eitaa logo
فصل فاصله
304 دنبال‌کننده
347 عکس
38 ویدیو
3 فایل
یادداشت‌ها و سروده‌های محمّدرضا ترکی تماس با ما: @Mrtorki
مشاهده در ایتا
دانلود
یا مقلّب القلوب... @faslefaaseleh
هدایت شده از  ویرافیک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نــــــوروز فرخنـــــــــــــــــــده ✨ 🔺صدای زنده‌نام دکتر محمّد معین (۹ اردیبهشت ۱۲۹۷ ــ ۱۳ تیر ۱۳۵۰)، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی @virafic
جنازه‌ها و گدازه‌ها! صدهزار تن کشتگان و زخمیان این نبرد بوده‌اند تا کنون این نبرد؛ نه این هجوم درد این جنون... زخم کهنه‌ای بر تن نحیف غزّه مثل درّه‌ای عمیق و هولناک لب‌به‌لب از جنازه‌ها و از گدازه‌ها دهان گشوده است این نبرد جنگ نیست شهوت توحّش است و مرگ جنگ را با تمام هول و وحشتش رسم و راه دیگری‌ست جنگ این‌قَدَر پلشت بی‌ترحّم و گذشت تا کنون نبوده است گرگ‌ها هم این‌چنین گلّۀ رهای گوسفند را تکّ‌تکّه غرق خون نکرده‌اند وحشیان هم این‌چنین سقف خانه را روی کودکان بی‌گناه واژگون نکرده‌اند! آه آهِ کودکان و مادران غزّه دیر و زود ابری از عذاب می‌شود سهمگین و پرتلاطم و کبود تا که دودمان غاصبان آن دیار را مثل خانمان حامیانشان دهد به باد تاچه دست سرنوشت بر سر هرآن‌که در جهان چشم روی این توحّش بزرگ بسته است -از قبیل این قیبله‌های بی‌حمیّت عرب- خواهد عاقبت نوشت؟! @faslefaaseleh
همّت ما و همّت شما! یک "همّت"تان هزار میلیون تومن است امّا همه از خون دل ما و من است یک "همّت" ما ولی شهیدی‌ست عزیز مردی که نجات‌بخش خاک وطن است! 🆔️ @faslefaaseleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای در نگاهم از همه دنیا قشنگ‌تر از هرچه ناز و هرچه تمنا قشنگ‌تر شاخ نبات و شکّر و شیرین و دیگران حیرانم از تو کیست - خدایا - قشنگ‌تر! اسطوره‌هایِ عشق حقیقت نداشتند تو واقعیّتی و همانا قشنگ‌تر بالای دست، دست زیاد است و چون تو نیست هرگز -بدون شاید و امّا- قشنگ‌تر این است حسن روزفزونی که گفته‌اند امروز دلرباتر و فردا قشنگ‌تر باید تو را به حرمت یک گل نگاه کرد امّا نچید، چون‌که تماشا قشنگ‌تر حُسن تو را قیاس به دنیا نمی‌کنم ای خندۀ تو از همه دنیا قشنگ‌تر یک جلوه از کمال تو حسن است و از همه تو نازنین‌تریّ و نه‌تنها قشنگ‌تر وقتی غزل برای تو باشد عجیب نیست گر باشد از تمام غزل‌ها قشنگ‌تر! با صدای محمّدامین ترکی❤ @faslefaaseleh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از آن دو چشم و آن رخ زیبا بلابه‌دور از آن دو زلف و آن قدوبالا بلابه‌دور درد و بلای آن قد رعنا به جان من وز آن جمال وآن قد رعنا بلابه‌دور گفتی که من بلایم و گفتم که مرحبا هرگز مباد زین دل شیدا بلا به‌دور چون چشم تو مشابه چشمان آهو است از چشم‌های آهوی صحرا بلابه‌دور قلبم درون سینۀ تو می‌تپد، عزیز! در هر تپش ز جان و دل ما بلابه‌دور با تو دلم تمام تمنّا و شور شد زین اشتیاق و شور و تمنّا بلابه‌دور مجنون به اشک و آه سحرگاه می‌سرود از آستان حضرت لیلا بلابه‌دور @faslefaaseleh
غزلی منتشرنشده از مرحوم سیّد حسن حسینی به‌مناسبت سالگرد درگذشتش تا شبم را روشن آن چشم معمّایی نکرد ظلمت دیرینه‌ام احساس تنهایی نکرد دل به دریای جنون زد تا امید ساحلم خوف از طوفان و تندر مرغ دریایی نکرد چشم نازیبا نبُرد از روی ماهت بهره‌ای حسن ‌یوسف در نگاه زشت زیبایی نکرد درسفر بودی و من از یاد چشمت جرعه‌نوش هیچ‌کس از دور چون‌ من باده‌پیمایی نکرد هیچ‌چیزی جز عبورت از کنار بسترم لحظۀ جان‌کندن ‌ما را تماشایی نکرد گرمی شوق گرفتاری زبانم را گشود هیچ بلبل در قفس چون من خوش‌آوایی نکرد مثل تنهایی بلایی نیست در عالم، ولی آنچه هجران تو با من کرد تنهایی نکرد شعر من با شیوۀ اهل زمان بیگانه نیست با غزل‌هایم غریبی روح نیمایی نکرد به نقل از کانال همسفر باد 🆔️ @faslefaaseleh
هدایت شده از فصل فاصله
صدای ولولۀ کائنات می‌آمد خروش رود عظیم حیات می‌آمد شبی که از دل آیینه‌های فروردین غریو شادی و شور و نشاط می‌آمد شبیه بانگ نخستین که در فضا پیچید طنین نغمه‌ای از شش‌جهات می‌آمد صدای بال ملایک از آسمان به زمین صدای جوشش روح قنات می‌آمد به روی بستر خشک زمین از آب حیات زلال و شسته هزاران فرات می‌آمد دو صف کشیده به شطرنج هستی از بد و نیک صدای همهمۀ کیش‌ومات می‌آمد برای کام کسانی که تشنه‌لب بودند شراب و شربت و شهد و نبات می‌آمد برای ما که گداییم، اگرچه بی‌همّت از آستانۀ جودش زکات می‌آمد شبیه زمزمه‌ای بود دور و هم نزدیک به هر کرانه شمیم صدات می‌آمد شب برات شب قدر آرزوها بود نوید روشن صبح نجات می‌آید... @faslefaaseleh
هدایت شده از فصل فاصله
جامعه‌ای که علی و آرمان‌های بلندش را که به‌وسعت هستی بود، درک نمی‌کرد، نمی‌توانست بر بیعت غدیر پایبند بماند. این بود که حتّی عدالت او را نیز برنتابیدند و در برابرش ایستادند و بعد از کشتنش به دست‌بوس و پابوس ستم‌بارگانی رفتند که در افق ادراک آنان حکومت می‌کردند! هزاربار برای تو شاخ‌وشانه کشیدند هزار خطّ و نشانه به هر بهانه کشیدند مگر نگین عدالت پس از تو نقش نبندد چه نقشه‌ها که ستم‌خواهگان شبانه کشیدند تو برق عاطفه بودی به دیدگان یتیمان ولی به‌یاوه تو را نقش تازیانه کشیدند در آن زمان که تو بودی چه ظلم‌ها به تو کردند ولی پس از تو چه خواری که از زمانه کشیدند به دست‌بوس ستم‌بارگان شدند همان‌ها که پا ز عدل تو آن‌گونه ابلهانه کشیدند شهامتی که نمی‌خواست آن درشت‌سخن‌ها که پیش روی تو آزاد در میانه کشیدند پس از تو نم‌نمک آن زخم‌ها به چرک نشستند پس از تو کم‌کمک آن شعله‌ها زبانه کشیدند چه جمع اندک و غمدیده‌ای در آن شب تیره به کوفه پیکر پاک تو را به شانه کشیدند .... رهی دراز نداری، به او نیاز نداری علی امام کسانی‌ست که پَر ز لانه کشیدند؛ همان‌کسان که دل از دام دام‌ودانه بریدند همان‌کسان که شررها در آشیانه کشیدند @faslefaaseleh
بعد از علی... دردا که از دیار شما رخت بسته است مردی که روزگار دلش را شکسته است بعد از علی شرافت و ایمان یتیم شد زنجیر استوار عدالت گسسته است اقرار می‌کند که چون او را ندیده است دنیا که بر فضایل او چشم بسته است زین‌پس به شانۀ چه کسی تکیه می‌دهد دنیا که از هجوم ستم سخت خسته است بعد از علی جهان به تباهی سلام کرد بی‌آفتاب او به سیاهی نشسته است 🆔️ @faslefaaseleh
rvhz.k.ghaze.mp3
2.27M
🇵🇸 🎙جنازه ها و گُدازه ها ...این نبرد، جنگ نیست! شهوتِ توحّش است و مرگ! شاعر: استاد محمدرضا ترکی گوینده: معصومه امیدی @revayatehozour 🆔️ @faslefaaseleh
هدایت شده از فصل فاصله
ما بازی بردبرد را باخته‌ایم خود را عبث از چشم تو انداخته‌ایم شب‌های تو قدر بود و ایّام تو بدر ما قدر تو را هنوز نشناخته‌ایم @faslefaaseleh
💠نماز شب و روزه همه‌روزه بسته ز خوردن دو لب به پیش جهاندار برپای شب چو جان بر دل هر کسی بود دوست نماز شب و روزه آیین اوست ، ج۱، ص۳۶ 🆔️ @faslefaaseleh
تعطیلات هفتگی در دنیا و در میان مذاهب مختلف موضوعی هویّتی و نمادی تمدّنی است. چنان‌که می‌دانیم، در جوامع یهودی "شنبه" روز تعطیل است و یهودیان اگر بخواهند روزی را، به‌جز شنبه، تعطیل کنند، روز قبل از شنبه، یعنی "جمعه" را تعطیل می‌کنند. شنبه براساس اساطیر یهودی روزی است که خداوند از آفرینش فارغ شد و به استراحت پرداخت. مسیحیان نیز که میراثدار  آیین مهر هستند، و روز "یکشنبه" را که روز خورشید است روز مقدّس خود می‌شمارند، اگر بخواهند روز دیگری را تعطیل کنند، روز قبل از آن یعنی شنبه را بر تعطیلات هفتگی می‌افزایند. هیچ‌کدام از پیروان این مذاهب هرگز روز بعد از روز آیینی خود را به‌عنوان روز تعطیل برنگزیده‌اند، چون این اقدام روز مقدّس آنان را به حاشیه می‌برد و از میزان اهمّیّت نمادهای فرهنگی و تمدّنی آنان می‌کاهد، لذا هرگز دیده نشده که یهودیان روزهای "شنبه و یکشنبه" و مسیحیان روزهای "یکشنبه و دوشنبه" را به‌عنوان تعطیلات هفتگی بپذیرند. روز تعطیل و جشن هفتگی مسلمانان هم، براساس متون و اسناد و سنّت مقدّس اسلامی روز "جمعه" است. روز جمعه چون روز اجتماع و جشن مسلمانان بوده، آن را در عربی جمعه، به‌معنی روز اجتماع و در زبان فارسی "آدینه" به‌معنی روز جشن و سرور نامیده‌اند. مردم ایران معمولا" روز پنجشنبه را به برگزاری آیین‌های خاصّی چون زیارت اهل قبور و رفت‌وآمدهای خانوادگی و امثال آن می‌پردازند. بنابرآنچه گذشت تبدیل تعطیلی هفتگی ایرانیان مسلمان به جمعه و شنبه حرکتی برخلاف سنّت فرهنگی، تاریخی و تمدّنی ماست که یک نماد اسلامی، یعنی آدینه را به حاشیه می‌راند و تمدّن ایرانی-اسلامی را ناخواسته به زیر بلیت و نمادهای دیگران می‌کشاند. اخیرا" شاهد جوسازی‌های رسانه‌ای شدیدی برای حذف تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه هستیم. بهانۀ طرفداران شنبه به جای پنجشنبه پاره‌ای منافع اقتصادی و همگامی با تعطیلات جهانی و در واقع تن دادن به هنجارهای جهانی‌سازی است. این زمزمه نغمه‌ای است بدآهنگ و ناموافق با سنّت تاریخی مسلمانان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حرکتی است نسنجیده و خام، زیرا هماهنگی با تجارت و تعطیلات جهانی که تنها به بخشی از شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی ربط دارد، هرگز اقتضا نمی‌کند تعطیلات ملّی بیش از هشتادوچند میلیون ایرانی که براساس سنّت‌های کهن و اصیل شکل گرفته، دستخوش تغییری مخرّب واقع شود. برای رفع این مشکل کافی است بخش‌های مرتبط با تجارت خارجی را، در حدّ لازم و ضروری، در وزارتخانه‌ها و بخش‌های اقتصادی در روزهای پنجشنبه فعّال نگه‌داریم. این استدلال که برخی، یا بیشتر کشورهای عربی چنین تغییری را در تعطیلات هفتگی کشورشان اعمال کرده‌اند هم استدلال کاملی نیست، زیرا این کشورها الگوی ما نیستند و اگر بنا باشد ما در همه‌جا پاجای پای آن‌ها بگذاریم، باید تقویممان را هم، مثل آن‌ها، به میلادی تبدیل کنیم و...! و سرانجام، موضوع تعطیلات هفتگی امری صرفا" اقتصادی نیست که چند انجمن اقتصادی بتوانند دربارۀ آن ابراز نظر کنند و بخواهند بر اساس جوسازی و تبلیغات رسانه‌ای سرنوشت آن را رقم بزنند. اساسا" موضوعات فرهنگی در حوزۀ درک و تخصص این انجمن‌ها و محافل نیست. چنین تغییراتی دارای ابعاد و دامنه‌های تاریخی و تمدّنی و فرهنگی ریشه‌دار است. @faslefaaseleh
این پیشنهاد جفا به عرف و سنّت نود میلیون ایرانی و توهین به فرهنگ‌ آن‌هاست. به همین بهانه، یعنی ضرورت هماهنگی با بازارهای جهانی، فردا ممکن است تقویم ایرانی را هم تبدیل به میلادی کنند و تعطیلات نوروز را هم لغو و تعطیلات کریسمس یا سال نو یهود را جایگزینش کنند تا بخش‌های مرتبط با تجارت جهانی کشور خدای نکرده خسارتی نبینند! همه فقط به فکر خسارت‌های احتمالی مالی هستند و کسی به خسارت‌های یقینی تمدّنی و فرهنگی این اقدام فکر نمی‌کند؛ چون برایشان حفظ هویت تمدّنی و فرهنگی ارزشی ندارد! 🆔️ @faslefaaseleh
سایۀ مرگ به هر جا بروی همره توست مرگ نام دگر زندگی کوته توست مرگ در رگ‌رگ جانت متبلور شده است غافل از مرگ ولیکن دل ناآگه توست بی سر و ته‌تر از آنی که بگوییم کدام واژۀ گنگ سر تو و کدامین ته توست بوم شومی‌ست به بالای سرت در پرواز هر کجا که بروی مثل شبح همره توست کاهنان گفتند از رمز طلسم هشتاد دهه‌ها رفت و کنون باقی سال و مه توست بهتر آن است که با ما نستیزی هرگز "ای مگس عرصۀ سیمرغ نه جولانگه توست!" 🆔️ @faslefaaseleh
خلیج همیشه فارس، نه خلیج همیشگی فارس! هموطنان ما بسیاری مواقع برای تأکید بر هویّت ایرانی خلیج فارس آن را «خلیج همیشگی فارس» می‌نامند که تعبیری است از لحاظ زبانی ناصواب. در این تعبیر «همیشگی» به معنی «جاودانه» صفت «خلیج» است نه قید «فارس» بنابراین بر جاودان بودن خلیج دلالت دارد، نه همیشگی بودن نام «فارس» بر آن؛ درحالی‌که کسی در جاودانه‌بودن واقعیّت جغرافیایی این خلیج بحثی ندارد و تمام شیطنت‌های تبلیغاتی دشمنان بر نام این خلیج پرعظمت متمرکز شده است! لازم است برای رساندن این مفهوم از «خلیج همیشه فارس» و امثال آن استفاده کنیم. 🆔️ @faslefaaseleh
✳شاعر بی‌خواب! آورده‌اند شاعری پادشاهی را دید و شعری با این مضمون برایش خواند که من نه عاشقم و نه بیمارم، ولی هر شب بیدارم! پادشاه گفت: کسی که نه عاشق است و نه بیمار، امّا شب‌ها بیدار است، لابد دزد است؛ بگیریدش! شاعری نزد پادشاهی رفت گفت: بشنو به‌لطف گفتارم بنده آن شاعرم که شب‌همه‌شب تا سپیده‌دمان گرفتارم چشم بر هم نمی‌نهم یک‌دم گویی از رختخواب بیزارم کارم این است تا سحر هر شب بنشینم ستاره بشمارم خواب بسته‌ست رخت از چشمم گرچه نه عاشقم، نه بیمارم... شاه زد خنده‌ایّ و گفت: او را دزد غارتگری می‌انگارم! هست بیدار و نیست عاشق و زار؟! من چرا رهزنش نپندارم؟! تو مگر جغد شومی ای شاعر؟! یارب از شومی‌اش نگه‌دارم! تا نیفکنده‌ام تو را در بند زود بیرون برو ز دربارم! گفت شاها درست فرمودی بنده یک دزد سابقه‌دارم گرچه هرگز ندیده هیچ‌کسی وقت دزدی به روی دیوارم، لیک من سارق مضامینم رهزن لفظ و دزد اشعارم! حکم فرما که چون دگر دزدان دست برّند بر سر دارم شاه گفتا نکوتر آن باشد که زبانت به تیغ بسپارم! لیکن آن به که شاعران را من هرگز از خویشتن نیازارم تا نگویند بی‌محابا هجو بر سر کوچه‌ها و بازارم! 🔶️ قصّۀ ما به سررسید و دمید صبح و من تا هنوز بیدارم...! 🆔️ @faslefaaseleh
در بهشت زهرا (س) بر سر مزاری رفتیم و بر آن فاتحه خواندیم که نام من بر سنگش نوشته بود. شما هم فاتحه‌ای نثارش کنید. پریشان کرد فکر خام ما را خبر داد اوّل و انجام ما را به من گفت آخر خطّ است اینجا... خدا رحمت کند همنام ما را 🆔️ @faslefaaseleh
نه خون خاک ما خورده از دستشان که اندوه ما هست از هستشان به هرجا زمینی‌ست یا مرتعی خبردار از آن چون شود شصتشان، طمع می‌کند مثل کام نهنگ به بلعیدنش همّت پستشان! تمام زمین‌های این سرزمین فتاده‌ست در کوی بن‌بستشان! به‌ظاهر دم از زهد و دین می‌زنند ببین از شراب ریا مستشان مگو این جماعت درِ مسجدند که نتوان فروکند و بشکستشان اگر چون عقیل‌اند، همچون علی بنه آهن تفته بر دستشان از اینان سیه‌روی‌تر نیز هست گروهی که دشنام بایستشان: عدالت‌معاشان تهمت‌فروش کس از تیر تهمت کجا رسته‌شان مجازات را چون گروه نخست به گاریّ خواری سزد بستشان جدا نیستند از هم این دو گروه به انبان مکر است پیوستشان! 🆔️ @faslefaaseleh
🔶️ مجلس شورای اسلامی شنبه را تعطیل کرد! نظر جلال‌الدین محمّد مولوی: عالم ویرانه به جغدان حلال باد دو صد شنبه از آنِ جهود! 🆔️ @faslefaaseleh
✳ ما و حکایت اصحاب سبت! شاید این داستان یا لطیفه را شنیده‌ باشید: می‌گویند یک نفر نزد عالمی رفت و از او پرسید: حاج‌آقا! آیا مي‌توانم وقتي در حال دعا كردن هستم، سيگار بكشم؟ عالم پاسخ مي دهد: نه عزیزم! بي‌ادبي به مقام دعا و مناجات است! این مرد مومن پرسش و پاسخ را براي دوستش بازگو مي‌كند. دوستش که آدم رندی است می‌گوید: چقدر ساده‌ای تو! خب معلوم است وقتی سوالت را اینجوری مطرح می‌کنی، نظر مخالف می‌شنوی! حالا ببین من چطور نظر موافق جناب شیخ را می‌گیرم! این دوست نزد عالم مي‌رود و مي‌پرسد: حاج‌آقا! آيا وقتي در حال سيگار كشيدن هستم مي‌توانم دعا كنم؟ عالم، این بار پاسخ مي دهد: مطمئناًً، در هر حالی نباید از یاد خدا غافل بود! حالا حکایت "اصحاب سبت" و طرفداران تعطیلی شنبه است که به محضر برخی مراجع محترم رفته‌اند و از خسارت‌های سنگین اقتصادی تعطیلی روز پنجشنبه و منافع بی‌شمار تعطیلی شنبه سخن گفته‌اند! طبعا" آن مراجع بزرگوار هم با توجه به فرض مسئله چون طرفدار حلّ مشکلات اقتصادی مردم هستند، فتوا به مباح بودن این امر داده‌اند. کاری نداریم که تعطیلات هفتگی بیش از بعد فقهی دارای ابعاد عرفی و فرهنگی و اجتماعی است و صاحب‌نظران فرهنگ و اجتماع باید در باب آن نظر بدهند، ولی باید به رندی و زرنگی تعطیلگرایان شنبه که از توانایی رسانه‌ای و پروپاگاندای نیرومندی هم برخوردارند، احسنت گفت! پرسش اینجاست که اگر کسانی نزد مراجع بزرگوار می‌رفتند و بر خسارات هنگفت فرهنگی و اجتماعی تعطیلی شنبه انگشت می‌نهادند و نشان می‌دادند که ادعاهایی که این جماعت علیه مضرّات تعطیلی پنجشنبه و منافع تعطیلی شنبه مطرح می‌کنند، شبیه گزافه‌هایی است که قبلا" علیه شرکت رایتل گفتند و با فتوایی که از برخی علما علیه آن گرفتند این شرکت را به زمین زدند و...، و همچنین اگر به عرض علما می‌رساندند که تعطیلی شنبه مخالف با عرف و عادت و سنن اجتماعی و فرهنگی و ،طبعا" خلاف خواست قاطبۀ مردم است، آیا پاسخ برخی از مراجع محترم باز هم همین بود؟! 🆔️ @faslefaaseleh
از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری با حضور جمعی از نویسندگان برگزار شد. به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدرضا سنگری رییس اندیشکده ادبیات پایداری حوزۀ هنری، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسندۀ حوزه تاریخ، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی دیگر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری در سالن یاس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. پس از قدردانی و نکوداشت استادان حوزه ادبیات پایداری، دکتر محمدرضا ترکی محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، بیان کرد: عرصه ادبیات پایداری بسیار گسترده است و تنها شامل شعر، داستان، خاطره و فیلمنامه نیست. این ادبیات تنها برای دوره‌ای خاص تدوین نشده و در طول تاریخ و در جغرافیایی گسترده فارغ از جنبه‌های علمی، قداستی والا دارد. وی با اشاره به اینکه ادبیات پایداری علاوه بر علم، جنبه‌های معرفتی نیز دارد بیان کرد: مقوله‌ای چنین گسترده را قطعا یک موسسه به‌تنهایی نمی‌تواند مدیریت کند؛ حق مطلب با هم‌افزایی و تقسیم کار و مسئولیت ادا می‌شود. باید دقت کرد که انتشار کتاب‌ها کافی نیست و باید برای تولید در این حوزه، صفای باطن داشت و کمبود امکانات را با همکاری تامین کرد. وقتی‌ بخش‌های مختلف با هم کار کنند و ظرفیت‌ها با هم جمع شوند، نیت اصلی محقق می‌شود. 🆔️ @faslefaaseleh