#آداب_تعلیم_و_تعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (1)
✅ به تدریج از کتاب شریف #منیة_المرید فهرست آداب و وظایف استاد و شاگرد بیان خواهد شد؛
📌 امیدواریم همه ما سربازان امام زمان (عج) در کسب فضایل اخلاقی در کنار تحصیل علوم دینی موفق باشیم.
🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس):
1️⃣ ادب اول: اخلاص
🔹 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِيُبَاهِيَ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا. (الكافي، ج1، ص47)
🔸 «هر كه طلب علم كند از براى آنكه فخر و مباهات كند با علما، يا با سفيهان كم عقل به آن جدال و ستيزه نمايد، يا به آن روى مردم را به سوى خويش گرداند، جاى خويش را در جهنم آماده داند؛ زيرا كه رياست و مهترى صلاحيت ندارد، مگر از براى اهل آن».
📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص 138
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#حکم_موضوع_متعلق
💠 تفاوت میان حکم، موضوع و متعلق:
🔻 گاهی در علم اصول در مورد قضایای شرعیه، تعبیر به #حکم، #موضوع و #متعلق می شود که میبایست تفاوت میان آنها روشن شود:
🔷 حکم: آنچه شارع آن را جعل کرده باشد؛ چه حکم تکلیفى (مانند وجوب) و چه حکم وضعى (مانند طهارت)
🔶 موضوع حکم: آن چیزی که حکم روی آن رفته است، که گاهی به آن «متعلق المتعلق» نیز اطلاق میشود. البته گاهی به «مکلف» نیز موضوع حکم گفته میشود، که اصطلاح دوم خارج از محل بحث است.
🔷 متعلق حکم: فعل اختیاری مکلف که مولی انجام یا ترک آن را ازمکلف خواسته است. به همین جهت متعلق حکم مختص احکام تکلیفیه است، ولی در احکام وضعیه -که بر افعال اختیاری عبد تعلق نمی گیرد- متعلق حکم وجود ندارد.
🔶 متعلق موضوع: وصف یا قیدی که مربوط به موضوع حکم است.
💯مثال اول: در جمله «اکرم العالم العادل»:
#وجوب که از فعل امر «اکرم» فهمیده میشود، «حکم» است. #اکرام کردن که فعل مکلف است، «متعلق حکم» میباشد. #عالم که وجوب اکرام روی آن رفته است، موضوع حکم است و #العادل که قید موضوع است، متعلق موضوع میباشد.
💯مثال دوم: «الخمر نجس».
#نجاست که حکم وضعی است، «حکم» است و #خمر که نجاست روی آن رفته، موضوع حکم است. اما از آنجائی که نجاست خمر، حکم وضعی است، متعلق حکم در اینجا وجود ندارد و از آنجایی که خمر قیدی ندارد، متعلق موضوع نیز وجود ندارد.
📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک به: محقق نائینی، فوائد الاصول، ج 1، ص 145؛ شهید صدر، دروس فی علم الاصول، 121 الی 126؛ شرح اصول مظفر محمدی، ج 1، ص 223.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#سخن_بزرگان
#آیت_الله_جوادی_آملی
💠 #نهال_فروشی در حوزه ممنوع:
✅ آیت الله #جوادی آملی صبر و حوصله برای رسیدن به #اجتهاد را لازم دانسته و در این زمینه میفرماید:
🔻 لازم است #نخبگان در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند، #نهال_فروشی از بزرگترین آفات #حوزه ها است،
🔹 شما مسئول هستید که مواظب باشید استعدادهای راقی و برتر چه در طلبه های خواهر و چه در طلبه های برادر از دست حوزه نرود.
🔸 باید کار سید مرتضی در مدیریت حوزه علمیه نجف را انجام دهیم، او با زنده کردن وقف، آن را در خدمت پرورش طلبه های با استعداد قرار داد و اگر امروز همه حوزه های علمیه در سرتاسر جهان بر سر سفره حوزه علمیه #نجف نشسته اند به همین علت است.
