✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻وبر و اقتصاد غرب
🔸وبر ساختاری بسیار محکمتر و قویتری از آدام اسمیت در اقتصاد دارد؛ چون سطح تحلیلش را روی کنش اقتصادی میآورد به جای اینکه مثلاً روی بازار ببرد.
🔸وبر به شدت فردگرا است و در حوزه کنش اقتصادی صحبت میکند.
🔸 اگرچه وبر آدمی فردگرا است اما ساختار اجتماعی که میچیند از ساختار اجتماعی که خود اجتماعگراها میچینند، خیلی محکمتر و قویتر میباشد.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #وبر #آدام_اسمیت #اقتصاد_غرب #تحلیل_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻وبر و اقتصاد غرب
🔸وبر هنگامی که میخواهد روی کنش بحث کند و قصد دارد به زبان قلم بیاورد که چگونه آدمها در تحول جامعه صنعتی به جامعه مدرن، تحت تأثیر روح سرمایهداری قرار میگیرند و شیفته جامعه بازار میشوند.
🔸وبر این گونه بیان میکند: من بررسی کردم، در خیلی از کشورها مردم هنوز شیفتهی بازار نشدهاند؛ آدمهای پرتلاش و اهل کار در کشورهای دیگر وجود دارد.
🔸 وبر در نخستین بررسی خود به سراغ هندوها و آئینهای چینی میرود و میگوید: اینها دینشان در ذهنشان به آنها دیکته میکند که اینچنین (شیفته بازار) نباشید.
🔸در آئین هندو یک اشرافزاده هیچ وقت حق ندارد کار کند، برای او زشت است. یا در دینهای عرفانی شرقی اینطور است که اگر کسی کار کند، میگویند آدم دنیاگرایی است.
🔸وبر در ادامه بررسیهای خود میگوید: در نظام سرمایهداری اگر یک نفر پر تلاش باشد، حتی دینداری او نیز بهتر است. این دیدگاه ریشه در مکتب کالوینیسم مسیحی دارد.
🔸کالوینیسم مسیحی معتقد بودند که هرکسی وضع مالی بهتری داشته باشد، آخرت او نیز خوب رقم خواهد خورد. یعنی اگر اینجا سعادتمند و پولدار باشد، آخرت هم در رفاه کامل به سر میبرد.
🎤گفت وگو با: دکتر سیدعلی سبحانی ثابت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #وبر #آدام_اسمیت #اقتصاد_غرب #تحلیل_اقتصادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2075
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻باید «نظامِ ممیزی عدالت» را در همه نهادها برقرار کنیم
🔹قاعدهی اول در عدالت اقتصادی «حق برخورداریِ برابر از امکانات و ثروتهای عمومی و خدادادی» است.
🔹یعنی اصل مهم این است که همهی ثروتها برای همهی مردم است.
🔹در این زمینه دولت وظیفهی «ایجاد فرصتهای برابر» و «رفع تبعیض و انحصار» را دارد که همهی افراد بتوانند در شرایط یکسان اقدام کنند و به بخشی از مالکیت خصوصی دست پیدا کنند و بتوانند تصرف در این مواردی که در اختیارشان گذاشته شده را داشته باشند.
✍️نویسنده: دکتر حسین عیوضلو
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #تبعیض #وظیفه #دولت #نظام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2250
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻باید «نظامِ ممیزی عدالت» را در همه نهادها برقرار کنیم
🔹قاعدهی دوم در عدالت اقتصادی این است که وقتی «شرایط یکسان، فرصتهای برابر و موازین قانونی یکسان» برای همه ایجاد شد .
🔹حالا در این شرایط دیگر هر کس بیاید تلاش و فعالیتی انجام بدهد، نتیجهی تلاشش باید به خود او برگردد.
🔹اینجا دیگر عدالت به معنی سهمبری بر اساس میزان مشارکت در تولید است.
🔹قاعدهی سوم این است که این اموال و منابعی که خداوند در اختیار ما قرار داده به نحو مناسب بهرهبرداری شود، به نحو قوامانه.
🔹 در آیهی قرآن اشاره کرده که «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا». اموالی که خدا این اموال را باعث قوام و برپایی ما قرار داده نباید سفیهانه استفاده شود یا در اختیار سفیهان نباید گذاشته شود.
🔹 در اینجا افراد و حکومت و دولت که تصدی اموال و منابع عمومی و انفال را دارد لازم است که پاسخگو باشند که چگونه از این اموال و منابع بهرهبرداری کردهاند.
