4_6012564450412857303.mp3
20.93M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۷
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۷
✅ درخواست بعدی حضرت سجاد (ع) از خداوند این است: «وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي؛ با آنچه که نزد تو است، #یقین مرا صحیح کن.»
📌 یقین یعنی #باور صد در صد نسبت به یک حقیقتی که مطابق با واقع است.
⭕️ مگر یقین غیر صحیح هم داریم؟
بعضی از باورهای ما یقینی هست؛ ولی صحیح نیست از جمله آنها ترس از مردگان است. اگر #انسان بخواهد از چیزی بترسد، آن چیز، انسان زنده است. زندهها #اختلاس و #خیانت میکنند و هزاران هزار پلیدی را انجام میدهند. اسم این حالت، #جهل مرکب است.
💠 حضرت رسول (ص) میفرمایند: یقین صحیح، این است که هیچ کس را به قیمت خشمگین کردن خداوند خشنود نکن. و کسی را به خاطر آنچه که خدا به تو داده است، تمجید نکن. و به خاطر چیزی که خداوند به تو نداده است کسی را مذمت نکن.
👈 چون خدا برای تو نخواسته است، نگو فلانی دزد است.
🔆 چه چیزهایی یقین را فاسد میکند؟
💠 امیرالمؤمنین (ع) فرمودهاند: #حرص انسانِ #حریص، یقین او را فاسد میکند.
💠 در حدیث دیگری فرمودهاند: نشست و برخاست با آدمهای #دنیاپرست، #دین را ضعیف میکند و یقین را از بین میبرد.
🖌 صحت یقین در مسائلی مثل #روزی، #قضا و قدر، #عدل خداوند ظهور و بروز پیدا میکند. اگر شما ببینید کودکی بیماری مادرزادی دارد خدا را بازخواست میکنید؛ چون یقین ندارید.
💢 اگر #اعتقاد ما نسبت به خدا صحیح و یقینی باشد همه چیز درست است. آنگاه است که نیازی نیست صد رکعت #نماز بخوانید. یک نماز صبح دو رکعتی، شما را نجات میدهد.
_____________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۷
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
17.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ_تصویری
📚 فضائل حضرت زهرا (س)
📖 اینهایی که برای حضرت زهرا (س) نقل میشود غالبا تکلیف است نه فضیلت ...
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 برنامه آفتاب شرقی / شبکه یک سیما
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۲۵
✅ در جلسه گذشته درباره لقب «قائم» صحبت کردیم.
🔸 معنای مشهور #قائم یعنی قیام کننده. قیام کرده و زمین را پر از #عدل و داد میکنند.
🔆 تقریبا ۲۷ لقب برای امام زمان (ع) از متون #اهل_سنت وجود دارد.
⭕️ بحث های برخی معاصرین اهل سنت بر این است که اصلاً چیزی به نام #مهدی وجود ندارد و این اختراع #شیعه است. کتابهای آنها القاب امام ما را بیان کردهاند.
🔹 یکی از القاب امام، #غریم است. غریم به معنای طلبکار و بدهکار هردو هست.
👈 این در زمان #تقیه رمزی بین شیعه و وکلای #امام بوده است. هرگاه میخواستند به امام وجه مالی پرداخت کنند میگفتند این مال مربوط به غریم (طلبکار) است.
📌 شیخ مفید میفرماید این لقب بیشتر در ارتباطات مالی #شیعیان در طول #غیبت_صغری به کار میرفته است.
🔹 یکی از القاب حضرت، غلام است که زیاد در روایات آمده است.
👈 مراد از غلام به معنی جوان است و به این دلیل است که هرگاه #ظهور میکنند به صورت یک جوان هستند.
🔹 یکی از القاب #منتظر (به فتح ظاء یعنی انتظار کشیده شده) است.
🔹 شیخ طوسی در کتاب #غیبت یکی از القاب امام را #منتقم آورده است.
🔹 لقب دیگر حضرت طبق روایتی از امام صادق (ع)، #صاحبالزمان است.
🔹 یکی از القاب حضرت، مأمول (به معنی مایه #امید) است.
🔹 صاحبالامر، طرید و شرید از دیگر القاب آن حضرت است.
👈 طرید یعنی رانده شده و شرید یعنی آواره. این به جهت زندگی حضرت در دوران #غیبت_کبری است نه اینکه ما تصور کنیم امام (ع) خرابه نشین هستند.
🔹 صاحبالدار، خلفالصالح، طاهر، سید، #خاتمالاوصیاء، #خاتمالائمة، وارثالمرسلین، حجة ربالعالمین، المهدی، امامالمؤمنین از دیگر القاب است.
🔹 در #زیارت آل یس هم این القاب آمده است: آل یس، داعیَ الله و ربانی آیاته، «باب الله و دیّان دینه، خلیفة الله و ناصر حقه، حجة الله و دلیل ارادته، وَعدَالله و...
🔹 یک روایت نیز حمید، حامد، حمد، محمد و محمود را به نامهای حضرت اضافه میکند و میگوید کنیه آن حضرت مانند ابالقاسم، اباجعفر، #اباصالح و تمام کنیههایی که یازده امام گذشته داشتهاند برای امام عصر (عج) هم هست.
📚 ۶۶ لقب است که در بین کتب ادعیه، روایات و زیارات از امام عصر به این القاب یاد شده است که بخشی از آنها را ذکر کردیم.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۲۵، #مهدویت
@Fares_ir
4_6019146809916524569.mp3
12.13M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۸
✅ یکی از معانی #یقین_صحیح، بحث #روزی است.
🔸 چند روایت بخوانیم:
💠 إنَّ اللهَ یُبغِضُ الشَّابَّ الفَارِغَ؛ خداوند نسبت به جوان بیکار بغض دارد.
📌 یک زمانی معضل کشور، بیکاری است و #جوان در آن بیکاری، نقشی ندارد. این جوان، مبغوض خداوند نیست. خداوند نسبت به جوانی که بیمسئولیت است، #بغض دارد.
💠 ملْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاس؛ #ملعون است، ملعون است کسی که بار زندگیش را به دوش دیگران بیندازد.
💠 از ساحت مقدس نبوی نقل است که فرمودند: کسی که از #فضل و #رحمت خدا به دنبال روزی خانوادهاش در حد کفاف آنها باشد، ثوابش بیشتر از کسی است که در راه خدا #مجاهدت میکند و شمشیر میزند.
👈 باید کار کرد و چیزی به دست آورد. اما این کار شما هر چه که باشد چه نقشی در به دست آوردن روزی دارد؟ این دو را از هم تفکیک کنید.
📌 کار کردن در کسب روزی، نقشی ندارد. بلکه همه نقشش در مهیا کردن روزی است. یک بستهای هست که آماده است و شما با کار کردنتان آن را به دست میآورید و نه میتوانید کم کنید و نه میتوانید زیادش کنید.
⚠️ وقتی روزی ما کم یا دیر شود به خانه مردم میرویم در حالی که خدا گفته است روزی به #عهده من است.
⭕️ یک قاعده عقلایی هم داریم و اسمش را دوراندیشی میگذاریم. چطور است که ما فهمیدیم چیزی به نام دوراندیشی هست؛ ولی خدا و پیامبر نفهمیدهاند؟
💠 #حدیث_قدسی است که خداوند فرموده است: #بنده من! من #عبادت فردا را از تو نخواستم. تو چرا روزی فردا را از من میخواهی؟
🔸 #کسب و کار، آداب دارد. آدابش فقط این نیست که قبل از باز کردن مغازه #قرآن قرائت کنیم. اول باید بفهمیم روزی به دست کیست. وقتی فهمیدیم روزی به دست کیست باید سه #اعتدال را رعایت کنیم:
۱. اعتدال در به دست آوردن یعنی پرداختن به کار.
۲. اعتدال در خرج کردن یعنی #تدبیر #معیشت.
۳.اعتدال در میزان کسب و کار.
🔆 باید به دنبال #روزی_حلال برویم و بدانیم با چه فرآیندی درآمد #انسان #حلال میشود.
🖌 سوره ذاریات آیه ۵۶ هدف از #خلقت را بنده بودن بیان میکند. ما چطور میتوانیم بنده خدا باشیم؟
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: عبادت، هفتاد جزء دارد. برترینِ آن، به دست آوردن روزی حلال است.
__________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #پادکست
📚 #باور_شیعه
📖 اتحاد وجودی حضرت زهرا (س) با پیامبر (ص) ...
🗓 شب اول فاطمیه اول | سال ١٣٩۷
🎤 حجت الاسلام والمسلمين علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6028215624772093912.mp3
22.4M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۳۹
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۳۹
✅ از نظر اصطلاحی دو معنا برای #یقین بیان کردهاند:
🔸 یقین، علمی است که از روی استدلال به دست میآید.
🔸 جناب خواجه نصیرالدین طوسی میفرماید: یقین، #اعتقاد جازم و صد در صد است که مطابق با واقع باشد.
👈 چنین اعتقادی از بین نمیرود. فرصت طلایی دشمنان برای غلبه بر ما، #جهل ماست.
📌 #انسانیت انسان به #عقل اوست. #انسان در زندگی، باید در #حاکمیت_عقل باشد. غلبه #هوای_نفس یعنی انسان تحت #حاکمیت عقل نبوده و بنده خدا نیست.
⭕️ #حرص به #دنیا، یقین را کم میکند. حرص یعنی زیادهخواهی.
💠 خداوند میفرماید: #بنده من، #عبادت فردا را از تو نخواستهام. چرا تو #روزی فردا از امروز از من میخواهی؟
⭕️ #طمع، یقین را از بین میبرد. طمع یعنی چشم داشتن به موقعیت اجتماعی و پول دیگران.
👈 برخی در مقابل شخص صاحب موقعیت مانند عبد ذلیل در مقابل خداوند هستند چون طمع دارند و چشمشان به پول و موقعیت اوست. نباید به عبدالکریم کاری داشت. باید نزد کریم رفت.
⭕️ یکی دیگر از عواملی که یقین انسان را فاسد میکند #جدل است.
🖌 ما اگر خداوند را قبول داشته باشیم و او را به عنوان موجودی #حکیم اثبات کنیم، پذیرفتن حرف خدا، کار سادهای خواهد بود. آن کسی که به جدل میافتد یعنی خدا را در خدایی قبول ندارد. تا خدا برای کسی ثابت نشود کسی التزام به احکام پیدا نمیکند. اگر خداوند میخواست منافع احکام را بیان کند که ما بنده نبودیم بلکه تابع آن منفعت بودیم.
👈 مشکل این است که #هدف را کنار گذاشتهایم و به دنبال منافع هستیم. #نماز میخوانیم تا به #بهشت برویم. بهشت رفتن، منفعت نماز خواندن است، نه هدف نماز خواندن. اگر به خاطر خشنودی خدا نماز بخوانیم، تمام سعیمان را میگذاریم روی اینکه خداوند را از خودمان راضی کنیم. ولی اگر به خاطر بهشت نماز بخوانیم تمام اهتمام را به کار نمیبریم و میگوییم خداوند، کریم است.
🔆 هیچگاه فایده را به جای هدف ننشانید؛ چون در فواید #انحراف ایجاد میشود، ولی در هدف انحراف ایجاد نمیشود.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۳۹
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir