eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📋#یادداشت 🔻اسطوره جلال آل‌‌احمد 🔸جلال آل‌احمد در داستان‌نویسی سبک‌های جدیدی را ابداع و ارائه کرد که هم دوره‌ای‌ها و پیش از خود او در آن زمینه‌ها اثری ارائه نکرده بودند . 🔸نگاهی اجمالی بر فهرست آثار داستانی‌اش و استمرار چاپ‌های کتاب‌هایش تاکنون گواهی در این مورد است. ✍️نویسنده: مجتبی حبیبی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2303 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋#یادداشت 🔻توحید عاشورایی 🔹معنویت عاشورایی بن‌مایه معرفت به «خدا» از رهگذر اطاعت از «امام» دارد. 🔹همان‌طور که امام‌حسین علیه‌السلام فرمود: «ای مردم! همانا خدای بزرگ بندگان را نیافریده مگر برای آنکه او را بشناسند، وقتی او را شناختند او را پرستش خواهند کرد، هنگامی که او را پرستش کردند از بندگی غیر او بی‌نیاز می‌شوند.»‌ 🔹 مردی گفت: «ای فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدایت باد، شناخت خدا چیست؟» 🔹 فرمود: «عبارتست از شناخت مردمِ هر زمان امام‌شان را، آن امامی که اطاعت او بر آنها واجب است.» ✍️نویسنده: محمدجواد رودگر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2299 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻توحید عاشورایی 🔹معرفه‌الله در ظل و ذیل معرفت به امام -که انسان کامل و خلیفه‌الله و آئینه‌دار جمال و جلال الهی است- ممکن خواهد بود و حسین‌بن علی(ع) در حقیقت پیوند وجودی «خدا» و «امام» را برای سالکان کوی معنویت صائب و صادق، روشن ساخته‌ است و روح حاکم بر این سخن سدید این است که سلوک الی‌الله منهای «امام» امکان‌ناپذیر است. 🔹چنانکه امام در آغاز قیام خویش فرمود: «من کان باذلا فینا مهجته و موطنا على لقاء‌الله نفسه فلیرحل‏ معنا.» (مجلسی، ۱۴۰۳، ج۴۴، ص۳۶۶.) 🔹 در همین فراز کوتاه، چهار شرط همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است. 🔹در معنویت عاشورایی حب به خدا و عشق الهی حاکمیت دارد، انسان معنوی در معنویت عاشورایی به‌تدریج به «حرکت حبی» برگرد امام خویش و نوشیدن شراب‌طهور شهادت نائل می‌شود. در این معنویت حبی غیرخدا رخت برمی‌بندد و دل -که عرش خداست- محل تجلی جمال و جلال الهی می‌شود. ✍️نویسنده: محمدجواد رودگر •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2299 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋#یادداشت 🔻«جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی» 🔸پلتفرم‌ها فرهنگ و جامعه را دگرگون کرده‌اند (Jos van Dijck، ۲۰۱۸)، پلتفرم‌ها اقتصاد را دگرگون کرده‌اند (Marc Steinberg2019) 🔸پلتفرم‌ها آموزش را دگرگون کرده‌ و پلتفرم‌ها حتی ماهیت سرمایه‌داری را نیز تغییر داده‌اند (Nick Srnicek, 2018) 🔸به تعبیر برخی منجر به انقلاب پلتفرمی شده‌اند.(Geoffrey G. Parker and others, 2017) 🔸بی‌جهت نیست که پلتفرم‌ها تبدیل به یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت سایبری شده‌ است. ✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین کلانتری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2307 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻«جهان مصالحه‌ها» یا «منازعات پلتفرمی» 🔸یکی از اشکالاتی که دوگانه «محتوا/ پلتفرم» دارد و ناشی از تسری همان دوگانه کلاسیک در فضای جدید است، نادیده انگاشتن حوزه خدمات است. 🔸درهم‌تنیدگی محتوا و خدمات چنان زیاد است که در برخی موارد به سختی می‌توان میان آن‌ها تمایزی برقرار کرد و به همین علت عموماً آن‌ها کنار هم به عنوان خروجی پلتفرم‌ها دیده می‌شوند؛ لذا پلتفرم‌ها فقط محتوا را متعین و متأثر نمی‌كنند که تأثیرات بسیار مهم‌تری بر لایه خدمات نیز دارند. 