eitaa logo
مدرسه فقه و اصول
776 دنبال‌کننده
144 عکس
3 ویدیو
57 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد الهی خراسانی 1.pdf
221.6K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع شناسی در مسائل مستحدثه 👤 استاد الهی خراسانی «زیدعزه» 📅 یکشنبه ۱۴ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
💢لینک نظرسنجی جامع مدرسه دارالعلم امور محتوایی، اجرایی، فرهنگی و رسانه https://survey.porsline.ir/s/m2IGdhxg
علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی بحث در این بود که علوم انسانی و فقه چه ارتباطاتی با هم دارند و علوم انسانی در مسائل فقهی می‌توانند داشته باشند. آیا علوم انسانی معرفت‌هایی هستند که قطعی و یقینی و مستقل از بیرون هستند؟ یا این علوم انسانی از مجاری مختلف با امور بیرونی مرتبط‌اند؟ علوم انسانی مثل اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی معرفت‌های مستقلی نیستند؛ بلکه پیش‌فرض‌های خاص خودشان را دارند و خیلی از پیش‌فرض‌ها با ارزش هستند. یکی از پیش فرض‌های مهم علوم، نوع تلقی آن علم از انسان است. تلقی ایمانی از انسان با تلقی الحادی از او بسیار مهم و تاثیرگذار است. در روایات ما به ارواح ائمه اطهار و ارواح مؤمنین اشاره شده است و ما این پیش‌فرض وجود روح برای آدم را مسلّم گرفتیم. ام در مواجه با علوم دیگر هم آیا می‌توانیم این پیش فرض قرآنی را قبول کنیم؟ این نگاه وحیانی، با علمی که پیش فرضش انسانی نیست و بالتبع اعتقادی به روح ندارد و انسان را ماشین و رفتارش را مثل حرکت‌های ماشین تلقی می‌کند، متفاوت است. طبق نظریه ویتگنشتاین نحوه‌های حیات اصیل‌ترین پایه فکر انسانی است، یعنی حتی تصورات و افکار ما به نحوه حیات ما بر می‌گردد و زبان ما بر اساس همین نحوه حیات شکل می‌گیرد. لذا انسانی که در حیات ایمانی تنفس می‌کند تصوراتش فی الجمله با زبان و تصورات دیگری فرق می‌کند. این مبنای ما در بحث‌های ایمانی و وحیانی اهمیت فراوانی دارد. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
موضوع شناسی در شورای نگهبان عرض شد فقیه نسبت به تشخیص موضوعات صرفه و محضه سهمی ندارد و تقلید هم در آنها راه ندارد؛ اما در موضوعات مستنبطه هم می‌تواند ورود کند؟ آیا فقیه سهمی برای شناسایی موضوعات مستنبطه و موضوعاتش دارد؟ اقسام شک ما پیرامون موضوعات: 1. گاهی ما در شناخت موضوعِ حکم، شبهه‌ی مفهومیه نداریم اما احتمال می‌دهیم شارع قیودی را در این موضوع اخذ کرده باشد. 2. گاهی ما در اصل مفهوم شک داریم یا اصل مفهوم روشن است و سعه و ضیق آن ابهام و اجمال دارد. مثلا مفهوم فاسق برای ما روشن است اما آیا هر نافرمانی و لو صغیره را دربرمی‌گیرد یا مخصوص گناه کبیره است؟ پنج حالت برای رجوع به فقیه و حجیت قول او برای مقلد وجود دارد: 1. برای شناسایی موضوع و حکم معاً به فقیه مراجعه می‌کند. 2. فقط برای شناخت موضوع به فقیه مراجعه می‌کند. 3. گاهی برای موضوع به فقیه مراجعه می‌کند تا فتوای فقیه دیگری را بر آن موضوع مترتب کند. 4. برای موضوعی متفاوت به فقیه رجوع می‌کند؛ مثلاً می‌خواهد اِخبارش بدون حجت نباشد چون اخبار بلا علم حرام است. 5. فقط برای دانستن حکم به فقیه مراجعه می‌کند و توجهی به موضوع آن ندارد. فقیه یا باید خودش موضوع شناسی ‌کند یا در موضوعات جدید مثل رمز ارز به متخصص رجوع کند، استفتائات آیت الله گلپیاگانی متقن بود و در موضوع برخی موارد، پاسخ را افتراضی مطرح کردند و خودشان بیان می‌کنند که من موضوع را ندیدم. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
استاد لاریجانی 3.pdf
465.1K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی 👤 استاد لاریجانی «زیدعزه» 📅 دوشنبه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۸:۳۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
استاد شب‌زنده‌دار 3.pdf
197.6K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 سهم فقیه در موضوع شناسی 👤 استاد شب‌زنده‌دار «زیدعزه» 📅 دوشنبه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۰:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
