eitaa logo
مکتب خانه
315 دنبال‌کننده
775 عکس
322 ویدیو
261 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
جام جم اجتهاد-استاد علی فرحانی.pdf
2.18M
📚 جام جم اجتهاد(جلداول) 👈 در باب تولید علوم انسانی اسلامی 🔰 استاد علی فرحانی 🔅🔅🔅🔅🔅 ✅ فهرست گفتارها👇👇 1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی 2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی 3- علوم انسانی بدون پیش فرض 4- استخلاف و دین 5- فقه علم یا فلسفه علم؟ 6- اعتبار و تعبد در دین 7- پله پله تا ملاقات خدا 8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان 9- فلسفه اجتهاد 10- فقه جواهری کدام است؟ 11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول امام خمینی(ره) @almorsalat
✅ تازه های نشر✅ 📚 «سلونی قبل ان تفقدونی» 📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد جوادی آملی 💳خرید اینترنتی جلد اول: https://ushort.ir/mi 💳خرید اینترنتی جلد دوم: https://ushort.ir/mj 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresra_ir ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی صریح یک از نخبگان در محضر رهبر انقلاب درباره مشکلات نخبگان! آیا مسئولین توجهی به وضعیت کشور دارند؟ عملکرد وحشتناک مسئولین یکی از عمده ترین عوامل ایجاد ناامیدی در میان مردم است! ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
فلسفه آفرینش، مقاله ای در باب سوالات ناظر به مساله آفرینش تنوع پرسش‌هاي ناظر به علت آفرينش و پاسخ آنها | معرفت http://marifat.nashriyat.ir/node/3398 @sarbakhshi ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#آثار_جدید #شرح_نهج_البلاغه ✅ تازه های نشر✅ 📚 «سلونی قبل ان تفقدونی» 📚 «تحریر نهج البلاغه» استاد
💢 اثر آیت‌الله جوادی آملی؛ 📌جلد دوم کتاب «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی» منتشر شد 🔹جلد دوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی؛ شرح و تحریر نهج‌البلاغه» به قلم آیت‌الله جوادی آملی، دربردارنده شرح و تحریر خطبه‌های ۱۶ تا ۳۲ نهج البلاغه است به بهای ۷۳,۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/fQOlS ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ ناقص.pdf
3.22M
پایان جلسه 62 جلسات وجود ذهنی: اتمام جلسه 46 جلسات 47 تا 55 آماده نشده است. اشراق سوم تا آخر شاهد سوم [مباحث مربوط به واجب الوجود] هنوز آماده نشده است ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
لیست اجمالی جلسات برگزار شده درسهایی از حکمت متعالیه ؛ الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ سالتحصیلی 97-98 مشهد اول؛ شاهد اول فی الوجود : جلسات 1- 40 مشهد اول؛ شاهد دوم فی الوجود الذهنی: جلسات 41- 54 مشهد اول؛ شاهد سوم فی الاشاره الی واجب الوجود: جلسات 55- 96 مشهد اول؛ شاهد چهارم: جلسات 97-101 ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