✍️نویسنده: دکتر حسین عیوضلو
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت #تبعیض #وظیفه #دولت #نظام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2250
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قرائتهای مدرن عاشورا
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه میدهد .
🔸افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر میکشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام حمید پارسانیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2245
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قرائتهای مدرن عاشورا
🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستینبار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند .
🔸بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود .
🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را بهدنبال آورده و میآورد.
🔸این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند .
🔸ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
🔸در این نگاه همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود بهعنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد،
🔸بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
🔸انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد.
🔸چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است .
✍️نویسنده: حجتالاسلام حمید پارسانیا
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #اسلام #معنویت #کربلا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2245
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنتهای اجتماعی قرآن
🔹حاکمیت سنتهای حتمی و تبدیلناپذیر الهی بر جهان خلقت و تاریخ حیات بشر امر مهم و اعتقاد بصیرت آفرینی است .
🔹 مبتنی بر آن میتوان با شناخت این سنتها و قواعد و روشنگری در خصوص آنها، هر جامعهای را از انحطاط و درافتادن به وادی هلاکت، رهایی بخشید و جوامع بشری را به سمت رشد و سعادت رهنمون شد.
✍️نویسنده: احمد ربیعیفر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #انقلاب #سنت #بصیرت #روشنگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2254
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻انقلاب امام حسین(ع) از منظر سنتهای اجتماعی قرآن
🔹هدف اصلی تحقیق و تألیف این اثر در پیشگفتار کتاب اینگونه آمده است:
🔹«هدف اصلی این کتاب آن است که قیام سیدالشهداء (علیه السلام)را از دیدگاه فلسفه تاریخ و سنتهای اجتماعی قرآن کریم بررسی کند. انسان وقتی بر سنتهای اجتماعی قرآن مسلط شد، میتواند با گامهای استوار خود، جامعه اطراف خود را در مسیر ولی الله و رهبر الهی قرار دهد».
🔹کتاب مذکور را در نگاهی کلی میتوان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش نخست کتاب، در خصوص فلسفه تاریخ و قواعد حاکم بر آن تحقیقات و مباحث ارزندهای را ارائه کرده و به مطالعه و تبیین سنتهای اجتماعی قرآن کریم پرداخته است.
🔹پس از بیان قواعد فلسفه تاریخ و احاطه مخاطب به سنتها و قواعد حاکمِ الهی بر حیات بشر، تاریخِ عاشورا از ابتدای بعثت پیامبر(ص) تا حوادث پس از عاشورای حسینی در قالب این قواعد و سنتها به شکلی عالمانه، دقیق و جذاب، بیان شده است.
✍️نویسنده: احمد ربیعیفر
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسین #عاشورا #انقلاب #سنت #بصیرت #روشنگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2254
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تفنگَ انگلیسی
🔸هرات تنها بخشی از وطن نبود که به علت زیادهخواهی و استعمار انگلستان از ایران جدا شد.
🔸بحرین نیز جزء لاینفکی از ایران بود که حتی پیش از اسلام نیز به ایران تعلق داشت.
🔸جزء لاینفکی که در آبان سال ۱۳۳۶ با تقسیم کشور به ۱۴ استان بهعنوان استان چهاردهم نامگذاری شد و دو کرسی از نمایندگان مجلس شورای ملی نیز به بحرین تعلق داشت.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#استعمار #مجلس #ایران #سیاست #انگلیس
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2270
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻تفنگَ انگلیسی
🔸در سال ۱۳۴۶ انگلستان که پس از ۱۵۰ سال حضور استعماری در خلیجفارس عزم خروج کرده بود .
🔸انگلیس برای اینکه منافع استعماری خود را از دست ندهد طرح تشکیل اتحادیهای متشکل از قطر، بحرین و اماراتمتحده عربی را ارائه کرد.
🔸طرح تشکیل فدراسیون عربی در خلیجفارس با حضور بحرین در ابتدا با واکنش تند ایران مواجه شد.
🔸اعتراضات خیلی زود در برابر خواست انگلستان رنگ باخت و محمدرضا پهلوی در گفتوگو با روزنامه انگلیسی «گاردین» به صراحت گفت: «بحرین با توجه به اینکه ذخایر مروارید در سواحل آن به پایان رسیده است، از نظر ایران اهمیتی ندارد!»
🔸دنیس رایت، سفیر اسبق انگلستان در ایران طی گزارش تلگرافی شماره ۵۹۲، در تاریخ دوم آوریل ۱۹۶۸، به دولت متبوعش صریحا اعلام کرده بود که «شاه، تمایلی به استفاده از نیروی نظامی برای «اشغال بحرین» ندارد، ولی به ملاحظه افکار عمومی مردم ایران نمیتواند از «ادعای مالکیت بحرین» بدون دستیابی به امتیاز دیگری دست بردارد.»
🔸براین اساس تاکیدات بر بیاهمیتی بحرین و تبلیغ بر اختلافات قومیتی آغاز میشود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
# استعمار #مجلس #ایران #سیاست #انگلیس
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2270
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹 بهترین روش برای نقل قول از دیگران در هنگام روضه، آن است که از عباراتی مانند:
🔹«روایت شده» یا «گفته شده» و یا «آوردهاند که …» استفاده کنیم
🔹تا زمانی که در مورد نویسنده کتاب یا مطالب منسوب به وی یقین نداریم، از ذکر نام مؤلفان و کتابها خودداری کنیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بایدها و نبایدهای سخنرانی در ماه محرّم از زبان شهید صدر ثانی
🔹سخنران از ذکر مسائل نظری و تاریخی که ممکن است در ذهن مخاطب شبهات اعتقادی پدید آورد، اجتناب کند.
🔹شبهههایی که چه بسا سخنران از پاسخ دادن و رفع آنها ناتوان باشد یا اصلاً به آن توجه نکند. سخنران باید آنچه را میگوید، با دقت و صلابت انتخاب کند، که در غیر این صورت در برابر گفته خویش مسول است و دانسته یا نادانسته به حرام دچار میشود.
🔹باید توجه داشت، فرقی ندارد که این قبیل مسائل مربوط به وقایع کربلا باشد یا نباشد، یا به نظر خود آنان قطعی و مسلّم باشد یا نباشد.
🔹همچنین سخنران تا جایی که ممکن است، از پرداختن به علل و اسباب حوادث از منظر فلسفی و دلیلتراشی برای حوادث خودداری کند و تا زمانی که شخصاً صلاحیت این کار را پیدا نکرده، از بیان علت و سبب وقایع اجتناب نماید و آن را به اهلش واگذارد که خیر دنیا و آخرت در همین است .
🔹این بهتر است از آنکه به امری بپردازد که از عهده و توانش خارج است و برای شنوندگان نیز سنگین و طاقتفرساست .
🔹ممکن است شبهههایی در ذهنشان پدید آورد که سخنران توان پاسخگویی و ردّ آن شبهات را ندارد و ناخواسته مرتکب عمل حرام گردد.
🔹پس نه فقط درباره کربلا و نهضت امام حسین (ع)، بلکه در کلیه مسائل دینی و عقیدتی باید به این اصل توجه شود و هیچکس نباید به فلسفه و ذکر دلیل و حکمت امور بپردازد، مگر آنکه صلاحیت و زمینه این کار را در خود ایجاد کرده باشد .
🔹 در غیر این صورت باید امور را به خداوند متعال ارجاع دهد. چنانکه قرآن کریم میفرماید: «والراسخون فی العلم یقولون آمنّا به کلٌ من عند ربنا» (و ثابتقدمان در دانش میگویند: به آن ایمان آوردیم که همه از جانب پروردگار ماست. آلعمران / ۷).
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#شهید_صدر #محرم #سخنرانی #روضه
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2263
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸تصوفبازی کارگردان و مضمون مارکسیستی سخن علی که «برای کار، کار میکند.»
🔸در عین حال برای صاحبان سرمایه در شمال کشور برجسازی میکند و به ذن گرایش دارد، بسیار اعوجاج دارد.
🔸شاید بخشی از جنون هامون به این خاطر است که مریدی موزائیکی انتخاب کرده است که تکلیفش با خودش هم معلوم نیست.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋 #یادداشت
🔻بیعشقی شبهدیالکتیکی و کییرکهگور پلاستیکی
🔸کارگردان با نمایش نام کتاب «ترس و لرز» کییرکهگور و تکرار مطالبی از او، ارجاع مستقیم خود به این فیلسوف و عارف دانمارکی را نشان میدهد.
🔸 از دیالوگها و مونولوگهای هامون متوجه میشویم که از نظر یونانیان، ایمان جنون الهی است و حضرت ابراهیم(ع) نیز پدر ایمان شناخته میشود.