🔸 حتی پلتفرم‌هایی که در ابتدا فقط در حوزه محتوا ورود داشته‌اند، مانند شبکه‌های اجتماعی، بعد از مدت کوتاهی در نتیجه گسترش شبکه و ذخیره داده‌های کاربران و پروفایلینگ آن‌ها، نه‌تنها خود وارد حوزه‌های مختلف خدماتی شده‌اند که نیز توانسته‌اند شرکت‌های بزرگ خدماتی که «مبتنی بر داده» (data driven) هستند را بر بستر خود شکل دهند. 🔸بنابراین پلتفرم جایی است که کاربر، محتوا و خدمات، یکدیگر را ملاقات کرده و با هم مرتبط می‌شوند. 🔸به همین علت، سرمایه‌گذاری روی پلتفرم، عملاً نتایج مهمی در حوزه‌های کاربر و محتوا و خدمات خواهد داشت و حتی در بلندمدت، در جهت حفظ ثبات و پایداری خود، لایه زیرساخت و شبکه را نیز با خود همراه كرده و آن‌ها را نیز باثبات و پایدار خواهد كرد. 🔸به همین دلیل شکل‌دهی و حمایت از پلتفرم‌های قوی و استاندارد، آن هم در حوزه‌های مهمی نظیر آموزش، سلامت، پیام‌رسان، اقتصاد و کشاورزی، استراتژیک‌‌ترین انتخابی است که می‌توان در این شرایط داشت. ✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین کلانتری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2307 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اهداف سینمای راهبردی غرب (بخش اول) 🔹یکی از موضوعات مهم و پر تکرار ژانر وحشت و علمی-تخیلی سینمای هالیوود، همین مسأله اپیدمی‌ها و عوامل بیماری‌زایی است. 🔹 اما نکته‌ای که در این آثار هالیوودی قابل توجه و تأمل است پیش بینی برخی از آن‌ها درباره آینده دنیا و حتی کشورهاست. به عنوان نمونه دو واقعه «یازده سپتامبر» و «به ریاست رسیدن دونالد ترامپ» را می‌توان نام برد. 🔹 در حقیقت سوال اصلی اینجاست که آیا امریکا آینده جهان را پیشگویی می‌کند و یا در حال ساخت آن است؟ ✍️نویسنده:میلاد پورعسگری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2314 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اهداف سینمای راهبردی غرب (بخش اول) 🔹در فیلم «رزیدنت اویل» شرکت «آمبرلا»یک اَبَرشرکت چندملیتی است که در زمینه‌های مختلف به ویژه کشف دارو، فعالیت می‌کند. بعد از مدتی، این شرکت به طور اتفاقی به ویروسی دست پیدا می‌کند که می‌تواند انسان‌ها را به زامبی تبدیل نماید. 🔹 این اَبَرشرکت با همکاری بخش نخبه زرسالار جوامع مختلف، به بهانه رشد جمعیت، کمبود منابع و غذا تصمیم می‌گیرند به وسیله این ویروس، یک آخرالزمان را طراحی و جمعیت کره زمین را تعدیل نمایند. 🔹اگرچه در فیلم مورد نظر درباره قدرت یک ابر شرکت دارویی اغراق شده است؛ ولی در دنیای واقعی برخی از اَبَرشرکت‌های دارویی چنین کارهایی را انجام می‌دهند. 🔹 به‌طور مثال برخی از این ابر شرکت‌ها برای آزمایش داروهای جدید خود، به سراغ کشورهای فقیری مثل هند و آفریقا می‌روند. 🔹آنان با تأسیس مؤسسات پزشکی و دادن رشوه به پزشکان، داروهای خود را بر روی نمونه‌های انسانی آزمایش می‌کنند که بعضاً برای بیمار، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. 🔹بیمارانی که به دلیل فقر و عدم توانایی پرداخت هزینه درمان و نجات از درد، مجبورند برای درمان از این داروها استفاده کنند. ✍️نویسنده:میلاد پورعسگری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2314 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مفهوم موازنه منفی 🔸مفهوم موازنه منفی در ادبیات سیاسی ایران با نام محمد مصدق شناخته می‌شود و می‌توان او را مبدع این رویکرد در سیاست خارجی ایران در مواجهه با ۲ قدرت بیگانه انگلیس و روس دانست. 