🔸 دومین نشست از سری نشستهای حکمرانی اقتصادی با موضوع حکمرانی بخش عمومی و مواهب عمومی به صورت مجازی برگزار میشود.
🔰ارائه دهندگان:
✅دکتر محمدجواد توکلی
✅ حجتالاسلام محسن قنبریان
✅دکتر حمیدرضا مقصودی
❇️دبیر علمی: دکتر علی سعیدی
🕰دوشنبه 26 آبان، از ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍لینک ورود به نشست
http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade
🔹 ورود به این نشست به ویژه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری توصیه میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
4_5873104147892406309.m4a
35.15M
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری
معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
حمید پارسانیا
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تقلب در رویای آمریکایی
🔹موضوعی که در فیلم بانکدار وجود دارد، نمایش یک وضعیت نژادی هولناک در گذشته نزدیک آمریکاست.
🔹 نمایش چنین چیزی در ناخودآگاه مخاطب این را القا خواهد کرد که جامعه آمریکا درحقیقت چقدر پیشرفت کرده و اگر نسلهای قبلی، از تغییر و انعطاف در نظام سرمایهداری مایوس میشدند و این مبارزات وجود نداشت، امروز همه در چه وضعیت تحملناپذیری به سر میبردند.
🔹 به این وسیله میتوان به مخاطب تلقین کرد و برای او جا انداخت که هیچ بنبستی در این جامعه وجود ندارد. حتی هولناکترین چیزها که روزی به نظر میرسید تغییرناپذیر هستند، امروز کاملا وضعی دیگرگونه پیدا کردهاند. پس لازم نیست سیستم سرمایهداری کنار برود؛ چون اینقدر انعطاف دارد که هر ایرادی در چارچوب آن قابل اصلاح و ترمیم باشد.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تقلب #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تقلب در رویای آمریکایی
🔹رویای آمریکایی خوشبختی یکشبه و غیرمولد است.
🔹بهعبارتی این شرح توفیقات یک نفر ازطریق کنار زدن ستمهای ساختاری که مانع پیشرفت او و همطبقهایهایش میشوند یا عروج طبقاتی توسط یک اختراع سودمند، کشف علمی و چیزهایی از این دست نیست؛ بانکدزدی و قاچاق و بورسبازی شیادانه است.
🔹اما فیلم «شبکه اجتماعی» در سال ۲۰۱۰ که شرح حال خالقان فیسبوک بود، تا حدودی نمونهای از کسی است که بهواسطه خلاقیت به جایی رسیده است؛ هرچند بعدها داستان کارکرد شبکههای مجازی و تاثیر آن روی جوامع بشری هم بسیار محل مناقشه قرار گرفت. داستان فیلم به جایی برمیگردد که در سال ۲۰۰۳، مارک زاکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد، بعد از شکست در برقراری رابطه با یکی از دخترهای خوابگاه به نام اریکا، به اتاقش پناه میبرد و وبسایتی بهنام فیسمش درست میکند که در آن اعضای سایت میتوانند به دختران دانشگاه ازنظر جذابیتشان نمره بدهند.
🔹سایت خیلی زود موردتوجه قرار میگیرد تا اینکه سرورهای سیستم پایگاه اینترنتی دانشگاه مختل میشود. به همین دلیل زاکربرگ ۶ماه از تحصیل محروم میشود و وقتی بازمیگردد، همه او را میشناسند. دوقلوهای وینکِلواس او را استخدام میکنند تا وبسایتی مخصوص دوستیابی برای آنها درست کند و بعد از بروز اتفاقاتی، وبسایت فیسبوک خلق میشود که رفتهرفته مورد توجه ۵۰۰میلیون نفر در سرتاسر دنیا قرار میگیرد.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تقلب #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه
🔸طرح روایتپژوهی راهبردی، با انتخاب یک تجربه با اهمیت سیاستی آغاز میشود. تجربهای که بتوان از آن درسهایی برای آینده استخراج کرد.
🔸میتوان گفت که انتخاب تجربه سیاستی هم، جزء فرآیند روایتپژوهی راهبردی است. فرض تلویحی ما در انتخاب موضوع، این است که سیاستگذار ایرانی در رویارویی با موقعیت اجتماعی، در بسیاری موارد، در تله پیچیدگی مرکب میافتد و نسخههایش به تشدید بیماری منجر میشود.
