eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.7هزار دنبال‌کننده
829 عکس
193 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
تلخ تر از پر تیراژ بودن این کتابای زرد اینکه ملت دیگه پول خرید همین کتابا رو هم ندارن. • با این فرمون داریم برمیگردیم به دورانی که علم توی انحصار آقازاده و بچه پولدارا بود. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
استاد جسارتاً شما «مطلب» ندارید! چرا حجاب «حرف زور»‌ است؟! در زبان تمثیل وضعیت امروز ما در حجاب، ماجرای استادی است که برای کلاس‌هایش به واقع «مطلب» ندارد و به همین دلیل توفیق همراه‌سازی مخاطبانش را نیافته است. اما او به جای تجدیدنظر در دانش خود، فکر می‌کند یا مشکل از فن بیان است و یا همه‌ی مباحث را به‌قدر کافی توضیح نداده. او باز موفق نمی‌شود و گمان می‌کند دیگر این بار مشکل از او نیست و باید آن را در مخاطب جستجو کند. او کلافه و عصبانی است و گاهی در این وضعیت به اعمال قانون‌های جدیدتر کنترل و همراه‌سازی مخاطبانش روی می‌آورد. باز هم به مقصود نمی‌رسد و باز در میانه‌ی فن‌بیان بهتر – سخت‌گیری بیشتر در سردرگمی است. من اعتقاد دارم مشکل پیشینی و اصلی سیاست‌های گذشته و حال در موضوع حجاب در کم‌مایگی است و اگر به دیده‌ی انصاف نگاه کنیم خیلی هم باید از عملکرد خودمان در این چند دهه راضی باشیم. خروجی این فهم نازل و این برداشت معوج و مردانه از حجاب قاعدتاً چیزی بهتر از این نمی‌شد و می‌توان گفت ما به اندازه‌ی خود موفق هم بوده‌ایم! اما حالا باید قبول کنیم تسلط فهم و معناسازی مردانه از حجاب که ما را از بسیاری ظرافت‌ها و اعماق آن محروم کرده بیش از این امکان پیشروی و همراه‌سازی زنان را ندارد. زنانی که حجاب کرده‌اند خود در ممارست شخصی برای حجاب داشتن توضیح‌هایی دست‌وپا کرده‌اند و ضرورتاً از گفتمان موجود استفاده نمی‌کنند. زنانی هم که محجبه نیستند با گفتمانی که از حجاب شکل گرفته مسلماً احساس موانست نکرده و خود هم البته چیزی به دست نیاورده‌اند. گفتمان مردانه یا به خلع قدرت و شکوفایی زن می‌انجامد و او را تنگنا قرار می‌دهد و یا منجر به خروش و ایستادگی او دربرابر حجاب می‌شود. واکنش‌های منفی (عقلی و عاطفی) زنان دربرابر گفتمان موجود ضرورتاً کرداری بوالهوسانه ویا غیرمسئولانه نیست بلکه آن‌ها بنحو ناخودآگاه دارند به وضعیتی غیرطبیعی و غیرفطری اشاره می‌کنند که گویی خیلی چیزها سرجایشان نیستند. معلوم نیست این فهمی که از حجاب بر بین‌الاذهان ما سایه افکنده چه نسبتی با فهم، اراده، کرامت، آزادی و استقلال زن دارد که نسبت به تمام آنها ساکت و عقیم است! گفتمان مردانه‌ی حجاب به زن می‌گوید تو مهم نیستی و باید خودت را نبینی و به مصلحت مردان چنین و چنان کنی! درحالیکه دال مرکزی گفتمان موجود از حجاب «ضرورت مصلحت مردان» است، دال مرکزی گفتمان رقیب بر «آزادی انتخاب زنان» متمرکز شده است! این آنجایی است که بند را به آب داده‌ایم! استدلال‌ها و شعارهای بی‌مایه‌ی ما دیگر کار نمی‌کند! مشکل اینجاست و مادامی که فهم عمیق (نظری) و زنانه‌نگری (تجربی) از حجاب در چنته نباشد، داریم به معنای واقعی کلمه در مورد حجاب «حرف زور» می‌زنیم؛ چه کار فرهنگی کنیم و چه کار قانونی. مشکل را در نبود بودجه جستجو نکنید! استاد شما «مطلب» ندارید! استاد شما چیزی بهتر از «محدودیت نیست» و «صدف است» و «میراث مادرهاست» ندارید! @Mahdi_Takallou
