eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
341 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حجیت معصوم 🔻 سیره معصومین ع بر دو نوع است: الف. معصوم ب. معصوم ✅ فعل معصوم تنها جواز (به معنای اباحه) را می‌رساند و وجوب و استحباب را نمی‌توان از آن استخراج کرد. 👈 مگر در مورد، که می توان حداقل را از فعل و سیره معصوم استفاده کرد: 1️⃣ اگر فعل در کلام خود آن معصوم یا در کلام معصوم دیگری بیان شده باشد؛ که در این صورت به منزله است. 🔺 مثلا: امام صادق ع فعل امیرالمؤمنین علی ع را نقل کند. 2️⃣ اگر فعل و سیره معصوم از سنخ باشد. 🔺 مثلا: معصوم ع فلان ذکر را بعد از نماز بگوید. 3️⃣ اگر آن فعل توسط معصوم شود. 🔺 مثلا: معصوم ع همیشه قبل از غذا نمک بخورد. 4️⃣ آن فعل و سیره به صورتی نقل شده باشد که دالّ بر برداشت اِعمال مولویت معصوم در آن سیره توسط راوی باشد. 🔺 مثلا: معصوم ع در مقام آموزش باشد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه آیت الله استاد (1395/8/3) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔@Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (1) ✅ به تدریج از کتاب شریف فهرست آداب و وظایف استاد و شاگرد بیان خواهد شد؛ 📌 امیدواریم همه ما سربازان امام زمان (عج) در کسب فضایل اخلاقی در کنار تحصیل علوم دینی موفق باشیم. 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 1️⃣ ادب اول: اخلاص 🔹 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِيُبَاهِيَ‏ بِهِ الْعُلَمَاءَ أَوْ يُمَارِيَ بِهِ السُّفَهَاءَ أَوْ يَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَيْهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ إِنَّ الرِّئَاسَةَ لَا تَصْلُحُ إِلَّا لِأَهْلِهَا. (الكافي، ج‏1، ص47) 🔸 «هر كه طلب علم كند از براى آن‏كه فخر و مباهات كند با علما، يا با سفيهان كم عقل به آن جدال و ستيزه نمايد، يا به آن روى مردم را به سوى خويش گرداند، جاى خويش را در جهنم آماده داند؛ زيرا كه رياست و مهترى صلاحيت ندارد، مگر از براى اهل آن». 📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص 138 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 تفاوت میان حکم، موضوع و متعلق: 🔻 گاهی در علم اصول در مورد قضایای شرعیه، تعبیر به ، و می شود که می‌بایست تفاوت میان آنها روشن شود: 🔷 حکم: آنچه شارع آن‌ را جعل کرده باشد؛ چه حکم تکلیفى (مانند وجوب) و چه حکم وضعى (مانند طهارت) 🔶 موضوع حکم: آن چیزی که حکم روی آن رفته است، که گاهی به آن «متعلق المتعلق» نیز اطلاق می‌شود. البته گاهی به «مکلف» نیز موضوع حکم گفته می‌شود، که اصطلاح دوم خارج از محل بحث است. 🔷 متعلق حکم: فعل اختیاری مکلف که مولی انجام یا ترک آن را ازمکلف خواسته است. به همین جهت متعلق حکم مختص احکام تکلیفیه است، ولی در احکام وضعیه -که بر افعال اختیاری عبد تعلق نمی گیرد- متعلق حکم وجود ندارد. 🔶 متعلق موضوع: وصف یا قیدی که مربوط به موضوع حکم است. 💯مثال اول: در جمله «اکرم العالم العادل»: که از فعل امر «اکرم» فهمیده می‌شود، «حکم» است. کردن که فعل مکلف است، «متعلق حکم» می‌باشد. که وجوب اکرام روی آن رفته است، موضوع حکم است و که قید موضوع است، متعلق موضوع می‌باشد. 💯مثال دوم: «الخمر نجس». که حکم وضعی است، «حکم» است و که نجاست روی آن رفته، موضوع حکم است. اما از آنجائی که نجاست خمر، حکم وضعی است، متعلق حکم در اینجا وجود ندارد و از آنجایی که خمر قیدی ندارد، متعلق موضوع نیز وجود ندارد. 📚 برای مطالعه بیشتر ر.ک به: محقق نائینی، فوائد الاصول، ج 1، ص 145؛ شهید صدر، دروس فی علم الاصول، 121 الی 126؛ شرح اصول مظفر محمدی، ج 1، ص 223. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 در حوزه ممنوع: ✅ آیت الله آملی صبر و حوصله برای رسیدن به را لازم دانسته و در این زمینه می‌فرماید: 🔻 لازم است در حوزه ها بمانند و به امر تحقیق و تالیف مشغول باشند، از بزرگترین آفات ها است، 🔹 شما مسئول هستید که مواظب باشید استعدادهای راقی و برتر چه در طلبه های خواهر و چه در طلبه های برادر از دست حوزه نرود. 🔸 باید کار سید مرتضی در مدیریت حوزه علمیه نجف را انجام دهیم، او با زنده کردن وقف، آن را در خدمت پرورش طلبه های با استعداد قرار داد و اگر امروز همه حوزه های علمیه در سرتاسر جهان بر سر سفره حوزه علمیه نشسته اند به همین علت است. 📚 دیدار معظم له با شورای سیاست‌گذاری حوزه های علمیه خواهران در تاریخ، 1398/2/3 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
2 ✅ بررسی کتاب فقه الرضا 🔻 این کتاب را می بایست از دو جهت مورد بررسی قرار داد: 1️⃣ جهت : (بحث کبروی) 👈 آیا کتاب فقه الرضا نوشته علیه‌السلام است؟ 💠 چهار نظریه: 🔹1. فقه الرضا تألیف علیه‌السلام به نحو نوشته یا امضاء است. (الحدائق الناضرة، ج1، ص27و26؛ لوامع صاحب قراني، ج1، ص613؛ بحار الانوار، ج1،ص11) 🔸 2. فقه الرضا تألیف علی بن حسین (پدر شیخ صدوق) است. (رياض العلماء، ج6، ص43 و ج2، ص31) 🔹 3. فقه الرضا تألیف است که بعدها (در زمان غیبت صغری) منحرف شد. (فصل القضاء، سيد حسن صدر، ص 414و 413.) 🔸 4. فقه الرضا تألیف یکی از فقهاست که نامش به دست ما نرسیده است. (امل الامل، شیخ حر عاملی، ج2، ص364.) 👈 مدعا: مولف کتاب، امام رضا علیه‌السلام نیست. حال تالیف چه کسی است، مطلب دیگری است. 💠 ادلّه: ❇️ مطالب فراوانی در این کتاب ذکر شده که دین و مذهب است، که تنها به دو نمونه اشاره می شود: 🔸 الف. ص 79: جواز مسح و غَسل رِجلین در وضو با استناد به جواز قرائت کسر و فتح در آیه. (رسالة الخوانساری، ص 22) 🔹 ب. ص 103-102: تحریف قرآن: معوذتین جزو قرآن نیستند. (الذکری، ص 195) 🔺 بنابراین کتاب فقه الرضا ارزش روایی ندارد و تنها عباراتی که از «العالم» نقل شده روایات مرسله امام رضا علیه السلام به شمار می رود. 📚 تقریرات درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
2 ✅ بررسی کتاب فقه الرضا 2️⃣ جهت : (بحث صغروی) 👈 آیا فقه الرضای موجود همان کتاب اصلی است؟ 🔹 از این کتاب تا زمان علامه مجلسی هیچ اثری نبوده است، تا اینکه در زمان علامه ، شخصی به نام سید میر حسین ، بدون هیچ سند و طریقی آن را مطرح کرده است و از آنجایی که این کتاب منسوب به «علی بن موسی» بود، علامه و پدرش روایات آن را به عنوان روایات امام رضا علیه‌السلام نقل کرده‌اند. (بحار الانوار، ج1، ص11) ✳️ بنابراین بر فرض هم که این کتاب نوشته امام رضا علیه‌السلام باشد، باز ثابت نمی‌شود کتاب موجود، همان کتاب اصلی باشد؛ زیرا نه با سند معتبر به دست ما رسیده و نه کتاب مذکور متواتر و مشهور بوده است. 📚 تقریرات درس خارج فقه استاد علی (زید عزه) 🔺ارسالی از استاد گوهری (از اساتید سطح 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
🏴 آغاز ماه عزای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ع را بر منتقم خون خدا حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و همه آزادی خواهان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. 📜اجازۀ آیت‌الله‌ میرزا محمدحسین به ملاغلامعلی دزفولی در ۹۱ سال پیش 👆 📚 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی عالمون 💠 یکی از رسوم بسیار زیبا و مناسبی که متأسفانه از رواج افتاده و باید در حوزه‌های علمیه شود، اجازه نقل است. 🔺 از مهم‌ترین فواید این اجازه نامه‌ها، این بوده که هر مداح یا طلبه‌ای حق نداشته بالای منبر برود و از هر منبع ضعیف و غیر معتبری نقل روایت کند. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
روضه آیت الله شب زنده دار.mp3
4.29M
📢 نقل حکایت صحیح‌السند از آیت‌الله خراسانی«دام ظله» 🔹به مناسبت ماه محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله «علیه‌السلام» 🔻توسط حضرت آیت‌الله «دام ظله» 🔺 و بیان توصیه‌های شنیدنی معظم‌له در مورد اهمیت 📆تاریخ بیان مطلب: 1400/05/18 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 در مورد پیش‌نیازهای چند نظریه وجود دارد: 1️⃣ شهید ثانی: 👈 صرف، نحو، لغت، اشتقاق، معانی، بیان، بدیع، اصول فقه، منطق، رجال، حدیث و تفسیر آیات‌الاحکام (منیة المرید، ص289 و 377؛ الروضة البهیة، ج3، ص63) 2️⃣ امام خمینی: 👈 شناخت کتاب و سنت، اصول فقه، منطق، رجال، تمرین استنباط، سلف شناسی (ر.ک: مقاله: پیش نیازهاى اجتهاد از نگاه امام خمینى) 3️⃣ مرحوم خویی: 👈 آشنایی با «ادبیات عرب» و اجتهاد در «رجال» و «اصول فقه» (التنقیح فی شرح العروة الوثقی، ج1، ص24) 4️⃣ آیت الله مکارم: 👈 این علوم بر دو قسم می‌باشند: 🔹 موارد اجماعی: لغت، صرف، نحو، تفسیر در حدّ آیات الاحکام، اصول فقه، فقه و قواعد فقهیّه. 🔸 موارد اختلافی: کلام، فلسفه، منطق، بلاغت و رجال. (ر.ک: دائرة المعارف فقه مقارن) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (2) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 2️⃣ ادب دوم: عمل به علم 🔹و قَدْ رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: الْعُلَمَاءُ رَجُلَانِ رَجُلٌ عَالِمٌ آخِذٌ بِعِلْمِهِ فَهَذَا نَاجٍ وَ عَالِمٌ تَارِكٌ لِعِلْمِهِ فَهَذَا هَالِكٌ وَ إِنَّ أَهْلَ النَّارِ لَيَتَأَذَّوْنَ مِنْ رِيحِ الْعَالِمِ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ وَ إِنَّ أَشَدَّ أَهْلِ النَّارِ نَدَامَةً وَ حَسْرَةً رَجُلٌ دَعَا عَبْداً إِلَى اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَاسْتَجَابَ لَهُ وَ قَبِلَ مِنْهُ فَأَطَاعَ اللَّهَ فَأَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ وَ أَدْخَلَ الدَّاعِيَ النَّارَ بِتَرْكِهِ عِلْمَهُ وَ اتِّبَاعِهِ الْهَوَى وَ طُولِ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ طُولُ الْأَمَلِ يُنْسِي الْآخِرَة. 🔸 رسول خدا ص فرمودند: علماء دو دسته اند، دسته ای عالم و دانشمند که به علم خود عمل می‌کنند؛ اینان ناجی و رستگارند، و دسته دوم که عمل اند ایشان هالک اند. و همانا اهل آتش از مرد عالمی که به وظیفۀ علمی خود عمل ننماید، متأذی هستند. و سخت ترین مردم از نظر و پشیمانی در روز قیامت، مردی است که بنده ای را به سوی خدا بخواند و او سخنش را بپذیرد و راه خدای پیشه نماید و طبق دستور او به اطاعت کردگار عالم قیام کند؛ روز جزا او را به برند، و آن بر اثر ترک عمل و پیروی از هوای نفس و بسیاری امل و آرزو به روانه شود. اما پیروی از هوای نفس از راه حق جلوگیری کند، و درازی آرزو موجب فراموشی آخرت گردد. 