eitaa logo
فقه نظام ساز
637 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
علاقه‌مندان جهت ثبت نام با شماره ۳۳۱۳۱۸۶۱ تماس بگیرند 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
کتب مرکز تدوین متون درسی حوزه http://tmd.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=255&pageid=37891 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
💢عملیاتی کردن فقه نظام، بدون فقه مقاصدی ممکن نیست!/ سردمدار فقه مقاصد، شهید صدر است ✔️گرامی پور، پژوهشگر حوزه علمیه قم 🔸 در حال حاضر توجه به مقاصد در استنباط از سوی برخی فقها و پژوهشگران زیاد شده است؛ از سردمداران مباحث مقاصدی در شیعه، شهید صدر است که البته عبارت شهید تصریح به نظام دارد نه مقاصد اما قائلین به فقه نظام تصدیق می‌کنند که عملیاتی کردن نظام بدون توجه به مقاصد ممکن نیست. 🔹فقها مقاصدی در روش استنباط مقاصد چند راه را بیان کرده‌اند اما عمده راهشان استقراء است که با تجمیع ادله و ظهور مجموعی به برخی مقاصد پی می‌برند. بیشتر بخوانید👈http://yun.ir/e56 @ijtihad
💢 تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش رود/ حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است 🎯 حضرت آیت‎‌الله مکارم‌شیرازى در دیدار آیت‌الله رشاد و دکتر تهرانچی: 🔰 به جای ترجمه علوم انسانی از منابع خارجی که با فرهنگ ما بیگانه است، باید این علوم در کنار فقه قرار گیرند که خاستگاه آن حوزه‌های علمیه است. تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش برود. 🔰 اساتید حوزه و دانشگاه باید با یک‌دیگر رابطه تنگاتنگ داشته باشند، در غیر این صورت هم حوزه و هم دانشگاه ضرر می‌کنند. 🔰 اساس اسلام علم است و این مهم در هر دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه وجود دارد. دانشگاه‌ها و حوزه‌ها باید دوش به دوش هم جلو بروند؛ چراکه دشمن از همین همدلی و وحدت هراس و وحشت دارد. 🔰 حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است. جایی که می‌تواند از مشکلات کشور گره گشایی کند همین دو نهاد هستند، الان هم اگر می‌خواهیم اصلاحاتی باشد باید در این دو باشد. 🔰 باید دانشگاه‌ها از فرهنگ غربی کاملاً جدا شوند؛ ما در حوزه هیچ تعصبی در مقابل علوم دانشگاهی نداریم کما این‌که دانشگاهیان نیز نباید تعصبی در این خصوص داشته باشند. 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 اولین نشست مؤسسه 🌐 🔸 با حضور اساتید محترم حجج اسلام: مقامی، ایزدهی، مقیمی، میرمعزی/ دبیر علمی: حجت الاسلام عبدالله محمدی 🆔کانال مؤسسه مناط @manaatt
1_127334594.pdf
252.9K
▫️مقاله علوم انسانی با رویکرد اسلامی ✍دکتر حمید 🔹منتشر شده در مجله پژوهش، سال ۱۳۸۸ @OlomEnsaniEslami
🔸 رهبر معظم انقلاب بر اساس کتاب غنا ✍استاد 👇👇👇 🌐 vasael.ir/000426 🆔 @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ نظام سازی دینی در 🔶 سخنرانی استاد تهران،پژوهشگاه ۳۱شهریور ۹۸ @mabaheth
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹رویکردی تمدنی به «ایمان»، ایمان به مثابه مقوّم تمدن 💎 سخنران: دکتر احمد پاکتچی 🗓 13 اردیبهشت 1394 🆔 @OstadPakatchi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فایل نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای - استاد مبلغی جلسه اول (1397/9/17) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
مجموعه آثار آیت الله به صورت یکجا با 10% و با قیمت 360000 تومان عرضه می شود. ➕اگر برای اولین مرتبه است که از کتابگاه خرید می کنید: ✔️ غیر از 10% ✔️ وغیر از ✔️ از تومان هدیه نیز برخوردار شوید، از طریق لینک زیر: https://basalam.com/ketabeadib/product/195642?ref=O3bN این کتاب ها عبارتند از: 1. فقه و عقل 2. فقه و مصلحت 3. فقه و عرف 4. فقه و حقوق قراردادها ج1 5. فقه و حقوق قراردادها ج2 6. صراط اندیشه و عمل 7. الفقه و العقل 8. سلسبیل فی اصول التجزئة و الاعراب 9. فقه هسته ای
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 فایل دومین نشست روش شناسی اجتهاد رهبر معظّم انقلاب ❇️ استاد 🔺 موضوع این جلسه: عناصر و اصول روش‌شناختیِ فقه‌اللّغة و فقه‌الأقوال معظّمٌ‌له ⏱ تاریخ ۹۸.۹.۲۴ @Qom_khamenei_ir
🔰فرایند کلی استنباط حکم شرعی 🆔 eitaa.ir/osolion
⚜شخصیت حقوقی در فقه⚜ ❇️آیت الله : 🔹یک سوال و یک جواب؛ آیا در شریعت مطهر و فقه موجود چیزی به نام شخصیت حقوقی داریم که بعد بخواهیم این بحث ها را دنبال کنیم یا نداریم؟ جواب اجمالی: بله، داریم اما فی الجمله. یعنی نفی مطلق که راه شخصیت حقوقی را به کلی ببندیم غلط است، اما قبول مطلق و بدون قید و شرط نیز غلط است. 🔸برخی از بزرگان در اخذ به شخصیت حقوقی افراط کرده اند نظیر صاحب عروه که می فرماید حاکم برای فقراء به ذمه زکات قرض بگیرد و زکات را مدیون کند، یعنی ایشان برای زکات شخصیت حقوقی درست می کند و بعد آثار آن از مالکیت و دین را بر او مترتب می کند. 🔹نظریه تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت، هر کس که در راس هرم قدرت قرار دارد اعم از فقیه یا پادشاه و آن بخشی از هرم قدرت که متصدی اجراء حدود است، مکلف و موظف است. در نتیجه در نظریه شخصیت حقوقی، هر نظری مطرح می شود باید قابل تصور باشد. 🔸در رابطه با شخصیت حقوقی باید به آثار فقهی آن ملتفت باشیم که نسبت این شخصیت با احکام تکلیفی چگونه خواهد بود زیرا شخصیت حقوقی نمی تواند مکلف به احکام تکلیفی باشد و اگر بازگشت احکام وضعی به احکام تکلیفی باشد این شخصیت مختل می شود. 🔹 اما اگر همچون مبنای آخوند معتقد به جعل مستقل برای احکام وضعی باشیم در اینصورت تصور شخصیت حقوقی برای نهاد های غیرحقیقی بدون اشکال خواهد بود، همچنین احکام تکلیفی متوجه متصدی و متولی شخصیت حقوقی خواهد بود که باید عهده دار امور او باشد. 🌐 vasael.ir/00042k 🆔 @vasael_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اهمیت آموختن و برای ❇️ استاد 📅۲۵ آذر ۹۸ @kharejkalam @feghheakbar
💢حجت‌الاسلام مؤذنی، مترجم آثار شهید صدر: 🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است. 🔹استاد رشاد به شهید صدر نسبت می‌دهند که ایشان معتقد هستند می‌توانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظام‌های متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفس‌الامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند. تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625 🆔 @ijtihad
فقه مقاصدی ضرورتی خطرناک! ❇️ آیت الله : 🔸 استفاده از مقاصد در استنباط احکام یک ضرورت خطرناک است. ضرورت است به این دلیل که اگر نباشد همان اطلاق اتوبوسی و فقه ابوحنیفه پیش می‌آید. 🔹 خطرناک است که اگر اهلش وارد نشوند در فضای ژورنالیستی جا باز می‌کند و به نظر بنده عالمان متعدد باید وارد مباحث شوند و نباید دست افرادی بیفتد که چند واحد فقه گذرانده‌اند. ما باید ضابطه را بیان کنیم. 🔸 به مقاصد از دو طریق می‌توان دست یافت. یکی از طریق عقل که ما به این نتیجه برسیم شارع این اهداف را در تشریع مقررات داشته است. یک راه دیگر برای کشف مقاصد، نصوص مبین مقاصد است. 🔹 اگر مدرک مقاصد عقل باشد، عقل چون خودش مدرک است، الزامی بودن یا تحسینی بودن را می‌فهمد. معنا ندارد که عقل بگوید من این را مصلحت می‌دانم ولی نمی‌دانم که ضروری است یا ضروری نیست. اینطور موارد که اصلاً غلط است بگوییم که عقل وجهش را نمی‌فهمد. 🔸 اما بیاییم سراغ نصوص دینی؛ اگر ظهور دارد در یک مصلحت تحسینی و تکمیلی و ... نمی‌شود چیزی از مقاصد باشد و از ضروریات نباشد. حالا این ضرورت را یا نص دلالت دارد و یا با عرضه به عقل الزام آن فهمیده می‌شود. 📖گزارش کامل وسائل: 🌐 vasael.ir/00042z 🆔 @vasael_ir
✔️جدیدترین کتاب شهید مطهری 🌐 نظام خانوادگی اسلام 🕌 📖توضیحات بیشتر و خرید👇 http://motahari.org/?fkeyid=&siteid=1&pageid=234&bid=247 🔸کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanism
✔️استاد در نشست «فقه مقاصدی»: 💢 زمانی حجیت پیدا می‌کنند که تبدیل به شوند 🔹متن کامل گزارش:👈 https://b2n.ir/996315 🆔 @ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت سخنان استاد در نشست 🆔 @vasael_ir
💢اهمیت و جایگاه در گام دوم انقلاب اسلامی 🆔 @meftaah_com
1_157482467.pdf
591.4K
❇️ مروری بر آثار استاد مهدی از نظریه پردازان @kooyesimorgh