eitaa logo
فصل فاصله
307 دنبال‌کننده
322 عکس
35 ویدیو
2 فایل
یادداشت‌ها و سروده‌های محمّدرضا ترکی تماس با ما: @Mrtorki
مشاهده در ایتا
دانلود
این پیشنهاد جفا به عرف و سنّت نود میلیون ایرانی و توهین به فرهنگ‌ آن‌هاست. به همین بهانه، یعنی ضرورت هماهنگی با بازارهای جهانی، فردا ممکن است تقویم ایرانی را هم تبدیل به میلادی کنند و تعطیلات نوروز را هم لغو و تعطیلات کریسمس یا سال نو یهود را جایگزینش کنند تا بخش‌های مرتبط با تجارت جهانی کشور خدای نکرده خسارتی نبینند! همه فقط به فکر خسارت‌های احتمالی مالی هستند و کسی به خسارت‌های یقینی تمدّنی و فرهنگی این اقدام فکر نمی‌کند؛ چون برایشان حفظ هویت تمدّنی و فرهنگی ارزشی ندارد! 🆔️ @faslefaaseleh
سایۀ مرگ به هر جا بروی همره توست مرگ نام دگر زندگی کوته توست مرگ در رگ‌رگ جانت متبلور شده است غافل از مرگ ولیکن دل ناآگه توست بی سر و ته‌تر از آنی که بگوییم کدام واژۀ گنگ سر تو و کدامین ته توست بوم شومی‌ست به بالای سرت در پرواز هر کجا که بروی مثل شبح همره توست کاهنان گفتند از رمز طلسم هشتاد دهه‌ها رفت و کنون باقی سال و مه توست بهتر آن است که با ما نستیزی هرگز "ای مگس عرصۀ سیمرغ نه جولانگه توست!" 🆔️ @faslefaaseleh
خلیج همیشه فارس، نه خلیج همیشگی فارس! هموطنان ما بسیاری مواقع برای تأکید بر هویّت ایرانی خلیج فارس آن را «خلیج همیشگی فارس» می‌نامند که تعبیری است از لحاظ زبانی ناصواب. در این تعبیر «همیشگی» به معنی «جاودانه» صفت «خلیج» است نه قید «فارس» بنابراین بر جاودان بودن خلیج دلالت دارد، نه همیشگی بودن نام «فارس» بر آن؛ درحالی‌که کسی در جاودانه‌بودن واقعیّت جغرافیایی این خلیج بحثی ندارد و تمام شیطنت‌های تبلیغاتی دشمنان بر نام این خلیج پرعظمت متمرکز شده است! لازم است برای رساندن این مفهوم از «خلیج همیشه فارس» و امثال آن استفاده کنیم. 🆔️ @faslefaaseleh
✳شاعر بی‌خواب! آورده‌اند شاعری پادشاهی را دید و شعری با این مضمون برایش خواند که من نه عاشقم و نه بیمارم، ولی هر شب بیدارم! پادشاه گفت: کسی که نه عاشق است و نه بیمار، امّا شب‌ها بیدار است، لابد دزد است؛ بگیریدش! شاعری نزد پادشاهی رفت گفت: بشنو به‌لطف گفتارم بنده آن شاعرم که شب‌همه‌شب تا سپیده‌دمان گرفتارم چشم بر هم نمی‌نهم یک‌دم گویی از رختخواب بیزارم کارم این است تا سحر هر شب بنشینم ستاره بشمارم خواب بسته‌ست رخت از چشمم گرچه نه عاشقم، نه بیمارم... شاه زد خنده‌ایّ و گفت: او را دزد غارتگری می‌انگارم! هست بیدار و نیست عاشق و زار؟! من چرا رهزنش نپندارم؟! تو مگر جغد شومی ای شاعر؟! یارب از شومی‌اش نگه‌دارم! تا نیفکنده‌ام تو را در بند زود بیرون برو ز دربارم! گفت شاها درست فرمودی بنده یک دزد سابقه‌دارم گرچه هرگز ندیده هیچ‌کسی وقت دزدی به روی دیوارم، لیک من سارق مضامینم رهزن لفظ و دزد اشعارم! حکم فرما که چون دگر دزدان دست برّند بر سر دارم شاه گفتا نکوتر آن باشد که زبانت به تیغ بسپارم! لیکن آن به که شاعران را من هرگز از خویشتن نیازارم تا نگویند بی‌محابا هجو بر سر کوچه‌ها و بازارم! 🔶️ قصّۀ ما به سررسید و دمید صبح و من تا هنوز بیدارم...! 🆔️ @faslefaaseleh
در بهشت زهرا (س) بر سر مزاری رفتیم و بر آن فاتحه خواندیم که نام من بر سنگش نوشته بود. شما هم فاتحه‌ای نثارش کنید. پریشان کرد فکر خام ما را خبر داد اوّل و انجام ما را به من گفت آخر خطّ است اینجا... خدا رحمت کند همنام ما را 🆔️ @faslefaaseleh
نه خون خاک ما خورده از دستشان که اندوه ما هست از هستشان به هرجا زمینی‌ست یا مرتعی خبردار از آن چون شود شصتشان، طمع می‌کند مثل کام نهنگ به بلعیدنش همّت پستشان! تمام زمین‌های این سرزمین فتاده‌ست در کوی بن‌بستشان! به‌ظاهر دم از زهد و دین می‌زنند ببین از شراب ریا مستشان مگو این جماعت درِ مسجدند که نتوان فروکند و بشکستشان اگر چون عقیل‌اند، همچون علی بنه آهن تفته بر دستشان از اینان سیه‌روی‌تر نیز هست گروهی که دشنام بایستشان: عدالت‌معاشان تهمت‌فروش کس از تیر تهمت کجا رسته‌شان مجازات را چون گروه نخست به گاریّ خواری سزد بستشان جدا نیستند از هم این دو گروه به انبان مکر است پیوستشان! 🆔️ @faslefaaseleh
