📋#یادداشت
🔻دوگانگی رادیکال و رویکرد ضدساختار
🔹هرگونه فرآیند انتخاباتی آمریکا دارای ریشههای اجتماعی، ساختاری و اندیشهای است. بنیانگذاران آمریکا، مبانی اندیشه سیاسی خود را براساس رهیافتهای رئالیستی جامعه غرب در سالهای بعد از قرون وسطی بهدست آوردند.
🔹اندیشه سیاسی از دوران قرون میانه همراه با قالبهای فکری و اندیشه «ماکیاول و هابز» پیوند یافت. افراد یاد شده محور اصلی دولت و حکومت را در ساختار قدرت جستوجو میکردند. محور اصلی اندیشه ماکیاول و هابز را منافع ملی، قدرت و گسترش حوزه نفوذ تشکیل میدهد.
🔹اندیشه قدرت را میتوان در بسیاری از قالبهای فلسفی و رمانهای اجتماعی کشورهای اروپایی و ایالاتمتحده مورد توجه قرار داد. «داستایوفسکی» در کتاب «برادران کارامازوف» به این موضوع اشاره دارد که انسان معجزه و قدرت برتر میخواهد.
🔹 انسان ترجیح میدهد آزادیاش را دو دستی به کسی بدهد که برایش امنیت بیاورد. بههمانگونهای که «اریک فروم» نیز در کتاب «گریز از آزادی» با تاکید بر روایت روانشناختی فرویدی، به این موضوع اشاره دارد که دموکراسی محقق شدنی نیست. برای اینکه مردم توان و رغبتی به دموکراسی ندارند.
✍️نویسنده: دکتر ابراهیم متقی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ساختار #انتخابات #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3039
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بازار گرم سیاسینویسی در آمریکا
🔸کتاب «امپراتوریهای مخفی» به نقش و حضور فرزندان رئیسجمهور دونالد ترامپ و دیگر روسایجمهور و معاونان آنها در حزب دموکرات و جمهوریخواه در سیاست و اقتصاد این کشور میپردازد.
🔸در بخش دیگری از این کتاب به این موضوع اشاره شده است که در بسیاری از نقاط جهان، فرزندان شخصیتهای قدرتمند سیاسی به تجارت و سودآوری بسیاری رسیدند، نه لزوما به این دلیل که در این کار تبحر دارند، بلکه به این دلیل که آنها پدر و مادری معروف دارند و همین مساله باعث میشود وارد معاملات پرسود شوند.
🔸این کتاب به مساله آقازادگی در کشور آمریکا پرداخته است و سوءاستفادهای که فرزندان سیاستمداران از اسم پدر و مادرشان میکنند. انتخابات ۲۰۲۰ دوباره باعث شد این کتاب پرفروش شود.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ریاست_جمهوری #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3037
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻بازار گرم سیاسینویسی در آمریکا
🔸«پول کلینتون: داستان ناگفته اینکه دولتها و بیزینسهای خارجی چگونه و چرا کمک کردند بیل و هیلاری را ثروتمند کنند» یکی از نمونه این آثار است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد که شوایزر در آن کمکهای مالی دادهشده به بنیاد کلینتون ازسوی طرفهای خارجی را مورد بررسی قرار داد.
🔸پیتر شوایزر با این کتاب بسیاری از فسادهای جهانی در زمینه پولی آمریکا را فاش کرد و باعث شد FBI به این مساله ورود کند و درمورد آنها تحقیق کند. او فقط با یک حزب آمریکا کار نداشت و تقریبا امپراتوریهای مخفی فساد دو حزب را آشکار کرد.
🔸مهمترین افشاگریهای او با عنوان «دنبال پول» معروف شده است و در صفحه اول نیویورکتایمز و والاستریت ژورنال منتشر شده و تحقیقات او در برنامههای تلویزیونی بهصورت مرتب کار میشود.
🔸شوایزر و تیم تحقیقاتی فصلی او در کتاب «سوءاستفاده از قدرت» روی مهمترین موضوع کشور متمرکز شدند و آنهم تحقیق روی روشهای اقتصادی کسانی بود که داعیه پیشرفت آمریکا را دارند.