• یک جلد کتاب جریان های مذهبی و سیاسی ایران آقای رسول جعفریان قیمت خورده یک میلیون و چهارصد، دوسه سال پیش حدود دویست تومن این کتاب رو خریده بودم. کتابی که حتی ترجمه هم نیست که به خاطر خارجی بودنش اینقدر گرون باشه، درسته حجمش زیاده ولی دیگه آخه اینقد .... • امسال با پولی که دوسه سال پیش برای رهن خونه استفاده میکردیم میشه کتاب خرید https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• من قضاوتی در باره اینکه چرا برخی انتشارات بزرگ توی نمایشگاه شرکت نکردن نمیکنم بیانیه یکی دوتاشون رو هم که خوندم قانع نشدم. • همین الان وقتی پیج اینستاگرام برخی انتشارات رسمی کشور رو نگاه میکنی استوری های قضیه و حمایت هاشون از جنبش رو برنداشتن. • برخی هاشون گفتن به خاطر هزینه زیاد اجاره غرفه نشد بیان، اون وقت همین الان توی نمایشگاه کتاب انتشاراتی که خیلی ضعیف تر و کوچیک تر از اینا هستن غرفه تونستن بگیرن ولی واقعا اینا یعنی نمیتونن؟ • یا مثلا بیانیه دادن برای حمایت از صنعت خرده فروشی کتاب حاضر به حضور نشدن ولی از این طرف زیر بیانیه نوشتن توی سایت خودمون خواستین با تخفیف ویژه میتونید بخرید. • آدم دلش به حال نظام اسلامی میسوزه که برخی از این انتشارات پیاده نظام دشمن داخل کشور شدن و تازه باز داره حمایتشون میکنن... https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
برای اینکه توی نمایشگاه کتاب راحت تر باشید از طریق لینک زیر محل غرفه انتشارات مد نظرتونو پیدا کنید تا کمتر خسته بشید، باجه های اطلاعاتی که اونجا حضوری آدرس بهتون بدن غالبا خیلی شلوغ هستن: https://tibf.ir/fa/publisher اگر اسم انتشارات مد نظر شما نبود یعنی این انتشارات حضور فیزیکی امسال نداره. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ توضیحی مختصر پیرامون ضرورت خطای حضرت آدم برای کمال انسانی - خطا در عبارت حضرت امام به معنی گناه نیست بلکه به معنی توجه به کثرات هست، ماهیت عالم دنیا که بر اساس اعتباریات انسان شکل گرفت در واقع همان غفلت هست و انسان برای اینکه بتواند تمام مراتب هستی را در خود داشته باشد یعنی خلیفه الهی شود باید شامل جمیع مراتب عالم باشد، از جمله مراتب انسانیت همان غفلت اوست که این امر بدون واقع شدن در امر دنیایی ایجاد نمیشود. یعنی فرق انسان با سایر موجودات در جامعیت نفس او نسبت به همه عوالم مثل عقل، مثال و دنیاست. - دنیا که محل غفلت انسان است تا انسان در آن واقع نباشد رشد مفهومی برای انسان رخ نمیدهد و علاوه بر این تنها عالمی که بین عوالم امکان حرکت برای انسان را میدهد عالم ماده است که دارای قوه و فعل میباشد یعنی امکان حرکت جوهری به نحوی که در اثر تکامل در عالم دنیا برای ما وجود دارد برای موجوداتی که فاقد عالم ماده هستند وجود ندارد_ هر موجودی هم که در عالم ماده است توان تکامل مانند انسان را ندارد چون نفس او فاقد اتصال با عالم عقل است_ برای همین مجردات در فعلیت خود تام هستند نه امکان سقوط و نه امکان کمال دارند ما فرشتگانی داریم که همواره در حال سجده اند، فرشتگانی داریم که فقط همواره تسبیح گوی هستند اما این انسان است که نماز را که جامع همه این هاست دارد . -اگر حضرت آدم توجه به عالم کثرت نمیکرد توان خرق حجاب های دنیوی و حرکت برای او وجود نداشت و در این صورت به کمال نیمرسید. پ.ن؛ این متن فاقد دقت های علمی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام چرا گاهی فلسفه را مذمت میکرد؟ _ عبارت هایی که بعضا از حضرت امام در مذمت فلسفه یا عرفان وجود دارد ناظر به خرق حجاب عالم مفهوم است. یعنی فارق شدن از مفهوم و توجه به اصل وجود و فقر اما بدون داشتن بعد مفهومی امکان خرق آن بی معنی است یعنی تا نظام مفهومی فلسفی برای انسان شکل نگیرد خرق آن هم معنی ندارد و اساسا رشد و حرکت برای انسان رخ نمیدهد. برای همین است که امام اولین مرتبه انسانیت را خواندن یک دور فلسفه میداند چرا که اولین مرتبه ما با صیرورت مفهومی حاصل میگردد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
- یکی از دوستان میگفت یک آقای بزرگواری که از علمای نسبتا مشهور قم هم هستن با استناد به حرف هایی که امام در مذمت فلسفه دارد ادعا میکرد امام خمینی رحمه الله علیه اواخر عمر پشیمان از این سیر عرفانی و فلسفی بود. - این استدلال به قدری سست هست که شاید امکان گفتگو با این فرد وجود نداشته باشد چرا که اگر او کمی اهل تحقیق و انصاف بود میدانست مقصود امام از مذمت فلسفه چیست و اینکه شخصیت امام به هیچ وجه از فلسفه جدا نمیشود. - امام خمینی حتی در نامه ای که به گورباچف داشت او را برای آشنایی با دین اصیل اسلام به مطالعه کتاب های و ملاصدرا دعوت میکند! یعنی این خط همان خط اصیل اسلام است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام خمینی راه تحول حکومت شوروی سابق را هم یادگیری فلسفه و عرفان اسلامی میدانست 📝 بازخوانی بخشی از نامه امام خمینی به گورباچوف در آستانه فروپاشی شوروی: اگر جنابعالى میل داشته باشید در این زمینه‌ها تحقیق کنید، مى‌توانید دستور دهید که صاحبان اینگونه علوم علاوه بر کتب فلاسفه غرب در این زمینه، به نوشته‌هاى فارابى و بوعلى سینا - رحمة اللَّه‌علیهما- در حکمت مشاء مراجعه کنند، تا روشن شود که قانون علیت و معلولیت که هرگونه شناختى بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراک معانى کلى و نیز قوانین کلى که هر گونه استدلال بر آن تکیه دارد، معقول است نه محسوس، و نیز به کتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه علیه- در حکمت اشراق مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح کنند که جسم و هر موجود مادى دیگر به نور صِرف که منزه از حس مى‌باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودىِ ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسى است. و از اساتید بزرگ بخواهید تا به صدرالمتألهین - رضوان اللَّه تعالى علیه و حشره اللَّه مع النبیین والصالحین- مراجعه نمایند، تا معلوم گردد که:حقیقت علم همانا وجودى است مجرد از ماده، و هر گونه اندیشه از ماده منزه است و به احکام ماده محکوم نخواهد شد. _ دیگر شما را خسته نمى‌کنم و از کتب عرفا و بخصوص نام نمى‌برم؛ که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در اینگونه مسائل قویاً دست دارند، راهى قم گردانید، تا پس از چند سالى با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
امام خمینی به صراحت در این نامه اولین قدم برای اصلاح یک حکمرانی در حال فروپاشی را توجه به مبانی فلسفه و عرفانی میداند. این یعنی نه تنها اولین قدم برای حرکت در مسیر انسانیت افراد فلسفه است بلکه اولین قدم برای حرکت یک جامعه در مسیر اصلاح هم فلسفه است.
