#نکات_فقهی
#اجماع
#لاخلاف
#متفردات
💠 اصطلاحات مختلف برای طرح #اجماع :
1️⃣ تعبیر اول: اجماع
در #اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کردهاند، #اتفاق نظر هم وجود دارد.
2️⃣ تعبیر دوم: بلا خلاف
«#بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کردهاند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نمودهاند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند.
👈 بنابراین «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیفتر است.
3️⃣ تعبیر سوم: بلا خلاف أجده یا لا نعلم فیه خلافاً
معنای این تعبیر این است که فرد تحقيق و فحص كامل نكرده ولی به مقداری که #تتبع نموده، مخالفی در مسأله نیافته است.
👈 این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیفتر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است، اما این تعبیر شهادت به عدم خلاف نیست.
4️⃣ تعبیر چهارم: متفردات
این اصطلاح بیشتر در کلام سید مرتضی در کتاب «الانتصار فی ما انفردت به الإمامية» مطرح شده است.
👈 #متفردات یا عبارت «ممّا انفردت به الإمامیة» به معنای اجماعی بودن مسأله نیست.
بلکه به این معناست که این مسأله تنها توسط علمای #شیعه مطرح شده است؛ نه اینکه همه علمای شیعه آن را مطرح کرده باشند و یا در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند.
📚 برگرفته از درس خارج فقه آیتالله #شبیری زنجانی (1394/10/7)
📌 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#نکات_اصولی
💠 سخنان آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در مورد تولید علم:
🔸 نگرش اصولی آخوند خراسانی و حضرت امام خمینی (ره) با همدیگر تفاوت دارد. فرق بین حقیقت و اعتبار از مباحث بسیار مهم علم #اصول است که متاسفانه آن را جدی نگرفتیم و لذا هزینه های گزافی مانند «شهید جاوید» را دادیم. اگر اصول #وظیفه خود را به درستی انجام می داد و متوجه فرق بین #حقیقت و #اعتبار می شد، شاهد آثاری مانند شهید جاوید در حوزه نمیبودیم.
🔹 حجیت، ذاتیِ #قطع نیست. امام خمینی(ره) جزو کسانی است که بین حقیقت و اعتبار فرق گذاشت و این نکته را با تمام وجود فریاد زد. ایشان با تمام وجود تاکید می کند که حجیت ذاتی قطع نیست، بلکه #کاشفیت ذاتی قطع است.
🔸عقل در مقابل نقل است و نه شرع، شرع صراط است و عقل سراج، شرع و صراط مقابل ندارد، عقل میفهمد که باید عادل باشد، اما جای اشخاص و اشیاء کجاست را او نمی فهمد و باید از بالا بیاید.
🔹 فرق است بین #تولید علم و #دلالی علم، دلال علم از خود چیزی ندارد و تنها سخنان و نظرات دیگران را منتقل می کند. باید بدانیم دلال علم بودن فضیلت نیست، اکنون که به همت امام (ره) و شهدا، تمام امکانات فراهم است، باید از این فرصت بهترین استفاده را کنیم و تولید کننده علم باشیم.
📚 سخنان معظمله در آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» (تقریرات درس اصول امام #خمینی (ره) توسط آیت الله #جوادی آملی)
👈نکات #اجتهادی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (16)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب فارغ از مجلس درس)
7️⃣ ادب هفتم: اظهار و #بیان_حق بدون هیچ #ترس و چشمداشتی
🔹 قالَ النَّبِي (صلی الله علیه و آله) إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ الْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّه
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: وقتی #بدعت ها در جامعه ظاهر شود، #عالم باید علم و دانش خود را آشکار کند، و اگر عالمی چنین نکند، #لعنت خدا شامل حالش میشود.
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 187
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#روش_شناسی
#آیتالله_وحید_خراسانی
💠 روش شناسی فقهی آیت الله وحید خراسانی:
🔻 هر چند ایشان کتابی استدلالی تألیف نکردهاند و انتشار تقریرات درس خود را نیز به دلایل شخصی اجازه نفرمودهاند
👈 اما با بررسی دو کتاب منتشر شده از تقریرات درس ایشان توسط شاگردانش (تحقیق الاصول آیتالله میلانی و أمالی الوحید آیتالله انصاری قمی) میتوان نکات زیر را استنباط کرد:
1️⃣ علم #رجال یکی از مقومات علم اصول است.