📌به اطلاع فضلای محترم میرساند گواهی پایان دوره بعد احراز شرایط ذیل در فرصت مقتضی صادر خواهد شد ▫️حضور ۸۰ درصدی در کلاس ها ▫️شركت در آزمون پايان دوره ▫️ارائه تقريرات دروس، براساس دستور العمل اعلامی تا پایان دوره/ یا ارائه مقاله متخذ از درس (مهلت سه ماه) 🎁امتیاز ویژه: در صورتی که فضلای محترم مسئله پژوهشی مقاله خود را، بر اساس محورها و موضوعات دروس تنظیم کرده و مورد تایید گروه علمی مدرسه قرار گیرد، از امتیازات زیر بهره‌مند می‌شوند: ۱.مهلت سه ماه جهت نگارش ۲. مشاوره نگارش در طول دوره ۳. امتیاز در تمدید پرونده نخبگان (طرح پایش) منوط به ارائه مقاله وفق ضوابط معاونت علمی ۴.حمایت جهت چاپ مقالات علمی پژوهشی در نشریات معتبر ۵.تقدیر از آثار برگزیده ⛔️مهلت دریافت تقریرات پایان یافت. 🔻آیدی پژوهش مدرسه فقه و اصول حجت الاسلام فروتن جهت دریافت مقالات : @anfd110 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
موضوع شناسی در فقه تربیت سهم فقیه در موضوع شناسی را بیان کردیم و گفتیم فقیه نباید به صرف معناشناسی اکتفا کند، اگرچه معناشناسی آغاز بسیار مهمی است، اگرچه شرط کافی نیست. ادامه مسیر مفهوم‌شناسی با چه چیزی طی می‌شود؟ مفهوم شناسی عملاً یک مرحله معناشناسی دارد و یک ماهیت شناسی تاریخی و مرحله‌ای به نام موجود شناسی. مراحل شناخت مسال مستحدث 1. گاهی موضوع در عصر تشریع یا نبوده یا خیلی کم بوده، مثلاً اکتشاف معادن که امروزه پدیده خیلی رایجی است؛ لذا بعضی از منافع مقصود محلله الان کاملاً مقصود است ولی آن موقع اگر مقصوده بوده شایع و رایج نبوده است. 2. گاهی ماهیت موضوع جدید است، مثلا فناوری‌های جدید قبلاً وجود نداشته است. فضای مجازی و انرژی الکتریکی وجود نداشته است و طبعاً ممکن است احکامی پیدا کنند که نسبت به گذشته بی‌سابقه باشد. 3. اسباب ایجاد موضوع جدید باشد ولی خود موضوع جدید نیست، بلکه از راه جدیدی پدیدار می‌شود. مثلاً حیازت همیشه بوده ولی بیع همیشه اسبابی داشته و نقل و انتقال اسنادی دارد، سبب جدیدی می‌آید. 4. گاهی هم تحولی به نام عرف و عادات مردم است؛ یعنی قصدها، آرمان‌ها، سبک‌ها و اغراض چون تغییر می‌کند، یک شیء در گذشته منفعت محلله غیر مقصوده داشته اما الان مقصوده است، چون مردم این را می‌پسندند و در حال حاضر غرض عقلایی پیدا شده به شکل نوین انجام بدهیم. مثل پیوند اعضا. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
استاد الهی خراسانی 2.pdf
906K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع شناسی در فقه تربیت 👤 استاد الهی خراسانی «زیدعزه» 📅 دوشنبه ۱۵ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی با چه ابزاری بناست علوم انسانی را بازنگری کنیم؟ مقصود ما بازنگری از حیث فهم دینی و فهم اسلامی است. اگر بنا باشد خود فهم دینی و معرفت دینی ما که فهم از کتاب و سنت هست، خود در قبضه معارف عصری باشد، آن وقت آیا این بازنگری ممکن است؟ این بحث، هم در مسئله بازنگری مطرح است و هم برای خود تحولات؛ البته معرف دینی بحث مهمی است. این بحث‌های قبض و بسطی که در سی سال اخیر مطرح بوده از همین قسم و برای اثبات این سیال بودن است. نکته مهم این است که وحی منبع جوشان معارف دینی است و ابزار می‌خواهد و ابزارش قاعدتاً و معمولاً زبان است اما ممکن است راه‌های دیگری هم وجود داشته باشد. بحث مهمی ذیل این مسئله مطرح می‌شود که فقیه عمدتاً با حجت و اعتبار مواجه است و حجیت و اعتبار در بحث‌های عملی مشکلی ندارد؛ فرقی نمی‌کند که مراد شما از حجیت معذریت و منجزیت است یا وسطیت در اثبات، زیرا عملی که از روایات استخراج می‌شود همیشه یقینی نیست؛ و به مدلول در سند هم یقین نداریم لذا در بسیاری از موارد مدلولش ظنی است، منتها گفتیم عمل به ظن در امور عملی مانع و اشکالی ندارد. حیات انسانی در گروی معارفی است که بر سبک زندگی ما اثر می‌گذارد. مثلا این که ما موحد باشیم یا نباشیم در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش اثرگذار است. منتها به لحاظ عملی این معرفت چه اثری دارد؟ پس گاهی عمل به ظنیات در امور معارفی که به عمل منتهی باشد حجت است. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
