eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست ✍️زهیر اصفهانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4071 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حاکمیت قانون در فضای مجازی به معنای نفی آزادی بیان نیست ✍️زهیر اصفهانی 🔸آزادی بیان با ولنگاری رفتاری متفاوت است، قانون باید بر تمام ارکان جامعه حاکم باشد اگر برخی دائماً ایران را با جامعه غرب مقایسه می‌کنند، مطلوب است که در مواردی که غرب واقعاً وضعیت بهتری دارد، این برآورد انجام شود، مانند حاکمیت قانون بر زندگی مردم، برای مثال اگر یک شهروند کانادایی با علم بر بیماری کرونای خود، منزل را ترک کند با جریمه ۴هزار دلاری مواجه می‌شود یا اگر شخصی به واسطه تعامل با او بیمار شود و از دنیا برود، جریمه ۸۰ هزار دلاری انتظارش را خواهد کشید! 🔸هزینه بی‌اخلاقی در فضای مجازی باید بالا برود، مخاطب هوشمند باید بیاموزد که در فضای مجازی نسبت به هر چیزی شکاک باشد، وی باید نسبت اعتبارسنجی مطالب فضای مجازی حساس باشد، در خارج از کشور حساسیت نسبت به فضای مجازی تا حدی است که مخاطبان حتی نسبت به «پسندیده شدن پست خواننده‌ای» توسط صفحه پاپ فرانسیس که توسط ادمین اداره می‌شود، واکنشی منفی نشان می‌دهند ولی در ایران چنین اتفاقی نمی‌افند که جای تأسف است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4071 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان ✍️دکتر بتول امین‌جعفری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻آسیب شناسی اجتماعی زنان ✍️دکتر بتول امین‌جعفری 🔸بسیاری از زنان و دختران ما محصول دستگاه‌های آموزشی و رسانه‌هایی هستند که درک درستی از مقام و منزلت زنان واقعی ندارند و خود به خود آنها به عنوان یک سری عرضه کننده‌های در واقع نیازهایی برای جنس مخالف خودشان و یا سرویس دهندگانی بیش درنیامدند و غرق یک سری ظواهرات و متاب و آرایش‌ها و غیره شدند و نگاهشان به خودشان در این حوزه خلاصه می‌شود. 🔸از طرفی رویکردها و قوانینی که در یک جامعه وجود دارد، خود آنها هم به گونه‌ای می‌توانند در این راستا تاثیرگذار باشند و آن جایگاه و شان زن یا تصویری که از زن ارائه میشه را در جامعه ما ترسیم کنند یا کمک به ترسیم آن داشته باشند و به نوعی در شکل‌گیری این اتفاق، که من چه تصویری می‌توانم از خودم داشته باشم، تاثیرگذار بوده و هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4074 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🌐 تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘 تأثیر عرفان عملی بر عرفان نظری 🔺 عرفان نظری نتیجه و محصول عرفان عملی است؛ زیرا سالکِ راه حقیقت، پس از آنکه در وادی طریقت قدم بر می دارد و به مجاهده و ریاضت دست می برد و راه سیر و سلوک الی الله تعالی را قدم به قدم طی می کند، به تدریج به شهوداتی دست می یابد، و به ویژه در منزل فنا و در پی آن مقام بقای پس از فنا، کلیت نظام هستی، چینش عوالم و حقیقت اشیا را با دیده به مشاهده می نشیند و در پی آن ، معرفتی از سر حضور و شهود به وی روی می آورد که همانا حقیقت عرفان نظری است. 