❖ تاثیر تربیت در سعادت و شقاوت انسان از منظر _ شك و شبهه ‏اى نيست كه تربيت به طور اجمال در انسان مؤثر است تلاش و عمل نوع انسانى در ادوار مختلف زندگيش بر همين پايه استوار است، چون انسان با تربيت نيكو به سعادت و خوشبختى نزديك و با غير تربيت نيكو به شقاوت و بدبختى سوق داده مى‏شود (البته با توجه به معانى شقاوت و سعادت كه تصور مى‏شود). _ اين مطلب نيز جاى ترديد نيست كه سعادت و شقاوت انسان در گرو كارها و عمل‏هايى است كه او خود را در انجام و ترك آن‏ها توانا و مختار مى‏بيند (كارهاى اختيارى) پس نسبت اين كارها به انسان نسبت امكانى است (يعنى ممكن است او انجام بدهد و يا ندهد) و هم چنين است نسبت سعادت و شقاوت (كه آن‏ها نتيجه اجتماع و انباشتن صفات و خصلت‏هاى نفسانى است كه از همان اعمال و كارهاى اختيارى حاصل مى‏شود) به انسان همان نسبت امكانى مى‏باشد. _ و از ديگر سو، انسان خود يكى از اجزاء علت وجودى فعل و عملى است كه آن فعل و عمل از او سر مى‏زند، مثلًا عمل خوردن را در نظر مى‏گيريم: اراده انسان به خوردن، يكى از اجزاء علت تحقق اين عمل، يعنى خوردن است و اگر همراه اراده انسان، چيزى هم براى خوردن وجود داشته باشد و آن چيز كاملًا قابل اكل باشد و بقيه شرايط خوردن موجود و موانع هم بدون استثنا مفقود باشند در اين هنگام وقوع عمل خوردن و صدور آن از انسان ضرورى، قطعى و واجب خواهد بود (يعنى ممكن نيست عمل واقع نشود و رخ ندهد) پس از شناخت اين مقدمه، براى خواننده روشن خواهد شد كه سعادت و شقاوت كه به واسطه اعمال اختيارى انسان نصيب او مى‏شود، وقتى به خود او نسبت داده شود چنين نسبتى امكانى و اختيارى است، اما اگر به مجموع علت تامه كه انسان هم يكى از اجزاى آن علت تامه است، منسوب شود؛ نسبتى ضرورى و حتمى خواهد بود و معلوم است كه قضا، عبارت است از علم خداى تعالى و حكم او در مورد اشيا از جهت علل تامه‏شان و از اين نظر بايد گفت: سعادت و شقاوت درباره هر انسانى قضا شده است، قضايى كه تغيير نپذيرد و قابل برگشت نيست. و اين منافاتى با آن ندارد كه سعادت و شقاوت براى انسان عملى اختيارى بوده باشد. 📝 مجموعه رسائل (علامه طباطبائى)، ج‏۳، ص: ۹۲ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
در این مطلب علامه چگونگی جمع قضای حتمی الهی را با انسان هم تبیین کرده است.
❖ در این سخنرانی های ما هم گاهی حرفهای خوبی در گوشه کنار هست؛ منتها غالبا دقّت نمیشود و همینطور ناپدید میگردد . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4_5920250304548311278.mp3
3.93M
📻 نگاه‌ دار دلم را برای آنچه در اوست که ساغرِ غمِ تو، درخورِ شکستن نیست ... لینک عضویت در گروه شعر ما: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
• فکر کن دانشجو هستی بعد از ظهرا رو کار میکنی به سختی بعد یه سال پس انداز میکنی بتونی برای نمایشگاه کتاب پول جمع کنی، میری میبینی کتابایی که میخوای بخری نه دوبرابر بلکه حداقل چهار برابر شده!! از اینکه هرکاری میکنی نمیتونی حداقلیاتت رو داشته باشی کلافه میشی و این وسط یکی میاد از بین غرفه های پرسش و پاسخ بهت میگه بیا راجع به صحبت کنیم، چقدر براتون این بحث قابل تحمل هست؟ اصلا برای این آدم‌ حجاب اولویت چندم زندگیشه؟ این همون مدل ترویج حجاب توی نمایشگاه کتاب بود. پ.ن؛ • فضای رسانه ای که برای بی حجابی ایجاد شده از‌ واقعیت عینی جامعه خیلی متفاوت تر هست، حتی جو عمومی نمایشگاه کتاب درصد بسیاری یا محجبه بود و یا بدحجاب ( حجاب معمولی) از هر چند ده نفر یک خانوم بدون روسری بود که بعضا هم‌ چهرشون رو با ماسک پوشونده بودن ( مشکوک بودن) • ما با دوستانی که رفیتم تعداد زیادی بودیم، حداقل هفت ساعت توی نمایشگاه حضور داشتیم و به غیر از احترام از کسی چیزی ندیدیم. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