🔸 با این که در این فیلم روی نام ابراهیم و کنش سر بریدن اسماعیل (به روایت کتاب مقدس، اسحاق) تمرکز میشود اما رقابت سه شخصیت پیدا و پنهان این فیلم را نباید نادیده گرفت: ابراهیم، سقراط و عیسی.
🔸برای کییرکهگور هرکدام از این سه شخصیت واجد معنایی خاص هستند و عشق و ایمان و عقل میانه این سه نفر موقعیتیابی میشود.
🔸برای فهم شکست کارگردان، میتوان به کارهای دیوید لینچ اشاره کرد که بدون آنکه فروید و لکان خوانده باشد، ناخودآگاه را به پرده سینما میآورد درحالی که داریوش مهرجویی تصاویری از کتابهای کییرکهگور را روی پرده سینما نشان داد.
🔸دیوید لینچ گفته بود که تنها تجربیات شخصی و زندگی روزمرهاش را ساخته است، اما کارگردان هامون، یک اثر تصنعی و ساختگی را سرهمبندی کرده است.
✍️نویسنده: داوود طالقانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#دیالکتیک #عشق #مارکسیست #تصوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2266
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فکرت محلی برای اندیشیدن
🔰نگاهی عمیق به:
🔹فرهنگ و هنر
🔹اقتصاد و اجتماع
🔹سبکزندگی
🔹تاریخ و فلسفه
📎کلیپ، موشنگرافی، مستند، پادکست، کتاب،عکسنوشته، گفتگو، یادداشت، تحلیل، درسگفتار و...
✅حتما ما را دنبال کنید.
📌 کانال #فکرت؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸درباره کتاب «فتح خون» آوینی قبل از طرح مساله اصلی باز باید این نکته را پیش کشید که درک دشواریهای تاریخ برای شهید آوینی ملازم با پرسشگری اوست.
🔸نویسنده گاهی سوالاتی از تاریخ مطرح میکند، مثلا از شخصیتهای تاریخی. عبداللهبن زبیر که بود؟
🔸 یا مردانی چون «حبیببن مظاهر» و «مسلمبن عوسجه» که در کوفه نیز مسلم را همراهی میکردند، چه شد که چون مسلمبن عقیل از مسجد بیرون آمد، هیچکس با او نبود؟
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚#کتاب
🔻قافله عشق در سفر تاریخ
🔸در کتاب «فتح خون» بهنظر میرسد طرح کلی عالم درنظر آوینی بایستی کاملتر شود تا پاسخها نیز کاملتر شوند.
🔸 گاه آوینی صادقانه پرسشی بیپاسخ مطرح میکند. اینجاست که سوال مهم دیگری -که ممکن است برای عدهای چندان مهم نبوده یا حتی آزارشان دهد- پیش میآید که امام(ع) بعد از گفتوگو با حر راه مراجعت در پیش گرفت، این سخن در بسیاری از تواریخ آمده است، اما بهراستی آیا امام قصد مراجعت داشتهاند؟
🔸پاسخی داده نمیشود و پرسش از تاریخ در جان پرسشگر سید باقی میماند تا شاید عنایتی ببیند.
🔸پرسش هم نشانه جهل است و هم نشان جستوجوگری. آوینی هنوز به همه وجوه آگاه نبود، ولی عطش او برای فهمیدن جذاب و راهگشاست.
🔸بههرحال راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان میکند که موضع خود را نسبتبه عاشورا و جایگاه خود را نسبتبه طرح کلی عالم روشن کند و از فلکزدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.
🔸کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقالهای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامیرسد» آورده است.
🔸برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده میشود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم.
✍️نویسنده: رضا کریمی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فتح_خون #تاریخ #کتاب #آوینی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2274
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی
🔹یکی از این وقایع عجیب کثرت جمعیتی است که نیازمند موشکافی و توضیح است؛ زیرا به لحاظ تاریخی ما نظیر این جمعیت را نداریم.
🔹مهمتر از آن، اینکه صرف یک تجمع نیست، بلکه یک حرکت در قالب تظاهرات و راهپیمایی است و نکته اساسیتر شور و فضایی که بر این رخداد حاکم است با بقیه اجتماعات متفاوت است.
🔹البته مهمتر از این قضیه و تمام جنبههایی که ما را تحت تأثیر قرار داده تجربههای عجیب و غریبی است که در جریان این حادثه رخ میدهد و مهمترینش که تعبیر یک جهان دیگر در موردش مصداق دارد.
✍️نویسنده: حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین #امام_حسین(ع) #پیاده_روی #راهپیمایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2280
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فهم اربعین در چارچوب مفهوم اجتماعی
🔹البته میتوان تعبیر اخلاقی را برای این فضا به کار برد، ولی به همان معنایی که «اوتو» و دیگران در بحث قدس و قدسیت گفتند، اینجا چیزی فراتر از مسئله اخلاق ظاهر شده است.
🔹در تعاملات بین انسانها و شور و اشتیاق وصف ناپذیری که در خدمت کردن به مردم و دیگران در آنها دیده میشود جنس متعالیتری از اخلاق به چشم میخورد.
🔹این جنبه اساسی این مسئله است که حتی ما در مراسم حج هم نمیبینیم.
🔹البته انسانها در مراسم حج، کم و بیش تجربههای مشابه این را داشته و دارند؛ تجربهای نه لزوماً اخلاقی ولی از جنس فرا اخلاقی که قدسی است، ولی ویژگی منحصربهفرد حج نیست؛ یعنی یک نفر میتواند به حج برود و در حج درگیر شود، ولی این تجربه را نداشته باشد.
🔹بعضی از افرادی که به حج میروند چهرههای بدی از حج در ذهنشان میماند. مثلاً اگر شما در مشاطه یا منا تردد کنید، میبینید جاهایی که سرها را میتراشند، به لحاظ فیزیکی محیطی آلوده و به یک معنا اشمئزازآور است، یعنی اگر آدم در فضای معنوی خودش قرار نگیرد و این محیط را ببیند، تجربه خوبی برایش نخواهد بود.
🔹ولی در مورد اربعین اینگونه نیست و آن چیزی که همه را نسبت به این حادثه حساس کرده بعد اخلاقی یا، به تعبیر درستتر، بُعد معنوی آن است.
🔹اگر مردم عراق چنین حسی را به هر دلیلی پیدا نمیکردند و مداخله نمیکردند، شاید ما این قابلیتهای عجیبی را که به این حادثه نسبت میدهیم نسبت نمیدادیم.
🔹بنابراین، اینکه ما یک ظرفیت تمدنی فوقالعاده در این حادثه میبینیم به همین دلیل است.
✍️نویسنده: حسین کچویان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین #امام_حسین(ع) #پیاده_روی #راهپیمایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2280
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در روزگار ذاتفروشی
🔸آدرنو و هورکهایمر در کتاب «دیالکتیک روشنگری» در مباحث خود و با تاکید بر «مصرف» بیشترین نزدیکی را به مفهوم ابتذال داشتهاند.
🔸هرچند بهطور تفصیلی و مستقیم درباره این واژه بحث نکردهاند.
🔸البته آدرنو بعدها در یکی از مقالات خود درباره صنعت فرهنگسازی توضیحات بیشتری داد و با طرح «هنر متعالی» و «هنر پست» صنعت فرهنگسازی را مسئول اصلی درآمیختن این دو هنر قلمداد کرد.
🔸در این نگاه مخاطبان هنر صرفا مشتریانی محسوب میشوند که برای تولیدات هنری سودآوری دارند.
✍️نویسنده: علی کاکادزفولی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابتذال #هنر #فرهنگ #دیالکتیک
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2277
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در روزگار ذاتفروشی
🔸مواجهه بنیامین البته با آدرنو متفاوت بود.
🔸او بهجای اینکه بر دستهبندی انواع هنر تمرکز کند، به زمینههایی که باعث شکلگیری درک از اثر هنری میشوند، پرداخت و سعی کرد شیوه مواجهه جامعه با اثر هنری و درک از آن را با توجه به بسترهای زمانی و مکانی توضیح دهد.
🔸 دیدگاههای آدرنو و بنیامین متقابل نیستند، بلکه یکدیگر را کامل میکنند؛ آدرنو بیشتر به خود هنر توجه دارد و بنیامین به جامعهای که هنر به آن عرضه میشود و نقطهاشتراک هردو نیز تغییر و تحولات جدید سرمایهسالار و فنمحور است که به تولید مکانیکی هنر و تکثیر مسطح آن میانجامد.
🔸کسان دیگری نظیر گیدبور، ژان بودریار، دیک هبدیج، دیوید هاروی و پییر بوردیو نیز با تاکید بر مقوله مصرف مباحثی را ارائه دادهاند که به فهم چگونگی شکلگیری ابتذال در جوامع متاخر و تکمیل این مبحث کمک میکند.
🔸بهطور خلاصه میتوان گفت که تغییر و تحولات برخاسته از صنعتی شدن، مسیرهای دیگری را به روی عرصههای مختلف گشوده که این مسیر، متفاوت از گذشته تاریخی آن است.
🔸به بیان سادهتر، صنعتی شدن و پیوستهای اجتماعی آن، شیوههایی را پیش روی انسان کنونی میگذارد که تا قبل از مدرن شدن جوامع وجود نداشته و پس از آن ایجاد شده است.
🔸این اتفاق ممکن است در دو حالت رخ دهد؛ یا اینکه مرجع امر مبتذل، آن را به جامعه عرضه کند و جامعه پذیرای آن باشد یا اینکه جامعه امر مبتذل را طلب کند و بنا به این نیاز، مراجعی برای امر مبتذل به وجود آیند.
🔸ابتذال در حالت اول را میتوان بهمثابه «امکان» و در حالت دوم بهمثابه یک «الزام» بهحساب آورد که این دو عنوان، هردو در نسبت با مرجع امر مبتذل سنجیده شدهاند. در ادامه درباره مرجع امر مبتذل بحث خواهد شد.
✍️نویسنده: علی کاکادزفولی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابتذال #هنر #فرهنگ #دیالکتیک
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2277
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
«جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟.pdf
226.5K
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
متن کامل در فایل بالا pdf👆👆 و یا لینک http://tabnak.ir/004CR1
@howzavian
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🌍 «جهان مصالحهها» یا «منازعات پلتفرمی»؟
✍️ دکتر عبدالحسین کلانتری
🔸سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی در مقالهای در پاسخ به دکتر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نوشت:
🔸فضای مجازی در کشور ما رشد چشمگیری پیدا کرده است. ما به فضای مجازی پرتاب شدهایم و در حالتی که هنوز ذهنیت ما با انگارهای آن سنخیت پیدا نکرده، تعینات خود را تحمیل کرده و تمامی شئون ما را دستخوش دگرگونی ساخته است.
🔸اگر چه تحلیلهای روان و ساده سازانه جناب دکتر ناظمی، آموزنده است، اما نمیتوان از سویهها و پیامدهای خواسته یا ناخواسته این ادبیات، نظیر اغتشاشات و عدم دقتهای مفهومی و شاید به تعبیری بدبینانهتر مغالطات و سفسطههای نهفته در آن چشم پوشید.
@howzavian
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟
🔹تامس هابز هم معتقد است که همگان افرادی منفعتطلبند که میخواهند قدرت و رضایت خود را افزایش دهند .
🔹از اینرو همزمان با تلاش برای چیرگی بر طبیعت(و نیل به بهشت زمینی)، افراد بهدنبال چیرگی بر یکدیگر نیز هستند، بنابراین وضع طبیعی وضع جنگ دائمی همه با همه است.
🔹خوشبختانه او به راه برونرفت از این وضع توجه دارد و تاکید میکند که با «بهکارگیری عقل» بر جنگ همه با همه -که مشخصه زندگی در وضع طبیعی است- میتوان فائق آمد.
✍️نویسنده: محمدحسین نظری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آزادی #عقل #مدرن #قدرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2283
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آزادی عقل مدرن یا آزادی از عقل مدرن؟
🔹در نگاه هابز رستگاری زمینی تنها از راه صلح میسر است.
🔹چه یک سائقه طبیعی است که انسان را به صیانت از نفس وامیدارد اما نیل به این مقصود بنیادین زمانی ممکن میشود که «افراد در رابطه با دیگران به میزانی از آزادی قناعت کنند که مایلند دیگران در رابطه با او داشته باشند.»
🔹در نظر او صلح و آرامش برای رستگاری زمینی آنچنان حیاتی است که بهمنظور حفظ آن، اعمال مجازات هم مجاز شمرده میشود.
🔹پس حسب عقل مدرن هم که باشد، گرچه آزادی مهم است اما تنها چیز مهم، آزادی نیست و اول عقل مدرن است و سپس آزادی.
🔹 این آزادی اگر به پنجهکشیدن بر چهره دیگران بدل شود و در کار آزردن دیگران باشد، چه بهلحاظ ارزشی و چه بهلحاظ وقوعی، موریانهای است که پایههای هویت مدرن را میخورد و شالوده جامعه مدرن را از هم میپاشد، چه ذات انسان خیر باشد، چه ذات او شر تلقی شود.
✍️نویسنده: محمدحسین نظری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#آزادی #عقل #مدرن #قدرت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2283
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net