eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💢♨️💢 🔰کنفرانس بین المللی «یافته های نوین مناسبات دین و خانواده» 🔸مهلت ارسال چکیده مقالات: 15 شهریور 1400 🔸مهلت ارسال مقالات: 10 آبان 1400 🗓زمان برگزاری کنفرانس: 10و 11 آذرماه 1400 🌏سایت کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa 🌏محورها و موضوعات کنفرانس: https://rfc.rihu.ac.ir/fa/page/233 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 4️⃣ ❇️سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان 🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت. 🔘ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی 🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد. 🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد. 🔘علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی 🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد. 🔘 سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی 🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است: 1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند 2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی 3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی 🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود. 4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
33.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ انسان شناسی 💠 اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه دوم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔹تئوری‌های علم انسانی ـ اسلامی 🔻آیت الله علیرضا اعرافی 🔖 فایل کامل ویدیو را در صفحه اینستاگرام ما به آدرس زیر دنبال کنید: ⭕️https://www.instagram.com/p/CSHXDZoo3sl/?utm_medium=copy_link •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekratmedia
📚 آموزش_حکمت_اشراق ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش 5️⃣ ❇️ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠دین در سینمای شرق و غرب 💢اثر ، محمدسعید قشقایی، محمدجواد عرب‌سالاری و همکاران 🔻از مهم‌ترین نکات قوت این پژوهش که به‌مثابه دایرة المعارفی در موضوع دین و سینما درآمده است، عمق و جامعیت تحلیل‌ها در کنار گسترش عرضی کار و توجه به کشورهای مهم واجد سینما در جهان است، به‌گونه‌ای که مؤلفه‌های مکاتب و آئین‌های شبه دینی در سینمای آمریکا، اروپا و بخشی از آسیا مورد تحلیل جدی قرار گرفته است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 افشای راهبردهای سایبری دشمن علیه زنان 💢مهندس محمدعلی شکوهیان‌راد پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک و مدرس دانشگاه تهران 🔖 فایل کامل ویدیو را در صفحه اینستاگرام فکرت‌مدیا به آدرس زیر دنبال کنید: 💢https://www.instagram.com/p/CSRLWJqrkrO/?utm_medium=copy_link •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekratmedia
▪️به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: ▪️برنامه تلویزیون اینترنتی «» در دهه اول ماه محرم 1443 هر روز ساعت 12:00 ظهر با حضور اندیشمندان و متفکران حوزه علوم اسلامی در رسانه اندیشه و آگاهی فکرت و آپارات فکرت پخش خواهد شد. موضوعات و اسامی کارشناسان به شرح زیر گزارش شده است: 1. روز اول: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار بازنمایی پیوند دین و سیاست در قیام سید الشهداء. 2. روز دوم: دکتر سیدحسین شهرستانی جلوه هایی از آیین فتوت و جوانمردی در یاران حضرت اباعبدالله. 3. روز سوم: حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین با موضوع قلمرو دین و عقل در حرکت سید الشهداء. 4. روز چهارم: دکتر فریبا علاسوند بررسی چالش‌ها و چارچوب‌های حرکت اجتماعی زنان ناظر به قیام حسین ابن علی(ع). 5. روز پنجم: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه بررسی اندیشه ای قلمرو دین و عقل در حرکت سید الشهداء. 6. روز ششم: حجت الاسلام والمسلمین علاءالدین اسکندری تبیین فلسفه بَلا و عبودیت ناظر به قیام سید الشهداء. 7. روز هفتم: حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی ویژگی‌های عرفان عاشورایی. 8. روز هشتم: دکتر محمدهادی همایون بازنمایی پیوند اندیشه‌ای عاشورا و ظهور. 9. روز نهم: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی عبداللهی بررسی نوع مواجه روشنفکران دینی با مکتب عاشورا. 10. روز دهم: حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضاپارسانیا نقش محوری فرهنگ در قیام حضرت سیدالشهداء. 11. روز یازدهم: حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی بررسی قرائت شایسته از عزاداری امام حسین (ع). •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: ▪️برنامه تلویزیون اینترنتی «» در دهه اول ماه محرم 1443 هر روز ساعت 12:00 ظهر با حضور اندیشمندان و متفکران حوزه علوم اسلامی در رسانه اندیشه و آگاهی فکرت و آپارات فکرت پخش خواهد شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
27.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مروری کوتاه بر زندگی استاد مرحوم دکتر رحمة الله علیه. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📽 ◾️تعارض میان علم و دین(بخش اول) 🎙مصاحبه با استاد منصور نصیری 🔻معتقدان به ماتریالیسم علمی بر دو چیز تأکید می‌کنند. اول اینکه روش علمی تنها روش قابل اعتماد برای کسب معرفت است و دوم اینکه ماده و انرژی واقعیت بنیادین و اصلی در جهان هستند. ادعای اول معرفت شناختی است و ادعای دوم بحث وجود شناختی است از اینکه چه چیزهایی در جهان وجود دارد. این عقیده کسانی است که بر تعارض علم و دین تأکید می‌کنند. 🔻آیا علم و دین به معنای واقعی در تعارض با هم هستند و گزاره‌های یکدیگر را نفی می‌کنند؟ در واقع باید از چند بُعد به این بحث نگاه کرد. اولین نکته مقدماتی توجه به دیدگاه‌هایی است که درباره ارتباط با علم و دین وجود دارد. زمانی که به ارتباطات تاریخی علم و دین به خصوص در جهان غرب نگاه می‌کنیم- از قرون وسطی تا عصر حاضر- سه دیدگاه اصلی را درباره چگونگی ارتباط علم و دین را مشاهده می‌کنیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4665 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فاعلیت خداوند در ابتدا چگونه آغاز شد؟و حقیقت آن چیست؟ و چه عوامل و صفات الهی از قبیل علم، قدرت و عشق در آن نقش دارند؟ 🔸 خداوند یگانه موجود واجب الوجود بالذات است که مبدا و منشا خلقت تمام معالیل و کائنات است که سایر وجودات به علت امکان ذاتی و نفس معلولیت‌شان در مقام حدوث و بقا بدان متقوم است که به تعبیر سایر وجودات نه وجود وابسته، بل عین الربط به واجب الوجودند. 🔸 چنین ویژگی مقتضی استناد حقیقی آن‌ها به یک علت و منشا به نام واجب الوجود است؛ مانند خورشید که علت و منشا تمام نور‌هاست، اعم از نوری که مستقیما از ذات خورشید ساطع می‌شود یا آخرین مرتبه نوری که به زمین و جسم می‌رسد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
▫️ 👇👇 💠 نشست «از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم 🔹 این نشست با همکاری مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا (علیه السلام) مشهد در ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شد. 🔹 در این نشست، استاد علیدوست به برخی ابعاد روش استنباط فقه تمدنی اشاره داشتند، از جمله «لزوم استنباط فقه تمدنی با رویکرد شبکه دلالی (نظام حلقوی، نظام هرمی) در مقابل رویکرد گزاره‌ای» •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
sound.mp3
25.04M
💠 نشست «از فقه فردی تا فقه تمدن‌ساز» با ارائه: حجت الاسلام ابوالقاسم
📋 ◾️ظرفیت‌های جهانی پیام عاشورا از سه منظر ✍️ رضا لک‏زایی؛ پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام 🔻از آنجا که امام حسین علیه السلام با قیام و کلام و منطق خود به تمام آزادگان جهان در تمامی قرون و اعصار عملاً نشان داد که در برابر ظالمان سکوت و سازش نکنید و با شهادت خود مشروعیت سیاسی حکومت‏‌های‏ استکباری را ـ گرچه حتی به نام اسلام حکومت کنند ـ برای همیشه تاریخ زیر سؤال برد، دشمنان انسانیت تلاش می‌‏کنند تا این فرهنگ را کم رونق و کم رمق کنند. از سویی نتیجه و هدف را هم نباید با یکدیگر اشتباه بگیریم، امام حسین هدفشان زنده نمودن خوبی‏‌ها و میراندن بدی‏‌ها بود که اگر مردم همراهی می‏‌کردند یزید را شکست می‏‌داد و حکومت اسلامی تشکیل می‌‏داد اما نتیجه قیامشان شهادت شد، در ایران مردم با الگو گرفتن از امام حسین قیام کردند و پیروز شدند. بنابراین اگر امام حسین در آن مقطع به شهادت رسیدند معنایش این نیست که همه انقلابیون شکست می‏‌خورند. به نظر می‌‏رسد اگر با نگاهی جهانی به بازخوانی و بازکاوی فرهنگ عاشورا بپردازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4684 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قسمت اول ▪️روز اول ▪️حجت الاسلام و المسلمین دکتر موضوع: بازنمایی پیوند دین و سیاست در قیام حضرت علیه السلام. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/b7IQY/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
21Howzeh Engelabi1400.5.12.pdf
2.91M
📚 نشریه شماره ۲۱ "حوزه انقلابی" منتشر شد. 👈ویژه مردادماه ۱۴۰۰ با موضوعات👇👇👇: 1️⃣مبانی سیاسی و تاریخی دشمنی صهیونیسم و جریان مقاومت؛ عاشورا و یهود 2️⃣عاشورا؛از تحریف تا بصیرت و مقاومت 3️⃣ بررسی بنیادهای آنتی تز انقلاب اسلامی 4️⃣جریان تحریف؛عرصه هاو مکانیسم‌ها 5️⃣هنر ضد تحریم؛ از تحریف شناسی رفع تحریم تا خنثی سازی تحریم 6️⃣راهکارهای مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی 7️⃣ نگاهی به محورهای جریان تحریف و راهکارهای مقابله •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهمترین مؤلفه‌های تمدن غربی ▪️استاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
29.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠گفتگوی رادیو فکرت با حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیرامون ابعاد شخصیتی مرحوم دکتر رحمة الله علیه. ▪️شادی روح ایشان و خانواده محترمشان صلوات. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قسمت دوم ▪️روز دوم ▪️دکتر موضوع: جلوه‌هایی از آیین فتوت و جوانمردی در یاران حضرت علیه السلام. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/bI4TQ/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠 الهیات کرونا و پاسخ به چند سوال(بخش دوم) ✍️دکتر میثم شادپور؛ کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔻اگر همه چیز مقدر شده و زمان مرگ و بیماری من از پیش تعیین شده، اینهمه توصیه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای چیست؟ مگر می‌شود برخلاف آنچه خدا مقدر کرده، عمل کرد؟ 🔻بر اساس آموزه‌های اسلام، از سویی، انسان‌ها از اختیار برخوردارند و می‌توانند سرنوشت خویش را تغییر دهند؛ ما از سوی دیگر، مسلم دانسته شده که رخدادهای جهان، خارج از قضای الهی نیست. به باور برخی، این دو آموزه در تعارض با یکدیگر است و اگر خدا همه چیز را مقدر ساخته، پس انسان امکان تغییر سرنوشت خویش را ندارد و نمی‌تواند مانع از وقوع رخدادهایی شود که خداوند از پیش مقدر کرده است. این تلقی از قضای الهی، به انکار اختیار و قدرت انسان در تعیین سرنوشت خویش می‌انجامد. از این رو، متفکران مسلمان با اعتقاد به این که هر دو آموزه قضای الهی و اختیار انسان، از حقایق دینی هستند و نمی‌توانند با یکدیگر ناسازگار باشند، به گونه‌ای قضای الهی را توضیح می‌دهند که اختیار انسان و قدرت او در تغییر سرنوشت را نیز حفظ نمایند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ http://fekrat.net/?p=4707 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قسمت سوم ▪️روز سوم ▪️حجت الاسلام والمسلمین موضوع: قلمرو دین و عقل در حرکت علیه السلام. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/MpW5K/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قسمت چهارم ▪️روز چهارم ▪️ دکتر موضوع: بررسی چالش‌ها و چارچوب‌های حرکت اجتماعی زنان ناظر به قیام حضرت علیه السلام. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/Dmr1l/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قسمت پنجم ▪️روز پنجم ▪️ حجت الاسلام والمسلمین دکتر موضوع: بررسی اندیشه ای قلمرو دین و عقل در حرکت علیه السلام. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ https://www.aparat.com/v/5NwEU/ 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💠تأثیر پیروان بر مدل رهبری امام ✍️سیده فرناز اتحاد دکتر محسن دیمه‌کار گراب 🔻افرادی در واقعه عاشورا با وجود اینکه ساکت بودند و خود را در رکاب امام نشان می­‌دادند؛ اما به فعل یزید راضی بودند. همزمان افرادی هم ساکت شدند اما در قلبشان با یزید نبودند ولی جرات هم نداشتند مقابل یزید بایستند و امام حسین(علیه السّلام) را یاری نمایند. نکته اینجاست که سکوت همراه با نارضایتی از عمل ظالم هم به صورتی همکاری با ظالم است و کمکی به جبهۀ حق نخواهد کرد. 🔻واقعه‌­ی عاشورا می­‌توانست به شهادت حضرت منتهی نشود. با این توضیح که نصرت الهی از ناحیه آسمان می­‌آید و با امام حسین صحبت می­‌کنند و ایشان را مخیّر می­‌کنند بین نصرت و شهادت. این پیغامی حساس است و مسیر را می­‌تواند بسیار تغییر دهد و در این­جا به تعبیری خداوند همه چیز را به امام تفویض می­‌فرماید؛ امام حسین شهادت را انتخاب می­‌فرمایند به این علت که اگرچه خداوند ایشان را مخیّر کرده است اما آنچه خداوند دوست دارد و به اراده الهی نزدیک است شهادت است؛ در نتیجه آنچه را که خداوند می‌­پسندد را امام (علیه السّلام) می‌پسندد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: ⭕️ http://fekrat.net/?p=4738 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net