🔸 در «موازنه منفی» رویکرد بر آن بود با نپرداختن هیچ‌گونه امتیازی به دو قدرت بیگانه حاضر در کشور آنان را به سطحی از اقناع در این جهت برسانند که کشور مورد رقابت تبدیل به پایگاه هیچ‌کدام از رقبا نمی‌شود. 🔸 اما مصدق بعداً تصمیم گرفت از این طرح فاصله بگیرد و سراغ نیروی سومی به اسم آمریکا برود. ✍️نویسنده:صادق فرامرزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2105 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻مفهوم موازنه منفی 🔸الگوی «موازنه منفی» را می‌توان از مثبت‌ترین اقدامات سیاسی مصدق دانست؛ اقدامی که خود را در قالب پیگیری‌های منجر به «ملی شدن صنعت نفت ایران» در مقابل بریتانیا و «بازپس‌گیری شیلات دریای خزر» در مقابل شوروی نشان داد. 🔸 جامعه ایرانی نیز پا به پای طرح مصدق خود را آماده پرداخت هزینه تاریخی برای استقلال ملی کرده بود و در این میان می‌توان به شرایط سخت اقتصادی پس از تحریم‌های بریتانیا و قطع شدن درآمد نفتی ایران اشاره کرد (ایران در تمام این مدت موفق به صادرات نزدیک ۱۲۰هزار بشکه و برابر صادرات یک روز پیش از تحریم‌ها شد). 🔸در این میان دولت انگلیس حتی طرح حمله نظامی را نیز برای متوقف کردن ایران پیش کشید که این طرح نیز نتوانست تغییری در انگیزه تاریخی ملت ایران برای پرداخت هزینه استقلال ایجاد کند. 🔸در چنین موقعیتی و پس از بالا گرفتن فشارهای خارجی بر ایران(حتی بعد از شکست انگلیس در دادگاه لاهه) مصدق تصمیم گرفت با تغییر رویکرد خود از «موازنه منفی» به سمت «نیروی سوم» یعنی آمریکا حرکت کند. 🔸بر این اساس ایران در مواجهه با ۲ قدرت غربی (انگلیس) و شرقی (شوروی) سراغ ائتلاف با قدرت سومی رفت تا از قبل این ائتلاف ۲ قدرت دیگر را مهار کند. ✍️نویسنده:صادق فرامرزی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2105 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
💥هفتمین همایش بین المللی جبهه جهانی شباب المقاومة با حضور جوانان ملیتهای مختلف جهان 🔶همزمان با عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم غاصب صهیونیستی و اهانت رسانه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر(ص) 🔷با موضوع راهکارهای نابودی اسرائیل 🔶سخنرانان: شیخ نعیم قاسم؛ جانشین دبیرکل حزب الله لبنان آیت الله اراکی؛ عضو شورای عالی حوزه های علمیه آیت الله کعبی؛ عضو جامعه مدرسین آیت الله معتوق؛ از علمای برجسته کویت دکتر اکبری؛ معاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی و یکی از فرماندهان ارشد لشکر فاطمیون 🔻قم مقدسة، دوشنبه ۲۴ شهریور، ساعت ۱۷:۰۰، سالن همایشهای مدرسه علمیه دارالشفا 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ضرورت‌های شناخت عاشورا 🔹انسان موجودی است دارای اختیار و صاحب انتخاب. 🔹این تنها موجودی است که برخلاف همه موجودات خلقت، خودش باید چیستی و ماهیت خودش را برگزیند. 🔹 به قول استاد شهید مطهری: «هر چیزی از نظر ماهیت که چیست؟ و از نظر کیفیت که چگونه باشد «بالفعل» آفریده شده اما انسان از این نظر «بالقوه» آفریده شده است. ✍️نویسنده: سعید دهقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2324 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻ضرورت‌های شناخت عاشورا 🔹انسانیت «شدن» است. یک حرکت بی‌وقفه و مستمر است که باید در طول حیات آدمی تداوم داشته باشد. برخلاف سایر حیوانات که در طول تاریخ و در هر قلمرو جغرافیایی، همانی هستند که هستند. 🔹آنچه که انسان را در مسیر انسانیت و مقام «خلیفه‌اللهی و عبداللهی» قرار دهد، «عمل» است. 🔹عمل انسان است که به او رنگ خدایی یا رنگ غیر خدایی و شیطانی می‌بخشد. انسان به این دنیا آمده است تا با قوه اختیار و راهنمایی‌های عقل و وحی ماهیت و چیستی خود را مشخص کند و… و در «یوم الفصل» صف انسان‌ها از غیرانسان‌ها جدا شود. انسان‌ها روانه بهشت شوند و انسان‌نماها، روانه جهنم. 🔹یوم‌الفصل روزی است که صفوف مشخص می‌شود: ای مجرمان و بدکاران امروز ]یوم‌الفصل[ شما از صف نیکوکاران جدا می‌شوید!) (یس-۵۹) 🔹در صحنه عاشورا و پیکار جاوید کربلا، آنها که در کنار امام حسین(ع) قرار گرفتند و در رکاب ایشان تا لحظه واپسین حیات «حسینی(ع)» ماندند، خودشان این راه و صف را در پرتو آموزش‌های وحیانی و رجوع به عقل انتخاب کرده بودند. آنان با تکیه بر این ابزارهای هدایت در بزنگاه حساس تعیین سرنوشت، «احسن عمل» را انجام دادند. ✍️نویسنده: سعید دهقانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2324 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نویسنده جامعه 🔸بی‌شک جلال آل احمد خلف‌ترین فرزند زمانه خود بود. 🔸 زمانه‌ای که در داخل دچار چالش‌های متعددی بود که از خاک تا افلاک را شامل می‌شد. 🔸 زمانه‌ای که مذهب دچار جهل و خرافه بود و نوگرایی و تجدد تنها هدفش غربی شدن، اما نه در صنعت که در ظاهر، چنانچه تمام چالش‌های پیش رو صرف برداشتن چادر و گذاشتن کلاه پهلوی می‌شد، اما تفکر در این میان جایگاهی نداشت و متفکر همواره سرکوب و منکوب می‌شد. ✍️نویسنده: سیدحسن نورانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2321 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نویسنده جامعه 🔸آثار جلال درواقع عینیت و بازتاب جامعه هم روزگار با او است. 🔸جامعه‌ای که جلال با چشمان عقاب آسای خود ذره ذره‌ آن را می‌بیند و به شکار سوژه‌هایش مشغول می‌گردد. سوژه‌هایی که برای او همگی تجسم دردهای جامعه‌ای است که در آن نمو یافته و هوایش را استنشاق کرده‌ است. 🔸به اعتقاد نگارنده این سطور، جلال قبل از آنکه داستان‌نویسی کند، آسیب‌شناسی می‌کند، فقر را می‌بیند و رنج‌های حاصل از آن را، سپس عوامل پیدایی آن را واکاوی می‌کند و بورژوا را به باد انتقاد می‌گیرد. 🔸از سویی دیگر آسیب‌شناسی دین می‌کند و جهل مذهبی را به شدیدترین شکل خود به تصویر می‌کشد، اما خود به حج می‌رود و خسی در میقات را باز می‌آفریند تا یکی از قوی‌ترین اسلحه‌های مواجهه با غربزدگی را یعنی همان هویت مذهبی و دینی را به شکلی که خود می‌پندارد درست است، همراه با منطق و آگاهی نشان دهد. 🔸بنابراین جلال کاوشگری است جنگجو و جنگجویی جست‌وجوگر. هرچیز و همه چیز را امتحان می‌کند، مارکسیست بودن و اگزیستانسیالیستی را، دین‌گریزی و دین‌پناهی را و… در این راستا اگر کوچک‌ترین ایرادی را ببیند شمشیر قلمش را برمی‌کشد و به ستیزه با آن می‌ایستد. 🔸 همه اینها را آینه‌وار و صاف و صیقلی در داستان‌هایش باز می‌تابد. ✍️نویسنده: سیدحسن نورانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2321 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزرگترین فعالیت اجتماعی مذهبی در دوران کرونا 🔹برگزاری مراسم­‌های عزاداری با رعایت همه دستورالعمل‌های تعیین شده را می‌توان الگویی کامل از تمدن، قانونمندی و قانون­مداری در یک جامعه دینی دانست. 🔹 آن هم در شرایطی که در غرب مدعی تمدن، بارها دولت­‌های قدرتمندتر، دست به سرقت محموله‌های دیگر کشورها (ماسک، دستکش و…) زدند و فروشگاه­‌های متعددی، در هرج و مرج، توسط مردم غارت شدند و به معنای واقعی کلمه «غرب وحشی زنده شده.» 🔹در چنین اوضاعی مردم ایران، فرهنگ اصیل و ریشه­‌دار خود را به رخ جهانیان کشیدند. ✍️نویسنده: روح‌الله سبحانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2318 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بزرگترین فعالیت اجتماعی مذهبی در دوران کرونا 🔹یکی از نکات مثبت عزاداری با رعایت پرتوکل‌های بهداشتی نشان دادن قدرت سازگاری دین و مذهب با اجتماع مدرن و لوازم آن است. 🔹سال­‌های زیادی است که رسانه­‌های دین­گریز و دین‌ستیز در پی القای این هستند که دین اسلام متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش است و مبدا آن هم سرزمین اعراب است. 🔹 از این رو می­‌گفتند این دین متعلق به همان زمان و مکان است و امکان اجرای دستورات دین در دنیای امروز وجود ندارد و دین، مقتضیات و قوانین آن، قابل انتباق با عقل بشر امروزی و عرف دنیای مدرن امروز را ندارد. به عبارت دیگر تاریخ مصرف آن گذشته است و باید آن را کنار گذاشت و به دنبال جایگزینی برای آن بود. (و یا در خوش­بینانه­‌ترین حالت، دست به تفاسیر به اصطلاح روشن­فکران‌ه­ای زد که در واقع ماهیت دین را دگرگون می­‌کند.) 🔹برگزاری باشکوه عزاداری­‌ها، آن هم با رعایت همه دستورالعمل­‌های بهداشتی، پاسخ نقضی عینی بود به این شبهه و نشان داد که دین قابلیت تطبیق با شئون و لوازم «معقول» زندگی در دنیای مدرن را داراست و هیچ محدودیتی برای زندگی ایجاد نمی‌کند. 🔹متقابلا زندگی در دنیای مدرن نیز محدودیتی برای دین­داری ایجاد نمی­‌کند. در واقع این مراسم به نوعی نشانگر این واقعیت بود که دین اسلام دینی زنده است و با عقل، خرد، عرف و قانون قابل تطبیق است و تضادی با آن‌ها ندارد. ✍️نویسنده: روح‌الله سبحانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2318 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📙 همایش علمی “چالش های برای ایران و نحوه تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش” 🎙 با سخنرانی: آیت الله حجت الاسلام دکتر حجت الاسلام دکتر دکتر دکتر 📚 همراه با رونمایی از دو کتاب مهم در زمینه 📅 دوشنبه 24 شهریور ماه99 ساعت 10 🏬 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⚠️ (حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی) ⚜️ همچنین پخش زنده از طریق: 🌐 instagram.com/iict.ac_ir 🌐 aparat.com/iictchannel/live 🆔 @iictchannel 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹از صدر اسلام و در طول تاریخ، جریانات و قدرت‌هایی که عملی شدن آموزه‌ها و فرامین اسلام و عینیت یافتن این آئین انسان‌ساز و نجات‌بخش الهی را در متن جامعه، بر ضد منافع نامشروع و جایگاه‌های غاصبانه خود می‌دانستند، همه تلاش خود را به کار بستند تا: 🔹اولا اسلام را و پیامبر(ص) را نابود و از صحنه روزگار محو نمایند . 🔹ثانیا اگر نمی‌توانند- که نتوانستند- تمام سعی و همت خود را به کار ببندند تا این مکتب معرفی و شناخته نشود و آموزه‌ها و اصول حیات‌بخش و تمدن‌آفرین آن از سوی طرفداران و پیروان اسلام درک و فهم نشود. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻امام حسین(ع) سرمشق عملی برای همه عصرها و نسل‌ها 🔹یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج پیامبر(ص) از مکه و هجرت ایشان به مدینه، برای این بود که آموزه‌ها و تئوری‌های اسلام را در صحنه عمل پیاده و جامعه‌ای به معنای واقعی« اسلامی» بسازد . 🔹در ماجرای عاشورا، تمام سعی و همت حکومت یزیدی به کار گرفته می‌شود تا با بیعت گرفتن از امام حسین(ع)، ایشان را از عمل و اقدام طبق تکالیف اعتقادی بازدارند. 🔹این است که حضرت اباعبدالله(ع) در آغاز حرکت از مدینه به سوی کوفه (۲۸ رجب سال ۶۰)، طی نامه‌ای به برادرش محمد حنفیه هدف خود را چنین اعلام می‌کند:‌ 🔹«انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما، انما خرجت لطلب الاصلاح فی‌امهًْ جدی و اریدان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرهًْ جدی و ابی، علی‌بن ابی‌طالب» (بحار‌الانوار، جلد ۴۴، ص ۳۲۹) 🔹خروج و قیام من از روی سرکشی و خوشگذرانی و فساد و ظلم نیست، من تنها برای اصلاح در امت جدم(ص) قیام کردم و می‌خواهم به معروف امر کنم و از منکر باز دارم و طبق روش جدم(ص) و پدرم علی‌بن ابی‌طالب(ع) عمل کنم.» 🔹بنابراین از آغاز اسلام تا امروز همه حرف و نزاع بر سر «عمل» طبق موازین و ارزش‌های دین مبین و متین اسلامی است. 🔹هیچ جنایتکار و قدرت اهریمنی از یزید ملعون گرفته تا دیگران و تا امروز با «اسم» و «صورت» اسلام دعوا و مشکلی ندارد. آنها با «سیرت» الهی و انسان‌ساز اسلام مشکل دارند و بر سر عملی‌شدن آن، قلدری و جنایت می‌کنند و عاشورا صحنه چنین درگیری است. ✍️نویسنده: محمدسعید مدنی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2327 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📚 🔻کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» منتشر شد 🔹کتاب «زیبایی شرور (شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما)» از نظر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی توسط حسین مظفری تدوین و با هدف پاسخ‌گویی به برخی مسائل مطرح درباره حکمت بلاها و مصیبت‌های دنیوی در دو بخش سامان یافته است. 🔹بخش نخست این کتاب به بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور می‌پردازد. بحث‌های نظری درباره خیر و شر، چرایی خلقت شرور در عالم، بیان فلسفه آفرینش انسان و رابطه آن با شرور، وظیفه انسان در برابر نعمت‌های الهی و بلایا در این بخش مطرح شده است. 🔹بخش دوم کتاب نیز مشتمل بر پاسخ‌های حضرت استاد به هفت پرسش مهم با محوریت مباحث بخش نخست است؛ پرسش‌هایی با مباحثی هم‌چون حکمت بلایا و آفات، نقش شرور در تکامل انسان، مطلوبیت شرور در نظام احسن، چرایی وجود شرور در عالم، و حکمت تشریع‌ها، دستورات و احکام شرعی. 🔹می‌توان ادعا کرد این نوشتار، به رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلایا و شرور، کم‌نظیر یا بی‌نظیر است، و از همین‌رو مطالعه دقیق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفید است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2332 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸عجیب است که اشکال عمدۀ متجددان و طرفداران فلسفه‌های غربی به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه، اسلامی است؛ در حالی که فلسفه نمی‌تواند اسلامی باشد. 🔸 در همین حال، اشکال عمدۀ متشرعان به فلسفۀ اسلامی این است که این فلسفه سکولار است و اسلامی نیست. 🔸به گمان ما هر دو گروه برخطا هستند؛ هم فلسفۀ ما اسلامی است و هم اسلامی بودن با فلسفه بودن سازگار است. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فلسفه اسلامی باید عصری شود 🔸مهم‌ترین اشکالی که به نظر بنده می‌توان به فلاسفۀ اسلامی کرد این است که فیلسوفان مسلمان پس از عصر ترجمه با دنیای بیرون از اسلام تقریباً ارتباطی نداشته‌اند و از افکار و اندیشه‌ها و تحولات فلسفی در خارج از جهان اسلام بی‌خبر بوده‌اند. 🔸البته محدودیت ارتباطات در گذشته قابل درک است. اما حتی در دوره‌های اخیر هم که این ارتباط ممکن بود ما شاهد آن نیستیم. 🔸اندیشه‌های فلسفی غرب بیش از یک قرن است که وارد جهان اسلام و از جمله ایران شده و افکار کسانی را تحت تأثیر قرار داده، اما فیلسوفان سنتی ما چندان رغبتی به آشنایی با این افکار از خود نشان ندادند و با تأخیری غیر قابل توجیه به آن توجه کردند. 🔸در کشور ما در هر حال این محدودیت موجب شده که فلسفۀ اسلامی آن گونه که استعداد آن را داشته توسعه و رشد نیابد. 🔸این اشکال به ذات فلسفۀ اسلامی نیست، بلکه اشکالی به رویکرد فیلسوفان ماست، اما در هر حال در فلسفۀ ما اثر داشته است. 🔸یکی از آثار این عدم ارتباط، محدود شدن قلمرو فلسفه اسلامی به فلسفۀ اولی یا هستی شناسی است، در حالی که فلسفه شعب گوناگون دارد و حوزه‌های گسترده ای را در بر می‌گیرد، مانند اخلاق، سیاست، علم و دین. 🔸 البته باید اذعان کرد که در قرن اخیر تلاش‌هایی از سوی برخی از فیلسوفان ما مانند علامه طباطبایی پیش از انقلاب اسلامی در این زمینه صورت گرفته و پس از انقلاب به این موضوع توجه بیشتری شده است، و هم اکنون در حوزه‌های فلسفی ما به فلسفۀ غرب تاحدی توجه می‌شود، اما هنوز در آغاز این راه هستیم. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد فنایی اشکوری •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2330 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻روش تبليغي و تعليمي امام سجاد(ع) در انتقال معارف، از نگاه امام خميني 🔸 در کتاب تقريرات فلسفه به مناسبتي درباره روش تبليغي و تعليمي (ع) و مقايسه آن با روش تعليمي و تبليغي (ع) مي‌فرمايد: 🔸«حضرت زين‌العابدين عليه السلام با آن عملش بشر را تعليم داده و مى‏دهد و چقدر اين ادعيه كه شايد از مختصات شيعه باشد، براى بشر مفيد است؛ ... اگر چه آنها همان دعا را كه مى‏خواندند و با خدا مناجات مى‏كردند، در حقيقت با خداى خودشان مناجات داشتند، ولى اگر ما خوب بنگريم، براى ما پند است. 🔸مى‏توان گفت: حضرت زين‌العابدين عليه السلام كمتر از حضرت صادق عليه السلام ترويج دين ننموده است و عصر آن حضرت عليه السلام گرچه طورى بوده كه ممكن نبود حضرتش كسى را دعوت به دين نمايد و حتى از حضرتش يك نفر مسأله سؤال نمى‏كرد، اما در همان حال كه در خانه خود نشسته، نيمه‏ شبها با خدا مناجات مى‏كرده و اين مناجات كه به دست مردم مى‏رسيد، مورد انتفاع قرار مى‏گرفت. 🔸در معارف، بهترين و مؤثرترين آثار حضرات، همان ادعيه‏ شان است؛ چون وقتى كه حضرات جواب سؤال مردم را مى‏ دادند ناچار بودند كه طبق متفاهم عرفى و افق عقل مردم تكلم نمايند؛ زيرا آنچه از معارف كه به حضرت صادق عليه السلام رسيده است، با چندين درجه تنزل هم، حضرت نمى‏تواند آن را به مردم عادى منتقل كند، ولى چون توجه ادعيه به خداست آنچه كه حق مطلب است ادا فرموده‏اند و آداب ذلّ عبوديت و عزّ ربوبيت را مراعات فرموده‏ اند. 🔸مى‏ توان گفت: ادعيه، همان قرآن صاعد است و قرآن، قرآن نازل است كه روى قرآن و خطابش به مردم بوده و تنزل كرده، ولى روى ادعيه الى اللَّه مى‏باشد، و در نتيجه انبيا و ائمه عليهم السلام فعلًا هم داعى به حق هستند، چنانكه در زمان خودشان هم داعى به حق بودند.» (تقريرات فلسفه، ج3، ص368) ✍️نویسنده: احمدحسين شريفي •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) (ره) 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻فعالیت‌های اجتماعی امام سجاد (علیه السلام) 🔹انسانی که می‌خواهد یک بار سنگین، یک پیام و یک سخن را در فضای تقیّه، بسته و استبدادی منتقل نماید چه کسی می‌باشد؟ 🔹ایشان انسان عجیبی است که از لحاظ علم در حدی است که بزرگان اهل سنت گفته اند: که در حد امام سجاد (ع) در زمان خودش عالمی نبوده است. اهل سنت در مورد امام این چنین نظری می‌دهند. 🎤گفت و گو با: دکتر محمد منصورنژاد •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2347 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net