📚 دیدار معظم له با شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در تاریخ، 1398/2/3
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_رجالی
#کتابشناسی 2
#کتاب_فقه_الرضا
✅ بررسی کتاب فقه الرضا
🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد:
1️⃣ جهت #اول: (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته #امام_رضا علیهالسلام است؟
💠 چهار نظریه:
🔹1. فقه الرضا تألیف #امام_رضا علیهالسلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11)
🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین #بن_بابویه (پدر شیخ صدوق) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31)
🔹 3. فقه الرضا تألیف #شلمغانی است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.)
🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر عاملی، ج2، ص364.)
👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیهالسلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است.
💠 ادلّه:
❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که #خلاف_مسلّمات دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود:
🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری، ص 22)
🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری، ص 195)
🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود.
📚 تقریرات درس خارج فقه استاد علی #عندلیبی (زید عزه)
🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_رجالی
#کتابشناسی 2
#کتاب_فقه_الرضا
✅ بررسی کتاب فقه الرضا
2️⃣ جهت #دوم: (بحث صغروی) 👈 آیا فقه الرضای موجود همان کتاب اصلی است؟
🔹 از این کتاب تا زمان علامه مجلسی هیچ اثری نبوده است، تا اینکه در زمان علامه #مجلسی، شخصی به نام سید میر حسین #میرقاضی، بدون هیچ سند و طریقی آن را مطرح کرده است و از آنجایی که این کتاب منسوب به «علی بن موسی» بود، علامه و پدرش روایات آن را به عنوان روایات امام رضا علیهالسلام نقل کردهاند. (بحار الانوار، ج1، ص11)
✳️ بنابراین بر فرض هم که این کتاب نوشته امام رضا علیهالسلام باشد، باز ثابت نمیشود کتاب موجود، همان کتاب اصلی باشد؛ زیرا نه با سند معتبر به دست ما رسیده و نه کتاب مذکور متواتر و مشهور بوده است.
📚 تقریرات درس خارج فقه استاد علی #عندلیب (زید عزه)
🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 آغاز ماه عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله #الحسین ع را بر منتقم خون خدا حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و همه آزادی خواهان جهان تسلیت عرض میکنیم.
#اجازه_نقل_روایت
📜اجازۀ #روضهخوانی آیتالله میرزا محمدحسین #نائینی به ملاغلامعلی دزفولی در ۹۱ سال پیش 👆
📚 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی عالمون
💠 یکی از رسوم بسیار زیبا و مناسبی که متأسفانه از رواج افتاده و باید در حوزههای علمیه #احیا شود، اجازه نقل #روایت است.
🔺 از مهمترین فواید این اجازه نامهها، این بوده که هر مداح یا طلبهای حق نداشته بالای منبر برود و از هر منبع ضعیف و غیر معتبری نقل روایت کند.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
روضه آیت الله شب زنده دار.mp3
4.29M
#روضه_علما
#محرم
📢 نقل حکایت صحیحالسند از آیتالله #وحید خراسانی«دام ظله»
🔹به مناسبت ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله #الحسین«علیهالسلام»
🔻توسط حضرت آیتالله #استاد_شب_زنده_دار «دام ظله»
🔺 و بیان توصیههای شنیدنی معظمله در مورد اهمیت #روضهخوانی
📆تاریخ بیان مطلب: 1400/05/18
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#اجتهاد
#پیش_نیازهای_اجتهاد
💠 در مورد پیشنیازهای #اجتهاد چند نظریه وجود دارد:
1️⃣ شهید ثانی:
👈 صرف، نحو، لغت، اشتقاق، معانی، بیان، بدیع، اصول فقه، منطق، رجال، حدیث و تفسیر آیاتالاحکام (منیة المرید، ص289 و 377؛ الروضة البهیة، ج3، ص63)
2️⃣ امام خمینی:
👈 شناخت کتاب و سنت، اصول فقه، منطق، رجال، تمرین استنباط، سلف شناسی (ر.ک: مقاله: پیش نیازهاى اجتهاد از نگاه امام خمینى)
3️⃣ مرحوم خویی:
👈 آشنایی با «ادبیات عرب» و اجتهاد در «رجال» و «اصول فقه» (التنقیح فی شرح العروة الوثقی، ج1، ص24)
4️⃣ آیت الله مکارم:
👈 این علوم بر دو قسم میباشند:
🔹 موارد اجماعی: لغت، صرف، نحو، تفسیر در حدّ آیات الاحکام، اصول فقه، فقه و قواعد فقهیّه.
