eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت‌الله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی به شرح زیر است: انسان دو بار مهمان خداست. یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان. خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم. من هرجا نمی‌روم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ضدّیت‌ با دین؛پروژه‌ عملی سکولاریسم 🎙حجت‌الاسلام مجتبی فلاحتی ▪️معنویت واژه‌ای است که دارای اشتراک لفظی و فاقد معنای مشترک و واحد است. در آثار فلاسفه‌ی بزرگ شرق و غرب هم معنویت به یک معنا نیامده است؛ معنویت اساساً یعنی به ماورای ماده نگاه‌داشتن. ▪️سکولاریسم نه به معنای ضدّیت با خداوند بلکه یعنی جداکردن فرآورده‌های بشری از فرآورده‌های الهی. بنابراین معنویت سکولار یعنی معنویت، اخلاق و ماورائی که منبعث از دین نباشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از حمید پارسانیا
انا لله و انا الیه راجعون ارتحال دکتر افروغ بر فرزندان و خانواده ایشان بر اصحاب علوم اجتماعی و جامعه علمی به دوست داران انقلاب و درد مندان امت و جامعه اسلامی و به همه عزیزانی که تجدید حیات معنوی و رنسانس دینی جامعه بشری را در جهت تحقق جامعه مهدوی دنبال می‌کنند تسلیت باد. دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام می‌داشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های جهانی آن تعریف می‌کرد. او تلاش پیگیر و دردمندانه خود را در مسیر گسترش لایه های فرهنگی جوشش فعال امت اسلامی و نقد سازه ها و ساختارهای نظری مسلط بر جامعه معاصر بشری دنبال می کرد و جایگاه خود را در حلقه وصل تعامل خلاق و فعال دو نهاد دانشگاه و حوزه جستجو می‌کرد. او می کوشید تا به تعبیر خود لایه های عمیق فرهنگ اسلامی را که ریشه در متون و نصوص دینی داشت و به نظر او در حکمت اسلامی به طور عام و فلسفه صدرایی به طور خاص تجسم یافته بود در سازه های نظری و ساختارها و کنش های اجتماعی جامعه اسلامی ایران شناسایی کند و این رسالت را در فعالیت‌های مختلف علمی فرهنگی و اجتماعی خود در نظر می‌گرفت. بیش از دو دهه آمد و شد مستمر و اغلب هفته گی او به قم بخشی مهم از جهاد علمی اوست و ثمره این تلاش همراهی برای تکوین رشته هایی نظیر فلسفه علوم اجتماعی و باز آرایی دانش اجتماعی مسلمین و تربیت طلاب و دانشجویان و تدوین رساله های و تالیف کتب علمی است. این استاد در لیله القدر ضیافت الهی به ملکوت اعلی پیوست تا قضای الهی را از افق آسمانی در تحقق آرمان‌های تاریخی خود ببیند و تقدیر خداوند را در رشد و توسعه امت اسلامی نظاره کند . حمید پارسانیا ۱۴۰۲/۱/۲۶ 💠 @parsania_net
🔲 | گزارش فکرت به مناسبت چهلمین روز درگذشت مرحوم دیانی؛ ✅ مسعود دیانی؛ رسانه‌ای برای اندیشه و حیات فکری جامعه ▪️دکتر اسماعیلی، وزیر ارشاد: خواندن یادداشت‌های او حقیقتاً درس آموز بود. امیدوار بودم سوره شب‌های ماه رمضان با اجرای او را ببینم. ▪️استاد علی‌محمد مؤدب: ذهن جستجوگر مرحوم دیانی به دنبال یافتن پاسخ‌های درخور به مسائل امروز ما، از معدن معارف و ادبیات شیعی بود و این تکاپوها را از پنجره‌ی رسانه با مردم به اشتراک می‌گذاشت. ▪️استاد دوانی: تصور من این بود که او تهیه‌کننده یا هماهنگ‌کننده دعوت از مهمانان است. اما وقتی به سازمان رفتم، دیدم خودش مجری و سردبیر است. پیگیری‌های مکرر ایشان همراه با ادبی که داشت، من را مجاب کرد در برنامه حاضر باشم. ▪️خانم دکتر امیری روح اللهی: همیشه اهل مطالعه بود و مطالعات عمیق و تخصصی داشت. ضمن این‌که سئوالات بکری از مهمان برنامه می‌پرسید و همه این موارد باعث می‌شد تا برنامه برای مخاطبان هم جذاب باشد. 🖇 مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ ما و تجربه دینداری مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبه‌پژوهشی ▪️تجربه دینی به شکل مشخص و با تقریر فلسفی‌اش رأی کاملا جدیدی است که با شلایر ماخر آغاز و سپس با نقادی‌های هیوم و کانت بر الهیات طبیعی و جای‌گذاری عقل روشنگری، به یاری توجیه باور به خدایی آمد که اساس مقوله‌ای برای فهم و طبقه بندی او قابل دسترسی نبود. ▪️«تجربه دینی» میوه گفتمان غالب بر دین شناسی روزگار ماست و وارد شدن از این مدخل می‌تواند ما را یکراست به مبادی پنهان دین‌شناسی برساند و نوعی «تجربه گرایی» را جایگزین « حکمت عقلی فلسفی» کند. ▪️سؤال مهم این است که چرا حکما و فیلسوفان اسلامی به عنوان معماران سبک زندگی الهیاتی جدید، علیرغم بهره‌مندی از شهود، همواره بر به‌کارگیری عقل و برهان تأکید می‌کرده‌اند و هیچگاه به صورت برجسته « تجربه و شهود دینی» را در محور انتقال الهیات قرار نمی‌دادند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
✅ محفل نقد فیلم سینمایی «غریب» در قم برگزار شد ▪️به همت انجمن سواد رسانه طلاب، محفل نقد و بررسی فیلم سینمایی «غریب» با حضور حجت الاسلام علی قهرمانی و دکتر حوریه بزرگی در مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت برگزار شد. ▪️قهرمانی: در بخش‌هایی از فیلم، شاهد ریتم کندی هستیم، ضمن آن که به برخی از وجوه شخصیتی شهید بروجردی در این اثر به خوبی پرداخته شده؛ اما برخی دیگر از وجوه شخصیتی ایشان، کمرنگ مورد توجه قرار گرفته است. ▪️بزرگی: ما هنوز نتوانسته‌ایم مکتب سینمای ایران را داشته باشیم و برای تحقق این امر بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی خود نیاز به کارهای قوی در عرصه پژوهش داریم و این که به شکل جمعی و دغدغه‌مندانه به رفع خلأها در این زمینه همت بگماریم. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
📺 | مظلومیت معنویت در علوم اسلامی 🎙دکتر حمیدرضا مظاهری سیف ▪️مشکل نظام ما در جاهایی است که به معنویت توجه نشده است. زمانی افراد در جهاد نظامی و در جهاد اقتصادی توانستند به کشور خدمت کنند که به معنویت توجه داشتند. ما درمورد کلیات معنویت خوب می‌توانیم صحبت کنیم؛ ولی در اقدامات ضعیف هستیم و نهایتاً به ظواهر دین مانند برگزاری نماز جماعت و... می‌رسیم. ▪️معتقدم که معنویت در علوم اسلامی اصلاً دیده نشده است و الان هم بر عدم دیدن آن اصرار دارند. این بزرگترین ظلم به قرآن، اسلام، انقلاب و فرهنگ اهل بیت است. منظور از معنویت، ارتباط با خدا و رابطۀ قلبی با خدا است. کسی که به قدرت بی‌نهایت وصل باشد باوجود مشکلات، غمگین و افسرده نیست. ♦️این گفت‌وگو را در آپــارات و یوتــیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
فکرت
📺 #اختصاصی | #معنویت_سکولار ✅ مظلومیت معنویت در علوم اسلامی 🎙دکتر حمیدرضا مظاهری سیف ▪️مشکل نظام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | ✅ «معنویت» پاشنه آشیل جامعه و نظام اسلامی 🎙دکتر حمیدرضا مظاهری سیف ▪️آیا تا به حال نشده است که کسی با خدا حرف بزند؟ این تجربه معنوی است. ما از قرآن و فرهنگ اهل‌بیت این‌طور می‌فهمیم که انسان‌ها با چشم و گوش باطنی باز به این دنیا می‌آیند. همه‌ی انسان‌ها در دوران نوجوانی یک سری تجربه‌های معنوی دارند که در طول زندگی این موضوع ادامه پیدا می‌کند؛ اما زیر بار مشغله‌های زندگی روز به روز کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. ▪️حال، حکمرانی با معنویت امکان‌پذیر است و بدون فرهنگ‌سازی، حکمرانی یک سازمان خشک و دیکتاتوری است که شما را به زور وادار به رعایت قانون می‌کند. معنویت تعهد ایجاد می‌کند. در فرمایشات رهبری خیلی زیاد به این تجربه‌های معنوی توجه شده است. به‌نظرم باید سیاستمداران، دوره‌های معنوی ببینند تا بفهمند این نظام بر چه اصولی پایدار است. ♦️نسخه باکیفیت را در آپـــارات و یـوتـیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
موسسه شناخت و رسانه فکرت برگزار می‌کند: ✅ نقد و بررسی دیدگاه منکران افول آمریکا با حضور: 👤دکتر محمدرضا باقرزاده؛ عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی(ره) 👤دکتر محمدعلی رنجبر؛ مدرس موسسه آموزشی امام خمینی(ره) مکان: قم بلوار بسیج، نبش خیابان تراب نجف زاده زمان: پنجشنبه ۳۱ فروردین ساعت ۱۴ ♦️پخش زنده از کانال ایتا فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ از انحراف تاریخی معنویت سکولار تا معنویت‌سازی مدرن بخش‌هایی از سخنان حجت الاسلام فلاحتی در تبیین معنویت و جریان‌های نوظهور در این عرصه: ▪️آن دسته از متفکران غربی که با دین و شریعت مخالفت می‌کردند و معنویت‌های انسانی را ترویج می‌کردند، در مقام عمل دچار پوچی، تنهایی و رنج شدند؛ مثل آقای میشل فوکو! چنین شخصی که ادعای اصلاحات جهانی داشته است و یک عمر با دین و شریعت‌محوری مبارزه کرد؛ اما در عمل دچار پوچی اخلاقی شد. ▪️مدرنیته وقتی به افراط کشیده شد، به تکنیک، فن‌گرایی و افراط‌گرایی، پوزیتیویسم و علم‌گرایی و اصالت حس رسید و همه چیز را طبیعی و دنیایی دید. به این نتیجه رسید که انسان هم یک حیوانی است مانند سایر حیوانات و هیچ جنبه‌ی ماورائی ندارد. ▪️فرانسه‌ای که نماد عشق و عاشقی است سالی هزاران زن را در خانه می‌کشند. این یک کشور ایده‌آل رمانتیک فرانسوی است که در شاخصه‌های شادی و معنویت در دنیا جزء اولین کشورها است. ▪️قارون‌ها و نمرودها به دلیل این که مردم نیاز به معنویت داشتند، نوع قلابی آن را جایگزین می‌کردند. بت می‌ساختند. بت‌ها نماد مسجم‌یافته‌ی معنویت‌های کاذب بودند. ▪️یکی از کلیدواژه‌هایی که در سخنان امامین انقلاب وجود دارد مسأله‌ی معنویت مبتنی بر قرائت صحیح از اسلام است و باید دین و فکر را از استاد فکر دریافت کرد. 🖇مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ القای کاهش دین‌‌باوری؛ مغالطه‌ای برای تشویش اذهان 🖋آمنه عسکری منفرد، پژوهشگر دینی و رسانه‌ای ▪️هیچ سند رسمی و غیر رسمی نمی‌توان ارائه داد که افرادی که نام‌های دینی و مذهبی ندارند از احکام و آموزه‌های دین گریزانند. دین‌دارای لایه‌ها و سطوح و ابعاد مختلفی است و باید این سطوح، لایه‌ها و نوع شاخص‌ها شناخته شوند، سپس با تعیین ملاک بررسی شاخص‌ها، از حوزه‌ی امور فردی یا حوزه‌ی امور اجتماعی به مرحله‌ی مقایسه و بررسی وارد شد. ▪️این‌که افرادی بخواهند عامدانه و با ارائه‌ی آماری اموری چون انتخاب اسامی غیرمذهبی برای کودکان این سرزمین را نشانه‌ای برای دین‌گریزی مردم بدانند، اما حضور پرشور اقشار مختلف مردم با سلایق متعدد در را‌هپیمایی حماسه‌ی بزرگ اربعین و یا مراسم اعتکاف، حضور پرشکوه اقشار مختلف در مراسم شب‌های قدر و ... را نادیده بگیرند و آنها را حواشی دین‌داری بنامند، تنها نشان از مغالطه آمیز بودن اظهارات ایشان و وجود تعمداتی برای بیان آماری غیرواقعی و تخریب و تشویش اذهان دارد. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۲ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اول پخش زنده @fekrat_net
ZOOM0001_LR.mp3
19.51M
| نشست نقد و بررسی دیدگاه منکران افول آمریکا ⏰ ۳۱ فرودین ۱۴۰۲ 🏢 موسسه شناخت 👤 دکتر محمدرضا باقرزاده 👤 دکتر محمدعلی رنجبر کارشناس مجری: مجتبی عباسی 📲وبگاه | بله | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 | ✅ مصائب مسیح ▪️کسی نمی‌داند رویکرد دینی مل گیبسون بر اثر کدام محرک‌ها و نیروهای درونی و بیرونی بوده است. غرق شدن در کتاب مقدس (انجیل)، آغاز رابطه‌ای پرشور میان گیبسون و پیامبر خدا حضرت مسیح بود. فکر ساختن فیلمی درباره حضرت مسیح، چنان در گیبسون ریشه دواند که غیر قابل کنترل بود. او در خود مأموریت می‌دید که توطئه صهیونیست‌ها را دالِّ بر پوشاندن حقیقت عذابی که یهودیان سوداگر بر حضرت عیسی وارد کرده و کمر به قتل او بستند، افشا کند. ▪️فیلم مصائب مسیح به کارگردانی مِل گیبسون که 12 روزِ آخر عمر عیسی مسیح را به تصویر کشید، موخرترین فیلم در زمره‌ی فیلم‌های دراماتیکی است که به بررسی زندگی حضرت مسیح پرداخته‌اند. ♦️فایل با کیفیت را در آپـــارات و یـــوتـیــوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ قرائت غلط از اخلاق به دین‌گریزی می‌انجامد محورهای مهم سخنان حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار؛ استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ▪️برخی‌ها شریعت را به درستی تفسیر نمی‌کنند و جنبه‌های ظاهری آن را می‌نگرند. در حالی که می‌دانیم شریعت برای حقیقت است. توجه داشته باشید که پنج وعده نماز در دین زرتشت، یهودیت و مسیحیت هم بوده است؛ اما آن‌ها بر اساس چند آموزه غلط همچون فدیه، گناه اولیه، تجسد، تثلیث، این را کنار گذاشته و یک نوع معنویت را ایجاد کردند. ▪️عقل ما را به سوی معنویتی توجه می‌دهد و عمل به این فرامین و هدایت‌های عقل، خودش رتبه و درجه‌ای از معنویت را برای انسان ایجاد می‌کند. ▪️معنای کلی معنویت این است که بشر می‌خواهد فراتر از زندگی مادی، روال روزمره و نیازهای حداقلی گام بردارد. 📥 مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله جوادی آملی: در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژه‌ای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید... عیدتان مبارک🌹 @kheradvarzi_ir 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🗂 ✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته: 🔻اگر می خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید| آیت الله جوادی آملی 📎لینک مطلب 🔻حجاب؛ گفت‌و‌گوی درون خانوادگی| عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب 🔻همه‌پرسی و مسألۀ امکان تحلیل در مردم | مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب 🔻مثلهای شبکه‌ای در قرآن| حبیب اله بابایی 📎لینک مطلب 🔻«حضرت ولایت» و توصیه به «تقویت بنیان‌های معرفتی»| احمدحسین شریفی 📎لینک مطلب 🔻ارزیابی حقوقی اجرای همه پرسی|محمدرضا باقرزاده 📎لینک مطلب 🔻محدود کردن قضایای علمی به گزاره‌های محسوس و آزمون‌پذیر در رویکرد پوزیتویستی|حمید پارسانیا 📎لینک مطلب 🔻رهبری و رفراندوم| علی مهدیان 📎لینک مطلب 🔻حجاب و عفاف سدی مستحکم در برابر تهاجم فرهنگی دشمن است | محمد ملک زاده 📎لینک مطلب 🔻راستی آزمایی رفراندم خواهی | داود مهدوی زادگان 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ جنگ ترکیبی با «شعار رفراندوم» حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ▪️چه کسانی امروز بحث رفراندوم و همه‌پرسی را مطرح می‌کنند؟ بحث رفراندوم و همه‌پرسی امروز نه تنها بحث حقوقی نیست؛ بلکه یک بحث سیاسی، دستاورد سیاسی و بازی سیاسی برای برخی از احزاب، گروه‌ها و جریانات ورشکسته از ملت و توده‌ی ملت هستند. ▪️از قائلین به همه‌پرسی در همه‌ی مسائل کشور سؤال می‌پرسم آیا پدیده‌ی مشروطیت در ایران براساس همه‌پرسی صورت گرفت؟ آیا تغییر نظامی سیاسی از قاجار به پهلوی و برآمدن رضاخان و محمدرضاشاه براساس همه‌پرسی بود؟ کسانی طرفدار و خواهان رفراندوم بودند و هستند که سابقه‌ی خوبی نداشتند. ▪️آیا تاکنون از اربابان خود پرسیدید که آیا ایالت متحده‌ی آمریکا اجازه‌ی می‌دهد که قانون اساسی خود را به رفراندوم بگذارد؟ قانون اساسی آمریکا در چه سالی تصویب شده است؟ چرا آمریکا هر سال در همه‌ی موارد و مباحث رفراندوم برگزار نمی‌کند؟ ▪️ این مسأله بیشتر یک جنگ ترکیبی روانی علیه جمهوری اسلامی و دستاوردهای نظام سیاسی جمهوری اسلامی است. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🗂 🔘مطالب خواندنی فکرت در فروردین ۱۴۰۲: 🔹 یادداشت| بازگشت به جهان فرهنگی مسجد، سید محمدتقی موسوی کراماتی خواندن مطلب 🔹گفتگو| متصدیان شعار «عصر حیرت» به دنبال انزوا و انفعال جبهه حق هستند، سید سجاد ایزدهی خواندن مطلب 🔹 یادداشت| فرصتی برای امیدآفرینی و نشاط اجتماعی، محمد ملک‌زاده خواندن مطلب 🔹 یادداشت| رهاوردِ رفراندوم، حامد نیکونهاد خواندن مطلب 🔹 یادداشت| بدون قرار قبلی؛ از هویت ایرانی اسلامی تا دیگریِ تجدد، حوریه بزرگی خواندن مطلب 🔹 گفتگو| بازگشت ناقص انسان پسامدرن به معنویت،حمیدرضا مظاهری سیف خواندن مطلب 🔹 یادداشت| جسارت هنرمندانه یا رهاورد زیست ناموزون؟!، سید مهدی موسوی خواندن مطلب 🔹 گفتگو| معنویت سکولار؛ بازتاب بنیادهای تجدد و رهایی از متافیزیک، حامد شیواپور خواندن مطلب 🔹 یادداشت| انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار، محمد جعفری خواندن مطلب 🔹 یادداشت| خودتحقیری در پروژه معنویتِ ملکیان، جواد گلی خواندن مطلب 🔹یادداشت| گذشته‌ی سیاه غاصب، محمدصادق خرسند خواندن مطلب 🔹یادداشت| «شبهه کاهش دینداری در ایران» و نقدی بر عباس عبدی، مهدی عامری خواندن مطلب 🔹گزارش| مسعود دیانی؛ رسانه‌ای برای اندیشه و حیات فکری جامعه خواندن مطلب 🔹گفتگو| از انحراف تاریخی معنویت سکولار تا معنویت‌سازی مدرن، مجتبی فلاحتی خواندن مطلب 🔹گفتگو| قرائت غلط از اخلاق به دین‌گریزی می‌انجامد، رضا برنجکار خواندن مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام ☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از عصر زنان
🛑 "عصر زنان" یک پایگاه تحلیلی است که سعی دارد به صورت تخصصی به مباحث زنان بپردازد. از این رو عصر زنان در عین حال که رویکرد مشخصی دارد و موضع خود را در نسبت با مسائل مختلف حوزه‌ی زنان و خانواده حفظ می‌کند از نظرات مختلف استقبال کرده، و نقد و نظر تخصصی شما، در رابطه با محتواهای تولیدی یا بازنشر شده از این کانال را بر اساس اولویت زمانی و قوت نظری منتشر خواهد کرد. شما می‌توانید انتقادات تخصصی خود را در قالب یادداشت به ادمین کانال، و آیدی مندرج در بیو ارسال فرمایید. از توجه شما سپاسگزاریم🌱
🔲 | ✅ معنویت انقلابی؛ جهان‌شمول و انسان‌ساز حجت الاسلام مهدی عصمتی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب ▪️معنویت اومانیستی، سکولاریستی و لیبرالیستی اساساً معنویت نیست و اگر باشد ناقص و ناکافی است، چه بسا انسان و جامعه انسانی را دچار «بحران هویت» کند. ▪️معنویت، خلوت و خلسه‌ی صرف نیست و با مساوات و مواسات و رعایت حقوق شهروندی، نسبتی تام و تمام دارد، نه اینکه نسبتشان در بی نسبتی و جزیره ای بودن آنها با هم باشد. ▪️اگر نظام اسلامی ریشه هماره در معارف و معنویات ریشه نداشته باشد، از آنجا تغذیه و تقویت نشود و بسط روح و روحیه‌ی بندگی خدا و تأمین نیازهای اصیل انسان را مطمح نظر قرار ندهد، با خلأهای بنیادی و کلیدی روبه‌رو خواهد شد. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔲 | ✅ محبت خردستیز؛ برونداد معنویت مسیحی مهدی جبرائیلی تبریزی، استاد حوزه و پژوهشگر عرصه رسانه ▪️محبت‌گرایی مسیحیت از عوامل برونی تأثیر پذیرفته است و این اصل به عنوان یک راهبرد سیاسی است تا معنوی. بسياري از آموزه‌هاي اعتقادي مسيحيت که به عنوان راه تحصیل معنویت مطرح شده‌اند؛ خردستيز هستند. ▪️در معنویت اسلامی انسان معنوی صرفا انسان اخلاقی نیست؛ بلکه دارای عقیده و جهان‌بینی توحیدی است که در چارچوب بایدها ونبایدهای شرعی عمل می‌کند و این کنشگری همه ساحت‌های وجودی و زیستی او را در برمی‌گیرد. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ معنویت انقلابی؛ اصلی‌ترین رقیب جریان‌های سکولار محورهای مهم سخنان حجت‌الاسلام دکتر هادی صادقی از مسئولان عالی قضایی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی کلام اسلامی: ▪️معنویت سکولار انواع و حوزه‌ها و گرایش‌های مختلف دارد. برخی از آنها که صرفاً می‌خواهند یک امر روان‌شناختی را به افراد توصیه کنند و زندگی روزمره‌شان بهبود پیدا کند. ▪️گروه‌هایی هستند که به دین باز نگشتند؛ بلکه یک معنویت غیردینی را برای خود مهیا کردند. این جریانات معنویتگرای جدید که new age به آنها می‌گویند عمدتاً گرایشات پسامدرنی هستند. ▪️عقلانیتی که در معنویت‎گراهای جدید دنبال می‌کنند به جریان توحیدی نمی‌رسد و به امامت و نبوت و شریعت هم نمی‌رسد. این گفتمان کاملاً غیردینی است و بنیادهای اعتقادی جریان انقلاب اسلامی را نمی‌پذیرد. حاکمیت دین را هم قبول ندارد و در حوزه‌ی سیاست کاملاً سکولار می‌اندیشد. ▪️دلیل اینکه عرفان هندی در کنار سنت مسیحی می‌نشیند و یا جایگزین سنت مسیحی در فرهنگ لیبرال غربی می‌شود این است که عرفان هندویی التزامات شرعی سنت مسیحی و حاکمیت کلیسایی را ندارد. ▪️معنویت انقلاب اسلامی معنویت زنده‌ی پویای فردی و اجتماعی همزمان است که داعیه‌دار امر حکومت؛ یعنی حکومت اهل معنا است و این رقیب و نظیر ندارد و تنها رقیبش جریان ضددین مدرن است. 🖇مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام |تلگرام 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net