سوال: چرا باید به مطالعه و بررسی فلسفه غرب پرداخت؟ جواب: اولاً قرآن ما را دعوت به استماع عقاید مختلف و بررسی آنها می کند. ثانیاً فلسفه در تضارب آرا رشد و بالنده می شود. ثالثاً حیث دفاع از اندیشه و فرهنگ اسلامی ایجاب می کند رقبای این اندیشه شناخته و نقد شوند. رابعاً فلسفه محصول تکاپو و تلاش عقل بشری هست و عقل نمی تواند شرقی و غربی داشته باشد لذا تقسیم فلسفه به غربی و شرقی تقسیمی بالعرض محسوب می شود. لذا پرداختن به فلسفه غربی نیز پرداخت به فلسفه هست. خامساً از جمله الزامات تمدن سازی داشتن جهان بینی قوی و امتداد علمی و نظری این جهان بینی و ظهور این امتدادات در جامعه هست و مشاهده می کنیم تمدن دنیای غرب هر سه لازمه فوق را داراست لذا می توان از این تجربه دنیای غرب هر چند دارای اشکالات متعدد هست، در ساخت تمدن اسلامی و استفاده از ظرفیت های فلسفه اسلامی استفاده کرد. سادسا بررسی و نقد منصفانه و عمیق فلسفه غرب و مطالعه تطبیقی بین فلسفه غرب و فلسفه اسلامی می تواند راهی برای معرفی فلسفه اسلامی به دنیای غرب باشد. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
بسم الله الرحمن الرحیم « بررسی روایات به روش فهرستی » یکی از ایده‌های جناب استاد آیت الله سید احمد مددی که تحولی در علم حدیث ایجاد کرده است، نوعی خاص از بررسی روایات است که ایشان آن را بررسی به روش فهرستی روایات نامیده‌اند. حجت الاسلام احمد میرزائی حجة الاسلام حجه الاسلام احمد میرزائی احمد میرزایی روش فهرستی که بر اساس تحقیقات انجام شده از روشهایی است که قدمای اصحاب امامیه در بررسی روایت از آن استفاده می‌کرده‌اند، دارای ثمرات فراوانی است که از جمله آنها عبارت است از: فهمیدن مقدا ر نقل به لفظ روایت فهم زمان تبدیل روایت به نقل کتبی فهم مقدار شهرت روایت در میان اصحاب فهم روایات دارای ریشه یکسان و ریشه متفاوت کشف نسخ مختلفی از یک روایت که امروزه همان آن نسخ به دست ما نرسیده است کشف نظر فقهی و علمی اصحاب ائمه علیهم السلام عدم نیاز به توثیق یا تضعیف راوی برای نظر دادن در مورد یک روایت خاص حل برخی از معضلات مباحث رجالی با نگریستن به آنها از زاویه فهرستی و فوائد متعدد دیگری که در کتاب به آن پرداخته‌ایم. متن این کتاب را برای شما در این قسمت قرار می‌دهم و البته هزینه کتاب ۵۰۰۰ تومان است که برای پرداخت آن به کارت با شماره ۶۲۱۹۸۶۱۰۲۵۲۴۱۰۰۰ به نام احمد میرزائی پرداخت کنید ولی برای رفاه حال عزیزان و بررسی کتاب قبل از خرید، فایل خود کتاب را بدون کم و کاستی به صورت کامل در اینجا برای دانلود می‌گذارم. همچنین توصیه بر این است که بعد از مطالعه این کتاب نگاهی به کتاب فهارس الشیعه جناب استاد خدامیان بیاندازید. غرض آن کتاب زنده کردن فهرستهای قدیمی شیعیان است و برای نشان دادن برخی از مدعیات کتاب مفید می‌باشد. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
مکتب خانه
#دروس_فلسفی_عرفانی_استاد_احمد_فربهی #استاد_فربهی
🔅🔅 نکاتی درباه روش تحصیل و تحقیق در بیان 🔅🔅 اولین و اساسی ترین مطلبی که اهل علم و تحقیق باید پژوهش و تعلیم و تعلم خود را بر آن بنیان کنند، عبارت است از در نظر گرفتن مولفه های علمی ومنطقی در تبیین مطالب است یعنی قبل از پرداختن به حواشی و مطالب فراتر از محتوای بیان شده، حداقل باید سه کار علمی – منطقی صورت بگیرد: 💠 مرحله اول: شفافیت تصوری؛ تلاش برای شفافیت هر چه بیشتر مطالب و دست یابی به یک فهم خوب چنانکه در روایت نیز آمده است که «فضلُ فکرٍ و تفهُّمٍ أنجعُ مِن فَضلِ تکرارٍ و دراسةٍ» [1] و لازمه این امر نیز حسن استماع است چنانکه در روایت نیز آمده است که «مَن أحسَنَ الاستماعَ تعجَّلَ الانتفاعَ» [2] البته در این میان نیز وظیفه استاد تبیین خوب مطالب است که در روایت می فرماید: «أحسنُ الکلامِ ما لا تَمُجُّهُ الآذانَ و لا يُتعِبُ فَهمُه الأفهامَ» [3] ؛ این مرحله را می توان ناظر به مرحله تفهم تصوری دانست. 