🔸 موارد اختلافی: کلام، فلسفه، منطق، بلاغت و رجال. (ر.ک: دائرة المعارف فقه مقارن)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#آداب_تعلیم_وتعلم
#منیة_المرید
💠 آداب تعلیم و تعلم (2)
🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس):
2️⃣ ادب دوم: عمل به علم
🔹و قَدْ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ
وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ
وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ وَ اتِّبَاعِهِ الْهَوَى وَ طُولِ الْأَمَلِ
أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ طُولُ الْأَمَلِ يُنْسِي الْآخِرَة.
🔸 رسول خدا ص فرمودند:
علماء دو دسته اند، دسته ای عالم و دانشمند که به علم خود عمل میکنند؛ اینان ناجی و رستگارند، و دسته دوم که #تارک عمل اند ایشان هالک اند.
و همانا اهل آتش از #بوی_گند مرد عالمی که به وظیفۀ علمی خود عمل ننماید، متأذی هستند.
و سخت ترین مردم از نظر #حسرت و پشیمانی در روز قیامت، مردی است که بنده ای را به سوی خدا بخواند و او سخنش را بپذیرد و راه خدای پیشه نماید و طبق دستور او به اطاعت کردگار عالم قیام کند؛ روز جزا او را به #بهشت برند، و آن #بیچاره بر اثر ترک عمل و پیروی از هوای نفس و بسیاری امل و آرزو به #دوزخ روانه شود.
اما پیروی از هوای نفس از راه حق جلوگیری کند، و درازی آرزو موجب فراموشی آخرت گردد.
📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص146
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_اصولی
#تزاحم
#مصلحت
#مفسده
💠 تزاحم مصلحت و مفسده:
✅ دو نوع تزاحم مصلحت و مفسده وجود دارد:
1️⃣ اول: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام امتثال: این تزاحم مربوط به مکلفین است و باید #اهم را مقدم کرد.
👈 مثل جایی که نجات غریق مستلزم وارد شدن به حریم خصوصی شخص دیگری باشد.
2️⃣ دوم: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام ملاکات: یعنی یک چیزی میتواند فی نفسه مصلحت داشته باشد، ولی این مطلب همیشه نمیتواند موجب حکم شارع بر اساس آن شود؛
👈 مثلا اگر آمر [شارع مقدس] بخواهد حکم وجوب یا استحباب بر اساس آن مصلحت دهد، این حکم مستلزم مفسدهای خواهد شد و به همین جهت آمر بعضی وقتها از خیر آن حکم می گذرد.
💯 مثال اول:
برخی از موارد سیره میتواند از این باب باشد. مثلا یک چیزی سیره عقلائیه باشد و همه عقلاء در تمام اعصار و امصار به آن عمل کرده باشند، شارع هم به عنوان یکی از عقلا قطعا موافق با این مطلب است و آن را خیلی هم خوب میداند، اما معلوم نیست این سیره را امضاء کرده باشد؛ زیرا شاید در مقام تزاحم ملاکات، امضاء آن و ادامه آن سیره از طرف متشرعه، مفسده ای را به وجود می آورد که غالب بر مصلحت میشود.
💯 مثال دوم:
در مورد شراب که خداوند متعال میفرماید: هم منفعت و هم ضررهایی دارد؛ این هم از باب تزاحم مصلحت و مفسده در باب ملاکات است و ربطی به مکلفین ندارد؛ یعنی چون در مجموع مفسده آن بیشتر بوده است، شارع مقدس آن را حرام کرده است، اگرچه وجوه خوبی هم دارد و ضرر صرف نیست.
📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی #عندلیب (زید عزه) (استاد درس خارج 2 مدرسه شهیدین)
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
#شخصیت_شناسی 2
#ابن_بابویه
💠 ابن بابویه (پدر شیخ صدوق)
🔻 ابْنِ بابِویهْ، ابوالحسن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی (۳۲۹ق)، فقیه، محدث شیعی و مرجع مردم #قم و اطراف آن بود. ایشان به «فقیه» و «الصدوق الاوّل» و «ابن بابویه» شهرت داشته است.
💯 در بیان عظـمت علمی و منزلت قدس و تقوای او، همین بس است که فقهای ما در مواردی که حدیثی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نرسیده باشد و از ایشان فتوایی در آن زمینه وجود داشته باشد، فتوای او را نشانی از وجود حدیث در آن زمینه قلمداد میکنند.
🕌علی بن بابویه در سال ۳۲۹ هـ ق در همان سال رحلت ثقة الاسلام محمد بن یعقوب #کلینی درگذشت، و در قم، نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (ع) (نزدیک مدرسه آیت الله گلپایگانی فعلی) مدفون گردید و مزارش هماکنون مورد زیارت و عنایت مردم میباشد.
🔹 سال وفات ایشان را به علت درگذشت چند تن از بزرگان شیعه، سال «#تناثر_النجوم» گفتهاند.
📕 از آثار او میتوان به کتابهای: الوضوء، الصلوة، الجنائز، الامامة و التبصرة من الحیرة، الاملاء، نوادر، کتاب المنطق، الاخوان، النساء و الولدان، الشرایع (که برای فرزندش فرستاده)، کتاب التفسیر، النکاح، مناسک الحج، قرب الإسناد، التسلیم،الطب، المواریث و المعراج اشاره کرد.
📚رجال النجاشی، ج1، ص261 و262؛ تنقیح المقال، ج2، ص283
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
#نکات_فقهی
#باب_معاملات
#عقد_صلح
💠 آشنایی با عقد صلح:
🔻 تعریف عقد صلح:
👈 «توافق و سازش میان دو یا چند نفر بر ایجاد چیزی میان خودشان، از قبیل تملّک عین مال یا منفعت آن و یا نقل حقی و یا اسقاط آن و یا ابراء دینی و غیر آن»
🔻 انواع صلح:
🔹 صلح معوض: صلح در مقابل دریافت چیزی
🔸 صلح غیر معوض: صلح رایگان و بدون عوض
🔻 ماهیت عقد صلح (اختلافی):
1️⃣ گروهی از فقها بر این باورند که صلح تنها به فرض وجود منازعه اختصاص دارد (محقق حلی، شرایع، ج2، ص99)
2️⃣ برخی از فقها صلح را عقدی میدانند که بدون فرض منازعه نیز مشروعیت دارد (شهید ثانی، الروضه البهیه، ج4، ص173؛ بحرانی، الحدائق، ج21، ص84)
3️⃣ برخی دیگر معتقدند صلح هرچند در اصل برای از بین بردن نزاع تشریع شده است؛ لیکن قطع نزاع حکمت تشریع است و نه علت آن؛ از این رو، لازم نیست در همه موارد صلح نزاعی وجود داشته باشد (نجفی، جواهر، ج26، ص211)
✅ ثمره نزاع 👇👇
🔻 گروه دوم و سوم برای حل مشکل بیع هایی که دارای اشکال هستند، میتوانند از «#صلح» استفاده کنند، اما گروه اول در مواردی که نزاعی در بین نیست، نمیتوانند از این راهکار بهره ببرند.
🔺 به عنوان نمونه: «قرارداد آتی» در بحث #بورس_کالا دارای اشکالاتی است که نمیتوان آن را بیع دانست، (بیع کالی به کالی که مشهور آن را باطل میدانند) اما گروه دوم و سوم میتوانند با راهکار #صلح این معامله را تصحیح کرده و آن را عقدی شرعی بدانند.
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad