🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۴٩
✅ یکی از مباحث و مسائل دوره #غیبت_کبری این سؤال است که چرا امام زمان (ع) غایب شده است.
📌 پیش از اینکه پاسخ این مسئله را بدهیم پنج نکته را بیان میکنیم:
🔸 #غیبت اختصاص به #امت_اسلامی ندارد و بسیاری از انبیاء و اولیاء و اوصیاء غیبت داشتند.
🔸 غیبت امام زمان (ع) از معدود مسائلی است که همه معصومین آن را مطرح کردهاند.
🔸 مراد از غیبت امام، #ظهور نداشتن است نه حضور نداشتن. یعنی امام دیده نمیشود، نه اینکه حاضر نیست.
🔸 ظهور نداشتن به معنای ناشناسی است، نه ناپیدایی.
🔸 اگر ما به این مسئله پاسخ میدهیم و ادلهای را مطرح میکنیم، پاسخهای ما درونگروهی است. یعنی پاسخ به کسی است که به #امامت حضرت مهدی (عج) و به حیات و زنده بودن او اعتراف دارد.
📎 این مطالب هیچکدام علت تامه نیستند. بلکه وجهی از وجوه غیبت امام هستند، نه اینکه بگوییم غیبت امام فقط و فقط به همین دلیل است.
✳️ #حکمت_غیبت را میتوان از دو نگاه #عقل و #نقل بررسی کرد.
🔸 روایاتی را از ساحت مقدس معصومین (ع) میخوانیم:
👈 برخی روایات میگوید غیبت، رازی است که جز پس از ظهور امام کشف نمیشود.
💠 عبداللهبنفضل هاشمی نقل میکند که امام صادق (ع) فرمودند: «صاحب امر امامت، غیبتی دارد که گریزی از آن نیست. در این دوران هر باطلگرایی به تردید میافتد. گفتم: غیبت برای چیست فدای شما شوم؟ حضرت فرمودند: به خاطر دلیلی که مأذون نیستیم آن را بیان کنیم»
📍عبدالله اصرار میکند که حکمت غیبت را بداند. حضرت فرمودند: «به همان دلیلی که حجتهای الهی دیگر غیبت کردند. ولی وجه #حکمت در مورد حضرت ولیعصر بعد از ظهور خود او مشخص میشود مانند داستان خضر و موسی که همراه هم بودند، وقتی قرار شد از هم جدا شوند، دلیل سوراخ کردن کشتی و کشتن غلام و بازسازی دیوار باغ برای موسی روشن شد»
👈 دومین حکمت، #امتحان و #آزمایش خلایق است. مسئله امتحان و ابتلا و آزمایش، یکی از سنتهای الهی است.
💠 در سوره ملک آیه ۲ میفرماید: «خدایی که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر #عمل میکنید. او موجودی شکستناپذیر و بسیار آمرزنده است.»
📌 ابتلا و امتحان، سنتی است که برای جن و ملک و برای انبیاء (ع) بوده و برای امتها هم هست. یکی از حکمتهای غیبت حضرت ولیعصر (عج) مسئله #امتحان_امت است. خداوند کسانی را که قائل به امامت ایشان هستند، با این غیبت امتحان میکند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۴٩، #مهدویت
@Fares_ir
4_5985652271235467771.mp3
25.26M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶۸
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶۸
✅ در جلسات گذشته، اهداف #خلقت را به دو بخش مقدّمی و عالی تقسیم کردیم. اهداف مقدّمی، مقدمهای برای رسیدن به مرتبه والاتر هستند و نباید در آنها توقف کرد. اهداف مقدمی سه بخش است که بخش اول یعنی #آزمون و #ابتلا را مفصلاً توضیح دادیم.
🔆 هدف مقدّمی دوم، #معرفت و #بندگی است. ما را خلق کردهاند تا به معرفت و #شناخت برسیم.
💠 در سوره طلاق آیه ۱۲ میفرماید: خداوند هفت آسمان و هفت زمین را خلق کرد. فرمان خداوند پیوسته میان آسمان و زمین نازل میشود تا بدانید؛ خداوند بر هر چیزی توانایی دارد و به همه آنچه خلق کرده است #علم دارد.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱۰۳ میفرماید: خداوند آیاتش را برای شما بیان میکند تا شاید راه را پیدا کنید.
👈 دلیل اینکه ما #هدایت نمیشویم و راه را پیدا نمیکنیم چیست؟ باید دلیلش را از خود قرآن بگوییم:
📌 قرآن کریم سیزده مانع را برای پِیبردن به نشانههای الهی و بهره گرفتن از آنها معرفی میکند که باید برطرف شود:
🔸اهل #فکر نیستیم.
💠 در سوره رعد آیه ۳ میفرماید: در این مسائل، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که اهل فکر هستند.
🔸#تعقل نمیکنیم.
💠 سوره رعد آیه ۴ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که تعقل میکنند.
📍تفاوت تفکر و تعقل را باید در جای خودش مطرح کرد.
🔸صبار و شکور نیستیم.
💠 در سوره ابراهیم آیه ۵ میفرماید: در این امور، نشانههایی وجود دارد ولی برای کسانی که بسیار شکیبا و سپاسگزار هستند.
🔸هوشیار نیستیم.
💠 در سوره حجر آیه ۷۵ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست ولی برای آدمهای هوشیار.
🔸باید #اهل_ایمان بود.
💠 در سوره نحل آیه ۷۵ میفرماید: در آن مطلب، نشانههایی هست ولی برای اهل ایمان.
🔆 مهمترین مسئله در معارف دینی، #ایمان است. در آیات ابتدایی سوره بقره میفرماید: این قرآن، کتابی برای هدایت اهل تقواست. #اهل_تقوا کسانی هستند که به #غیب ایمان دارند و #نماز میگذارند و #انفاق میکنند.
⭕️ ما بدون اینکه ایمان به غیب را درست کنیم نماز میخوانیم. به همین دلیل است که تأثیری ندارد.
🔸باید شنونده بود.
💠 در سوره یونس آیه ۶۷ میفرماید: در این امور، نشانههایی هست ولی برای کسانی که میشنوند.
🔸باید #تقوا داشت.
💠 در سوره یونس آیه ۶ میفرماید: آنچه خداوند در آسمآنها و زمین آفرید، نشانه است منتها برای تقواپیشگان.
🔸باید اهل پندگرفتن شویم.
💠 در سوره نحل آیه ۱۳ میفرماید: در این امور برای مردمی که پند میگیرند، نشانه وجود دارد.
🔸باید صاحب خِرَد باشیم.
💠 در سوره آلعمران آیه ۱٩۰ میفرماید: برای صاحبان #خرد، نشانههایی هست.
🔸باید جستوجوگر باشیم.
💠 در سوره یوسف آیه ۷ میفرماید: در داستان حضرت یوسف و برادرانش نشانههایی هست ولی برای کسانی که جستجوگر هستند.
🔸باید خردمند بود.
💠 در سوره طه آیه ۵۴ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای خردمندان.
🔸دانشمندان از قرآن بهره میبرند.
💠 در سوره روم آیه ۲۲ میفرماید: در این مطلب، نشانههایی هست منتها برای دانشمندان.
👈 منظور از دانشمند، دانشمندان حوزه علمیه و دانشگاه نیست بلکه منظور همان عربی است که با اصمعی برخورد کرد و از #قرآن بهرهاش را بُرد.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶۸
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
4_5996640687364246141.mp3
26.42M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۶٩
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۶٩
✅ ما را #خلق کردند تا به #معرفت خدا برسیم.
💠 خداوند #حدیث_قدسی میفرماید: من گنج مخفی بودم. دوست داشتم شناخته شوم. پس خلایق را خلق کردم تا شناخته شوم.
🔸معرفت خدا علاوه بر اینکه #هدف_خلقت است، لزوم نیز دارد. یعنی #واجب است.
👈 واجب عملی است که اگر ترک شود، عِقاب دارد.
⭕️ ممکن است برخی با خودشان بگویند ما به #معرفت رسیدهایم. اینجاست که باید سراغ نشانههای معرفت برویم. شانزده آیه خواندم که برای رسیدن به معرفت چه آزمایشهایی سر راهمان است. اگر ما به خدا شناخت داشتیم، آرام بودیم.
🔆 حضرت موسی به نیل رسید. از آن طرف فرعون با لشکرش میآید تا آنها را بکشد. هنوز نمیداند خدا میخواهد چه کند؛ ولی آرام بود. گفتند لشکر فرعون در راه است. گفت: «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی، پروردگار من با من است.» تا این جمله را گفت، به او #وحی شد: عصا را به آب بزن.
📌 اولین علامت معرفت خدا، ترس از خداست.
💠 حضرت رسول (ص) فرمودند: هر کسی خداشناستر باشد از خدا ترسانتر است.
💠 امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند: تعجب میکنم کسی که خدا را میشناسد چطور ترسش از خدا بیشتر نمیشود.
👈 ترس از خدا یعنی شناخت خدا. همیشه ترسیدن یعنی بیشترین حد شناخت.
✳️ رهبران آسمانی ما در دعای سحرهای #ماه_مبارک_رمضان به خدا عرضه میکنند:
«پروردگارا، این است جایگاه پناهنده به تو از آتش، این است جایگاه پناهخواه از تو از آتش، این است جایگاه دادخواه از تو از آتش، این است جایگاه گریزان بهسوی تو از آتش، این است جایگاه کسی که از خطایش به تو بازگشته و به گناهش اقرار میکند و بهسوی پروردگارش بازمیگردد، این است جایگاه بینوای تهیدست، این است جایگاه هراسنده پناهجو، این است جایگاه اندوهناک غمگین، این است جایگاه دلگیر افسرده، این است جایگاه غریب غرق شده، این است جایگاه ترسیده هراسان»
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۶٩
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مهدویت / جلسه ۵۰
✅ در جلسه گذشته بیان کردیم که #حکمت_غیبت از #اسرار_الهی است و امامان اجازه ندارند آن را بیان کنند و این سرّ در دوران #ظهور آشکار میشود.
👈 همچنین گفتیم غیبت، #سنت_الهی است. چون یکی از سنتهای الهی، #امتحان و #ابتلاء است. یکی از امتحانهای #امت_اسلامی غیبت امام عصر (عج) است.
📌 #غیبت، یک امتحان درونگروهی و مختص #شیعه است. چون فقط شیعه به این مسئله #اعتقاد دارد. دیگران اصلاً به حقیقت اعتقادی ندارند تا بخواهند امتحان شوند. امتحان آنها اصل #ولایت امیرالمؤمنین (ع) بود. اما شیعه وقتی ولایت را پذیرفت، باید مبتلا به غیبت شود. در دوره غیبت، کسانی منحرف میشوند که سالها سر سفره #اهل_بیت (ع) بودهاند.
⚡️#جامعه باید به پذیرش #عدالت برسد. به همین دلیل باید غربال شود. اگر این اتفاق نیفتد، کربلای دیگری این بار برای امام عصر عج حاصل خواهد شد. رسالت حضرت مهدی (عج) جهانی است و باید #مردم غربال شوند.
🔸از زمانی که پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) را معرفی کردند، قرار بود همین اتفاق بیفتد و جامعه به سمت #عدالت_جهانی برود. ولی جامعه دچار انحرافهایی شد که باعث گردید نهال #اسلام خم شود. ائمه با رفتارشان فقط اصل مطلب را نگه داشتند. ولی پذیرش عمومی از بین رفت. چون تربیتها علوی نبود. اگر #تربیت_علوی وجود داشت، میتوانستیم سلمان فارسی و ابوذر غفاری شویم. امام زمان به کسانی نیاز دارد که مانند آنها پذیرش داشته باشند. استقرار عدالت نیاز به غربال دارد.
💠 ابنابییعفور میگوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم: چند نفر از عرب با امام زمان هستند. حضرت فرمودند: اندکی. گفتم: ولی کسانی که مشتاق این امرند، بسیار زیادند. حضرت فرمودند: مردم باید آزموده شوند و تمییز داده شوند و غربال گردند. در این غربال عده زیادی از مردم میروند.
⭕️ ثابتقدم بسیار کم است. به همین دلیل ما در دوران غیبت، وظایفی داریم که اگر آنها را انجام بدهیم، کارمان درست میشود. پس انتظار، یک حالت خنثی نیست که بنشینیم. ما در دوره غیبت برای اینکه ریزش پیدا نکنیم، وظایفی داریم. این وظایف، عمل کردن است، نه خنثی بودن.
💠 در #دعای_ندبه میخوانیم: اَینَ قاطِعُ حَبائِلِ الکِذبِ وَ الافتِراء ، کجاست باطلکننده دسیسههای #دروغ و #افتراء.
💠 پیامبر (ص) در دعای بسیار زیبایی میفرمایند: «اللّهم طَهِّر قَلبی مِن النّفاق ... وَ لِسانی مِن الكَذِبِ» خدایا؛ قلبم را از دورویی و زبانم را از دروغ پاک کن.
👈 رسالت امام زمان با وجود #منافقین اتفاق نمیافتد. باید ناخالصها از خالصها جدا شوند. باید جامعهای داشته باشیم که نقاب نداشته باشد.
✳️ چطور میشود #منافق را شناخت؟
💠 پیامبر (ص) میفرمایند: سه خصلت است که اگر در کسی باشد، او منافق است هرچند #روزه بگیرد و #نماز بخواند و ادعا کند که #مسلمان است. کسی که #خیانت در #امانت میکند. کسی که وقتی صحبت میکند، دروغ میگوید. کسی که وقتی وعده میدهد، #خلف_وعده میکند.
🔸امام زمان میخواهد این آدم را از بین ببرد. طول غیبت باعث میشود که اینها ریزش پیدا کنند. اینها همان جاهلهایی هستند که میگویند خدا به پیامبر و آل پیامبر توجهی ندارد.
👈 دروغ با طولانی شدن غیبت از بین میرود. یعنی کسانی که دورویی و دروغ دارند، غربال میشوند.
_______________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
گزیده جلسه ۵۰، #مهدویت
@Fares_ir
4_6005756944428567179.mp3
26.57M
📚 #مکارم_اخلاق | جلسه ۷۰
🗓 جلسه هفتگی صبحهای جمعه
📌 حسینیه آیتالله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 مجموعه مباحث #مکارم_اخلاق / جلسه ۷۰
✅ #معرفت، نشانههایی دارد.
🔸اولین نشانه این است که #اهل_معرفت از خدا میترسند.
💠 حضرت زینالعابدین (ع) فرمودند: کسی که خدا را بشناسد از او میترسد.
👈 #خوف از مقامات #اهل_سلوک و مربوط به کسانی است که در #یقظه به سر میبرند و میفهمند چه خبر است.
ما یک ترس ممدوح داریم که اسم آن خوف است و یک ترس مذموم داریم به نام جُبن. #مؤمن نباید #جبن و #ترس داشته باشد امّا باید خوف داشته باشد.
🖌 خوف به معنای درد #روح است. جایگاه این ترس، روح #انسان است. آتش گرفتن #قلب انسان و تألّم و سوزش قلب است. آتش به جان انسان میافتد، به سبب اینکه احتمال میدهد در آینده حادثهای اتفاق بیافتد که منشأ از دست دادن نعمتی بشود.
⚡️ انسان سالک گاهی بر اثر #تفکر متوجه میشود که خطراتی متوجه اوست منتها به اقتضای #عدل خداوند. اگر خداوند بخواهد با عدلش حساب و کتاب کند، خطراتی متوجه انسان است.
⚡️ گاهی هم نگران است مبادا در آینده دچار لغزش و #معصیت شود و #عاقبت_به_خیر از دار #دنیا نرود.
📌 این نگرانی را باید تا لحظه #مرگ داشته باشیم چون #شیطان تا آنجا دنبال گمراه کردن ماست. ما فکر میکنیم مسئله #عاقبت_به_خیری شوخی است.
👈 زبیر پسر عمه پیامبر بود. بعد از قضیه #سقیفه جزو دوازده نفر حامیِ امیرالمؤمنین بود و در مقابل سقیفه ایستاد و #بیعت نکرد. این آدم بعد از بیست و پنج سال در #جنگ_جمل در مقابل امیرالمؤمنین (ع) میایستد و به هلاکت میرسد. عاقبت به خیر نشد.
⭕️ اینها پیامبر (ص) را دیدند. ما چه دیدهایم؟ ما یک #ایمان_ارثی داریم که بسیار شکننده است. چرا ترس عاقبت به خیری نداریم؟
💠 امام صادق (ع) میفرمایند: اهل #ایمان بین دو خوف زندگی میکنند؛ یکی ترس گناهی که در گذشته انجام داده و نمیداند خدا با این #گناه چه کار میکند و عمری که هنوز مانده و نمیداند در این باقیمانده عمر خودش را با دست خودش به هلاکت میاندازد یا نه و جز ترس چیزی او را اصلاح نمیکند.
🔆 اگر این ترس را جدی بگیریم یعنی نسبت به خدا معرفت داریم.
___________________
حجةالاسلام و المسلمین #علوی_تهرانی
جلسه هفتگی صبحهای جمعه | جلسه ۷۰
حسینیه آیت الله علوی تهرانی
@Fares_ir
🔴 #اطلاعیه
✅ مشارکت در انجام #قربانی
و تدارک #بسته_غذایی برای نیازمندان
♨️ به اطلاع همراهان گرامی که مایل به مشارکت در امر قربانی هستند میرساند با کمکهای نقدی واریزی شما، قربانی در روز عید قربان انجام میشود و گوشت آن بمناسبت ایام #عیدسعیدغدیر همراه با ۱۵ قلم دیگر شامل برنج، مرغ، روغن، تخممرغ، رب، حبوبات، ماکارونی، قند، شکر و ... ، بین بیش از ۲۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش #امور_خیریه #بنیاد_فارس_المؤمنین توزیع میشود.
📲 برای مشارکت در امر قربانی تا ظهر روز عید قربان، و برای مشارکت در تدارک بسته غذایی تا روز عید غدیر، فرصت دارید که از طریق درگاه ثابت و همیشگی زیر به هر میزان که تمایل دارید، کمک نقدی خود را به حساب بنیاد فارِس المؤمنین واریز نمایید. 👇
💳 https://idpay.ir/fares
❌ حتما در قسمت "شرح مبلغ واریزی" در درگاه، نوع کمک خود (قربانی، بسته غذایی و ...) را قید نمایید تا در همان مورد هزینه گردد.
🆔 @Fares_ir
🔴 خلافت علی (ع) از نگاه اصحاب
✅ ابَیّ بن کَعب، از اصحاب پیامبر (ص) و از کاتبان وحی بود.
او در قرائت، گردآوری، تفسیر و آموزش قرآن و فقه تخصص داشت و از گروه هفتاد نفره انصار بود که در عقبه دوم با پیامبر (ص) بیعت کرد. او در غزواتی مانند بدر، احد و خندق همراه پیامبر (ص) بود. در دوره خلافت عثمان، به همراه زید بن ثابت، برجستهترین اعضای هیأت ۱۲ نفره تدوین مصحف عثمانی بود. روایت شده که رسول اکرم او را سیدالانصار لقب دادند و هنوز زنده بود که مسلمانان او را سیدالمسلمین خواندند.
❇️ پس از رحلت رسولخدا (ص) در شمار اصحاب سرشناسی قرار داشت که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و به خلافت علی بن ابیطالب (ع) روی آوردند.
او در مقام احتجاج و آوردن دلیل، به ابوبکر گفت: ای ابوبکر! حقی را که خداوند برای غیر تو قرار داده، انکار مکن و نخستین کسی نباش که رسول خدا را در امر وصیّ و برگزیدهاش نافرمانی کرده، از امر او سرمیپیچد.
🔹قیس بن سعد نقل مىکند: وارد مدینه شدم تا با یاران پیامبر (ص) ملاقات کنم. مخصوصا خیلى علاقه داشتم که ابىّ را ملاقات نمایم. وارد مسجد پیامبر شدم و در صف اوّل به نماز ایستادم. مردى را دیدم که نماز خود را تمام کرد و شروع به بیان حدیث نمود. گردنها به سوى او کشیده شد تا بیاناتش را بشنوند. او سه بار گفت: سران این امّت گمراه شدند و آخرتشان تباه شد، ولى من دلم به حال آنها نمىسوزد، بلکه به حال مسلمانانى مىسوزد که به دست آنان گمراه شدند.
او ابىّ بن کعب بود که شاهد انحراف مردم از قطب اصلى رهبرى اسلامى بود و از این وضع رنج مىبردـ از او نقل است که گفت: روزى که پیامبر اسلام (ص) زنده بود و همه متوجّه یک نقطه بودند ولى پس از ایشان، صورتها به چپ و راست منحرف گردید.
✅ روزی یکى از انصار از ابى بن کعب پرسید: ابى! از کجا مى آیى؟ پاسخ داد: از منزل خاندان پیامبر (ص). او گفت: وضع آنان چگونه است؟ گفت: چگونه مىشود وضع کسانیکه خانه آنان تا دیروز محل رفت و آمد فرشته وحى و کاشانه پیامبر خدا بود، ولى امروز جنب و جوشى در آنجا به چشم نمىخورد و از وجود پیامبر (ص) خالى مانده است.
این را گفت در حالىکه بغض گلویش را مىفشرد و گریه مجال سخن را به او نمىداد، به طورى که وضع او حضّار را نیز به گریه واداشت.
_____________
📋 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
@Fares_ir