استاد لاریجانی 4.pdf
404.7K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی 👤 استاد لاریجانی «زیدعزه» 📅 سه‌شنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۸:۳۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
خبر علمی جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد خبر علمی جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی خبر علمی جلسه سوم استاد عشایری منفرد ،موضوع شناسی فقه هنر خبر علمی جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی خبر علمی جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی خبر علمی جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده خبر علمی جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی خبر علمی جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی خبر علمی جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع منطق عملیات موضوع شناسی خبر علمی جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی۱ خبر علمی جلسه یازدهم استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه حقوق بین الملل (کارگاهی)(۲) خبر علمی جلسه دوازدهم استاد عشایری منفرد، موضوع شناسی فقه هنر خبر علمی جلسه سیزدهم استاد علیدوست با موضوع ، عرف و موضوع شناسی۲ خبر علمی جلسه چهاردهم استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل (کارگاهی)(۲) خبر علمی جلسه شانزدهم استاد لاریجانی با موضوع وظایف و مسئولیت های مجمع تشخیص مصلحت خبر علمی جلسه هجدهم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی خبر علمی جلسه نوزدهم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی خبر علمی جلسه بیستم استاد ملکی، موضوع شناسی فقه پزشکی
صوت جلسه اول استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد صوت جلسه دوم استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی صوت جلسه سوم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر صوت جلسه چهارم استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی صوت جلسه پنجم استاد درایتی با موضوع ضرورت های موضوع شناسی صوت جلسه ششم استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده صوت جلسه هفتم استاد علیدوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی صوت جلسه هشتم استاد درایتی با موضوع مبادی کلامی اجتهاد صوت جلسه نهم استاد زمانی فرد با موضوع مقدمات علمی موضوع شناسی صوت جلسه دهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی صوت جلسه یازدهم استاد درایتی ،موضوع شناسی در فقه بین الملل صوت جلسه دوازدهم استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر صوت جلسه‌ سیزدهم استاد علیدوست با موضوع عرف و موضوع شناسی صوت جلسه چهاردهم استاد درایتی ، موضوع شناسی فقه بین الملل صوت جلسه پانزدهم استاد واسطی با موضوع تاثیر دید تمدنی در موضوع شناسی فقهی صوت جلسه شانزدهم استاد لاریجانی با موضوع مجمع تشخیص مصلحت صوت جلسه هفدهم استاد لاریجانی با موضوع هیئت عالی نظارت صوت جلسه هجدهم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی صوت جلسه نوزدهم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی صوت جلسه بیستم استاد ملکی ابرده ، موضوع شناسی فقه پزشکی صوت جلسه بیست و یکم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی صوت جلسه بیست و دوم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی صوت جلسه بیست و سوم استاد الهی خراسانی ، موضوع شناسی مسائل مستحدثه صوت جلسه بیست و چهارم استاد لاریجانی با موضوع علوم شناسی و موضوع شناسی صوت جلسه بیست پنجم استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی صوت جلسه بیست ششم استاد الهی خراسانی ، موضوع شناسی مسائل مستحدثه صوت جلسه بیست و نهم استاد ارسطا ، موضوع شناسی در فقه سیاسی صوت جلسه سی ام استاد زمانی با موضوع مقدمات علمی در موضوع شناسی صوت جلسه سی و یکم استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی و موضوع شناسی صوت جلسه سی و دوم استاد ارسطا ، موضوع شناسی در فقه حکمرانی صوت جلسه سی و سوم استاد علم‌الهدی با موضوع مشروعیت قیام در عصر غیبت
تقریرات جلسه اول درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد تقریرات جلسه دوم درس استاد ایزدهی با موضوع ماهیت موضوع شناسی تقریرات جلسه سوم درس استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی در فقه هنر تقریرات جلسه چهارم درس استاد علیدوست با موضوع ضرورت های موضوع شناسی تقریرات جلسه پنجم درس استاد حسینی فقیه ، موضوع شناسی فقه خانواده تقریرات جلسه ششم درس استاد علی دوست با موضوع نظام مسائل موضوع شناسی تقریرات جلسه هفتم درس استاد درایتی با موضوع نقش موضوع شناسی در اجتهاد تقریرات جلسه هشتم درس استاد زمانی فرد با موضوع منطق موضوع شناسی در فقه تقریرات جلسه نهم درس استاد علی دوست با موضوع تبیین اقسام موضوع در موضوع شناسی تقریرات جلسه دهم درس استاد درایتی با موضوع نقش مبادی کلامی اجتهاد در موضوع شناسی تقریرات جلسه یازدهم درس استاد عشایری منفرد ، موضوع شناسی فقه هنر تقریرات جلسه دوازدهم درس استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل تقریرات جلسه سیزدهم درس استاد علیدوست با موضوع ، عرف و موضوع شناسی تقریرات جلسه چهاردهم درس استاد درایتی ، موضوع شناسی در فقه بین الملل(۲) تقریرات جلسه پانزدهم درس استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی تقریرات جلسه شانزدهم درس استاد شب زنده دار با موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی۱ تقریرات جلسه هفدهم درس استاد ملکی ، موضوع شناسی در فقه پزشکی تقریرات جلسه هجدهم درس استاد لاریجانی با موضوع علوم انسانی اسلامی و موضوع شناسی تقریرات جلسه نوزدهم درس استاد شب زنده دار یبا موضوع سهم فقیه در موضوع شناسی۲
قابل توجه فضلای گرامی تقریرات بارگذاری شده از دروس اساتید محترم، پیاده‌سازی خام است و فایل اصلی در فرایند تصحیح، تحقیق، تدوین و چاپ است؛ ان‌شاءالله الرحمان. ‌
موضوع شناسی در فقه سیاسی استاد محترم در ابتدا رایج‌ترین معنای موضوع، فقه و سیاست را ارائه و در ادامه به بیان رابطه فقه و فقه سیاسی و اهمیت ویژه آن اشاره کردند. سیاست یعنی جریان قدرت در جامعه. طبق نظریه حقوقدان معروف فرانسوی آقای لئون دوگی، جریان قدرت یعنی هر جامعه انسانی بلا استثناء از دو طبقه تشکیل می‌شود: اول طبقه فرمان‌روا و دوم طبقه فرمان‌بر. فرایند صدور فرمان از طبقه فرمانروا و اطاعت و اجرای آن از ناحیه طبقه فرمانبر را جریان قدرت می‌گویند. چهارده قرن قبل از او امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج البلاغه همین مطلب را با عبارتی شیوا و با تفصیل بیشتر و زیباتری بیان فرمودند که لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ. مراد ما از فقه سیاسی آن دسته از مباحث فقهی است که موضوع آن جریان قدرت در جامعه می‌باشد. بزرگ‌ترین مصداق جریان قدرت در جامعه، قدرتی است که از ناحیه حکومت اعمال می‌شود و توسط دیگران اعم از مردم عادی، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اطاعت می‌شود. در نتیجه فقه سیاسی عنوان وسیعی است که یکی از زیر مجموعه‌های آن فقه حکومتی است. استاد محترم در ادامه، به ذکر مثال‌ها و مصادیقی از موضوعات مطروحه در ذیل مسئله فقه سیاسی پرداختند. موضوعاتی مثل امنیت، حمایت از دولت و حکومت (با بیان اختلافات فقها در زمان مشروطه)، مسئله قانون‌گذاری در عصر غیبت، مسئله مساوات و حق رای بانوان. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
ارسطا 1.pdf
382.3K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع شناسی در فقه سیاسی 👤 استاد ارسطا «زیدعزه» 📅 سه‌شنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۰:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