🔶️ مجلس شورای اسلامی شنبه را تعطیل کرد! نظر جلال‌الدین محمّد مولوی: عالم ویرانه به جغدان حلال باد دو صد شنبه از آنِ جهود! 🆔️ @faslefaaseleh
✳ ما و حکایت اصحاب سبت! شاید این داستان یا لطیفه را شنیده‌ باشید: می‌گویند یک نفر نزد عالمی رفت و از او پرسید: حاج‌آقا! آیا مي‌توانم وقتي در حال دعا كردن هستم، سيگار بكشم؟ عالم پاسخ مي دهد: نه عزیزم! بي‌ادبي به مقام دعا و مناجات است! این مرد مومن پرسش و پاسخ را براي دوستش بازگو مي‌كند. دوستش که آدم رندی است می‌گوید: چقدر ساده‌ای تو! خب معلوم است وقتی سوالت را اینجوری مطرح می‌کنی، نظر مخالف می‌شنوی! حالا ببین من چطور نظر موافق جناب شیخ را می‌گیرم! این دوست نزد عالم مي‌رود و مي‌پرسد: حاج‌آقا! آيا وقتي در حال سيگار كشيدن هستم مي‌توانم دعا كنم؟ عالم، این بار پاسخ مي دهد: مطمئناًً، در هر حالی نباید از یاد خدا غافل بود! حالا حکایت "اصحاب سبت" و طرفداران تعطیلی شنبه است که به محضر برخی مراجع محترم رفته‌اند و از خسارت‌های سنگین اقتصادی تعطیلی روز پنجشنبه و منافع بی‌شمار تعطیلی شنبه سخن گفته‌اند! طبعا" آن مراجع بزرگوار هم با توجه به فرض مسئله چون طرفدار حلّ مشکلات اقتصادی مردم هستند، فتوا به مباح بودن این امر داده‌اند. کاری نداریم که تعطیلات هفتگی بیش از بعد فقهی دارای ابعاد عرفی و فرهنگی و اجتماعی است و صاحب‌نظران فرهنگ و اجتماع باید در باب آن نظر بدهند، ولی باید به رندی و زرنگی تعطیلگرایان شنبه که از توانایی رسانه‌ای و پروپاگاندای نیرومندی هم برخوردارند، احسنت گفت! پرسش اینجاست که اگر کسانی نزد مراجع بزرگوار می‌رفتند و بر خسارات هنگفت فرهنگی و اجتماعی تعطیلی شنبه انگشت می‌نهادند و نشان می‌دادند که ادعاهایی که این جماعت علیه مضرّات تعطیلی پنجشنبه و منافع تعطیلی شنبه مطرح می‌کنند، شبیه گزافه‌هایی است که قبلا" علیه شرکت رایتل گفتند و با فتوایی که از برخی علما علیه آن گرفتند این شرکت را به زمین زدند و...، و همچنین اگر به عرض علما می‌رساندند که تعطیلی شنبه مخالف با عرف و عادت و سنن اجتماعی و فرهنگی و ،طبعا" خلاف خواست قاطبۀ مردم است، آیا پاسخ برخی از مراجع محترم باز هم همین بود؟! 🆔️ @faslefaaseleh
از سوی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری با حضور جمعی از نویسندگان برگزار شد. به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری، سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، محمدرضا سنگری رییس اندیشکده ادبیات پایداری حوزۀ هنری، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسندۀ حوزه تاریخ، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی دیگر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری در سالن یاس نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد. پس از قدردانی و نکوداشت استادان حوزه ادبیات پایداری، دکتر محمدرضا ترکی محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری، بیان کرد: عرصه ادبیات پایداری بسیار گسترده است و تنها شامل شعر، داستان، خاطره و فیلمنامه نیست. این ادبیات تنها برای دوره‌ای خاص تدوین نشده و در طول تاریخ و در جغرافیایی گسترده فارغ از جنبه‌های علمی، قداستی والا دارد. وی با اشاره به اینکه ادبیات پایداری علاوه بر علم، جنبه‌های معرفتی نیز دارد بیان کرد: مقوله‌ای چنین گسترده را قطعا یک موسسه به‌تنهایی نمی‌تواند مدیریت کند؛ حق مطلب با هم‌افزایی و تقسیم کار و مسئولیت ادا می‌شود. باید دقت کرد که انتشار کتاب‌ها کافی نیست و باید برای تولید در این حوزه، صفای باطن داشت و کمبود امکانات را با همکاری تامین کرد. وقتی‌ بخش‌های مختلف با هم کار کنند و ظرفیت‌ها با هم جمع شوند، نیت اصلی محقق می‌شود. 🆔️ @faslefaaseleh
تشدید گرانی به رکود ارزانی بر مال حرام پول سود ارزانی آدینه اگر عید مسلمانان است تعطیلی شنبه بر یهود ارزانی! 🆔️ @faslefaaseleh