💠 مرحله دوم: میزان اتقان تصدیقی؛ باید در هر بحثی روشن شود که آن رکن وثیق که می توان به آن اعتماد کرد، چیست؟ این رکین وثیق، اصطلاحی روایی است که در منطق تعبیر به «علت تصدیق» شده است؛ این مرحله نیز از مراحل تفهم تصدیقی بوده و تفهم انتقادی محسوب می شود که در پی ارزش گذاری کردن مطلب هستیم چنانکه در روایت می فرماید: «خُذُوا الْحَقَّ مِنْ أَهْلِ الْبَاطِلِ وَ لَا تَأْخُذُوا الْبَاطِلَ مِنْ أَهْلِ الْحَقِّ كُونُوا نُقَّادَ الْكَلَامِ فَكَمْ مِنْ ضَلَالَةٍ زُخْرِفَتْ بِآيَةٍ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ كَمَا زُخْرِفَ الدِّرْهَمُ مِنْ نُحَاسٍ بِالْفِضَّةِ الْمُمَوَّهَةِ النَّظَرُ إِلَى ذَلِكَ سَوَاءٌ وَ الْبُصَرَاءُ بِهِ خُبَرَاءُ» [4]؛ البته برای اینکه علت تصدیق به خوبی فهم شود لازم است به سخنان مختلف توجه شود چنانکه در این روایت نسبت به تامل در وجه و علت تصدیق هر سخنی ترغیب شده است: «مَن استَقبَلَ وجوهَ الآراءِ عَرِفَ مَواقِعَ الخطاءِ» [5] و روشن است که برای نقد یک سخن نیز به فکر صائب نیاز داریم چنانکه در روایت درباره شخصیت عاقل و صاحب خرد می فرماید: «ألا و إنَّ اللبيبَ مَن استقبَلَ وجوهَ الآراءِ بفکرٍ صائبٍ و نَظَرٍ فی العواقبِ» [6] 💠 مرحله سوم: ارتباط محتواها با یکدیگر؛ در این مرحله باید به مطالب نظام داده و آنها را در قالبی منسجم عرضه کنیم چنانکه در روایت آمده است «أحسنُ الکلامِ ما زانَه حسنُ النظامِ» [7] پاورقی: [1] غرر الحکم؛ حدیث 6564 [2] غرر الحکم؛ حدیث 9243 [3] غرر الحکم؛ حدیث 3371 [4] المحاسن (للبرقي)، ج‌1، ص: 230‌: عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عِيسَى الْقَاسَانِيِّ عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ الْمَيْسِرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ الْمَسِيحُ عليه السلام [5] حکمت 164 نهج البلاغه [6] غرر الحکم حدیث 2778 [7] غرر الحکم، حدیث 3304 ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
💠💠 مطلب ششم: اصطلاح «اصول اربعمائة» را فعلاً [بر اساس اطلاع کنونی مان] اولین بار در قرن شش هجری و توسط ابن شهرآشوب در «معالم العلماء» به کار رفته است و تا قبل از ایشان اصلاً کلمه «اصول اربعمائة» به کار نرفته است و امروزه نیز بسیار مشهور شده است و خود ایشان نیز از شیخ مفید نقل می کند که در اوائل قرن پنجم هجری می زیسته است و فعلا در هیچ یک از آثار شیخ مفید دیده نشده است. 💠💠 مطلب هفتم: مرحوم ابن غضائری پسر (احمد) صاحب رجال، تنها کسی است [براساس اطلاع کنونی مان] در اصحاب امامیه که یک کتاب مستقل نوشته است با عنوان «فهرست الاصول» و یک کتاب مستقل دیگر با عنوان «فهرست المصنفات» که البته از این دو کتاب خبری نداریم؛ مرحوم شیخ طوسی می فرمایند: کسی به اندازه ایشان جمع نکرده است. استاد مددی احتمال می دهندکه مرحوم ابن شهرآشوب در ذکر نام مرحوم شیخ مفید اشتباه کرده لذا اولین کسی که کلمه «اصول اربعمائة» به کار برده است، ابن عضائری پسر است. 💠💠 مطلب هشتم: با توجه به دو مطلب قبلی می توان گفت که فعلاً منشا کلام ابن شهر آشوب را به درستی نمی دانیم و در آثار قدما که به دست ما رسیده، از تعدادی اصل نام برده شده است و تا عدد چهارصد فاصله بسیاری هست لذا این اشکال مطرح است که اولا منشا تسمیه «اصول اربعمئه» چیست؟ و ثانیا منشا این تفاوت در تعداد کجاست که حتی اسم آن اصول نیز فعلا در اختیار ما نیست؟ آنچه فعلاً از مجموعه آثار قدما در اختیار ما قرار دارد، به شرح زیر است: در کتاب شیخ طوسی از هفتاد اصل نام برده شده است. در فهرست نجاشی پنج، شش اصل نام برده شده است. مرحوم شیخ آقا بزرگ هم که تمام اصول را با شماره بندی در جلد دو الذریعة جمع کرده، 117 اصل را نام برده است. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
💠💠 نکاتی درباره 🔰 (1) محتویات تاریخ فلسفه در تاریخ فلسفه با سه چیز آشنا می‌شویم: 1️⃣ مکاتب فلسفی 2️⃣ فلاسفه 3️⃣ موضوعات فلسفی (2) اهمیت تاریخ فلسفه سیر حکمت در اروپا آقای محمدعلی فروغی شاید اولین آشنایی جدی مسلمانان با فلسفه غرب باشد هرچند قبل ایشان نیز آشنایی جسته و گریخته ای وجود داشته است مثلاً بعضی از فیلسوفان مسلمان همانند مرحوم آقا علی حکیم در کتاب رسائل بدیعیه خود به اسامی فلاسفه غربی همانند دکارت و بیکن اشاره کرده است و این آشنایی نیز به مراودات علمی سفیر فرانسه در ایران با ایشان برمی گردد؛ مرحوم نخستین اندیشمند معاصری است که به اهمیت تاریخ فلسفه توجه پیدا کرده است و در یکی از نوشته های خود می نویسد: «این بنده مرتضی مطهری از وقتی که فلسفه می خوانم تمام تلاش خود را به این معطوف می کنم که چرا این متفکر بحث خود را از این نقطه شروع کرده است؟! آیا وی نمی توانست بحث خود را از نقطه دیگری آغاز کند؟! پشتوانه و پیشینه این چنین بحثی چیست؟» روشن است که چنین ذهنی برای تحصیل فلسفه از توجه به اهمیت تاریخ فلسفه و بستری که محل تولد فکر است، ناشی می شود. (3) ادوار فلسفه غرب 1️⃣ دوره باستان 2️⃣ دوره میانه یا قرون‌وسطا 3️⃣ دوره جدید (4) فلسفه جدید و فلسفه معاصر نباید بین دو اصطلاح فلسفه معاصر و فلسفه جدید [modern philosophy] خلط کرد؛ فلسفه جدید از زمان فیلسوف فرانسوی رنه دکارت و با نوشتن کتاب تاملات فلسفی آغاز می شود و فلسفه معاصر مرحله‌ای فلسفه جدید محسوب می‌شود که از آغاز قرن 20 میلادی شروع می‌شود و برای تسلط بر فلسفه معاصر، آشنایی با سیر فلسفه جدید لازم است. (5) پیش‌نیازهای فلسفه معاصر با توجه به اینکه فیلسوفان معاصر در خلأ فلسفه ورزی نکرده اند لذا لازم است با اندیشه‌های زیر آشنا باشیم: 1️⃣ تجربی مسلکان انگلیس همانند جان لاک، بارکلی، دیوید هیوم چه اینکه فیلسوفان تحلیلی در فلسفه معاصر بسیار متمایل به اصالت تجربه هستند لذا می توان گفت اصالت تجربه ای که در دوران معاصر با آن مواجه هستیم، بریده از اصالت تجربه کلاسیک نیست. 2️⃣ عقلی مسلکان همانند رنه دکارت، لایب نیتس، اسپینوزا 3️⃣ کانت؛ کانت را می‌توان محل التقای جریان تجربه‌گرایی و عقل‌گرایی دانست که سعی کرده است با تأسیس یک نظام فلسفی پیچیده، محاسن این دو جریان را گرد هم بیاورد و معایب آنها را به کنار بگذارد و گویا کانت این دو جریان را به تنهایی ناقص می داند و در صورتی که در دستگاه فلسفی کانت ترکیب شوند، به کمال می رسند لذا فلسفه کانت را می توان یک نقطه عطف در تاریخ فلسفه غرب جدید دانست و [تمدن و] تفکر غرب امروز را در ابعاد مختلف می‌توان کانتی دانست هر چند خود افراد اطلاع فلسفی آگاهانه نداشته باشند. 4️⃣ ایدئالیسم آلمانی در اواخر قرن 18 میلادی 5️⃣ پدیدارشناسی هوسرل در قرن 19 میلادی (6) جریان‌های فلسفه معاصر فلسفه معاصر از دو جریان عمده شکل می‌گیرد و همه این جریان‌ها به کانت برمی‌گردد: 1️⃣ اگزیستانسیالیسم؛ فلسفه قاره‌ای: این فلسفه ناظر به پدیدارشناسی هوسرل است 2️⃣ فلسفه تحلیلی؛ این فلسفه ناظر به‌نقد ایدئالیسم آلمانی و اصالت تجربه انگلیسی است (7) انواع سیستم‌های فلسفی سیستم‌های فلسفی بر دو دسته هستند: 1️⃣ سیستم‌های فلسفی بسته همانند فلسفه هگل 2️⃣ سیستم‌های فلسفی باز؛ چنین سیستم‌هایی هم خود انتقادی دارند و هم به تفکر رقیب اجازه عرض‌اندام می‌دهد. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ 95 جلسه.pdf
5.35M
لیست اجمالی جلسات برگزار شده درسهایی از حکمت متعالیه ؛ الشواهد الربوبیه استاد فربهی؛ سالتحصیلی 97-98 مشهد اول؛ شاهد اول فی الوجود : جلسات 1- 40 مشهد اول؛ شاهد دوم فی الوجود الذهنی: جلسات 41- 54 مشهد اول؛ شاهد سوم فی الاشاره الی واجب الوجود: جلسات 55- 96 مشهد اول؛ شاهد چهارم: جلسات 97-101 تذکر: در این جزوه، 95 جلسه تاکنون بصورت کامل تقریر شده است. ⭐️⭐️⭐️ ❇️❇️ @esra_rasane
هدایت شده از  ﷽عقل و عشق
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 شـرح نکته ھائی ازاشعارحافظ دربیان علامه حسن زاده آملی باسمه تعالى وله الحمد این خوشه چين خرمن اقبـــال بزرگان، حسن حسن زاده آملی پيرامون بعضی از اشعار خواجه شمس الدین حافظ رضوان االله تعالى علیه یادداشت ھایی دارد،که برخی ازآنهارابعنوان نمونه مى نگارد: الف: پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب تادر این پرده جزاندیشه او نگذارم حافظ در این بیت نظر به مراقبت دارد. ابن بابویه«صدوق»، آخر«جامع الاخبار»،از صادق آل محمد صلوات االله تـعالى علیه روایت کرده است،که آن جناب فرمود: القلب حرم الله فلاتسكن فی حرم الله غيرالله یعنى:دل،حـرم خـدای است و در حرم خدای،جز خدا ی را جای مده. درتوحید باید مراقبت را تقویت کرد مراقبت تخم سعادت است که در مزرع دل کاشته میشود و سائر آداب و اعمال پروراندن آن است. مراقبت کشیك نفس کشیدن و همواره در حضور بودن است وحدیث نفس مزاحم بامراقبت است. کیهان اندیشه مردادوشهریور 1364 شماره1 صفحه 99 .هزارویک نکته ج 1 نکته 191 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @Erfanadabi @Erfanadabi @Erfanadabi
هدایت شده از خانه طلاب جوان
سیر تحصیل فلسفه اسلامی-۱.jpg
523.7K
🔴 ضرورت تحصیل حکمت اسلامی 📖 آداب تحصیل حکمت اسلامی 📎 برنامه درسی فلسفه و عرفان ❌ نموداری ۹ جلسه درس استاد امینی نژاد 🔆کانال خانه طلاب جوان🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
شرح مشاعر؛ بررسی و نقد استدلال اول بر اصالت ماهیت.pdf
243.5K
💠 رساله مشاعر یکی از کتاب های مرحوم ملاصدرا هست که به صورت جامعی به بررسی ادله موافقین و مخالفین اصالت وجود پرداخته است. 💢 در این جزوه نیز سعی شده است استدلال اول مخالفین اصالت وجود که در رساله مشاعر بیان شده است، تبیین شود.
اثر حاضر مقالاتی را در زمینه تاریخ حوز‌ه‌های علوم دینی، تاریخ علم، آرا و احوال علمای برجسته شیعه نظیر شیخ مفید و شیخ انصاری، بررسی تفسیر قمی و تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)؛، مباحث حدیثی، رجالی و «مسلک فهرستی» در قبال  «مسلک رجالی» برای تشخیص میزان اعتبار احادیث شیعه شامل می‌شود. «نگاهی تحلیلی ـ تاریخی به حوزه‌های علمی»، «کتا‌ب‌شناسی»، «حدیث و فهرست»، «اصول فقه» و «فقه» بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. نگاهی به دریا با رویکردى تاریخى، به تکوین حوزه‏‌هاى علمیه، چگونگى تدوین علوم حوزوى پرداخته است. وى از منظر تاریخى و نسخه‌‏شناسى به سنجش روایات پرداخته و در صدد احیاى علم فهرست که میراثی است فراموش ‏شده برآمده است. نگاه روش‏‌شناسانه، تأثیرات عمیقى در نگاه فقهى و اصولى وی برجاى گذاشته و به لحاظ روش‌‏شناختى و معرفت‌‏شناختى تحولات گسترده‏‌اى در نگاهش به علم اصول و نیز شیوه فقاهتى وی پدید آورده است. عناوین بخش اول با عنوان «نگاهى تاریخى تحلیلى به حوزه‏‌هاى علمیه»، عبارت است از: نگرشى بر حوزه‌‏هاى علمیه، شیخ مفید، اوج مکتب بغداد، موقعیت شیخ انصارى در تاریخ علوم دینى، گفت‌وگویی درباره برخى ویژگی‌هاى آیت‌‏الله سیدابوالحسن اصفهانى،سیره علمى آیت الله بروجردى، خشت اول حوزه‌هاى جدید، نجف، آشیانه علم و اخلاق. در بخش دوم مطالبی چون روش‏‌شناسى بحارالأنوار، پژوهشى درباره کتاب رساله المحکم و المتشابه، پژوهشى درباره کتاب تفسیر منسوب به امام عسکرى(علیه ‏السلام) و  بررسى انتساب تفسیر معروف به تفسیر قمى به على بن ابراهیم را می‌خوانیم. در بخش بعدی که در خصوص مباحث اصولی است، این عناوین قابل ملاحظه است: نگاهى به علل، ریشه ‏ها و چگونگى پیدایش علم اصول، علم اصول و دانش‏هاى زبانى، علوم اعتبارى و روش‏هاى واقع‏ گرایانه، اصول فقه حکومتى، سابقه و ثمرات نگرش تاریخى در استنباط فقهى و گفتارى در باب فلسفه اصول فقه. بخش چهارم کتاب به مباحث حدیث‏ شناختى اختصاص داشته و مطالبی با عناوین روش‌شناسی فهرست‌نگاری، فقه ولایى اهل ‏بیت(علیهم ‏السلام) و بحثى در باب ربا را شامل می‌شود.
