهی قرار میگیرد؛… بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت #آل_محمد بمیرد، ملکالموت، او را به بهشت بشارت خواهد داد….»
🔶همچنین، دیگرانی چون #احمدبنحنبل، از این هم بالاتر، احادیثی را در وصف مقام و جایگاه شخصِ علیبنابیطالب میآورند:
🔻«احمدبنحَنبل میگوید: ابن نمیر الاعمش از… از علی (ع) نقل میکند که ایشان فرمودند: به خدا سوگند، رسولاللّه (ص) عهد کرد با من در این خصوص که: مرا [علی را] دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر منافق!»
⬅️وجود چنین احادیث و فضایلی ـ که در کُتب معتبر اهلسنت، شمار آن فراوان است ـ حکایت از این امر دارد که برادران اهلسنت نیز در حبّ اهلبیتِ رسول خدا، با شیعیان همنظر هستند. لذا محبت اهلبیت، یکی از آن محورهای بسیار مهمی است که میتواند فینفسه، کانون وحدت در میان آحاد امت باشد و در این میان، بازهم این علیبنابیطالب است که در صدر اهلبیت رسول خدا جای میگیرد.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1bLesuAbv1/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
May 11
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 🔟 و پایانی (نتیجه)
🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثتهای تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران
💡 هدف از سلسله پیامهای «ایران و خباثت انگلیس»، بازخوانی چند نمونهی بارز از خباثتهای تکبرآمیز دولت بریتانیا در قبال ایران در خلال دویست سال اخیر بود تا از این رهگذر روشن شود که این دولت استعمارگر و زیادهخواه، تا چه اندازه در قبال کشورمان «متکبر» بوده است؛ صفتی که #مقام_معظم_رهبری، آن را خصلت ذاتیِ دول استعماریِ غربی دانسته، میفرمایند: «آفت بزرگ دولتهای غربی، تکبّر آنها است»[1]
✅ اما همانگونه که در ابتدای این مجموعه پیامها نیز تأکید شد، طبیعتِ دشمن، دشمنی کردن است و اگر غیر از این باشد، باید تعجب کرد؛ اما مهم آن است که بدانیم مادامی که در طرف مقابلِ این دشمنیها، ارادهی مقاومت در برابر زیادهخواهی وجود داشته باشد، مستکبرین راه به جایی نخواهند برد؛ اما «اگر در طرف مقابل آنها، یک دولت ضعیفی، آدمهای مرعوبی وجود داشته باشند، این تکبّر کار خودش را میکند؛ مثل هر متکبّری که وقتی طرف از او ترسید، لرزید، عقبنشینی کرد، او خُب احساس میکند که این تکبّر را باید بیشتر کند...»[2] تجربهی زیست تاریخیِ ملت ایران در عهد جمهوری اسلامی نشان از همین ارادهی مقاومتِ ملت دارد؛ خاصه آنکه در چند سال اخیر، به تعبیر مقام معظم رهبری: «دوران بزنودررو تمام شده؛ اینجور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. اینجور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»[3]
آری! ملت ایران هرگونه تعرض به خاک و مایَملک خویش را ـ ولو در ابعاد محدود ـ به شکلی قاطع و هوشمندانه پاسخ میدهد:
🚀 موشکباران مقرّ تروریستهای تکفیری در شرق فرات توسط پهپادهای رزمی سپاه در پاسخ به حملهی تروریستیِ اهواز (در رژهی 31 شهریور 1397) و نیز حملهی موشکی به مواضع داعش در دیرالزور در پاسخ به حملهی تروریستیِ مجلس و حرم مطهر حضرت امام (ره) (در 17 خرداد 1396) دو پاسخ قاطع و محکمی بود که ملت ایران به زیادهخواهیهای نظام سلطه و مزدوران آنها داد که البته اینگونه پاسخهای معتبر، تنها محدود به پاسخ به عملیاتهای تروریستی نیست؛ بلکه رهگیری و انهدام #پهپاد جاسوسی آمریکاییِ #گلوبال_هاوک توسط نیروی #هوافضای_سپاه بعد از تجاوز پهپاد مذکور به حریم سرزمینی ایران (در تاریخ ۳۰ خرداد 1398) و توقیف نفتکش انگلیسی در #تنگه_هرمز را نیز میتوان به این فهرست بلندبالا افزود.