🔸به همین دلیل انتظار داریم که در مرحله برونفهمی، با استفاده از مفاهیمی مانند کمالزدگی اجتماعی، میانمایگی سیاستی و محبوبیت بدخیم، چگونگی شکست سیاستی روایت شود. سرانجام در مرحله توصیه سیاستی، چارچوبهای بدیل برای اندیشیدن به آینده، ارائه خواهد شد.
🔸تاکید بر روایت در تلاش برای فهم تجربه سیاستی و رمزگشایی از پیچیدگی مرکب، به این معنی نیست که از نظریههای موجود بهره نگیریم؛ بلکه به معنی فاصله گرفتن از قضاوتهای کلیشهای است که صرفا با استناد به کلاننظریهها انجام شده و موقعیت مسالهخیز پدیده مورد مطالعه نادیده گرفته میشود.
🔸مثلا در تحلیل دلایل بروز مشکل در صنعت خودرو بهصورت مستمر و کلیشهای گفته میشود ریشه مشکل مربوط به دولتی بودن صنعت، بالا بودن تعرفههای وارداتی، نبود رقابت داخلی، انحصاری بودن و کلیشههایی از این قبیل است. نه اینکه این موارد غلط باشد، بلکه این موارد بیانگر تمام مشکلات صنعت خودروی کشور ایران نیست.
🔸آنچه در روایتپژوهی راهبردی مدنظر است، شرح چگونگی ایجاد عالم اختصاصی خودروسازی ایرانی است که در کنار موارد کلیشهای فوق، نقش سیاستگذاران صنعتی و دولتی، نقش شورای رقابت، تاثیر تعیین نادرست نرخ دلار، اجبار برای استخدام، شکل خصوصیسازی ایرانی و مسائل دیگر هم تاثیر میگذارد.
🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوکزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ایران #انقلاب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3060
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه
🔸ما دچار یک خلأ نهادی درخصوص سیاستگذاری کلان هستیم که باعث میشود سیاستگذاری در ایران بهصورت هوشمندانه و اثربخش شکل نگیرد.
🔸دقت شود که منظور من شخص نیست بلکه منظور «نهاد سیاستگذاری ایرانی» است. بهواسطه فشارهای لحظهای میدان که بر سیاستگذاری وارد میشود دچار یک نگاه منفعل نسبت به زمان کنونی شده (اکنونیت منفعل) و از نگاه به آینده و درازمدت غافل میشویم.
🔸به همین دلیل من اهمیت تدوین الگوی بومی پیشرفت را در این میدانم که ما را از «اکنونیت منفعل سیاستگذاری» به «سیاستگذاری آیندهنگرانه» برساند.
🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوکزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ایران #انقلاب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3060
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه»
🔹هوشمندی در فعّالیّتِ فرهنگی یعنی شناختِ موقعیّتها و منزلها و آغاز و انجامِ کار.
🔹یعنی دریافتنِ گلوگاهها و گردنههای تعیینکننده؛ یعنی بر بلندی نشستن و یک طرحِ کلّی و همهجانبه درافکندن.
🔹یعنی رسیدن به حدّ اعلای خودآگاهیِ تاریخی و فهمِ مسئولیّتهای اساسی در نسبتِ با زمان؛ یعنی چون نمیتوان همۀ گزینهها را انتخاب کرد، بهینهترینها را برگزید و بهکار بست.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فعالیت #هوشمندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه»
🔹«کمّیّتزدگی» در فعّالیّتِ فرهنگی، یک منطق و رویکردِ ناصواب است؛ یعنی اینکه تصوّر کنیم که هر اندازه «حجمِ کارِ فرهنگی»، بیشتر باشد، بهطورِ ضروری، موفّقتر نیز خواهیم بود، برداشتِ سادهانگارانهای است.
🔹در نگاهِ کمّیّتی، بیاعتنا به اولویّتها و ترجیحها، حجمِ انبوهی از کارهای فرهنگی صورت میگیرند، درحالیکه چهبسا این کارها، موجبِ «تغییرِ وضعِ فرهنگی» نشوند و چنان «بیاثر» و «بیخاصیّت» باشند که گویا کاری انجام نشده است.