چاپ کتاب نگاهی به دریا (جلد اول) مجموعه مقالات و مباحثی در تراجم کتاب شناسی رجال حدیث تاریخ فقه و اصول فقه حضرت آیت الله استاد حاج سید أحمد مددی الموسوي حفظه الله توسط مؤسسه کتاب شناسی شیعه  لازم به ذکر است در قسمتی از مقدمه این کتاب که توسط فاضل ارجمند و برادر گرامی جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای شیخ رضا مختاری نگاشته شده است این چنین آمده : (حضرت استاد متواضعانه تمایلی به نشر این کتاب نداشتند و مؤسسه کتاب شناسی شیعه بر خلاف میل ایشان آن را تدوین و تنظیم و منتشر کرده است) تعداد محدودی از این کتاب ارزشمند در حال حاضر توسط موسسه کتاب شناسی شیعه در معهد الإمام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به فروش میرسد. آدرس : قم خیابان صفائیه کوچه ۱۷ پلاک ۳۳ معهد الامام المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف جناب اقای مبینی ۰۹۱۲۷۵۴۲۸۸۷
💠نحوه ورود به مباحث علوم انسانی 🔰حجت الاسلام وحید منسوبی 🔹استاد حجت الاسلام علی فرحانی در ضمن جلسات به دو روش کلی در ورود به مباحث علوم انسانی اشاره کردند. 🔹روش اول، روش شهید مطهری (ره) می باشد. به این صورت که ابتدا موضوع را از غرب بگیریم، سپس تکلیف همین موضوع را از نظر خود علمای غرب مشخص کنیم که مثلا در نظر غربین که فرهنگ را تعریف کرده اند فرهنگ به چه معناست؟ آنگاه تاثیرات این موضوع را که در کشور خودمان به چه صورت است؟ برسی کنیم. در پله بعد، موضوع را اسلامی سازی کنیم و حکم آن را مشخص کنیم و آنگاه همین موضوع جدید را اجرایی کنیم و یا بحث کنیم که اصلا قابلیت اجرا دارد یا ندارد؟ 🔹به عنوان نمونه شهید مطهری (ره) در کتاب سیری در نهج البلاغه کلام سارتر را خیلی زیبا تفسیر میکند وتوضیح میدهد و با اینکه ساتر رمان نویس بوده و فیلسوف نبوده است، اما شهید مطهری، نظر او را به گونه ای تحلیل می کند بر اساس آن تحلیل، نگاه سارتر به انسان شناسی، جبر و اختیار، آزادی و جامعه بدست می آید. 🔹در روش دوم، از همان ابتدا موضوعی که در نزد علمای غربی می باشد را با عینک اسلامی می ببینیم و از نقطه نظر اسلام ورود پیدا می کنیم. مثلا نسبت به تعاریفی که علمای مغرب زمین برای فرهنگ بیان کرده اند ( مثلا یک کلیت در هم تافته که از عادات و نمودهای افعال بشری و نمود های عادات بشری و پاسخ های عاطفی که اعضای جامعه از راه آموزش کسب کرده اند و یا تعاریف دیگر) از همان ابتدا بگوییم که تعریف شما بر اسلوب منطق اسلامی و شروط باب تعریف و از حیث کلیت و شمول و.... درست نمی باشد. آنگاه با نقد تعریف فرهنگ، تعریفی بر اساس نگاه اسلامی بیان کنیم. 🔹استاد علی فرحانی، تبیین کردند که عمل به روش شهید مطهری صحیح است و عقیده دارند که عمل به روش دوم باعث نرسیدن به هدف می شود و در نتیجه باعث نا امیدی از حل مسائل علوم انسانی می گردد. هرچند که واقعا تعاریف آنها از فرهنگ طبق منطق اسلامی، ناصحیح است اما نحوه ورد به بحث باید به روش اول باشد. 🔹ایشان می فرمایند که اگر کسی قصد دارد به روش دوم عمل کند و از نقطه نظر اسلام ورود پیدا کند، باید از همان ابتدا آن موضوع را از نظر اسلام بررسی کند .مثلا فقه فرهنگ و یا فقه گردشگری از دیدگاه اسلام چیست. اما اگر خواستیم فرهنگ را، جامعه شناسی را، روان شناسی را که در غرب وجود دارد، بررسی کنیم باید اول موضوع را از آنها بگیریم و آن را در فضای خود آنها تبیین کنیم و بعد همان را مورد بحث قراردهیم تا هر دوی ما بر سر یک موضوع خارجی بحث کنیم. در اینصورت آنها ما را متهم نمی کنند که موضوع شما ربطی به محل بحث ما ندارد. @almorsalat
🆔 @mtfalsafeh
ویرایش جدید متن دروس استاد فیاضی 1.2.3.pdf
4.66M
#تقریر #نهایه_الحکمه #استاد_فیاضی
🔸🔸 🔸🔸 🔹 🔹 💠 گونه‌های شناخت خدا 1. شناخت فطری 2. شناخت شهودی 3. شناخت نقلی 4. شناخت عقلی: استدلال بر وجود خدا 💠 تقسیم‌بندی انواع استدلال بر وجود خدا استدلال بر وجود خدا در یک تقسیم‌بندی بر دو قسم هست: 1. ادله مفهوم محور؛ چنین ادله‌ای را براهین وجودی می‌نامند ؛ اولین برای جناب آنسلم قدیس این برهان را مطرح نمود البته باید توجه نمود که این براهین غیر از برهان صدیقین در فلسفه اسلامی است. 2. ادله واقعیت محور که خود بر دو قسم هستند: 2.1. برهان صدیقین: چنین استدلالی از طریق واقعیت مطلقی که تردیدناپذیر بوده و خروج از سفسطه برابر با آن است، صورت می‌گیرد. 2.2. براهین مخلوق محور: چنین استدلال‌هایی از طریق واقعیت‌های خاص و مقید، صورت می‌گیرد که خود بر دو قسم هستند: 2.2.1. براهین انفسی: همانند براهین اخلاقی و برهان حدوث نفس و استکمال نفس و برهان فطرت و دو استدلال دکارت در تأمل سوم؛ هرچند دکارت در این دو استدلال، با مفهوم خدا به‌پیش می‌رفت ولی مفهوم خدا ازآن‌جهت که مفهوم خدا هست، مورد لحاظ نبود بلکه ازآن‌جهت که پدیده‌ای در نفس انسان هست، مورد لحاظ بود و این پدیده نیازمند علت است. 2.2.2. براهین آفاقی: همانند برهان حرکت و نظم و حدوث جهان @esra_rasane
اثبات واجب تعالی براهین اثبات واجب‌الوجود در یک تقسیم‌بندی بر دو قسم هستند: 1. براهین مخلوق محور: در چنین براهینی، از فرض وجود مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم و حتماً باید فرض کنیم که مخلوقی بما أنَّه مخلوق، وجود دارد و البته وجه ضعف چنین براهینی این است که در صورت تشکیک در صغرا دیگر بحث اثبات واجب مشکل می‌شود و خود این براهین بر دو قسم هستند: 1.1. از اصل وجود مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم؛ همانند برهان حدوث 1.2. از صفت مخلوق، خالق را اثبات می‌کنیم؛ همانند برهان نظم 2. براهین موجود محور: براهینی که مفادشان یک قضیه شرطیه است: «اگر هستی هست، واجب تعالی نیز هست» پس در این‌چنین براهینی اصل فرض وجود مخلوق، شرط تمام بودن برهان نیست و چه بپذیریم مخلوقی هست و چه نپذیریم مخلوقی هست، واجب تعالی اثبات می‌شود؛ مرحوم شیخ‌الرئیس برای اولین بار، عنوان این براهین را «صدیقین» نامید چه اینکه در چنین براهینی، وساطت مخلوقات به میان نمی‌آید و چیزی غیر از واجب تعالی را واسطه برای اثبات واجب قرار نمی‌دهیم بلکه به‌صورت مستقیم به سراغ چیزی که مناط واجب تعالی هست، می‌رویم و باید توجه نمود که حقیقت وجود، مناط اثبات واجب تعالی است پس در این‌چنین براهینی نمی‌گوییم: «ما یک حادث داریم که این حادث احتیاج دارد و آن مُحدِث حتماً باید یا واجب باشد یا منتهی به واجب شود.» بلکه به‌صورت مستقیم می‌گوییم: «اگر هستی هست پس واجب تعالی هست». @esra_rasane