🔸البته این افراد، فقط این موضوع را در حرفهای خود میگویند و در عمل این اتفاق نمیافتد. این کتاب در یکماه اخیر جزء ۱۰ اثر برتر و پرفروش آمریکا بوده است و با توجه به اطلاعاتی که دارد مخاطب را نسبت به فساد و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از قدرت آگاه میکند.
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ریاست_جمهوری #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3037
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نوروزی
دکترای علوم سیاسی
[صفحه ۱ از ۲]
#گزیده
🔹از نظریه #اسلام_غیر_انقلابی دو نوع اسلام متولد می شود؛
#اسلام_متحجر و #اسلام_سکولار، که #فیرحی در قالب اسلام سکولار میگنجد.
🔹 مواجهه با شخصیت فیرحی از دو منظر قابل بررسی است؛
🔻اول اینکه وی از دنیا رفته و احساسات نسبت به این ضایعه برانگیخته شده است و باید به خانواده ایشان #تسلیت گفت
🔻اما آنچه اهمیت بالایی دارد #بعد_فکری جناب فیرحی است که نباید در #مواجهه_احساسی با فوت ایشان مغفول بماند.
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد؛
بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ #تبار_شناسی و #جریان_شناسی است.
🔹 مهم ترین مسأله ای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تا کنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکرد های مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونه ای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته می شود.
🔹 رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایه گذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمی توان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹 اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایران شناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون #مرحوم_نائینی و #شیخ_فضل_الله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
🔹بعد دوم شخصیت آقای فیرحی جنبه فکری ایشان است؛
وی تلاش می کند مفاهیم و مؤلفه های غربی را با چارچوب فقهی مورد تبیین قرار دهد و در مواجهه با کسانی که رویکرد فلسفی دارند مانند سروش و یا رویکرد ایران شهری دارند مانند طباطبایی، به این دلیل نیست که این ها تلاش دارند دین را در ذیل مدرنیته تعریف کنند بلکه نقد وی به سروش و امثال او این است که چرا این افراد دستگاه فقه را نادیده گرفته اند، چرا که فقه مهمترین دستگاهی است که می شود از آن برای تعدیل مفاهیم غربی و ارائه مبانی و مؤلفه ها و مبانی غربی در چارچوب فقه و با روکش فقهی بهره برد.
🔹بنابراین این نکته که برخی تفکر فیرحی را استمرار تفکر مرحوم نائینی و مرحوم طالقانی می دانند به هیچ وجه درست نیست و مرحوم نائینی و شیخ فضل الله نوری از موضع فقه اجتهادی به مواجهه با مدرنیته برخاستند و تنها تفاوت این دو در تحلیل آن ها از موقعیت زمانه بود و استمرار تفکر شیخ فضل الله و نائینی به حکومت ولایت فقیه می انجامید، البته با مبانی متفاوت مرحوم نائینی در امور حسبیه و ادله الهی ولایت فقیه در دیدگاه شیخ فضل الله نوری وجود داشت.
🔹جریان روشنفکری تلاش می کند مرحوم نائینی را به نفع مبانی فکری التقاطی خود مصادره کند اما مطالعه در شیوه مرحوم نائینی و مواجهه واقع بینانه بینانه با اندیشه وی، ما را به نقطه ای که روشنفکران معاصر بر آن ایستاده اند نمی رساند.
🔹با مداقه در سلوک شخصیتی آقای فیرحی این نکته را خوهیم یافت که وی بیشترین #تأثیرپذیری را از #دکتر_بشیریه دارد و در یک کلام می توان گفت #خاستگاه_فکری وی مدرنیته است و تلاش می کند هر مسأله ای را با نقطه عزیمت مدرنیته آغاز کند و مؤلفه های فکری غربی که پس از رنسانس شکل گرفته است برای او اصالت دارد و از فقه به عنوان یک دستگاه فکری در خدمت توجیه مبانی فکری غربی در استفاده می کند و پیشینه ای رویکرده میرزا ملکم خان برمی گردد که تلاش داشت مفاهیم غیردینی را با لعاب دینی به جامعه عرضه کند.
🔹پشتوانه تئوریک نظریه نظام انقلابی، اسلام ناب است در مقابل نظریه اسلام غیر انقلابی که حاصل آن دموکراسی است ودو نوع اسلام از آن می تواند متولد شود، «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار یا اسلام رحمانی»؛ که آقای فیرحی در قالب اسلام سکولار می گنجد.
🔹این انتقاد به #رسانه_ملی و سایر رسانهها وارد است که چرا وقتی افرادی مانند مرحوم #حسینیان با آن سابقه علمی از دنیا می روند به ابعاد شخصیتی و آثار آن ها توجهی نمی کنند اما در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای در مورد آقای فیرحی روی آنتن #شبکه_چهار می رود بدون اینکه زمینه نقد وجوه علمی این شخص فراهم شده باشد!
@rozaneebefarda
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
#فیرحی_زنجانی؛ تئوریسین اسلام سکولار، مروج مدرنیته
[صفحه ۲ از ۲]
🔹اگر بخواهیم نمودهای تفکر سکولار را در اندیشه فیرحی بیابیم سیری نه چندان عمیق در آثار و سخنرانی های وی ما را به هدف مان می رساند؛
تحلیلی که در سخنرانی های خود از #قیام_امام_حسین (ع) ارائه می کند، تحلیلی که از تقابل نظام اسلامی و نظام سلطه براساس دو مفهوم تضاد و حقانیت ارائه می کند و یا مباحث مختلفی که در مقاله ای به آن می پردازد و درآن خود را به عنوان پل ساز میان فقه و جریان روشنفکری سکولار معرفی می کند که هدف این پل، #تعدیل_کنندگی #رادیکالیزم_مذهبی و #سکولاریزم_ستیزنده است.
🔹اگر ما مجموعه آثار و نوشته های ایشان را مورد بررسی قرار دهیم به هیچ وجه بین خود و جریان روشنفکری سکولار که مصادیق آن امثال #سروش، #شبستری و دیگران هستند، مرزبندی نمی کند و مواجهه او با این افراد مواجهه شکلی است به این معنا که از دریچه فقه باید ورود کرد یا از دریچه ای دیگر.
🔹یکی از اصول انقلاب و اسلام ناب مرزبندی با نظام سلطه است و فیرحی تلاش می کند این ویژگی و اصل را به شدت کمرنگ کند و سعی می کند اندیشه #انقلاب_اسلامی را در #ذیل_مدرنیته معرفی کند؛ بنابراین چیزی تحت عنوان علوم اسلامی نخواهیم داشت و از اساس علوم تقسیم بندی علوم انسانی به اسلامی و غیر اسلامی بی معنا خواهد بود.
🔹در اندیشه فیرحی فقه هم به دستگاهی برای موجه سازی مبانی فکری مدرنیته و مفاهیمی که در دانش سیاسی وجود دارد، فروکاسته شده، بنابراین دانش همان چیزی است که در غرب رشد و نمو یافته و تنها کاری که ما در قبال دانش می توانیم انجام دهیم بومی سازی است و این بومی سازی به معنای داشتن یک دانش مستقل نیست؛ بنابراین فیرحی خود را پل سازی معرفی می کند که به #عرفی_سازی_مبانی_تفکر_غرب می پردازد.
🔹اگر از دیدگاه مبانی امام و انقلاب اسلامی به عملکرد فیرحی بنگریم، شاید داعیه داری او برای اسلام از یک سو و تئوری پردازی برای جریان اصلاحات از سوی دیگر نشانه تناقض رفتاری او باشد اما اگر به دیدگاه تئوریکی که وی نظریه پرداز آن است توجه کنیم و سلوک علمی و عملی او زیر نظر بگیریم خواهیم دید که هیچ تناقضی در رفتار وی وجود ندارد چرا که اسلامی که فیرحی که داعیه دار آن است تقویت کننده جریان فکری سکولار به سردمداری اصلاحات است.
⭕️متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.
@rozaneebefarda
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔸 دومین نشست از سری نشستهای حکمرانی اقتصادی با موضوع حکمرانی بخش عمومی و مواهب عمومی به صورت مجازی برگزار میشود.
🔰ارائه دهندگان:
✅دکتر محمدجواد توکلی
✅ حجتالاسلام محسن قنبریان
✅دکتر حمیدرضا مقصودی
❇️دبیر علمی: دکتر علی سعیدی
🕰دوشنبه 26 آبان، از ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍لینک ورود به نشست
http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade
🔹 ورود به این نشست به ویژه برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری توصیه میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
4_5873104147892406309.m4a
35.15M
معرفت دینی در نگاه علامه جعفری
معرفت دینی و معرفت علمی و نسبت آنها با یکدیگر در خوانش علامه جعفری چیست؟
حمید پارسانیا
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تقلب در رویای آمریکایی
🔹موضوعی که در فیلم بانکدار وجود دارد، نمایش یک وضعیت نژادی هولناک در گذشته نزدیک آمریکاست.
🔹 نمایش چنین چیزی در ناخودآگاه مخاطب این را القا خواهد کرد که جامعه آمریکا درحقیقت چقدر پیشرفت کرده و اگر نسلهای قبلی، از تغییر و انعطاف در نظام سرمایهداری مایوس میشدند و این مبارزات وجود نداشت، امروز همه در چه وضعیت تحملناپذیری به سر میبردند.
🔹 به این وسیله میتوان به مخاطب تلقین کرد و برای او جا انداخت که هیچ بنبستی در این جامعه وجود ندارد. حتی هولناکترین چیزها که روزی به نظر میرسید تغییرناپذیر هستند، امروز کاملا وضعی دیگرگونه پیدا کردهاند. پس لازم نیست سیستم سرمایهداری کنار برود؛ چون اینقدر انعطاف دارد که هر ایرادی در چارچوب آن قابل اصلاح و ترمیم باشد.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تقلب #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻تقلب در رویای آمریکایی
🔹رویای آمریکایی خوشبختی یکشبه و غیرمولد است.
🔹بهعبارتی این شرح توفیقات یک نفر ازطریق کنار زدن ستمهای ساختاری که مانع پیشرفت او و همطبقهایهایش میشوند یا عروج طبقاتی توسط یک اختراع سودمند، کشف علمی و چیزهایی از این دست نیست؛ بانکدزدی و قاچاق و بورسبازی شیادانه است.
🔹اما فیلم «شبکه اجتماعی» در سال ۲۰۱۰ که شرح حال خالقان فیسبوک بود، تا حدودی نمونهای از کسی است که بهواسطه خلاقیت به جایی رسیده است؛ هرچند بعدها داستان کارکرد شبکههای مجازی و تاثیر آن روی جوامع بشری هم بسیار محل مناقشه قرار گرفت. داستان فیلم به جایی برمیگردد که در سال ۲۰۰۳، مارک زاکربرگ، دانشجوی دانشگاه هاروارد، بعد از شکست در برقراری رابطه با یکی از دخترهای خوابگاه به نام اریکا، به اتاقش پناه میبرد و وبسایتی بهنام فیسمش درست میکند که در آن اعضای سایت میتوانند به دختران دانشگاه ازنظر جذابیتشان نمره بدهند.
🔹سایت خیلی زود موردتوجه قرار میگیرد تا اینکه سرورهای سیستم پایگاه اینترنتی دانشگاه مختل میشود. به همین دلیل زاکربرگ ۶ماه از تحصیل محروم میشود و وقتی بازمیگردد، همه او را میشناسند. دوقلوهای وینکِلواس او را استخدام میکنند تا وبسایتی مخصوص دوستیابی برای آنها درست کند و بعد از بروز اتفاقاتی، وبسایت فیسبوک خلق میشود که رفتهرفته مورد توجه ۵۰۰میلیون نفر در سرتاسر دنیا قرار میگیرد.
✍️نویسنده: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #تقلب #آمریکا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3062
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه
🔸طرح روایتپژوهی راهبردی، با انتخاب یک تجربه با اهمیت سیاستی آغاز میشود. تجربهای که بتوان از آن درسهایی برای آینده استخراج کرد.
🔸میتوان گفت که انتخاب تجربه سیاستی هم، جزء فرآیند روایتپژوهی راهبردی است. فرض تلویحی ما در انتخاب موضوع، این است که سیاستگذار ایرانی در رویارویی با موقعیت اجتماعی، در بسیاری موارد، در تله پیچیدگی مرکب میافتد و نسخههایش به تشدید بیماری منجر میشود.
🔸به همین دلیل انتظار داریم که در مرحله برونفهمی، با استفاده از مفاهیمی مانند کمالزدگی اجتماعی، میانمایگی سیاستی و محبوبیت بدخیم، چگونگی شکست سیاستی روایت شود. سرانجام در مرحله توصیه سیاستی، چارچوبهای بدیل برای اندیشیدن به آینده، ارائه خواهد شد.
🔸تاکید بر روایت در تلاش برای فهم تجربه سیاستی و رمزگشایی از پیچیدگی مرکب، به این معنی نیست که از نظریههای موجود بهره نگیریم؛ بلکه به معنی فاصله گرفتن از قضاوتهای کلیشهای است که صرفا با استناد به کلاننظریهها انجام شده و موقعیت مسالهخیز پدیده مورد مطالعه نادیده گرفته میشود.
🔸مثلا در تحلیل دلایل بروز مشکل در صنعت خودرو بهصورت مستمر و کلیشهای گفته میشود ریشه مشکل مربوط به دولتی بودن صنعت، بالا بودن تعرفههای وارداتی، نبود رقابت داخلی، انحصاری بودن و کلیشههایی از این قبیل است. نه اینکه این موارد غلط باشد، بلکه این موارد بیانگر تمام مشکلات صنعت خودروی کشور ایران نیست.
🔸آنچه در روایتپژوهی راهبردی مدنظر است، شرح چگونگی ایجاد عالم اختصاصی خودروسازی ایرانی است که در کنار موارد کلیشهای فوق، نقش سیاستگذاران صنعتی و دولتی، نقش شورای رقابت، تاثیر تعیین نادرست نرخ دلار، اجبار برای استخدام، شکل خصوصیسازی ایرانی و مسائل دیگر هم تاثیر میگذارد.
🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوکزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ایران #انقلاب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3060
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻ما باید الگو را یک «منطق حکمرانی» ببینیم، نه برنامه
🔸ما دچار یک خلأ نهادی درخصوص سیاستگذاری کلان هستیم که باعث میشود سیاستگذاری در ایران بهصورت هوشمندانه و اثربخش شکل نگیرد.
🔸دقت شود که منظور من شخص نیست بلکه منظور «نهاد سیاستگذاری ایرانی» است. بهواسطه فشارهای لحظهای میدان که بر سیاستگذاری وارد میشود دچار یک نگاه منفعل نسبت به زمان کنونی شده (اکنونیت منفعل) و از نگاه به آینده و درازمدت غافل میشویم.
🔸به همین دلیل من اهمیت تدوین الگوی بومی پیشرفت را در این میدانم که ما را از «اکنونیت منفعل سیاستگذاری» به «سیاستگذاری آیندهنگرانه» برساند.
🎤گفت وگو با: دکتر حمیدرضا فرتوکزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #ایران #انقلاب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3060
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه»
🔹هوشمندی در فعّالیّتِ فرهنگی یعنی شناختِ موقعیّتها و منزلها و آغاز و انجامِ کار.
🔹یعنی دریافتنِ گلوگاهها و گردنههای تعیینکننده؛ یعنی بر بلندی نشستن و یک طرحِ کلّی و همهجانبه درافکندن.
🔹یعنی رسیدن به حدّ اعلای خودآگاهیِ تاریخی و فهمِ مسئولیّتهای اساسی در نسبتِ با زمان؛ یعنی چون نمیتوان همۀ گزینهها را انتخاب کرد، بهینهترینها را برگزید و بهکار بست.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فعالیت #هوشمندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻فعالیت فرهنگی؛«انبوه»یا«هوشمندانه»
🔹«کمّیّتزدگی» در فعّالیّتِ فرهنگی، یک منطق و رویکردِ ناصواب است؛ یعنی اینکه تصوّر کنیم که هر اندازه «حجمِ کارِ فرهنگی»، بیشتر باشد، بهطورِ ضروری، موفّقتر نیز خواهیم بود، برداشتِ سادهانگارانهای است.
🔹در نگاهِ کمّیّتی، بیاعتنا به اولویّتها و ترجیحها، حجمِ انبوهی از کارهای فرهنگی صورت میگیرند، درحالیکه چهبسا این کارها، موجبِ «تغییرِ وضعِ فرهنگی» نشوند و چنان «بیاثر» و «بیخاصیّت» باشند که گویا کاری انجام نشده است.
