eitaa logo
فِي الحِکمَة
942 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 : 🔹در لسان وجود زائد و عارض بر است. اما در لسان عرفا وجود زائد بر ماهيت نيست؛ زيرا بنابر و وجود لابشرط مقسميِ حق، ماهيات تعينات وجوديه اي هستند که به حمل مواطات و هو هو بر وجود لابشرط مقسمي حمل ميشوند نه به حمل اشتقاق و ذوهو. 🔹توضيح مطلب اينکه:چون وجود حق تعالي است سريان در همه ي تعينات وجوديه دارد؛ و جايي براي غير نگذاشته است. لذا تمام تعينات وجودي همه او هستند و حمل تعينات وجوديه بر اين وجود لابشرط مقسمي به حمل هو هو است. 🔹البته اين حمل هو هو در حقيقت است، نه که مستلزم تصادق حق تعالي با وجودات امکاني و کفر است. 🔹 و غير از هم هستند. وجود اضافي عارض بر ماهيت است(مثل وجود زيد در سوق و عدمش در دار. که وجودش در سوق عارض بر ماهيت زيد است). لکن وجود حقيقي عارض بر ماهيت نيست. "اگر" قائل به صحت انتساب قول به شويم ميتوان گفت شيخ اشراق بين وجود حقيقي و اضافي خلط کرده؛ زيرا که وجود زيد در سوق اضافي و اعتباري است لکن وجود زيد حقيقي و غير اعتباري است. 📋نکته: در اصطلاح شيخ اشراق به معناي است. به اين بيان که شيخ عروض وجود بر ماهيت را مثل عروض بياض بر جسم خارجي نميداند بلکه به تحليل ذهن ميداند. بديهي است که اگر عروض وجود بر ماهيت خارجي باشد مستلزم ثبوت مثبت له و موجوديت ماهيت است؛ و همينطور مستلزم تسلسل ميشود. لذا شيخ وجود را اعتباري ميداند و لاغبار له. 📋نکته: معقول ثاني فلسفي وجودش در ذهن في نفسه و در خارج في غيره است. لذا تعبير اعتباريت از آن، به اين معنا (که به قرائنِ عديده مختار شيخ اشراق هم هست) کاملا صحيح و بي نقص است. 📚 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 مدرَکِ اوحدي از نفوس واقع ميشود که از باب ميباشد نه . صاحبان اين مقام مستغني از ميباشند زيرا که فرايند قياس منطقي اينگونه است که کلي (کبري) از بابِ تقشير درک شود و سپس اندراج و عدم اندراجِ صغري تحت آن سنجيده شود. اما نفوسي که با که اندماجي است مشهود را دريافت ميکنند، افراد تحت آن را هم به نحو اندماجي مشاهده ميکنند. پس صغرايِ مفروض براي اين افراد مندمج تحت کبري است، برخلافِ عوام الناس که کلي را مشوب به جزئي درک ميکنند و صغري برايشان مندرج تحت کلي است. 📚 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن: 🔹بدانكه #عروج اهل تصوّف عبارت از آن است كه روح #سالك در حال صحّت و بيدارى از بدن سالك ب
💠 در بيان سيد هاشم حداد ره: 🔹روزى يك نفر از آقاى حاج سيّد هاشم پرسيد: تجرّد چيست؟! 🔹فرمودند: تجرّد عبارت است از: شناخت انسان بالمشاهده كه حقيقت وى، غير از اين ظواهر و مظاهر است. 📚روح مجرد، ص: ۱۶۸ 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠فارابى گويد: 🔹پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى و احساس تألم مى كنى پس‏ واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته علامت شقاوت نفس تو است. پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى و رستگار نمى شوى. 🔹و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى پس خوشا بحالت كه نيكبختى. و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است 🔹پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى گويا در بدنت نيستى و گويا در صقع ملكوتى پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است. 📚نصوص الحكم بر فصوص الحكم، ص۱۴۵ 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
⚜بسم اللّه الرّحمن الرّحيم⚜ بجهت شرکت در مراسم پر فيض اربعين حسيني (ع) اين کانال تا اواخر هفته آينده بصورت مستمر فعاليت نخواهد داشت.
