eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻نژادپرستی در غرب 🔹در برخی از کشورهای غربی واژه‌ای تحت‌عنوان «واسپ» وجود دارد که سر واژه «سفیدپوستان آنگلوساکسون پروتستان (پیوریتن)» است. 🔹پیوریتن‌ها فرقه‌ای از پروتستان هستند که افکار و جهان‌بینی‌شان عیناً یهودی است. 🔹پیوریتن‌های مسیحی اعتقاد دارند که یهودیان قوم برگزیده هستند و حضورشان در فلسطین اشغالی و ایجاد دولت یهودی در این ناحیه، نشانه ظهور عیسی مسیح است. 🎤گفت وگو با: استاد محمدتقی تقی‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2213 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نژادپرستی در غرب 🔹پیوریتن‌ها فرقه‌ای در مغرب‌زمین هستند که عبارت «Wasp» را برای خودشان به‌کار می‌برند و اعتقاد دارند کسانی که از نژاد سفید، آنگلوساکسون‌ و پیوریتن باشند، نسبت به سایر موجودات در مغرب‌زمین –اعم از سفید و سیاه- برتر هستند. 🔹بر اساس همین دیدگاه و جهان‌بینی، زمانی که یهودیان و پیوریتن‌ها به ممالک آفریقایی هجوم می‌بردند و سیاهان را به عنوان برده به آمریکا انتقال می‌دادند، بسیاری از این سیاهان در بین راه بر اثر بیماری و تشنگی و گرسنگی تلف می‌شدند. 🔹بر اساس آمار موجود، از حدود ۱۰۰ میلیون برده سیاه‌پوست، شاید ۲۰ میلیون نفر به آمریکا رسیدند؛ یعنی بیش از ۸۰ میلیون نفر از این سیاه‌پوستان در بین راه تلف شدند. 🔹از نظر آن‌ها تلف‌شدن سیاهان مانند تلف‌شدن یک حیوان و بی‌ارزش است. حتی از همان جمعیتی که به آمریکا رسیدند نیز مانند حیوان کار کشیدند. یعنی هیچ‌وقت جایگاه انسانی برای سیاه‌پوستان قائل نبودند. 🎤گفت وگو با: استاد محمدتقی تقی‌پور •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2213 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻اهمیت نهاد دولت 🔸به‌رغم تمامی نگرش‌های منفی‌ و محدودی که نسبت‌به نهاد دولت وجود دارد، بنده بر این اعتقادم که بدون تردید در همه جوامع سیاسی دولت نهادی مهم است. 🔸 ما اگر دوران مدرن را به‌عنوان یک مبنا قرار دهیم مهم‌ترین نهاد دنیای مدرن، دولت است. 🔸وقتی متفکرانی چون آنتونی گیدنز ابعاد نهادی مدرنیته را بررسی کردند، به این باور رسیدند که مدرنیته دارای چهار بعد نهادی است که یکی از آنها دولت است. 🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2235 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻اهمیت نهاد دولت 🔸نقش نهاد دولت همواره در گفتمان سیاسی یک کشور می‌تواند بسیار پررنگ باشد. البته ما درطول چند دهه اخیر به کارکرد دولت و وظایف آن از منظر فلسفه سیاسی توجه کمتری داشته‌ایم و بیشتر از منظر کلام و ایدئولوژی سیاسی به دولت و فعالیت‌های آن توجه کرده‌ایم. 🔸نگاه ساختار سیاسی ما به دولت نه از منظر فلسفه سیاسی و کارکردهای تخصصی و رایج آن بلکه از منظری ایدئولوژیک بوده است. 🔸باید توجه داشت وقتی از منظر فلسفه سیاسی به مقوله دولت نگاه کنیم، مساله کاملا فنی می‌شود. 🔸از این جهت که مثلا فلسفه سیاسی مدرن به‌دنبال این است که از قدرت دولت بکاهد و به آزادی‌های فردی اضافه کند. این موضوع اساس فلسفه سیاسی مدرن است و فیلسوفانی چون هابز، لاک، روسو و مونتسکیو و امثالهم همه در پی دستیابی به این هدف بودند. 🔸تلاش آنها ناظر بر این بود که چگونه قدرت دولت مهار شود و در خدمت شهروندان و تأمین منافع آنها قرار گیرد. 🔸وظایف دولت در فلسفه سیاسی مدرن کاملا روشن است. 🎤گفت وگو با: دکتر مختار نوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2235 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