🛳 در خصوص نفتکش انگلیسی ذکر این نکته ضروریست که علت اصلیِ توقیف آن توسط ایران، عدم رعایت قوانین متداول دریانوردی توسط کشتی مذکور بود و لذا #جمهوری_اسلامی، حجّت فنی و تکنیکیِ کافی را برای توقیف آن در اختیار داشت؛ اما با تمام این اوصاف، نمیتوان از ارزش راهبردیِ این توقیف مقتدرانه توسط #سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چشم پوشید؛ زیرا در چارچوبی کلانتر باید این توقیف را در این راستا نیز تحلیل نمود که درست چند روز پیش از آن، نفتکش حاوی محموله نفتی ایران در جبلالطارق به بهانه ارسال نفت به #سوریه، توقیف شده بود و اگر پاسخی معتبر به این #دزدی_دریایی ـ به تعبیر مقام معظم رهبری ـ داده نمیشد، ممکن بود این حرکت دزدانه، به مرور زمان، تبدیل به رویّهای زیادهخواهانه از سوی نظام سلطه شود؛ اما با چنین اقدام بازدارندهای در سطح راهبردی توسط جمهوری اسلامی، عملاً فرصت موذیگری و طمعکاری از طرف مقابل ما ـ که همانا جبهه استکبار است ـ گرفته شد.
📚 پینوشتها:
1. گزیدهای از بیانات معظمله در دیدار ائمه جمه سراسر کشور، 25 تیر 1398.
2. پیشین.
3. بیانات معظمله در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 16 اردیبهشت 1394.
✍🏻 #گروه_تاریخ
#ایران_و_خباثت_انگلیس #انگلیس_خبیث
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 اشغال ایران در #شهریور_1320، یکی از سریعترین «اِشغال»های تاریخ!
🔺 به بهانه سالگرد تجاوز متفقین به خاک ایران در سوم شهریور 1320
💡 با نگاهی اجمالی به جنگهای کلاسیکِ تاریخ جهان، خصوصاً در دو قرن اخیر، میتوان دریافت که اشغال نظامی ایران در شهریور 1320ش در خلال #جنگ_جهانی_دوم، در شمار کوتاهترین جنگهای تاریخ معاصرِ جهان (و نه فقط ایران) جای میگیرد؛ جنگی که تنها 3 روز به طول انجامید (از 3 شهریور تا 6 شهریور 1320) و آنقدر کوتاه و تحقیرآمیز بود که از سوی برخی رسانههای خارجیِ آن روز مورد تمسخر قرار گرفت: آمریکاییها در مطبوعات خود، عنوان «جنگ 80ساعته» را برای آن انتخاب کردند![1]
🔹 این درحالی بود که در همان جنگ جهانی دوم، کشورهایی با جمعیت حدود یکدهمِ جمعیت آن روز ایران، اجازه ندادند خاک کشورشان توسط نیروهای اشغالگر مورد تجاوز قرار گیرد. مثلاً کشور فنلاند با جمعیت حدود دو تا سه میلیون نفریِ خود (در مقایسه با جمعیت بالغ بر 22 تا 26 میلیون نفریِ ایران) به مقاومت جانانه در مقابل #متفقین پرداخت و اجازه نداد کشورش را اشغال کنند.[2]
🔹 #اشغال_ایران و نهایتاً ابلاغ رسمیِ فرمان ترک مخاصمه از سوی نخستوزیر وقت (محمدعلی فروغی) به نیروهای مسلح، کلاً 3 روز به طول انجامید. اگرچه عدهای، این 3 روز را «جنگ نظامی» نام نهادند، اما باید گفت که این 3 روز یا همان 80 ساعت، با نگاهی واقعبینانهتر، نه «جنگ» و نه حتی «مقاومت»، بلکه 3 روز «اشغال نظامی» بود؛ یعنی در این 3 روز تقریباً هیچگونه مقاومت منسجم و سازمانیافتهای علیه نیروهای اشغالگر صورت نگرفت و فقط به آنها فرصت داده شد تا به راحتی از مرزها عبور کرده، درون خاک ایران پیشروی نمایند. این پیشرویِ بدون مزاحمت به حدی سریع انجام شد که درست چند روز پس از انتشار خبر عبور نیروهای شوروی از مرز، مردم #مشهد شاهد حضور این نیروها در شهرشان بودند![3]
✅ اصولاً در خصوص عکسالعمل حاکمیت سیاسی یک کشور در مقابل تجاوز نظامیِ خارجی، سه حالت متصور است:
