eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻چگونگی برداشت‌های سیاسی از قرآن 🔸آنچه موجب می‌شوند آسیب‌شناسی استفاده از سیاق در برداشت‌های سیاسی از قرآن،ضرورت یابد، این است که اسلامی‌سازی دانش سیاست که ضرورت عصر جمهوری اسلامی است، نیازمند دستیابی به قواعد فهم درست سیاسی در کنار مبانی و اصول فهم است تا بتوان بر مبنای آن‌ها دانش سیاست اسلامی معتبری را سامان داد و تدوین آگاهانه قواعد هم نیازمند شناخت دقیق آسیب‌هایی است که برداشت‌های موجود با آن روبه‌رو هستند و قواعد مربوط به سیاق از مهم‌ترین وپرکاربردترین این قواعد در برداشت‌های سیاسی‌اند. 🔸با این آسیب‌شناسی، تسلط بر اشتباهات گذشتگان، و صورت‌بندی آسیب‌های برداشت‌های موجود در استفاده از سیاق، می‌توان مسیری کم خطر برای عصر حاضر گشود؛ و با پرهیز از خطاهای قواعدی در بخش سیاق(در کنار قواعد مربوط به بخش‌های دیگر)، دانش سیاسی اسلامی معتبری را سامان داد. 🔸 آسیب‌های برداشت‌های سیاسی را در سه گستره پی می‌گیریم: آسیب برداشت‌های سیاسی در عرصه کاربرد قاعده سیاق در کلمات: این آسیب‌ها دلایل متعددی دارند که در یک تقسیم‌بندی کلی ناشی از الف.غفلت از سیاق کلمات. ب. استفاده نامعتبر از سیاق و عدم توجه به شرایط ومعیارمندی کاربرد سیاق مربوط می‌شوند. 🔸مانند بی‌توجهی به سیاق حاصل از «ادات حصر»؛ و «قیدها» در معنای ولایت. در مورد آیه ولایت توجه به «سیاق کلمات» نقش مهمی در دستیابی به معنای مراد الهی دارد. عموم اهل سنت، در این مورد، به سیاق کلمات و اقتضائات «در پی هم آمدن کلمه‌ها در یک جمله» توجه نکرده، دچار خطا در فهم آیه شده‌اند و ولایت را به معنای دوستی و نصرت پنداشته و چنین برداشت کرده‌اند که آیه ارتباطی به ولایت امیرمومنان علی(ع) ندارد. 🔸در حالی که کلمه «ولیّ» در آیه درپی «انما» آمده و اقتضای این ترتیب کلمات، پذیرش تاثیرات «انما» (ایجاد حصر) بر واژه مورد نظر است، با اینکه اگر ولایت به معنای دوستی و نصرت باشد، نیازی به حصر ولایت در سه گروه (خدا، رسول، کسانی که در شرایط خاصی نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند) نیست. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمد عابدی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2468 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹ارزش و اهمیت فرهنگ سوگواری ایرانی در دنیای فردی شده مدرن بیشتر نمایان می‌شود. 🔹در دنیای فردی شده مدرن، انسان‌ها به شدت تنها شده‌اند و این تنهایی، آن‌ها را به فراموشی دیگری کشانده است. انسان مدرن وقتی از وجود دیگری خبر دار می‌شود که خبر درگذشت او را می‌شنود. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻راهی برای برون رفت از مسأله پسامرگی 🔹شدت وابستگی و تعلقات خانوادگی مدرن به حدی پایین آمده است که گاه حتی کمتر ابراز محبت به سگ خانواده است. 🔹آنقدر که برای آرامش سگش هزینه می‌کند، برای فرزندانش یا برای والدین خود هزینه نمی‌کند. 🔹حالا با آمدن کرونا ویروس، این از خود بیگانگی و فراموشی و نادیده انگاری مصیبت دیگران و عدم ابراز همدردی بیشتر و بیشتر شده است. 🔹گویی کرونا در یک حرکت زیر پوستی بی‌صدا در حال تقویت روحیه بیگانگی با دیگران است. 🔹کرونا زیرکانه درحال جدا کردن انسان‌ها از هم است. این جدا سازی فقط مربوط به زندگان نیست بلکه مردگان را هم شامل می‌شود. کسی حق ندارد در مراسم خاکسپاری شرکت کند؛ یا مجلس عزا برای ابراز همدردی برگزار کند؛ عزیزان داغدیده را در آغوش نکشید؛ به همان تلفن و پیامک بسنده کنید تا از منِ ویروس کشنده در امان بمانید. 🔹بدین ترتیب، ستیز کرونا با فرهنگ درخشان سوگواری ایرانیان که ریشه‌ای کاملاً مذهبی دارد، آشکار می‌گردد. ✍️نویسنده: داوود مهدوی زادگان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2482 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یکی انگاشتن وجود و موجود 🔸طبق نظر هایدگر، «غلبه بر متافیزیک»، بهتر از عبارت «رفعِ» (Verwindung) متافیزیک، معنا را می‌رساند. 🔸مفهوم «رفع» بدین معناست که امری را بواسطه محاجه مدید، بتوان بی‌اثر کرد. به عنوان مثال، به هنگام «رفع» یک ضایعه یا صدمه در ضمن دوره طولانی مدت بهبودی، شخص بیمار نسبت به خودش بی‌تفاوت نیست بلکه دل مشغول خود است چراکه باید مراعات حال خود را بکند. 🔸بنابراین، معنای«رفع»، این است که مضمون پردازی متافیزیک در ادامه بواسطه شرایطی از بین خواهد رفت. ✍️نویسنده: سیدمجید کمالی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2479 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻یکی انگاشتن وجود و موجود 🔹هایدگر در درس‌گفتارهای آغازین خود و همچنین در وجود و زمان از وظیفه «تخریب» هرمنوتیکی – پدیدارشناختی «تاریخ اونتولوژی» سخن می‌گوید. 🔹 این تخریب، بدین معناست که از طریق شروح و تفاسیر درازدامنِ «مفاهیم بنیادین وجودشناختی» به درون «تجاربی اصیل» که در آنها این مفاهیم بنیادین قوام یافته‌اند بازگردیم تا از این طریق معنای آغازین آنها آشکار شود. 🔹این تخریب، «به لرزه درآوردن سنت وجود شناسی به معنایی منفی» نیست؛ در عین حال به معنای خردکردن سنگی با چکش نیست (ضمن آنکه هم‌معنی تفلسف «با چکش» آنطور که نیچه در نظر داشت هم نیست)، بلکه همچون است با تکان‌های الک جویندگان طلا که بواسطه آن، به تدریج طلای گرانقیمت درحالی که قطعات پوشاننده آن جدا می‌شود، رخ می‌نماید. 🔹با این همه، در اینجا معنایی «منفی» در کار است. این تخریب، ناظر است به «نحوه رفتار سلطه‌جویانه تاریخ وجودشناسی». این معنا، نتیجه کارکرد نامعلوم و غیر قطعی آن است. 🔹اگر به لحاظ فلسفی، ضروری شده باشد که به معانی آغازین «مفاهیم بنیادین وجودشناسی» بازگردیم، در آن صورت ناتمام بودن و تحریف معنی بحث‌ها و مناقشات متافیزیکی روز، معلوم می‌شود. ✍️نویسنده: سیدمجید کمالی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2479 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی 🔸 خواستگاه این نوع روحانی مرجعیت پیشا انقلابی دارد. 🔸مساله‌ای که با آن مواجه می‌شود این است که مسائلی که مواجه می شود آن خوانش غیرانقلابی، یک خوانش غیراصیل و غیر اجتهادی است. 🔸این نوع جریان به این می‌پردازد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی برآمده از همین نگاه پساانقلابی غیراصیل در حوزه برداشت از منابع دینی است. 🔸این یک مساله‌ای است که در کنشگری با آن مواجه است. دوم اینکه استفاده‌ای که جمهوری اسلامی از دین دارد، نوعی افیون کردن قشرهای اجتماعی برای نظام سیاسی خود است. ✍️نویسنده: محمد کاظمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2476 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻گونه‌شناسی کنشگری طلاب در شبکه‌های اجتماعی 🔸خود اصلاحگر: این طیف روحانیت سعی دارد نگاه آن جهانی بودن و نشانه و آیه بودن خود را که در نگاه سنتی بخاطر آن پایگاه بر منبر هست را تردید کند و بر این جهانی بودن روحانی تمرکز کند. 🔸در تبلیغ سنتی روحانی سعی دارد که روحانی بین خلق و خدا قرار بگیرد لذا یک شأنیت و عرفیاتی است که جامعه از این روحانی انتظار دارد در حالی که این طیف، این شأنیات و عرفیات یک گپ و فاصله بین او و مخاطب قرار می‌دهد و همذات پنداری را به مخاطره می‌اندازد. 🔸 خود توازن بخش: ذهنیت و تصورات ذهنی مخاطبان به خصوص در حوزه بین المللی که متأثر از نگاه شرق شناسی رسانه‌های بین المللی که در راستای اسلام هراسی است، را اصلاح کند. 🔸جلوی صحنه این طیف، از دو مزیت فضای مجازی استفاده می‌کند. یکی خودتجربه‌نگاری و دیگری تجسم‌گرایی است. 🔸در فضای مجازی شخص می‌تواند خود را روایت کند و خلاف آن محصولات رسانه‌ای جمعی که متأثر از یک سناریو است، آن کارکتر را انتزاعی می‌کند اما در فضای مجازی به خصوص اینستاکرام این تجربه‌نگرنی همذات گنداری و باور پذیری روحانی و کاربر را افزایش می دهد. 🔸نکته دیگر بحث تجسم گرایی در فضای مجازی است. فضای مجازی زبان کاربر را توسعه می‌دهد و لذا تجسم‌گرایی برای مخاطب کامل‌تر است. ✍️نویسنده: محمد کاظمی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2476 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔻شغل جدید سربازان خردسال ▪️قسمت دوم •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت اول: https://eitaa.com/fekrat_net/2175 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانه‌ای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 لیست کتب و مقالات فقه رسانه، سواد رسانه، ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغ و پروپاگاندا، سینما، عملیات روانی، شیوه‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذاری و اقناع رسانه‌ای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع @feghherasane 👌 دوستان عزیز اقتصادی! برای فهم عمیق و و نبردهای شناختی در این حوزه، خواندن منابع بالا توصیه می‌گردد. با تشکر از کانال فقه رسانه،ارتباطات و فضای مجازی. @schoolofeconomics
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانه‌ای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 لیست کتب و مقالات فقه رسانه، سواد رسانه، ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغ و پروپاگاندا، سینما، عملیات روانی، شیوه‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذاری و اقناع رسانه‌ای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع 👌 دوستان عزیز اقتصادی! برای فهم عمیق و و نبردهای شناختی در این حوزه، خواندن منابع بالا توصیه می‌گردد. با تشکر از کانال فقه رسانه،ارتباطات و فضای مجازی. @schoolofeconomics @feghherasane
🎙 🔻«شعر»، ریل انتقال شور حسینی است 🔹 برای اباعبدالله الحسین (ع) و عزاداری، ما دو چیز را داریم: یکی شعور و دیگری شور. 🔹شعور حسینی و شعور در مورد فرهنگ عاشورا می‌تواند از طریق سخنرانی، متن مقاله، نثر و… منتقل بشود. 🔹 اما لازمه شور حسینی «شعر» است؛ یعنی آنجایی که شورگرفتن چه در عزاداری و چه در دسته‌های سینه‌زنی و در مجالس و جایی که سخنران بخش شعور معارفی‌اش به پایان می‌رسد و می‌گوید: سری به سرزمین کربلا و اباعبدالله الحسین بزنیم. 🎤گفت وگو با: دکتر مجتبی رحماندوست •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2488 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«شعر»، ریل انتقال شور حسینی است 🔹در بخش شعور حسینی به شدت جایگاه نثر خودش را نشان می‌دهد. 🔹ما با ادبیات عاشورایی سر و کار داریم. خیلی وقت‌ها کتابی را می‌خوانیم و اصطلاحاً می‌گوییم نچسبید! گاهی یک کتابی را می‌خوانیم و می‌گوییم اگر نمی‌خواندیم هم اتفاقی رخ نمی‌داد و چیزی به ما افزوده نشد. 🔹یک کتابی را می‌خوانیم و برعکس، می‌گوییم چقدر جالب بود، کاش برای بار دوم هم بخوانم و یا به دیگران هم معرفی می‌کنیم و می‌گوییم این کتاب را بخوان، بسیار عالی است. 🔹بخشی از این پسندیدن و جا افتان و به دیگران توصیه‌کردن و اظهار علاقه‌کردن به خواندن برای بار دوم، مربوط به محتوای کتاب است، اما بخشی از آن به نثر و جاذبه نثر مربوط می‌شود. 🔹خیلی وقت‌ها یک محتوا و یک اندیشه‌ای را یک شخص با نثر و با یک ساختار ادبی ارائه می‌کند که جاذبه خواندن ندارد، اما شخص دیگری همان محتوا را با زبان، نگارش، نثر و ساختار ادبی قوی ارائه می‌کند و مشتری پیدا می‌کند، مکرراً چاپ می‌شود و مخاطب دلش می‌خواهد بار دیگر بخواند و به دیگری معرفی کند که آن‌ها هم بخوانند. این جایگاه نثر مکتوب است. 🎤گفت وگو با: دکتر مجتبی رحماندوست •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2488 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔸براندازی نرم از چهار مرحله می‌گذرد که تنها در مرحله پایانی با براندازی سخت یا جنگ تفاوت می‌یابد. 🔸این مراحل از مرحله دمورالایز یا تخریب روحیه آغاز می‌شود، سپس با گذر از مرحله دستبلایز یا بی‌ثبات‌سازی به مرحله کراسز یا بحران رسیده و سپس در آخرین مرحله به براندازی ختم می‌شود که جنگ درصورت تبعیت از عقلانیت تام تنها در این مرحله آخر از براندازی نرم متفاوت می‌شود. ✍️نویسنده: حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مرگ تدریجی رویای براندازی 🔸برای تغییر هر نظام سیاسی دو رخداد مهم باید واقع شود که در غیر این‌صورت امکان تغییر آن وجود ندارد. 🔸اولا آنچه پیش از هر امری لازم است، پیدایی مشکلاتی است که نظام سیاسی را دچار بحران کند. 🔸توجه به مفهوم بحران ضروری است، چون وجود مشکلات طبیعی هرگونه نظامی در این جهان ازجمله نظام سیاسی است. 🔸پس برای تغییر نظام سیاسی نیازمند مشکلات بحران‌زا هستیم. این مشکلات، مشکلاتی هستند که پاسخ‌های آن در دانش موجود نظام و روند جاری آن وجود ندارد، بلکه مستلزم دانش‌های تازه و دگرگونی در روندهای جاری است. 🔸نکته مهم این است که هم دانش موردنیاز و هم تغییرات لازم در روندها و بحران‌ها نیازمند تغییرات حاد و ریشه‌ای هم در ذهنیت نظام و هم ساختارها و روندها باشد. 🔸هرچه مشکلات حادتر و بحران عمیق‌تر باشد، ضرورت تغییرات حاد و ریشه‌ای در ذهنیت یا دانش‌ها و روندها بیشتر خواهد شد، چون اساسا تعریف بحران چنین اقتضایی دارد. 🔸اما رخداد یا اتفاق مهم دیگری که برای براندازی موردنیاز است، تغییر دید و نسبت ذهنی و روحی مردم تابع یک نظام سیاسی نسبت‌به ارزش‌ها و باورهای پایه‌ای و سازنده آن نظام و هم نسبت‌به مسئولان آن است. 🔸مردم باید اعتقاد خود را به ارزشمندی نظام خود و ارزش‌های سازنده آن از دست بدهند و نسبت‌به حاکمان خود بی‌اعتقاد یا ظنین و مخالف شوند. 🔸از بی‌تفاوتی و بی‌میلی نسبت‌به کلیت یک نظام در کل یا ظن و بدگمانی نسبت‌به آدم‌های مهم و ایدئولوژی نظام تا مخالفت و ضدیت با آن راه طولانی‌ای است، اما به‌راحتی و به‌سادگی می‌توان این راه را کوتاه و پرشتاب کرد. ✍️نویسنده: حسین کچویان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2485 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی 🔹بسیاری از امور فضای زندگی واقعی در آن شبیه‌سازی شد و امور بسیاری در آن به‌عنوان «اشیا»ی دارای کاربرد در زندگی انسان تعریف شدند. 🔹با وجود اینکه دولت‌های جهان ناچار شده‌اند فضای مجازی را در کشور خود توسعه دهند، اما این توسعه‌ها غالبا بدون توجه به زیرساخت‌های فلسفی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن بود. 🔹در ایران نیز چنین بوده است و هنوز تحلیل‌های دقیقی از فضای مجازی، مسائل مربوط به آن‌ها بر اساس مبانی اسلامی وجود ندارد، در حالی که درگیری با این موضوع بسیار زیاد است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2491 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شرع و فضای مجازی، یک راه موازی 🔹انتشارات دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی، کتاب نظام موضوعات فقه فضای مجازی را که نوشته حجت‌الاسلام حسنی است به چاپ رسانده. 🔹کتاب نظام موضوعات فقه مجازی دارای چهار بخش است. 🔹بخش اول: بخش ابتدایی این کتاب با عنوان، مبانی فقه فضای مجازی مشخص شده است. 🔹در ذیل این عنوان عناوین دیگری به این شرح آمده است: مبادی تصوری فقه فضای مجازی، مبادی تصدیقی فقه فضای مجازی، مبانی هستی‌شناختی فقه فضای مجازی، مبانی انسان‌شناختی فقه فضای مجازی، مبانی ارزش‌شناختی، مبانی روش‌شناختی فقه فضای مجازی، موضوع‌‌شناسی فقهی فضای مجازی، موضوع‌‌شناسی مسائل مربوط به انسان در مواجهه با فضای مجازی. 🔹بخش دوم: کلیات فقه فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش: اهداف و مقاصد کلی شریعت در حوزه فضای مجازی، سیاست‌ها در حوزه فقه فضای مجازی. 🔹بخش سوم: قواعد فقهی فضای مجازی. عناوین دیگر این بخش عبارت است از: اصول، قواعد فقهی اثباتی، قواعد سلبی در حوزه فضای مجازی. 🔹بخش چهارم: بخش پایانی این کتاب با عنوان مسائل فقهی فضای مجازی مشخص شده است. عناوین دیگر این بخش عبارتند از: مسائل فقهی امنیت و فضای مجازی، مسائل فقهی تبلیغات تجاری و غیر‌تجاری، مسائل فقهی سیاست و فضای مجازی، مسائل فقهی فرهنگ و فضای مجازی، مسائل فقهی خبررسانی در فضای مجازی، فقه‌الاخلاق و فضای مجازی، فقه جنسیت، مسائل فقهی فعالیت‌های فنی در فضای مجازی، مسائل فقهی اقتصاد و فضای مجازی، حقوق و قضا در فضای مجازی. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2491 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2187 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔻نسبت دین و معنویت ▪️ ☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر ، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔺لینک قسمت سوم: https://eitaa.com/fekrat_net/2187 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat.net
📋 🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی 🔹آنچه در وحله نخست باید طرح شود، ضعف مباحث فلسفی پشتیبان در این اثر و ایده نویسنده است. 🔹البته این به‌معنای آن نیست که نویسنده هیچ فلسفه نظری را در این زمینه مطمح نظر ندارد بلکه منظور این است که گفتمان فلسفی تفصیلی مورد نظر وی در این اثر تبیین و آشکار نشده و صرفا به اجمالی کلی و مختصر بسنده شده است. 🔹از این‌رو، به‌تصریح وی، پسااسلامیسم بر آن است که با ابتنا بر فلسفه صدرایی به تبیین مباحث خویش بپردازد. 🔹اما، به‌زعم وی، فلسفه صدرایی یک فلسفه پارادوکسیکال است. از این رو نمی‌تواند در همه بخش‌ها ایده مطرح شده را پشتیبانی کند. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک‌زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2494 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقدی بر کتاب پسااسلامیسم، نوشته میلاد دخانچی 🔹دو مفهوم «استیت‌فرم» و «قبیله‌فرم» که نویسنده به‌عنوان دو نیروی اداره‌کننده جامعه به آن اشاره می‌کند بحث مهمی است که البته با توجه به محتوای مورد اشاره می‌توان نقش رهبر و نقش دولت را از هم تفکیک کرد. 🔹در مورد دوره صدر اسلام که نویسنده به استخراج مبحث قبیله‌فرم از آنجا پرداخته است، پیامبر اکرم(ص) پس از حضور در مدینه واجد هردو نقش شده است. 🔹درواقع آن حضرت در دوره حضور در مدینه هم رهبری دینی جامعه را برعهده داشت و هم نقش رئیس دولت را؛ زیرا در رأس دولت قرار گرفته بود. 🔹این تفکیک اگرچه در مواردی که شخصیتی مانند پیامبر واجد آن است تا حدی دشوار است اما با توجه به آیات قرآن کریم نیز می‌توان این تفکیک و تمایز را صراحتا دریافت کرد. 🔹از این‌رو آنچه در بحث قبیله‌فرم -البته با فرض پذیرش آن- مورد توجه قرار گرفته است بر ویژگی‌ها و خصوصیات رهبری دینی دلالت دارد تا نقش و وظایف دولت. 🔹اگر به این تمایزگذاری میان رهبر و دولت توجه شود به‌نظر مباحث به‌کلی تفاوت‌های اساسی می‌یابد. 🔹امروزه -چنان‌که نویسنده نیز در صفحه ۷۱ اشاره کرده است برخی شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به‌صورت قدرتمندی اعمال قدرت می‌کنند. 🔹شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و غیره به‌نحوی در مردم وابستگی به‌وجود آورده‌اند که در کنار دولت‌ها می‌توانند به ایجاد محدودیت و ایجاد فرصت زیاد در جامعه اقدام کنند که در نحوه حکمرانی و سیاست‌ورزی تأثیر تعیین‌کننده‌ای دارد اما نمی‌توان گفت که به‌عنوان بدیل دولت نقش ایفا می‌کنند؛ زیرا دولت با اتخاذ یک سیاست می‌تواند در این شبکه‌ها تأثیرگذار باشد و فعالیت‌های آنان را محدود یا موسع کند. 🔹نقش قبیله‌فرم -که به‌عنوان یک نقطه تاریخی در صدر اسلام نیز حضور پررنگی داشته و البته امروزه نیز در مناطق مختلف حضور برجسته ای دارد- به‌معنای آن نیست که می تواند نقش اداره جامعه را به‌عنوان بدیل دولت ایفا کند بلکه می‌تواند به‌عنوان بخش مدنی و غیردولتی به فعالیت خود بپردازد و از دولت هم تمایز داشته باشد. ✍️نویسنده: دکتر شریف لک‌زایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2494 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان 🔸شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی به شمار می‌آید که تحقق آن بنابر ضرورت‌های ملی همچون «ارائه خدمات زیرساختی پیشرفته» و «بهره‌مندی از مزایای زیست‌بوم ملی فضای مجازی» در کنار «حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی»، در اسناد بالادستی نظام الزام شده است. ✍️نویسنده: معصومه نصیری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2500 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻شبکه ملی اطلاعات نیازحیاتی و قربانی غفلت مسئولان 🔸شبکه ملی اطلاعات بر استقلال تاکید دارد و امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که استقلال در زمینه‌های مختلف از فاکتورهای جدی قدرت کشورها محسوب می‌شود. 🔸امروز دیگر قدرت، در کشورگشایی جغرافیایی نیست و این کشورگشایی‌ها، استعمارها و استثمارهای مجازی و شبکه‌ای هستند که همچون موریانه پایه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورها را از بین می‌برند. 🔸این استقلال باید ذیل شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت صورت گیرد. متاسفانه در همین گام نخست شاهد هستیم که نه در حوزه محتوا و نه در حوزه خدمات استقلال مدنظر و لازم و کافی محقق نشده است. 🔸در گام دیگر مخاطبان باید بدانند شبکه ملی اطلاعات باید شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی باشد. 🔸به بیان ساده‌تر، در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات مقرر شد تا شبکه‌ای زیرساختی مبتنی بر پروتکل IP به نحو مطلوب و مطمئن، تأمین‌کننده کلیه نیازهای ارتباطی برای انواع ذینفعان ایرانی باشد تا متناسب با نیازهای کاربران، خدمات بومی و اختصاصی روی این شبکه قابل ارائه و دریافت باشد. 🔸این مهم نه تنها در ایران و ذیل شبکه ملی اطلاعات، بلکه در بسیاری از کشورها مورد توجه جدی است. اساساً امروز بزرگ‌ترین ترس ایالات متحده تأمین امنیت سایبری در همین حوزه‌هاست و برای همین هم این کشور نخستین ایجاد‌کننده شبکه ملی اطلاعات با عنوان «زیرساخت ملی اطلاعات» بوده است. ✍️نویسنده: معصومه نصیری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2500 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چهره سیاه بنی‌امیه در آینه آیات و روایات 🔹هاشم، جد دوم پیامبر(ص)، مطلب و نوفل عموی پیامبر(ص) بودند و لذا بنی‌هاشم و بنی‌امیه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته، جزئی از قبیله قریش محسوب می‌شدند. 🔹مجموع شواهد و دلایل حاصل از بازکاوی مجدد متون تاریخی و حدیثی نشان می‌دهد نظر مشهور فاقد دلیل و غیرقابل اعتماد است و وجود هرگونه خویشاوندی میان بنی‌هاشم -خصوصاً پیامبر(ص)- و بنی‌امیه با تردیدهای فراوان و بسیار جدی روبه‌رو است، به طوری که ظن به جعلی بودن شناسنامه بنی‌امیه -که در آن قریشی و عرب بودن ثبت شده است- بیش از پیش قوت می‌گیرد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2497 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻چهره سیاه بنی‌امیه در آینه آیات و روایات 🔹سوره اسراء، آیه ۶۰ «وَ إِذْ قُلْنَا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْیَا الَّتىِ أَرَیْنَاکَ إِلَّا فِتْنَهً لِّلنَّاسِ وَ الشَّجَرَهَ الْمَلْعُونَهَ فىِ الْقُرْءَانِ وَ نخَُوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا کَبِیرًا» 🔹و به یاد آور وقتی را که به تو گفتیم پروردگارت به مردم احاطه دارد و ما آن رویا که به تو نشان دادیم جز به منظور آزمایش بشر قرار ندادیم؛ همچنین شجره‌‌ای که در قرآن لعن شده و ایشان را می‌ترسانیم ولی هر چه می‌کنیم جز بیشتر شدن طغیان‌شان نتیجه نمی‌دهد، آن هم چه طغیان بزرگی!» 🔹اینکه منظور از رؤیا و شجره ملعونه قرآن در آیه شریفه چیست، میان مفسران بحث و اختلاف است. 🔹 طبری می‌گوید:«مفسران در مورد این آیه اختلاف نظر دارند. برخی می‌گویند: این رؤیا در بیداری بود که در شب معراج پیامبر(ص) از مکه به بیت‌المقدس اتفاق افتاد. 🔹 برخی دیگر معتقدند آن رؤیا خوابی بود که پیامبر(ص) دیدند و آن ورود به همراه اصحاب‌شان به مکه بود. این رؤیا زمانی بود که هنوز رسول خدا(ص) در مدینه حضور داشتند. 🔹گروه سومی نیز می‌گویند: منظور خوابی است که پیامبر(ص) دیدند و آن این بود که بنی فلان مانند میمون از منبرش بالا و پایین می‌روند. ایشان با دیدن این رؤیا تا زمان وفاتش خندان دیده نشد.» 🔹ابوحیان اندلسی به جای بنی فلان، بنی‌امیه می‌گوید و سپس درباره مراد از شجره ملعونه می‌نویسد: «برخی گفته‌اند منظور بنی‌امیه است تا آنجا که بعضی از مفسران تنها تعبیری که از بنی‌امیه داشته‌اند، شجره ملعونه بوده است، آن هم به خاطر کارهای زشتی که از آنان صادر شد، مانند مباح شمردن خون افراد بی‌گناه، ‌گرفتن اموال مردم بدون دلیل شرعی و تغییر دادن احکام و قواعد دین» 🔹ابن‌الجوزی نیز پس از نقل روایتی که موید قول سوم در بیان طبری است، می‌گوید: «اگرچه این صحیح نیست، اما عموم مفسران آن را نقل کرده‌اند.» 🔹به هر حال دودمانی که مانند یک درخت از یک ریشه منشعب شده، رشد کرده و به خاطر شرک و کفر و نفاق‌شان مورد لعن قرآن قرار گرفته‌اند، می‌توانند مصداق بارز شجره ملعونه باشند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین طبسی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2497 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔸اسلام دین «عمل» است و عمل کردن در طول حیات فردی و اجتماعی به روشی که مطلوب خالق انسان و خدای خالق است، الگوی خاص خودش را می‌خواهد، 🔸اگر مکتب اسلام از پیروان خود «بهترین اعمال» را خواسته، این مکتب جامع درباره «الگوی عمل» هم سکوت نکرده و در چند آیه «اسوه حسنه» و الگوی کامل را معرفی کرده است. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net