2️⃣ عمل مشهور #جابر ضعف سند روایت نیست.
3️⃣ نقد مصلحت #سلوکیه (مصلحت نه بر عمل یا تطبیق آن، بلکه به خصوص همان اماره موجود تعلق میگیرد)
4️⃣ توقف در مورد #وثافت سهل بن زیاد
5️⃣ فهم نسبی #قرآن (وجود آیات متشابه در قرآن از لوازم اعجاز و کمال قرآن بوده و واجب است)
6️⃣ نگاه غیر #فلسفی به فقه و اصول
🔺 تطبیق قاعده فلسفی «الواحد لا یصدر منه الا الواحد» بر ذات خداوند مورد تردید است. ایشان که جزو منتقدین جدی #فلسفه و عرفان اسلامی محسوب میشود، در رد تطبیق این قاعده بر ذات خداوند معتقد است این اراده و مشیت خدا، و نه ذات اوست که علتالعلل خلقت است. البته تفاوت نگاه آقای وحید با فلاسفه اسلامی بدین معنا نیست که از آرای آنها غفلت کرده باشد. صفحات نخست هر دو تقریر گواه آن است که وی در بررسی مباحث عقلی محض در اصول فقه، بیاعتنا به آرا و مبانی فیلسوفان مسلمان نبوده است.
📚 برگرفته از سایت #مباحثات (https://mobahesat.ir/13050)
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#تقریر_نویسی
💠 بیانات آیتالله بروجردی (ره) در مورد روش #تقریر نویسی:
🔹 مرحوم آیتﷲ بروجردی وقتی که قم تشریف داشتند یکی بر نوشتن درسها و دیگری بر #تقریر درس توسط بعضی از #شاگردان تأکید داشتند.
🔸 ایشان میگفتند: ما در نجف که بودیم مرحوم #آخوند درس که میگفتند بعد از درس، شش هفت نفر از شاگردان ممتاز، جلسهای جدا داشتند و هر کدام برای ده بیست نفر از شاگردان حرف استاد را تقریر میکردند و اگر شاگردها “إن قُلت و قُلت ” هم داشتند (ایراد و اشکال داشتند) مطرح میکردند؛ چون همه نمیشد با مرحوم آخوند اشکالات خود را مطرح کنند.
🔹 آیتﷲ #بروجردی روی این جهت اصرار داشتند … اینکه طلبهها بروند راجع به مسأله مورد بحث تحقیق کنند و نتیجه تحقیقات خود را در جلسهای برای دیگران مطرح کنند کار بسیار خوبی است و باعث رشد شاگردان است؛ اما آنچه آیتﷲ بروجردی مطرح میکردند این بود که اگر استاد بر فرض در هفته پنج درس میگوید، در جلسه تقریر بدون حضور استاد همه آن پنج درس #تکرار بشود و این باعث میشود که آن درسها پختهتر شود.
📚 خاطرات آیتالله منتظری، ج۱، ص۱۲۱.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#شخصیت_شناسی 11
#ابن_براج
💠 سعدالدین ابوالقاسم عبدالعزیز بن نحریر طرابلسی (۴۰۰-۴۸۱ ق)، معروف به #قاضی اِبْنِ بَرّاج
🔹 وقتی فقیهان امامی به نحو مطلق از «قاضی» یاد میکنند، مرادشان ابن براج است. او شاگرد سید مرتضی و شیخ طوسی، و نماینده شیخ طوسی در بلاد #شام بود كه چندین سال منصب قضا را در طرابلس بر عهده داشت. از ایشان کتابهای فقهی برجای مانده که کتاب #المهذب فی الفقه و #جواهر_الفقه را میتوان نام برد.
🔸 سید #مرتضی که کمک هزینه طلاب را به اندازه شأن علمیشان میپرداخت، به شیخ طوسی ماهانه ۱۲ و به ابن براج ۸ دینار میداد و از اینرو میتوان او را برجستهترین شاگرد علم الهدی، پس از شیخ طوسی دانست.