🔘تأثیر عرفان نظری بر عرفان عملی 1️⃣ حقیقت عرفان نظری علت غایی عرفان عملی 🔺سر تکوّن و شکل گیری عرفان عملی، حقیقت عرفان نظری، یعنی معرفت شهودی است؛ زیرا آنچه شخص را وا می دارد تا به سلوک دست یازد و آنچه انگیزۀ ورود به عرفان عملی و وادی طریقت می شود، رسیدن به معارف شهودی است و به اصطلاح فلسفی، حقیقت عرفان نظری علت غایی سلوک و عرفان عملی است و با رسیدن به این هدف، زمینۀ پیدایش عرفان نظری فراهم می شود. 2️⃣ رسیدن به تحلیل های دقیق از منازل و مقامات عرفان عملی و با توجه به عرفان نظری 🔺 کسی که پس از مجاهدات فراوان و پیمودن منازل، به حقایق عرفان نظری می رسد و به کلیت نظام هستی معرفت می یابد، در پی آن می تواند به تحلیل دقیق هستی شناسانه از همان منازل و مقامات پیموده شده بپردازد و به درستی جایگاه هریک را مشخص کند و از همه مهم تر، اهداف سلوک و به ویژه هدف نهایی را نشان دهد. 🔺 از همین جهت علم عرفان عملی پس از دورۀ شکوفایی عرفان نظری که در قرن هفتم روی داده است، یک بار دیگر موضوع کار عرفا قرار گرفت و تبیین منازل و مقامات با نگرش هستی شناسانه به عرصۀ ظهور درآمد و مرحلۀ دیگر از تکامل در عرفان عملی صورت تحقق پذیرفت. 🔺 این اثرگذاری هرچند در ابتدا برای آن عارفانی که به وصول رسیدند، نتیجۀ سلوکی و عملی نداشته است، اما برای سالکان بعدی و تربیت نفوس بشری، فوق العاده دارای اهمیت است و از بسیاری رهزنی ها و آسیب ها جلوگیری می کند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 67_70 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻در ضرورت فراگذشتن از ترجمه 🖋 حامد صفاریان 🔸به همان سان که عدسی‌تراشان هلندی تلسکوپ را برای گالیله ساختند و در توسعۀ آن بدو یاری رسانیدند تا انقلاب علمی روزگار خود را پی‌ریزد، مترجمان متون فلسفی نیز به یک معنا ابزارسازان ارجمند فرهنگ و فلسفه به شمار می‌روند، چراکه هیچ فرساختی، خواه تمدّنی، خواه فرهنگی، بدون «ابزارِ دقیق» تحقق نمی‌پذیرد، و فلسفه نیز از این امر مستثنی نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4080 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران علوم، منشأ اصلی پیدایش فلسفه علم ✍️دکتر جلال پیکانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4077 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بحران علوم، منشأ اصلی پیدایش فلسفه علم ✍️دکتر جلال پیکانی 🔸فلسفه علم یکی از شاخه‌های فلسفه تحلیلی معاصر است که به تأمل فلسفی روی علوم تجربی می‌پردازد. 🔸به عبارت دیگر این گرایش از فلسفه متعهد است تکلیف مسائلی مانند «روش علمی معتبر» و «ارزش و اعتبار گزاره‌های علمی» و «مرزهای علم» و «وحدت و کثرت علوم» و «نسبیت و قطعیت در علم» و نظیر اینها را روشن کند. 🔸علوم تجربی یکی از میراث‌های تمدنی بشر هستند که از طریق تکنولوژی یا فناوری به راحت‌تر شدن زندگی انسان و گسترش رفاه کمک کرده‌اند. همچنین با گسترش علوم پایه، فهم انسان از جهان پیرامون خود بسیار عمیق‌تر شده است. 🔸اما این همه پیشرفت چشمگیر بدون برخورداری دانشمندان از برخی مفروضات فلسفی ممکن نبود. به بیان ساده‌تر، علم از زمانی شروع به پیشرفت خیره‌کننده کرد که نگاه دانشمندان به ماهیت علم و روش مطلوب علمی تغییر کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4077 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سید محمدمهدی میرباقری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3960 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سید محمدمهدی میرباقری 🔸قسط در مرحله‌ی بهره‌وری است. عدل وقتی به مرحله‌ی بهره‌وری می‌رسد و مردم می‌خواهند استفاده کنند می‌شود مرحله‌ی قسط. پشتوانه‌اش حتماً ساختارها هستند یعنی عدالتِ ساختاری است که این سطح دوم است که حالا از آن تعبیر کنیم سطح کمال. 🔸اگر ساختارهای اجتماعی ساختارهای عادلانه‌ای نباشند عدالت در بهره‌وری ممکن نیست. من مثال بزنم: اگر قانون اساسی یک کشوری عادلانه نباشد، یعنی این نظام، اساس عادلانه نیست، طبیعی است که بهره‌وری در آن نظام هم عادلانه نیست. 🔸درواقع ساختارها مثل ترازو هستند اگر ساختارها خودشان عادلانه نباشند آنچه محقق می‌شود به حسب ظاهر دارد ترازو می‌شود امّا خود ترازو جائرانه است. 🔸ما به این می‌گوییم جور یعنی ظلم پنهان. در نظام سرمایه‌داری این‌طور است، خود این نظام ساختارش جائرانه است، یعنی تمام امکانات، قدرت، ثروت، اطلاع به نفع یک طبقه‌ی خاص مصادره می‌شود. 🔸لذا در جهان پنجاه نفر پیدا می‌شوند که برابر با پنجاه درصد مردم جهان ثروت دارند. به تعبیر دیگر ساختارهای اجتماعی جائرانه است. 🔸مرحله‌ی بعدش تکامل است. یعنی ساختارها ذیل تکامل شکل می‌گیرند. اگر تکامل حقیقی واقع شود تعادلی که ذیل آن تکامل حقیقی واقع می‌شود آن ساختار، ساختار عادلانه است بعد ذیل آن باید صحبت از بهره‌وری کنیم که حالا نحوه‌ی بهره‌وری در این ساختار عادلانه باید چه جوری باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3960 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 👇🏻ادامه مطلب در پست بعدی👇🏻 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4083 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
عدالت خواهی.pdf
25.72M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 🔹موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: ♦️پنجمین شماره نشریه تخصصی اندیشه‌های جاری انقلاب اسلامی «خردورزی» منتشر شد. 🔹پنجمین شماره نشریه خردورزی با موضوع «شاخصه های عدالتخواهی؛افق گشایی تازه در عدالت» با تمرکز بر مباحث نظری اندیشه‌ای ویژه عدالتخواهی، دارای بخش‌هایی شامل سخنرانی، گفتگو، گزارش ویژه و یادداشت برای استفاده فرهیختگان در فضای مجازی منتشر گردید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک دانلود سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=4083 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻مسئله شناسی حوزه زنان 🎤دکتر حوریه ربانی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4093 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است 🎤حجت‌الاسلام‌والمسلمین آقای سید محمدمهدی میرباقری 🔸خیلی از صاحب نظران معتقد هستند که مهم‌ترین مسئله در حوزه‌ی زنان مبحث کرامت و شخصیت زنان است. 🔸بیس و اساس است. و اگر نتوانیم زن را به لحاظ آفرینش کرامت و شخصیت درست تبیین کنیم خواه ناخواه نمی‌توان انتظار کارکرد مؤثر از او را داشت. و کسانی که به مباحث بنیادی و هستی شناسی می‌پردازند مهم‌ترین مبحث در این مسئله را مبحث خلقت زن می‌دانند. 🔸این سوال مطرح است که اگر شما وارد فضای دانشگاه شوید، می‌بینید که یکی از بزرگترین حجمه‌هایی که به ما وارد می‌شود این است که می‌گویند اسلام به شدت مرد سالار است و زن ستیز. ❔وقتی می‌خواهند مثال بزنند، مبحث خلقت زن را بیان می‌کنند که از چه چیزی خلق شده است؟ ❓آیا از گوهر واحده و بِیس و اساس خلق شده است یا از دنده‌ی چپِ آدمی. ❔آیا زن برای آسایش آدم خلق شده است؟ 🔰در ادبیات فقهی ما به این سوال جواب داده شده است. 🔸ولی این که تا چه حد در جامعه نمود پیدا کرده و دختران و جوانان ما تا چه حد آن را می‌شناسند مسئله‌ی مهم است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4093 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻۶ دلیل برای گفت‌وگوی علم و دین ✍️محمدمهدی حاتمی، پژوهشگر و مدرس فلسفه 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4090 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻۶ دلیل برای گفت‌وگوی علم و دین ✍️محمدمهدی حاتمی، پژوهشگر و مدرس فلسفه 🔸به‌‌نظرِ سوئیتمن، مدل گفت‌وگو بهترین مدل برای حل «مساله علم و دین» است. 🔸نخستین دلیل آن است که حقیقت امری واحد است؛ و علم و دین – اگر هر دو درست باشند- نمی‌توانند درباره حقیقیت واحد، دو دیدگاه متضاد، متناقض یا بی‌ربط اتخاذ کنند. مدل گفت‌وگو به این دلیل که حل چالش میان علم و دین را ممکن می‌سازد، نسبت به سایر مدل‌ها ارجح است. 🔸دومین دلیل این است که ما وقتی به حل مسائل‌مان درباره‌ جهانِ هستی مشغولیم نباید بخشی از مهم‌ترین اطلاعات درباره آن را کنار بگذاریم. 🔸علم و دین هر یک به سهمِ خود چیزهایی درباره جهانِ هستی می‌گویند و تنها در مدلِ گفت‌وگو است که می‌توان به مشارکت فعالانه آنها در حل مسائل مشترک بشری امید داشت. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4090 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔺«الهیات شهر»؛ شریعت، معنویت و زندگی شهری 🔸با حضور اساتید: احمد مبلغی، رحیم نوبهار، علی شفیعی، علی الهی‌ خراسانی و حسن بلخاری 🔸با اعطای گواهی معتبر از دانشگاه فردوسی 🔹درگاه ویژه دانشجویان و طلاب https://idpay.ir/mfh-sdjd/shop/370567 🔹عموم علاقه‌مندان https://idpay.ir/mfh-sdjd/shop/3705 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد برگزار می کند: ❎ مبانی کلامی ولایت فقیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی ⬅️مدیر مرکز نخبگان و استعداد های برتر حوزه علمیه خراسان 👤دبیر علمی: دکتر محمد جواد عنایتی راد ⬅️مدیر گروه مجمع عالی حکمت شعبه مشهد ⏰زمان:چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷ 💠حضور به صورت مجازی لینک ورود به جلسه: 🌐https://bbb01.dte.ir/b/6ej-egz-gxv-lci 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
بیگانگیِ_جریانِ_«اشرافیّتِ_دولتی»_با_دردهای_معیشتیِ_مردم.pdf
229.7K
🔸بارِ دیگر، انقلاب را به «تکنوکرات‌ها» نسپاریم: بیگانگیِ جریانِ «اشرافیّتِ دولتی» با دردهای معیشتیِ مردم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• «[از جمله خصوصیّاتِ رئیس‌جمهور، یکی این است که ...] عدالت‌خواه [... و] ضدّفساد باشد؛ [و دیگر این‌که] دارای عملکردِ انقلابی و جهادی باشد؛ [چون] با عملکردِ اُتوکشیده نمی‌شود کار کرد.»(آیت‌الله خامنه‌ای، در سخنرانیِ نوروزی، 1 فروردین 1400). 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📻 🏷 نظریه دین و قدرت 🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 🏷 نظریه دین و قدرت 🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند. 🔸 این نظریه چهره ای خشن و عبوس از دین نشان میدهد که میتوان آن را مسیری برای باز شدن راه گروهک های تروریستی مثل داعش دانست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📻 🏷 نظریه دین و قدرت 🔸نظریه دین و قدرت دکتر عبدالکریم سروش ناظر به نظریه قدرت و تفکر اندیشمندانی است که معانی آن را منفی جلوه داده اند. 🔸 این نظریه چهره ای خشن و عبوس از دین نشان میدهد که میتوان آن را مسیری برای باز شدن راه گروهک های تروریستی مثل داعش دانست. 🔸نظریه ای که بنای آن از دورغ بستن به افراد تشکیل یافته تا تحریف تاریخ و معرفی اسلام غیرواقعی است. 🔰ضمنا بنا داریم در پست های بعد به تعریف معنای قدرت و نقد هایی که به این نظریه شده است بپردازیم. ————- 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
🌐 هویت اسلامیِ عرفان اسلامی ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔺 عرفان اسلامی هم از جهت خاستگاه و منشأ پیدایش و هم از جهت رشد، تکامل و محتوا و هم از جهت روش و میزان صحت و سقم، علمی اسلامی و معرفتی دینی است، نه آنکه فقط معرفتی در میان مسلمین باشد. 🌐 خاستگاه عرفان اسلامی 🔺 آیا عرفان اسلامی حقیقت غیر اصیل و وارداتی به حساب می آید که از حوزه های دیگر و فرهنگ های بیگانه در میان مسلمین رواج یافته یا آنکه از محصولات داخلیِ فرهنگ اسلامی و برخاسته از مؤلفه های متنوع معرفتی عملی اسلام است؟ 1️⃣ خاستگاه برون دینی 🔺 الف) یک دسته از نظریات، نظریاتی است که منشأ عرفان اسلامی و خاستگاه آن را در بیرون از مرزهای فرهنگ اسلامی جست و جو می کنند. 🔘 خاستگاه مسیحی 🔺 مهم ترین دلیل این گروه، وجود مفاهیم مشترکی همچون: زهد، توکل، ذکر، سکوت و حب الهی در عرفان اسلامی و مسیحی است، به گونه ای که حتی پشمینه پوشی که بعدها عارفان مسلمان بدان شهرت یافتند، در بین راهبان مسیحی و زاهدان مسلمان رخ داده و سخنانی است که آنان از ایشان نقل می کنند. 🔘 خاستگاه هندی 🔺 دلیل این گروه نیز وجود مفاهیم مشترکی مانند بحث فنا، وحدت شخصیه، روش تزکیۀ نفس و مراقبه است که در عرفان هندی وجود داشته و بعدها همۀ اینها در عرفان اسلامی مشاهده شده است. گاهی می گویند: بعضی از عارفان مسلمان، با عرفان هندی و آیین های هندو ارتباط هایی داشته اند. 🔘 خاستگاه نوافلاطونی 🔺 پس از آشنایی دانشمندان اسلامی با فلسفۀ یونانی و اندیشه های فلوطین، جوانه های آن پدیدار شده است. 🔘 خاستگاه ایرانی 🔺 برخی نیز ریشۀ عرفان اسلامی را در عرفان ایرانی و زرتشتی و حکمت فهلوی جست و جو می کنند. 🔘 رد خاستگاه برون دینی داشتن عرفان اسلامی 🔺 هرچند تلاش های گسترده ای در تأیید این نظریات که بر خاستگاه برون دینی در عرفان اسلامی پای می فشارند، صورت پذیرفته است، اما امروزه دیگر این اقوال مورد پسند و توجه محققین غربی و شرقی نیست؛زیرا آنان معتقدند ادله و شواهد ارائه شده نمی تواند عرفان اسلامی را از اصالت ساقط نماید. 🔘 الف) شباهت دلیل اقتباس نیست 🔺 اولاً وجود شباهت هایی هرچند فراوان، نمی تواند به معنای اقتباس یک فرهنگ عرفانی از فرهنگ های عرفانی دیگر باشد؛ زیرا اگر وجود شباهت را علامت اقتباس بشماریم، دیگر هیچ عرفانی را نمی توان اصیل و مستقل شمرد. 🔘 ب) ارتباط دلیل اقتباس نیست 🔺 ارتباط بین فرهنگ ها و وقوع ملاقات ها بین صاحبان اندیشه و روش های مختلف، به ویژه آن هنگام که بین خویش تقاربی احساس کنند، امری بسیار معمولی و طبیعی به شمار می آید، به گونه ای که نمی توان صرف وجود این نوع ارتباط ها را نشانۀ اقتباس و برگرفتن یک فرهنگ از فرهنگ دیگر دانست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 76_78 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 🔻وحدت اخلاقیِ ادیان و صلح در جهان 🎤دکتر حسن قنبری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4099 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net