1️⃣ کشورِ مورد نظر، ارادهی مقاومت در مقابل دشمن متجاوز از خود نشان داده، در مقابل هجمهی آنها به مرزهایش بایستد؛
2️⃣ کشور مد نظر و دستگاه سیاسیِ آن، به این جمعبندی برسد که ارادهای برای #مقاومت در مقابل دشمن وجود ندارد و لذا به نیروهای نظامی خود، فرمان ترک مخاصمه بدهد؛ اما در عین حال، همواره نسبت به دشمن متجاوز و نیّات او، بدبین باشد؛
3️⃣ کشور مورد نظر، نه تنها ارادهای برای مقاومتِ منسجم و جدی نداشته و در عین حال فرمان ترک مخاصمه را صادر کند، بلکه در کمال حُسن نیت و شاید بهتر بگوییم «سادهانگاری»، درست وسط میدان جنگی عالَمگیر و خانمانسوز، از دشمنِ تا دندان مسلحِ خود، آن هم با زبانی نرم و لطیف بخواهد که حُسن نیت دولت وقت مبنی بر ترک مخاصمه را پذیرفته، قدم به داخل خاک کشور نگذارد![4]
❌ عکسالعمل دولت وقتِ #محمدعلی_فروغی در زمان اشغال ایران، متأسفانه از نوع سوم بود و البته بسیار طبیعی بود که دشمن متجاوز ـ که دست برتر میدان را داشت و منافعش اقتضا میکرد که وارد خاک ایران شود ـ در آن اوضاع و احوال بحرانی، هیچ وقعی به نیّاتِ باصطلاح صلحطلبانه و مسالمتجویانهی دولت ایران ننهد و تغییری در عملکردش در خصوص بمباران شهرها و برخورد مسلحانه با غیرنظامیان به وجود نیاید!
📚 پینوشتها:
1. سخنرانی دکتر موسی فقیهحقانی در نشست «بررسی علل و پیامدهای اشغال ایران به روایت اسناد آمریکایی»، شهریور 1396، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران.
2. پیشین.
3. گفتوگوی روزنامه خراسان با دکتر یوسف متولی حقیقی، مشهدپژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره وقایع مشهد در شهریور 1320، منتشرشده در 4 شهریور 1397.
4. برگرفته از یادداشت علی سهیلی، وزیر خارجه وقت، خطاب به سفرای انگلیس و شوروی: جعفر مهدینیا، 7 بار اشغال ایران در 23 قرن، تهران: پانوس، 1377، چاپ اول، ج4، ص251.
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 سیستم ارزیابی مدیران، چالش #دولت_اسلامی
🔶از نظر #رهبر_معظم_انقلاب، «برای ایجاد یک #تمدن_اسلامی (مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم است: یکی #تولید_فکر، یکی #پرورش_انسان.» و تشکیل دولت اسلامی بهعنوان یکی از حلقات تشکیل تمدن اسلامی نیز از همین قاعده پیروی میکند.
⁉️اکنون سؤال این است که چرا دولت اسلامی هنوز در کشور ما شکل نگرفته است؟
🔶اول اینکه هنوز به اندازهی کافی آن تولید فکر و نظریهپردازی صورت نگرفته است. ما هنوز بهخوبی نمیدانیم که مرادمان از دولت اسلامی چیست؟ دربارهی سازوکارهای اقتصادی آن هنوز در ابتدای راهیم. هنوز به این جمعبندی نرسیدهایم که آیا #بانک در نظام اقتصادی دولت اسلامی جایی دارد یا نه؟ هنوز دربارهی الگوهای #سیاست_خارجی دولت اسلامی با ابهامات و خلأهای جدیِ نظری مواجهیم.
🔷دوم اینکه هنوز در #تربیت مدیران #تراز انقلاب اسلامی و همچنین استانداردسازی شرایط و پیشنیازهای لازم برای تصدی پستهای مدیریتی در نظام اسلامی، حرکت درخوری صورت نگرفته است. متأسفانه #جمهوری_اسلامی حتی هنوز فاقد یک سامانه و نظام #ارزیابی عملکرد قوی و کارآمد دربارهی مدیران است؛ سامانهای که با تشکیل یک نظام رصد و تحلیل عملکرد تکتک مدیران، در یک چرخهی زمانی، مدیران نالایق و ضعیف را از چرخه حذف و مدیران مستعد و قوی را تقویت نماید. حال تلاش نظاممند و سازمانیافته برای تربیت مدیران که جای خود دارد.
🌐 https://www.instagram.com/p/B1i6Xm6gbBG/
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
May 11
🔶 بررسی کارآییِ ارتش رضاشاهی از منظر «هزینه و فایده»
🔺 بازخوانیِ ارتباط میان ارتش مدرنِ #پهلوی_اول و شهریور 1320؛ بخش 1️⃣
💡 هر پدیدهای به حکم عُقل، باید از منظر #هزینه_و_فایده بررسی شود؛ اینکه برای پدیدهی مذکور، چقدر هزینه شده و قرار است متناسب با هزینه صرفشده، چقدر فایده و کارآیی داشته باشد. پدیده «ارتش مدرن» در دوران #رضاشاه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در بررسی میزان توسعهی نظامیِ پهلوی اول، باید به این رویکرد توجه نمود.
🔹 ارتش رضاشاهی ـ که رکنِ رکینِ نظام شاهنشاهیِ وی را شکل میداد و حتی طبق برخی گزارشات تاریخی، حدود یکسوم بودجهی کشور را در خود بلعیده بود ـ در نهایت و بعد از حدود 16 سال از آغاز سلطنت رضاشاه، در نخستین و البته تنها تهدیدِ جدّیِ برونمرزیاش در مواجهه با نیروهای #متفقین در سوم #شهریور_1320، ظرف تنها چندساعت از هم فرو پاشید و پس از آن، تنها 3 روز بعد، فرمان ترک مخاصمه، رسماً از سوی نخستوزیر وقت (#محمدعلی_فروغی) به نیروهای مسلح اعلام شد و بدین ترتیب، ارتش مدرنِ رضاشاه، در تنها میدان نبردِ جدّی خود، فقط 3 روز تاب مقاومت آورد...
🔹 نهاد «ارتش»، ذاتاً نهادی نیست که به لحاظ اقتصادی، «مولّد» باشد؛ بلکه نهادیست «مصرفی» و انتظار طبیعی از چنین نهادی این است که در قبالِ مصرفی بودنش، به وظیفهی ذاتی و طبیعیِ خود که همانا دفاع از کشور در مقابل حملات خارجی و حفظ #تمامیت_ارضی است، به نحو احسن عمل نماید؛ در حالی که مشاهده میشود #ارتش_مدرن رضاشاهی، نه تنها در انجام این وظیفهی طبیعی خود مردود شد (در اشغال نظامیِ ایران در شهریور 20)، بلکه تمام توان و همّت خود را برای کارکردهای دیگری چون تأمین امنیت شخصِ شاه، اجرای سیاست #تختهقاپو کردن #عشایر، سرکوب اقشار مختلف مردم با اهرم فشار #ارتش و... مصروف داشت.
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
🔶 واکاوی علل انفعال دولت و دربار در مواجهه با قوای متفقین
🔺 بازخوانی ارتباط میان ارتش مدرنِ #پهلوی_اول و #شهریور_1320؛ بخش 2️⃣
💡 ارتشی که رکن اصلیِ نظام شاهنشاهیِ #پهلوی_اول محسوب میشد، پس از حدود 16 سال، در نهایت در تنها نبردِ جدّیِ برونمرزیاش، ظرف تنها چندساعت از هم فرو پاشید. در این میان اما، برخورد منفعلانهی دربار و دولت ایران در قبال حملات گستردهی #متفقین، از نکات تأملبرانگیز #تاریخ_ایران است؛ اینکه چرا نظام پادشاهی #پهلوی ـ با داشتن آن ارتش زبانزد ـ فقط 3 روز در مقابل قوای بیگانه تاب آورد؟!
🔹 در پاسخ به این پرسش بنیادین، گمانههای مختلفی قابل طرح است:
❌ ارتش رضاشاهی، ارتشی برای مقابلهی درونمرزی؛
❌ قانون نظام #خدمت_اجباری؛ فرصت یا تهدید علیه قوای متفقین؟
❌ سایهی اِشغال بر سر ایران، فرصتی طلایی برای فرار #دیکتاتور؛
❌ فربگیِ اقتصادیِ سران ارتش، عاملی بازدارنده برای دفاع جانانه از کشور؛
❌ از دست رفتن #سرمایه_اجتماعی #رضاشاه در طول 16 سال.