🔹از برخی نوشتههای قاضی میتوان پی برد که وی در مجلس درس شیخ طوسی یک شاگرد معمولی نبوده، چنانکه در #المهذب مباحثهای را میبینیم که میان شیخ با ابن براج رخ داده و شیخ در این گفتوگو مجاب گردیده است.
🔸 همچنین شیخ طوسی در سرآغاز برخی از نوشتههایش تصریح میکند که این کتابها را به درخواست «شیخ فاضل» مینویسد و آقا بزرگ طهرانی در حاشیه پارهای از نسخ کتاب الجمل و العقود وی دیده که مراد از شیخ فاضل، ابن براج است.
📚 روضات الجنات، خوانساری، ج7، ص 408 ـ 409.
👈 #تاریخ_فقه_وفقها را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#اطلاعیه
#پذیرش
#شهیدین
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم پایه #ششم
💠 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین از میان طلاب نخبه و برگزیده کشور،
👈 برای تحصیل در سال آینده (1402 ـ 1401) تعداد محدودی #پذیرش میکند.
📆 زمان ثبت نام: اول تا آخر اسفند 1400
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نشست_علمی
#آیت_الله_شب_زنده_دار
💠 دومین نشست علمی سال (1401 ـ 1400) دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
✅ با حضور آیت الله #شب_زنده_دار (استاد درس خارج حوزه علمیه و عضو شورای نگهبان)
❎ با موضوع: «نقش فقه و اصول در #حاکمیت اسلامی»
📆 زمان: چهارشنبه (18 اسفند 1400) ساعت 11:30 تا اذان ظهر
🏢 مکان: مدرس شهید #مطهری مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور #آنلاین برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#حکومت
#ورود
💠 حکومت و ورود و تفاوت آنها با تخصیص و تخصص:
🔻 از جمله اصطلاحاتی که در زمان شیخ انصاری (ره) وارد فقه و اصول شد، "حکومت" و "ورود" است،که البته قرابت معنایی با "تخصیص" و "تخصص" دارد.
🔹اگر اخراج حکمی واقعی باشد مجرای "#تخصیص" است مثل اکرم العلما و لاتکرم الفساق من العلما.
🔸اگر اخراج موضوعی واقعی باشد مجرای "#تخصص" است مثل اکرم العلما و زید لیس بعالم.
🔹 اگر توسعه یا تضییق تعبدی باشد "#حکومت" است (تخصیص تعبدی) مثل اکرم العلماء و الفاسق لیس بعالم و حکومت قاعده لاضرر بر قاعده سلطنت
🔸 اگر رافع موضوع حقیقتا باشد (البته مستند به تعبد شارع) مجرای "#ورود" است (تخصص تعبدی) مثل ورود اماره بر اصول عملیه عقلی.
📚 ر.ک: قواعد اصول الفقه، ص 462 ـ 466
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#سخن_بزرگان
#نکات_اصولی
#آیتالله_مکارم_شیزازی
💠 آسیب شناسی علم #اصول از منظر آیت الله مکارم شیرازی:
🔹 چینش مباحث علم اصول #مشوش است و کسی جرأت ندارد در این زمینه بحث کند؛ باید پیرایش شود و مطالبی که مربوط به این علم نیست حذف و آنچه نیاز است به آن افزوده شود
🔸برخی مباحث در باب الفاظ وارد شده که به این علم ربطی ندارد؛ بحث مقدمه واجب و اجتماع امر و نهی یک مبحث عقلی است . طلب و اراده بحث #فلسفی است، قواعد فقهی مثل قاعده لاضرر و قاعده تجاوز علم جداگانه ای هستند
🔹بحث #اجماع باید با تمام شاخ و برگ هایش در این علم مطرح شود؛ تصویب، قیاس ومصالح مرسله آن گونه که شایسته است بحث نشده اند.
🔸اختلاط برخی مسائل #فلسفی با علم اصول صحیح نیست. مسائل فلسفی در جای خود محترم هستند، اما جمعی از بزرگان اصولی اخیر که فیلسوف بودند اصول و فلسفه را با هم مخلوط کردند که از آن به عنوان خلط حقایق و اعتباریات بحث می شود.
🔹 برخلاف نظر برخی #اخباریون، روایاتی که درباره حجیت خبر ثقه آمده، روایاتی که درباره بطلان #قیاس آمده، همه جزو علم اصول هستند
🔸 اخباریون و مخالفان این علم به زبان منکر هستند اما به قلب و عمل اعتراف به این علم دارند؛ مقدمه #حدائق یک دوره علم اصول است که به نام مقدمات علم فقه نوشته شده است، جمعی که حجیّت دلیل عقلی و ظواهر قرآن را نفی می کنند با این کار عملا وارد بحث اصول شده اند منتهی نامش را علم اصول نمی گذارند.
📚 سخنان معظمله در دومین مجمع انجمن علمی اصول فقه حوزه
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 فقه و اصول مدرسه شهیدین
#معرفی_کتاب
#کتاب_سال_حوزه
💠 کتاب «خمس در بستر تاریخ» تألیف استاد محمد سعید #نجاتی (از اساتید مدرسه و فارغ التحصیلان دوره فقه و اصول شهیدین) در جشنواره #کتاب_سال_حوزه 1400، حائز رتبه «شایسته تقدیر» شد.
✅ با عرض تبریک به نویسنده محترم، جلسه معرفی کتاب توسط ایشان برگزار میگردد.
📆 زمان: سه شنبه (24اسفند 1400) بعد از نماز مغرب و عشاء (ساعت 19 الی 20)
🏢 مکان: مدرس شهید #مفتح مدرسه شهیدین
🔸 این نشست همزمان به صورت #آنلاین در اتاق جلسات عمومی سامانه مدرسه شهیدین پخش خواهد شد.
🌐 https://bbb.shahidain.ir/b/adm-vag-dyj-m1f
🔹 حضور برای عموم طلاب آزاد است.
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
001216_003.MP3
38.2M
#صوت 5
#نشست_علمی
🎙 صوت جلسه نشست عملی «نقش فقه و اصول در حاکمیت اسلامی» با حضور آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله)
📆 18 اسفند 1400 مدرسه شهیدین
🔻 فیلم نشست را در سایت مدرسه ببینید.
🎥 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/news/1074-2022-03-09-12-37-17
🔻 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
#نکات_فلسفی
#رووس_ثمانیه
💠 مبادی تصوریه علوم:
🔹 محور هر علمى را #موضوع آن دانش که جامع بين موضوعات مسائل آن علم است، تشكيل مىدهد و هنگامى كه وجود چنين موضوعى بديهى نباشد، احتياج به اثبات خواهد داشت و اثبات آن در قلمرو مسائل همان علم نيست؛ زيرا مسائل هر علم منحصر در قضايايى است كه نمايانگر احوال و عوارض موضوع است نه وجود آن.
🔸 از سوى ديگر در پارهاى از موارد، اثبات موضوع به وسيله روش تحقيق آن علم ميسر نيست؛ مانند علوم طبيعى كه روش آنها #تجربى است، ولى وجود حقيقى موضوعات آنها بايد با روش تعقلى اثبات گردد. در چنين مواردى تنها #فلسفه اولى است كه مىتواند به اين علوم كمك كند و موضوعات آنها را با براهين عقلى اثبات نمايد.
🔹همچنین همه دانش های بشر و اساساً اندیشه بشری در چارچوب اصول و قوانین کلی و فراگیری شکل میگیرد و به رشد و بالندگی میرسد. كلىترين اصول مورد نياز همه علوم حقيقى در فلسفه اولى مورد بحث واقع مىشود، که مهمترين آنها اصل عليت و قوانين فرعى آن است که محور همه تلاشهاى علمى، كشف رابطه على و معلولى و سبب و مسببى بين اشياء و پديدههاست.
📚 آموزش فلسفه، آیت الله #مصباح یزدی، ج1، درس9
👈 نکات #فلسفی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
#اخلاص
🎥 علامه #سید_مرتضی_عسکری (رحمة الله علیه) :
👈 روی پیشانی ام با انگشتم نوشتم وقف...