📚 ر.ک: منیة المرید، شهید ثانی، ص146 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 تزاحم مصلحت و مفسده: ✅ دو نوع تزاحم مصلحت و مفسده وجود دارد: 1️⃣ اول: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام امتثال: این تزاحم مربوط به مکلفین است و باید را مقدم کرد. 👈 مثل جایی که نجات غریق مستلزم وارد شدن به حریم خصوصی شخص دیگری باشد. 2️⃣ دوم: تزاحم مصلحت و مفسده در مقام ملاکات: یعنی یک چیزی می‌تواند فی نفسه مصلحت داشته باشد، ولی این مطلب همیشه نمی‌تواند موجب حکم شارع بر اساس آن شود؛ 👈 مثلا اگر آمر [شارع مقدس] بخواهد حکم وجوب یا استحباب بر اساس آن مصلحت دهد، این حکم مستلزم مفسده‌ای خواهد شد و به همین جهت آمر بعضی وقت‌ها از خیر آن حکم می گذرد. 💯 مثال اول: برخی از موارد سیره می‌تواند از این باب باشد. مثلا یک چیزی سیره عقلائیه باشد و همه عقلاء در تمام اعصار و امصار به آن عمل کرده باشند، شارع هم به عنوان یکی از عقلا قطعا موافق با این مطلب است و آن را خیلی هم خوب می‌داند، اما معلوم نیست این سیره را امضاء کرده باشد؛ زیرا شاید در مقام تزاحم ملاکات، امضاء آن و ادامه آن سیره از طرف متشرعه، مفسده ای را به وجود می آورد که غالب بر مصلحت می‌شود. 💯 مثال دوم: در مورد شراب که خداوند متعال می‌فرماید: هم منفعت و هم ضررهایی دارد؛ این هم از باب تزاحم مصلحت و مفسده در باب ملاکات است و ربطی به مکلفین ندارد؛ یعنی چون در مجموع مفسده آن بیشتر بوده است، شارع مقدس آن را حرام کرده است، اگرچه وجوه خوبی هم دارد و ضرر صرف نیست. 📚 تقریرات درس خارج اصول استاد علی (زید عزه) (استاد درس خارج 2 مدرسه شهیدین) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
2 💠 ابن بابویه (پدر شیخ صدوق) 🔻 ابْن‌ِ بابِویه‌ْ، ابوالحسن‌ علی‌ بن‌ حسین‌ بن‌ موسی‌ بن‌ بابویه‌ قمی‌ (۳۲۹ق‌)، فقیه‌، محدث‌ شیعی‌ و مرجع‌ مردم‌ و اطراف‌ آن‌ بود. ایشان به «فقیه» و «الصدوق الاوّل» و «ابن بابویه» شهرت داشته است. 💯 در بیان عظـمت علمی و منزلت قدس و تقوای او، همین بس است که فقهای ما در مواردی که حدیثی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نرسیده باشد و از ایشان فتوایی در آن زمینه وجود داشته باشد، فتوای او را نشانی از وجود حدیث در آن زمینه قلم‌داد می‌کنند. 🕌علی بن بابویه در سال ۳۲۹ هـ ق در همان سال رحلت ثقة الاسلام محمد بن یعقوب درگذشت، و در قم، نزدیک صحن مطهر حضرت معصومه (ع) (نزدیک مدرسه آیت الله گلپایگانی فعلی) مدفون گردید و مزارش هماکنون مورد زیارت و عنایت مردم می‌باشد. 🔹 سال‌ وفات‌ ایشان را به‌ علت‌ درگذشت‌ چند تن‌ از بزرگان‌ شیعه‌، سال‌ «» گفته‌اند. 📕 از آثار او می‌توان به کتاب‌های‌: الوضوء، الصلوة، الجنائز، الامامة و التبصرة من‌ الحیرة، الاملاء، نوادر، کتاب‌ المنطق‌، الاخوان‌، النساء و الولدان‌، الشرایع‌ (که‌ برای‌ فرزندش‌ فرستاده‌)، کتاب التفسیر، النکاح، مناسک الحج، قرب الإسناد، التسلیم،الطب، المواریث و المعراج اشاره کرد. 📚رجال النجاشی، ج1، ص261 و262؛ تنقیح المقال، ج2، ص283 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آشنایی با عقد صلح: 🔻 تعریف عقد صلح: 👈 «توافق و سازش میان دو یا چند نفر بر ایجاد چیزی میان خودشان، از قبیل تملّک عین مال یا منفعت آن و یا نقل حقی و یا اسقاط آن و یا ابراء دینی و غیر آن» 🔻 انواع صلح: 🔹 صلح معوض: صلح در مقابل دریافت چیزی 🔸 صلح غیر معوض: صلح رایگان و بدون عوض 🔻 ماهیت عقد صلح (اختلافی): 1️⃣ گروهی از فقها بر این باورند که صلح تنها به فرض وجود منازعه اختصاص دارد (محقق حلی، شرایع، ج2، ص99) 2️⃣ برخی از فقها صلح را عقدی می‌دانند که بدون فرض منازعه نیز مشروعیت دارد (شهید ثانی، الروضه البهیه، ج4، ص173؛ بحرانی، الحدائق، ج21، ص84) 3️⃣ برخی دیگر معتقدند صلح هرچند در اصل برای از بین بردن نزاع تشریع شده است؛ لیکن قطع نزاع حکمت تشریع است و نه علت آن؛ از این رو، لازم نیست در همه موارد صلح نزاعی وجود داشته باشد (نجفی، جواهر، ج26، ص211) ✅ ثمره نزاع 👇👇 🔻 گروه دوم و سوم برای حل مشکل بیع هایی که دارای اشکال هستند، می‌توانند از «» استفاده کنند، اما گروه اول در مواردی که نزاعی در بین نیست، نمی‌توانند از این راهکار بهره ببرند. 🔺 به عنوان نمونه: «قرارداد آتی» در بحث دارای اشکالاتی است که نمی‌توان آن را بیع دانست، (بیع کالی به کالی که مشهور آن را باطل می‌دانند) اما گروه دوم و سوم می‌توانند با راهکار این معامله را تصحیح کرده و آن را عقدی شرعی بدانند. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 مقام معظم رهبری: با اجتهاد، روش استنباط در را می‌آموزید 🔻 عالم دین می‌خواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل ... خب باید بداند که به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. یعنی استفاده از منابع؛ یعنی استفاده‌ از منابع؛ این اجتهاد است. 🔹این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔸 اگر این را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام]، ارزش‌های ی را هم درست از کتاب و سنت استنباط می‌کنید، برای فراگیری معارف اسلامی لازم است. 🔺 طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد بخورید، نمی‌توانید به چیزی یاد بدهید؛ درس را جدی بگیرید. 📚 بیانات معظم‌له مورخه ۱۳۹۸/۲/۱۸ 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 انواع روایات تقیه‌ای: 1️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود. مثلا: امام به علی بن یقطین فرمود: «تَوَضَّأْ ثَلَاثاً ثَلَاثاً» (استبصار، ج1، ص71) 2️⃣ گاهی در مقام مراعات تقیه می‌شود؛ 🔹الف. یا بخاطر خوف از مثلا: در زمان بنی امیه، خلفاء به مسأله صید عقاب و باز شکاری حساس بوده اند، لذا امام باقر ع از آنها تقیه کرده، اما در زمان امام صادق ع عامل تقیه از بین رفته است. (تهذیب الاحکام، ج9، ص33) 🔸 ب. یا بخاطر خوف از به این بیان که اگر امام مسلمات عامه را زیر سؤال ببرد، موقعیت اجتماعی و علمی اش زیر سؤال رفته و دیگر نمی‌تواند نقش خود را در جامعه ایفاء کند. 🔻 اشکال: تقیه نسبت به کسی انجام می‌شود که دارای قدرت باشد، در حالی که اکثر فقهاء عامه صاحب قدرت نبودند. 🔺پاسخ: اولا امثال ابوحنیفه فقیه عراق بودند و شاگردانش (ابن ابی لیلی و شیبانی) در زمان خلافت بنی عباس به قدرت رسیدند و ابن ابی لیلی قاضی القضات بوده است. ثانیا گاهی منشأ فتوای امثال ابوحنیفه و شافعی و.. روایتی است که بین عامه مطرح بوده و بر اثر این روایت، بعدها شافعی و ابوحنیفه نیز به آن نظریه قائل شده‌اند. 3️⃣ گاهی تقیه ائمه علیهم‌السلام از خود بوده است. به این بیان که گاهی نفس القاء اختلاف بین شیعه به جهت تقیه بوده است، تا شیعیان شناخته نشوند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد آیت الله (1397/6/10) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 10 کتاب مرتبط با روش شناسی اجتهاد: 1️⃣ پیش درآمدی بر مکتب شناسی فقهی - سعید ضیایی فر 2️⃣ مکاتب فقهی - محمدحسن ربانی بیرجندی 3️⃣ درآمدی بر مکتب فقهی قم و نجف - حسین ایزدی 4️⃣ درس خارج و گام های اجتهاد - احمد مبلغی 5️⃣ فقه قرآنی با نفس رحمانی (مکتب محقق اردبیلی) - علیرضا خیراللهی 6️⃣ مکتب اجتهادی آخوند خراسانی - مصطفی محقق داماد 7️⃣ مکتب اجتهادی سید طباطبایی یزدی - مصطفی محقق داماد 8️⃣ مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی - خانم اخوان صراف 9️⃣ مکتب فقهی امام خمینی(ره) - سعید ضیایی فر 0️⃣1️⃣ روش شناسی فقهی (نخستین نشریه روشی در علوم حوزوی) ـ مرحوم اکبر ترابی شهرضایی و همکاران 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آیا انجام امور مستحبی برای کودکانی که هنوز بالغ نشده‌اند، نیز دارای استحباب است؟ 🔻دو مبنا: 1️⃣ تکالیف شرعی متوجه افراد است. 2️⃣ تنها خطابات وجوبی متوجه افراد بالغ می‌شود و افراد غیربالغ مشمول خطابات استحبابی می‌شوند. لذا درصورتی که افراد غیربالغ اعمال مستحبی را به جا آورند، مأجور خواهند بود. ✳️ اقسام شرایط تکلیف 1️⃣ شرایطی که عقل آنها را به صورت دلیل لبّی درک می‎کند و تکلیف منصرف یا مقید به آن شرایط است. این قرائن در حکم قرینه متصله‎اند. 2️⃣ شرایطی که اگر شرع آنها را بیان نمی‌کرد، عقل آن‎ها را نمی‌پذیرفت؛ مانند اینکه شارع، رسیدن به پانزده سال قمری برای پسران و نه سالگی برای دختران را شرط تکلیف قرار داده است. ازآنجاکه عقل مستقلاً این شرایط را درک نمی‌کند، نمی‌تواند خطاب را به آنها تضییق کند. ازاین‎رو، برای پایبندی به این شرایط، نیازمند دلیل هستیم. ✅ نتیجه: ادله‌ای که بلوغ را لازم می‌دانند، صرف فهم عقلی را کافی ندانسته‌اند؛ زیرا اگر دلیل لفظی، شرط بلوغ را بیان نمی‌کرد، عقل از فهم آن ناتوان بود. با‎این‎حال، در این ادله قدر متیقنی وجود دارد که همان تکالیف الزامی (وجوب و حرمت) است؛ اما تکالیف رجحانی، مشمول این ادله نخواهد شد و به‎طور‎کلی، تکالیف رجحانی (مستحبات و ترک مکروهات) مقید به شرایط تکلیف نیستند و به همان دلیل که شخص بالغ قادر به فهم و تمییز و انجام آنهاست، غیربالغ نیز می‌تواند مخاطب این ادله قرار گیرد. 📚برگرفته از فرمایشات استاد آیت‌الله در درس خارج فقه تربیتی 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 آداب تعلیم و تعلم (3) 🔻 آداب مشترک بین استاد و شاگرد (آداب فارغ از مجلس درس): 3️⃣ ادب سوم: بر خدا و اعتماد به او 🔹عنِ النَّبِيِّ ص أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ لِطَالِبِ الْعِلْمِ بِرِزْقِهِ خَاصَّةً عَمَّا ضَمِنَهُ لِغَيْرِه‏ 🔸 رسول خدا ص: بى گمان خداوند متعال را به طور ويژه، افزون بر آنچه براى ديگران تضمين كرده، به عهده گرفته است. 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 160 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 روش تحصیل در مقطع خارج در بیانات استاد 🔻 ، ، ، ، نوشتن، كردن، كردن و كردن، اينها عناصري بوده كه در طول تاريخ حوزه‌های علميه وجود داشته و آثارش هم پديدار شده كه چه بزرگانی چه فحولی از همين نظام بيرون آمدند. 