💠 در کلام : 🔹و سفر قدّيسين متألّهين را در رحيل الى اللّه، "اول منازل" "ملكه" خلع جسد و رفض بدن است كه گفتهاند: «لا يعدّ الإنسان من الحكماء ما لم يطّلع على الجهة المقدّسة التى هى الجهة الكبرى، و لا من المتألّهين ما لم تحصل له ملكة حتّى يصير البدن بالنسبة إليه كقميص يلبسه تارة و يخلعه اخرى؛ ثمّ إذا خلع: فإن شاء عرج إلى عالم النور... 📚جذوات و مواقيت، میرداماد، ص74. 🔹لا يعدّ الانسان من الحكماء ما لم يحصل له ملكة الظّلمانىّ، و العروج الى العالم النّورانىّ، حتّى يصير البدن بالنّسبة اليه كقميص يلبسه تارة و يخلعه اخرى... 📚مجموعه مصنفات شيخ اشراق:ج1، ص113. __________________________________ 🔰اقول: 1⃣اول منازل سلوک، سياحي، و سباحي با ملکه خلع بدن آغاز ميشود که تا حصول اين مقام مشکلات عديده اي را بايد پشت سر گذاشت. اول اتفاقي که براي تائب يا سالک بالمعني الاعم ميافتد بعد از خوابهاي خوش استماع اصوات است، بطوري که انسان با جانش ميشنود بعضي معاني را اعم از اصوات رحماني و احيانا وسوسه خناسين اجنه(که بسيار اذيت کننده و در صورت اشتغال شخص به آنها حتي گمراه کننده است)، شخص در اين مقام ميتواند ما في الضمير ديگر اشخاص را قبل از اينکه آن را اظهار کنند بشنود. شخص در اين مقام ميتواند به اختيار هيچ صوت خارجي را نشنود. شخص در اين مقام ميتواند در صورت "مصاحبت مباشر" با اهالي اين مقام بدون ايجاد صوت ساعتها تکلم کند. بعد از اين مقام نوبت به رؤيت ميرسد. شخص ميتواند در حالت توجه بالاختيار هيچ نبيند تا به مرور بعضي مشاهدات برايش در، بيداري(بصورت غير شفاف)رخ دهد. شخص در اين مقام، هنگام تلاوت قرآن به هيچ نور فيزيکي نياز ندارد و ميتواند به نورانيت قرآن و صورتش به تلاوت بپردازد. مشاهده وقايع قرآني در هنگام تلاوت قرآن مثل مشاهده ي بالعيان طوفان و کشتي نوح و ديگر وقايع قرآني و روضه ي مکشوفه ي حسين ابن علي(عليهما السلام) بعد از هضم و طي اين مقامات و جان سالم بدر بردن از وسوسه هاي جنيان و آرميده شدن شخص ميباشد. تا رسيدن به همين مقاماته کوچک و غير قابل اعتنا مشکلاتِ بسياري را بايد پشت سر گذاشت تا پس از اين خلع بدن بصورت موردي دست دهد و کم کم با جان کندن تبديل به ملکه شود. 2⃣به جهت عدم صلاحيت به هيچ سوال سلوکي پاسخ نداده خواهد شد! 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #خلع_بدن در کلام #ميرداماد: 🔹و سفر قدّيسين متألّهين را در رحيل الى اللّه، "اول منازل" "ملكه" خلع
💠 : 🔹و حكى المعلم الاول عن نفسه هذه الانوار العظيمة، و قد اتّفق كلّهم على ان من قدر على خلع جسده و رفض حواسّه صعد الى العالم الاعلى، و اتّفقوا على ان هرمس صعد بنفسه الى العالم الاعلى و غيره من اصحاب المعارج، "و لايكون الانسان من الحكما ما لم يحصل له مللکه و الترقى"، فلا يلتفت الى هؤلاء "المتشبّهة بالفلاسفة المخبّطين، المادّيّين"... 