🔹در مقابلِ «کمّیّتاندیشیِ فرهنگی»، رویکردی قرار دارد که در آن، انتخابهای فرهنگی بر شناختِ «موقعیّتی» و «تاریخمندِ» جهانِ فرهنگی مبتنی است. ازاینرو، بهجای آنکه در چهارچوبی «یکنواخت» و «عام»، حرکت کنیم، به «خلاءها و نیازهای کنونی» مینگریم و «کاستیها و نقصانهای هر موقعیّت» را مییابیم و آنگاه، توانِ خویش را صرفِ انجامِ این قبیل کارهای فرهنگی میکنیم.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فعالیت #هوشمندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
انتشار کتاب ” کرونا، شرور و باورهای دینی”
تالیف: دکتر رضابرنجکار
انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📢 مستند | رویای هالیوود
👈🏻 مقایسه تصویر ارائه شده از آمریکا در سینمای این کشور با واقعیت های موجود
تهیه کننده: هومن نیری
⏰ دوشنبه شب 26 آبان ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه افق سیما
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚 منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده
📌 سومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی فقه و قانونگذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا برگزار میشود.
📆 زمان: سهشنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰
🔻 لینک ورود به جلسه
🌐 https://b2n.ir/548677
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 #مفتاح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
🔸علامهطباطبایی بهطور مقبولی بین عقلانیت و معنویت جمع کرده و معتقد است هر دوی اینها در دین وجود دارد.
🔸ما بهجای اینکه از معنویت همراه با عقلانیت علامه سخن بگوییم، به سمت مباحث دیگری میرویم که چندان [بجا و] مناسب نیستند.
🔸علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم واقعا استادانه وارد مباحث جدید شد و کاری که یک فیلسوف در غرب انجام میدهد -یعنی مواجهه با مسائل جدید- را هم انجام داد و [از این جهت و] به این معنا واقعا یک فیلسوف معاصر است.
✍️نویسنده: سیدحسین امامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توحید #قرآن #ربوبیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
🔸به نظر علامهطباطبایی، دال مرکزی قرآن، توحید ربوبی است و همه آیات قرآن بهنحوی با این دال [مرکزی] ارتباط دارند.
🔸قرآن هرچند در مواردی از اقسام دیگر توحید [نیز] بحث میکند، ولی تمرکز اصلی آیات، بر توحید ربوبی است. توحید ربوبی بدین معناست که فقط خدا قابلیت پرستش دارد.
🔸در مرحله بعد ایشان توحید را نوعی پدیدارشناسی وجود آدمی دانستند، پدیدارشناسی با حیث التفاتی سروکار دارد. حیث التفاتی دو گونه است:
🔸یکی حیث التفات ذهنی که هوسرل مطرح میکند و مراد او این است که حالات ذهنی بهسمت چیزی نشانه میروند، علم معلوم میخواهد و [علم] بهسوی چیزی [یعنی به معلوم] التفات دارد.
🔸دوم، «حیث التفاتی وجودی» که هایدگر مطرح میکند. وجود آدمی حقیقتی است که بهسمت امری گرایش دارد. حیث التفاتی بدین معنا در سنت دینی ما [نیز] وجود دارد. خدا صمد است و انسان توخالی است و این وجود توخالی باید بهسمت آن وجود توپُر جهت پیدا کند.
🔸انسان باید وجودش را با چیزی پر کند. انسان باید وجودش را با خدا پر کند. این توحید است. به تبع این تمایل وجودی، ذهن انسان نیز بهسمت خداوند حرکت میکند و تمام ابعاد وجودی انسان به خدا گرایش پیدا کرده و دربرابر او سجده میکند. توحید ربوبی یکی از جهتگیریهای وجودی بهسمت خداست. انسان باید تنها به خدا امید داشته باشد یا تنها از خدا بترسد و… .
🔸همه اینها توحید وجودی هستند. قرآن تنها توحید ربوبی را در کانون توجه قرار نمیدهد، بلکه همه اقسام توحید وجودی را تبیین میکند.
✍️نویسنده: سیدحسین امامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توحید #قرآن #ربوبیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا علامهطباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل میداند؟
🔹در مردمسالاری دینی، وحی الهی و عقل معصوم بر میل و اراده مردم مسلمان حاکم است.