👇🏻 مقالهی پیشِ رو، توضیحی اجمالی در خصوص هریک از این موارد ارائه خواهد داد...
👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻
✍🏻 #محمدمهدی_سلامی_پوریان
#گروه_تاریخ
#جنگ_80ساعته #اشغال_ایران
💠اندیشکده برهان💠
🆔 @BORHAN_IR
#باهم_کتاب_بخوانیم
📚 کتاب «نوسازی با #سرنیزه»
📝تهیه و تنظیم : اندیشکده #برهان
✅ پژوهه تاریخی (2)
🔸نگاهی به پروژهی #مدرنیزاسیون در دورهی #پهلوی_اول
🔻این کتاب در 71 صفحه و در 6 گفتار، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
عناوین گفتارهای این کتاب :
🔹«مذهب در حصار نوسازی»
🔹«تقلید از آنکارا»
🔹«اصلاحات آموزشی پهلوی اول»
🔹«نوسازی ژرمنی»
🔹«توحش نوسازی»
🔹«سازمان پرورش افکار یا دستگاه توجیه اذهان؟»
hmp.me/cfd6
📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
🔻پایان کار سلسلهی قاجار تقریباً بدون دردسر و با یک #کودتای نظامی برنامهریزیشده انجام گرفت. مرد شمارهی یک این کودتا #رضاخان معروف به میرپنچ بود که تقریباً 5 سال پس از کودتا، یعنی در سال 1304، توانست با نفوذ و فشار بر مجلس، حکومت قاجار را منقرض و حکومت پهلوی را تأسیس و قانونی اعلام کند. با این حال، میتوان رضاشاه را اولین پادشاه ایران دانست که به طور جدی و البته سازمانیافته سعی در #نوسازی و مدرن کردن ایران با تقلید از فرهنگ و ارزشهای غربی داشت.
✅ رضاشاه از همان آغاز روی کار آمدن خود به فکر انسجام، نظم و نوسازی کشور بود و در این راه به شدت تحت تأثیر روشنفکران تندرو دوران مشروطه قرار داشت. تصور این افراد از نوسازی به طور کلی در یک کلمه خلاصه میشد: «#سکولاریسم» یا به عبارت دیگر، جدایی دین از سیاست و پشت کردن به سنتهای گذشته.
🔷 به طور کلی، پس از نهضت مشروطه تا زمان روی کار آمدن رضاشاه، 3 نوع جریان #روشنفکری در ایران وجود داشت که در نهایت منجر به پیروزی جریان منورالفکر گردید. این گروه معتقد به سکولاریسم از بالا به پایین و آن هم به وسیلهی #زور بودند. رضاشاه به شدت تحت تأثیر #فروغی بود. او چند دورهای هم به عنوان نخستوزیر رضاشاه فعالیتهای زیادی در راستای مبارزه با اسلام و سکولار کردن ایران داشت. #کسروی نیز، که زمانی در دورهی رضاشاه منصب قضایی را بر عهده داشت، با شعار پاکدینی و پاکزبانی و ستیز با سنتها و جایگزینی دینی هماهنگ با اندیشهی سکولار، توانست به شدت رضاشاه را تحت تأثیر خود قرار دهد.
✳️ #علیاکبر_داور و #تیمورتاش در عرصهی ایجاد نظام قضایی جدید و نیز تلاش برای کشف حجاب و مبارزه با نهادهای مذهبی تلاش کردند. در این میان، شاید نقش #تقیزاده بیش از دیگران باشد، زیرا وی هم متفکر و هم سیاستمدار بود و میتوانست شعار معروف خود را ـکه معتقد بود برای پیشرفت و نوسازی در ایران باید از فرق سر تا نوک پا غربی شویمـ به اجرا بگذارد.
🔶 رضاشاه بیشتر یک #فرماندهی_نظامی بود تا یک سیاستمدار و کاملاً بدیهی است که با وجود چنین مشاوران و وزیرانی، نوسازی را در مبارزه با اسلام و روحانیت و تنها راهحل پیشرفت را غربی شدن و #تقلید از آنها در تمام امور میدانست.
🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/ZTU2D
🆔 @dideman