🔹در مقابلِ «کمّیّتاندیشیِ فرهنگی»، رویکردی قرار دارد که در آن، انتخابهای فرهنگی بر شناختِ «موقعیّتی» و «تاریخمندِ» جهانِ فرهنگی مبتنی است. ازاینرو، بهجای آنکه در چهارچوبی «یکنواخت» و «عام»، حرکت کنیم، به «خلاءها و نیازهای کنونی» مینگریم و «کاستیها و نقصانهای هر موقعیّت» را مییابیم و آنگاه، توانِ خویش را صرفِ انجامِ این قبیل کارهای فرهنگی میکنیم.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فعالیت #هوشمندی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3058
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
انتشار کتاب ” کرونا، شرور و باورهای دینی”
تالیف: دکتر رضابرنجکار
انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📢 مستند | رویای هالیوود
👈🏻 مقایسه تصویر ارائه شده از آمریکا در سینمای این کشور با واقعیت های موجود
تهیه کننده: هومن نیری
⏰ دوشنبه شب 26 آبان ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه افق سیما
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📚 منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده
📌 سومین نشست از سلسله نشستهای راهبردی فقه و قانونگذاری با موضوع «منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین فرجالله هدایتنیا برگزار میشود.
📆 زمان: سهشنبه ۲۷ آبان، ساعت ۱۴:۳۰
🔻 لینک ورود به جلسه
🌐 https://b2n.ir/548677
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 #مفتاح
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
🔸علامهطباطبایی بهطور مقبولی بین عقلانیت و معنویت جمع کرده و معتقد است هر دوی اینها در دین وجود دارد.
🔸ما بهجای اینکه از معنویت همراه با عقلانیت علامه سخن بگوییم، به سمت مباحث دیگری میرویم که چندان [بجا و] مناسب نیستند.
🔸علامه در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم واقعا استادانه وارد مباحث جدید شد و کاری که یک فیلسوف در غرب انجام میدهد -یعنی مواجهه با مسائل جدید- را هم انجام داد و [از این جهت و] به این معنا واقعا یک فیلسوف معاصر است.
✍️نویسنده: سیدحسین امامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توحید #قرآن #ربوبیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
🔸به نظر علامهطباطبایی، دال مرکزی قرآن، توحید ربوبی است و همه آیات قرآن بهنحوی با این دال [مرکزی] ارتباط دارند.
🔸قرآن هرچند در مواردی از اقسام دیگر توحید [نیز] بحث میکند، ولی تمرکز اصلی آیات، بر توحید ربوبی است. توحید ربوبی بدین معناست که فقط خدا قابلیت پرستش دارد.
🔸در مرحله بعد ایشان توحید را نوعی پدیدارشناسی وجود آدمی دانستند، پدیدارشناسی با حیث التفاتی سروکار دارد. حیث التفاتی دو گونه است:
🔸یکی حیث التفات ذهنی که هوسرل مطرح میکند و مراد او این است که حالات ذهنی بهسمت چیزی نشانه میروند، علم معلوم میخواهد و [علم] بهسوی چیزی [یعنی به معلوم] التفات دارد.
🔸دوم، «حیث التفاتی وجودی» که هایدگر مطرح میکند. وجود آدمی حقیقتی است که بهسمت امری گرایش دارد. حیث التفاتی بدین معنا در سنت دینی ما [نیز] وجود دارد. خدا صمد است و انسان توخالی است و این وجود توخالی باید بهسمت آن وجود توپُر جهت پیدا کند.
🔸انسان باید وجودش را با چیزی پر کند. انسان باید وجودش را با خدا پر کند. این توحید است. به تبع این تمایل وجودی، ذهن انسان نیز بهسمت خداوند حرکت میکند و تمام ابعاد وجودی انسان به خدا گرایش پیدا کرده و دربرابر او سجده میکند. توحید ربوبی یکی از جهتگیریهای وجودی بهسمت خداست. انسان باید تنها به خدا امید داشته باشد یا تنها از خدا بترسد و… .
🔸همه اینها توحید وجودی هستند. قرآن تنها توحید ربوبی را در کانون توجه قرار نمیدهد، بلکه همه اقسام توحید وجودی را تبیین میکند.
✍️نویسنده: سیدحسین امامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توحید #قرآن #ربوبیت
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا علامهطباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل میداند؟
🔹در مردمسالاری دینی، وحی الهی و عقل معصوم بر میل و اراده مردم مسلمان حاکم است.
🔹مسلمانان اسلام را پذیرفتهاند و رای خداوند را در پیشفرض اعمال و رفتارهای خود دارند بنابراین زیربنای رای اکثریت در یک جامعه مسلمان، غیر از زیربنای رای اکثریت در یک جامعه بیدین است.
🔹 در مردمسالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایشها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم میکنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن.
✍️نویسنده: سیدسعید زاهدزاهدانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری #عقل #وحی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻آیا علامهطباطبایی رجوع به رأی اکثریت را باطل میداند؟
🔹در مردمسالاری دینی فرض بر این است که مردم مسلمان گرایشها و امیال خود را در چارچوب دین تنظیم میکنند و نه خارج [از دین] و یا بر علیه آن.
🔹 در یک نظام لیبرال دموکرات چنین قیدی وجود ندارد. در چنین نظامی میل مردم تابع هوا و هوس [است] و حتی اگر خیلی خوشبین باشیم و بهفرض محال، تابع عقل خودمختار خودشان است نه در چارچوب نظر شارع مقدس.
🔹این تفاوت مفهوم رای اکثریت در مردمسالاری دینی بامردم سالاری لیبرال است. در مردمسالاری دینی مردم بر اسلام توافق کردهاند و در زمینه رایشان اسلام حضور دارد.
🔹حتی در نظام جمهوریاسلامیایران، قرار دادن شوراینگهبان در قانون اساسی به همین مناسبت است که هرجا مردم میخواهند رای دهند -غیر از اقلیتهای مذهبی رسمی که روش خود را دارد- به کسانی رای دهند که از صافی [حداقلی رعایت ظواهر شریعت و] اسلامیت گذشته باشند.
🔹 در مورد معتبر شمردن رای اکثریت نمایندگان مجلس هم غیر از آنکه خودشان باید از صافی شورای نگهبان -یعنی تقید به [ظواهر و شریعت] اسلام بگذرند- مصوباتشان هم در نهایت باید به تصویب شورای نگهبان برسد تا مغایر با اسلام نباشد.
✍️نویسنده: سیدسعید زاهدزاهدانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری #عقل #وحی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3091
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری
🔸مرحوم علامه محمدتقی جعفری که آثار متعدد و محققانهاش بخشی از هویت فلسفی و فکری ایران معاصر محسوب شده است.
🔸تأملات فلسفی عمیقش در آثار بهجامانده او از یک سو و نیز نامهنگاریهایش با برجستهترین فلاسفه روزگار از جمله برتراند راسل، روژه گارودی، پروفسور عبدالسلام و پروفسور روزنتال از دیگرسو نشان از ذهنی پوینده و خلاق دارد، «حیات معقول» (از اصطلاحاتی که مرحوم علامه بسیار دوست میداشت و در اکثر بیانات و نوشتههای خود به کار میبرد) خود را بر بنیاد موشکافیهای بسیار عمیق در متن نهجالبلاغه و سپس مثنوی شریف قرار داده بود.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3076
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیبایی شناسی از دیدگاه علامه جعفری
🔸برای من بهعنوان دانشجوی زیباییشناسی، کتاب زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام مرحوم علامه حلاوت دیگری دارد.
🔸تصور ابتدایی من این بود که ایشان از منظری کلامی و در حد یک موعظه از هنر و زیبایی سخن گفتهاند اما مطالعه عمیق این کتاب نشان داد حقیقتاً جناب ایشان با عمیقترین مسائل زیباییشناسی به ویژه مسائل فلسفی معاصر آشنایی کامل داشته است.
🔸بهعنوان مثال یکی از مهمترین رویکردهای هنری و زیباییشناختی در اندیشه عرفانی و دینی، تطبیق معقول بر محسوس یا ارائه امر معقول در جمال محسوس است.
🔸 مرحوم جعفری در فصلی با عنوان زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی مهمترین سوال جهان زیباییشناسی را که در سطور نخستین این کلام بدان اشاره کردیم در سه نظریه مورد تحلیل و بسطی موشکافانه قرار میدهد. وی این سه نظریه را چنین باز میگوید:
🔸نظریه یکم: زیبایی عبارت است از یک نمود عینی که مورد پسند ذهن و خوشایند باشد و ذهن آدمی هیچ نقشی جز منعکس ساختن آن ندارد.
🔸نظریه دوم: زیبایی عبارت است از درک و دریافت ذهنی از پدیدههای عینی که اگر آدمی از چنین ذهنی برخوردار نباشد زیبایی هم وجود ندارد.
🔸نظریه سوم: دو قطبی بودن زیبایی است که زیبایی را پدیدهای وابسته به دو قطب درونذات و برونذات میداند .
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3076
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟
🔹محمد زارعشیرینکندی،پژوهشگر فلسفه
علامه از نسل بزرگوار آن دسته از متفکران عالم تشیع است که اصول دین را به نحو عقلانی تفسیر میکردند اما گاهی این عقلانیت را با مبادی و مبانی فلسفه یونان خلط میکردند.
🔹در این باره جمود و تحجر و خشکاندیشی گروهها و افراد مختلف بیتاثیر نبود. در هر صورت، فلسفه علامه بهنحوی از انحا در فلسفه یونان ریشه دارد ولی این متافیزیک، به تعبیر متفکری، هرچند بنیاداندیش است اما هنوز خودبنیاداندیش نیست.
🔹احتمالا به همین سبب علامه هنوز در چارچوب سلطه فلسفه ملاصدرا میاندیشد. علامه از سلسله شریف و پاک و متدین آن گروه از عالمان دینی است که اگر واقعا به این نتیجه میرسید که فلسفه مطمح نظرش با دین نمیسازد و با آن تعارض دارد بیتردید فلسفه را به نفع دین کنار مینهاد و گذشت از فلسفه را طرح میکرد.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چرا علامه طباطبایی از فلسفه نگذشت؟
🔹فلسفه ملاصدرا و علامه هنوز خودبنیاد نیست اما مبری از بذرهای متافیزیک یونان هم نیست. ملاصدرا و علامه نه میتوانستند به کلی از فلسفه دست بردارند و نه میتوانستند دین را تماما تحت مهار و استیلای فلسفه قرار دهند.
🔹آن دو، درحقیقت، فلسفه مطمح نظرشان را مزاحم دین بهشمار نمیآوردند. زیرا اگر کمترین تردیدی در یاری رساندن فلسفه به دین پیدا میکردند فلسفه را رها میکردند.
🔹در نظر آن دو، فلسفه خواهر و یاور دین بود و به همین دلیل، هرگز طرح گذشت از فلسفه به فکرشان خطور نمیکرد. درمجموع، باید گفت که فلسفه هر دو بزرگ، در متن دوره تاریخ اخیر ما نبوده و به دور از جریانهای غالب تاریخی اخیر واقع شده است.
🔹فلسفه صدرایی منشأ و مبدا تاریخ جدید ما قرار نگرفت و علیالظاهر نمیتوانسته است که قرار بگیرد. این فلسفه فاقد وجوهی از تاریخمندی و زمانمندی است. از همینرو، از آغاز پیداییاش تاکنون، بیرون از تاریخ انضمامی ما زیسته و منشأ اثری در وضع کنونی و فعلیت فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ما چندان نبوده است.
🔹زیرا اساسا «صورت نوعی» تاریخ دوره اسلامی ما وحی قرآنی بوده نه فلسفه و مابعدالطبیعه یونانی. فلسفه حتی در عصر معروف به «عصر زرین» یا «رنسانس» یا «اومانیسم» اسلامی نیز صورت نوعی نبوده است و همواره تحتالشعاع دیانت، موجودیت داشته است. به همین سبب، کسانی مانند ملاصدرا و علامه، فلسفه را خطری برای دیانت تلقی نمیکردهاند.
✍️نویسنده: حسن بلخاری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #زیبایی #حیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3074
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
.
💠 همایش بزرگ
" کرونا و نظم نوین جهانی"
🔻 سرفصل ها :
🔸پشت پرده ی بزرگ نمایی کرونا
🔸نقش سازمان های صهیونیستی در ایجاد نظم جدید جهان
👤 سخنرانان:
حجت الاسلام استاد مهدوی ارفع
استاد نادر طالب زاده
دکتر طریقت منفرد
⏱زمان: جمعه ٣٠ آبان ماه بعدازنماز عشاء
🚪مکان: شهر مقدس قم
ثبت نام جهت دریافت آدرس: 09045358308
#کروناهراسی
#نشرحداکثری
.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net