مقدمات علمی موضوع شناسی عرض کردیم موضوع‌شناسی در فقه معنایابی، مفهوم‌یابی و مصداق شناسی است. در این قسمت 6 بحث را اجمالا مطرح می‌کنیم. 1. تفاوت موضوع و مصداق؛ موضوع، عنوان کلی است که در خطاب شرعی اخذ شده است؛ مثلِ الخمر حرام، اما مصداق، فرد خارجی است که در خارج این مفهوم باید بر آن تطبیق شود. اینکه این عنوان بر فرد خارجی صدق می‌کند یا نه، وظیفه مکلف است یا مجتهد؟ برخی قائل به عدم ورود فقیه و یرخی مثل محقق نائینی قائل به تفصیل هستند. 2. مسامحه؛ در تطبیق عناوین بر مصداق، مسامحات عرفی قابل قبول است یا نه؟ یا باید به دقت‌های عقلی مراجعه کرد؟ 3. تغیر مصادیق؛ بر اساس تکامل زندگی بشر، مصادیق موضوعات فقهی ما بسیار تغییر کرده است. ما در زمان قدیم بیع داشتیم و با هم تبادل جنس می‌کردند و الان با بیع در فضای مجازی مواجه هستیم و این تحول مصداق است. آیا خطابات ما شامل بر تحولات خرید و فروش در فضای مجازی هم می‌شود؟ 4. ارتباط تشخیص مصادیق با کارشناسان علوم تجربی؛ در برخی موارد برای تشخیص مصداق باید حتماً از کارشناسان علوم تجربی استفاده کنیم. مثلاً در مسئله رؤیت هلال، آیا اتحاد افق معتبر است یا نه؟ در این بحث طلوع و غروب ماه، بحث کارشناسی علم هیئت و ستاره شناسی مطرح است. 5. در تشخیص مصداق آیا فهم متعارف معتبر است؟ آیا عناوین حمل بر متعارف می‌شود یا نه؟ مبنای مشهور حمل بر متعارف است، چون دلیل و اطلاقات از غیر متعارف انصراف دارد. 6. شبهات مصداقیه 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
استاد زمانی 2.pdf
143.9K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 مقدمات علمی و منطق موضوع‌شناسی 👤 استاد زمانی «زیدعزه» 📅 سه‌شنبه ۱۶ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۱۶:۰۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌
موضوع شناسی در فقه حکمرانی در ابتدا دو تعریف از حکمرانی ارائه می‌کنیم: 1. فرایند قاعده‌گذاری، اجرای قواعد نظارت و بررسی بازخوردها، با اعمال قدرت مشروع به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه فعالان و ذی نفعان در چارچوب ارزش‌ها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور را حکمرانی می‌گویند. 2. این تعریف از سازمان ملل متحد است؛ مجموعه‌ای است از اقدامات فردی، نهادی و عمومی برای برنامه‌ریزی و اداره مشترک امور؛ و فرایند مستمری است از ایجاد تفاهم میان منافع متفاوت و متضاد که در قالب اقدامات مشارکتی و سازگار حرکت می‌کنند و شامل نهادهای رسمی و ترتیبات غیر رسمی و سرمایه اجتماعی شهروندان می‌باشد. دولت‌ها برای انتظام‌بخشی مسائل، خود را ناگزیر دیدند تا در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و فرهنگی ورود پیدا کنند و تا در این عرصه‌های جدید ورود پیدا نکنند، نمی‌توانند مدیریت کلان کشور را به دست بگیرند. به همین دلیل دولت‌ها سلسله وظایفی را برای خود تعریف کردند؛ از جمله سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و در رتبه سوم تسهیل‌گری. 1. سیاست‌گذاری؛ سیاست گذاری آن است که سلسله اهداف مشخص می‌شود و برای رسیدن به اهداف، خط مشی تعیین شود. 2. تنظیم‌گری؛ منظور وضع قوانین و مقررات است که بر اساس این قوانین و مقررات بتوانیم اهدافی را که در سیاست‌گذاری مشخص کرده‌ایم، محقق شود. 3. تسهیل‌گری؛ این است که ما باید روند مشارکت مردم در مواقع مختلف به منظور رسیدن به آن اهداف را آسان کنیم. 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌‌
استاد ارسطا 2.pdf
331K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 موضوع‌شناسی در فقه حکمرانی 👤 استاد ارسطا «زیدعزه» 📅 چهارشنبه ۱۷ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۸:۳۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛
مدرسه فقه و اصول
#یادداشت #خبر_علمی #جلسه۱۶ #روز_پنج‌شنبه وظائف و مسئولیت‌های مجمع تشخیص مصلحت و هیات عالی نظارت ب
استاد لاریجانی 1.pdf
174K
📜 تقریرات (خام) مدرسه فقه و اصول 📝 وظائف و مسئولیت‌های مجمع تشخیص مصلحت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام 👤 استاد لاریجانی «زیدعزه» 📅 پنجشنبه ۱۲ / ۵ / ۱۴۰۳ ⏰ ساعت ۸:۳۰ ✍️ مقررین: گروه پژوهشی آقایان حجج اسلام فروتن، صادقی و محمدزاده 🌐 مدرسه فقه و اصول دارالعلم ┏━━━━━━━━━🕌🕌┓ @feqhovaosol_darolelm ┗📚📚━━━━━━━━━┛ ‌