🔹 قبل از حضور در بحث و مباحثه و مراجعه به هر كتابی، در ابتدا خودتان به منابع مراجعه كنيد. در مساله مورد نظر به كتاب و سنت مراجعه كنيد. به فهرست كتاب الشيعه نگاه می‌كنيد و باب مناسب به مساله‌تان را حدس می‌زنيد. آن رواياتي را كه به نظرتان می‌آيد مربوط به آن مساله است آنها را انتخاب می‌كنيد و در سند و دلالت و جمع بين آنها طبق معلومات خودتان يك گونه‌ای انجام می‌دهيد و اگر هم بنويسيد كه خيلی بهتر است. بعد با اين سرمايه‌تان در مباحثه يا در درس شركت می‌كنيد. 🔸 برای مطالعه آن افرادی كه پيشينه درس خارج طولانی و چند سالی دارند، بعد از اين كاری كه بيان كردم حتما به كتب بزرگ فن مراجعه كنند. كتاب و كتاب مرحوم حاج آقا رضا همدانی ره و قبل از اين دو كتاب، به كتاب مراجعه شود؛ زيرا كتاب حدائق روايات و نصوص را استيعاب می‌كند و خوش بيان است و فهميدن مطالبش تعقيد ندارد ... بعد مرحوم آقای حكيم ره و بعد تقارير بحث مرحوم ره. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله در درس خارج فقه (92/7/1) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
هدایت تحصیلی - جایگاه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی - جلسه 1.mp3
17.11M
🎙 سخنان مهم و کاربردی استاد آیت الله 💎 موضوع: «اهمیت فقه و اصول و روش صحیح تحصیل آن» 🕌 ایراد سخنرانی: در جمع طلاب دوره فقه و اصول مدرسه (دی ماه 1398) 🔺 استماع این صوت، به همه طلاب سطح، به ویژه طلاب ورودی پایه توصیه اکید می‌شود. 1 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
در مسیر اجتهاد
#تاریخ_فقه #آثار #فقها 🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن #چهارم تا قرن #یازدهم ) 🔺 🔰 مدرسه
3 💠 ابن ابی عقیل عمانی: 🔻 حسن بن ابى عقيل ملقب به «حذاء» معروف به «عمانى» و «ابن عقيل»، كنيه‌اش «ابو على»، از فقهاى بزرگ اماميه و از متكلمين وارسته‌اى است كه معاصر با ثقة الاسلام كلينى (م 329) بوده است. او در آغاز غيبت كبرى مى‌زيسته و از اساتيد شيخ مفيد به شمار مى‌آيد. 🔸 او كسى است كه در اوایل كبرى، فقه را مهذب كرد و با قواعد اصوليه تطبيق نمود و طريق و تطبيق احكام با ادله و اصول آنها را باز كرد. شيخ مفيد به غايت او را ستوده و شیخ طوسی و نجاشی نیز در کتب رجالی خود از او یاد کرده‌اند. 🔹 نجاشی ابن ابی عقیل را «فقیه» و «ثقه» می‌شمارد و از کتاب او بحبل آل الرسول یاد می‌کند و می‌گوید این کتاب در میان امامیه شهرت تام دارد و کسانی که از خراسان به قصد سفر حج از عراق می‌گذرند، از این کتاب سراغ می‌گیرند و آن را می‌خرند. سپس نجاشی می‌نویسد که خود نیز کتاب الکرّ و الفَرّ ابن ابی عقیل را که در باب امامت است، نزد شیخ مفید خوانده است. (رجال نجاشی، ص36) 👈 بعد از ایشان «ابن جنيد اسكافى» هم همان طريق را پيمود. بدين جهت است كه در اصطلاح فقها، از اين دو فقيه جليل القدر به «» تعبير مى‌شود. ✳️ کتاب ایشان به دست ما نرسیده است؛ اما علامه حلی (ره) در کتاب «» و ابن ادریس و محقق حلی اقوال و نظریات ایشان را نقل کرده‌اند، که معلوم می‌شود کتاب وی در دسترس ایشان بوده است. مرحوم آشیخ علی‌پناه اقوال ابن ابی عقیل را از لابلای آثار قدما جمع آوری نموده و آن را با عنوان «فتاوی ابن ابی عقیل» منتشر کرده است. 💎 ابن ابی عقیل دارای آرای ویژه‌ای در احکام بوده، که از آن میان می‌توان از این حکم یاد کرد که هنگامی که با نجاست تماس پیدا کند، نمی‌گردد، که گروهی از فقیهان متأخر شیعی همچون مرحوم کاشانی نیز در این مسئله از وی پیروی کرده‌اند. (الوافی، ج4، ص5) 📚ریحانة الأدب، ج7، ص360 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 تفاوت سیره عقلا و سیره متشرعه 1️⃣ سیره عقلائیه: سیره‌ای که منشأ آن روش مردم است. یعنی عقلای عالم ـ فازغ از دین و مذهب ـ (عقلا بما هم عقلا) برای گذران زندگی اجتماعی خود از این روش استفاده می‌کنند. 