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نکات_اخلاقی
#تلاش
🎥حضرت آیة الله #جوادی_آملی (حفظه الله):
🔹 انسان تا نفس میکشد باید کار بکند...
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین قم
هدایت شده از معاونت آموزش شهیدین
#تمدید
#ثبت_نام
💠 ثبت نام طلاب برای تحصیل در پایه #هفتم دوره تخصصی فقه و اصول شهیدین تا پایان #فروردین ماه #تمدید شد.
📌 برای اطلاع از روش ثبت نام اینترنتی به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
🌐 https://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/reception/1068-2022-02-17-12-52-12
👈 #اطلاعیههای_علمی را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اخلاقی
#فقاهت
#سیر_و_سلوک
💠 فقاهت یا سیر و سلوک؟
🔻 حضرت آیة الله #شبیری_زنجانی (حفظه الله):
🔹 زمانی مرحوم آقای #خویی با مرحوم آقا سید علی #قاضی ارتباط داشته و مشغول سلوک بود. از آقای خویی نقل شده است که من در آن وقت تسبیح موجودات را حس کردم، حتی وقتی گربهای از یک طرف دیوار به طرف دیگر پرید، پرش گربه هم تسبیح میکرد و من میشنیدم! و میگفت که آقای قاضی مرا به تمام دوران عمرم سیر داده بود، و حتی بعد از وفاتم را هم دیدم که در مأذنهها خبر وفاتم را اعلان میکردند. خلاصه، آقای خویی در این عوالم بود.
🔸 مرحوم آقا سید علی خلخالی میگفت که من آقای خویی را از این مسیر برگرداندم؛ چون دیدم برای #فقاهت خیلی مستعد است، به پدرش نامه نوشتم و گفتم: شما به گونهای که نفهمد کسی به شما گفته، سلوک را بر او تحریم کنید. پدرش هم به وی نامه نوشت که: غیر از #فقه و #اصول، وارد شدن در اشتغالهای دیگر را بر شما حرام میکنم. آقای خویی هم شبهه شرعی کرد و دیگر سلوک را دنبال نکرد. من این را از آقای آسید علی خلخالی شنیدم.
🔹 جریان سیر دادن تمام عمر را خیلیها نقل کردند. یکی ـ دو نفر نبود که من ضبط کنم. الان اگر از این آقایان نجفیها که آقای خویی را درک کردند یا شاگردش بودند، بپرسید، این را میدانند و ممکن است مستقیم شنیده باشند.
📚 ر.ک: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی (دام ظله) (https://zanjani.ir/تقدم-فقاهت-بر-سیر-وسلوک/?fa )
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اضول شهیدین قم
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (17)
🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب)
1️⃣ ادب اول: اظهار مهر و #محبت و نرمخویی نسبت به طلاب و بدخلقی نکردن
🔹 قالَ النَّبِي (صلی الله علیه و آله) «عَلِّمُوا وَ لَا تُعَنِّفُوا فَإِنَّ الْمُعَلِّمَ خَيْرٌ مِنَ الْمُعَنِّفِ» وَ عَنْهُ ص أیضاً: «لِينُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَ وَ لِمَنْ تَتَعَلَّمُونَ مِنْه».
🔸 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «بیاموزید و سخت نگیرید، که معلم بهتر از سخت گیرنده است» و همچنین فرمود: «نسبت به کسی که به او آموزش میدهید یا از او چیزی میآموزید، خوش برخورد و #نرم_خو باشید».
📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 193
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_اصولی
#تعارض_دین_با_عقل
💠 تعارض بین عقل و دین را به چهار صورت می توان ترسیم نمود:
1️⃣ تعارض دلیل عقلی #قطعی با دلیل نقلی ظنی 👈 دلیل قطعی همیشه مقدم میشود.
🔹 البته باید دقت کرد که اگر دلیل نقلی تأویل پذیر است، در چارچوب ظهور عرفی آن را به نفع دلیل قطعی عقلی تأویل میکنیم؛ اما اگر تاویل پذیر نباشد و نتوان عرفاً آن را به نفع دلیل عقلی مقدم کرد، ضمن مقدم داشتن دلیل عقلی، فهم و توجیه دلیل نقلی را به اهلش وامیگذاریم.
2️⃣ تعارض دلیل عقلی #ظنی و دلیل نقلی قطعی 👈 دلیل قطعی همیشه مقدم میشود.
3️⃣ تعارض دلیل عقلی #ظنی با دلیل نقلی ظنی 👈 در این موارد ملاک و معیار اصلی حجیّت است، هر کدام که دارای حجیت شرعی بود، مقدم میشود و اگر هر دو طرفِ تعارض، شرایط حجیت را دارا هستند (حجیت شأنی)، هر دو از درجه اعتبار خارج میشوند (تعارضا و تساقطا) و باید توقف کرد.
4️⃣ تعارض دلیل عقلی #قطعی با دلیل نقلی قطعی 👈 چنین تعارضی در اسلام وجود ندارد و اگر هم بنا بر ظاهر، چنین تعارضی مشاهده شود، از این حقیقت پرده بر میدارد که یکی از دو طرف قطعی نیستند.
📚 ر.ک: فرائد الاصول، شیخ انصاری، ج1، ص 18 ـ 19. (برگرفته از درس خارج استاد #اعرافی (دام عزه))
👈 نکات #اصولی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اضول شهیدین قم
#نکات_فقهی
#نکات_اخلاقی
💠 بخشی از وصیت نامه امام #خمینی :
🔹 و لازم است علما و مدرسین محترم نگذارند در درس ھایی كه مربوط به #فقاھت است و حوزه ھای فقھی و اصولی از طریقه مشایخ معظم كه #تنھا راه برای #حفظ فقه اسلامی است که منحرف شوند، و كوشش نمایند كه ھر روز بر دقت ھا و بحث و نظرھا و #ابتكار و تحقیق ھا افزوده شود؛
🔸 و فقه #سنتی كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقیق و تدقیق است، محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد.
🔹 و البته در رشته ھای دیگر علوم به مناسبت احتیاجات كشور و اسلام برنامه ھایی تھیه خواھد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود و از بالاترین و والاترین حوزه ھایی كه لازم است به طور ھمگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی [است]، از قبیل علم #اخلاق و تھذیب نفس و سیر و سلوك الیﷲ ـ رزقنا ﷲ و ایاكم ـ كه جھاد اكبر می باشد.
👈 نکات #اخلاقی بیشتر را از طریق کانال #درمسیراجتهاد 👇دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
#مشایخ_ثلاثه
💠 مراد از «مشایخ ثلاثة»:
1️⃣ در علم حدیث: اگر در کتب روایی و فقهی گفته شود که این حدیث را «مشایخ ثلاثة» روایت کردهاند، مراد صاحبان کتب اربعه است:
🔸 شیخ کلینی
🔹 شیخ صدوق
🔸 شیخ طوسی
2️⃣ در علم فقه: اگر در کتب فقهی گفته شود که این فتوا را «مشایخ ثلاثة» دادهاند، مراد این اشخاص است:
🔸 شیخ مفید
🔹 سید مرتضی
🔸 شیخ طوسی
3️⃣ در میان رجالیون: اگر بگویند «مشایخ ثلاثة» فلان راوی را توثیق کردهاند، مراد این سه تن است:
🔸 شیخ طوسی
🔹 مرحوم نجاشی
🔸 مرحوم کشی
4️⃣ در علم رجال: در کتب رجال و فقه هم گاهی گفته میشود «مشایخ ثلاثة» از فلان راوی روایت کردهاند و نقل مشایخ ثلاثة از او موجب وثاقت راوی میشود. در این صورت مراد این سه تن است:
🔸 محمد بن ابی عمیر
🔹 احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی
🔸 صفوان بن یحیی
📚 کافی شناسی، استاد محمد حسن #ربانی بیرجندی، ص۵و۶.
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اضول شهیدین قم
#نکات_فلسفی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_یونان
💠 فلسفه اسلامی و فلسفه یونان از منظر امام #خمینی :
🔹 هر كس رجوع كند به معارفى كه در اديان عالم و نزد فلاسفه بزرگ هر دين رايج است و مقايسه كند در معارف مبدأ و معاد با معارفى كه در دين حنيف اسلام و نزد حكماء بزرگ اسلامى و عرفاء شامخ اين ملت است، درست تصديق مىكند كه اين معارف از نور معارف قرآن شريف و احاديث نبىّ ختمى و اهل بيت او عليهم السلام است...
🔸 آن وقت مىفهمد كه حكمت و عرفان اسلامى از #يونان و يونانيّين نيست، بلكه اصلًا شباهت به آن ندارد. بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس؛ ولى حكمت شيخ در بازار اهل معرفت در باب معرفة الرّبوبيّه و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست.
🔹 بالجمله، #فلسفه امروز حكماى اسلام را و معارف جليله اهل معرفت را به حكمت يونان نسبت دادن، از بىاطلاعى بر كتب قوم است ـ مثل كتب فيلسوف عظيم الشأن اسلامى، صدر المتألّهين قدّس سرّه، و استاد عظيم الشأنش محقق داماد قدّس سرّه، و تلميذ بزرگوار او، فيض كاشانى قدّس سرّه، و تلميذ عظيم الشّأن فيض، عارف جليل ايمانى، قاضى سعيد قمى قدّس سرّه ـ و نيز از بىاطّلاعى به معارف صحيفه الهيّه و احاديث معصومين سلام اللَّه عليهم است؛ پس، هر حكمتى را به يونان نسبت داده و حكماى اسلامى را تابع حكمت يونان انگاشتهاند.
📚 آداب الصلاة، امام خمینی، ص304
👈 نکات #فلسفی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_رجالی
💠 عوامل جعل حديث و راه مبارزه علمای شیعه با این مشکل:
✅ در آن دوره (نیمه اول قرن دوم) عوامل #جعل حديث فراوان بود:
1️⃣ اولا ارزش و وزنى كه محدثان و حاملان حديث در اجتماع داشتند، عدهاى بىمايه و شهرتطلب را براى ورود در جرگه #محدثان بدين كار وادار مىساخت.
2️⃣ ثانيا اغراض #سياسى و فرقهاى نيز هر يك عامل مهم و مستقلى در اين مورد به شمار مىرفت و در نتيجه احاديث فراوان از زبان منابع حديث به رسول اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلم) يا در حوزه تشيع به ائمه اهل بيت (سلام الله علیهم) نسبت داده مىشد.
🔺 اين موضوع كه در بسيارى از بيانات ائمه (سلام الله علیهم) يا روات منعكس است، موجب شد كه #خبرگان فن براى تشخيص حديث صحيح از سقيم به ذكر نام راويان و تمييز ممدوح از مذموم بپردازند و بدين ترتيب كتابهايى در اين رشته فراهم آيد.
📚 ر.ک: چهار كتاب اصلى علم رجال (مقام معظم رهبری) ص۱۸.
👈 نکات #رجالی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
#نکات_فقهی
#مسائل_مستحدثه
💠 سه عنصر کلیدی برای حکم شناسی در مسائل #مستحدثه:
🔹ما برای حکم شناسی نباید از این عناصر غافل باشیم:
1️⃣ روح حاکم بر شریعت مرتبط با مسأله
2️⃣ احکام عقلانی و عقلایی برای خروج از بن بستها
3️⃣ نگاه مجموعی و کلان به ادله عقلیه و نقلیه.
🔸وارد گود مسائل مستحدثه شدن با همان اسلوبی که در مسائل معمولی وارد میشویم چندان نتیجه بخش نیست... در مسائل #غیرتعبدی فقه میتوان با استناد به #عقل و ارتکازات عقلاء و با استشهاد به اصول کلی شریعت راه را مقداری هموار کرد.
🔹فقیه باید یک نگاه کلان، وسیع و گسترده به ادله داشته باشد. از بالا به ادله نگاه کند در عین حالی که تک تک ادله را سنداً و دلالاتاً بررسی میکند، اما یک #نگاه_کلی داشته باشد.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد محمد عندلیب همدانی (https://b2n.ir/w67426 )
👈 نکات #اجتهادی بیشتر را از این طریق دنبال کنید:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم