eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
971 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 📻 روش تحلیل و نقد انیمیشن 🎙 مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 🔸در رسانه‌ها به صورت کلی دو مدل روش تحلیل داریم: روش تحلیل کمی، روش تحلیل کیفی. 🔹در روش تحقیقات کمی که مبتنی بر اثبات گرایی یا خرد گراییِ انتقادی راست است، پارادایمِ پوزیتیویستی بر روش تحلیل کمی حاکم است . ▫️از فرمول نمونه گیریِ تصادفی استفاده می‌شود. در واقع پژوهشگر در تحقیق خود از سه روش پوزیتیویسمِ اثبات گرا، تایید گرا و یا ابتال گرا استفاده می‌کند. 🔹 لذا با استفاده از روش‌های کمی که در کتاب‌های روش تحلیل رسانه‌ای هم ذکر شده به نتایج خوبی دست می‌یابند که کارآیی هم دارد. اما نه کارآییِ کامل. 🔸در روش‌های تحلیل کیفی فیلم‌های شاخص یا فیلم‌هایی که ذیلِ جریان خاص ساخته می‌شوند ( مثلا جریان فمینیستی) را انتخاب می‌کنید و با تحلیلِ مثلا دو فیلم جدی در این جریان به تحلیل‌های کیفی می‌رسید که ارزش بسیار جدی دارد و می‌توانید تحلیل‌های بعدیتان را هم روی اینها سوار کنید. 🔸تعداد روش‌های تحلیل کیفی بسیار زیاد است. کسانی که علاقه دارند در این زمینه اطلاعات کسب کنند، می‌توانند به کتاب «دین در سینمای شرق و غرب» مراجعه کنند. 📎تولید در رسانه فکرت 🔻 کانال رادیو فکرت: ایتا | روبیکا | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «حجاب»؛ نماد قدرت دین‌داری 🔸امروزه تمدن غربی براساس باطن، محتوا و تفکر شکل نمی‌گیرد؛ بلکه براساس سبک زندگی شکل می‌گیرد و به‌واسطه‌ی همین سبک زندگی، کم‌کم باور و محتوای تمدنی صورت خواهد گرفت. 🔹تمدن غربی در زیست خانوادگی، پوشش، ازدواج و... الزامات خاص خود را دارد. اما چرا غرب اصرار دارد که نمادهای دینداری اسلام خصوصاً حجاب نباشد؟ زیرا در صورت وجود این نمادها، مشخص می‌شود که فضای مؤمنانه و قدرت دینداری چقدر است! 🎙 دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | بدون قرار قبلی؛ از هویت ایرانی اسلامی تا دیگریِ تجدد 🖋 حوریه بزرگی، پژوهشگر حوزه سینما ▪️کدام جهان ایرانی می‌تواند بر هم زننده ساختار‌های پیچیده نئولیبرالیسمی باشد که اتفاقا در پی احیای امرنوستالیژیک و ناسیونالیستی با چاشنی رمانس است و اصل اساسی‌اش حال خوب فردی است؟ ▪️کارگردانِ «بدون قرار قبلی» دغدغه روایت هویت اسلامی_ایرانی را دارد. او برای بازنمایی این هویت از تقابل «ایرانیت _ اسلامیت» با «تجدد غربی» بهره می‌برد. ▪️سکانس‌های مختلف فیلم با بازنمایی روایت‌هایی نوستالژیک از نماد‌های ایرانی و روابط گرم، پرنشاط و صمیمی از خانواده نرگس همراه است. ▪️در نگاه کارگردان این فیلم، زن در کنار مرد معنادار می‌شود و نه در تقابل با او. هویت با سرزمین و پدر در ارتباطی تنگاتنگ است و حال خوب و تجربه آرامش درونی در بازگشت به هویت ایرانی‌ای تعریف می‌شود که ایرانیت و اسلامیت را ممزوج کرده و در نظام معنایی تجدد هضم نشده است. ▪️گفتمان شهرگریزی و روستاگرایی، سکوت در برابر امر سیاسی، در کنار بهره بردن از وجوه رمانیتک از جمله مؤلفه‌هایی است که در سینمای ایران نمادی برای رجوع به خود و سلوک درونی است. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه | ایتا | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
| ✅ بهترین فعالیت، تاثیرگذاری فکری است. با زور و افسار و زنجیر و شکنجه چیزی عوض نمی‌شود. ما نمی‌خواهیم با دیگران، با دشمنان و مخالفین‌مان یا با افراد جاهل، یک برخورد متعصبانه، زورمدارانه و برتری‌طلبانه داشته باشیم. ما می‌خواهیم کاری کنیم که خدا دوست دارد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | ایتا | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
🔘 | ✅ چرایی جولان معنویت‌های سکولار؛ انفعال نهادهای دینی/ بازگشت ناقص انسان پسامدرن به معنویت 🎙حمیدرضا مظاهری سیف، پژوهشگر، فعال رسانه‌ای و مدیر مؤسسه بهداشت معنوی ▪️انسان مدرن فهمید که اگر دین را هم کنار بگذارد باز رابطه با یک قدرت متعالی نامحدود را به ‌راحتی نمی‌تواند انکار کند. او به این تجربه نیاز دارد و آن را می‌فهمد. ▪️شما بین دینی مثل هندوئیسیم و اسلام مقایسه کنید. در هندو خدایان گوناگونی به شکل و شمایل متفاوت را ارائه می‌کند. این دین آموزه‌ای تحت عنوان «خدای دلخواه» دارد. ▪️پیروان ادیان ابراهیمی و توحیدی، باورهای واضح‌تری در مورد توحید، معاد، نبوت و ... دارند؛ از این تجربه‌های معنوی والاتری را درک می‌کنند. ▪️باید برای مردم توضیح داد که چگونه شاد زندگی کنند. چگونه به خدا توکل کنند. چگونه لذت دینی را بفهمید و درک کنید. اتفاقاً این امر مهم‌تر و زیربنایی‌تر است. اگر فهم معنوی درست شود التزامات دینی هم درست خواهد شد. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت فکرت وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
🗂 هفته دوم | سال 1402 ✅ مروری بر مطالب برگزیده رادیو فکرت: ✳️ شماره 101 | حکمت و طبیعت، نظام وار جهان هستی 📎لینک مطلب ✳️ شماره 102 | آیا قانون حجاب به معنی توتالیتر بودن جمهوری اسلامی است؟ 📎لینک مطلب ✳️ | نقد و بررسی پروژه فکری و ابعاد شخصیتی عبدالکریم سروش 1️⃣ اپیزود اول 2️⃣ اپیزود دوم 3️⃣ اپیزود سوم 4️⃣اپیزود چهارم 5️⃣اپیزود پنجم ✳️ |جریان‌شناسی تاریخ و اندیشه معاصر| موسی نجفی 📎لینک مطلب ✳️ |بررسی تطبیقی عرفان و معنویت اسلامی با معنویت‌های نوظهور| حمیدرضا مظاهری سیف 📎لینک مطلب ✳️ |نقد کتاب «شبه جنبش‌‌‎های معنوی» | حمیدرضا مظاهری سیف| دکتر رفیعی هنر 📎لینک مطلب ✳️ |اجلاسیه کرسی نظریه پردازی اختیاری بودن ظهور| حسین الهی نژاد 📎لینک مطلب ✳️ |مهدویت‌های دروغین در معنویت‌های نوظهور| حسین عرب 📎لینک مطلب ✳️ |مبارزات زنان؛ از آغاز تا انجام| فرشته روح‌افزا 📎لینک مطلب ✳️ |نوع مواجه با قرآن پژوهان غربی | محمد تقی سبحانی 📎لینک مطلب ✳️ |بررسی فروپاشی رژیم صهیونیستی در بستر اختلافات و واقعیات درونی این رژیم| علی سلطان‌فر، عباس علیپور 📎لینک مطلب ✳️ |روش تحلیل و نقد انیمیشن |مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد 📎لینک مطلب 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | «قرآن»؛ کتاب سرنوشت‌ساز دنیا و آخرت 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری؛ استاد اخلاق ▪️فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشت‌ساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت می‌شویم. ✔️آیات بینه قرآن، آیاتی است که با عقل صحیح و روش دقیق در زندگانی همراه است. همه متفکران، واقع‌بینان و واقع ‌‌اندیشان به این نکته رسیدند که جدای از عالم غیب نمی‌توان قوانین مصلحانه داد و انسان را اداره کرد. ➕ فایل کامل این نشست را در «آپـــارات» و «یـوتـیـوب» فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻شکل‌گیری شبکه حجاب و عفاف در جبهه مردمی، ضروری است | عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب 🔻پناه‌ِ فرهنگی ما؟ | حبیب اله بابایی 📎لینک مطلب 🔻«خودکشی» یا «مرگ‌ خودخواسته»؛ تفاوتی ندارند! | احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻از کنترل انتظامی قضایی؛ تا درمان فرهنگی |محمدرضا باقرزاده 📎لینک مطلب 🔻 درنگی در باره بعثت پیامبران در مشرق زمین | محسن الویری 📎لینک مطلب 🔻کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی | استاد حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻متصدیان شعار «عصر حیرت» به‌دنبال انزوا و انفعال جبهه حق هستند | سجاد ایزدهی 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
🔲 | به بهانه‌ی تحلیل‌های متناقض از خودکشی یک سلبریتی؛ جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟! 🖋سید مهدی موسوی، پژوهشگر عرصه رسانه ▪️آنچه واقعاً نگران کننده است این که برخی خودکشی پوراحمد در شانزدهمین روز از نخستین ماه سال جاری آن هم در ویلایی در بندر انزلی را با تعابیری عجیب بستایند و از شجاعت و جسارت او سخن گفته و آن را انتخابی خودخواسته عنوان کنند که باید به آن احترام(!) گذاشت. ▪️تلخ‌تر و نگران کننده‌تر این است که عده‌ای در این روزها می‌خواهند ناهنجاری و گناه بزرگ خودکشی را با تعابیری چون مرگ خودخواسته، شجاعت و جسارت هنرمندانه برای پایان دادن به زندگی و ... توجیه کنند. ▪️زیست در فضای هنرمندانه فعلی با قرائت روشنفکرانه که متأسفانه رگه‌های مشهودی از نیهیلیسم در آن وجود دارد، نتیجه‌اش همین خودکشی هایی است که رخ می‌دهد. 🖇مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net