🔺 مثال: رجوع عقلا به کارشناس در مسائلی که تخصص ندارند و یا اعتماد به خبر واحد 2️⃣ سیره متشرعه: سیره عمومی مردم که از متشرعه و دینمدار بودن آنها (متشرعه بما هم متشرعه) نشأت گرفته است. بنابراین سیره متشرعه تنها مربوط به افعالی است که در فضای شکل گرفته است. 🔺 مثال: سیره خاص متشرعه امامیه بر برپایی مجلس عزاداری اباعبدالله (ع) و یا سیره بر عدم تراشیدن ریش ✅ تفاوت در حکم مسأله: 💎 سیره متشرعه به محض اثبات صغروی و اتصال به زمان معصومین ع، مشروعیت می‌یابد؛ اما حجیت سیره عقلا مشروط به این است که در زمان معصوم و در و منظر معصوم باشد و دیدگاه موافق شارع یا عدم مخالفت نسبت به آن کشف شود. 📚اصول فقه، مرحوم مظفر، ص540 ـ 535 🔺 پ.ن: تصویر مربوط به مؤلف کتاب اصول فقه، مرحوم می‌باشد. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 فلسفه شرکت در درس در بیانات استاد 🔻 اين كه گفته شود بايد يك دور ببينيم، يك دوره درس خارج كتاب طهارت را بايد ببينيم، يك دوره درس خارج بيع را بايد ببينيم، اين كه عمر وفا به اين ندارد. يك دوره اينها حدود بيست يا سی سال طول می‌كشد. 🔹 عمده اين است كه انسان بعد از مدتی درس رفتن خودش من اهل الدار بشود. فوت و فن اين كار را ياد بگيرد و ديگر استقلال پيدا كند. 🔸 يك دوره يا دو دوره ديدن موضوعيت ندارد. اگر ببينيم كه خيلی خوب و اگر نبينيم بلكه ده باب، بيست باب از ابواب اصول را انسان ببيند به طوری كه ديگر اين حالت در او ايجاد بشود كه ديگر خودش بشود كه وقتی مراجعه به مطالب می‌كند خودش بتواند صاحب نظر باشد و مختار داشته باشد و قول حق را به نظر خودش پيدا بكند و به اقوال مخالف بتواند جواب بدهد، خوب است. رفتن درس اين است، نه يك دوره اصول ديدن يا يك دوره فقه ديدن يا حتي يك دوره باب فقهی را ديدن. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله در درس خارج فقه (92/7/1) 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad
💠 کتاب «قواعد اصول فقه» تألیف: آیت الله علی (دام عزه) 🔻ویژگی‌های کتاب: 🔹 این کتاب، در ضمن ۷۸ قاعده بدین ترتیب تدوین شده که پس از بیان عنوان قاعده و توضیح آن، همه دیدگاه‌های مربوط به آن به همراه ادله بیان می‌شود. 🔸 یکی از مهم‌ترین امتیازات کتاب تطبیقات هر قاعده است. 🔹 تأکید نویسنده، (به جز مواردی که نیازمند به توضیح و تلخیص است) بر نقل عین عبارات اصولیون (شیخ انصاری، محقق خراسانی، محقق نایینی، محقق عراقی، آیة الله بروجردی، امام خمینی، شهید صدر و آیت الله مؤمن) است. 🔸 غرض از تالیف این کتاب، نگارش قواعد اصولی به شیوه مطلوب است؛ یعنی سعی شده بدون حذف مسائل مهم، حد وسط بین ایجاز و تطویل اختیار شود. 🔹 تمام قواعدی که ثمره فقهی و کاربردی دارد بیان شده و از پرداختن به مباحث اصولی که تنها ثمره دارد، اجتناب شده است. 🔸 این کتاب به همت مجمع جهانی اهل بیت ع در 518 صفحه (یک دوره کامل اصول فقه) برای مقطع بین سطح و خارج (دو سال اول مقطع خارج) تدوین شده و هماکنون در برخی مدارس مثل مدرسه تدریس می‌شود. 🔺 فایل این کتاب در نرم افزار اصول فقه (نور) موجود است و همچنین از کتابخانه‌های مجازی قابل دانلود می‌باشد. 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔 @Dar_masire_ejtehad