37.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری 🔹 بد اجرا شدن قانون دلیل موجهی برای حذف قانون نیست. 🔹 همچنین اهمیت فراوان احکامی مثل عدالت، دلیل معتبری برای حذف قانون جزئی‌تری مثل حجاب نیست. 🔹 احکام شریعت منظومه‌وار است، اگر یکی را حذف کنید، بقیه هم فرو می‌ریزد. 💠 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یادداشت با عنوان چارچوبی برای توافق راهبردی با چین 🔸سال ۲۰۱۲ یعنی همان سالی که شدیدترین تحریم‌های امریکا و اروپا علیه ایران اعمال شد، مؤسسه رند گزارشی با عنوان «چین و ایران: روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی» منتشر کرد 🔸 در آن گزارش از سیاست‌های دولت چین به عنوان یک مانع در برابر فشار‌های امریکا علیه ایران یاد شده بود. 🔸چون چین در یک دهه منتهی به ۲۰۱۲ تبدیل به بزرگترین شریک تجاری ایران شده بود و اینک همکاری‌های دو کشور، تنها حول نیاز چین به انرژی و وفور منابع در ایران نمی‌چرخید، بلکه شامل طیف گسترده‌ای از همکاری‌های اقتصادی، نظامی و ژئواستراتژیک می‌شد. ✍️نویسنده: دکتر یاسر جبرائیلی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2453 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یادداشت با عنوان چارچوبی برای توافق راهبردی با چین دکتر یاسر جبرائیلی 🔸آنچه باید با قدرت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی تداوم یابد، «نه» به سلطه غربی در عین برقراری روابطی خارج از نظام ارباب- رعیتی با کشور‌های غربی است. 🔸اما اینک «بلوک شرق»‌ی که یک نقشه کلان برای سلطه بر جهان و تحمیل سیاست و فرهنگ خود بر دیگر کشور‌ها داشته باشد، وجود خارجی ندارد و بر این اساس، وقتی ما از «نگاه به شرق» سخن می‌گوییم، مراد «شرق جغرافیایی» است، 🔸به دلیل تصلب ایدئولوژیک و نگاه سلطه‌جویانه‌ای که بر کشور‌های غربی حاکم است، نمی‌توان انتظار انتفاع متقابل و بازی «برد- برد» از رابطه با آن‌ها داشت. 🔸اما تقویت روابط با کشور‌هایی که در نیمکره شرقی (مشخصاً در آسیا) و خارج از بلوک غرب ایدئولوژیک قرار دارند- از جمله چین- به دلایل متعدد از جمله داشتن تمدن و فرهنگ ریشه‌دار، مشترکات فراوان با ایران، قرار گرفتن بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه، قرابت جغرافیایی با ما، نداشتن سیاست خارجی سلطه‌جویانه و معارض نبودن با انقلاب و جمهوری اسلامی، به مراتب برای تأمین منافع کشور مفیدتر است. 🔸یک مسئله باقی می‌ماند و آن اینکه آیا یک کشور اسلامی، چون ایران می‌تواند با کشوری غیرمسلمان، چون چین وارد مناسبات و روابط راهبردی شود؟ 