📚مجموعه مصنفات شيخ اشراق،ج۱،ص113 ______________________________________ 🔰اقول: نفس در حکمت متعاليه جسمانية الحدوث و روحانية البقا ميباشد و آنکه موفق به موت اختياري و گذر از حيوانيت نشده نه عاقل است و نه انسان، چه رسد به حکيم. آنکه سلطنت قوا را از وهم به عقل داده، هم غضب دارد و هم شهوت لذا هم با مردم مياميزد و هم از اطعمه و اشربه تغذيه و تنميه ميکند اما آلوده نميشود، لذا اينکه حضرت ختمي(ص)فرمود:((لا رهبانية في الإسلام)) هم نهي از ترک زن خواستن است و هم دعوت به ترک تعلق. چه خوش فرمود:(هم زن بخواه و هم مجرد باش)؛(مقالات شمس). اما دعوت به ترک، از جانب حضرت عيسي(ع)مشعر به تنقيص شريعتشان در مقايسه با شريعت محمدي(ص)است. لذا بعضي از اولياي دين محمدي(ص)حالشان اينطور بوده که غذا خوردن برايشان مثل اين ميماند که دارند کيسه پر ميکنند، نه اينکه ترک طعام کنند. و اين مشعر به خلع بدن و وصول به مقام روحانية البقاء و الانسان ميباشد. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠استحاله مجعوليت اعيان ثابته(حقايق علميه/قوابل اقدسيه): 1⃣اگر اعيان ثابته مجعول باشند حادثند و لذا
💠 : 📜 اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. 🔹در تفسیر انفسی آیه ی فوق، به لسان عرفان چنین میتوان گفت که، این آیه اشاره به «خرق جامه ی عارضی متلبس اعیان دارد»، اعنی تلبس هر عین در سیر و سیاحت قوسین به احکام و صفاتی که عارضی ذات و عین ثابته ی آنان است، و آخرالامر خرق البسه ی بیگانه و تلبیس هر عین به خلعت ذاتی ابدی خود. 🔹به زبان ساده «ذات مومن در دو قوس نزول و رجوع، متلبس به لباس جامه هایی می گردد که با ذات او مناسبت و موافقتی ندارد پس ذات وی که طینت آن مطهر و منزه است، با غلبه به صفات عارضی که در این دو سیر عارض وجود وی گشته، جامه ی صفات عارضی را خرق می نماید.(در مورد کافر و فاسق نیز بر عکس این قضیه صادق است، اعنی «کل شئ یرجع الی اصله»). 🔹و اگر در آیات و شواهد قرآنی زیر بنگری، تفسیر فوق را تایید خواهی نمود، که این چه ظلمتی ست که مومن از آن خارج شده و این چه نوری ست که وجود کافر و فاسق از آن خلع خواهد شد؟؟ 1⃣قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. 2⃣كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُون. 3⃣بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ. 4⃣ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ. 5⃣كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَى إِلَى كِتَابِهَا. 🔹و در این آیات شریفه اشاره به رجوع هر شی به اصل ذاتی خویش دارد، هر چند که آن شی با دیگر اعیان و احکام آنان مختلط گردد چرا که از لحاظ ذات، برزخی مابین هر عینی حایل آنان است که هرگز حکم آن رفع نمی شود بلکه مخفی می گردد، برای اینکه در کشور وجود چیزی نیست مگر آنکه بین او و دیگر اشیاء مناسبتی الهی حاکم است که اقتضای اشتراک و اتحاد مابین آن دو شئ مینماید، و اموری دیگر هست که اقتضای جدایی و امتیاز بین آن دو میکند. لبّ کلام: «کل شی یرجع الی اصله»... انتهي ما اردناه من نقل کلامه. 📚فواکه العرفان ______________________________________ 🔰اقول: ((حبّ عليٍ حسنة لا يضر معها سيئة و بغضها سيئة لا ينفع معها حسنة))؛ به جهت عدم مجعوليت اعيان ثابته ((السعيد سعيد في بطن امه و الشقي شقي في بطن امه)) لذا المحب(لامير المومنين)محب في بطن امه و المبغض(لامير المومنين)مبغض في بطن امه؛ و اين حکمي است ازلي. مسئله و نشانه ي مهم محب اين است که به فرموده ي امام باقر(ع)در حديث طينت محب حضرت مولي اصرار بر گناه نميکند؛ گرچه ممکن است گناه کند. در مقابل مبغض حضرتش ممکن است فردي مبادي آداب و داراي اخلاق حميده باشد. نکته اي که هست اينکه در قيامت حسنات و اخلاق حميده ي مبغض(بجهت بغضش به لسان استعداد)از او ستانده ميشود و به محب داده ميشود و همچنين سيئات محب که در واقع بسانِ لباسِ عارضي بر تن او بوده، از او کنده ميشود(بجهت محبتش و لسان استعداد يا عين ثابتش) و به مبغض داده ميشود. و اينگونه حق متعال به وفق لسان استعداد هر شخص آنچه سوال(درخواست)کرده داده ميشود و اين استجاب سواله زبان عين ثابت اشخاص عين عدل است. آنچه گفته آمد به وفق معراج تحليل در قوس صعود و قاعده ي شريف (النهايات هي الرجوع الي البدايات) ميباشد. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
💢گروه فِي الحِکمَة 🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875 🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعات بين اعضا.
💠صلوات ابن عربي بر امام حسن مجتبي عليه السلام: صلوات اللّه و ملائکته و حملة عرشه و جميع خلقه من ارضه و سمائه علي الثاني مِن شروط لا اله الا اللّه، رَيحانة محمد رسول اللّه، رابع الخمسة العبائية، عارف اسرار عمائيه، موضع سرّ الرسول، حاوي کليات الاصول، حافظ الدين، و عيبة العلم، و معدن الفضائل، و باب السّلم، و کهف المعارف، و عين الشهود، روح المراتب و قلب الوجود، فهرس العلوم اللدني، لؤلؤ صدف انتَ منّي، النور اللامع من شجرة الأيمن، جامع الکمالين، أبي محمد ابن الحسن، عليه الصلوة السلام. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
خدا، خداي آدمهاي خلافکار هم هست... 🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
خدا، خداي آدمهاي خلافکار هم هست... 🆔 @felhekmat
توجيه و تفسير اقوال مندرج در تصوير به بيان فلسفي و عرفاني: 1⃣آدمها به خوب و بد تقسيم نميشوند. سخن صحيح آن است که يک انسان داريم و يک شِبهِ انسان؛ با اين حال بين عوام الناس دائر است که شبه انسان را تقسيم به خوب و بد ميکنند در حاليکه لافرق بين محسنينهم(عند العوام) و بين عباد الاصنام الا في الفظ(في الحقيقة) که يکي را مسلم خوانند و ديگري را کافر. به بيان آخر بين افراد جسمانية الحدوث باهمديگر تقريبا هيچ تفاوتي نيست. 2⃣به تعبيري خدا(حق نه ربّ) يکيست نه آدمهاي خلافکار و درستکار يکسانند. خداي رسول اللّه ص هيچ تفاوتي با خداي ابوجهل ندارد و خداي هردو يکيست. و به اين ترتيب تجليات الهي بطور کاملا يکسان بر عين ثابتِ هر فرّ و برّي نازل ميشود. اما افراد به حسن اختيار و سوء اختيار به تجليات الهي قيد ميزنند. 3⃣چون خدا فاعل بالقصد نيست لذا مبرّي از فرق گذاشتن بين بندگانش هم هست.تامل. 💢دفترچه مجازي في الحکمة 🌐 felhekmat.blog.ir 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat