eitaa logo
فِي الحِکمَة
965 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸 🌺🌺 🌸 💠 از جلال الدين بلخي ره: 🔸آن شاه که با دانش و دين بود علي بود مسجود ملائک،ساجد و معبود علي بود 🔸خورشيد ضيا گستر و جمشيدِ دو کشور ماه فلک و موهبت و جود علي بود 🔸آن نکته ي تحقيق حقايق به حقيقت کز روي يقين مظهر حق بود علي بود 🔸آن بودِ وجودِ دو جهان کز ره معني بي او نشدي عالمِ موجود علي بود 🔸آن نور مجرد که به او در همه حالت با موسي و با عيسي و با هود علي بود 🔸آن روح مصفّا که خداوند به قرآن بنواخت به چند آيت و بستود علي بود 🔸هم صابر و هم صادق و هم قائم مشفق هم هادي هم شاهد و مشهود علي بود 🔸هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن هم موعد و هم وعده و موعود علي بود 🔸با ملک سليمان و با عصمت يحيي با منزلت آدم و داوود علي بود 🔸وجهي که بفرمود خداوند به قرآن آن وجه مکرم که بفرمود علي بود 🔸گويند ملک ساجد و مسجود بُد آدم از من بشنو ساجد و مسجود علي بود 🔸تا صورت و پيوند جهان بود علي بود تا نقش زمين بود و زمان بود علي بود 🔸شاهي که ولي بود و وصي بود علي بود سلطان سخا و کرم و جود علي بود 🔸هم آدم و هم شيث و هم ايوب و هم ادريس هم يوسف و هم يونس و هم هود علي بود 🔸هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم الياس هم صالح پيغمبر و داوود علي بود 🔸عيسي به زبان آمد و في الحال سخن گفت آن نطق و فصاحت که بِدو بود علي بود 🔸آن لحمک لحمي بشنو تا که بداني آن يار که او نفس نبي بود علي بود 🔸موسي و عصا و يد بيضا و نبوت در مصر که بنمود بفرعون علي بود 🔸آن معني قرآن که خدا در همه قرآن کردش صفت عصمت و بستود علي بود 🔸اين کفر نباشد سخن کفر نه اين است تا هست علي باشد و تا بود علي بود 🔸آن قلعه گشائي که در قلعه ي خيبر برکند به يک حمله و بگشود علي بود 🔸سرّ دو جهان جمله ز پيدا و ز پنهان شمس الحق تبريز که بنمود علي بود 🔸هارون ولايت ز پس موسي عمران باللّه که علي بود،علي بود،علي بود 🔸اين يک دو سه بيتي که بگفتم به معما حقا که مراد من و مقصود علي بود 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
allamah-Ensan-Erfan.pdf
10.06M
🔹 عظيم الشأن از حضرت جمال العارفين، انيس السالکين، ذوالفنون العديده، آيت اللّه المعظم متّع اللّه الاسلام و المسلمين بطول بقائه الشريف. 🆔 @felhekmat
کتاب مذکور ترجمه ي مشاهدات عرفاني و فيوضات ربّاني بر نويسنده به برهان، در لباس الفاظ است. که به اقتضاي مشرب عيسوي عالِم، افاده شده و قرآن اجمال به دست مبارک حضرتش به شکل تاسيسات حِکمي به فرقان تفصيل رسيده است. و به حکم لاتکرار في التجلي بي نظير و در موضوع خودش بسي پر فايده است متخصصين را. 🆔 @felhekmat
💠توضيح اسماء جماليه و جلاليه در علم عرفان نظري و علم عرفان عملي: 🔸علم عرفان نظري: 1⃣جمال: اسمائي که باعث ظهور حق و اعطاي کمال بر خلق ميشود را اسماء جماليه گويند. 2⃣جلال: اسمائي که حکايت از عظمت حق و قهاريت او بر خلق است. که موجب خفاي او يا منع نعمتي از خلق ميشود. 🔸علم عرفان عملي: 1⃣جمال: اسمائي است که موجب تانيس و سرور و بسط سالک ميشود. 2⃣جلال: اسمائي است که موجب قبض و هيبت سالک ميشود. 📋نکته: اسماء جماليه عين اسماء جلاليه هستند و از اين بابت قرآن بنفسه موجب اضلال و اهداي شقي و سعيد است و همچنين شقي از مصاحبت نبي (ص) مقبوض است همانطور که سعيد مسرور است. و اين سعيد و شقي بودن در نفس الامر و سرّ القدر به اصطلاح عرفان مويد تشخّص وجود در اصطلاح صدرايي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠علت دعوت انبياء و ارسال رسل: 🔹با توجه به نکته ي موجود در سياهه ي سابق اشاره به علت دعوت انبياء با توجه به سرّالقدر و حُکم بي تغيير((السّعيد سّعيد في بطن امّه و الشقيّ شقيّ في بطن امّه)) و تشخّص وجود و اقتضائات اعيان ثابته، استطرادا خالي از لطف نيست. 🔸اشکال: در فرض ثابت بودن اقتضائات اعيان ثابته و غير قابل تغيير بودنشان دعوت انبياء را هيچ سود و فايده اي نخواهد بود چه اينکه هر فرد، طبق عين ثابتش عمل خواهد کرد و عمل اشقيا در فرض دعوت انبياء، به حکم بي تغيير بودن اقتضائات اعيان ثابته هيچ تغييري نخواهد کرد! 🔹پاسخ: غرض از دعوت انبياء رساندن هر فرد به کمال مطلوبش طبق عين ثابتش است. لذا انبياء طبق اقتضاي عين ثابتشان دعوت به حق ميکنند و اين دعوت موجب ايصال سعدا و اشقيا به کمال مطلوبشان هست. که با اتمام حجت، سعيد به سعادت و شقي به شقاوت ميرسد. همچنين دعوت به حق موجب امتياز بين سعيد و شقي ميشود. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠استحاله مجعوليت اعيان ثابته(حقايق علميه/قوابل اقدسيه): 1⃣اگر اعيان ثابته مجعول باشند حادثند و لذا حق ميشود ظرف براي حوادث. 2⃣اگر مجعول باشند بايد موجود بوده باشند که اين مستلزم ثبوتشان خارج از ذات عالِم(حق) است در حاليکه لاثبوت لها إلا في نفس العالِمُ بها. 🔹لذا حق در ايجاد اشياء تابع نفس الامر اشياء است و اين به معناي تبعيت مذموم نيست. کأنه طبيبي است که طبق حال بيمار به او نسخه ميدهد. پس به تعبيري تابعيت، عمل حکيمانه ي حق بر اساس قابليتها و قوابل است. 🔹از آنچه گفته شد روايات مربوط به طينت فهم ميشود که چرا خداوند(بر اساس احاديث طينت)پيامبران را از طينت عليين و کافران را از طينت سجّين و گنه کاران را ممزوج آفريد. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
⭕️عزيزاني که مرحله اول نهايه را درس گرفته اند در صورت تمايل پس از پاسخگويي به سوالات ذيل ميتوانند در گروه و کانال مجموعه في الحکمه ادمين شده و در امور مجموعه ياري رساني بفرمايند. 1⃣عوارض ذاتیه در مسلک مشهور را تعریف کنید. 2⃣معنای دقیق اصالت وجود را بیان نمایید وآیا برای قول به اصالت ماهیت معنای معقولی فرض میشود توضیح دهید. 3⃣آیا وحدت تشکیکی منافی با وحدت شخصی است توضیح دهید. 4⃣آیا اصالت وجود منافی وجود ذهنی هست. 5⃣باتوضیح حمل به عقد الوضع و عقد القضیه اندراج شی تحت مقوله را تبیین نمایید. 📋نکته: براي پاسخ به سوالات رجوع به کتاب بلامانع است. 🔸عزيزان ميتوانند پاسخها را به آي دي ذيل ارسال فرمايند: @mohammadds
هدایت شده از محمد صالحي
شرح مقدمه قیصری بر فصوص الحکم.pdf
16M
🔹 بسيار مهم شرح بر فصوص الحکم از استاد مرحوم (ره). 🆔 @felhekmat
🔹الان تکليفي به دست ما آمده و آن حفظ جمهوري اسلام است. 🔹حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران حفظ حقيقت قرآن است: 1⃣به جهت التزام و نحوه تعلق بين حقيقت قرآن و نظام جمهوري اسلامي ايران، قتل عام جبهه ي کفر مسلمين را(أعني جبهه مقاوت را)، موجب تنومند شدن و تعاضد شجره ي طيبه ي انقلاب خواهد شد و نه تضعيف آن همانطور که در حکمت قتل عام فرعون آمده((و کان حکماء الزمان أخبروا فرعون أنّ هلاکه و هلاک ملکه يکون علي يدي مولود يولد في ذلک الزمان. فأمر فرعون بقتل کلّ من يولد من ابناء بني اسرائيل حذرا ممّا قضي اللّه و قدر. و لم يعلم أنّ لا مردّ لقضائه و لا معقّب لحکمه. فکان ذلک سببا لإجتماع تلک الأرواح في عالمها و انضمامها الي روح موسي...فتقوّي بهم، و اجتمعت فيه خواصّهم، و اعتضد بقواهم...))،(نقد النصوص في شرح نقش الفصوص،ص269)؛ پس روشن شد که درخت انقلاب روز به روز تنومند تر از گذشته ميگردد و دماء شهدا نه تنها موجب تضعيف نيست که مايه ي تعاضد است. پس آمريکا هيچ غلطي نميتواند بکند. 2⃣التزام مذکور مستدعي ثمره ي اسلام بودنِ انقلاب است. لذا نتيجه ي دعوت انبياء در قرون ماضيه اکنون انقلاب اسلامي است و زمين خوردنش موجب لعن جميع انبياء من الاولين و الآخرين(عليهم السلام اجمعين و صلي اللّه علي آخرهم) و سيلي سختي بر اسلام خواهد بود. 3⃣التزام مذکور مستدعي محفوظ و مصون بودن انقلاب از طرف حق متعال ميباشد، لذا هيچ جبهه خارجي توانايي تضعيف آن را ندارد چه رسد به شکست. آنچه موجبات ويراني است اشاعه فحشا و پايه ريزي مباني ليبرال (از نيهيليسم و اومانيسم و فمنيسم و سکولاريسم و...) بين دانشگاهيانِ نوپا (بعنوان قشر به اصطلاح فهميده جامعه) و مستتبع آن تزريق احکام منحوس ليبرال در جامعه بين آحاد مردم است. 4⃣در خصوص رهبر محترم چنين جامعه اي مطالبي است که از ماسبق متفرع ميباشد و عاقل را اشاره کافيست، فتامل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
سخنان شنیده نشده مرحوم آیت الله مرتضی تهرانی درباره مقام معظم رهبری.pdf
283.3K
🔹فرمايشات کمتر شنيده شده استاد مرحوم اعلي اللّه مقامه الشريف درباره رهبر انقلاب اسلامي که تکمله بند چهارم عرايض ميباشد. 🆔 @felhekmat
💠 / / : 🔹درعطای ذاتی چون معطي اسماي ذات است و اسماي ذات مطلق اند گیرنده نیز باید مطلق باشد(که اطلاقش نسبي است نه نفسي)لذا عبد باید به جائی برسد که از عبودیت همه اسمای جزئی برهد و عبد «اللّه» باشد و به تعبیر دعای ماه رجب که می فرماید:((لا فرق بینک و بینهم الا انهم عبادک و خلقک))؛ یعنی هیچ فرقی بین معطی و آخذ نیست مگر این که او مولاست و این عبد؛ و اگر اينطور نبود، دیگر عبدالله نخواهند بود. و نمی تواند از «اللّه»(که مطلق است) اخذ فیض نماید. 📋نکته: هرچه تاثير مرآتيتِ مرآت کمتر باشد، مستدعي تجلي کامل تر از متجلي است. و از اين مقام تعبير به ميشود. 📋نکته: بدين جهت به تجليات ذاتي تجليات برقي گويند که همچون برق آني بود و دوام ندارند. و عدم دوام اين تجليات به جهت ذو شأن بودن عبد است، که شأنيت خلقي عبد اجازه دوام را نميدهد. 📋نکته: هر شخص تحت سلطنت اسمي از اسماي حق است و هر اسمي بعد از نکاحات با اسماي ديگر، اسماي جزيي ديگري را ايجاد مينمايد و شخص پس از گذر از سلطنت اسماي جزئيه و رهايي از رب مقيّد، عبد اسمي از اسماء ذات و عبد مطلق ميشود(اين اطلاق نسبي است). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 / : 🔹همانطور که در دنيا بازار هست. و هرکس به اندازه سرمايه اي که دارد، ميتواند خريد کند. در عالم آخرت هم بازار هست. در بازار آخرت صوري وجود دارد. که با توجه به سنخيت و سرمايه و ميل و تناسب، خريداري ميشود. چيزي جز علم و عمل و ملکات، سرمايه ي خريدار نيست. 📋نکته: وجه تسميه بازار به اين است که خريدار ميخرد، و فروشنده باز ميآورد. 📋نکته: خواستگاه اين صور، عالم مثال و خيال(هستي شناسانه نه معرفت شناسانه)است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣ : از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر هستند مشبّه به (ع) و امت موسوي هستند. زيرا فقط قولا قائم ظاهر افعال، و اظهار ارکان شرع، همراه بعضي اسرار باطني براي عوام هستند، کما کان موسي(ع). 2⃣ : از آنجهت که حکما قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ع)و امتش هستند. زيرا بوسيله مرتبه ي فعل(برخلاف فقها که مخصوص مرتبه قول و ظاهر بودند) قائم افعال باطن هستند. حکما، فقط بوسيله فعل، اظهار ميکنند ارکان شرع و بعضي احکام ظاهري شرع را براي خواص، کما کان عيسي(ع). 3⃣ : از آنجهت که عرفا قائم به اقامه ي و مراتبش هستند مشبّه به (ص)و امتش هستند. زيرا قائم به مرتبه احوال باطنه، در واقع در مقام اظهار شرع براي خاص الخاص بوسيله حقيقت است. حقيقت امر يعني همانطور که در نفس الامر هست. رعايت کننده هر دو طرف(ظاهر و باطن)،حاوي هر دو مرتبه هستند همانطور که حضرت رسول(ص)اينطور بودند....((شريعت رود و حقيقت درياست)). 🔸نتيجه: پس فقها اطراف نحر در حال طواف هستند. و حکما در دريا بر کلک(قايق کوچکي که از تخته ميسازند و اندازه کوچکي دارد)غواصي ميکنند و عرفا بر کشتي نجات در دريا سير ميکنند. 📚نص النصوص، ج1، ص105. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔹آيت اللّه سيد علي قاضي رضوان اللّه تعالي عليه: خوشحال کردن انسان محزون، چه با بذل مال، چه با سخن نيکو، چه با کنار او نشستن، گناهان را پاک ميکند. 🆔 @felhekmat
naqd_nosos-ar.pdf
13.67M
🔹 فوق العاده في شرح نقش الفصوص از جامي. 🆔 @felhekmat
💠توضيحي درباره کتاب: 🔸 ، شرح مختصر کتاب ، بدست شيخ اکبر است. جامي که شارح نقش الفصوص است، گلچيني ( نقد به معناي جدا کردن سره از ناسره ميباشد ) از کلام بزرگان همراه با شرح و توضيح ذيل عبارات شيخ اورده. 🔹در سير تحول شرحهايي که بر فصوص نگاشته شده، شرح جامي حدوسط بين اجمال و تفصيل (از لحاظ مباحث نظري و هم از لحاظ مباحث لفظي و دستوري) است. بهترين گلچين از لب مطالب عميق عرفاني است. 🔸با توجه به سير شروحِ ، اين کتاب بين شروح متعدد بهترين شرح براي عزيزاني است که هنوز به تمام رموز مکتب شيخ وارد نشده اند. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔸عارفان سفر معنوی را دارای چهار مرحله می دانند؛ این مراحل به معروف است: 1⃣ : سفر از خلق به سوی حق است؛ به این معنا که سالک در این مرحله باید حجاب های ظلمانی و نورانی بین خود و بین حقیقت ازلی و ابدی را بردارد؛ به بیان دیگر، سالک در اثر ریاضت هایی که به جان می خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می شود و این عشق در شدیدترین مرحله به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می انجامد. 2⃣ : سفر از حق به سوی حق و با حق است. در این سفر سالک در صفات خدا سیر می کند؛ تا این که به مقام مشاهده همۀ کمالات خدا (آن مقدار که برای انسان ممکن است) نائل می شود. 3⃣ : سفر از حق به سوی خلق و با حق است. سالک در این مرحله در مراتب افعال حق و در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت سیر می کند؛ یعنی ذات و لوازم این عوالم را مشاهده می کند. 4⃣ : سفر از خلق به سوی خلق و با حق است. در این سفر سالک اطلاعات کاملی از امور تمام مخلوقات به دست می آورد. 📋نکته: آنچه آمد صورت و تعريف کلي از اسفار بود. اطلاع دقيق و مفصل اسفار اربعه را بايد از کتابهاي مفصل خواست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰أقول: 1⃣اعلي درجات علم به شي آن است که شخص وصل به درياي علم و حضرت علميه شود. و علم به عين ثابت شي پيدا کند. براي واصلين به اين مقام امر مجهولي باقي نميماند تا با بازنگري و تجدد علم سابق معلوم گردد. و همچنين اگر اين مرتبه از علم حاصل شود، تمام ابعاد شي را تحت پوشش قرار ميدهد زيرا که احاطه به شي پيدا شده. 2⃣پس از مقدمه سابق ميتوان به عنوان کتاب فصوص الحکم پرداخت:لفظ الحکم ميتواند اشاره به حکمت حق تعالي از ايجاد عين خارجي هر نبيّ (کلمه) و لفظ فصوص اشاره به اقتضائات و نقوش حک شده بر همان عين باشد. و اللّه العالم. 3⃣ چون "عموم" ديگر اعيان (اعيان رعيت) تحت عين هر نبيّ قرار ميگيرد، با تفريعِ اصولِ هر کلمه اي که مندرج در کتاب فصوص الحکم است، ميتوان به مشارب افرادِ رعيت و امور مخصوص بدانها، علم پيدا کرد. و اين است معناي تفريع اصول و غرض شيخ، نه آنکه محقق قيصري(ره) فرموده اند. 4⃣ نويسنده بفداي کلمه اي که فصوص الحکمِ چهارده وجود نازنين_أعني معصومين(عليهم السلام)_از اولين تا آخرين، بر صفحه قلبش نازل آيد. 📋نکته: حق متعال عين ثابت ندارد و تخصصا خارج از موضوع ميباشد. 📋نکته: ظهور خارجي و مظهر داشتن، از اقتضائات لاينفک برخي اسماء هست لذا تعبير حکمتِ حق از ايجاد، اشاره به منظوري ديگر دارد،فتامّل. 📋نکته: علم به عين ثابت حضرت ختمي(ص)از راه احاطه، براي جميع رعيت محال و ممتنع است. مگر به اندازه اي که حضرتش خود اِخبار بفرمايند. و روشن است که اين کتاب صادر از حضرت ختمي(ص) و نازل به ابن عربي است؛فتامّل. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم از ره. 🆔 @felhekmat
💠 : 🔹چون حق متعال بر عين ثابت محمدي(ص)است، لذا تمام خطابات متوجه حضرتش ميباشد و همچنين چون همه ي ديگر اعيان تحت عين ثابت حضرتش(ص) هستند، موجب ميشود تا همه ي ديگر اعيان هم بقدر سعه وجودي مخاطب باشند. لذاست که هر صاحب دلي در حال تفال به مصحف شريف، مکتوب را عينا احوال باطني خويش ميابد. 📋نکته: ، اهل اللّه هستند. که سرّ و حقيقت امر برايشان آشکار شده. و محقق به انوار الهي شدند. و در اطوار ربوبي، دگرگون گشته اند. زيرا مرتبه قلب ولادت دوم است/إن شئت قلت هم الرّاجعون من مقام الجمع الي مقام القلب. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
◾️◾️◾️◾️ ◾️◾️◾️ ◾️◾️ ◾️ 💠 : 🔹اشارة: قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن السين و سرّ السين))،(مشارق انوار اليقين)؛ از و مخصوص است. زيرا که عدد زبر(س) و بيّنه اش(ين) در برابر باهم است (س=60،ين=60) و جمع بين امکان و وجوب به تساوي در حد اعتدال، کرده است. تعداد حروف ((سين)) پس از برابر با هشت ميباشد(تکسير=سين_يا_نون=8). و عدد هشت در جدول ابجدي برابر با کلمه ي ((ح)) ميباشد(ح=8). انضمام حرف استخراج شده با حرف سين(ح+سين) ميشود (ع)،فاليتامّل. ع 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 1⃣ : کسي است که به او خبر ميرسد و ميگيرد. 2⃣ : کسي است که به او خبر ميرسد و ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد. 3⃣ : کسي است که خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و نيز هست. 4⃣ : تکليفي سنگين تر از رسول دارند که . 5⃣ ي همه ي آنچه گفته شد است. 📚ترجمه و شرح قصيده عائره 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 ره در بيان ره: 🔹: 🔹وقتی علامه طباطبائی در سال 1325 ش از تبریز به قم بازگشت و درس فلسفه را آغاز نمود بنده اولین شاگرد معظم له در این درس بودم. پیش ازآن ضمن این که در درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت داشتم در درس فلسفه خصوصي معظم له نیز حاضر می شدم. ایشان وقتی این درس را آغاز کردند شاگردان خویش را گزینش فرمودند... 🔹حضرت امام پیش از این هم یک درس فلسفه عمومی داشتند که در اثر اعتراض برخی تعطیل شده بود... 🔸 یک روز معظم له در درس خصوصی فلسفه خطاب به آقایان فرمود: این درس که من به شما می گویم نیست و من هم نیستم و این از باب ناچاری و قحط الرجال است. 🔹بعد فرمود: قرار است استاد فلسفه بیاید و شما ان شاء الله به درس ایشان خواهید رفت و آن وقت می فهمید که فلسفه چیست و استاد فلسفه کیست؟ 🔸لذا همه منتظر بودیم که ناگهان باخبر شدیم مرحوم آقای وارد قم شدند و شروع به تدریس از کتاب اسفار کردند. بلا فاصله حضرت امام درسشان را تعطیل کردند و ما همه به درس فلسفه مرحوم آقای آشتیانی رفتیم. 🔹ایشان حقیقتا بود. درس اسفار معظم له در واقع درس خارج فلسفه بود... پس از مدتی آقای آشتیانی به مشهد مقدس هجرت نمودند، آن وقت حضرت امام دوباره درس فلسفه را شروع کردند و ما نیز شرکت کردیم. 📚خاطرات آیة الله مسلم ملکوتی،ص35و32. 📋نکته: تبحر ايشان در علم فلسفه و عرفان عجيب و بسيار بسيار نادر است. اما ايشان تصريح فرمودند که تمام آنچه عرضه داشتند خودشان به علم اليقين بدان رسيده اند و لا اکثر من هذا. 📋نکته: ايشان همچنين فقيهي قوي بودند که استجازه هاي متعدد از اکابر فقهاي زمان خويش من جمله آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت اللّه نائيني، آقا ضيا الدين عراقي، شيخ عبدالکريم حائري (رحمهم اللّه اجمعين) بيانگر اين مطلب هست؛ لمثل هذا فليعمل العاملون. 📋نکته: برخي آثار معقول و مشهود ايشان به اين ترتيب است:اساس التوحيد، حاشيه بر اسفار، حاشيه بر فصوص ابن عربي، حاشيه بر فصوص فارابي، حاشيه بر الهيات شفا، حاشيه بر مصباح الانس، رساله اي در جبر و تفويض، تعليقات بر منظومه. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
حکایت دیدار علامه سید #کاظم_عصار و عارف کامل آقا #سید_احمد_کربلائی، به نقل مرحوم علامه کرباسچیان. 🆔 @felhekmat