🔸 دستور اسلام درباره کشور‌های غیرمسلمانی که اهل تعرض و تعدی به کشور‌های مسلمان نیستند، کاملاً روشن است و در ادبیات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای می‌توان آن را مشاهده کرد: 🔸«امیرالمؤمنین (ع) یک جمله ابدی دارند که درباره همه انسان‌هاست. می‌فرمایند: این انسانی که در مقابل توست، یا برادر دینی توست، یا شریک خلقتی توست و به هر حال، یک انسان است. در اسلام، به مسلمانان دستور داده شده است که حتی کسانی که از لحاظ دین و عقیده، بر خلاف شما هستند، با آن‌ها هم خوبی کنید. 🔸«لاینهیکم اللَّه عن الذین لم یقاتلوکم فی‌الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبرّو هم و تقسطوا الیهم ان‌اللَّه یحب المقسطین. این، منطق اسلام است… با همه کسانی که با شما کاری ندارند و اهل صلح و سلامت و اخّوت و برادری هستند، سازش کنید… این دستور قرآن است. ✍️نویسنده: دکتر یاسر جبرائیلی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2453 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن 🔹جامعه سالم جامعه‌ای است که اصول عقلانی و قوانین و مقررات آن مراعات و اجرا می‌شود. 🔹از جمله اینکه به عقود و عهود وفا‌دار باشد یا پیمان شکنی نکند یا دروغ نگوید و صداقت و راستی داشته باشد. 🔹 چنین جامعه‌ای همان جامعه‌ای است که بر اساس اصول عقلانی سامان یافته است. 🔹جامعه‌ای که در حوزه اقتصادی سلامت است و رشد اقتصادی خوب و مناسبی را تجربه می‌کند؛ چرا که در تحقق رشد اقتصادی عنصر نخستی، تقوای عقلانی است. ✍️نویسنده: علی پوریا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2451 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻فساد اقتصادی و آثار آن از نگاه قرآن 🔹همان گونه که رشد اقتصادی و آرامش و آسایش فراگیر، مهم‌ترین شاخصه سلامت جامعه است، فساد اقتصادی، بیانگر وجود بیماری در جامعه است. 🔹 جامعه سالم در چارچوب اصول عقلانی اخلاقی بر عدالت و صداقت است و مردمان در چارچوب قوانین اخلاقی نسبت به یکدیگر ظلم و بیدادی را روا نمی‌دارند و بر پیمان و قراردادهای خود پایبند هستند و هرگز بر خلاف قول و قرار که داده‌اند عمل نمی‌کنند. 🔹این‌گونه است اعتماد در همه سطوح جامعه حضور جدی دارد و معاملات و داد و ستدها بدرستی انجام می‌گیرد. 🔹هنگامی‌که ما از فساد در جامعه‌ای سخن می‌گوییم به معنای خارج شدن هر چیزی از حد اعتدال و عدالت است. 🔹 البته گاه این خروج به سوی کاستی و گاه زیادی است. (مفردات الفاظ قرآن کریم، راغب اصفهانی، ص ۶۳۶، ذیل واژه فسد) هر دو نوع خروج به معنای فساد دانسته می‌شود؛ چرا که جهان و جامعه بر عدالت و اعتدال بنیانگذاری شده است و خروج از اعتدال و عدالت به معنای خروج از قوانین حاکم بر هستی است. 🔹برای اصلاح امر فساد لازم است تا به‌گونه‌ای عمل شود تا دوباره آن چیز به تعادل برسد. ✍️نویسنده: علی پوریا •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2451 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم) 🔸امام حسین علیه­‌السلام نمونه بارز انسان آزاده است که با حرکت خود این فرهنگ را ترویج داد. 🔸ایشان می­‌فرماید: «مَوتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ من حَیاهٍ فی ذُلٍّ»؛مرگ با عزت بهتر از حیات ذلیلانه است. 🔸این نگرش به زندگی، ویژه آزادگان است. نهضت عاشورا جلوه بارزی از آزادگی در مورد امام حسین علیه‌السلام و خاندان و یاران شهید اوست و اگر آزادگی نبود، امام تن به بیعت می‌داد و کشته نمی‌شد. 🔸فرهنگ آزادگی در میان یاران امام و شهدای کربلا نیز نمایان است و همه آنها شهادت در راه خدا را بر ذلّت­ پذیری، با سرودن اشعار و بیان جملات اعلان کرده‌­اند. 🔸 آزادی خواهان و آزادگان جهان با درس ­آموزی از نهضت سرخ عاشورا آنچنان تربیت می­‌شوند که در موقعیت حساس، فداکارانه جان می­‌دهند تا به سعادت شهادت برسند. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2455 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش تربیتی عاشورا و محرم در زندگی بشر (بخش دوم) 🔸«آزادگی» برتر از آزادی و به معنای رهایی انسان از قید و بندهای ذلّت­ آور و حقارت­بار است. 🔸یعنی انسان کرامت و شرافت خود را بشناسد و تن به پستی و اسارت دنیا و زیر پا نهادن ارزش­‌های انسانی ندهد. 🔸در فراز و نشیب‌های زندگی، گاهی پیش می‌آید که انسان‌ها به خاطر رسیدن به دنیا یا تأمین خواسته‌های دنیوی، هر گونه حقارت و اسارت را می‌پذیرید؛ اما انسان­‌های آزاده، هیچ­گاه تن به ذلت و خواری برای به دست آوردن مادیات نمی­‌دهند، هر چند در این راه و برای حفظ عزّت خود، جان خود را از دست بدهند. ✍️نویسنده: رضا جوادی مقدم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=2455 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔻مناظره دکتر سوزنچی و مهدی نصیری 🔹آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها در صورت پذیرش جامعه امکان‌پذیر است؟ 🔹 تدبر در روایت نبوی: زمانی خواهد آمد که مردم از معروف نهی می‌کنند. 💠 حجت‌الاسلام دکتر سوزنچی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2204 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
✍️ و در یک سوی چهارشنبه قبل مناظره‌ای داشتم با مهدی نصیری؛ با موضوع «مناسبات حجاب و سیاست در ایران» دوست و دشمن دست به دست هم دادند که موضوع مناظره را تحریف کنند: عنوان «بحث درباره » ‌روی آن گذاشتند. موضع آقای نصیری به طور کامل دیده شد؛ الحمدلله! موضع بنده کاش فقط سانسور می‌شد؛ یکسره تحریف شد! شدم «طرفدار حجاب اجباری»!!! دریغ از ذره‌ای فکر! 💢من راهکار دادم برای اینکه بماند؛ اما زور و اجباری در کار نباشد؛ و حکومت تا حد امکان مداخله نکند. ▫️گفتم به جای نگاه کیفری و جزایی به قانون، بیایید فهم «قانون مدنی» از مسأله حجاب را بگسترانیم: نه «بی‌قانونی»؛ و نه «زور و اجبار» در اجرای قانون؛ ▫️گفتم مثال قانون مدنی، قوانین معاملات است و قانون رانندگی؛ آیا برای معاملات بین مردم نباید قانونی باشد؟! آیا عبور و مرور وسایل نقلیه نباید قانونمند باشد؟! باید باشد؛ اما نه قانونی در افق مجازات و کیفر؛ بلکه قانونی که صرفا پشتوانه برقراری روابط صحیح بین افراد است؛ و تنها در شرایط خاص و اضطراری کار را به کیفر و دادگاه می‌رساند. ▫️گفتم مشکل ما در بد اجرا شدن قانون است؛ و توضیح دادم: در کشور ما همه از قانون، فقط «قانون کیفری» می‌فهمیم: وقتی چیزی قانونی می‌شود، انتظار داریم حکومت با زور و اجبار آن را پیاده کند. و در این زمینه همه مقصریم؛ مثلا همین الان مشکلات اقتصادی گریبانگیر همه شده؛ ولی فقط انتظار داریم حکومت با تکیه ابزارهای نظارت و مجازات اوضاع را درست کند! ▫️من نه وضع موجود را تایید کردم؛ و نه فقط نسبت به آن اعتراض کردم؛ بلکه برای اینکه «قانون» برقرار باشد اما «محور آن زور و اجبار نباشد» دادم؛‌ راهکاری بسیار ساده و شدنی؛‌ راهکاری که در عمده روابط اجتماعی دیگر ما (همه عرصه‌های حقوق مدنی: از معاملات و روابط اقتصادی بین مردم، تا مسائل ازدواج و طلاق، تا عرصه قوانین رانندگی، تا ...) عملا در حال پیاده شدن است؛ و هیچگاه هیچ دوقطبی‌ای هم ایجاد نکرده. ▫️نشان دادم هم کسانی که از وجود قانون دفاع می‌کنند حق دارند؛ و هم کسانی که به اجرای قانون بر مدار زور و اجبار معترض‌اند؛ و راه علاج، نه حذف قانون، و رها کردن عرصه عفت عمومی در هرج و مرج است؛ و نه اصرار بر اجرای قانون با ابزار زور و اجبار؛ راه برون‌رفت از این دوگانه تصنعی «اجبار» و «هرج و مرج»، آن است که قانون شرعی حجاب را همچون یک قانون مدنی پیاده و اجرا کنیم؛ همانند قوانین معاملات؛ همانند قوانین رانندگی؛ و همانند صدها قانون مدنی دیگر. 💢افسوس که در این هیاهوی غوغاسالار، این سخنان شنیده نشد؛ فهم نشد؛ و حتی نقد نشد! افسوس! ✏دکتر سوزنچی 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توپخانه فعال سینمای جنگ دنیا 🔹مبالغه نیست اگر گفته شود در هیچ جای دنیا مثل ایران سینمای جنگ تا این اندازه مظلوم و مهجور نبوده و به‌عنوان سینمای سفارشی، درباره‌اش چنین استدلال نمی‌شد که اساسا نباید وجود داشته باشد. 🔹البته ما یکی از بهترین سینماهای جنگی دنیا را داریم و هنوز هم هرچند کم‌تعداد، اما آثار خوبی در این زمینه ساخته می‌شوند. 🔹اما مشکل اصلی، جو رسانه‌ای و گفتمانی نامناسبی است که حول‌وحوش این جریان وجود دارد. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2470 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توپخانه فعال سینمای جنگ دنیا 🔹نگاهی به فیلم‌های سینمای آمریکا که از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون ساخته شده‌اند هم نشان می‌دهد که در، همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. 🔹در اینجا راجع‌ به چهارفیلم مهم جنگی که محصول سال ۲۰۲۰ و تولید ایالات متحده آمریکا هستند، توضیحاتی داده می‌شود و چنانکه خواهید خواند یا شاید بعضی از این فیلم‌ها را دیده‌باشید، تمامی‌شان جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی و جناحی دارند. 🔹اصلا فیلم جنگی در ماهیت خودش چنین خاصیتی دارد و بیانگر نظرات پر تب‌وتاب سیاسی است و معلوم نیست چرا با عبارت «سفارشی» سعی شده ذات و ماهیت این‌گونه جذاب سینمایی در ایران زیرسوال برود. 🔹منابع الهام برای قصه‌های چهار فیلمی که در ادامه می‌آید هم در نوع خود جالب است. 🔹یکی از این فیلم‌ها براساس رمانی نوشته شده که ۶۵ سال پیش درباره جنگ جهانی دوم چاپ شده بود و همان زمان هم اتفاقات ۱۳ سال قبل از خودش را نقل می‌کرد. 🔹سناریوی یکی دیگر از این فیلم‌ها براساس خاطرات و مصاحبه‌های سربازان آمریکایی که در جنگ افغانستان شرکت داشتند، نوشته شده است. 🔹یکی دیگر از آنها براساس طرحی است که سال‌ها پیش با محوریت سربازان سفیدپوست آمریکایی که در جنگ ویتنام نوشته شده بود و یک کمپانی جمهوری‌خواه قرار بود آن را بسازد، اما حالا قهرمان‌هایش سیاه‌پوست شده‌اند، یک کارگردان سیاه‌پوست برایش انتخاب شده و یک کمپانی دموکرات بالاخره آن را با این شرایط از کمد بیرون آورده تا جلوی دوربین ببرد. 🔹یکی دیگر از این فیلم‌ها توسط کسی ساخته‌شده که دومین کارگردانی‌اش را تجربه می‌کند و این درحالی است که تا به‌حال نویسنده معتبری بود. 🔹او برخلاف رویه معمول سینمای آمریکا که فیلمنامه‌های آن گروهی نوشته می‌شوند، فیلمنامه کارش را به‌تنهایی نوشته و این بار حتی خواسته خودش آن را کارگردانی کند. اتفاقا این تنها فیلمی است که در بین آثار فوق، مقداری با گفتمان کلی سینمای آمریکا در این‌باره تفاوت دارد و انتقادی بنیادین را در این خصوص مطرح می‌کند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2470 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸بخش بسیار مهمی از آسیب‌های برداشت‌های سیاسی به عدم توجه یا استفاده نادرست از قرینه پیوسته لفظی(سیاق) در سه حوزه سیاق کلمات، جملات، آیات برمی‌گردد؛ به‌گونه‌ای که افراد دچار فهم غلط از آیات و ارائه برداشت‌های سیاسی نامعتبر می‌شوند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸آنچه موجب می‌شوند آسیب‌شناسی استفاده از سیاق در برداشت‌های سیاسی از قرآن،ضرورت یابد، این است که اسلامی‌سازی دانش سیاست که ضرورت عصر جمهوری اسلامی است، نیازمند دستیابی به قواعد فهم درست سیاسی در کنار مبانی و اصول فهم است تا بتوان بر مبنای آن‌ها دانش سیاست اسلامی معتبری را سامان داد و تدوین آگاهانه قواعد هم نیازمند شناخت دقیق آسیب‌هایی است که برداشت‌های موجود با آن روبه‌رو هستند و قواعد مربوط به سیاق از مهم‌ترین وپرکاربردترین این قواعد در برداشت‌های سیاسی‌اند. 🔸با این آسیب‌شناسی، تسلط بر اشتباهات گذشتگان، و صورت‌بندی آسیب‌های برداشت‌های موجود در استفاده از سیاق، می‌توان مسیری کم خطر برای عصر حاضر گشود؛ و با پرهیز از خطاهای قواعدی در بخش سیاق(در کنار قواعد مربوط به بخش‌های دیگر)، دانش سیاسی اسلامی معتبری را سامان داد. 🔸 آسیب‌های برداشت‌های سیاسی را در سه گستره پی می‌گیریم: آسیب برداشت‌های سیاسی در عرصه کاربرد قاعده سیاق در کلمات: این آسیب‌ها دلایل متعددی دارند که در یک تقسیم‌بندی کلی ناشی از الف.غفلت از سیاق کلمات. ب. استفاده نامعتبر از سیاق و عدم توجه به شرایط ومعیارمندی کاربرد سیاق مربوط می‌شوند. 🔸مانند بی‌توجهی به سیاق حاصل از «ادات حصر»؛ و «قیدها» در معنای ولایت. در مورد آیه ولایت توجه به «سیاق کلمات» نقش مهمی در دستیابی به معنای مراد الهی دارد. عموم اهل سنت، در این مورد، به سیاق کلمات و اقتضائات «در پی هم آمدن کلمه‌ها در یک جمله» توجه نکرده، دچار خطا در فهم آیه شده‌اند و ولایت را به معنای دوستی و نصرت پنداشته و چنین برداشت کرده‌اند که آیه ارتباطی به ولایت امیرمومنان علی(ع) ندارد. 🔸در حالی که کلمه «ولیّ» در آیه درپی «انما» آمده و اقتضای این ترتیب کلمات، پذیرش تاثیرات «انما» (ایجاد حصر) بر واژه مورد نظر است، با اینکه اگر ولایت به معنای دوستی و نصرت باشد، نیازی به حصر ولایت در سه گروه (خدا، رسول، کسانی که در شرایط خاصی نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند) نیست. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹ارزش و اهمیت فرهنگ سوگواری ایرانی در دنیای فردی شده مدرن بیشتر نمایان می‌شود. 🔹در دنیای فردی شده مدرن، انسان‌ها به شدت تنها شده‌اند و این تنهایی، آن‌ها را به فراموشی دیگری کشانده است. انسان مدرن وقتی از وجود دیگری خبر دار می‌شود که خبر درگذشت او را می‌شنود. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹شدت وابستگی و تعلقات خانوادگی مدرن به حدی پایین آمده است که گاه حتی کمتر ابراز محبت به سگ خانواده است. 🔹آنقدر که برای آرامش سگش هزینه می‌کند، برای فرزندانش یا برای والدین خود هزینه نمی‌کند. 🔹حالا با آمدن کرونا ویروس، این از خود بیگانگی و فراموشی و نادیده انگاری مصیبت دیگران و عدم ابراز همدردی بیشتر و بیشتر شده است. 🔹گویی کرونا در یک حرکت زیر پوستی بی‌صدا در حال تقویت روحیه بیگانگی با دیگران است. 🔹کرونا زیرکانه درحال جدا کردن انسان‌ها از هم است. این جدا سازی فقط مربوط به زندگان نیست بلکه مردگان را هم شامل می‌شود. کسی حق ندارد در مراسم خاکسپاری شرکت کند؛ یا مجلس عزا برای ابراز همدردی برگزار کند؛ عزیزان داغدیده را در آغوش نکشید؛ به همان تلفن و پیامک بسنده کنید تا از منِ ویروس کشنده در امان بمانید. 🔹بدین ترتیب، ستیز کرونا با فرهنگ درخشان سوگواری ایرانیان که ریشه‌ای کاملاً مذهبی دارد، آشکار می‌گردد. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یکی انگاشتن وجود و موجود 🔸طبق نظر هایدگر، «غلبه بر متافیزیک»، بهتر از عبارت «رفعِ» (Verwindung) متافیزیک، معنا را می‌رساند. 🔸مفهوم «رفع» بدین معناست که امری را بواسطه محاجه مدید، بتوان بی‌اثر کرد. به عنوان مثال، به هنگام «رفع» یک ضایعه یا صدمه در ضمن دوره طولانی مدت بهبودی، شخص بیمار نسبت به خودش بی‌تفاوت نیست بلکه دل مشغول خود است چراکه باید مراعات حال خود را بکند. 🔸بنابراین، معنای«رفع»، این است که مضمون پردازی متافیزیک در ادامه بواسطه شرایطی از بین خواهد رفت. ✍️نویسنده: سیدمجید کمالی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2479 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یکی انگاشتن وجود و موجود 🔹هایدگر در درس‌گفتارهای آغازین خود و همچنین در وجود و زمان از وظیفه «تخریب» هرمنوتیکی – پدیدارشناختی «تاریخ اونتولوژی» سخن می‌گوید. 🔹 این تخریب، بدین معناست که از طریق شروح و تفاسیر درازدامنِ «مفاهیم بنیادین وجودشناختی» به درون «تجاربی اصیل» که در آنها این مفاهیم بنیادین قوام یافته‌اند بازگردیم تا از این طریق معنای آغازین آنها آشکار شود. 🔹این تخریب، «به لرزه درآوردن سنت وجود شناسی به معنایی منفی» نیست؛ در عین حال به معنای خردکردن سنگی با چکش نیست (ضمن آنکه هم‌معنی تفلسف «با چکش» آنطور که نیچه در نظر داشت هم نیست)، بلکه همچون است با تکان‌های الک جویندگان طلا که بواسطه آن، به تدریج طلای گرانقیمت درحالی که قطعات پوشاننده آن جدا می‌شود، رخ می‌نماید. 🔹با این همه، در اینجا معنایی «منفی» در کار است. این تخریب، ناظر است به «نحوه رفتار سلطه‌جویانه تاریخ وجودشناسی». این معنا، نتیجه کارکرد نامعلوم و غیر قطعی آن است. 🔹اگر به لحاظ فلسفی، ضروری شده باشد که به معانی آغازین «مفاهیم بنیادین وجودشناسی» بازگردیم، در آن صورت ناتمام بودن و تحریف معنی بحث‌ها و مناقشات متافیزیکی روز، معلوم می‌شود. ✍️نویسنده: سیدمجید کمالی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2479 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی 🔸 خواستگاه این نوع روحانی مرجعیت پیشا انقلابی دارد. 🔸مساله‌ای که با آن مواجه می‌شود این است که مسائلی که مواجه می شود آن خوانش غیرانقلابی، یک خوانش غیراصیل و غیر اجتهادی است. 🔸این نوع جریان به این می‌پردازد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی برآمده از همین نگاه پساانقلابی غیراصیل در حوزه برداشت از منابع دینی است. 🔸این یک مساله‌ای است که در کنشگری با آن مواجه است. دوم اینکه استفاده‌ای که جمهوری اسلامی از دین دارد، نوعی افیون کردن قشرهای اجتماعی برای نظام سیاسی خود است. ✍️نویسنده: محمد کاظمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2476 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی 🔸خود اصلاحگر: این طیف روحانیت سعی دارد نگاه آن جهانی بودن و نشانه و آیه بودن خود را که در نگاه سنتی بخاطر آن پایگاه بر منبر هست را تردید کند و بر این جهانی بودن روحانی تمرکز کند. 🔸در تبلیغ سنتی روحانی سعی دارد که روحانی بین خلق و خدا قرار بگیرد لذا یک شأنیت و عرفیاتی است که جامعه از این روحانی انتظار دارد در حالی که این طیف، این شأنیات و عرفیات یک گپ و فاصله بین او و مخاطب قرار می‌دهد و همذات پنداری را به مخاطره می‌اندازد. 🔸 خود توازن بخش: ذهنیت و تصورات ذهنی مخاطبان به خصوص در حوزه بین المللی که متأثر از نگاه شرق شناسی رسانه‌های بین المللی که در راستای اسلام هراسی است، را اصلاح کند. 🔸جلوی صحنه این طیف، از دو مزیت فضای مجازی استفاده می‌کند. یکی خودتجربه‌نگاری و دیگری تجسم‌گرایی است. 🔸در فضای مجازی شخص می‌تواند خود را روایت کند و خلاف آن محصولات رسانه‌ای جمعی که متأثر از یک سناریو است، آن کارکتر را انتزاعی می‌کند اما در فضای مجازی به خصوص اینستاکرام این تجربه‌نگرنی همذات گنداری و باور پذیری روحانی و کاربر را افزایش می دهد. 🔸نکته دیگر بحث تجسم گرایی در فضای مجازی است. فضای مجازی زبان کاربر را توسعه می‌دهد و لذا تجسم‌گرایی برای مخاطب کامل‌تر است. ✍️نویسنده: محمد کاظمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2476 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
41.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت دوم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2175 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانه‌ای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 لیست کتب و مقالات فقه رسانه، سواد رسانه، ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغ و پروپاگاندا، سینما، عملیات روانی، شیوه‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذاری و اقناع رسانه‌ای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع @feghherasane 👌 دوستان عزیز اقتصادی! برای فهم عمیق و و نبردهای شناختی در این حوزه، خواندن منابع بالا توصیه می‌گردد. با تشکر از کانال فقه رسانه،ارتباطات و فضای مجازی. @schoolofeconomics