🔹مسلمانان اسلام را پذیرفتهاند و رای خداوند را در پیشفرض اعمال و رفتارهای خود دارند بنابراین زیربنای رای اکثریت در یک جامعه مسلمان، غیر از زیربنای رای اکثریت در یک جامعه بیدین است.
🔹 در مردمسالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایشها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم میکنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن.
✍️نویسنده: سیدسعید زاهدزاهدانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری #عقل #وحی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا علامهطباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل میداند؟
🔹در مردمسالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایشها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم میکنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن.
🔹 در یک نظام لیبرال دموکرات چنین قیدی وجود ندارد. در چنین نظامی میل مردم تابع هوا و هوس [است] و حتی اگر خیلی خوشبین باشیم و بهفرض محال، تابع عقل خودمختار خودشان است نه در چارچوب نظر شارع مقدس.
🔹این تفاوت مفهوم رای اکثریت در مردمسالاری دینی بامردم سالاری لیبرال است. در مردمسالاری دینی مردم بر اسلام توافق کردهاند و در زمینه رایشان اسلام حضور دارد.
🔹حتی در نظام جمهوریاسلامیایران، قرار دادن شوراینگهبان در قانون اساسی به همین مناسبت است که هرجا مردم میخواهند رای دهند -غیر از اقلیتهای مذهبی رسمی که روش خود را دارد- به کسانی رای دهند که از صافی [حداقلی رعایت ظواهر شریعت و] اسلامیت گذشته باشند.
🔹 در مورد معتبر شمردن رای اکثریت نمایندگان مجلس هم غیر از آنکه خودشان باید از صافی شورای نگهبان -یعنی تقید به [ظواهر و شریعت] اسلام بگذرند- مصوباتشان هم در نهایت باید به تصویب شورای نگهبان برسد تا مغایر با اسلام نباشد.
✍️نویسنده: سیدسعید زاهدزاهدانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری #عقل #وحی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری
🔸مرحوم علامه محمدتقی جعفری که آثار متعدد و محققانهاش بخشی از هویت فلسفی و فکری ایران معاصر محسوب شده است.
🔸تأملات فلسفی عمیقش در آثار بهجامانده او از یک سو و نیز نامهنگاریهایش با برجستهترین فلاسفه روزگار از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال از دیگرسو نشان از ذهنی پوینده و خلاق دارد، «حیات معقول» (از اصطلاحاتی که مرحوم علامه بسیار دوست میداشت و در اکثر بیانات و نوشتههای خود به کار میبرد) خود را بر بنیاد موشکافیهای بسیار عمیق در متن نهجالبلاغه و سپس مثنوی شریف قرار داده بود.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3076
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری
🔸برای من بهعنوان دانشجوی زیباییشناسی، کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام مرحوم علامه حلاوت دیگری دارد.
🔸تصور ابتدایی من این بود که ایشان از منظری کلامی و در حد یک موعظه از هنر و زیبایی سخن گفتهاند اما مطالعه عمیق این کتاب نشان داد حقیقتاً جناب ایشان با عمیقترین مسائل زیباییشناسی به ویژه مسائل فلسفی معاصر آشنایی کامل داشته است.
🔸بهعنوان مثال یکی از مهمترین رویکردهای هنری و زیباییشناختی در اندیشه عرفانی و دینی، تطبیق معقول بر محسوس یا ارائه امر معقول در جمال محسوس است.
🔸 مرحوم جعفری در فصلی با عنوان زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی مهمترین سوال جهان زیباییشناسی را که در سطور نخستین این کلام بدان اشاره کردیم در سه نظریه مورد تحلیل و بسطی موشکافانه قرار میدهد. وی این سه نظریه را چنین باز میگوید:
🔸نظریه یکم: زیبایی عبارت است از یک نمود عینی که مورد پسند ذهن و خوشایند باشد و ذهن آدمی هیچ نقشی جز منعکس ساختن آن ندارد.
🔸نظریه دوم: زیبایی عبارت است از درک و دریافت ذهنی از پدیدههای عینی که اگر آدمی از چنین ذهنی برخوردار نباشد زیبایی هم وجود ندارد.
🔸نظریه سوم: دو قطبی بودن زیبایی است که زیبایی را پدیدهای وابسته به دو قطب درونذات و برونذات میداند .
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3076
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟
🔹محمد زارعشیرینکندی،پژوهشگر فلسفه
علامه از نسل بزرگوار آن دسته از متفکران عالم تشیع است که اصول دین را به نحو عقلانی تفسیر میکردند اما گاهی این عقلانیت را با مبادی و مبانی فلسفه یونان خلط میکردند.
🔹در این باره جمود و تحجر و خشکاندیشی گروهها و افراد مختلف بیتاثیر نبود. در هر صورت، فلسفه علامه بهنحوی از انحا در فلسفه یونان ریشه دارد ولی این متافیزیک، به تعبیر متفکری، هرچند بنیاداندیش است اما هنوز خودبنیاداندیش نیست.
🔹احتمالا به همین سبب علامه هنوز در چارچوب سلطه فلسفه ملاصدرا میاندیشد. علامه از سلسله شریف و پاک و متدین آن گروه از عالمان دینی است که اگر واقعا به این نتیجه میرسید که فلسفه مطمح نظرش با دین نمیسازد و با آن تعارض دارد بیتردید فلسفه را به نفع دین کنار مینهاد و گذشت از فلسفه را طرح میکرد.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟
🔹فلسفه ملاصدرا و علامه هنوز خودبنیاد نیست اما مبری از بذرهای متافیزیک یونان هم نیست. ملاصدرا و علامه نه میتوانستند به کلی از فلسفه دست بردارند و نه میتوانستند دین را تماما تحت مهار و استیلای فلسفه قرار دهند.
🔹آن دو، درحقیقت، فلسفه مطمح نظرشان را مزاحم دین بهشمار نمیآوردند. زیرا اگر کمترین تردیدی در یاری رساندن فلسفه به دین پیدا میکردند فلسفه را رها میکردند.
🔹در نظر آن دو، فلسفه خواهر و یاور دین بود و به همین دلیل، هرگز طرح گذشت از فلسفه به فکرشان خطور نمیکرد. درمجموع، باید گفت که فلسفه هر دو بزرگ، در متن دوره تاریخ اخیر ما نبوده و به دور از جریانهای غالب تاریخی اخیر واقع شده است.
🔹فلسفه صدرایی منشأ و مبدا تاریخ جدید ما قرار نگرفت و علیالظاهر نمیتوانسته است که قرار بگیرد. این فلسفه فاقد وجوهی از تاریخمندی و زمانمندی است. از همینرو، از آغاز پیداییاش تاکنون، بیرون از تاریخ انضمامی ما زیسته و منشأ اثری در وضع کنونی و فعلیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ما چندان نبوده است.
🔹زیرا اساسا «صورت نوعی» تاریخ دوره اسلامی ما وحی قرآنی بوده نه فلسفه و مابعدالطبیعه یونانی. فلسفه حتی در عصر معروف به «عصر زرین» یا «رنسانس» یا «اومانیسم» اسلامی نیز صورت نوعی نبوده است و همواره تحتالشعاع دیانت، موجودیت داشته است. به همین سبب، کسانی مانند ملاصدرا و علامه، فلسفه را خطری برای دیانت تلقی نمیکردهاند.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
.
💠 همایش بزرگ
" کرونا و نظم نوین جهانی"
🔻 سرفصل ها :
🔸پشت پرده ی بزرگ نمایی کرونا
🔸نقش سازمان های صهیونیستی در ایجاد نظم جدید جهان
👤 سخنرانان:
حجت الاسلام استاد مهدوی ارفع
استاد نادر طالب زاده
دکتر طریقت منفرد
⏱زمان: جمعه ٣٠ آبان ماه بعدازنماز عشاء
🚪مکان: شهر مقدس قم
ثبت نام جهت دریافت آدرس: 09045358308
#کروناهراسی
#نشرحداکثری
.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
آیا دینداری عقلانیست؟.mp3
16.07M
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود)
🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅اختصاصی
📱# لایو
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
مدیر گروه علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
➕موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
▫️سایت اندیشه و آگاهی فکرت
⬅️پنج شنیه 29آبان ساعت 10 صبح
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس پیج؛
📱@fekratnet
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در خدمت و خیانت عامه پسندها
🔸برای تعریف ادبیات عامهپسند هر کس تعریفی دارد و اما شاید سادهترین تعریف همین باشد که ادبیات عامهپسند یا ادبیات مردمپسند یا ادبیات عامه یا ادبیات عوامانه یا ادبیات تودهپسند یا ادبیات همهخوان بخشی از فرهنگ عامه و گونهای از ادبیات است که مخاطبانش توده مردم هستند و بر پایه ذوق و سلیقه و علاقه آنان پدید میآید.
🔸 هدف اصلی این نوع ادبیات سرگرم کردن خواننده است و از همین رو در پدیدآوردن آنها موازین هنری و خلاقیت ادبی نقش ندارد.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادبیات #خدمت #خیانت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در خدمت و خیانت عامه پسندها
🔸برخی تعریف دیگری از عامهپسند دارند که شاید بهترینش را کاوه میرعباسی، مترجم در گفتوگو با ماهنامه تجربه میگوید: «باید تفاوت قائل شوم بین عامهپسند و عوامپسند، زیرا آنچه معمولا عامهپسند نامیده میشود درحقیقت عوامپسند است و بر مفهومی منفی دلالت دارد، یعنی رمانی نگاشته شده برای مخاطبینی با سطح فهم نازل، انباشته از کلیشهها، بیبهره از بداعت و خلاقیت، که درکش نیاز به تفکر چندان و دانش خاصی ندارد.
🔸در مقابل، عامهپسند بهمعنی اثری است که میتواند در جذب مخاطب عام و خواص موفق باشد و با طیف گستردهای از خوانندگان- اعم از کمدانش یا فرهیخته- ارتباط برقرار کند و مطلوب طبع و مورد پسندشان واقع شود؛ مثلا بسیاری از آثار داستایفسکی و گارسیا مارکز در زمره ادبیات عامهپسند (در مفهوم مثبت آن و نه مفهوم رایجش) میگنجند.
🔸 در این میان با پدیده بستسلر (یا پرفروش) هم مواجهیم که در پارهای موارد با رمان عوامپسند و رمان عامهپسند همپوشانی پیدا میکند. زیرا باید توجه داشت هر اثری که با نیت عوامپسندی یا عامهپسندی نگاشته میشود الزاما به مقصودش نمیرسد و در جلب مخاطب هدفش موفق نیست.
🔸چه بسیارند رمانهای عوامپسندی که موردپسند عوام قرار نگرفتهاند و فروش بسیار نازلی داشتهاند. متقابلا هر اثر پرفروش هم ضرورتا کمارزش و کلیشهای نیست.»
🔸او در صحبتهایش به نویسندگان این حوزه هم اشاره میکند و میگوید: «نکته دیگری هم که جا دارد به آن اشاره شود در ارتباط با نویسنده (پدیدآورنده) اثر عوامپسند است، که ممکن است سطح فهم و دانش خود نویسنده (پدیدآورنده) هم نازل باشد یا آنکه، علیرغم برخورداری از پسند و دانش بالا، سطح اثر را در حد مخاطب مفروضش تنزل داده باشد.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ادبیات #خدمت #خیانت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3096
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻با شعارهای دینی علیه شعائر دینی
🔹پس از ارتحال رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) جامعه اسلامی شاهد حوادثی بود که عموما تحت عنوان دین و شعارهای دینی بروز میکردند.
🔹جریان نفاق و تظاهر به دینداری و دینمداری از همان زمان ایشان به جهت مصلحتاندیشیهای شخصی و متعصبانه در میان امت اسلامی نفوذ کرده و ضربات زیادی هم وارد ساخت که البته با نزول وحی و افشای توطئه آنان توسط پیامبر اسلام خنثی میشد.
🔹ما برخی دیگر از اقدامات خیانتکارانه و غرضورزانه گروهی که در میان امت اسلامی با داعیه دین و ظاهرسازی دینی باعث خسارتهای جبرانناپذیری در بدنه جامعه دینی شد که تا زمان حاضر هم ترمیم نیافته و همواره سدّ بزرگی در مسیر اسلام ناب و تمدن اسلامی قرار گرفته است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دین #اسلام #شعائر_دینی #رسول_الله (ص)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3100
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net