سلام احساس میکنم ما خیلی از مسائل را برای خودمان الکی پیچیده کرده ایم و مدام برایشان تئوری بافی های جامعه شناسانه میکنیم (منظورم شخص شما نیست..متوجه ام که نگارنده عزیز دیگری است) چه کسی گفته گفتمان موجود از حجاب، ضرورت مصلحت مردان است؟؟ آیا واقعا ۸۰ میلیون طرفدار حجاب در این مملکت ( سوای آن ۵ میلیون که فرض میکنیم مخالف حجاب هستند) صرفا بخاطر«ضرورت مصلحت مردان» از حجاب دفاع میکنند؟؟ و هیچ دفاعیات، استدلال و مبانی نظری دیگری ندارند؟ مسئله و دعوا کاملا روشن است.. اصل قضیه دین و پیاده شدن احکام دین است.. حجاب هم یک حکم دین است.. مثل اعدام..مثل قصاص..مثل بعضی احکام ارث.. مثل مهریه..مثل تعدد زوجات.. مثل... هزاران حکم دیگر.. که در ظاهر و نگاه اول و بدون توجه به کنه و مبانی فلسفی آن،، ممکن است به نفع یا ضرر یکی از طرفین (مرد یا زن) باشد.. خلاصه این که میخواهم بگویم: بنظرم یکی از مشکلات همین است که مدام میخواهیم احکام شریعت را در چارچوب تحلیل های جامعه شناسانه بیاوریم.. و بعد دیگر نمیشود جمعش کرد..و خودمان هم درونش میمانیم که: ( نکند مخالفین آن حکم الهی، دارند درست میگویند!) https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تاثیر فلسفه در شکل گیری روحیه انقلابی مردم ایران. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
جدید فلسفه و روش علوم اجتماعی نوشته • توضیحات پشت کتاب: - این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. - همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است. - مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و . پ.ن؛ این کتاب تقریبا یک ماه هست از سمت انتشارات چاپ شده و متاسفانه در سایت مجازی نمایشگاه کتاب موجود نیست و صرفا حضوری خرید میشه کرد. البته شاید توی سایت های دیگه بشه پیدا کرد. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
CamScanner ۰۵-۱۴-۲۰۲۳ ۲۰.۰۲.pdf
3.43M
❖ فهرست کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• عمق معرفتی جریان اخباری گری دینی و جهله صوفیه از وضعیت فلسفی مدرن به مراتب بیشتر است. معرفت مخدوش جریان های منحرف سنت ما این چنین که مدرنیته دچار آن شده است ظرفیت هیچ انگاری ارزش های اولیه انسانی را نداشت. • برای نمونه انحطاط بنیان های خانواده، ظهور وضعیت جنسیتی به معنی فعلی آنچه در غرب رخ داده هرگز در بستر انحرافات سنت جریان دینی ما ممکن نبود. این عدم امکان ابتذال های فرهنگی نه یک امر اتفاقی بلکه به تناسب دور افتادن معرفت فکری یک جامعه از واقعیت رخ میدهد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ اقتصاد کره حاصل کار و سخت کوشی مردمش نبود بلکه دولت رسمی کره یک میلیون زن کره ای را به روسپیگری ارتش آمریکا در آورد و بزرگترین درآمد اقتصادی اش را کسب کرد !!! • افشاگری بی سابقه از وضعیت بردگی جنسی مردم کره برای ارتش آمریکا. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• کاش ایران میامدی آقا نزد ما اهل بیت محترمند پیرِ مظلومِ بی حرم اینجا پسران تو صاحب حرمند... شهادت امام صادق (ع) تسلیت. https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ امام صادق مانند استاد فقه و اصول یک حوزه نبود که چهار هزار شاگرد دور خودش جمع کند و عاشق درس و مباحثه باشد. . . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef